eitaa logo
شیخ فرهاد فتحی
289.2هزار دنبال‌کننده
165 عکس
434 ویدیو
0 فایل
هیچ ... _____ سایت👇 http://farhadfathi.ir ادمین👇 @Adminfathi نظرات ما وحی منزل نیست اگر منطقی بود بپذیرید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍زمانى كه والدين به جنگ با رفتار طبيعي فرزندشان مانند (جیغ زدن، پرت کردن، دست زدن به وسایل) ميروند. ✅نه تنها آن رفتار را تقويت ميكنند بلكه رابطه خود را با کودک تبديل به لجبازى ميكنند. 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
این نَفَس و بازدم ما که بیرون می آید به دلیل این که یله و آزاد و رهاست هرگز تبدیل به نوا و آهنگ نمی شود ٬ اما اگر کسی یک نی مقابل دهان خود داشته باشد و نفس و بازدم خود را در آن بدمد٬ تبدیل به نوا و آهنگ و موسیقی می شود٬ چرا که این نفس درست است که آزاد نیست ٬ ولی پایبند شده و این پایبندی به آن ریتم و آهنگ می دهد. ✅ما آدم ها هم همین طوریم٬ اگر یله و رها باشیم هرز می رویم و نمی توانیم یک آهنگ جاودانه پدید بیاوریم . اما اگر بنده باشیم و پایبند دین خدا ٬ می مانیم و می درخشیم ٬ خوش هم می درخشیم. « لَمْ یَکُنْ فِی الاُمَّه اَعْبَد مِن فاطِمه» یعنی در میان امت پیامبر (ص) بنده ترین و پایبندترین آدم ها به دین خدا فاطمهٔ زهرا (س) بود و به همین دلیل هم توانست در عالم آهنگی ماندگار از خود به یادگار بگذارد. « از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگاری که در این گنبد دوار بماند» 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
💠 از ترس نداری، فرزندان خود را سقط نکنید! وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ  نحَّْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیَّاهُمْ (151- انعام) 🛑پیام آیه روشن است خداوند متعال در این آیه کسانی را که از ترس فقر و نداری به فکر کشتن فرزندان خود می افتند را مخاطب قرار داده و آنها را از این کار نهی کرده است و چون هر انحراف عملی ریشه در انحراف فکری دارد از این رو سخنی گفته تا اندیشه آنها را اصلاح کند. فرموده است: شما که نگران رزق و روزیتان هستید بدانید که رزق تمام مخلوقات به دست ماست. ما هستیم که شما و فرزندانتان را روزی می دهیم پس دیگر نگران چه هستید؟ ✅شاید به ذهن بیاید که این آیه امروز، مخاطبی ندارد؛ زیرا در دنیای علم و تمدن بشری دیگر کسی پیدا نمی شود که بخواهد فرزند خود را آن هم برای نان و آبی به قتل برساند؛ اما این سخن با واقعیت جامعه در تضاد است و هشدار قرآن همچنان مخاطبان فراوانی دارد. کم نیستند کسانی که از ترس خرج و مخارج آینده تصمیم به سقط کودکان بی گناهی می گیرند که هنوز چشم به جهان نگشوده اند، قلب کوچکشان در عشق به زندگی در حال طپیدن است. آیا این عده که متاسفانه عده شان کم هم نیست مخاطب آیه نیستند؟ 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
پسری مادرش را بعد از درگذشت پدرش، به خانه سالمندان برد و هر لحظه از او عیادت می کرد. یکبار از خانه سالمندان تماسی دریافت کرد که مادرش درحال جان دادن است پس باشتاب رفت تا قبل از اینکه مادرش از دنیا برود، او را ببیند. از مادرش پرسید: مادر چه می خواهی برایت انجام دهم؟ مادر گفت: از تو می خواهم که برای خانه سالمندان پنکه بگذاری چون آنها پنکه ندارند و در یخچال غذاهای خوب بگذاری، چه شبها که بدون غذا خوابیدم. فرزند باتعجب گفت: داری جان می دهی و از من اینها را درخواست می کنی؟ و قبلا به من گلایه نکردی. مادر پاسخ داد: بله فرزندم من با این گرما و گرسنگی خو گرفتم وعادت کردم ولی می ترسم تو وقتی فرزندانت در پیری تورا به اینجا می آورند، به گرما و گرسنگی عادت نکنی. 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
💠 ایمان لازم است؛ اما کافی نیست  یَوْمَ یَأْتىِ بَعْضُ ءَایَاتِ رَبِّكَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانهَُا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فىِ إِیمَانهَِا خَیرًْا  قُلِ انتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ(158- انعام) 🔺لحظه ای که مرگ(۱) یا عذاب قطعی(۲) فرا می رسد کسی که تا کنون ایمان نیاورده در این شرایط هولناک ناگهان برگشته و ادعای ایمان می کند پیام آیه این است که چنین ایمانی که از سر اختیار نیست و از روی ناچاریست سودی به حال صاحبش ندارد و نیز اگر قبلا ایمان آورده ولی تا این زمان عمل صالحی از او سر نزده است چنین ایمانی هم نمی تواند دردی از او دوا کرده و مایه نجاتش از جهنم شوند. 🔻نکته مهمی که در آیه وجود دارد این است که ایمان در روز ظهور آیات الهی (وقوع عذاب و یا موقع مرگ) وقتى مفید است كه آدمى در دنیا و قبل از ظهور آیات نیز به اختیار ایمان آورده و دستورهاى خداوند را عملى كرده باشد؛ ولی كسى كه در دنیا ایمان نیاورده و یا اگر آورده در پرتو ایمانش خیرى كسب نكرده و عمل صالحى انجام نداده و در عوض سرگرم گناهان بوده؛ چنین كسى ایمانش كه ایمان اضطرارى است در وقت وقوع عذاب و یا در موقع مرگ سودى به حالش نمى‏دهد.(۳) ۱) المیزان ج7 ص387 ۲) همان ۳) همان ص 388 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
💠 بیچاره کسی که ده تایی های او بر یکی هایش نچربد مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا  وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ(160- انعام) 🔺این آیه به یكى از منت‏هاى خداوند كه بر بندگان خود نهاده اشاره مى‏كند و آن این است كه: خداوند عمل نیك را ده برابر پاداش مى‏دهد و عمل زشت و گناهان را جز به مثل، کیفر نمی دهد و اینکه در پایان می فرماید به کسی ظلم نمی شود معنایش این است که از پاداش عملی نمى‏كاهد و كیفر گناهی را بیشتر از آنچه باید نمى‏دهد.(۱) ✅در ارتباط با این آیه شریفه سخنی گهربار؛ اما تکان دهنده از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که حضرت مرتب می فرمود: «وَیْلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ»(۲)؛ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود. ۱) المیزان ج7 ص390 ۲) شیخ صدوق، معانی الأخبار، یك جلد، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1361 هجرى شمس، ص248 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
💠 در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف) 🔻معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد.(۱) بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق آنها شود.  ۱) نظر حضرت آیت الله جوادی آملی که در جلسات تفسیرشان بیان کرده اند. 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
دوری از دنیا یا استفاده از دنیاعلی علیه السلام بعد از خاتمه ی جنگ جمل [1]وارد شهر بصره شد. در خلال ایامی كه در بصره بود، روزی به عیادت یكی از یارانش به نام «علاء بن زیاد حارثی» رفت. این مرد خانه ی مجلل و وسیعی داشت. علی همینكه آن خانه را با آن عظمت و وسعت دید، به او گفت: «این خانه ی به این وسعت به چه كار تو در دنیا می خورد، در صورتی كه به خانه ی وسیعی در آخرت محتاجتری؟ ! ولی اگر بخواهی می توانی كه همین خانه ی وسیع دنیا را وسیله ای برای رسیدن به خانه ی وسیع آخرت قرار دهی؛ به اینكه در این خانه از مهمان پذیرایی كنی، صله ی رحم نمایی، حقوق مسلمانان را در این خانه ظاهر و آشكارا كنی، این خانه را وسیله ی زنده ساختن و آشكار نمودن حقوق قرار دهی و از انحصار مطامع شخصی و استفاده ی فردی خارج نمایی».علاء: «یا امیرَالمؤمنین! من از برادرم عاصم پیش تو شكایت دارم». [2] - چه شكایتی داری؟ - تارك دنیا شده، جامه ی كهنه پوشیده، گوشه گیر و منزوی شده، همه چیز و همه كس را رها كرده.- او را حاضر كنید! . 🔻عاصم را احضار كردند و آوردند. علی علیه السلام به او رو كرد و فرمود: «ای دشمن جان خود، شیطان عقل تو را ربوده است، چرا به زن و فرزند خویش رحم نكردی؟ آیا تو خیال می كنی كه خدایی كه نعمتهای پاكیزه ی دنیا را برای تو حلال و روا ساخته ناراضی می شود از اینكه تو از آنها بهره ببری؟ تو در نزد خدا كوچكتر از این هستی». عاصم: «یا امیرالمؤمنین، تو خودت هم كه مثل من هستی، تو هم كه به خود سختی می دهی و در زندگی بر خود سخت می گیری، تو هم كه جامه ی نرم نمی پوشی و غذای لذیذ نمی خوری، بنابراین من همان كار را می كنم كه تو می كنی و از همان راه می روم كه تو می روی» . ✅« اشتباه می كنی. من با تو فرق دارم. من سمتی دارم كه تو نداری. من در لباس پیشوایی و حكومتم. وظیفه ی حاكم و پیشوا وظیفه ی دیگری است. خداوند بر پیشوایان عادل فرض كرده كه ضعیف ترین طبقات ملت خود را مقیاس زندگی شخصی خود قرار دهند و آن طوری زندگی كنند كه تهیدست ترین مردم زندگی می كنند، تا سختی فقر و تهیدستی به آن طبقه اثر نكند. بنابراین من وظیفه ای دارم و تو وظیفه ای »[3] __________ [1] . جنگ جمل در نزدیكی بصره بین امیرالمؤمنین علی علیه السلام از یك طرف و عایشه و طلحه و زبیر از طرف دیگر واقع شد. به این مناسبت «جنگ جمل» نامیده شد كه عایشه در حالی كه سوار بر شتر بود سپاه را رهبری می كرد (جمل در عربی یعنی شتر) . این جنگ را عایشه و طلحه و زبیر بلافاصله بعد از استقرار خلافت بر علی علیه السلام و دیدن سیرت عادلانه ی آن حضرت كه امتیازی برای طبقات اشراف قائل نمی شد بپا كردند، و پیروزی با سپاه علی علیه السلام شد. [2] . این داستان را ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ، جلد 3، صفحه ی 19 (چاپ بیروت) نقل می كند، ولی به نام ربیع بن زیاد نه علاء بن زیاد؛ و ربیع را معرفی می كند در مواطنی و بعد می گوید: «واماالعلاء بن زیاد الذی ذكره الرضی فلا اعرفه و لعل غیری یعرفه. » [3] 📚. نهج البلاغه ، خطبه ی 207. 📚منبع: داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول. 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
دفع حداکثری ... صفحه ما در ویراستی (توییتر ایرانی)👇 https://virasty.com/Farhadfathi ☝️☝️
8.48M
✅میخواستم نکاتی را بگم؛ یک‌منبر کامل شد😅 گوش کردید نظرات خودتونو بفرستید❤️ 👳‍♂شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
🔖تربیت فرزندان با بازی 🤹‍♂یکی از بازی‌هایی که می‌توان با فرزندان خود جهت تربیت و تادیب ایشان انجام داد، این است که؛ 👈 از او بخواهید تا هر کار و رفتار شما را تقلید کند و اگر اشتباه انجام داد از او کسر امتیاز می‌شود 💯در بین کارهای شما هم باید آن کاری را تقلید کند که صحیح و درست باشد. ؛ 💡در نتیجه دو اتفاق می‌افتد: ۱:رفتار درست را از غلط تشخیص می‌دهد. ۲: می‌فهمد که نباید رفتار بد دیگران را تقلید کند و بداند که باید از رفتار اشتباه اجتناب کرد. 🔆همانا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: اِذا رایتَ فی غیرِک خُلقاً ذمیماً، فتجنب مِن نفسکَ امثالَه: وقتی یک اخلاق بدی را از دیگری دیدی، سعی کن امثال آن اخلاق را از خودت دور کنی. 🔆 غرر الحکم و درر الکلم، ج۱،ص ۲۸۸ 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi
🔖بزرگ، وسیع، عظیم | فکر، وجود، قلب 🔺آنچه باید بزرگ شود، ماست. آنچه باید توسعه پیدا کند، ماست. آنچه باید اعظم شود، ماست. ❕اگر فکر بزرگ نشد، هررر صدایی گوش👂ما را می‌نوازد. هر تصویری چشم👁ما را به خود می‌دوزد. ❗️اگر وجود ما وسیع نشد، اگر به حقیقت عالم(امام معصوم) وصل نشدیم، مردم را میبینیم، نه . که نتیجه اش تقابل و تفرقه هاست. ❕اگر قلبمان عظیم نبود، فرصت عمل صالح را محدود و محدود میکنیم. 💎 با علم، فکر را بزرگ کن. با ولایت، وجود را وسیع کن. با تزکیه و اصلاح، قلب را عظیم. 👳‍♂ شیخ / عضویت 👇🏻 @sheikh_farhad_fathi