📚"هم خدا را ميخواهد هم خرما را"
عبارت مثلی بالا در مورد آن دسته افراد حریص و طماع به کار می رود که بخواهند از دو نفع و فایده مغایر و مخالف یکدیگر سودمند گردند و حاضر نباشند از هیچ یک صرف نظر کنند.
اما ريشه اين عبارت از آنجاست كه قبیل عرب هر کدام بتی به نام داشتند که با آداب مخصوص به زیارت آن می رفتند و قربانی تقدیم می کردند .
جالب ترین بت پرستی ها، بت پرستی طایفه حنیفه بوده است زیرا کار جهل و انحطاط و گمراهی را این طایفه به جایی رسانده بودند که بت معبود خویش را از آرد و خرما می ساختند و آن را می پرستیدند . در یکی از سال های قحطی که شدت گرسنگی به حد نهایت رسیده بود افراد قبیله حنیفه آن خدای خرمایی را بین خود قسمت کردند و خوردند !!
پس از این واقعه در میان سایر قبایل عرب اصطلاح "کل ربه زمن المجاعة" رواج یافت و با تغييرى که در این اصطلاح به عمل آمد عبارت فارسی "هم خدا را می خواهد هم خرما" را در میان ایرانیان به صورت ضرب المثل درآمد.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 عجایب دنیای ظهـــــــــــور...
⭕️ رنگارنگ شدن آفتاب...
🌕 امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
و در ماه رمضان، هنگام طلوع صبح ندا دهندهای از سمت مشرق گوید: ای اهل هدایت گرد هم آیید! بعد از آن گویندهای در هنگام غروب خورشید از سمت مغرب گوید: ای پیروان باطل اجتماع کنید! فردای آن روز در وقت ظهر، آفتاب رنگارنگ گردد، و زرد و تیره شود و در روز سوّم خداوند بین حــــــقّ و باطـــــــل را کاملاً جدا نماید...
«وَ يُنَادِي مُنَادٍ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ نَاحِيَةِ اَلْمَشْرِقِ عِنْدَ اَلْفَجْرِ يَا أَهْلَ اَلْهُدَى اِجْتَمِعُوا وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ اَلْمَغْرِبِ بَعْدَ مَا يَغِيبُ اَلشَّفَقُ يَا أَهْلَ اَلْبَاطِلِ اِجْتَمِعُوا وَ مِنَ اَلْغَدِ عِنْدَ اَلظُّهْرِ تَتَلَوَّنُ اَلشَّمْسُ وَ تَصْفَرُّ سَوْدَاءَ مُظْلِمَةً وَ يَوْمَ اَلثَّالِثِ يُفَرِّقُ اَللَّهُ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ...»
📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۷۲
📗سرور أهلالإيمان، ج ۱، ص۵۰
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 قیام شروسی از ارمنستان و آذربایجان...
🌕 در داستان تشرف علی بن مهزيار به حضور حضرت صاحب الامر عليه السلام نقل شده و حضرت در پاسخ اين سؤال ابن مهزيار که ظهور حضرتش کی و چه وقت خواهد بود، علاماتی را برای قيام خود ذکر فرمودهاند:
و شروسی از ارمنستان و آذربایجان به قصد کوه سیاه پشت شهر ری که متصل به کوه سرخ و جبال طالقان است، قیام کند و میان او و مروزی جنگ سختی درگیرد که کودکان را پیر و پیران را فرسوده کند و کشتار میان آنها ظاهر گردد؛ در چنین هنگامی منتظر خروج او باشید تا به زوراء درآید...
📗کمال الدین، ج ۲، ص ۴۶۵
📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۴۲
📗تفسير نور الثقلين، ج ۲، ص ۲۹۹
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ
داستان زیبای توبه جعفر بی دین!
به غیر از قسم امام حسین ع چیزی رو قبول نداشت...
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارالها🙏
به حق مهربانیت♥️
امشب غم ها را از دل
همه هموطنانم دور کن
به زندگیشان شادی و
و آسایش و رفاه عطا کن
و دلهاشون را
آرامشی خدایی ببخش❤️
آمیـــن یا رَبَّ 🙏
🌹لحظه لحظهی زندگیتون
غرق در عطر خدا❤️
✨ #شبتون_بخیر✨🌹
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🍃امروزتان
🌷🍃پر از "شادی های بی دلیل"
🌷🍃دلتان گرم از" آفتاب امیـــــد"
🌷🍃ذهنتان پر از "افکار پاک"
🌷🍃قلبتان مملو از "مهربانی"باد
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🟣 آخرالزمان در روایتهای اسلامی خُلقیاتی که در آخرالزمان رایج میشود
📌قسمت اول:
امام صادق (ع) دربارۀ وضعیت مردم در آخرالزمان فرمودهاند:
«اگر روزی بر مردی بگذرد که در آن روز گناهی بزرگ، مانند هرزگی یا کمفروشی یا انجام کار حرام یا میخوارگی نکرده باشد، آنروز گرفته و غمناک شود و گمان کند آنروزش به هدر رفته و عمرش در آن روز تلف شده است».
مفهوم آخرالزمان هم گسترۀ زمانیِ بعثت پیغامبر اکرم (ص) تا برپایی قیامت را در برمیگیرد و هم بهطور ویژه به عصر ظهور منجی در روزگارِ پیش از قیامت اطلاق میشود. بنابراین، اشارههای فراوانی هم که در کلام حضرت رسالتپناه (ص)، حضرت امیرالمؤمنین (ع) و دیگر امامان معصوم (ع) به نشانههای آخرالزمان و ویژگیهای مردمانش شده، برخی مربوط به دورههای نزدیکِ پس از حیات شریف پیغامبر اکرم (ص) است، یعنی زمان خلفا و نیز حکومت بنیامیه، بنیعباس و شماری نیز مربوط است به دورۀ آستانۀ ظهورِ منجی و نیز عهد ظهور و همچنین دورۀ منتهی به پایان دنیا و برپایی قیامت.
اما آنچه در دومین شماره از سلسله نوشتههای «از آخرالزمان» بدان پرداخته شده است، معرفی و مرور برخی از ویژگیهایی است که در روایتهای معصومان (ع) برای مردمانِ آخرالزمان و نحوۀ زندگی و رفتار و اندیشهشان بیان شده است. البته آنچه از ظاهرِ این روایتها برمیآید این است که بسیاری از این نشانهها برای دورۀ منتهی به ظهور حضرت مهدی موعود (عج) بیان شده است.
ایمان والای مردمان آخرالزمان
از مهمترین روایتهای بشارتدهنده دربارۀ مردمی از آخرالزمان، یعنی بهطور ویژه آنانکه در عصر غیبت امام دوازدهم (عج) بهسر میبرند، حدیثی است از حضرت خاتم الانبیا (ص) که در شمارۀ پیش نیز یاد شد. در این حدیث حضرت خاتمالنبیین (ص) خطاب به امیر مؤمنان(ع) فرمودهاند که «یا علی، عجیبترینِ مردم از نظر ایمان و بالاترینِ آنها در یقین، آنها هستند که در آخرالزمان میآیند و پیامبری نمیبینند و امام از دیدههایشان پنهان است و از نوشتههای [قرآن و حدیث] ایمان میآورند». [۱]
این حدیث، گویای ارزشِ والای مردان و زنانی است که ندیده و نشنیده، اما با دلی آکنده از یقین و ایمانِ به خدا، به پیروی از پیغامبر آخرالزمان (ع) و خاندانِ مطهرش و قرآن کریم میپردازند؛ آنهم در روزگاری که گاه حق و باطل چنان به هم میآمیزد که برگزیدنِ راه درست، جز به نور ایمانِ راستین میسّر نشود. ایمانِ این مردمان اما چنان است که گویی رسولالله (ص) و ائمۀ اطهار (ع) را بهچشمِ سَر میبینند.
بیتردید، شهیدانِ انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس و مدافعان حرم از زمرۀ این مردمانند.
وقتی آدمی روز مؤمن است و شب کافر
اما فارغ از این روایتِ نویددهنده، روایتهای دیگری نیز دربارۀ ویژگیهای آخرالزمانیان بیان شده است که اغلب، بیمدهنده و دربردارندۀ هشدار است. در این دسته حدیثها، از زشتیها، ناراستیها، بدعتها، انحرافها و بدیهای اخلاق و کردار مردمِ آخر زمان سخن رفته است.
از نمونۀ اینگونه روایتها، این سخن معروف از پیغامبر اکرم (ص) است که به سختیِ «مؤمنماندن» در آخرالزمان اشاره دارد.
حضرت (ص) فرمودهاند:
«فرصت را برای اعمال نیک پیش از آنکه فتنههایی مانند پارههای شب تاریک پدید آید، غنیمت شمارید. در آن هنگام انسان صبح مؤمن است و شب کافر میشود؛ شب کافر است و روز مؤمن میشود و دین خود را بهعوض ناچیزِ دنیا میفروشند».
در روایت دیگری نیز فرمودهاند: «فتنهها خواهد بود که در اثنای آن، مرد به صبح مؤمن باشد و به شب کافر شود، مگر آنکه خدایش به علم زنده دارد». [۲]
📚ارجاعها:
۱. «مکارم الاخلاق»؛ شیخ حسن بن فضل طبرسی؛ ترجمۀ سید ابراهیم میرباقری؛ تهران: فراهانی؛ ۱۳۶۵؛ ج ۲، ص ۳۹۸.
۲. «نهج الفصاحه»: مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم (ص)؛ ترجمۀ ابوالقاسم۸ پاینده؛ تهران: جاویدان؛ ۱۳۶۱؛ ص ۲۱۶ و ۲۱۷ و ۳۶۸.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاه کلید حل مشکلات...
[ لا إله إلّا أنت سبحانک إنّي کنت من الظالمین ]
حجت الاسلام و المسلمین دانشمند
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴اعتراف علمای اهل سنت به وجود امام زمان علیه السلام و تحریف مهدویت توسط ابن تیمیه!!
🔸شیخ تاج الدین هلالی از علمای بزرگ الازهر مصر به صراحت به وجود امام زمان علیه السلام و غیبت او اعتراف می کند! ولی ابن تیمیه و وهابیون به هر طریقی می خواهند در عقیده مهدویت تحریف ایجاد کنند.
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
✍امام علی علیه السلام:
کسی را که به تو امید دارد، ناامید نکن
📚غررالحکم حدیث 422
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸وقتی شب میشه
✨یـه دنیـا خاطره
🌸یـه دنیـا خیـال
✨میـاد تـو دل آدم
🌸من آرزو میکنم امشب
✨دلتـون آروم باشـه ♡
🌸و رویاهاتـون شیرین
✨شبتون قـشنگ
🌸دلتون پـر از زیبـایی
#شـب_خـوش
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر روز🌞
به درودی دل خود گرم کنیم🌷🍃
و چه زیباست، کنار یاران
خـنده بـر صبح زدن 🌷🍃
بنشين چای امروز
تـو مهمان منی 🌷🍃
ســــــــلام 🌷🍃
صبح بخیر🌷🍃
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی