🔴 عجایب دنیای ظهــــــــــــــور...
⭕️ تولد هزار فرزند برای یک مرد!
🌕 آقا امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَرْبَعاً وَ أَرْبَعِینَ أَلْفَ سَنَةٍ حَتَّی یَلِدَ الرَّجُلُ مِنْ شِیعَةِ عَلِیٍّ علیه السلام أَلْفَ وَلَدٍ مِنْ صُلْبِهِ ذَکَراً...»
امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه، چهل و چهار هزار سال حکومت میکند تا جایی که یک مرد از شیعیان ایشان ، هزار فرزند پسر از صلب خویش متولد میسازد...
📗تفسیر البرهان، ج ۱، ص ۴۴۸
📗بحارالأنوار، ج۵۳، ص۴۲
📗مختصر البصائر ج ۱، ص ۱۱۵
-----------------------------------------------
این حدیث به عمرهای چندین هزارساله مردم در عصر ظهور نیز اشاره دارد!
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴 تفسیر دو قلب در قرآن
خداوند براى هيچكس دو قلب در درونش نيافريده؛ (احزاب/۴)
🌕 امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
دوستدار ما و دشمن ما با هم برابر نیستند؛ دوستی و دشمنی ما هیچگاه در یک قلب، جای نمیگیرد. زیرا خداوند عزّوجلّ در درون هیچکس، دو قلب را قرار نداده است که با یکی، کسی را دوست بدارد و با دیگری با او دشمنی ورزد. دوستدار ما، چنانکه آتش طلا را خالص میکند و هیچگونه تیرگی و ناخالصی در آن نمیماند، در دوستی ما اخلاص میورزد و دشمن ما نیز در دشمنی با ما همینگونه است..!
📗تفسير البرهان ج۴، ص۴۰۹
✅ دین، اهل بیت را دوست داشتن نیست؛ بلکه فقط اهل بیت علیهمالسلام را دوست داشتن است! محبت امیرالمومنین و فرزندان مطهرش هرگز با حبّ دشمنان ایشان در یک قلب جای نمیگیرد! قلب انسان یا جای امام است یا دشمن امام!
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴شرایط دوستان واقعی
🌹امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:
کسی که تمام شرایط را داشته باشد رفیق کامل است و الا به همان اندازه درجه دوستی او کم می شود، و اگر هیچ یک از آنها را نداشته باشد اساساً نام دوست نمی توان بر او گذاشت.
ظاهر و باطنش یکسان باشد. ( آنچه نسبت به تو ابراز می دارد در دل نیز همان باشد )
خوبی تو را خوبی خودش بداند و بدی تو را بدی خود، ( آبروی تو را آبروی خود بداند )؛
اگر در وضع مالی او بهبودی حاصل شد و به ثروتی دست یافت یا به مقامی رسید، با تو تغییر روش ندهد؛
به اندازه توانایی و قدرتش از مساعدت و همراهی با تو مضایقه نکند؛
تو را در روز گرفتاری و بدبختی به دست فراموشی نسپارد و تنهایت نگذارد
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۴۶
→ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔥وسوسة شیطان و راهکارهای مقابله با آن در قرآن:
📌قسمت چهارم:
5ـ1) مؤلّفههای تهدید شیطان در ابعاد نظری و عملی
5ـ1ـ2) خودداری از سجده در مقابل آدم
سجده نکردن در مقابل آدم از شاخصهای مشهور بُعد عملی تهدید ابلیس است. عامل اصلی این تمرّد، استکبار و خودپسندی ابلیس است: ﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِاسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ﴾ (البقره/34 و ر.ک؛ الأعراف/11).
ابلیس با این تمرّد مرتکب سه تخلّف عملی، اخلاقی و اعتقادی شد. تخلّف عملی او سرپیچی از سجده در مقابل آدم بود که در عمل، مخالف فرمان حق گردید و عاصی و متمرّد شد (الکهف/48). خلاف اخلاقی او استکبار نسبت به آدم بود. خلاف اعتقادی ابلیس، انکار عدل الهی بود، چون تصوّر میکرد امر خدا از روی مصلحت نیست. از کلام او استنباط میشود که به خدا نسبت جهل داده است
📚(ر.ک؛ طیّب، 1378، ج 1: 509 ـ511).
5ـ1ـ3) سعی در بیرون راندن آدم و حوّا از بهشت
از شاخصهای بُعد عملی شیطان این است که نسبت به آدم حسادت ورزید و تلاش عملی خود را برای انتقام از او و فرزندانش از همان ابتدا آغاز کرد. یکی از این تلاشها آن بود که با وسوسه و فریب آدم و حوّا، آنها را از مقام بهشتی که در آن قرار داشتند، ساقط کند: ﴿فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ﴾ (البقره/36 و ر.ک؛ الأعراف/ 27).
5ـ1ـ4) مخالفت با مقام خلافت آدم
این نیز از شاخص بارز ابلیس در بُعد عملی تهدید اوست. خداوند به ملائکه که ابلیس نیز در بین آنان بود، اعلام میکند که آدم را خلیفة خود در زمین قرار میدهد، امّا آنان مخالفت میکنند (ر.ک؛ البقره/30).
مخالفت اوّلیّه به همة فرشتگان از جمله ابلیس که در این جمع قرار دارد، نسبت داده شده است، امّا وقتی که خداوند حقیقت امر را بر فرشتگان از طریق تعلیم اسماء به آدم آشکار ساخت، از سخن خود برگشتند و تسلیم امر خدا شدند. مسلّم این است که تنها ابلیس از مخالفت خود بازنگشت. همة قراین بعدی، از جمله سجده نکردن و فریب آدم، این نکته را تأیید میکند.
از آیات قرآن برمیآید که ابلیس قبل از به وجود آمدن صحنة خلقت آدم و سجدة ملائکه، کافر بود5 و سجده نکردن و مخالفت ظاهری او ناشی از مخالفتی بوده که در باطن مکتوم داشته است
📚(ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج1: 118).
برخی مفسّران عبارت ﴿إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾ (البقره/30) را چنین بیان کردهاند که منظور از آنچه نمیدانید، همان وجود ابلـیس در میان ملائـکه است که از جنس آنـان نیست
📚(ر.ک؛ ابنکثیر، 1419ق.، ج1: 125).
6ـ ابزارهای شیطان
6ـ1) نفس امّاره
عامل قریب نفوذ شیطان در اندیشة آدمی، نفس امّاره اوست. خدای سبحان همین وسوسه منسوب به شیطان را در بعضی از آیات شریفه به نفس امّاره انسان منسوب میسازد:﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ﴾ (ق/16).
این اِسناد نشان میدهد که اگرچه راه نفوذ شیطان، اندیشة انسان است، امّا محور اندیشههای شیطانی، نفس امّارة آدمی است
📗(ر.ک؛ جوادی آملی، 1381، ج 3: 393ـ403).
وسوسه نفس همان خیالات شیطانی و خطورات قلبی و هواهای نفسانی است
📙(ر.ک؛ طیّب، 1378، ج 12: 245). علمای اخلاق برای نفس سه حالت یا مرحله قائل هستند که در قرآن نیز به آنها تصریح شده است:
مرحلة نخست، «نفس امّاره» (ر.ک؛ یوسف /53) یا نفس سرکش است که انسان را به گناه فرمان میدهد و به هر سو میکشاند و به همین دلیل، به آن امّاره ـ یعنی بسیار امرکننده ـ گفتهاند. مرحلةدوم، «نفس لوّامه» است (ر.ک؛ القیامة/ 1ـ2)
که پس از تعلیم و تربیت و مجاهدت، انسان به آن دست مییابد.
در این مرحله ممکن است بر اثر طغیان غرایز، گهگاه مرتکب خلافهایی بشود، امّا به زودی پشیمان میگردد و به ملامت و سرزنش خویش میپردازد.
سپس تصمیم بر جبران گناه میگیرد و دل و جان را با آب توبه میشوید. مرحلة سوم، ﴿نفس مطمئنّة﴾ است (الفجر/ 27ـ30) و آن مرحلهای است که پس از تصفیه، تهذیب و تربیت کامل، انسان به مرحلهای میرسد که غرایز سرکش در برابر او رام میشوند
📚(ر.ک؛ مکارم شیرازی و دیگران، 1374، ج 9: 438).
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
#مهدویتدرقرآن
آیه ای از سوره حجر
📖قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ. قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ...[سوره حجر/آیات ۳۶ تا ۳۸]
🔸(شيطان) گفت: پروردگارا مرا تا روز رستاخيز مهلت ده، و زنده بگذار، فرمود: تو از مهلت يافتگانی. (اما نه تا روز رستاخيز) بلکه تا روز و وقت معينی
🔹امام صادق عليهالسلام در جواب شخصی بنام وهب که پيرامون اين آيه و «وقت معلوم» از او سوال کردند فرمودند:
«وقت معلوم»در اين آيه روز قيامت نيست بلکه «وقت معلوم» روز قيام قائم آل محمد صلی الله عليه و آله و سلم است.
هر گاه خداوند او را برانگيزد ابليس میآيد در حاليکه بر زانوهايش راه میرود و میگويد:
ای وای از اين روزگار، آنگاه پيشانی او گرفته می شود و گردنش زده میشود و اين هنگام همان «وقت معلوم» است که مدت او به پايان میرسد.
📚دلائل الامامه، ص ۲۴۰
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
#اهميتوچرايیدعابرایظهور ۷
"د" مثلِ دعای فرج
🔹امام صادق علیهالسلام فرمودند:
هنگاميکه فشارها و شکنجه ها بر بنی اسرائيل به طول انجاميد، چهل صبح به درگاه خداوند گريه و ناله کردند.
پس خداوند به موسی و هارون وحی فرمود که بنی اسرائيل را از شرّ فرعون خلاص کنند (و از چهارصد سال) ، صد و هفتاد سال را بخشيد.
🔹سپس فرمودند:
شما نيز اگر اين کار بکنيد (گريه و ناله و دعا)، قطعا خداوند فرج ما را ميرساند. ولی اگر چنين نباشيد، امر (فرج) تا آخرين حد ممکن به تاخير خواهد افتاد. (تفسير عياشی ج2)
🔹نويسنده کتاب مکيال المکارم، علامه موسوی اصفهانی، مينويسد:
يکی از مطالبی که از اين حديث استفاده ميشود، اين است که ظهور مولای ما حضرت صاحب الزمان، از اموری است که قابل تقديم (جلو افتادن) و تاخير (عقب افتادن) است...
از جمله کارهايی که زمينه جلو افتادنش را فراهم مي سازد، اهتمام (کوشش) مومنين در #دعا برای تعجيل ظهور و فرج است. (بخش5 فايده22)
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄
🔴هيچ چيزى نزد جوان بدتر از زنا نبود
جوانى نزد پيامبر اكرم (ص) آمد وعرض كرد :اى رسول خدا ! به من اجازه بده تا زنا كنم .
حاضرين ناراحت شدند ومى خواستند اورا به كيفر اين گفتار زشت برسانند كه رسول خدا (ص) فرمود:
ازاودست برداريد .
آنگاه آن جوان را نزد خود دعوت كرد واو را مقابل خود نشاند و فرمود :اى جوان ! آ يا مى پسندى كه مردم با مادرت زنا كنند .
او گفت :خير .
پيامبر (ص) فرمود .آيا راضى هستى كه كسى با خواهرت اين عمل را انجام دهد ؟
جوان گفت :خير
حضرت فرمود :آيا راضى هستى كه كسى با عمه وخاله تو زنا كند ؟
وى گفت :خير
رسول اكرم (ص) فرمود .پس ديگران هم نمى پسندند كه با محارم آنها زنا كنى و تو نبايد عملى را كه شايسته نيست انجام دهى !
آنگاه دست مبارك خود رابر دل او قرار داد و گفت :خدايا ! دل او را پاك كن وگناهش را پاك كن و گنا هش را بيامرز.
جوان از محضر رسول خدا (ص) خارج شد در حالى كه هيچ چيزى نزد او بدتر از زنا نبود .
📚داستان شگفت آور از عاقبت غلبه بر هوس
تهيه وتنظيم: واحد تحقيقاتى گل نرگس
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
✍ آیتالله بهجت(ره):
رشتهی کارها در طاعت و معصیت به هم پیوسته است. اگر در طاعت گام اول برداشته شود، به دنبال آن توفیق برداشتنِ گام بعدی طاعت به انسان دست میدهد، و اگر در معصیت باشد گام دوم هم زمینهی معصیت خواهد بود.
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١۴
➥ @zohur_media | اینڪ آخرالزمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖انس با قرآن
🎙استاد مهدی دانشمند
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
🔴#در_محضر_علما
شیخ رجبعلے خیاط میفرمود:
در نیمه شبے سرد زمستانے در حالے که برف شدید میبارید و تمام کوچه و خیابان ها را سفید پوش کرده بود ؛ از ابتداے کوچه دیدم که در انتهاے کوچه کسے سر به دیوار گذاشته و روے سرش برف نشسته است! باخود گفتم شاید معتادی دوره گرد است که سنگ کوب کرده! جلو رفتم دیدم او یک جوان است! او را تکانے دادم! بلافاصله نگاهم کرد و گفت چه میکنے ! گفتم : جوان مثه اینکه متوجه نیستے ! برف، برف ! روے سرت برف نشسته! ظاهرا مدت هاست که اینجایی خداے ناکرده مے میرے!!!
جوان که گویے سخنان مرا نشنیده بود! با سرش اشاره اے به روبرو کرد! دیدم او زل زده به پنجره خانه اے! فهمیدم " عاشـق " شده! نشستم و با تمام وجود گریستم !!! جوان تعجب کرد ! کنارم نشست ! گفت تو را چه شده اے پیرمرد! آیا تو هم عاشـــــق شدے؟! گفتم قبل از اینکه تو را ببینم فکر میکردم عاشقم! " عاشق مهدی فاطـمه "
ولی اکنون که تو را دیدم چگونه براے رسیدن به عشقت از خود بے خود شدے؛فهمیدم من عاشق نیستم و ادعایے بیش نبوده ! مگر عاشق میتواند لحظه ای به یاد معشوقش نباشد!!!
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
7.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ
#داستان دختری که زشت بود
و شب عروسیش به امام حسین(ع)
متوسل شد...!!!
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبتون پر از مهربانی خدا 🌻
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی