eitaa logo
مدرسه علمیه شیخ الاسلام
165 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
423 ویدیو
38 فایل
اطلاع رسانی برنامه های عمومی مدرسه علمیه شیخ الاسلام آدرس: قزوین خیابان سپه"شهدا" بن بست شهید باریک بین "حوزه علمیه شیخ الاسلام" مدیریت: @aIamdr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله والسلم : ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مُضِلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ 🔹پيامبر خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): سه چیز است که از آنها بر امّت خود بیمناکم منظور از گمراهى بعد از آگاهى ، اين است كه : 🔘 انسان بر اثر وسوسه‌هاى منحرفان و ايجاد شبهات گوناگون، راه راستى را كه شناخته، رها كند و در راه انحراف در آيد كه اين موضوع در هر زمان- مخصوصاً در زمان ما- وجود داشته و دارد.یعنی میداند جریانی است ولی برای خود خواهی که در زمان پیغبر اکرم موجود بود که به اسلام روی نمی آوردند و از مسیر حق منحرف میشدند. 🔘 دومین مسئله کننده است که در فتنه گمراه کننده این گونه است که جریان حق به طرف اهداف‌ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و دینی خود در حال حرکت میباشد ولی عده ای مانند استکبار جهانی سنگ اندازی میکنند. ما میتوانیم با سلاحاتی که گفته شده و یک سلاح که در آیات و روایات تاکید بسیار گشته خود را در مقابل فتنه ها محکم سازیم، آن سلاح و است که میتوان به مثال زد که این دو بزرگوار با این دو سلاح توانستند هم از مسیر حق خارج نشوند و هم گمراه نشوند و به خود برسند. 🔘سومی شکم پرستی و شهوترانی است.
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖌اهمیت 🔹آن‌جا که پای فعالیّت و نشاط دستجمعی افراد جامعه به میان می‌آید، نماز همچون گرم‌ترین و پرشورترین عبادت دستجمعی، نقش بزرگی را بر عهده می‌گیرد. مظهر این خصوصیت، همین نمازهای و نماز جمعه و نمازهای عید است. ۱۳۷۳/۰۶/۱۰ مقام معظم رهبری(حفظه الله) ☑️توسط اساتید مدرسه شیخ الاسلام
چهل‌ویکمین سال‌روز عروج ملکوتی حضرت علامه، آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی را با قرائت فاتحه و صلواتی گرامی می‌داریم.
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی حکیم، فقیه، عارف و فیلسوف معاصر شیعه و مفسر بزرگ قرآن بود. معروف‌ترین اثر او تفسیر ۲۰ جلدی «المیزان» است. 🔸 ۲۴ آبان روز رحلت و بزرگداشت علّامه
مقام معظم رهبری: هویت علمی حوزه هم نکته‌ی مهمی است؛ منحصر به فقه و اصول نیست. فقه و اصول خیلی مهم است، در این شکی نیست؛ قبلا هم ما گفتیم ستون فقرات حوزه های ما فقه است؛ اما این معنایش این نیست که ما به فلسفه احتیاج نداریم. امروز بیش از گذشته به فلسفه احتیاج داریم. روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه «شدّ رحال» می کردند - مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند - یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. آن روزی که مرحوم علامه طباطبایی در نجف پیش مرحوم آسیدحسین بادکوبه‌ای فلسفه می خواند، آن روز نیاز به فلسفه اسلامی به مراتب کمتر از امروز بود که این همه مکاتب گوناگون، این همه افکار جدید، این همه شبهه، این همه پیشنهاد فکری در دنیا مطرح است؛ آن هم با این روابط و ارتباطات آسان و سریع؛ با اینترنت و با بقیه وسائل، کتاب و مجله و چه و چه. بنابراین به فلسفه احتیاج است. نه فقط به فلسفه، به علوم دیگر هم در حوزه قم نیاز هست.۱۳۸۹/۰۸/۰۲ بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم فلسفه اسلامی, آخوند خراسانی, علامه طباطبایی, تاریخ حوزه‌های علمیه و مجاهدتهای علما, حوزه‌‏های علمیه
مقام معظم رهبری: هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است كه ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد كربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشك در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه كه در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوك، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالك. عرفان نظری باید به سلوك بینجامد.۱۳۹۱/۱۱/۲۳ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی سید علی قاضی, آخوند ملاحسینقلی همدانی, سید احمد کربلایی, علامه طباطبایی
"جاءَ رَجُلٌ اِلی النَّبِیِ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ فِقالَ أتَاذَنُ لِی اَن اَتَمَنّی اَلمَوتَ، فَقالَ صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: الْمَوْتُ شَیْ‏ءٌ لَا بُدَّ مِنْهُ وَ سَفَرٌ طَوِیلٌ یَنْبَغِی لِمَنْ أَرَادَهُ أَنْ یَرْفَعَ عَشْرَ هَدَایَا. فَقالَ: وَ ماهِیَ؟ شخصی آمد نزد پیامبر اکرم صل الله علیه و آله : عرض کرد آیا اذن می‌دهید که تمنای مرگ کنم؟ حضرت فرمود: مرگ چیزی است که از آن چاره‌ای نیست و سفری بسیار طولانی است، سزاوار است کسی که اراده مرگ دارد، ده هدیه آماده کندو با خود ببرد. عرض کرد: آن ده هدیه چیست؟ حضرت فرمود: 🔸هدیه‌ی عزرائیل 🔸هدیه‌ی قبر 🔸هدیه‌ی منکر و نکیر 🔸هدیه‌ی میزان 🔸هدیه‌ی پل صراط 🔸هدیه‌ی مالک خزینه دار جهنم 🔸هدیه‌ی رضوان خزینه دار بهشت 🔸هدیه‌ی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله 🔸هدیه‌ی جبرائیل 🔸هدیه خداوند تعالی 🖌أمّا هدیّه عزرائیل فأربعه أشیاء: رضاء الخصماء، و قضاء الفوائت، و الشوق إلى اللّه ، و التمنّی للموت. امّا هدیه عزرائیل چهار چیز است : 🔹رضایت حق داران 🔹قضاى نمازهای فوت شده 🔹اشتیاق به خداوند 🔹آرزوى مرگ
| بین الصلاتین 📝حکم پیروی و عدم پیروی از امام در نماز جماعت 🔹اگر در اقوال باشد : مانند : ذکر رکوع ، ذکر سجده ، ذکر تشهد ، ذکر تسبیحات چه جلو افتادن ، چه عقب افتادن اشکالی ندارد. مگر در تکبیره الاکرام(جلو افتادن باطل میکند) 🔹اگر در اعمال باشد : مانند : جایی که ماموم جلوتر از امام به سجده و رکوع برود یا جلوتر از امام سر از رکوع و سجده بردارد... 🔘اگر عمدی باشد : 🔸جلو افتادن باعث معصیت میشود ، اما نماز صحیح است 🔸عقب افتادن اشکال ندارد ، اگر زیاد نباشد 🔘اگر سهوی باشد : 🔸پیش از امام به رکوع برود : باید برخیزد و با امام به رکوع برود. 🔸پیش از امام از رکوع برخیزد : چنانچه امام در رکوع باشد باید برگردد و با امام سر از رکوع بردارد. 🔸پیش از امام به سجده برود : باید سر از سجده بردارد و با امام به سجده برود. 🔸پیش از امام سر از سجده بردارد : باید به سجده برگردد و با امام به سجده برود. 🖌نکته : اگر در موارد مذکور از امام تبعیت نشود ، مثلا اگر پیش از امام یه رکوع رفته و در حال رکوع بماند تا امام به رکوع برود نمازش باطل نیست ، اما احتیاط مستحب آن است که نماز را اعاده کند...