eitaa logo
بررسی روایات و احادیث
734 دنبال‌کننده
34 عکس
10 ویدیو
5 فایل
ارائه نظر تخصصی درباره سند ، متن و محتوای روایاتی که در فضای مجازی به عنوان حدیث معصومان (ع) منتشر می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
_پاسخ به روایت وهابی ها برای کمرنگ کردن ماجرای غدیر خم1 c.mp3
5.45M
آیا واقعا حديث غدير واکنشی به گلایه های برخی از مسلمانان در بازگشت از مأموریت یمن بوده است؟ پاسخ یکی از شبهات وهابی ها درباره مقصود پیامبر اکرم (ص) از بیان حدیث غدیر 15 دقیقه صوت عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
پرسش: اخیرا تأکید می شود که در روزهای محرم برای هریک از شخصیتهای کربلا صلوات را مطابق محاسبات ابجد به آنان هدیه کنید. مثلا در روز اول محرم 170 صلوات به حضرت مسلم(ع) هدیه کنیم زیرا ارزش ابجدی حروف نام ایشان همین عدد است یا در روز ششم محرم 201 صلوات مطابق حساب ابجد نام حضرت قاسم (ع) هديه شود و ... آیا این شیوه در احادیث توصیه شده است؟ پاسخ: 1 - محاسبات ابجد (حساب جُمَّل) در احادیث معتبر از معصومان(علیهم السلام) نقل نشده و صرفا یک سری محاسبات ذوقی و سلیقه ای است. 2 - صلوات و ذکرها را به هر تعدادی بفرستیم سودمند است. 3 - تأکید بر عدد های ابجد برای تکرار اذکار اگر به نحوی باشد که به معصومان (ع) منسوب شود یا به عنوان مستحبات اسلامی وانمود گردد، مصداق تحریف دین یا بدعت است. 4 - اعدادی که در روایات اهل بیت (ع) برای اذكار یا صلوات توصیه شده معمولا اعداد کثرت همچون 3 ، 7 ، 10 ، 33 ، 34 ، 40 ، 100 و ... است که هیچیک از آنها با ارزش ابجدي اذکار و کلمات همسان نیستند. عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
🔆 متاسفانه امسال در آستانه ماه محرم ، شاهد پخش یک حدیث جعلی در فضای مجازی هستیم و از آن بدتر اینکه باز هم کانال های مذهبی و حتی پر تعداد، بدون بررسی روایت، در حال پخش آن هستند! 👆 این روایت که در تصویر می بینید و تشویق به زدن پرچم مشکی بر در خانه ها میکند هیچ سندی ندارد و جعلی هست و در هیچ منبع حدیثی ای نیامده است 🏴 البته قطعا نصب پرچم سیاه ،نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب، کسی منکر این نشده یا نگفته پرچم سیاه نزنید، بلکه بحث سر این است که چرا باید برای ترغیب مردم به چنین کاری، حدیث جعل کنیم و به اهل بیت، جمله دروغ نسبت دهیم ؟؟؟ دوستان مذهبی، سخنرانان عزیز، مداحان محترم، دقت دقت دقت انشالله با نشر گسترده این پست، دیگران را متوجه این اشتباه و حدیث جعلی بکنیم تا آن را پاک کنند. ✍️ احسان عبادی 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت اطلاع دیگران بدون ذکر منبع هم مجاز است. 🏴 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 @GhararGahShayeat
❌موتور شبهه زا نباشیم... 👈برنامه‏ ی دینی باید نسبت به دین شبهه‏ زُدا باشد، نه شبهه‏ زا. من گاهی بعضی از بیانات دینی را از تلویزیون یا از رادیو گوش می‏کنم و می‏بینم شبهه ایجاد می‏کند! حدیث سستی، حرف نامعقولی، مطلبی که در جمع مثلًا بیست نفری یا پنجاه‏ نفره‏ یِ یک عده‏ مؤمنِ مخلص، گفتنش خوب است و ایمان آن‏ها را زیاد می‏کند، در سطح میلیونیِ مردم به زبان آوردن، جز اینکه ایمان عده‏ ای را سست و در ذهنشان تردید ایجاد کند، هیچ فایده‏ ای دیگری ندارد. از این چیزها باید پرهیز کرد. رهبر معظم انقلاب (1383/09/11) 🇮🇷🚥اخبار صریح و دقیق🔽 @SarihNews ✅عضویت مستقیم:🔵💎 http://eitaa.com/joinchat/1112211456C1932d2effb
ازدواج پیامبر ص با عایشه و فرهنگ غرب و کودک همسری.mp3
3.23M
پاسخ به چند پرسش مهم: پیشنهاد: تا آخر بشنوید در کشورهای پیشرفته غربی اگر کسی با دختری که سنش کمتر از 18 سال است ازدواج کند، مرتکب جرم و جنایت شده و مجازات می‌شود. چرا چنین قانونی در آیین اسلام وجود ندارد؟ آیا درست است که پیامبر اسلام (ص) با یک دختر 9 ساله ازدواج کرده اند؟ ازدواج فاطمه زهرا (س) با امام علی (ع) در چه سنی بوده است؟ آیا کودک همسری در عصر حاضر مورد تأیید مراجع شیعه است؟ 8.5 دقیقه صوت مهم عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/Bey1d0OTb0SEA6CVUpVMs0
نکات مهم درباره دعای فرج لطفا تا آخر بخوانید تا سوءتفاهم پیش نیاید. 1- متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود. 2- در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند. 3- کتبی که این دعا را ذکر کرده اند، متن یکسانی ارائه نمی‌کنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمی ترین منبعی که این دعا را در آن می یابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء (تألیف قطب راوندی متوفای 573 هجری)، عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست. 4- خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهم السلام) نسبت داده نشود و مفسده ای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است. 5 - طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است. 5 - وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعایر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند. 6- حاجت خواستن از خود پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (ع) بخواهیم. بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (ع) می خواهیم، ناشی از توصیه معصومان (ع) نیست بلکه سلیقه شخصی خودمان است. 7 - معصومان (ع) به ما آموخته اند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجتهایمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم یا خدا را به «حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم)» سوگند بدهیم. 8 - قدیمی ترین نسخه دعای الهي عظم البلاء، که در کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است: «اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ‏» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی، ص 365) عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
2_5447104754326965143.mp3
2M
💥 رساله ذهبیه(طب الرضا) و نحوه ورود آن به اسانید شیعه 🎤آیت الله سید احمد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔴 چرا اهل بیت علیهم‌السلام به طبیب مراجعه می‌کردند؟ سوالی ساده از مدعیان طب‌اسلامی برخی از مدعیان طب اسلامی می‌گویند طب مدرن را کلا باید کنار گذاشت چون تمام درمان‌ها در روایات اهل بیت وجود دارد و اصلا هیچ ارزشی برای تجربه بشری قائل نمی‌شوند. درحالیکه خود اهل بیت به تجربه‌ پزشکان زمان خود اهمیت می‌دادند و به آنها مراجعه می‌کردند 🔻 مدعیان طب اسلامی می‌گویند هزاران حدیث طبی وجود دارد که اساسا ادعای نادرستی است و بارها علمای دینی و مراجع اعلام کرده‌اند که بخش زیادی از این احادیث طبی سندیت ندارند، ضعیف السند و یا جعلی هستند، با فرض محال و بنا به ادعای این افراد، انبوه روایات صحیح السند طبی وجود دارد که می‌توان دانش طب اسلامی را بر پایه آن بنیان نهاد، یعنی ائمه بزرگوار ما علیهم السلام اجمعین، خودشان بزرگ‌ترین اطباء بوده‌اند. 🔹 سوال : با این حجم از روایات طبی که این‌ها ادعا می‌کنند، چرا پیامبر اسلام (ص) و همه ائمه معصومین (ع) هنگام بیماری به پزشک مراجعه می‌کردند؟ 🔹 احتمالات: 🔻الف. احتمال اول: آن پزشکان براساس روایات پیامبر (ص) و ائمه (ع)، خود اهل بیت (ع) را درمان می‌کردند که دیگر مراجعه ائمه به پزشکان (العیاذ بالله) کاری عبث و بیهوده بوده است چون خودشان نسخه درمان را داشتند و گفته بودند و ذات معصوم از این فعل عبث مبراست. 🔻ب. احتمال دوم: درمان پزشکان مبتنی بر روایات اهل بیت (ع) نبوده و درمان آن‌ها، بر پایه طب سنتی و مطابق با تجربیات و دانش آن روز بشر بوده است که در این صورت رجوع ائمه به پزشکان امری کاملا عقلانی و شرعی و با اعتماد به دانش و تجربه پزشکان متخصص عصر خودشان بوده است.( طبق مستندات تاریخی این صحیح است‌) 👈 اگر وجود روایات طبی (که غالبا در اسنادشان اشکال جدی وجود دارد و صحیح نیستند و صرفاً روایات معدودی دارای سند معتبر هستند) برای درمان انسان‌ها کافی بود، علت رجوع ائمه به پزشک متخصص عصرشان چه بود؟ آیا پزشکان آن عصر به ائمه نمی‌گفتند شما چرا به ما مراجعه می‌کنید در حالی که خودتان در دانش طب سرآمد همه هستید و حتی ما براساس روایات شما مردم را درمان می‌کنیم. 👈 ده‌ها نمونه از مراجعه پیامبر (ص) و ائمه (ع) به پزشکان عصرشان می‌توان نقل و بیان کرد که خود مقاله‌ای مفصل خواهد شد که در ادامه خواهیم گفت. احتمالا عزیزان طب اسلامی مي‌گويند سند ارائه کنید که بسیار جالب است. خودشان برای مباحثی که می‌گویند سند صحیح ندارند ولی از دیگران سند می‌خواهند. معروفترین اتفاق که اکثر منابع تاریخی نقل کرده اند مراجعه به طبیب یهودی برای درمان امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن است. ✳️ نتیجه: 🔻۱. سیره اهل بیت (ع) نشانگر بهره برداری کامل از عقل که موید تجربه و دانش بشر در عصر خودشان است، می‌باشد. 🔻۲. پزشکی در عصر معصومین (ع) ، پزشکی تجربی و ترکیبی از طب یونانی، ایرانی، شرقی و ... بوده است که خود معصومین هم از آن استفاده می‌کرده‌اند. 🔻۳. عقل حکم می‌کند در کنار بهره‌برداری از دانش روز پزشکی، تجربه گرانبهای بشر در حوزه طب سنتی نیز به‌کار گرفته شود. هم احترام به دانش نوین است و هم استفاده از تجربه هزاران ساله بشر. اگر اهل بیت هم اکنون بین ما زندگی می‌کردند قطعا این رویه مدعیان طب اسلامی که کلا طب مدرن را حرام و ممنوع میدانند را منکر می‌شدند و آنهارا توصیه به استفاده از این علوم می‌کردند. عضویت در کانال نویسنده:👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 نمونه‌های از رجوع ائمه(ع) به طبیبان دراین مطلب به برخی از مواردی که اهل بیت علیهم‌السلام از طبیب استفاده کردند و در منابع تاریخی آمده است اشاره میکنیم و در مطلب بعدی موارد متعددی که اهل بیت شیعیانشان را به طبیب ارجاع داده‌اند را خواهیم آورد ❇️ ۱_ بعد ازضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) ابومخنف از عطیه بن حرث از عمر بن تميم و عمرو بن ابى بكار نقل مي كند: پس از ضربت خوردن علی‌بن‌ابیطالب، خاندان نبوت به تلاش افتادند كه شايد بتوانند اين زخم هولناك را التيام بخشند. اطباى كوفه را به بالين حضرت اميرالمؤمنين (علیه السّلام) خواندند. در ميان پزشكانى كه حضور يافتند اثير بن عمرو بن هانی از قبيله‏ «سكون» جراح زبردستى بود. وي را انتخاب كردند كه به علاج بپردازد. اثير جراح دستور داد گوسفندى را سر بريدند و از ريه‏ گوسفند گرماگرم رگ باريكى در آورد و آن رگ را در شكاف زخم جا داد و پس از چند لحظه زخم را گشود و آن رگ را بیرون آورد و بر آن رگ سفيدى مغز مقدس حضرت اميرالمؤمنين نمودار بود. اثير جراح در اين هنگام به اميرالمؤمنين گفت: هنگام آن رسيده است كه اميرالمؤمنين وصاياى خود را بنگارد زيرا اين دشمن خدا شمشير خود را به مغز مبارك فرو برده است.» برخی منابع: مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی ص ۵ فرزندان ‏آل ‏ابى ‏طالب، جلد ‏۱، ص ۴۹_۵٠ خطبه ۷فروردین ١٣٧١ مقام معظم رهبری 🔻شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی این اتفاق را نقل می‌کند و درباره اثیر بن هانی بن عمرو سَلولی که در تمام منابع نام او بعنوان طبیب موجود است میگوید. ظاهراً این مرد طبیبی بوده است که در همین دانشگاه جندی شاپور که در ایران بوده است و مسیحیهای ایران آن را اداره میکرده‌اند تحصیلات طبی کرده بود و اقامتش در کوفه بود. مجموعه آثار شهید مطهری . ج23، ص: 496 بعبارتی هانی بن عمرو یک تحصیل‌کرده خارجی بود😊 ❇️ ۲. اصابت خنجر به پای امام حسن علیه السلام و مداوا توسط طبیب در دوران خلافت کوتاه امام حسن در گیرودار صلح با معاویه در شهر ساباط، یکی از خوارج به حضرت نزدیک شد و گفت: ای حسن مشرک شدی همان گونه که پدرت مشرک شد؛ سپس با خنجری به ران او زد و امام که سوار بر اسب بود بر زمین افتاد. حسن بن علی(ع) را بر روی تختی به مدائن بردند و در خانه سعد بن مسعود ثقفی بستری شد و طبیب آوردند تا درمان شود. منابع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۲؛ انساب الاشراف، ج۳، ص۳۵. ❇️ ۳. احضار یک طبیب غیرمسلمان توسط امام حسن عسکری علیه السلام برای انجام فصد و حجامت منابع: الخرائج و الجرائح ج 1 صص 422-424. منتهی الامال، ص 576 و 577. البته با اندکی تفاوت در کافی، ج 1، صص 512_513 ❇️ ۴. درمان حضرت سکینه دختر امام حسین(ع) ابوالفرج اصفهانی نقل می کند در پائین چشم حضرت سکینه دختر حسین بن علی علیه السلام غده‌ای ایجاد شده بود. پزشکی به نام بدراقيس آوردند پوست صورت ایشان را شکافت غده و ریشه ها را خارج کرد و سپس زخم را بستند و فقط جای زخم باقی ماند. منابع: _الاغانی، ابوالفرج اصفهانی، ج ۱۶. ص۱۶۰ _مقاله نقش شیعیان در دانش پزشکی، حسین زاده شانه چی و... فصلنامه پژوهش های علوم انسانی خرداد ۹۲، شماره ۱۷ اینها برخی موارد است که اهل بیت به طبیب مراجعه کردند و در مطلب بعدی موارد متعددی آورده خواهد شد که ائمه اطهار دیگران رو به طبیبان ارجاع میدادند اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که، چگونه خود اهل بیت به طبیب مراجعه می‌کردند و دیگران رو به پزشکان روز ارجاع می‌دادند ولی عزیزان طب اسلامی می‌گویند به هیچ پزشکی نباید مراجعه کرد و فقط باید به طب اسلامی که ما میگوییم عمل کنید؟ این تناقض نیست؟ این انحصارطلبی برای چیست؟ حتما مطالب بعد را بخوانید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔵 ارجاعات معصومین علیهم السلام به اطبا در پست قبلی به مراجعه معصومین علیهم السلام به اطبا اشاره کردیم که موارد متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد که می‌توان به آن پرداخت. در این پست یه ارجاع دادن مسلمانان به دیگر اطبا توسط معصومین خواهیم گفت ❇️ ۱. ارجاع مسلمین به طبیب غیرمسلمان توسط پیامبر(ص) پیامبر اکرم به مسلمانان توصیه می‌کرد هنگام بیماری نزد حارث بن کلده بروند؛ وقتی سعد بن ابی وقاص در آخرین حج پیامبر سخت بیمار شد، پیامبر پس از عیادت از وی، فرمان داد تا حارث را برای درمان وی فراخوانند حارث بن کلده از مردم طائف بود که در مدرسه ی جندی شاپور طب را آموخته بود. منابع: واقدی، کتاب المغازی، ج۳، ص۱۱۱۶، تاریخ بغداد، ج ١۴ ، ص ٣۴٨ ❇️ ۲. ارجاعات مکرر معصومین به اطبا و اجازه دادن به شیعیان به درمان در موارد متعدد شیعیان از معصومین سوال میکردند آیا اجازه است به فلان طبیب مسیحی یا یهودی و غیرمسلمان رجوع کنیم؟ آن حضرات نیز اجازه می‌دادند بعنوان مثال از امام باقر عليه السلام پرسيدند: آيا مى‌توان به دستورهاى طبّى طبيب يهودى ومسيحى عمل كرد؟ فرمود: «اشكالى ندارد، شفا به دست خداست». منابع: طب الائمه ص ۶۳ السرائر، ج ۳، ص ۵۶۹ دقت کنید امام نمیفرماید، نرو، شفا دست خداست، میفرماید برو، شفا دست خداست. یعنی به مسیحی بودن طبیب نگاه نکن، هم خالق علم اون طبیب خداست، هم اثرگذاری و شفا از بیماری دست خداست. طبق اسباب و علل باید به طبیب مراجعه کنی و تاثیر دارو و بیماری را خدا طبق قانون علیت و طبیعت برقرار خواهد کرد دلیل اینکه چرا اطباء اون زمان اغلب غیر مسلمان بودن هم بعدا خواهیم گفت نمونه‌های ارجاعات به طبیبان ادامه دارد..... 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ از شش هزار حدیث طبی ۵درصد آن دارای سند است. آن هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود به مریض سبزی میدن که دل‌دردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگه‌س... تجربه باید به تجربه یقینی برسد | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
چند روز پیش روز تولد حضرت عبدالعظیم حسنی بود. ۴ربیع الثانی در تقویم ما بعنوان سالروز ولادت ایشون ثبت شده من طبق اطلاعاتی که از تواریخ تولد قرون اولیه یادم بود خیلی برام عجیب بود که برخی فرزندان ائمه مثل حضرت علی اکبر، حضرت معصومه و دیگر فرزندان بلافصل و حتی روز ولادت برخی از خود ائمه درش اختلافه، ولی تولد حضرت عبدالعظیم با چندنسل فاصله از امام معصوم انقدر دقیق مشخصه و جشن میگیرن، که یه بررسی کردم دیدم در هیچیک از کتب تاریخی قدیمی و معتبر روز ولادت حضرت عبدالعظیم نیومده، این تاریخسازی‌ها برمیگیرده به قرن اخیر، اشکالی نداره یک روز بعنوان گرامیداشت حضرت عبدالعظیم در تقویم داشته باشیم ولی نگیم روز ولادت ایشون هستش. منبع: کانال عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis عضویت در کانال واتساپ:👇 https://chat.whatsapp.com/GfZf94HCmww2MjL26GUfF9
مقاله ای درباره ضعف سند و متن روایتی که می گوید " معرفت فاطمه سلام الله علیها یعنی ادراک لیلة القدر" ☘️بررسی خبر تطبیق لیلة القدر بر حضرت صدیقه زهرا علیها السلام حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا الشك من أبي القاسم وَ قَوْلُهُ وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ يَعْنِي خَيْرٌ مِنْ أَلْفَ مُؤْمِنٍ وَ هِيَ أُمُّ الْمُؤْمِنِينَ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ يَمْلِكُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ ص‏ وَ الرُّوحُ الْقُدُسُ هِيَ فَاطِمَةُ ع بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ يَعْنِي حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ ع. (تفسير فرات الكوفي، ص581/ 747) 🔸بررسی سندی: این خبر تفسیر فرات در مصادر متقدم امامیه مورد توجه نبوده، و امروزه نیز شاید بیشتر به خاطر تبلیغات ونوشته‌های آقای حسن حسن‌زاده شهرت یافته، و البته ایشان برای مطالبی صوفیانه به خبر استناد کرده است. (هزارويك كلمه، ج‏2، ص372؛ ج4، ص511؛ و نک: ج5، ص69 و 418؛ و از همو: ممد الهمم، 654؛ انسان و قرآن، ص247؛ ده رساله فارسى، ص187 و 224؛ مجموعه مقالات، ص129؛ نامه‌ها برنامه‌ها، 139؛ هزارويك نكته، ص9 و 559؛ مجلة پيام انقلاب، رسالة الثورة) سند خبر البته ضعیف است، و بخشی از آن در دست نیست. خود منبع هم چندان کتاب قوی نیست. (فرات زیدی دانسته می‌شود. و در عین حال برخی از اخبار اثر او متناسب با باطنیه است. نک‍: قبادی، تفسیر فرات) از دیگر ابهامات اسناددهی خبر این است که عبارات پس از «الشَّكُّ مِنْ أَبِي الْقَاسِم‏» به نحوی است که هم می‌توان آن را ادامه خبر قبل به حساب آورد، و هم توضیحات برخی از راویان که (نام کاملش در سند فعلی نیامده) در متن فعلی ادراج شده است. علامه مجلسی (م1110) نیز در روایت خبر فراز اخیر را نیاورده است. (بحار الأنوار، ج‏43، ص65) نمونه‌ مشابهی در ادراج در همین اخبار نیز به واسطه گزارش شرف‌الدین استرابادی (م940) اتفاق افتاده است. او عبارات بخش دوم از گزارش فرات را با تعبیر رایج خود «و اما قوله» در پی روایتی از ابن جمهور آورده است. (تأويل الآيات الظاهرة، ص791) که گاه آن را از کلام مؤلف حساب کرده‌اند؛ و گاه از متن خبر. (نک‍: بحار الأنوار، ج‏25، ص97) 🔸بررسی متنی: 1- از اشکالات متن خبر این است که در مجموعه‌ای از روایات با اسناد قوی «روح» مخلوقی بزرگتر از جبرئيل وميكائيل دانسته شده، که از آسمان نازل شده و با رسول الله ص و ائمه ع بوده و ایشان را تأیید می‌کرده، (بصائر الدرجات، ج‏1، ص455-464؛ الكافي، ج‏1، ص273) و احکامی را که ندانند به ایشان می‌آموخته است. (همان، ص451-454) بی‌تردید نمی‌توان چنین جایگاهی را در مورد حضرت زهرا س به نسبت رسول الله ص پذیرفت. 2- سیاق خبر فرات اضطراب دارد؛ از ابهامات فراز «الرُّوحُ الْقُدُسُ هي فَاطِمَةُ» این است که لازمه آن در تأویلات آیه این می‌شود: تَنَزَّلُ المؤمنون (الملائکة) و الرُّوحُ (فاطمة) فِيها (فاطمة). در ابتدای خبر گویی به معرفت حضرت فاطمه دعوت شده، اما در علت نام‌گذاری ایشان گفته شده خلق در معرفت او ناتوان‌ اند «الخلق فطموا عن معرفتها». با تکلف می‌توان احتمال داد که فراز نخست نیز در رد امکان معرفت هر دو قدر و فاطمه س است! یا تعبیر اخیر مطلق باشد، و به نحوی وجه جمعی با فراز پیشین آن ارائه داد، اما ابهام دیگر این که در برخی اخبار دیگر وجوه متفاوتی برای تسمیه حضرت زهرا آمده است. (تفسير فرات، ص321) ادامه در پیام بعدی👇 @shenakhtehadis
ادامه یادداشت پیشین درباره ارتباط بین معرفت مقام حضرت زهرا (س) با درک شب قدر👇 3- سبک خبر متناسب با مطالب باطنیه است. تأویل ملائکه به مومن نزد نصیریه و چه بسا در اسناد مشکوک دیگری نیز وجود دارد. (جلی، باطن الصلاة، 2016، ص45؛ نیز نک: کلبی، الفصل، ص3) همین تأویل لیلة القدر در منابع نصیریه نیز یافت می‌شود: - خصیبی: «وفاطمة الزهراء لیلة القدر التي یرتجى إدراكها والقدر السید محمد، وفاطر سره وجوهرته وهي هو.» (الرستباشیه، 2006م، 80 و 81؛ 2016، ص39؛ همان، تحقیق رواء جمال، ص274) - همو: «ومن لیالي شهر رمضان ست لیالي لفاطمة الزهراء لیلة أول رمضان ولیلة تسع عشر ولیلة إحدى وعشرین ولیلة سبع وعشرین التي تتوقع فیها لیلة القدر وهي لیلة النصف من شعبان لان فیها زیارة الحسین» (خصیبی، العقود، ص12) - طبرانی: «ما ذكر شیخنا قدس الله روحه في رسالته عدد لیالي شهر رمضان؟ قال: فاطر مذكور فیها قال: إنها لیلة القدر فاللیلة فاطر، والقدر المیم إلیه التسلیم.» (طبرانی، المسائل عن الجلی، ص4؛ طبرانی، المسائل، ص2؛ النعمانیه، 2006، ص306) - از مصادر غلوگرای اسماعیلیه نیز نک: زهر المعانی، ص177 خبری مفصل در این زمینه. @gholow2 غیر از مصادر نصیریه، البته حمل لیلة القدر بر حضرت زهرا را در خبر نامعتبر دیگری از يعقوب بن جعفر بن إبراهيم جعفری (؟) می‌توان یافت (الكافي، ج‏1، ص479) ولی هم سندش اشکال جدی دارد و هم خبر از بدو امر آشکارا مکتوب بوده است. یعنی در حالی وقایع و عبارات گفت‌وگو‌هایی شفاهی را گزارش می‌کند، که ادبیات نادر آن در گزارش‌های شفاهی معتبر دیده نمی‌شود. بر خلاف این خبر طولانی و حاوی غرائب و جزئیات بسیار که آن و نمونه‌ای مشابه را باز ابوسمینه روایت کرده، دیگر اخبار از يعقوب بن جعفر مختصر هستند. (برای اتهامات ابوسمینه نزد قدما: قاموس الرجال، ج‏9، ص421-423) این حجم گسترده از جزئیات نیز مؤید آن است که متن مکتوب آن صرفاً نمی‌تواند به گزارشی شفاهی، و یک واقعه متکی باشد. (برای نمونه پژوهش‌های در زمینه نحوه شکل‌گیری اخبار طوال نک: قندهاری، متون حدیثی بلند در قرن اول) ابن ابی الحدید در گزارشی که البته خاستگاه آن را روشن نکرده، روایت تأویل متفاوتی را گویی به برخی از شیعة نسبت داده، و صحتش را رد کرده است: «علي بن أبي طالب ع هو إسرافيل و الحسن ميكائيل و الحسين جبرائيل و فاطمة ملك الموت و آمنة أم النبي ص ليلة القدر» (شرح نهج البلاغة، ج‏16، ص271) البته چنین تأویلی را در روایات موجود از امامیه و غلات نیافتیم. علامه مجلسی در بحار الأنوار در موضعی ضمن روایت فراز مورد بحث از تأویل الآیات، وجوهی را در تأویل حضرت زهرا س به لیلة القدر ارائه کرده است، که البته بر خلاف برخی از کلمات صوفیان، هیچ غالیانه نیست؛ وجوهی چون مستور بودن حضرت س، و یا پوشیدگی ایشان را به عنوان احتمالی در وجه تشبیه ایشان به شب قدر شمرده‌اند. (بحار الأنوار، ج‏25، ص99) هم‌چنین باید در نظر داشت صرف اینکه علامه مجلسی ره حدیثی را در بحار الأنوار بیاورند، صحت آن را حتی در نظر خود علامه اثبات نمی‌کند. هر چند با اثبات آن باز جای بررسی‌ها باقی است. و البته از جمله انگیزه‌های مهم در تألیف بحار حفظ تراث بوده است. ایشان گاه برای حفظ نسخه‌ای مجهول، از آن نقل می‌کند، و حتی از متفردات الهداية الکبری، مناقب عتیق و نسخه های ابوالحسن بکری و... هم گزارش کرده و در مواردی به ضعف اخبار آن اشاره کرده و گاه هم مسکوت گذاشته است، و یا حتی بدون اشاره برخی از پاره‌های غریب‌تر و ضعیف‌تر اخبار را حذف کرده است. بر این اساس به نظر می‌آید نمی‌توان چنین مضمونی را به معصوم ع نسبت داد، و تا یافتن سندی محکم‌تر در این راستا سزاوار است جانب احتیاط رعایت شود. سلام الله علیها منبع: کانال تلگرامی "غلو پژوهی" @Gholow2 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
🔶 نامه جیمز رابسون مستشرق بریتانیایی به علامه عسکری 🔶 برای مطالعه متن کامل این نامه به آدرس سایت زیر مراجعه کنید: https://fa.alaskari.org/درباره-علامه-عسکری/جیمز-رابسون/ 🔶 مرکز العلامة العسکري للدراسات الإسلامية 🔶 مرکزِ تنظیم و نشر و حفظ آثار علامه عسکری 💠@alaskari_farsi 🌍 fa.alaskari.org