📣 محورهای فعالیت یادگیری در ایام نوروز ۱۴۰۳
🌳 بهار طبیعت ، بهار قرآن 💝
1⃣ فرصتهای متنوع يادگيری
2⃣ نوروز و داستان
3⃣ دوستی با طبيعت و محيط زيست
🔰 دانش آموزان عزیز می توانند از هر محور حداقل يک فعاليت متناسب با توانمندی و علايق خود و با راهنمايی و هدايت معلمان گرامی انتخاب و اجرا نمايند.
⛔️ ارائه هر نوع تكليف ويژه پيک های نوروزی با تمرين های درسی ممنوع است.
✅ شناسنامه اثر
🔹دانش آموز:
🔸استان:
🔹منطقه:
🔸محور:
🔹موضوع:
🔸آموزگار:
🔹دبستان:
📲 عضویت در کانال «من یک دانش آموزم» ناحیه یک
🌐 https://shad.ir/jaber1qom
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 روابط عمومی ناحیه ۱
🆔 @ettelaresani_roozamad
╚═════🍃🌺🍃═════╝
🔰 برگزیدگان جشنواره خوشنویسی همكاران ابتدایی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 روابط عمومی ناحیه ۱
🆔 @ettelaresani_roozamad
╚═════🍃🌺🍃═════╝
《دعاهای صحیفه سجادیه بحر مواج معارف اسلامی است، رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی)》
به همت اداره قرآن، عترت ونماز اداره کل آموزش و پرورش استان قم و بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه چهارمین جلسه از سلسله نشست های شرح و بیان صحیفه سجادیه با موضوع انسان، اخلاق و دینداری ویژه معاونین پرورشی نواحی/مناطق، همکاران اداری شاغل در اداره کل، کارشناسان قرآن،عترت و نماز نواحی/مناطق و مدیران دارالقرآن ها برگزار می گردد.
📅 زمان: پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ساعت ۱۱:۳۰
📍مکان: اداره کل آموزش و پرورش استان قم، سالن شهید فخری زاده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 پرورشی ناحیه یک
🆔@Parvareshin1
╚══🍃🌺🍃══╝
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼
سوالات درس ۱۵ هدیه های آسمان
۱) معنی آیه «وَ مَن یُقاتِل فی سَبیلِ اللهِ فَیُقتَل اَو یَغلِبْ، فَسَوفَ نُؤتیهِ اَجرًا عَظیمًا» چیست و مفهوم آن چیست؟
👈 معنا: هر کس در راه خدا بجنگد؛ کشته شود یا پیروز گردد، پاداش بزرگی به او خواهیم.
مفهوم: در مورد شهادت
۲) شهدا در راه خدا از همه چیز گذشتند آنها جانشان را فدا کردند تا میهن اسلامی ...حفظ... شود.
۳) پیامبر اسلام درباره شهدا چه گفته اند؟
👈 بالاتر از هر کار نیک، نیکی دیگری است و شهادت در راه خدا بالاترین نیکی است.
۴) در دوران دفاع مقدس غیر از شهدا چه کسان دیگری در حملات دشمن صدمه و آسیب دیدند؟
👈 جانبازان و معلولان جنگ تحمیلی و همه زنان و مردان و کودکان در شهرها و روستاها
۵) به نظر شما اگر فداکاری های شهدا و رزمندگان ن بود چه وضعی برای ما پیش می آمد؟
👈 اگر این فدا کاری ها نبود، کشور ما در دست افراد بیگانه می افتاد و ما آزادی مان را از دست میدادیم و بیگانگان بر ما حکومت میکردند.
۶) به نظر شما ما دانش آموزان چه درس هایی می توانیم از شهدا بگیریم؟
👈 شجاعت، ایثار، فدارکاری، مهرربانی، وطن دوستی، زیر بار ذلت نرفتن، تسلیم نشدن و سرافرازی
۷) چه شباهت هایی میان رفتار حضرت قاسم در عاشورا و رفتار حسین فهمیده در جنگ می شناسید؟
👈 هر دو با شجاعت از جان خود گذشتند و در مقابل دشمن ایستادند و شهید شدند.
۸) به جز شهدای دفاع مقدس چه شهدای دیگری در این زمان می شناسید؟
👈 شهدای حرم
۹) به چه کسانی شهدای گمنام می گویند؟
👈 به پیکر های پاک شهیدانی که نام و نشانی از آن ها وجود ندارد شهدای گمنام می گویند.
۱۰) جمله ای که امام خمینی (ره) درباره ی شهید حسین فهمیده فرمود چه بود؟
👈 رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.
۱۱) مقام معظم رهبری درباره ی شهدا چه فرموده است؟
👈 شهدا ستارگان تاریخ امروز و فردای ما هستند.
۱۲) خداوند در قرآن درباره ی شهادت چه فرموده است؟
👈 هر کس در راه خدا بجنگد کشته شود یا پیروز گردد پاداش بزرگی به او خواهیم داد.
۱۳) اگر شهدا و رزمندگان فداکاری نمی کردند چه شرایطی برای ما پیش می آمد؟
👈 دشمن کشور را مورد تهاجم قرار می داد و ما باز هم زیر نظر بیگانگان باید تصمیم می گرفتیم و آرامش و راحتی در کشور ما وجود نداشت.
۱۴) وظیفه ما در مقابل جانبازان چیست؟
👈 وظیفه ی ما در برابر جانبازان این است که به آنها احترام بگذاریم و از آن ها یاد کنیم چنانچه کاری از دست ما بر می آید به جبران زحمات و از خود گذشتگی آنان برایشان انجام دهیم.
۱۵) روز شهادت حسین فهمیده به نام ...روز بسیج دانش آموزی... نام گذاری شده است.
۱۶) بسیجی های ما پیرو ...امام حسین (ع)... بودند.
۱۷) ...شهدا... به بالاترین نیکی ها رسیده اند.
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
آزمون_ریاضی_ششم_فصول_4و5_باپاسخنامه.pdf
1.39M
📚آزمون ریاضی
🔴 فصل ۴و۵
📌 پاسخنامه دارد
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✅سوالات درس ۱۲ علوم تجربی✅
۱) زنجیره غذایی چیست؟
👈 به رابطه غذایی یک تولید کننده و چند مصرف کننده گفته می شود.
۲) شبکه غذایی را تعریف کنید.
👈 به ارتباط غذایی چند زنجیره غذایی با یکدیگر گفته می شود.
۳) قارچ ها در چه جاهایی از زنجیره غذایی قرار دارند؟
👈 آنها تجزیه کننده هستند.
۴) قارچ ها چگونه باعث بهبود و تقویت خاک می شود؟
👈 با تجزیه بقایای بدن گیاهان و جانوران
۵) چند جانور و گیاهی را که در گذشته وجود داشتند اما در حال حاضر وجود ندارد نام ببرید.
👈 جانوران: دایناسورها ، ماموت ها
گیاهان: درختان بسیار تنومند
۶) مثالی برای نابودی برخی جانوران توسط انسان در کشورمان بیان کنید.
👈 شیر ایرانی حدود ۷۰ سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت اما به علت شکار توسط انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت.
۷) منظور از درخت بومی چیست؟
👈 به درختانی که در یک منطقه به طور طبیعی رشد می کنند درخت بومی می گویند.
۸) چرا تنوع گیاهان در جنگل های کاج کم است؟
👈 زیرا درخت کاج مواد از ریشه خود در خاک ترشح می کند که از رشد بسیاری از گیاهان جلوگیری می شود.
۹) با قطع بی رویه درختان با گذشت زمان چه تغییری در جنگلهای کره زمین ایجاد می شود؟
👈 باعث نابودی جانوران و محیط زیست می شود.
۱۰) رابطه غذایی کرکس و شیر ها چگونه است؟
👈 به صورت همسفرگی است. کرکس ها ته مانده ی شکار شیرها را می خورد.
کرکس ها مرده خوارند.
۱۱) یک زنجیره غذایی ساده نام ببرید.
👈 روباه – سنجاب – بلوط
۱۲) قارچ ها مواد مورد نیاز خود را چگونه بدست می آورند؟
👈 برای رشد به مواد و رطوبت نیاز دارند که این مواد را تجزیه بقایای بدن موجودات خورده شده فراهم می شود.
۱۳) قارچ های تک سلولی و پر سلولی را نام ببرید.
👈 قارچ های پرسلولی مانند قارچ های چتری خوراکی یا سمی و قارچ های تک سلولی مانند مخمر یا کپک ها
۱۴) همزیستی چیست؟
👈 به انواع ارتباط های غذایی میان موجودات زنده گفته می شود که برای تامین غذا به صورت همسفر همیاری رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است.
۱۵) زندگی همسفرگی چیست؟
👈 در زندگی همسفرگی یک موجود سود می برد و دیگری نه سود می برد و نه زیان ماهی بادکش دار و کوسه ماهی
۱۶) زندگی همیاری چیست؟
👈 در این زندگی هر دو موجود سود می برند مانند شتر و مورچه
۱۷) زندگی رقابتی چیست؟
👈 در این نوع زندگی رقابت وجود دارد. مثلا گیاهان قد بلند بیشتر از نور خورشید استفاده می کنند.
۱۸) زندگی شکار و شکارچی چیست؟
👈 در این زندگی موجودی موجود دیگر را شکار می کند و می خورد. مانند گنجشک و عقاب
۱۹) چه شغل هایی در ارتباط با محیط های طبیعی وجود دارد؟
👈 جنگلبانی کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست.
۲۰) زندگی انگلی چیست؟
👈 در زندگی انگلی، انگل از میزبان تغذیه می کند مانند کرم کدو یا زالو و شپش
۲۱) آیا قارچ های تک سلولی و پرسلولی وجود دارد؟
👈 قارچ ها به صورت تک سلولی و پرسلولی هستند از قارچ های پرسلولی می توان به قارچ های چتری خوراکی یا سمی و از قارچ های تک سلولی می توان به مخمر و کپک ها اشاره نمود.
۲۲) قارچ ها در چه جاهایی رشد می کنند؟
👈 قارچ ها در خاک و آب به سر می برند و در مناطق جنگلی و بارانی رشد می کنند برخی قارچ های خوراکی و سمی که بقایای گیاهی و جانوری را تجزیه می کنند برخی قارچ ها بیماری های زیادی را به وجود می آورند .گونه ای دیگر از قارچ به نام مخمر هستند.
گونه ای دیگر باعث سیاه شدن رنگ کاشی های حمام می شود و گونه های دیگر قارچ موجب بیماری می شوند و برخی دیگر به عنوان دارو مصرف می شوند و بعضی نیز باعث پوسیدگی چوب یا رویش دوباره ی گیاه می شوند. قارچ های تک سلولی مانند کپک میوه در محل میوه های خراب رشد می کنند.
۲۳) موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط به چند گروه تقسیم می شوند ؟
👈 موجودات زنده ی زمین از نظر نقش خود در محیط در سه گروه زیر قرار می گیرند:
۱- تولید کننده ۲- مصرف کننده ۳- تجزیه کننده (گیاهان تولیدکننده – با نور خورشید فتوسنتز می کنند و غذا سازی انجام می دهند – جانوران مصرف کننده هستند – میکروب ها تجزیه کننده اند)
۲۴) رابطه ی غذایی انگلی چگونه است؟
👈 در زندگی انگلی موجود انگل از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند مانند پشه ها که نیش خود را از درون بدن حیوان دیگری فرو می برند و خون آن ها را می مکند.
۲۵) رابطه ی غذایی بین مورچه و شته چگونه است؟
👈 به صورت همیاری زندگی می کنند و هر دو موجود از یکدیگر سود می برند مورچه ها شته ها را به بخش های جوان گیاه می رسانند شته از شیره ی گیاه به وسیله ی خرطوم خود تغذیه می کند و مورچه شهد خارج شده از شته را مصرف می کند.
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼
#متن
#علوم
#سوالات_پاسخ
#درس_دوازدهم
┏━ 🐓 ━━━ 🦄┓
┗━━ 🐠 ━━━🕊
1_335151721.pdf
1.19M
پاسخنامه
آزمون دروس ۱۳ تا ۱۸ مطالعات اجتماعی
#ششم_۹۹
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸
✅ سوالات درس ۲۰ مطالعات ✅
۱) در گذشته ...علوم... و ...فنون... از جهان اسلام به اروپا انتقال یافت.
۲) اروپاییان از طریق دریای مدیترانه و شمال آفریقا چه محصولاتی را از مسلمانان خریداری می کردند؟
👈 محصولاتی نظیر شکر، قهوه، کاغذ، قطب نما، داروی گیاهی و ادویه
۳) اروپاییان از چه طریق با مسلمانان داد و ستد می کردند؟
👈 دریای مدیترانه و شمال آفریقا
۴) چه عواملی موجب قدرتمندی اروپاییان شد؟
👈 علوم و فنون از جهان اسلام به اروپا انتقال یافت.
تجارت و بازرگانی در اروپا رونق یافت.
اروپاییان در علم و هنر پیشرفت کردند.
۵) اختراعات اروپاییان در گذشته را نام ببرید.
👈 اختراع دستگاه چاپ به وسیله ی گوتنبرگ و تلسکوپ به وسیله ی گالیله
۶) استعمار به چه معنی است؟
👈 آباد کردن
۷) استعمارگر چیست؟
👈 اگر کشوری به بهانهٔ آباد کردن در کشورهای دیگر دخالت و نفوذ کند تا منابع و ثروت آن کشور را غارت کند به آن کشور استعمارگر می گویند.
۸) مستعمره چیست؟ (به چه کشورهایی مستعمره می گویند؟)
👈 به سرزمین هایی که استقلال سیاسی و اقتصادی نداشته باشند و تابع حکومت استعمارگر باشند، مستعمره می گویند.
۹) بیشتر نفوذ و دخالت بیگانگان در کشور ما در چه دوره ای بوده است؟
👈 حکومت های قاجاریه و پهلوی
۱۰) علوم و فنون مسلمانان چگونه به اروپا انتقال یافت ؟
👈 در حدود چهار قرن پیش در رفت و آمد های تجاری ، علوم و فنون مسلمانان مورد توجّه اروپاییان قرار گرفت. آن ها کتاب های پزشکی جهان اسلام و بسیاری کتابهای دیگر علوم اسلامی را به زبان خودشان ترجمه کردند و توانستند از این علوم استفاده کنند.
۱۱) دو علم جغرافیا و ستاره شناسی (نجوم) چه کمکی به اروپاییان نمود؟
👈 این دو علم به شناخت سرزمین ها و راه های دریایی و تجارت کمک کرد.
۱۲) اروپائیان با استفاده از کدام پیشرفت های مسلمانان در علوم و فنون توانستند کشتی های محکم تر ساخته و در دریانوردی مهارت پیدا کنند؟
👈 در آن زمان اروپائیان با استفاده از نقشه هایی که جغرافی دانان مسلمان از جهان ترسیم کرده بودند، قطب نما و شیوه های کشتی سازی آن ها، به این پیشرفت ها دست یافتند.
۱۳) مردم کدام کشورهای اروپایی پیشگامان کشف سرزمین های جدید بودند و در این زمینه چه کارهایی انجام دادند ؟
👈 پرتغالی ها و اسپانیایی ها پیشگام بودند و توانستند در طی سال ها با کشتی های متعدّد قارّه ی آفریقا را دور بزنند، به شرق آسیا بروند و بعد قارّه های آمریکا را نیز کشف کنند.
۱۴) پس از کشف سرزمین های جدید به وسیله ی دریانوردان اروپایی، چه اتفاقاتی در این سرزمین های رخ می داد؟
👈 با کشف این سرزمین ها راه برای هجوم دولت های قدرتمند اروپایی باز می شد و آن ها این سرزمین ها را میان خود تقسیم می کردند، ساکنان بومی آن جا را می کشتند یا به صورت برده در می آوردند و منابع و ثروت های آن ها را غارت می کردند.
۱۵) دو راه نفوذ استعمار گران در کشورهای دیگر را توضیح دهید.
👈 آن ها گاهی به سرزمین های دیگر حمله نظامی کرده و آن ها را اشغال کرده و منابع این کشورها را غارت کرده اند. گاهی نیز سعی کرده اند از کشورهای دیگر امتیازاتی بگیرند یا روابطی با آن ها برقرار کنند که به نفع خودشان باشد.
۱۶) حدود چهار قرن پیش، ...تجارت (داد و ستد)... مسلمانان گسترش یافته بود.
۱۷) علومی که در دوره ی تحولات علمی بسیار مورد علاقه اورپاییان قرار گرفت ...جغرافیا... و ...ستاره شناسی... بود.
۱۸) آن چه دست بیگانگان را از کشور ما کوتاه کرد ...انقلاب اسلامی... بود.
۱۹) رونق ...تجارت ...موجب رشد شهرها و شهرنشینی در اروپا شد و شکل زندگی آن ها را تغییر داد.
۲۰) هدف اصلی استعمار گران ...غارت منابع... کشورهای دیگر است.
۲۱) بیش تر نفوذ و دخالت بیگانگان در کشور ما در دوره ی حکومت های ...قاجاریه... و ...پهلوی... بوده است.
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸