تاریخچه سوادآموزی در ایران
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سازمانهای زیر تاکنون با هدف سواد آموزی به بزرگسالان در ایران فعالیت نمودهاند:
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
💠 سازمان تعلیمات اکابر:
سازمان تعلیمات اکابر اولین سازمانی است که به طور رسمی برای با سواد کردن بزرگسالان در ایران در سال ۱۳۱۵ تأسیس شد. در این دوره با استفاده از فضای مدرسههای موجود کلاسهای شبانه برای بزرگسالان تشکیل شد. فعالیتهای این سازمان تا زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در شهریور سال ۱۳۲۰ ادامه داشت.
💠 سازمان آموزش سالمندان:
پس از جنگ جهانی، در سال ۱۳۲۲ کلاسهای سواد آموزی بزرگسال تحت عنوان آموزش سالمندان کار خود را زیر نظر آموزش و پرورش آغاز کرد.
💠 سازمان آموزش بزرگسالان:
آموزش بزرگسالان سومین سازمان رسمی وابسته به دولت که فعالیت آن در سال ۱۳۳۵ شروع شد. وزارتخانههای فرهنگ، کشاورزی، کار، جنگ و سازمانهایی مانند بنیاد خاور نزدیک، اداره کل امور اجتماعی و عمران روستایی، ارتش، بانک عمران و سازمان پیشاهنگی در امر سواد آموزی بزرگسالان مشارکت داشتند.
💠 سپاه دانش:
در سال ۱۳۴۱ طرح سپاه دانش به اجرا در آمد. در آن زمان حدود ۶۸ در صد جمعیت ایران روستا نشین بودند و نسبت بیسوادی در میان بزرگسالان، بخصوص در مناطق دور افتاده، گاه از ۹۵ درصد نیز تجاوز میکرد. به این ترتیب مقرر شد بخشی از جوانان دیپلمه در دوره سربازی خود به با سواد کردن بیسوادان در روستاها بپردازند. برای تکمیل این طرح در سال ۱۳۴۷ طرح مشابهی به نام قانون خدمات اجتماعی زنان به تصویب رسید. بر طبق این قانون زنان تحصیل کرده موظف بودند در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی کشور رسماً مشارکت کنند و بخشی از برنامههای سواد آموزی به عهده آنان واگذار شد.
💠 کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی:
دو سال پس از تشکیل سپاه دانش یعنی در سال ۱۳۴۳، کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی تشکیل شد تا به امر سواد آموزی بزرگسالان بپردازد.
💠 سازمان جهاد ملی سوادآموزی:
در سال ۱۳۵۴ با توجه به کمبودها و نارساییها و عدم توفیق برنامههای سواد آموزی و اهمیت مساله بار دیگر موضوع سواد آموزی در جامعه مطرح شد. هدف این طرح که از سال ۱۳۵۵ به اجرا در آمد ریشه کن ساختن بیسوادی طی ۱۱ سال یعنی تا سال ۱۳۶۶ در ایران بود.
💕💕
اگر فرزندتان در مقطع اول تا چهارم ابتدایی است،
نشانه های زیر را جدی بگیرید :
در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها مشکل دارد.
در ترکیب صداها و حروف برای ساختن کلمات مشکل دارد.
هنگامی که متنی را می خواند کلمات اصلی را تشخیص نمی دهد و جا می اندازد.
در املای خود به صورت پیوسته غلط دارد که مدام تکرار می شود.
در خواندن متون به کرات دچار اشکال می شود.
در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی اشکال دارد.
در گفتن زمان و یادآوری توالی ها(اول، دوم... قبلی، بعدی...) با اشکال مواجه می شود.
مهارت های آموزشی جدید را به آهستگی و سختی یاد می گیرد و زود فراموش می کند .
این موارد ، نشانه های احتمالی اختلال یادگیری در کودکان است که هیچ ارتباطی با بهره هوشی آنان ندارد .
❤️❤️❤️☘☘☘❤️❤️❤️
#ایده
#بهبود خواندن
#بهبود دقت و تمرکز به متن
💥 اگر دانش آموزی دارید که متن را با #سرعت زیاد می خواند و معمولا اشتباهاتی در خواندن دارد یا دانش آموزی که #اختلال خواندن دارد ، با استفاده از یک #سی_دی ،گامی مهم جهت درمان بردارید.
💥 سی دی را روی متن بگذارد(و جلو برود ) و #فقط آنچه از وسط سی دی می بیند را بخواند.
این تمرین باعث #دقت بیشتر به کلمه و متن و همچنین جلوگیری از #حدس کلمات و #حفظ کردن جملات می گردد
📚📚📚📚📚📚📚
رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده با نام «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد میشود، رویدادی در جریان ناآرامیهایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید.
در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی تهران، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی)، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.
🇮🇷 تاریخچه نهضت سوادآموزی در ایران
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود تلاشهایی که برای سواد آموزی بزرگسالان انجام شده بود، هنوز ۷۰ درصد از افرادی که میتوانستند باسواد باشند از توانایی خواندن و نوشتن محروم بودند. امام خمینی (ره) با توجه به مشکلاتی که ممکن بود در اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز یابد، فرمان تشکیل بسیج سوادآموزی را صادر کرد.
سازمان نهضت سوادآموزی در ۷ دی ۱۳۵۸، با هدف با سواد کردن درصد زیاد بی سوادان تاسیس شد. محسن قرائتی بهعنوان نماینده امام خمینی در نهضت سواد آموزی منصوب شد و پس از آن نیز تا سال ۱۳۸۹ ریاست سازمان نهضت سوادآموزی را برعهده داشت.
وظیفه اصلی نهضت سواد آموزی در ابتدا، آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب بود.
✅ اهداف نهضت سواد آموزی
هدف کلی نهضت سواد آموزی "باسواد نمودن جهت دار کلیه بزرگسالان بی سواد و اتخاذ روشهای پیشرفته جهت ریشه کن ساختن بی سوادی" است.
درمان کند نویسی
به هیچ وجه از مدادها و خودکارهای خیلی بلند و خیلی کوتاه استفاده نشود.
از کاغذ و برگههای سفید مرغوب استفاده گردد؛ در ضمن کاغذها نباید کاهی، روغنی و موج دار باشند.
هیچ گاه از کاغذهای بدون خط زمینه در ابتدای آموزش کودکان استفاده نشود.
تا حد ممکن در مدارس از تختهی دارای خط زمینه استفاده شود و اگر از تخته وایت برد استفاده میگردد، قلمهایی با قطر کوچک به کارگیرید. البته در دورهی ابتدایی نوک قلم وایت برد باید از نوع گرد باشد نه مورب.
معلمان پیش دبستانی و کلاس اول باید طرز صحیح قلم به دست گرفتن دانش آموزان را هر روز کنترل کنند. قلم باید میان چهار انگشت شصت، اشاره، میانه و انگشتری قرار گیرد. قسمت انتهای قلم را نباید گرفت؛ همچنین انگشتان نباید زیاد به نوک قلم نزدیک باشد.
به منظور تقویت عمل انبساط و انقباض ماهیچههای انگشتان دانش آموزان بهتر است دانههای تسبیح را روی زمین ریخته و از کودک بخواهیم آنها را با سر انگشت شصت، اشاره و میانه جمع آوری کند
هوا نویسی (نوشتن با قلم روی هوا و فضای اطراف) کمک قابل توجهی در تندنویسی میکند، این عمل به تسریع حرکات عضلات دست، بازو، ساعد و هماهنگی مغز با چشم و دست تأثیر بسیاری دارد.
حتماً فاصله و زاویه دید کودک تا دفتر را همواره کنترل نمایید.