#مدح_خورشید؛ چند و چون مدح اهل بیت (ع) از نگاه رهبر معظم انقلاب
#حنجره ، مسألهی مستحبی و نافلهی شعر است؛ فریضهاش همان #شعر میباشد. یعنی چنانچه شعر با صدای خوش همراه شد، تأثیرش مضاعف میشود؛ اما در استخوانبندی این کار، صدای خوش دخالتی ندارد. اگر صدای خوش بود و این شعر را با آن محتوای خوب و با آن الفاظ زیبا و با آن مضمونی که مورد نیاز است، همراهی کرد، ارزش آن دو برابر میشود. یقیناً قصیدهیی را که کسی این گونه بخواند، ارزش آن از یک سخنرانی یکساعتهی یک آدم دانشمند بیشتر است.
اینکه ما مرتب در این دیدارها به برادران عرض کردیم که بروید #اشعار_قوی_فارسی را در کتابهای گوناگون پیدا کنید و آنهایی را که برای تفهیم مفاهیم و عقاید و #اخلاق_اسلامی و یا #بینش_سیاسی و یا هر آنچه که امروز جامعهی اسلامی به آن #نیاز دارد و مناسب است، برگزینید و بیاورید در محافل بخوانید، برای همین تأثیر است.
آن وقت، شما یک «کمیت» و یک «دعبل» خواهید بود. همان طور که مطرح کردم، یکی از چیزهایی که باید در این اشعار باشد، عبارت از #مفاهیم_بلند_اسلامی - مثلاً در باب توحید یا نبوت - است. بهترین اشعار قدما در باب توحید و نبوت، همین مدایحی است که شعرای بزرگ ما در مقدمهی دیوانها و مثنوی هایشان ذکر کردهاند و گفتهاند. این اشعار شعرای برجسته، مضامینی قوی و حقیقتاً #روشنگر دارد که انسان می تواند پیامبر(ص) یا امام(ع) یا فاطمهی زهرا (سلاماللَّهعلیها) را با مضمون این اشعار بشناسد. نمی گویم درست بشناسد، چون ما که نمی توانیم آن بزرگواران را درست بشناسیم؛ اما در همان حدی که ممکن است، باید تلاش کنیم. مثلاً وقتی راجع به امیرالمؤمنین شعری خوانده می شود، باید هم مقام معنوی علی(ع) - که ما از او خبر کمی داریم و از ذهن و فکر و دلِ ما آدم های پایین و متوسط پنهان است - و هم عبادت و مظلومیت و حکومت و عدل و ضعیف پروری و دشمن ستیزی و جهاد امیرالمؤمنین(ع) را بشناسیم.
حدود بیست سال پیش، این حرفها را میزدیم و خیلی، آنها را می شنیدند؛ ولی نمیفهمیدند که ما چه میگوییم. می گفتیم فقط دربارهی #خال و #خط_خیالی چهرهی ائمه(علیهمالسّلام) شعر نسرایید. شعر گفتن دربارهی زلف و ابروی و چشم و عارض امام که تعریف نیست. حالا #ابروی_امیرالمؤمنین (صلواتاللَّهعلیه) کمانی باشد یا نباشد، مگر در شخصیت او چهقدر اثر میگذارد؟! زلف او افشان باشد یا نباشد، مگر چهقدر اثر می گذارد که حالا بیاییم در قصیدهیی که می خواهیم راجع به امیرالمؤمنین بسراییم، از #زلف_امیرالمؤمنین بگوییم! البته، حالا به نظرم کم شده است.انشاءاللَّه که الان این چیزها نباشد.
وقتی می گفتیم چرا اینها را می گویید، #تعجب می کردند و می گفتند: پس چه بگوییم؟ می گفتیم از مسایل زندگی و برجستگی های عملی علی(ع) بگویید. در آن روز، این مسایل برایشان روشن نبود؛ اما امروز چگونه است؟ امروز، برای همه روشن است. زندگی امیرالمؤمنین را بیان کنیم تا بین او و خصومش در تاریخ و امروز مقایسه شود. این چیز کمی نیست که یک نفر حاکم باشد و تمام ازمّهی قدرت - بیتالمال و شمشیر و نفوذ کلمه - در کف اقتدار او باشد، اما زندگی شخصی او آن چنان باشد که به یاران نزدیکش بگوید: شما نمی توانید این قدر سخت زندگی کنید: «الا و انّکم لا تقدرون علی ذلک». غذای او طوری باشد که راوی از اصحاب امیرالمؤمنین به قنبر - خادم آن حضرت - بگوید: چرا این نان جوینِ سختِ خشک را به این پیرمرد میدهی؟ و قنبر در جواب بگوید: من این کار را نمیکنم، خود او میکند. اوست که این نان و یا آرد جو را در داخل کیسهیی میگذارد و در آن را میبندد و گاهی هم مهر میکند که کسی باز نکند و آن را با شکر یا روغن یا قاتقی مخلوط نکند. «الا و انّ امامکم قد اکتفی من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه». این، زندگی اوست. این را بیان کنید.
#مقام_معظم_رهبری
رسالت مداحان؛ بیان برجستگی های واقعی زندگی اهل بیت (ع)
یک شاخصه از #هیئت_ایده_آل
.
🔴لوح | به سوی ظلم
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «دولت امارات متّحدهعربی خیانت کرد؛ به دنیای اسلام، به دنیای عرب، به کشورهای منطقه، به مسئله مهمّ فلسطین. پای صهیونیستها را در منطقه باز کردند. مسئله غصب فلسطین و آواره کردن یک ملّت را به بوتهی فراموشی سپردند و عادیسازی کردند.» ۹۹/۶/۱۱
#مقام_معظم_رهبری
.
2.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😳آقای روحانی مثل ترامپ مرد باش...
🔥آقای آذری جهرمی،آقای فیروز آبادی مثل ترامپ مرد باشید...
❌آقایان مذهبی(رائفی پور و...) مثل ترامپ مرد باشید!!!
🤔چرا واقعا؟!؟
حتما ببینید
🔥🎥صحبت های جنجالی استاد پورآقایی در مورد #امنیت_ملی و #فضای_مجازی
شیخ جعفر آقا مجتهدی
😳آقای روحانی مثل ترامپ مرد باش... 🔥آقای آذری جهرمی،آقای فیروز آبادی مثل ترامپ مرد باشید... ❌آقایان م
#پیام_مخاطبان
دوستان اگه در این مورد نظری دارند بفرمایند تا جمع بندی کنیم.
@boreshha_ir
با سلام خدمت دوستان محترم
نکات محتوایی سخنرانی:
✅استاد فرمودند دفاع ترامپ از امنیت ملی کشورش مردانه است.
✅باز کردن صفحه جدید در صفحات مجازی بیگانه، پس از بستن صفحه قبلی نوعی ذلت پذیری است.
نکات حاشیه ای:
دوستان در تذکرات شون چند نکته رو فرمودند:
❗️اگر جبهه انقلاب در توئیتر فعالیت نکند اسلام منزوی می شود.
❗️آقای رائفی پور در توئیتر مشغول تبلیغ اسلام است.
❗️سخنان استاد پور آقایی تعریض به رهبری معظم است.
خدمت دوستان عزیز عارضم که فعالیت در صفحاتی مثل توئیتر از چند جهت تالی فاسد داره:
یکم: اگر فیلتر سازی سایت ها و نرم فزارها پشتوانه قانونی و شرعی داره، خود فعالیت مسئولین دولتی در آنجا توهین به قانون می باشد.
دوم: فعالیت در این نرم افزارها بازی در زمین دشمنه. دشمن زمین بازی را طراحی کرده و گام اولیه حضور هر فرد در آنجا باعث بالا رفتن قیمت آن نرم افزار میشه. در گام بعدی نرم افزار کاملا مدیریت شده است. شما باید جون بکنی یه صفحه را راه اندازی کنی وقتی به اندازه قابل قبولی مخاطب پیدا کردی، وقتی می خوای حرفت را بزنی میکروفونت را می بنده. دوباره روز از نو روزی از نو. این همون ذلتیه که استاد اشاره فرمودند.
سوم: طبق فتوای رهبری معظم استفاده از نرم افزارهایی که مشابه داره از نظر شرعی محل اشکاله. شمایی که قراره با حضورتون باعث رونق یه نرم افزار شید چرا نرم افزار داخلی رو تقویت نمی کنید.
چهارم: فعالیت چهره های سرشناس مذهبی و ملی باعث ترغیب افراد دیگر به آن نرم افزارها می شود. این در نوع خود نوعی امر به منکره. اینستاگرامی که صفحات پورنش به مراتب در دسترس تر و وسوسه انگیزترند، نمی تواند صفحه امنی برای جوانان و نوجوانان باشه. آقایی که به بهانه امام زمان جوانان معصومی که فاقد سواد رسانه ای هستند را می کشونه داخل صفحاتی مثل توئیتر و اینستاگرام، بعد از نیمه شعبان می تونید اونها را صفحات لایو مسئله دار پیدا کنید.
طوفان توئیتری در حقیقت طوفان رها سازی است. رها سازی افراد بی دفاع در هجوم شبهات صفحه توئیتر و صفحات پورن اینستاگرام.
اما درباره حاشیه ها:
یکم: کسی که می خواد مبلغ اسلام باشه باید اسلام شناس باشه. ما آقای رائفی پور را اسلام شناس نمی دونیم و به همین علت هم مبلغ اسلام نمیدونیم. اگه به دوستان برنخوره عرض می کنم ایشون در بهترین حالت می تونه نقش دکتر شریعتی را بازی کنه. اگه بزرگواران سیر ورود ایشون به عرصه سخنرانی را ملاحظه کنند شاید حرفم را بپذیرند.
دوم: افراد و چهره هایی مذهبی که ما دیدیم همون به زبان فارسی توی توئیتر مطلب می گذارند الا شذ و ندر. این یعنی مخاطبشون ایرانی ها هستند. خوب برادرمن! سرت که درد نمیکنه. بیا تو صفحات داخلی. این همه جوان نخبه و تحصیل کرده. این آقایان اگه دلشون به حال اسلام می سوزه با همون طوفان هاشون به جای اینکه ریشه ما را بزنند بیان یه توئیتر داخلی را راه بندازند.
سوم: ما در عین حالی قائل به استفاده مثبت از بستر فضای مجازی برای تبلیغ اسلام هستیم اما معتقدیم تا به حال تبلیغی صورت نگرفته. تبلیغ یعنی رساندن پیام دین به دل مخاطب. این مقدمات و مؤخرات زیادی داره و با حلوا حلوا دهن شیرین نمی شه.
چهارم: حساب های منسوب به مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبریه و به صورت مستقیم ارتباطی به ایشون نداره. اصل اولی فتوا و منش ایشونه که در هر گونه استفاده از کالای خارجی احتیاط می کنند حتی در عرصه پوشاک و پزشکی. کار دفتر یا مرسسه برای ما حجت نیست و طبق اصل اولی زیر سؤاله مگه اینکه #اجازه_خصوصی داشته باشند. ما چون اطلاع نداریم حمل به صحت می کنیم اما در هر حال قابل پیروی نیست.
۱۳. آیا نرمافزارها هم بهمثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟
حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب میشود تحت عنوان «اعانهی ظالم» شامل اینجا نیز میشود؛ یعنی ما با خریداری یک نرمافزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرمافزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامهها که اصل ورود به آنها و تعداد استفادهکنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام میشود. بنابراین فرقی نمیکند که این کالا سختافزار باشد یا نرمافزار و این توصیهای که گفتهاند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرمافزارها هم میشود و باید از نرمافزار داخلی استفاده کنید.
استفاده از وسیله ی نامقدس برای هدف مقدس
از این [مطلب ] یك مطلب بالاتری پیدا شد و آن این است كه عده ای آمدند گفتند #گریه_بر_امام_حسین ثوابش آن قدر زیاد است كه از هر وسیله ای برای این كار می شود استفاده كرد. یك حرفی را امروزی ها در آورده اند- در مكتب #ماكیاول و امثال او- كه می گویند #هدف_وسیله_را_مباح_میكند ؛ هدفت خوب باشد وسیله ات هرچه شد، شد. اینها هم گفتند: ما اینجا یك هدف مقدس و منزه داریم و آن گریستن بر امام حسین علیه السلام است.حالا این گریستن روی چه فلسفه ای است، كاری به آن ندارند؛ باید گریست. بسیار خوب، باید گریست. به چه وسیله بگریانیم؟ به هر وسیله كه شد. هدف كه مقدس است، وسیله هرچه شد، شد.
اگر یك #تعزیه های اهانت آور هم بسازیم درست است یا درست نیست؟ گفتند: اشكی جاری می شود یا جاری نمی شود؟ همین قدر كه اشك جاری می شود، هر كاری كردید كردید. شیپور بزنیم، طبل بزنیم، معصیت كاری كنیم، به بدن مرد لباس زن بپوشانیم، #عروسی_قاسم درست كنیم، جعل و تحریف كنیم. گفتند: در دستگاه امام حسین این حرفها مانعی ندارد. #دستگاه_امام_حسین علیه السلام از دستگاه دیگران جداست. اگر اینجا دروغ گفتی، بخشیده است؛ جعل كردی، بخشیده است؛ تحریف كردی، بخشیده است؛ شبیه سازی كردی، بخشیده است؛ به تن مرد لباس زن كردی، بخشیده است؛ هر گناهی كه اینجا كردی، بخشیده است. هدف خیلی مقدس است. در نتیجه یك افرادی در این قضیه دست به جعل و تحریف زده اند كه انسان تعجب می كند.
در ده پانزده سال پیش رفته بودم اصفهان. مرد بزرگی آنجا بود، مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی اعلی الله مقامه. من تازگی در جایی یك روضه ای شنیده بودم كه تا آن وقت نشنیده بودم و آن روضه خوان- كه اتفاقاً #تریاكی هم بود- این روضه را كه خواند، به قدری مردم را گریاند كه حد نداشت، و خیلی هم عجیب بود. داستان یك پیرزنی [است ] كه در زمان #متوكّل می خواهد به #زیارت_امام_حسین علیه السلام برود و آن وقت دستها می بریدند و چنین و چنان می كردند. این زن بارها می آید و خلاصه آخرش رساند به آنجا كه این زن را بردند در دریا انداختند تا او را غرق كنند. در همان حال این زن فریاد كرد: یا أبا الفضل العباس! عن قریب كه داشت غرق می شد، سواری آمد در همان دریا و گفت كه ركاب اسب مرا بگیر. ركابش را گرفت. پیرزن گفت تو چرا دستت را دراز نمی كنی؟ گفت آخر من دست در بدن ندارم. خیلی مفصل گفت و خیلی هم گریه گرفت.
من این را برای مرحوم آقا شیخ محمد حسن نجف آبادی نقل كردم. ایشان گفت كه بیا تاریخچه ی این [داستان ] را من به تو بگویم كه از كجاست. گفت یك روزی در اصفهان در حدود بازار و مدرسه ی صدر مجلس روضه ای بود كه بزرگترین مجالس اصفهان بود، حتی مرحوم حاج ملا اسماعیل خواجویی كه از علمای بزرگ اصفهان بود در آنجا شركت می كرد. (این قصه قبل از زمان ایشان بوده، ایشان هم از اشخاص معتبری نقل كردند. ) واعظی را اسم برد، از معاریف هم بود، گفته بود كه من در آن جلسه خاتِم بودم و قرار بود آخری باشم. منبری ها كه می آمدند، هنر خودشان را برای گریاندن مردم اعمال می كردند. هركس كه می آمد روی دست دیگری می زد، و بعد هم كه از منبر پایین می آمد، می نشست، می خواست هنر شخص بعد از خودش را ببیند. تا ظهر طول كشید. من دیدم هر كسی هر هنری داشت به كار برد، اشك مردم را گرفتند، فكر كردم من چه بكنم؟ همان جا نشستم و این قصه را جعل كردم. رفتم گفتم، كربلا كردم، بالا دست همه زدم. عصر همان روز وقتی كه رفتم در چهارسوق، مجلس روضه، دیدم آن كه قبل از من است، همین داستان را دارد بالای منبر می گوید، همین كه من پیش از ظهر جعل كردم. طولی نكشید كه در كتابها هم نوشتند و چاپ كردند.
#کتاب_حماسه_حسینی ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 85-84.
#شهید_مرتضی_مطهری