معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
انا لله و انا الیه راجعون إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَی
آیت الله سید محمد صادق روحانی در سال 1355 (هـ.ق) در سن 10 سالگى به همراه برادر بزرگترشان براى استفاده از اساتيد بزرگ و نام آور حوزه علميه كهنِ نجف اشرف، رنج و مشكلات هجرت از قم به نجف را پذيرا شدند!! به دليل هوش و استعداد فوق العاده و حيرت برانگيزشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت يك سال به اتمام رساندند و به امتحان و توصيه آيت الله خويى در سن 11 سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. ورود يك نوجوان 11 ساله به درس خارج فقه و اصول، آن هم همدوش طلاب با سابقه و بزرگسال حوزه علميه كهنِ نجف، براى همگان حيرت آور و شوق آفرين بود. آيت الله زاده ميلانى نقل مى كند كه : آيت الله خويى به پدرم آيت الله ميلانى فرمودند : افتخار مى كنم به حوزه اى كه در آن نوجوان يازده ساله در كنار شاگردان بزرگسال و علماى بزرگ و همراه با آنان «مكاسب» را مى خواند و مطالب مكاسب را بهتر از ديگران مى فهمد و تحليل مى كند.
معظم له به تأييد و مكتوب مهم مراجع و اساتيد بزرگوارشان در سن 14 سالگى به درجه اجتهاد نائل آمدند.
آيت الله بروجردى دوبار كتاب ارزشمند «فقه الصادق» (تالیف آیت الله روحانی) را همراه خود به جلسه تدريس شان مى برند و به عنوان سند از آن نقل قول و به آن استناد مى كنند.
آيت الله خويى طى نامه ای مرقوم فرمودند كه: من كتاب «فقه الصادق» را شخصاً براى آيت الله كاشف الغطاء بردم و گفتم: ببينيد من چه خدمت بزرگى به عالم اسلام و فقاهت نموده ام و چنين عالم محققى را تربيت كرده ام.
رييس دانشگاه الازهر (مهمترين و عالى ترين مركز علمى اهل تسنن) نيز طى نامه اى كتاب عظيم «فقه الصادق» را مى ستايد.
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
هدایت شده از معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
🔹 اجازه اجتهاد را پاره می کنم!
👤مرحوم آیت الله سید عباس کاشانی:
▫️روزی استادم آیت الله خویی فرمودند: پس از اتمام درس با شما کاری دارم
▫️بعد از درس اطراف ایشان خلوت شد آیت الله خویی رو به من فرمود: اجازه ی اجتهادی که به شما دادم همراه دارید؟
▫️گفتم: آری و آن را از جیب خود بیرون می آوردن و به ایشان دادم
▫️پرسیدند: بقیه چیست؟ گفتم: اجازه ی اجتهاد حضرات آیات عبدالهادی شیرازی و سیدباقر حکیم و میلانی است.
▫️آیت الله خویی پرسید: چرا به همه نشان می دهی؟
▫️گفتم: چون از افتخارات من است که در سن هیجده سالگی مجتهد شدم
🔻آیت الله خوبی در مقابل منبر ، طلبه ای نوجوان که حدود چهارده سال (ظاهرا ایت الله سید صادق روحانی) سن دارد به من نشان می دهد و می پرسد: او را می شناسی؟
▫️گفتم: بله! پدرشان را هم می شناسم
▫️آیت الله خویی می فرمایند: این نوجوان با چهارده سال سن ، اجازه ی اجتهاد گرفته و هیچ کجا عنوان نمی کند
▫️بنده در این هنگام بسیار خجالت زده می شوم
▫️آیت الله خویی می فرمایند: اگر بار دیگر ببینم اجازه نامه را همراه داری و به دیگران نشان می دهی آن را گرفته و پاره می کنم!
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
▪️به مناسبت رحلت مرجع مدافع شعائر حسینی و بزرگوار مرحوم آقای محمد صادق روحانی
خبر احمد الحسن(به قول خودش یمانی و مدعی امام سیزدهم در عراق) به آیت الله سید صادق روحانی از مراجع مقیم در قم رسید.
ایشان فکر کردند احمد الحسن جوانی است که شاید روی سادگی وجه برایش مشتبه شده است و درخواست مناظره را قبول کرد.
احمد الحسن گفت من اگر به ایران بیایم مرا به قتل می رسانند. آیت الله روحانی که فهمید قضیه فراتر از مشتبه شدن وجه است فرمود، خب بگویید کجا هستید من بیایم.
گفت نه، شما میخواهید آدرس مرا پیدا کرده و مرا به قتل برسانید.
آیت الله روحانی مجددا گفتند که یک کشور سومی پیدا کنید تا در آنجا با هم مناظره کنیم ولی احمد الحسن نیامد.
آیت الله روحانی گفتند من ۴۰ جلد کتاب در فقه نوشتهام، شما اشکالات کتاب مرا بگویید، مگر شما امام نیستید و عصمت ندارید؟!
احمد الحسن گفت من وقت خواندن کتاب شما را ندارم.
درحالیکه اگر بر فرض محال، احمد الحسن عصمت داشت با علم الهی سریعاً باید میگفت در جلد فلان، صفحه فلان مشکل دارد...
برگرفته از کانال تلگرامی یادنامه مرحوم آقای سید احمد شاه موسوی
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
✅ آیتالله سید محمد صادق روحانی :
در این که پوشیدن لباس مشکی از مصادیق شعائر مبارکه حسینی است هیچ تردید و شکی نیست. من هم حمد خداوند تبارک و تعالی را بجای میآورم که توفیق داده از آغاز محرم تا روز هشتم ربیعالاول مشکی پوشیده تا این یک رسم از شعائر را زنده بدارم و به روایت احمد بن اسحاق از امام عسکری (علیهالسلام) عمل کرده باشم
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
✅ آیتالله سید محمد صادق روحانی :
عرفان بدون تمسک به اهل بیت علیهم السلام گمراهی و سراب است
عرفان واقعی فقط معرفت خدای متعال و اولیای او و حرکت در مسیر آنان، و عمل به دین آنان است، و هرچه غیر از این تنها سراب و وهمی بی مقدار است.
لذا عدهای که ادعا میکنند ـ با دور شدن از چشمه اهل بیت علیهم السلام ـ به بالاترین مراتب سلوک و مکاشفه رسیدهاند تنها گمراهی و انحرافشان افزوده شده است.
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
🔹 آیت الله سید محمد صادق روحانی و آرزوى ديدن امام زمان (عليه السلام)
♦️س١١۶۵- اگر روزى قرار باشد خداوند آرزوى شما را برآورده كند; مهمترين خواسته و آرزوى شما از خداوند چيست؟
✍️جواب - باسمه تعالى; در مرتبهى اول، ظهور حضرت بقيه الله - ارواحنافداه - و بودن من در خدمت آن حضرت و در مرتبه ثانيه تشرف به خدمت آن حضرت در حال غيبت.
📚استفتائات (پرسش و پاسخ هاي مسائل شرعي)- نویسنده:آیت الله سید محمد صادق روحانی ج 1 ص 72
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
✅ آیتالله سید محمد صادق روحانی :
نحوه عزاداری برای امام حسین علیه السلام از همه عزاداری ها برای مصائب دیگر مستثنا هست
⭐️ هر جا ائمه طاهرین(علیهم السلام) درباره عزاداری برای شهداء و مردگان دستوراتی داده اند همانجا نحوه عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) را استثناء کرده اند. مثلا امام صادق(علیه السلام ) می فرمایند:
چاک زدن پیراهن و خراشیدن صورت و خون جاری شدن در مصائب همه منهی عنه است ولی بر امام حسین (علیه السلام ) این کارها و حتی سیلی به صورت زدن مطلوب است، تا آنجا که حضرت حجت (ارواح من سواه فداه) می فرمایند: من بر امام حسین گریه می کنم اگر اشکم خشک شد خون گریه می کنم ،نظیر این از امام سجاد(علیه السلام) منقول است.
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹از وظایف علماءِ دین
🎥آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی :
🔻علمایی که تابع دولت جائر شوند ، از افسق فساق بدتر هستند...
🔻علماء اگر به وظایف خودشان عمل کنند ،
بعداز انبیاء واوصیا افضل افراد هستند ،
و الا اگر عمل نکنند...
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
🔹کسروی
🔸آیت الله سید محمد صادق روحانی :
خاطرم هست که حدوداً در سنين ۱۶، ۱۷ سالگی بودم که مرحوم سيد مجتبي نواب صفوي براي تحصيل به نجف آمد.در آن زمان ما در مدرسه مرحوم آیت الله آسيد محمد کاظم درس ميخوانديم و ايشان خيلي علاقمند شد که با من همحجره شود، اما قانون مدرسه اين طور بود که هر حجره را فقط به يک طلبه ميدادند،بنابراين ايشان آمد و در جاي پستو مانند و کوچکي کنار حجره ما که طلاب معمولا در آنجا وسائل پختن غذا و درست کردن چاي خود را ميگذاشتند،ساکن شد و با هم رفيق شديم.
🔸ايشان از همان اول که وارد آن محيط شد،شروع کرد به بیان صحبتهای سياسي. مضمون حرفهايش هم اعتراض به هيئت حاکمه ايران و زيرپا گذاشتن احکام اسلام توسط آنها و ظلم به مردم و اعتراض به ساکت بودن آقايان علما بود. ميگفت چرا آیت الله آسيد ابوالحسن چيزي نميگويد و از اين سنخ حرفها.
🔸بعد هم عدهاي را دور خود جمع کرد و تقريبا از همين مقطع بود که با واحدي که خويشاوندي دوري هم با ما داشت، رفيق شد. مرحوم نواب اين عده را به اين دليل دور خود جمع کرده بود که وقتي ميخواست درباره مظالم شاه در ايران حرف بزند و يا از مرجعيت و علما و حوزه انتقاد کند و احتمال داشت مردم به او حمله کنند،اين عده از او حفاظت کنند.
🔸من همان زمان به واسطه رفاقتي که با او داشتم، گفتم اينکه حالا ما بيائيم و مرجعيت را تضعيف کنيم و عليه آن حرف بزنيم، علاوه بر اينکه خلاف شرع است، خلاف مصالح مسلمين هم هست و هيچ تاثيري ندارد. نظر من اين است که شما سعي کنيد با عواملي که فساد فکري و عقيدتي را در ايران اشاعه ميدهند، مبارزه کنيد و کساني را که واقعا مسبب اين وضعيت هستند به مجازات برسانيد، والا تخفيف حوزه، ضربه زدن به خود است.
🔸مرحوم نواب قبول کرد و گفت: «شما ميتواني براي قتل کسروي از آقايان مراجع براي ما فتوا بگيري؟» گفتم: «بله.» البته در آن زمان مشهور بود که آقايان، کسروي را مهدورالدم ميدانند، ولي نواب ميخواست براي اين کار خود يک نوع رضايتي از آقايان علما داشته باشد،لذا رفتم و از آيت الله آسيد ابوالقاسم خوئي و آيت الله حاج آقاي حسين قمي براي ايشان فتوا گرفتم.
🔸با آیت الله خوئي خودم صحبت کردم و فکر ميکنم بخشي از پول سفر نواب و پول اسلحهاش را هم آیت الله خوئي داد، ولي با آیت الله حاج آقا حسين، خود آیت الله خوئي صحبت کردند.آیت الله حاج آقا حسين قمی شوهر عمه من بود و خيلي هم به ما لطف داشت، ولي تصور کردم اگر آیت الله خوئي به ايشان بگويد تاثير بيشتري دارد و عملا هم همين طور شد.
🔸يادم هست که به آیت الله خوئي گفتم نواب جوان متديني است و ما نظير او را در ميان خود نداريم که اين طور عزم خود را جزم کرده باشد و بخواهد با کسروي بجنگد. او ميرود، يا موفق ميشود و يا شهيد ميشود، ولي ما بايد وظيفهمان را در قبال او انجام بدهيم. آیت الله خوئي هم موافق بود. آیت الله قمي که اساسا خودش انگيزه مقابله با مظالم دستگاه را داشت و بالطبع زودتر از هر کسي با چنين کاري موافقت کرد.
🔸خاطرم هست يک بار نواب و واحدي آمده بودند قم به منزل ما. وقتي رفتند، ديدم بعد از چند لحظه نواب برگشت و با خنده گفت: «اين رفيق ما واحدي درستبشو نيست.» پرسيدم: «چرا؟» گفت: «داريم ميرويم تهران و يک شاهي پول توي جيبمان نداريم. ميگويم برو از آقا بگير، ميگويد من رويم نميشود!» گفتم: «حالا چقدر ميخواهيد؟» گفت: «حدودا ً۱۵۰ تومان!» البته اين پول خيلي بيشتر از کرايه قم تا تهران بود. معلوم ميشد براي فعاليتهايي که در تهران داشتند، پول نداشتند. پول را دادم و گفت: «قرض است يا هديه؟» گفتم: «هديه است».
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
🔹اهمیت مباحثه علمی در شب های قدر
1️⃣ آیت الله محمد صادق روحانی از معدود مراجعی هستند که در ماه مبارک رمضان نیز درس فقه خود را تعطیل نمی کردند. این رویه در تمامی سال ها، حتی در تابستان های فوق العاده گرم قم، ادامه داشته است.
2️⃣رسم معظم له بر این بوده که برای ماه مبارک رمضان مبحثی خاص را معین کرده و شب ها به تدریس آن می پرداختند. جلسه درس هر شب ساعت 11 آغاز و بعد از پایان درس نیز ایشان با حضور در حسینیه امام صادق (علیه السلام) به اشکالات طلاب پاسخ گفته و با اقشار مختلف مردم دیدار و به مسائل آنها رسیدگی می نمودند. این برنامه در بسیاری از اوقات تا ساعت یک شب به طول می انجامید.
3️⃣نکته جالب توجه این که ایشان حتی در شب های قدر نیز درس خود را تعطیل نکرده و برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری و انجام اعمال مخصوص این شب ها را به بعد از اتمام ساعت درسی موکول می نمودند.
4️⃣معظم له در رابطه با اینکه چرا جلسات علمی را تعطیل نمی کردند، چنین می فرمایند: جماعتی از علما فرموده اند که مذاکره علم از افضل اعمال است، بنده نیز درس و مباحثه علمی را بهترین اعمال می دانم.
5️⃣ایشان در ادامه نقل کردند که در شب قدر عده ای از افراد خدمت حضرت آیت الله سید «ابوالحسن اصفهانی» رفتند جهت مراسم شب قدر. دیدند ایشان دو رکعت نماز و مقداری دعا خواندند و مشغول به مطالعه و مذاکره علمی شدند و هنگامی که از دلیل این کار سوال شد، گفتند این کاری که می کنم هم عبادت است و هم می توان گفت از بهترین عبادات است.
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
« وقتی در عصر پنجشنبه ۱۸ مهرماه ۱۳۹۲ ش به خدمت معظّمله [: آیةالله حاج سید صادق روحانی] رسیدیم ضمن توصیف صفای باطن و تقوای آقای قاضی، در مورد عموی ایشان آیةالله حاج میرزا علی آقا قاضی فرمود: زمانی که ما برای تحصیل وارد نجف اشرف شدیم سنّ زیادی نداشتیم. روزی در صحن مطهّر حضرت امیرمؤمنان علی علیهالسّلام به طور اتّفاقی با آقای قاضی برخورد کردیم. بدون سابقهٔ آشنایی و بدون اینکه کسی مرا به ایشان معرّفی کرده باشد، فرمود: پدر و جدّ شما به خانهٔ ما میآمدند، تو هم بیا! این مطلب را گفت و رد شد و من دیگر او را ندیدم ».
📚شیدای گمنامی، ص۱۰۷، پاورقیِ ۱
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱
✅ نظر آیت الله سید محمد صادق روحانی درباره عرفان حقیقی:
اما عرفان حقیقی برخاسته از قرآن مجید و احادیث معصومین علیهم السلام است و مقدمه عرفان حقیقی شناخت امام زمان ارواحنا فداه است.
و اما عارفنمایان که عشق را جایگزین عقل نموده و احادیث جعلی در تعریف عشق و عاشقی در آثارشان ذکر می نمایند از آنان باید دوری جست.
بنابراین از عرفاننمایان که گاهی مثنوی را بالاتر از قرآن می دانند و گاهی هم یک تار سبیل خود را معادل قرآن می دانند و می گویند اذا ظهرت الحقائق بطلت الشرایع باید دوری جست...
من به شما توصیه می کنم فقط راه قرآن و پیغمبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام را ادامه دهید که به سعادت ابدی نائل خواهید شد و گول الفاظ را نخورید
@shia12t
۲۵ آذر ۱۴۰۱