🔹شصت و سومین سالروز ارتحال عارف عرش آشیان جناب شیخ رجبعلی خیاط
📅زمان :پنجشنبه 29 شهریور 1403 - ساعت 16/30 الی18/30
🌎مکان: در جوار مرقد ایشان ، واقع در آرامستان ابن بابویه برگزار می گردد...
📌برای اشنایی بیشتر با زندگینامه ی جناب شیخ رجبعلی خیاط ، میتوانید به لینک زیر مراجعه فرمایید :
eitaa.com/sheykh113/8
@shia12t
🔹انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، آیین بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی مرحوم آیت الله محمد تقی بهجت(ره)
📅زمان :چهارشنبه بیست و هشتم شهریورماه، ساعت 16:00
🌎مکان: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در در خیابان ولیعصر(عج)، پائین تر از میدان منیریه، خیابان سرلشگر بشیری پلاک ۷۱ ، تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) برگزار می گردد...
@shia12t
🔹مراسم بزرگداشت فقیه عارف آیتالله بهاءالدینی
📅زمان :پنجشنبه 29 شهریور 1403 بعد از نماز عشاء
🕌مکان: مسجد اعظم قم برگزار می گردد...
🎙سخنران مراسم: شیخ حسین گنجی
@shia12t
💠 همایش بزرگداشت علامه حسن حسن زاده املی
🔸موسسه علمی تربیتی آوای توحید_شعبه اصفهان با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کنید:
✅بررسی ابعاد شخصیت علمی و عملی علامه حسن زاده با حضور اساتید محترم:
🔘 شیخ حسن رمضانی
(از شاگردان برجسته علامه)
🔘آقای اصغر طاهر زاده
🔘شیخ سید علی حسینی املی
(از شاگردان برجسته علامه)
🔘آقای علی کرباسی زاده
🕰 زمان:
ساعت ۸:۴۵ دقیقه
پنج شنبه ۵ مهر ماه
📍مکان:
اصفهان ، خیابان حکیم، ضلع شرقی مسجد جامع حکیم،موسسه علوم
اسلامی علامه کلباسی (لوکیشن)
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبت های مهم خانم سیده هیام عطوی(امیرکمالی) از بانوان مبارز لبنانی ، در مورد موفقیت دشمنان تشیع ، در ایجاد تفرقه و شکاف ، در بین شیعیان ایران و شیعیان لبنان
خانم هیام عطوی از اولین نیروهای پیوسته به جنبش امل بود که در 13 سالگی عضو این جنبش شده و در 15 سالگی به عنوان جوانترین شاگرد شهید چمران در جبل عامل شناخته شد. ایشان در حال حاضر از اعضای ارشد حزب الله هستند...
#شیعیان_لبنان
@shia12t
▪️بیست و ششم شهریور (۱۲۹۳ش) ، سالروز پرواز عارفانه آیت الله حاج سید احمد موسوی حائری طهرانی ، مشهور به سید احمد کربلایی ، تسلیت باد.
📸معرفی اجمالی عارف کامل آیتالله سید احمد کربلایی
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نور مستور
🔹حکایتی عجیب
در احوالات عارف کامل، آیتالله سید احمد کربلایی
✍🏻 علامه طهرانی
📚توحید علمی و عینی، ص٢۰
@shia12t
معرفی اساتید اخلاق و عرفان در قید حیات شیعه
▪️بیست و ششم شهریور (۱۲۹۳ش) ، سالروز پرواز عارفانه آیت الله حاج سید احمد موسوی حائری طهرانی ، مشهور
🔹معرفی اجمالی عارف کامل آیتالله سید احمد کربلایی :
مرحوم حاج سيّد أحمد كربلائى در عرفان و اخلاق از شاگردان ممتاز مکتب آخوند ملا حسینقلی همدانی است. ایشان با عدیل و همردیف خود شیخ محمد بهاری در میان سیصد تن شاگرد آخوند از مبرزترین شاگردان او بودند. بعد از درگذشت آخوند، ایشان و مرحوم بهاری راه استاد خود را ادامه دادند. و بعد از آن که مرحوم بهاری به علت بیماری ناگزیر از ترک نجف گردید ایشان یگانه عالم اخلاق و مربی نفوس و راهنمای طالبان حقیقت در طی راه مقصود و ورود در سبل سلام و ایصال به کعبه مقصود و حرم معبود، در نجف بودهاند.
ایشان در حدود ۱۲۸۰ قمری در شهر کربلا چشم به جهان گشودند، و به همین جهت به کربلایی مشهور و ملقب هستند.
👤علامه طباطبایی :
ایشان در معارف إلهيّه، و تربيت و تكميل مردم يد بيضا نشان مىداد.
📚توحيد علمى و عينى، ص: ۱۶۲
👤شیخ آقابزرگ تهرانی که مدتی همسایه مرحوم کربلایی بوده از ایشان چنین یاد میکند:
سید احمد، در مراتب علم و عمل و سلوک و زهد و ورع و تقوی و معرفت بالله و خوف و خشیت از او یگانه فرد زمان و اوحدی عصر خود بود.
نمازهای خود را در مکانهای خلوت به جای میآورد و از اقتدا کردن مردم به وی در نمازها خودداری مینمود و بسیار گریه میکرد و کثیرالبکا بود، به طوری که نمیتوانست از گریه در نمازها خویشتنداری نماید، به خصوص در نماز شب. و من در مدت دو سال که به همسایگی او فائز و بهرهمند شدم در این مدت از او چیزهایی را مشاهده نمودم که بیانش به طول میانجامد.
📚 نقباء البشر، شیخ آغابزرگ تهرانی، ج ۱، ص ۸۷ و ۸۸.
گفتنی است که مرحوم آیةاللهالعظمی سید احمد کربلایی آنقدر کثیر البکاء بودند که در اثر گریههای طولانی یکی از چشمان مبارکشان را از دست دادند لذا در برخی از اسناد تاریخی از ایشان به نام سید احمد واحدالعین نام بردهاند.
لازم به ذکر است که وصی سلوکی ایشان مرحوم آقا سید ابوالقاسم نجفی بودهاند
📖آثار
آثار علمی باقیمانده از مرحوم سیداحمد کربلایی عبارت از نامههایی است که در کتاب تذکرة المتقین جمع آوری شده و نیز ایشان را مکاتباتی است با حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) که با حواشی علامه طباطبائی و علامه طهرانی با نام «توحید علمی و عینی» به چاپ رسیده است.
🍂وفات
مرحوم کربلایی عاقبت در ۵۲ سالگی در عصر روز جمعه هفتم شوال سال ۱۳۳۲ ق در نجف اشرف بر اثر ابتلا به بیماری سل ندای حق را لبیک گفت و به جنان پر کشید و پیکر پاکش در کنار مرقد جدش امیرالمومنین علیه السلام در آرامگاه ابدیش جای گرفت.
مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در جلد چهارم از كتاب «الذريعة» ص ۴۶ به مناسبت بيانى درباره كتاب تذكرة المتّقين، محلّ دقيق مدفن ايشان را نشان مىدهد كه: قبر مرحوم آقا سید احمد کربلایی در قسمت شمالى در وسط صحن شريف مرتضوى، بين مسجد عمران، و ايوان العلماء، قرار دارد.
همچنین ایشان برای مرحوم علامه طهرانی نقل نمودهاند که:پس از رحلت مرحوم آقا سید احمد کربلایی، من شبى او را در خواب ديدم؛ و مىدانستم كه فوت كرده است؛ انگشت مسبّحه (سبّابه) ايشان را محكم گرفتم؛ و گفتم: از آن مقامات و درجاتى كه خدا به شما عنايت فرموده است، بايد براى من بيان نمائيد!
با شدّتى هر چه تمامتر انگشت خود را از دست من كشيد؛ و خندهاى نموده گفت: حلواى تنتنانى، تا نخورى ندانى!
@shia12t
🔹سیداحمد کربلایی از منظر سید علی آقای قاضی
👤آقا سید محمدحسن قاضی (فرزند ارشد میرزاعلیآقای قاضی) :
آرى عقيده همگان بر اين است كه سيد احمد كربلائى در زمينه زهد و تقوى در مرحلهاى بسيار والا بوده است، علاوه بر اطلاعات وسيع او در زمينه معارف اسلامى و فقاهت. هرگاه نام او نزد پدر، قدس سره، برده مىشد به او حالتى از سكون و سراسيمگى و تأمل دست مىداد، و سپس به حالت طبيعى برگشته و شروع به ادامه سخن با همنشينان مىنمود، و چه بسيار از او سخن مىگفت، خداوند همگى ايشان را قرين رحمت واسعه خود گرداند...
@shia12t
🔹زهد سید احمد کربلایی
در مورد زهد و دنیاگریزی ایشان و اعراض از مقامات ظاهری نیز داستان عجیبی از آن اسوۀ تقوا نقل شده است.
👤علامه طهرانی از مرحوم آیةالله حاج سید علی لواسانی نقل میکند که او گفت: پدر من سید ابوالقاسم گفتند:
روزی از روزها که درس تمام شد و شاگردان شروع به رفتن کردند من هم برخاستم که بروم مرحوم استاد حاج سید احمد فرمودند: آقای سید ابوالقاسم! اگر کاری نداری قدری بنشین!
من دانستم که ایشان کار خصوصی دارند، عرض کردم: نه کاری ندارم و نشستم. پس از آنکه همه رفتند، فرمودند: برای آقا محمدتقی بنویس! و سپس حالشان منقلب شد و گفتند:
آه، آه، خودش گفته است، خودش گفته است، مسلم است، مسلم است، و چنان انقلاب حال پیدا کردند که بی حال شدند.
مدتی طول کشید تا این که استاد قدری سر حال آمدند فرمودند: این مرد یعنی میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خود را به من ارجاع داده است. افرادی به او مراجعه کرده و از او پرسیده اند که اگر خدای ناکرده برای شما واقعه ای اتفاق بیفتد، ما بعد از شما از چه کسی تقلید کنیم و اینک در احتیاطات شما به که مراجعه نماییم؟
آقا میرزامحمدتقی در جواب گفته است:
به سید احمد، من غیر از او کسی را سراغ ندارم.
آقا سید ابوالقاسم! برای او بنویس که: آقا میرزا محمدتقی! شما در امور دنیا حکومت دارید! اگر دیگر از این کارها بکنید و کسی را ارجاع دهید فردای قیامت در محضر جدم رسول خدا، که حکومت در دست ماست از شما شکایت خواهم کرد و از شما راضی نخواهم شد.
@shia12t
🔹مقام معنوی سید احمد کربلایی
👤آقا سید محمدحسن قاضی (فرزند ارشد میرزاعلیآقای قاضی) از قول استاد سید جلال الدین آشتیانی رحمةاللهعلیهم چنین نقل میکند:
«آقا سيد احمد كربلائى يكى از علماى نامى شيعه در زمان خود بود؛ زيرا، علاوه بر احاطه بر علوم منقول و روايات اهل بيت معصوم عليهمالسلام، فقيهترين و يكى از بزرگان فقهاء زمان خود بود. اين موضوع را علامه طباطبايى از قول استاد فقه خود، يعنى اصولدان مشهور حضرت حاج شيخ محمد حسين اصفهانى مشهور به «كمپانى»، نقل نموده است كه گفته است: «من كسى را فقيهتر از سيد احمد كربلائى سراغ ندارم» يا «كسى را در دانش فقه عميقتر و مسلطتر از سيد احمد طهرانى نيافتهام».
او اضافه مىنمايد كه گروهى از بازرگانان و بازاريان تهرانى از او تقاضا داشتند كه كتاب رساله عمليه منتشر كند كه بديهى است اگر چنين اقدامى صورت مىگرفت قطعا يكى از مراجع مىگرديد.
ضمنا سيد مجلسى جهت تدريس اخلاق، به روش اجداد معصومش عليهم السلام، داشت؛ در اين مجلس گروهى از نزديكان حضور بهم مىرساندند.
لازم به يادآورى است كه سيد احمد كربلائى و آخوند ملا حسينقلى همدانى و آخوند ملا فتح على عراقى و امثال ايشان از گروه صوفيه و مدعى قطبيت نبودند، بلكه روش ايشان روش اهل بيت عليهم السلام بود و مرادشان تقرب و نزديك شدن به درگاه حق بود.
از سيد احمد كربلائى احوالات خاص و كرامات بسيارى نقل مىكنند كه مايه تعجب و حيرت است.
مىگويد كه سيد كاظم عصار از باهوشترين شاگردان آيةالله شيخ الشريعة اصفهانى و شيخ آقا ضياءالدين عراقى بود، و به علت نبوغ فوقالعاده علمى و هوش سرشارش كمتر به برترى عالمى ديگر اذعان مىكرد يا اينكه كرامات و كارهاى فوقالعادهاى را از كسى نقل قول مىنمود، اما از سيد احمد كربلائى چيزهاى زيادى را نقل مىكرد كه جنبه كرامات داشته است و خارقالعاده بوده است. از او اينگونه نام مىبرد: او يگانه كسى است كه توانست ديد و بصر خود را تبديل به بصيرت نمايد و پردههاى ضخيم را، با عبادت و غرق شدن در ادعيه و اوراد و مقيد بودن به نوافل، از جلو چشم خود كنار زند، و من هرگز نظير او را در سراسر زندگيم نديدهام.»
@shia12t
🔹سید احمد کربلایی از منظر مرحوم عصار
👤استاد آشتیانی در مقدمهای که بر طبع دوم «شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم» نگاشتهاند میفرمایند:
مرحوم عصّار در عرفانيات راسخ بود و نسبت بمرحوم عارف و فقيه يگانه، آقا سيد احمد طهرانى واحد العين معروف به كربلايى عشق مىورزيد و مدتى به درس و مجلس ذكر او حاضر شده بود، روزى فرمودند در بين اعاظمى كه محضرشان را درك كردهام، تنها شخصى كه از پردههاى ضخيم طبيعت و حجب ظلمانى عبور كرده بود او بود. احدى را نظير او نديدم. مىفرمود مرحوم آقا سيد احمد در فقه جزء اكابر زمان بود، احاطه حيرتآور در فقه داشت و در علم اخلاق و سلوك طريق باطن بسبك ائمه اطهار و طريقه آخوند ملا حسينقلى و آخوند ملا فتحعلى عراقى سلطانآبادى، فريد عصر خود بود و از او چند كرامت، حيرتآور و عبرتآميز نقل مىكرد و خود از او تعليم ذكر داشت و دائما در حال ذكر بود.
@shia12t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یادی از عارف کامل آیتالله سید احمد کربلایی
🎙 آیت الله سید محمدصادق طهرانی
@shia12t
✨ #شعر فنی عجیب است، تناسب با ذوق و طبع بشر و از طرفی وزن و ماه و هیات شعر...
خلاصه از نظر علمی بحث مفصلی دارد
🔆 اما آنچه مهم است این است که وقتی خدا به شخصی نعمتی داد باید طوری از این نعمت بهره ببرد که روز قیامت حسرت نخورد که آن روز جای جبران نیست....
❇️ این کسی که طبع و ذوق شعری دارد، اگر طبع خود را در بافتنیها ببافد، طبع او در این امور صرف شده و فردای قیامت حسرت میخورد که چرا من به جای این اموری که طبع را در آنها صرف نمودم، ذوق شعری خود را در وصف #اهل_بیت علیهمالسلام صرف نکردم... .
🎙برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
▫️#کلام_فقیه #شعر
✅ @Fatemyeh_ValiAsr
هدایت شده از استاد نائیجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مفتاح
📜 با سخنرانی تفسیری گوش کردن، مفسر نمی شوی! از بدنه و کمره نمی شود وارد شد...
📜 علم با اطلاعات عمومی فرق دارد.
🔹 همه کارها مفتاح دارد. کسی می خواهد عالم بشود، مفتاح دارد. همینجوری نیست. باید از راهش وارد شد. کسی از بدنه و کمره وارد شود، علم او را راه نمی دهد. فقط اطلاعات می گیرد.
🔹 مثلا ما را در مجمع اقتصاددانان یا پزشکان دعوت کنند که بیایید یک مطلب اخلاقی بگویید. ما که اقتصاد نخوانده ایم بگوییم: آقایان، ما به عنوان شاگرد شما می خواهیم این مطلب را بگوییم. او می گوید تو کجا شاگردی ما را کردی؟
🔹 شاگرد در حد استادش است. ما که در حد آنها نیستیم. کسی که مقدمات آن علم را خوانده شاگرد آنهاست نه در حد اطلاعات عمومی. در اصل باید اینجوری بگویی: ما یک چیزهایی دورادور از شما شنیدم(اطلاعات)
🔹 آنهایی که از راهش وارد حوزه نشدند و درس ها را نخواندند مثل عموم طلبه هایی که درس های طلبگی را نمی خوانند یعنی صرف خوب نمی خوانند نحو خوب نمی خوانند منطق خوب نمی خوانند اینها اطلاعات عمومی دارند، عالم نمی شوند. باید بداند که تک تک این مطالب از چه بلند شده است.
🔹 شما تفسیر می خواهی بخوانی اول باید بتوانی لغت معنا کنی و ریشه اش را دربیاوری، و بتوانی صرفش را دربیاوری، اینکه نحو و بیانش چجور است و شأن نزولش را و قرائتش را و... اینکه بگویی آیه شریفه این را می فرماید، این سخنرانی است. تفسیر نیست.
🔹 کسانی که میروند سخنرانی تفسیری گوش می کنند هیچ وقت عالم مفسر نمی شوند. باید بعد از اینکه صرف و نحو خوانده آن را برگرداند به بدیهیات.
🎥 فصوص ۲.۱۱.۱۴۰۲
@ostadnaeiji
📸برنامه هفتگی سلسله جلسات تربیتی و معارفی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)
🕌 مکان برگزاری جلسات : شبستان امام خمینی ، حرم مطهر
@shia12t