eitaa logo
پاتوق بچه شیعه ها
2.4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
70 فایل
نکات ناب اخلاقی و اعتقادی ارتباط با مدیر کانال @alihasanvand
مشاهده در ایتا
دانلود
فرجام عشق امام على عليه السلام : هركه شيفته چيزى شود آن چيز ديده اش را كور و دلش را بيمار گرداند. چنين كسى با ديده اى ناسالم مى نگرد و با گوشى ناشنوا مى شنود. شهوتها خرد او را از هم گسيخته و دنيا دلش را ميرانده است. الإمامُ عليٌّ عليه السلام :  و مَن عَشِقَ شَيئا أعشى (أعمى) بَصَرَهُ و أمرَضَ قَلبَهُ ، فَهُوَ يَنظُرُ بِعَينٍ غَيرِ صَحيحَةٍ ، و يَسمَعُ بِاُذُنٍ غَيرِ سَميعَةٍ ، قَد خَرَقَتِ الشَّهَواتُ عَقلَهُ ، و أماتَتِ الدّنيا قَلبَهُ. (نهج البلاغة خطبة ۱۰۹) پ ن: در دوران عاشقی و شیفتگی به چیری خیلی روی فهم و برداشت خودتون حساب نکنید... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
اِرحَم تُرحَم... برای یکدیگر بنالیم که این ناله ها عجیب اثر می کند؛ چرا که خداوند غیور است، وقتی ببیند تو به یاد من هستی، تو دلت برای من می سوزد و تو به من رحم می کنی، او هم به عبادش است او هم بیشتر صفا می‌کند.... (عین_صاد) در این شبهای قدر بنده به یاد شما هستم و برایتان دعا میکنم🪴 از روی لطف شما هم بنده را دعا کنید🌷 💠قال امیرالمومنین علی ع: إرحَمْ تُرحَمْ رحم کن، تا به تو رحم شود •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
حال هیچکس بهتر از او نبود ...عبدالله جندب را دیدم در موقع عرفات، حال هیچکس را بهتر از او ندیدم. پیوسته دست های خود را بسوی آسمان بلند کرده و آب دیده اش بر روی او جاری بود تا به زمین می رسید. چون مردم فارغ شدند به او گفتم در این پایگاه وقوف هیچکس را بهتر از تو ندیدم. گفت: به خدا قسم دعا نکردم مگر برای برادران مومن خود زیرا که از امام موسی بن جعفر (ع ) شنیدم: هر کس دعا کند برای برادران مومن خویش پشت سر آنها، از عرش ندا رسد که از برای تو صدهزار برابر باد. به خدا قسم دست برندارم از صدهزار برابردعاء فرشتگان که قطعا مستجاب و مقبول است برای یک دعای خودم که معلوم نیست مستجاب شود یا نه! ( منتهی الامال، ج ۲، ص ۱۶۴) شبهای ۱۹ و ۲۱ دعاگویتان بودم🌷 ان شاالله امشب هم دعاگویتان هستم🌷 لطفا شما هم بنده را دعا کنید🪴 حسنوند •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
علامه طباطبایی ره: شب های قدر توسل به وجود مبارک *حضرت زهرا سلام الله علیها* و *وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف* داشته باشید. التماس دعا •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها در واتساپ https://chat.whatsapp.com/HCNOsHZWuXYExqgqMgGil7
تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر امشب دعا برای تنها بازمانده از معصومین اهل بیت امام عصر ع و اصلاح اوضاع مسلمین فراموش نشود... التماس دعا •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
📍تو خیال كرده ای علی علیه السلام شكست خورد؟! 🔺معروف است كه در زمان قاجاریه مرد نسبتاً فاضلی كه بسیار خوش نویس بوده. ظاهراً از شیراز برای زیارت به مشهد رفته بود. در بازگشت، پولش تمام می شود یا دزد می زند، و در تهران در حالی كه غریب بوده بی پول می ماند. فكر می كند كه از هنرش كه خطاطی است استفاده كند و ضمناً زیاد هم معطل نشود. بر می دارد همین عهدنامه ی امیرالمؤمنین علیه السلام به مالك اشتر را با یك خط بسیار زیبا می نویسد. خطكشی می كند، جدول بندی می كند، این عهدنامه را در یك دفتری می نویسد و آن را به صدر اعظم وقت اهدا می كند. 🔺یك روز می رود نزد صدر اعظم در حالی كه ارباب رجوع هم زیاد بوده اند. نوشته را به او می دهد و می گوید هدیه ی ناقابلی است. پس از مدتی بلند می شود كه برود. صدر اعظم می گوید آقا شما بفرمایید. با خود می گوید لابد می خواهد مرحمتی بدهد، می خواهد خلوت بشود. چند نفری از ارباب رجوع می مانند. باز می بیند خیلی طول كشید، بلند می شود كه برود. دوباره صدر اعظم می گوید آقا شما بفرمایید. 🔺تا اینكه همه ی مردم می روند، فقط پیشخدمتها می مانند. صدر اعظم می گوید فرمایشی دارید؟ این شخص می گوید: نه، من عرضی نداشتم، همین را تقدیم كرده بودم. پیشخدمت‌ها را هم می گوید همه تان بروید بیرون، كسی حق ندارد بیاید داخل اتاق. این بیچاره وحشتش می گیرد كه این دیگر چگونه است؟ ! صدر اعظم می گوید: بیا جلو! می رود جلو. آهسته در گوشش می گوید: چرا این را نوشتی و برای من آوردی؟ 🔺می گوید: شما صدر اعظم یك مملكت هستید، این هم دستورالعمل مولا امیرالمؤمنین علیه السلام است برای كسانی مثل شما. فرمان اوست راجع به اینكه با مردم چطور باید رفتار كرد. من فكر می كنم شما هم شیعه ی امیرالمؤمنین هستید و چنین چیزی را دوست دارید. فكر كردم برایتان هدیه ای بیاورم، هیچ چیز مناسبتر از این پیدا نكردم. 🔺گفت: بیا جلو. رفت جلو. گفت: یك كلمه من می خواهم به تو بگویم و آن این است كه خود علی كه اینها را نوشت و به اینها بیش از هركس دیگر پایبند بود و عمل می كرد، در سیاست از اینها چقدر بهره برداری كرد كه حالا من بیایم به اینها عمل كنم؟ خود علی از همین راهی كه دستور داد عمل كرد و دیدیم كه تمام مُلكش از بین رفت و معاویه بر او مسلط شد. علی خودش به این دستورالعمل عمل كرد و شكست خورد، پس این چیست كه برای من نوشته ای؟ ! گفت: اجازه می دهید جواب بدهم؟ بله. 🔺گفت: چرا این حرف را در میان جمعیت به من نگفتی؟ گفت: اگر در میان جمعیت می گفتم پدرم را درمی آوردند. گفت: بسیار خوب، جمعیت كه رفت چرا پیشخدمتها را گفتی همه تان بروید بیرون؟ گفت: اگر یكی از آنها می فهمید كه من چنین جسارتی به علی می كنم پدرم را درمی آورد. گفت: پیروزی علی علیه السلام همین است. چرا معاویه بعد از هزار و سیصد سال، احدی كوچكترین احترامی برایش قائل نیست و جز لعنت و نفرین چیز دیگری برای او نیست؟ 🔺علی علیه السلام هم بشری بود مثل من و تو. این احترام را از كجا پیدا كرد كه تو اگر به همین نوكرها و پیشخدمتها بگویی آدمهای بیگناهی را گردن بزنید گردن می زنند ولی اسم علی را جرأت نمی كنی با بی احترامی [جلوی آنها ببری ] ؟ آیا جز این است كه علی علیه السلام را اینها به همین صفات شناخته اند كه علی مجسمه ی راستی و درستی، مجسمه ی وفای به عهد و تجسم همین دستورالعملی است كه خودش داده است؟ علی علیه السلام به موجب اینكه به همین سیاست عمل كرد، هم خودش را در دنیا بیمه كرد و هم اینها را. 🔺اگر در دنیا فردی پیدا می شود كه به این اصول انسانیت عمل می كند به موجب همین است كه علی علیه السلام اینها را نوشت و خودش عمل كرد. اگر او اینها را نمی نوشت و خودش عمل نمی كرد، سنگ روی سنگ بند نمی شد. تو خیال كرده ای كه این اجتماع را با همان سیاست خودت حفظ كرده ای؟ ! اگر مردم دزدی نمی كنند، به خاطر تو دزدی نمی كنند؟ ! صدی نود مردمی كه دزدی نمی كنند به خاطر علی علیه السلام و دستورهای علی و امثال علی است. صدی نود مردمی كه فحشا نمی كنند، به ناموس تو خیانت نمی كنند، به خاطر همان علی علیه السلام و دستورهای علی است. تو خیال كرده ای علی علیه السلام شكست خورد؟! منبع: استاد شهید مرتضی مطهری (تفسیر سوره انفال، آشنایی با قرآن) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
💖چند حدیث محبتی تقدیم شما💖 لذت ببرید 💝پیامبر خدا صلی الله عليه و آله : أحبوا الله من كل قلوبكم. خدا را با تمام دلتان دوست بدارید. ❣️پیامبر خدا صلی الله عليه و آله : من آثر محبة الله على محبة نفسه كفاه الله مؤنة الناس. هر کس خدا دوستی را بر خود دوستی مقدم بدارد، خداوند او را از رنج و زحمت مردم دور گرداند. ❤️‍🔥پیامبر خدا صلى الله عليه و آله : اللهم اجعل حبك أحب الأشياء إلي، و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي، و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك. الهی! محبت خودت را محبوبترین چیزها نزد من گردان و ترس و خشیت از خودت را ترسناکترین چیزها در نظر من قرار ده و با شوق دیدارت نیازهای دنیایی را از دل من بَركَن. 💞پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : اللهم إني أسألك حبك و حب من يحبك ، و العمل الذي يبلغني حبك. اللهم اجعل حبك أحب إلي من نفسي و أهلي و بين الماء البارد. خداوندا! محبت خودت را و محبت آن کس که تو را دوست دارد و کاری که مرا به محبت تو می رساند از تو می خواهم. بار خدایا! محبت خود را در دل من از خودم و خانواده ام و از آب خنك محبوبتر گردان. ❤️‍🩹امام حسین علیه السلام - در دعا ۔ فرمود : أنت الذي أزلتَ الأغيار عن قلوب أحبائك حتى لم يحبوا سواك... ما ذا وجد من فقدك ؟! و ما الذي فقد من وجدك ؟! لقد خاب من رضي دونك بدلا. تویی که اغیار را از دل دوستانت بیرون کردی تا جز تو را دوست ندارند ... آن که تو را ندارد چه دارد؟ و آن که تو را دارد چه ندارد؟! آن که دیگری را به جای تو گرفت زیان کرد و باخت. ( بحار الأنوار :۹۸/۲۲۶/۳) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
للَّهُمَّ...رَضِّنِی مِنَ الْعَیْش بمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ خدایا...مرا از زندگی به آنچه که نصیبم فرمودی خشنود بدار، ای مهربان‏ترین مهربانان. (فرازی از دعای ابوحمزه‌ثمالی) پ ن: حالت روحی نسبت به دنیا و شرایط آن خیلی مهم است. شرایطی که برای یکنفر به خاطر حالت روحی‌اش ممکن است بسیار عذاب آور باشد همان شرایط اگر حالت روحی تغییر کند ممکن است بسیار لذت بخش باشد. در این فراز از خدا حال روحی رضا از شرایط مقسوم را طلب می‌کنیم و اگر این حالت رضا وجود داشته باشد خود فرح بخش‌ترین حالات خواهد بود. اللهم ارزقنا •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
*چهار مرحله‌ی روزی رسانی خداوند* ✳️ امام على عليه السلام: از موعظه هاى لقمان به پسرش این بود که اى پسرم! كسى كه يقينش كم شده و نيّتش در طلبِ روزى ضعيف گشته، بايد بداند كه *خداوند ـ تبارك و تعالى ـ به اراده خود، او را در سه حالت از حالاتی که آفريده، روزى داده است، كه در هيچ يك از آن حالتها كارى از دست او بر نمى‌آمد و روزی او متکی به کسب و چاره جویی خود او نبود. بنابر اين، او بايد بداند كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را در حالت چهارم نيز روزى خواهد داد.* ✅ حالت اوّل، اين است كه او در رحم مادرش بود و خداوند عز و جل او را در جايى استوار، روزى رساند، به طورى كه گرما و سرما اذيّتش نكرد. ✅ سپس او را از آن جا بيرون آورد و روزىِ او را از راه شير مادرش جارى ساخت و با اين وسيله، او را كفايت كرد و پرورش داد و بى آن كه او توان و نيرويى داشته باشد، او را بزرگ كرد. ✅ سپس، او را از شير گرفت و روزىِ او را در كسب و كار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل هاى آنان براى او محّبت و رحمت نهاد كه گويى غير از او، چيز ديگرى ندارند؛ به طورى كه در بسيارى از حالات، فرزندشان را بر خودشان مقدّم مى داشتند. ❌ تا اين كه بزرگ و عاقل (!) شد و براى خود مشغول به كسب و كار شد، در اين حال (طبق آزمون الهی) عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و حقوق دیگران [حقوق الهی، حق ولی خدا و حق محروم (خمس، زکات، صدقه و خیرات...) ] را در مالش انكار كرد و از ترس تنگىِ روزى و بدگمانى به اين كه خداوند ـ تبارك و تعالى ـ اكنون و در آينده، روزىِ او و بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانوانده اش سخت گرفت. *اى پسرم! بدترين بنده، چنین بنده ای است!* 📚 الخصال : ص ۱۲۲ 📚 بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۱۴ 💠 الإمام عليّ عليه السلام: كانَ فيما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ لَهُ يا بُنَيَّ، لِيَعتَبِر مَن قَصُرَ يَقينُهُ وضَعُفَت نِيَّتُهُ في طَلَبِ الرِّزقِ، إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالى خَلَقَهُ في ثَلاثَةِ أحوالٍ مِن أمرِهِ، وآتاهُ رِزقَهُ ، ولَم يَكُن لَهُ في واحِدَةٍ مِنها كَسبٌ و لا حيلَةٌ، إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالى سَيَرزُقُهُ فِي الحالِ الرّابِعَةِ. أمّا أوَّلُ ذلِكَ فَإِنَّهُ كانَ في رَحِمِ اُمِّهِ يَرزُقُهُ هُناكَ في قَرارٍ مَكينٍ حَيثُ لا يُؤذيهِ حَرٌّ ولا بَردٌ. ثُمَّ أخرَجَهُ مِن ذلِكَ وأجرى لَهُ رِزقاً مِن لَبَنِ اُمِّهِ يَكفيهِ بِهِ ويُرَبّيهِ ويَنعَشُهُ مِن غَيرِ حَولٍ بِهِ ولا قُوَّةٍ. ثُمَّ فُطِمَ مِن ذلِكَ فَأَجرى لَهُ رِزقاً مِن كَسبِ أبَوَيهِ بِرَأفَةٍ ورَحمَةٍ لَهُ مِن قُلوبِهِما، لا يَملِكانِ غَيرَ ذلِكَ حَتّى أنَّهُما يُؤثِرانِهِ عَلى أنفُسِهِما في أحوالٍ كَثيرَةٍ. حَتّى إذا كَبِرَ وعَقَلَ وَاكتَسَبَ لِنَفسِهِ، ضاقَ بِهِ أمرُهُ، وظَنَّ الظُّنونَ بِرَبِّهِ، وجَحَدَ الحُقوقَ في مالِهِ، وقَتَّرَ عَلى نَفسِهِ وعِيالِهِ مَخافَةَ إقتارِ رِزقٍ وسوءَ يَقينٍ بِالخَلَفِ مِنَ اللّه ِ تَبارَكَ وتَعالى فِي العاجِلِ وَالآجِلِ، فَبِئسَ العَبدُ هذا يا بُنَيَّ. 🔸 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم اجمعین •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
*مشترک گرامی، بسته سی روزه شما رو به اتمام است!* پس از به پایان رسیدن حجم باقی مانده،عبادات شما با نرخ عادی محاسبه خواهد شد. دیگر قرائت یک آیه قرآن برابر ختم قرآن نخواهد بود. دیگر نفس هایتان تسبیح  پروردگار محاسبه نمی شود. دیگر خواب هایتان عبادت شمرده نخواهد شد. تمدید این بسته تا سال آینده  امکان پذیر نخواهد  بود. از فرصت باقی مانده استفاده کنید. ولی هرگز ناامید نشوید. *هیچ کس تنها نیست* *همراه اول و آخر شما خداوند مهربان است.* https://chat.whatsapp.com/ESFDfC1t72m9J6qUTswnWI ✅  از قطار جا نمانیم! 🔸 استاد علی صفایی حائری انسان می‌بیند رمضان دارد میرود؛ مثل قطاری که آخرین واگنش رسیده است و ما هم در راهی مانده‌ایم که حتی امید معجزه‌ای در آن نیست. اگر سوار نشویم، تنهایی است! من یادم نمی‌رود که یک احساس عجیبی از حرکت ماشین‌ها یا قطارها از کودکی در ما بود؛ چون شنیده بودیم که اگر به قطار دیر برسیم، می‌رود، بعد هم مشکلاتی پیش می‌آید. آنقدر رفتنِ قطار رنجمان می‌داد که ما حتی از قطار پایین نمی‌آمدیم، گاهی هم که پایین می‌آمدیم خیلی فاصله نمی‌گرفتیم. گاهی هم فکر می‌کردیم که اگر قطار رفت به کجای آن بچسبیم! حال که قطار رمضان، لحظه‌ها و روزها و شب‌هایش دارد می‌گذرد، ما اگر جا ماندیم و نرسیدیم، محرومیم و ملعونیم... 📚 بهار رویش، ص ۱۲۷ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این چند جمله رو از این پیرمرد آمریکایی گوش کنید شاید کمک کند برخی حقایق را دقیقتر بشناسیم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
بسم الله الرحمن الرحیم مثل حساسیت دزدگیر 🔷دوست عزیزی میگفت: گاهی اوقات به خاطر سر و صدای زیاد فرزندم با او تلخی و تندی می‌کردم. می‌دانستم که باید صبر بیشتری داشته باشم و از کوره در نروم. شکوه به استادی بردم. ایشان مرا توصیه به صبر نمودند و داستانی را در این زمینه نقل کردند. فرمودند: «فردی بود که موقع نماز خواندن در اطراف او سر و صدای زیادی بود و این سر و صدا برای او درد چاقویی را داشت که در شکم فرو برده و تا سینه او بالا بکشند؛ مدتی دندان بر جگر گذاشته و صبر پیشه کرد، الان آن فرد به نقطه‌ای رسیده که اگر در کنار او در هنگام نماز بمب هم منفجر کنند، اذیت نمی‌شود». این دوست گفت: شاید استاد شرح حال خود را بیان می‌کرده‌اند. بعد از مدتی از استاد این مطلب را پرسیدم و تایید کردند و فرمودند زمانی بود که برای جمعی نماز جماعت می‌خواندم و علیرغم تذکرات تا هنگام رکوع اقتداء نمی‌کردند و مشغول سخن گفتن بودند، عجیب‌تر آنکه بر اثر شلوغ و سر و صدای زیاد گاهی در تلفظ حروف و کلمات هم دچار مشکل می‌شدم و مشکل مضاعف می‌شد و تصمیم گرفتم بر این کار صبر کنم و الان به گونه‌ای است که هیچ سر و صدایی آزارم نمی‌دهد. 🔶ماجرای صبر و تحمل، ماجرای دزدگیر ماشین و حساسیت آن است. دزدگیرهایی که حساسیت بالایی دارند با اندک حرکتی در کنار ماشین آژیر می‌کشند. به همین خاطر هم معمولا حساسیت دزدگیر را کم می‌کنند که به هر حرکت کوچکی جیغ نزند. انسان‌ هم همین‌گونه است، حساسیت بالایی نسبت به هر چیزی دارد و به سرعت به جیغ و فریاد می‌رسد. باید این حساسیت را کم کرد تا آرامش را حس نمود. اما بر خلاف دزدگیر ماشین این کار در یک لحظه و با یک دکمه انجام نمی‌شود. برای مدت زمانی انسان باید تصمیم به صبر بگیرد، صبر بر سر و صدای بچه، صبر بر نق‌های اطرافیان، صبر بر بوق‌های بی‌جا و روی اعصاب و ... بعد از مدتی صبر، حساسیت شما نسبت به آن موضوع کم می‌شود. دیگر موضوع و علت آشفتگی و عصبانیت وجود ندارد و از آن پس به راحتی از موضوعات تحریک آمیز عبور می‌کنید. فقط شاه کلید این مطلب مراقبه صبر و تحمل تلخی این دوره محدود است. بعد از این تلخی محدود، میوه شیرین آرامش را از درخت تلخ صبر می‌توانید، برداشت کنید. این مضمون در روایات هم آمده است: امام على عليه السلام : اگر بردبار نيستى، وانمود كن كه بردبارى؛ زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و بزودى يكى از آنان نشود. إنْ لَم تَكُن حَليما فَتَحَلَّمْ ؛ فإنَّهُ قَلَّ مَن تَشبَّهَ بقَومٍ إلّا أوْشَكَ أنْ يكونَ مِنهُم. نهج البلاغة الحكمة ۲۰۷ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
نظر امام موسی صدر درباره اسرائیل اسرائیل شرّ مطلق است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم.» کتاب: "گام به گام با امام موسی صدر" جلد ۱۲ پ ن: جمعه روز قدس است. وظیفه خود درباره قدس را فراموش نکنیم و کوچک نشماریم. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
درباره نادر طالب زاده مفیدتر از مویه بر رحلت زنده یاد نادر طالب زاده، که اینک از آن بی نیاز است، خوانش تجربه فرهنگی و رسانه ای اوست، که از قضا در این روزگار پرفتنه، بدان سخت محتاجیم. بی‌تردید آنچه او در چهار دهه اخیر آزمود و اندوخت، در زمره یکی از پرتوفیق ترین یافته ها در ساحت اندیشه و رسانه است، که اگر آنها را بازخوانی و رده بندی کنیم، بیش از چاپ پوستر و بنر و برگزاری نکوداشت های کم عیار، به سود ما تمام خواهد شد. از او آموختیم، که پدیده های نوظهور نظری و رسانه ای را، نخست باید به دقت و درستی شناخت و سپس از در نقد و تخطئه آنها در آمد. با داد و هروله و البته استهلاک بودجه های فرهنگی، مشکلی حل نخواهد شد! از او آموختیم که لازم نیست که به سرعت برق و بادی همه چیز را حل کرد و به عبارت بهتر حل نکرد! آهسته و پیوسته رفتن، بسا بیشتر و بهتر نتیجه می دهد. از او آموختیم که برای حضور در مصاف فرهنگی موجود، لازم نیست همه چیز بدانیم و همه کار انجام دهیم، تنها اگر در حوزه تخصص خود وارد شویم و پایمان را به اندازه گلیم مان دراز کنیم هم، می توانیم موفق باشيم! از او آموختیم که برای پایه گذاری یک جریان فرهنگی موفق، حتما نیاز به موسسه، ردیف چشمگیر و خدم و حشم پرشمار نیست. انسان عالم و زمان آگاه، با بهرگیری از سعه علمی و کاربردی خود، می تواند به ایجاد جریانات موثر دست زند، بی آنکه چندان به قراول و يساول نیاز داشته باشد. از او آموختیم که چهره های موثر، علاوه بر تحمل يورش دشمن، باید اقدامات ایذایی خودی های حسود و کم دان را هم تحمل کنند و بی آنکه آنها را به چیزی بگیرند، به کار خود باشند، و نهایتا از او آموختیم که می توان به بصیرت، در پس افسون گری غرب، فردای زارش را دید و این را از زبان صدها اندیشمند سُکنا یافته در آن دیار، واگویه کرد! صد افسوس که خود نماند، تا برآمدن پیش بینی هایش را، در آینده ای نزدیک شهود کند. اما این قلم، فارغ از خاطرات که اینک مجال روایت آن نیست، هماره و ناخودآگاه، او را در رده سید مرتضی آوینی می دید، بی آنکه در صدد این همانی باشد. یعنی راستش کیمیای نگاه معرفت اندیش و روزآمد فرهنگی و رسانه ای، مرا در یافتن نظایر زیادی برای او، مستاصل می کرد! اکنون نیز که او ما را ترک گفته، کسی را در قامت او نمی یابم، هر چند که به لطف جبرانگر حق امید دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد. محمد رضا کائینی جهت شادی روح او که بر گردن فرهنگ این کشور حق دارد فاتحه ای همراه با صلوات قرائت کنید •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها در واتساپ https://chat.whatsapp.com/HCNOsHZWuXYExqgqMgGil7
*معنای «نظم امرکم» در وصیت‌نامه امیرالمومنین چیست؟* تحلیل خواندنی رهبر انقلاب «همه مخاطب کلام امیرالمومنین علیه‌الصلاة و السلام هستیم. می‌فرماید: *«همه شما را توصیه می‌کنم.»* به چه چیز؟ *«بتقوی الله.»* مجددا «تقوا». اولین و آخرین کلمه امیرالمومنین علیه السلام، تقواست. به دنبال آن: *«و نظم امرکم.»* نظم امرتان. یعنی چه؟ یعنی همه کارهایی که در زندگی می‌کنید، منظم باشد؟ معنایش این است؟ ممکن است معنایش این هم باشد. نفرمود«نظم امورکم.» کارهایتان را منظم کنید. فرمود «نظم امرکم.» آن چیزی که باید منظم و محکوم نظم و انضباط باشد، «یک چیز» است. «نظم امور» نفرموده است. فرموده است: «نظم امرکم.» انسان می‌فهمد این نظم امر، عبارت از *امری مشترک بین همه است*. بنظر من می‌رسد که «نظم امرکم» عبارت از اقامه نظام و حکومت اسلامی و ولایت اسلامی باشد. معنایش این است که با قضیه حکومت و نظام، منطبق با نظم و انضباط رفتار کنید و بلبشو نباشد.» ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
على ع مظهر اسم جمع الهی است. على ع مظهر همه عدالتها و اعجوبه عالم است. از صدر عالم تا ابد به جز رسول اکرم کسی به فضیلت او نیست. به مقام علی بن ابیطالب قسم که اگر ملائکه مقربین و انبیاء مرسلین غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند. او بحق عبد الله است و پرورش یافته عبدالله اعظم است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
اطرافیانمان را وادار به تکبر نکنیم نباید فرزندان خود را تحقیر کنیم تا در آینده تکبر نورزند. نباید اطرافیان خود را وادار کنیم تا بخواهند خود را برای ما اثبات کنند و یا لازم ببینند برای حفظ احترام خود نزد ما تکبر بورزند. پس ما خودمان گرامیشان بداریم. (برداشتی از کتاب رهایی از تکبر پنهان) امام صادق علیه السّلام فرمودند: ما مِن أَحَدٍ يَتيهُ إِلاّ مِن ذِلَّةٍ يَجِدُها فى نَفسِهِ؛ هيچ كس نيست كه تكبّر ورزد، مگر بر اثر خوارى و حقارتى است كه در خود مى بيند. كافى، ج۲، ص۳۱۲، ح۱۷ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
💐 🌹عـــیـد ســـعیــــد فـــطر پیشاپسش بر شــما مــبارک🌹 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت گریه و تاثر علامه طباطبایی در شهادت شهید مطهری: خواهش میکنم که نپرسید... خودم هم برای اولین بار بود که می‌شنیدم 🌷 گرامی باد یاد و خاطره شهید مطهری و روز معلم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها در واتساپ https://chat.whatsapp.com/HCNOsHZWuXYExqgqMgGil7
کشتی میگیری؟ ❤️سعید حدادیان، یک بار تعریف میکرد میگفت بعد از یک مداح که خیلی خوب میخواند، میکروفون را دست گرفتم، و شروع کردم به خواندن، آنقدر خوب خواندم که جلسه به اصطلاح ترکید، از اشک و حال و گریه. ته دلم خودم صفا کردم. وقتی میکروفون را تحویل دادم اومدم کنار حاج منصور نشستم که ناظر جلسه بود، برگشت با همون زبان مشتی خودش در گوشم گفت: سعید! کشتی میگیری؟ ❤️اصطلاح کشتی گرفتن تو بیان این مداحها یعنی یک طوری با خوندن قوی خودت، قوت و برتری و توانایی خودت رو بخواهی ثابت کنی. مثل یک فحش میمونه براشون. ماجرا شاید برمیگرده به شهید غلامعلی رجبی، این داستان را از محمدرضا طاهری شنیدم. میگفت توی صحن امام رضا ع نشسته بودیم. مجلس تمام شده بود. من خیلی جوان بودم. برگشتم به آقای رجبی گفتم فلان شعر را بخون. شاید همین قربون کبوترای حرمت... ❤️ دو سه بیت که خوند. یکی از مداحها هم کنارش شروع کرد چند خط خوندن، حتما دیده اید مداحها از هم تحویل میگیرند و میخوانند. محمدطاهری میگوید دیدم شهید غلامعلی رجبی آهسته عقب کشید و دیگر نخواند. بعد جلسه گفتم پس چی شد؟ گفت محمد جان من نمیتونم کشتی بگیرم. یعنی اگر میخواستم کمی بهتر بخونم، میترسیدم این احساس در من شکل بگیرد که من برترم. ❤️بله البته میدانم آدمهای خیلی قوی حتی این امور به ذهنشان خطور هم نمیکند. هم حضور جدی تری دارند هم دلشان خالص و صادق است. اما به دو تا نکته دقت کنیم. اول اینکه حتی مجلس روضه و گریه مستمع و ارتباط با سیدالشهدا ع و خلاصه آن حال و آن فضا و منصب نوکری و مداحی هیچ یک باعث نمیشود، این نفس کثیف دنیا طلب و آن شیطنتهای شیطان نابود شود. ❤️دوم اینکه آدمهای حسابی و کار درست در همان وضعیت پر از ظاهر معنوی، مشغول کشتی گرفتن با نفس خودشان هستند تا با این و آن کشتی نگیرند و مسابقه برتری راه نیندازند. مراقبت لازم است. مراقبت هم یک جور کشتی گرفتن دائمی با نفس است. ❤️از وقتی که نسل جدیدی از مدیران جوان پای کار آمدند احساس میکنم باید همه ما به هم تذکر بدهیم، که بچه ها کشتی نگیرید. به قول رهبر دنبال بالاتر رفتن نباشید. خدمت کنید. خاک باشید. هیچ باشید. وضعیت در قدرت رفتن یا نزدیک شدن به کانونهای قدرت بدجوری قلقلک میدهد. ولو در نظام ولایت فقیه گرفتن منصب قداست دارد اما مراقب باشید قدرت بدجوری اخلاق همه را عوض میکنهد. آن که به جایگاهی نمیرسد یک جور، آنکه میرسد یک جور دیگر. مراقب باشیم. مراقب همدیگر باشیم. ❤️ساعات آخر ماه رمضان است بیاید همه برای هم دعا کنیم. دعا کنیم در این کشتی دائمی با نفسمان زمین نخوریم. اگر هم زمین میخوریم زود یا علی بگوییم و بلند شویم. تا اسیر کشتی گیری های دنیایی نشویم. به زمین خورده های انقلاب نگاه کنیم و برای خودمان بترسیم. @ali_mahdiyan •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامت قبولی روزه در دادگاه الهی 🎤استاد شهید مطهری •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
چرا ما از عبادت لذت نمی بریم؟ حضرت آیت الله جوادی آملی اگر انسان مريض، شیرین ترین و خوشمزه ترین گلابی و میوه را بخورد، لذت نمی برد، و گاهی هم به کام او تلخ است. در بعد معنوی و عبادت هم اینگونه است، کسی که «في قلوبهم مرض» يعنی قلبش بیمار است، از نماز و عبادت لذت نمی برد و گاهی هم خسته می شود. بیماری قلب همان گناهان، تا انسان گناه را ترک نکند علاوه بر اینکه عبادت لذت نمی برد، بلکه خسته هم می شود. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
رائج شدنِ اخلاق بی‌انصافی من نگرانی‌ام از این نیست که حرفی زده شود، از کسی انتقاد شود. نه؛ یک نفر انتقاد میکند، یک نفر هم جواب میدهد. نگرانی من از رائج شدنِ اخلاق بی‌انصافی در جامعه است. خدمات فراوانی انجام میگیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطه‌ای بچسبد، این درست نیست. البته این خطاب به همه است. این را ما به شخص خاصی، به گروه خاصی، به جناح خاصی عرض نمیکنیم، این را به همه عرض میکنیم. همه مراقب باشند یکدیگر را تخریب نکنند. این فضای تخریب، فضای خوبی نیست. مردم هم خوششان نمی‌آید. مقام معظم رهبری ۱۳۸۷/۰۶/۲۹ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• پاتوق بچه شیعه ها @shia_patogh
*راستی آزمایی و ابعاد مختلف تجربه‌های پیش از مرگ* استاد امینی نژاد پژوهشگر عرفان تجربه های پیش از مرگ را یک نوع رجعت کوچک است... ولی میزان انقطاع این تجربیات دریافت‌هایی از سنخ کسانی که از دنیا رفته‌اند پدید می‌آورد. انچه به عنوان تجربه‌های پیش از مرگ مطرح است از جمله *تجربه‌های صوری* محسوب می‌شود، *کشف ها سه قسم صوری، معنوی خالص و صوری معنوی است* و اغلب گزارشاتی که از تجربه پیش از مرگ وجود دارد یا صوری خالص یا صوری معنوی با داده‌های معنوی اندک است. در تجربه‌های پیش از مرگ چون انقطاع کامل نشده و کشف صوری ویژگی‌هایی دارد که با مخاطراتی همراه است، دخالت جنبه‌های *خیال متصل* که مرتبط با بدن است نیز قابل ملاحظه است و جنس این کشف‌های صوری نیز مراقبت‌هایی را لازم دارد که باید به آن توجه داشت. در کشف صوری یک صورت وجود دارد یعنی انسان تصاویری را مشاهده یا بوهایی را حس خواهد کرد، مانند آنچه حواس پنجگانه ما درک می‌کند، در مرحله خیالی و مثالی ما هم این احساس وجود دارد و وقتی فعال شود صورت‌هایی که دیگران مشاهده نمی‌کنند ما مشاهده می‌کنیم مانند آنچه در رؤیاها وجود دارد. بخشی در نفس ما وجود دارد به نام *حس مشترک*، وقتی داده‌های ظاهری به آنجا برسد برای ما محسوس خواد شد، گاهی چیزهایی به حس مشترک فرومی‌ریزد که هرچه در آن وارد شود محسوس خواهد شد، بسیاری از کسانی که اختلالات روانی دارند اینها مشاهداتی دارند که دیگران نمی‌بینند و این احساسات و مشاهدات برای شخص باطنی است. گاهی چیزهایی از عالم بالا درون حس مشترک انسان قرار می‌گیرد، برهمین مبنا کشف صوری مخاطراتی دارد چرا که ممکن است آنچه مشاهده می‌کند از باطن ما باشد اگرچه احتمال دارد از عالم بالا بوده و حقایقی داشته باشد. آنچه در حس مشترک وجود دارد بسیاری از آنها *چندین لایه تغییر دارد و نیازمند تعبیر است*، در انصراف کامل و مرگ حقیقی است که حقایق ناب عرضه می‌شود اما در انصراف‌های میانی گاهی حقایق با چند لایه بازگردان به انسان نشان داده می‌شود و این دسته از مسائل نیازمند تعبیر است. دیدار رسول اکرم(ص) با جبرائیل را همراه با انقطاع است. بنابر روایات گاهی پیامبر اکرم(ص) جبرائیل را به صورت یکی از اصحاب خود که چهره زیبایی داشته و گاهی به چهره واقعی خود می‌دیده‌اند، یعنی درنهاد پیامبر اکرم(ص) چهره زیبای صحابی ایشان نقش بسته است اگر چه ایشان می دانسته‌اند جبرائیل را می دیده‌اند و متوجه مسائلی که به ایشان عرضه می‌شده بوده‌اند. تمثل‌های این سویی باعث می‌شده است که حتی گاهی مردم هم وی را به شکل یک انسان معمولی در نزد پیامبر اکرم(ص) می‌دیده‌اند، *به غیر از انقطاع کامل تمام بازتاب‌ها ممکن است نیازمند تعبیر باشد*. موضوع دیگر در ارتباط با مسئله تجربه پیش از مرگ *دخالت‌های حدیث نفس و دخالت‌های شیطان* در مسئله است، چرا که شیطان به عالم مثال راه دارد و می‌تواند در لایه حس مشترک ما دخالت کند، در چنین شرایطی حق و باطل باهم درآمیخته می شود. کشف در مراتب بالا را دارای نیاز کمتر به تأویل است. تا یک مرحله‌ای از کشف دخالت‌ها وجود دارد، از جمله ویژگی‌های دیگر کشف‌های صوری این است که از خصوصیات آن جزئیات است، گاهی تجربه‌گرها جزئیاتی را می‌بینند که تعمیم به همه انسانها می‌دهند در حالی که این تجربیات تنها ویژه آن شخص است و نمی‌توانند از این جزئی یک قاعده کلی کسب کنند. از جمله ویژگی‌های تجربیات باطنی تکرار آن است، بدون تجربه‌های مکرر برای یک یا چندین نفر که نیازمند استخراج مشترکات و رسیدن به تواتر است، نمی‌توان موضوعی را به عنوان یک داده و دریافت دانست. https://chat.whatsapp.com/BYZlFwNRMRH21nbffVfIEg یک تجربه گر تنها اجازه دارد تجربه خاص خود را نقل کند. این تجربه‌ها در مراحل بسیار ابتدایی انصراف از بدن رخ داده و اختیاری نبوده است که کمال محسوب بشود. گاهی در لایه‌های ابتدایی مسائل کم اهمیت‌تر و سطحی بروز می‌کند و هرقدر انقطاع عمیق‌تر بشود مشکلات مهمتری نظیر مسائل اعتقادی بروز پیدا خواهد کرد. محقق عرفان اسلامی با تأکید بر ضرورت تفکیف نجات از حق، تصریح کرد: همه کسانی که به آن مقدار از فهم خود التزام داشتند یا اهل عناد و درگیری با حق نبودند نجات پیدا خواهند کرد، مسئله حق و نجات و تفکیک این دو از یکدیگر مهم است، بسیاری از افراد هستند که راه آنها و اعتقادات آنها حق نیست اما به دلیل اینکه در شرایط استضعاف بوده‌اند و به همین مقدار ولو کمی که می‌فهمیده‌اند اهل عمل و انجام بوده‌اند و خباثت نداشتند اینها بر مبنای مسئله نجات تجربه خوشایندی خواهند داشت. ممکن است تجربه‌های خوشایند در لایه های ابتدایی باشد کما اینکه موارد متعددی هست که پس از تجربه‌های خوشایند با تجربه‌های ناخوشایند مواجه شده‌اند، نبایداین موضوع باعث پلورالیسم فکری و فرهنگی و دینی بشود و خیال کنیم افرادی که مشکلاتی دارند اما تجربه خوشایندی خواهند د
اشت به دلیل عدم اهمیت آن مسائل دینی و اعتقادی است. نباید استنتاج غلط و تعمیم از جزء به کل در خصوص تجربیات پیش از مرگ داشت باید حتما مسئله تفکیک نجات از حق را مورد توجه داشته باشیم، به عنوان مثال ممکن است یک مسیحی یا اصلا بی دین تجربه خوشایندی داشته باشد، این به معنای این نیست که هرچیزی که آن فرد انجام می دهد درست است، چنین تجربیاتی این است که این شخص در مراحلی احساس راحتی‌هایی دارد ولی ممکن است بعدا تجربیات دیگری نیز داشته باشد. استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحت عنوان فلسفه عرفان این تجربیات مورد بحث و گفتگو واقع شده است، عنوان کرد: اگر بخواهیم این دست از تحقیقات اتقان لازم خود را داشته باشد باید یک تیم قابل اعتنا علمی پشت سر قضیه باشد، این حتی به اعتبار فعالیت ما در این عرصه می‌افزاید، باید یک تیم علمی مسئله را تحت نظر و بررسی داشته باشند تا از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری بشود. *تجربه از تحلیل‌های افزوده باید تفکیک شوند*. در برخی کتب مسجل است که نویسنده می‌خواهد تحلیل‌های خود را درون تجربه اشخاص قرار بدهد، در بیان تجربه باید صرفا تجربه خالص را در نظر داشت، گاهی تجربه افراد حدیث نفس است چرا که شخص دوست دارد چنین تجربه‌ای را داشته باشد، مضاف بر اینکه افراد ممکن است تحلیل‌هایی را به تجربه خود اضافه کنند. پژوهشگر عرفان اسلامی با تأکید بر اینکه باید تجربیات به صورت ناب و در مرحله تعبیر و ترجمه نباید ناخالصی به تجربه وارد شود، گفت: باید در فرآیندی علمی تمام تجربه‌ها مقایسه شده و مشترکات آن استخراج شود و در چنین فضایی می‌تواند به نتایج مطلوب در این عرصه رسید. تجربه‌های پیش از مرگی که مطرح می‌شود از جنس تجربه صوری است که دخالت‌های نفسانی و شیطانی در ان جدی است و آسیب دیگر آن مسائل جزئی است که بخواهد تبدیل به مفاهیم کلی بشود. اهمیت راستی آزمایی در تجربیات مختلف در مسئله تجربه پیش از مرگ را موضوعی مهم است. یکی از معیارهای مهم ما عقل است، در شرایط متناقض قطعا یکی از طرفین اشتباه است، از جمله مسائل دیگری که باید به عنوان معیار مطرح باشد مشاهدات برتری است که به نحو مکرر توسط افراد فرهیخته اتفاق افتاده است، به عنوان مثال تجربه شخصی نظیر آیت الله بهجت برتر از دیگران است یا تجربه خاصی که مکرر انجام شده معیار دیگر تجربه‌ها است. *بهترین سنجش برای تجربیات را سنجش با کشف معصومانه است.* هرمقدار افراد پاک‌تر باشند دریافت‌های خالص تری دارند، کسی که به حد عصمت می‌رسد بهترین دریافت ها را داشته و هیچ عامل برهم زننده آن کشف وجود ندارد، درک و بررسی این تجربیات نیازمند یک فرآیند اجتهادی است و در این عرصه بی‌نیاز از وجود عالمان نیستیم و اگر به آن پایبند نباشیم دچار تکثر گرایی و پلورالیسم دینی خواهیم شد. متن کامل مصاحبه در آدرس زیر https://v-o-h.ir/social/12552/ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• دعوتید به پاتوق بچه شیعه ها در واتساپ https://chat.whatsapp.com/BYZlFwNRMRH21nbffVfIEg