eitaa logo
مؤسسه اطلس شیعه
478 دنبال‌کننده
325 عکس
9 ویدیو
6 فایل
آنچه با شما به اشتراک خواهیم گذاشت⬇️ 🔹️اخبار مؤسسه 🔸️آسیب‌شناسی تبلیغ بین‌الملل 🔹️معرفی چهره‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل 🔸️مطالعات کشورها و مناطق 🔹️معرفی کتاب و مقاله 🔸️و... وبسایت👇 shiaatlas.com ادمین👇 @shiaatlasadmin دفتر👇 02537842503
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇳 🇹🇿 اختری از هندوستان؛ منادی تشیع در تانزانیا 🔸 سیدسعید اختر رضوی (ملقب به رئیس المبلغین) از سادات رضوی هند، روحانی شیعه و مبلغ تشیع در کشور تانزانیا بود. وی در سال ۱۳۴۵ق در روستای عُشری‌خُرد (Usrikhurd) در ایالت بیهار در ناحیه سیوان هندوستان دیده به جهان گشود. 🔹 اختر رضوی تحصیلات ابتدایی خود را در روستای گوپالپور گذراند. وی سپس به شهر پتنه مهاجرت نمود و در حوزه‌های علمیه عباسیه و سلیمانیه تحصیل کرد، و البته در کنار تحصیل علوم دینی، به یادگیری زبان فارسی و ریاضیات نیز همت گماشت. در ادامه، وی به تحصیلات عالی دینی در جامع العلوم جوادیه اشتغال یافت و درنهایت به دریافت مدرک فخر الافاضل از این مرکز نائل آمد. رضوی در کنار تحصیلات حوزوی به تحصیلات آکادمیک نیز پرداخت و در آزمون‌های دولتی فاضل ادب (عربی)، منشی (فارسی) و قابل (اردو) شرکت کرد. 🔰 تبار و نیاکان پدر سیدسعید، آیت‌الله حکیم سیدابوالحسن رضوی، از علما و اطبای به‌نام بود. وی معاونت حوزه علمیه ناصریه در شهر جونپور و حوزه علمیه عباسیه در شهر پنته را برعهده داشت. امامت جمعه و جماعت، وعظ، تبلیغ و طبابت از دیگر فعالیت‌های او بود. سیداختر از جانب پدر، از نوادگان حضرت موسی مبرقع است. جد ایشان سیدشجاعت‌علی نام داشت و در سال ۹۴۴ق از ایران به هندوستان مهاجرت کرد. رضوی پنجمین نسل از سلسله علمای خاندان خویش بود. جد مادری رضوی، آیت‌الله حکیم سیدزین‌العابدین نیز از علما و اطبای مشهور بود. 🔰 هجرت به کشور تانزانیا سیداختر رضوی در سال ۱۹۵۹م به دعوت فدراسیون خوجه‌های شیعه اثناعشری آفریقا به تانزانیا که تحت استعمار انگلستان بود، هجرت کرد. وی در سال ۱۹۶۲م طرح مفصلی را برای فعالیت‌های تبلیغی در میان بومیان آفریقایی به مجلس اعلای فدراسیون خوجه‌های شیعه اثناعشری آفریقا ارائه کرد. این طرح پس از دو سال تصویب شد و بدین ترتیب سازمان بلال مسلم میشن به‌عنوان نخستین سازمان تبلیغی اسلام در آفریقا تأسیس شد. امروزه این سازمان در کشورهای کنیا، بروندی، ماداگاسکار، کنگو موزامبیک، ترینیداد، گویان و آمریکا شعبه دارد و خدمات متنوع فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهد. 🔰 فعالیت‌ها و دستاوردها مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سیدسعید رضوی از این قرار است: • امامت جمعه و جماعت در شهر هلُّور هند • عضویت فعال در انجمن‌های «وظیفه سادات مؤمنین» و «ترقی اردو» • تجديد بنای مسجد جامع، حسینیه و عیدگاه و تأسیس مدرسه دینی در شهر هلُّور • امامت جمعه و جماعت در شهرهای لندی، اروشا و دارالسلام تانزانیا • تأسيس و مديريت سازمان بلال مسلم میشن • تأسیس و دبیر کلی مجمع جهانی اسلامی اهل‌بیت لندن (با همکاری سیدمحمدمهدی حکیم) • تأسیس مجمع اهل‌بیت تانزانیا • تدوین و اجرایی‌‌سازی قانون احوال شخصی شیعی (ازدواج، طلاق و ارث) در دادگاه‌های تانزانیا • تأسیس مؤسسه خیریه بلال در هند • عضویت در مجمع جهانی اهل‌بیت • و... 🔰 رضوی و خوجه‌های اثناعشری اختر رضوی از خوجه‌های اثناعشری نبود، اما ارتباطی وثیق و دوستانه با آنان داشت تا جایی که از اعضای این جماعت به‌شمار می‌آمد. او به‌نوعی از جایگاه رهبری خوجه‌ها برخوردار بود و به جمعیت‌ آنان انسجام می‌بخشید. 🔰 اجازات مراجع و علما سیداختر از حدود بیست نفر از مراجع تقلید و علمای قم و نجف، اجازه نقل روایت، قضاوت و امور حسبیه داشت. برخی از این بزرگان عبارت‌اند از: • آیت‌الله سیدابوالقاسم خوئی • آیت‌الله سیدمحسن حکیم • آیت‌الله سیدشهاب‌الدین مرعشی • آیت‌الله میرزاجواد تبریزی • آیت‌الله حسین وحید خراسانی • آیت‌الله سیدعلی سیستانی • آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی 🔰 تسلط بر چند زبان‌ سیداختر رضوی به هفت زبان اردو، فارسی، عربی، انگلیسی، سواحیلی، هندی و گجراتی تسلط داشت، و در اواخر عمر نیز به فراگیری زبان اسپانیایی اشتغال داشت. 🔰 تألیف‌ها و ترجمه‌ها علامه رضوی حدود ۱۸۶ اثر تألیفی و ترجمه‌ای از خود به یادگار گذاسته است. از این تعداد، ۱۲۵ اثر به زبان انگلیسی، ۳۲ اثر به زبان اردو، ۱۲ اثر به زبان عربی و ۱۷ اثر به زبان سواحیلی است. 🔰 وفات سید اختر، در هشتم ربیع‌الثانی ۱۴۲۳ق در سن ۷۶ سالگی در شهر دارالسلام درگذشت. پیکر ایشان در قبرستان شیعیان این شهر به خاک سپرده شد. فدراسیون خوجه‌های اثناعشری آفریقا صندوقی را به پاس فعالیت‌های ارزشمند رضوی و با هدف زنده نگاه داشتن یاد او تأسیس کرد. 🏫 بنیاد «اختر تابان» با هدف احیای آثار و روش تبلیغی سیداختر رضوی و نیز تقویت فعالیت‌های تشکیلاتی تبلیغی به دست سیدکاظم رضوی (نوه سیداختر) در شهر قم تأسيس شد. 📚 کتاب «اختر تابان» زندگی‌نامه و شرح حال سیداختر رضوی است که به کوشش سیدرضا مهدوی‌نژاد و محمود مقیمی‌فر گردآوری شده و انتشارات جامعة المصطفی العالمیة آن را منتشر کرده است. 👈 مؤسسه اطلس شیعه
📚 اسلامیک موبیلیتی 💢 اسلامیک‌ موبیلیتی کتابخانه‌ای مناسب و کارآمد برای دسترسی به کتب انگلیسی (به اضافه نسخه‌های معدودی به زبان عربی و اردو) در موضوعات مرتبط با اسلام و شخصیت‌های شیعی است. 💢 کاربران در این وب‌سایت به بیش از ۳۳۰۰ عنوان کتاب، از بیش از ۲۰۰ مؤلف و در ۲۱ دسته‌‌بندی گوناگون دسترسی دارند؛ کتاب‌هایی که در سه فرمت epub، mobi و pdf به‌صورت رایگان قابل دانلودند. ♨️ دسته‌‌بندی کتب عرضه‌شده در این کتابخانه شیعی از این قرار است: ● تاریخ ● فقه و حقوق ● شخصیت‌ها [ی شیعی] ● سبک زندگی و اخلاق ● مرگ و زندگی پس‌ازمرگ ● حکمت و معنویت ● [کتب مناسب برای] خوانندگان جوان ● حدیث و سنت ● زن در اسلام ● زندگی‌نامه [شخصیت‌های شیعی] ● کربلا و عاشورا ● مهدویت و امام مهدی ● داستان‌ و حکایت ● ازدواج و خانواده ● و... ♨️ قابل توجه اینکه مؤلفان کتب این کتابخانه بین‌المللی، طیفی از شخصیت‌های مشهور در سطح جهانی و منطقه‌ای در کنار برخی شخصیت‌های کمترشناخته‌شده را دربرمی‌گیرد. 🌐 لینک اسلامبیک موبیلیتی 👈 مؤسسه اطلس شیعه
همگامی میسیونری با استعمار غرب (اسپانیا و پرتغال) ‌ ♨️ در فرستۀ پیشین به بررسی اجمالی کتاب «نخستین رویارویی‌های اندیشه‌گران ایران با دو رویه تمدن برژوازی غرب» پرداختیم، و چنین وعده دادیم که با مداقۀ بیشتر در کتاب مزبور، جزئیات بیشتری از همگامی میسیونری مسیحی با استعمار غرب را تقدیم نگاهتان کنیم. در فرسته حاضر به سوءاستفاده کهنه‌استعمار اسپانیا و پرتغال از میسیونری در کشورهای شرقی در جهت استثمار و استعمار ملت‌های آنان اشاره می‌کنیم، و در فرستۀ آتی نیز از همین دریچه نگاهی به استعمار فرانسه، انگلیس و روسیه خواهیم انداخت. 💢 نخستین گام‌های جهان غرب در جهت استعمار مشرق‌زمین در سدۀ چهاردهم و پانزدهم میلادی و از سوی اسپانیا و پرتغال برداشته شد. ژروم گزاویه یا ژروم خاویر (۱۶۱۷-۱۵۴۹م)، مبلّغی یسوعی و اسپانیایی-پرتغالی بود که در زمان سلطه جهانگیر مغول در شرق فعالیت داشت. گزاویه برای پیشبرد اهداف میسیونری خود، از شاهان و سلاطین ایران و هند چاپلوسی می‌کرد، و از این طریق، به ترویج آیین مسیحیت و نیز کتاب خود تحت عنوان «آییۀ حق‌نما‌» در دربار شاهان و سپس در میان توده‌های ایران و هند می‌پرداخت. 💢 سراسر کتاب «آییۀ حق‌نما‌» به تأييد و تبلیغ تعالیم مسیحی و تخطئه و تخریب آموزه‌های دیگر دیگر ادیان و آیین‌ها ازجمله اسلام می‌پردازد. بخش معظم کتاب مزبور به گزارش گفت‌وگوی میان «پادری» (روحانی بلندمرتبه مسیحی) با «ملّای مسلمانان» می‌پردازد؛ گفت‌وگویی که سرانجامِ آن تسلیم ملّا دربرابر استدلال‌های «پادری» و اقرار وی به حقانیت مسیحیت است: «اکنون گوی سر خود را باختم و سپر انداختم و مفاتیح اختیار ظاهری و باطنی خود را به دست تصرف شما سپردم و خود را در جرگۀ عیسویان قرار دادم و پیروی‌کنندۀ انجیل شدم». 💢 بدین‌ترتیب استعمارگران در پوستین مسیحیت و با بهره‌گیری از میسیونری مسیحی، به دربار شاهان کشورهای شرقی نفوذ کردند، و با تأسيس مراکز دینی و مذهبی خود در این کشورها، رفته‌رفته آیین ترسایی را ترویج و دامنه استعمار خود را توسعه دادند. 💢 مسیحی‌سازی بخشی از مردم کشورهای شرقی این امکان را به استعمارگران می‌داد که به بهانۀ پشتیبانی از مسیحیان و حمایت از حقوق آنان، در امور داخلی این کشورها دخالت کنند و سود و سودای خویش را بیش‌از‌پیش محقق کنند. ✍ مهدی صادقی شهمیرزادی 📆 ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 👈 مؤسسه اطلس شیعه
🇮🇷 انقلاب اسلامی ایران و تبلیغ بین‌الملل (۲) 💢 در فرسته پیشین پیرامون اقدامات نهادهای حاکمیتی در جهت تربیت مبلّغ بين‌الملل در دوره پساانقلاب اسلامی سخن گفتیم. در این دوره در کنار نهادهای حاکمیتی، مؤسسات گوناگون خصوصی یا وابسته به حاکمیت نیز متولد شدند که تا به امروز کمابیش در حوزه آموزش و مهارت‌افزایی مبلّغان بین‌الملل فعالیت دارند. از جمله این مراکز می‌توان به مرکز زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه علمیه، جامعة المرتضی، مؤسسه مطالعات اسلامی و ده‌ها مؤسسه و انجمن دیگر اشاره کرد. 💢 با آغاز آموزش و تربیت مبلّغ، بخش بین‌الملل وزارت ارشاد و بعدها بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به عرصه اعزام مبلّغ به خارج کشور و تأمین نیازهای محتوایی ورود کردند. 🇮🇷 در سال ۱۳۶۱ امام خمینی (ره) فرمان کتبی تأسيس سازمان تبلیغات اسلامی را صادر نمودند. در بند سوم این فرمان آمده است: "بدیهی است که تبلیغات خارج کشور از ویژگی خاص و اهمیت مخصوصی‏‎ ‎‏برخوردار است، و چون «وزارت ارشاد» عهده‌دار این امر است، لازم است شورای عالی‏‎ ‎‏تبلیغات در جذب و آموزش نیروهای صالح و افراد شایسته برای اعزام به خارج کشور‏‎ ‎‏و برای مقصد نشر فرهنگ اسلامی به وزارت ارشاد کمک و همکاری نمایند و با‏‎ ‎‏هماهنگی کامل این وظیفۀ الهی را عمل نمایند". 🔆 در این فرسته، به محور دوم از گام اول (اقدامات صورت‌گرفته) که در فرسته پیشین ذکرش گذشت، خواهیم پرداخت: 🔅 محور دوم: تأسيس سازمان‌ها و نهادهای بین‌الملل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای برآورده ساختن انتظارات فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل از انقلاب اسلامی و نشر هرچه‌بهتر معارف دینی در جهان، افراد، سازمان‌ها، نهادهایی متولی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی بین‌الملل شدند: • معاونت بين‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی • امور بين‌الملل دفتر تبليغات اسلامی قم • امور بين‌الملل سازمان تبليغات اسلامی • مجمع جهانی اهل‌بيت • مجمع جهانی تقريب بين‌ المذاهب الاسلامية • معاونت ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری • واحد بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبری • دانشگاه بين‌المللی امام خمينی • ستادهای فرهنگی وابسته به دولت كه هدايت فرهنگی و تبليغاتی خارج كشور را بر عهده دارند • افراد وابسته به ارگان‌ها و نهادهای دولتی که به فعاليت‌های برون‌مرزی می‌پردازند • نهادهایی كه متولی تبلیغ بین‌الملل نيستند، ولی در این حوزه  فعالیت می‌کنند (مانند آستان قدس رضوی، بنياد مستضعفان، هلال احمر، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات) 💢 درنظر داشته باشیم که افزون‌بر نهادهای مزبور، شخصيت‌هایی حقيقی نیز در این عرصه حضور دارند و به فعاليت‌های تبليغی برون‌مرزی می‌پردازند. ♨️ تعدد دستگاه‌های متولی عرصه بین‌الملل و عدم انسجام سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعاليت‌های آنان، به موازی‌کاری در این حوزه انجامید و تحقق اهداف را با موانع اساسی روبه‌رو کرد. از این رو، در شهريورماه ۱۳۷۲ جمعی از مسئولان این حوزه (وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون ارتباطات و بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، دبيركل مجمع جهانی اهل‌بيت، رئيس سازمان تبليغات اسلامی و دبير وقت شورای عالی تبليغات خارجی) با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، طرح تمركز امور تبليغی خارج كشور در سازمانی واحد (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) را به ایشان تقدیم نمودند. ♨️ مقام معظم رهبری در پاسخ فرمودند: "اصل ايده قابل قبول است. در صورتی كه واقعاً تمركز حاصل شود. از طرف ديگر، اين ايده متوقف بر مديريت جدی و قوی و اطمينان‌بخش است. من نمی دانم آیا چنين مديری با اين شرايط در دسترس ما هست..." (ر.ک مقدمه مقاله بررسی ساختاری سازمان ارتباطات، پیوست ۱) ♨️ درنهایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پس از طی مراحل قانونی و تأييد اساسنامه توسط مقام معظم رهبری، در اواخر سال ۱۳۷۴ تأسيس شد و بودجه و اعتبارات لازم را در سال ۱۳۷۵ دریافت کرد. همچنین مقرر شد بخش‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، مجمع‌ جهانی اهل‌بيت و مجمع تقريب مذاهب اسلامی با همه امكانات مالی، پرسنلی و سخت‌افزاری به اين سازمان واگذار گردند. 🔻 نهاد دوازدهم: معاونت بین‌الملل حوزه علمیه پس از شکست ایده تجمیع فعالیت‌های تبلیغی بین‌الملل، در حدود سیزده سال پس از تأسيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل حوزه علمیه با هدف یکپارچه‌سازی فعالیت‌های بین‌الملل تأسيس شد. ♨️ علی‌رغم تأکیدات مدیریت وقت حوزه علمیه مبنی‌بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و متمرکزسازی همه فعالیت‌های تبلیغی بین‌الملل در این معاونت، متأسفانه این اهداف هنوز محقق نشده است و فرایندهای معیوب گذشته تا حدود زیادی ادامه دارد. 📌 در آینده پیرامون وضعیت فعلی نهادهای مزبور، علل شکست طرح یکپارچه‌سازی و پیشنهادات جایگزین سخن خواهیم گفت. 👈 مؤسسه اطلس شیعه