eitaa logo
مجمع‌ جهانی‌ شیعه‌ شناسی
520 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
999 ویدیو
264 فایل
🌍کانال رسمی مجمع جهانی شیعه شناسی ☘️ سایت https://shiastudies.com/fa/ ایتا و روبیکا: @shiastudies سروش: https://splus.ir/shiastudie10 تلگرام: @Shie_shenasi اینستاگرام: @Shieh_shenasi #مجمع_جهانی_شیعه_شناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِكَ یا عزّ المسْلمین. خدایا مؤاخذه نكن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان. 👇 https://eitaa.com/ahadith/147 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
♥️ مجتبی(ع)فرمودند: 🍃 هرکه به حُسن انتخاب خداوند تکیه کند، جز آن وضعی را که خدا برایش برگزیده است، آرزوی داشتن وضعی دیگر نکند. 📗میزان الحکمه ج 4 ص 473 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین. خدایا روزى كن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان و بگشا سینه‌ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناكان... 👇 https://eitaa.com/ahadith/162 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
🔰 چرا به امام حسن مجتبی(علیه السلام)،کریم اهل بیت می گویند؟ ✍ مجتبی علیه السلام نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند. امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند. از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند. تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن(ع) داستان‌های فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند. روایات تاریخی مربوط به بخشش‌های آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آن‌ها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم». به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
⏱ نمازگزاران ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر کنند، بعد نماز صبح بخوانند 🔸مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برای موضوع فجر صادق و وقت نماز صبح با حضور کارشناسان خود تحقیق میدانی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که نمازگزاران برای اقامه نماز صبح باید ۸ دقیقه از اول اذان صبح صبر نمایند و سپس نماز خود را بخوانند. 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
مصاحبه اختصاصی دکتر پیمان با خبرگزاری حوزه : گفتمان علمی حوزه علمیه بارهبران دینی و اندیشمندان جهان اگرچه دیر اما بر مبانی صحیحی شروع شده است . تا زمانی که ما شیعیان نتوانیم با گفتار و رفتار خود نماینده شایسته ای برای تفکر اسلام ناب محمدی باشیم ، انتظار نباید داشت که تشیع در غرب و بلوک شرق به خوبی به مردم جهان معرفی گردد. ما مظاهر مسلمان بودن خود را بیشتر در مناسکی مانند نماز، روزه، حجاب و نظایر آن خلاصه کرده ایم و در مساجد و مراکز اسلامی خارج کشور ، همچون داخل به ترویج و تبلیغ همین مناسک در طی ۴۰ سال پرداخته ایم و به اخلاق عملی و گفتگوی احسن با دیگر ادیان و‌مذاهب اهمیت کمی داده ایم ، یعنی شیعیان در جهان بیشتر فقط رساله‌ای شده اند و بیشتر درگیر ظواهر احکام هستند و در ساحت های اخلاق و و عرصه های فکری و اندیشه ای و گفتگوی توام با احترام به دیگران و رعایت حقوق پیروان ادیان و مذاهب اهمیت کافی نداده ایم . ما در نحوه ارتباط خود با دیگران همواره حریم هایی پر از مانع گذاشته ایم زیرا نشستن دور یک میز با غیر مسلمانان و یا مسلمانان غیر شیعه را ، به معنای تسلیم و سازش و پذیرش افکار دیگران تلقی کرده ایم و به شیعیانی که در این راه قدم گذاشته اند نگاه بد داشته ایم . در تجارب شخصی وقتی از سفرهای خارجی برمی گشتم با گلایه ها و انتقادات عجیب مسئولینی مواجه می شدم که سخنرانی برای مسیحیان در کلیسا و دیدار با شخصیت های دینی مثل کاردینال ها و کشیشان و رهبران مذاهب و حتی روسای دانشگاهها و اساتید غیر مسلمان را کار بدی تلقی میکردند و ما را بر حذر میداشتند ! و حتی ارتباط گیری ما با شیعیان فعال را به دلیل اینکه انقلابی و یا ذوب در ولایت فقیه نیستند را نکوهش میکردند و از قضی سیاست گذاریها و بودجه های فرهنگی و مذهبی کشور هم در دست اینگونه مسیولین است که همیشه مارا با همین دلایل در بایکوت قرار داده و شاید غیرخودی فرض کرده اند !! این رویه غیر صحیح سبب پیشرو نبودن شیعیان در برقراری ارتباط شده است و مانع بزرگی بر سر راه تبلیغ درست اسلام حقیقی در غرب و شرق عالم شده است. و نتیجه آن فرصت سازی برای رقبای متخاصم و غیر متخاصم شیعه بوده است و متاسفانه هنوز هم همینگونه مدیریت ها در کشور پابرجا مانده اند . این ضعف ما موجب شده است تا اسلام آمریکایی که تاکنون حربه ای در دست عربستان سعودی بود ، رفته رفته به دیگر کشورهای مسلمان هم سرایت کند و مورد حمایت سردمداران غرب هم قرار بگیرد و روز به روز قوت پیدا کند و گسترش یابد . حتی در دهه اخیر کشور مسلمان ترکیه نیز به این میدان آمده و در همه نقاط جهان از ایران اسلامی پیشی گرفته است و احتمال دارد که با این روند کنونی ترک ها بتوانند گوی سبقت را از سایرین هم بربایند زیرا با برنامه و بودجه حساب شده و با گفتمان واحد و نافذی وارد گود شده اند و البته صبغه تفکر و اندیشه صوفی گرایانه مذهبی که ترکیه در دل اسلام آمریکایی خود تبلیغ می کند برای غرب هم جذاب شده است و توجهات بیشتری را به خود معطوف میکند ، این در حالی است که حوزه های علمیه ما تاکنون تکلیف عرفان و فلسفه را مثل بسیاری از مقوله های دیگر حل نکرده اند و در هاله ای از ابهام و تردید و تشکیک و تناقض رها کرده اند ! هنوز ما نمیدانیم یا روشن نکرده ایم که قرآن و اهل بیت عرفان دارند یاخیر ، و در این زمینه و در زمینه های دیگر خود شیعه چندگانه معرفی میشود و تریبون ها و منابر شیعه همدیگر را نفی و رد میکنند و درواقع چند گانگی معضل بزرگ شیعه شده است. مادامی که این قدر متشتت و متفرق هستیم بدیهی است که زبان مناسب برای تعامل و تعایش با پیروان دیگر ادیان و مذاهب اسلامی را نداشته باشیم ، و در این حال مسلم است که نخواهیم توانست نماینده خوبی برای اسلام و مکتب اهل بیت باشیم . امروز بسیاری از مرزهای ایدئولوژیک اسلام و غرب، تحت تأثیر پدیده مهاجرت به هم ریخته است. تقسیم بندی دارالکفر و دار الاسلام به دار الاسلام و دار التبلیغ تغییر یافته است یعنی یک مرحله پیش رفته ایم و دارالکفر به فرصتی برای تبلیغ اسلام تبدیل شده است اما ما از این فرصت استفاده نمی کنیم و بلکه برخی از نهادهای ما با سیاست های بد و غیر موثر امکانان نظام را بی حاصل هزینه کرده وبه بیان صربح اگر بگوییم نقض عرض کرده اند نابجا نگفته ایم . این تصور که تعدادی مسجد محقر و تعدادی مراکز اسلامی بی پشتوانه برای محدودی از ایرانیان و شیعیان افعانی و پاکستانی ایجاد کرده ایم ویا تعدادی شعبه جامعه المصطفی تاسیس کرده ایم و خود را به آنها اقناع و ارضاء کرده ایم ، این مارا به هدف نرسانده است، اکتفا به این مراکز محدود و ضعیف سبب عقب افتادگی ما شده است . زیرا در حقیقت مجموع این فعالیت ها تاکنون هم از حیث کمی و هم از حیث کیفیت در مقابلِ حتی رقبای گوچک شیعه ناچیز هستند تا چه رسد به
قیاس مع الفارق آن با حجم کار رقبای بزرگ مذهب ما در جهان. تصور اینکه امروز اینگونه مراکز فعال شیعی قادر هستند که حافظ منافع ایران باشند از اساس غلط است. این مراکز و مساجد وظیفه و کارکردی غیر از مناسک و تبلیغ برای خانواده های شیعی ندارند، متولیان آنها لابی‌گری و گفتگوی تشیع با ادیان و مذاهب را بلد نیستند و انگیزه آن را ندارند و جایگاه قابل توجه برای نمایندگی مکتب شیعه را هنوز بدست نیاورده اند . البته این سخنان انتقادی را متولیان اصلی تبلیغ بین الملل برنمی تابند و تحمل ناقدین خود را ندارند ، آنها عادت به آمارسازی و بیلان پردازی و گزارشگری کرده اند و همیشه کارهای خود را بطور ژورنالیستی با کارهای سنوات قبل و سلف سابق خود قیاس میکنند و احساس رشد و بلکه جهش دارند ! و همین باعث احساس کاذب موفقیت و و در نتیجه کم تحرکی میشود . در چنین اوضاع کم امید و نگران کننده ای ، مدیریت محترم مرکز حوزه های علمیه چند صباحی است که ابتکارعمل را بدست گرفته است و اقدامات امید بخشی را آغاز کرده است . از جمله این اقدامات ، سفر با برنامه و پربار آیت الله اعرافی به هندوستان و سپس مکاتبات اخیر ایشان به رهبران ادیان و روسای مذاهب و گسترش دامنه این مکاتبات به اندیشمندان و متفکران جهان را شاهد بودیم و این اقدام را تحسین و تقدیر میکنیم . امیدوارم این سطح جدید از گفتمان با طرح منشور جامعی از عقاید و اندیشه های شیعی که در این نامه ها هم رگه های آن دیده میشود ، استمرار یابد و موسمی و مقطعی نباشد و سازو کاری موثر برای پیگیری و به هدف رساندن آنها هم تدارک دیده باشند که گمان می رود همینطور است . آیت الله اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه ، شخصیتی جهان دیده است که علم و آگاهی جامع نگرانه و مبتنی بر مشاهدات حضوری و عینی در سفرهای کاری و حضور در حدود یکصد کشور جهان دارند و در این فرصت ها اشراف عالی به مقوله های جهانیِ دین و مناسبات فرهنگ تشیع با دیگر ادیان و مذاهب اسلامی و فِرَق بدست آورده اند و در عرصه بین الملل کارشناس و متخصص خوش فکری هستند و این امتیاز بسیار نافعی است و در لابلای مفاد نامه های ایشان به رهبران ادیان و حوزه های علمیه جهان اسلام نیز این مشی و اسلوب کارشناسانه مشهود است . ما خواهان استمرار و استدام و پیگیری این اقدامات و نصبالعین کردن آنها توسط مراکز و موسسات حوزوی هستیم و فکر میکنم باید یک اجماعی بر روی این رویه ی اتخاذ شده رخ بدهد تا نهاد رفیع مرجعیت هم بر آن مهر تایید و صحه بگذارد و ما به یک منشور واحد و اجماعی برای چگونگی بیان اندیشه و عقاید شیعه در بین الملل دست یابیم . ما به سهم اندک خودمان مصمم هستیم که ، مجمع جهانی شیعه شناسی و نمایندگان علمی آن در جهان و دبیرخانه دین پژوهان کشور با اعلام حمایت همه جانبه خود از رویکرد جدید بین المللیِ مدیریت حوزه های علمیه ، تمامی مقدورات خویش را برای تقویت و گسترش آن بکار ببرد و سایر موسسات حوزوی را نیز به این عرصه دعوت مینماییم . 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
13.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ارتباط عجیب نقّاش با شهدا 🔸 تاکوهی هارتونیانس (چولاکیان) از بانوان شهرستان علی آباد کتول است که کار نقاشی چهره شهدا را به دلیل عشق و ارادت به این بندگان بهشتی خداوند آغاز کرده است. 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان... 👇 https://eitaa.com/ahadith/176 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
♥️ علیه السلام فرمودند: 🌴أَفْضَلُ آلاَْعْمَالِ مَا أَكْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَيْهِ. 🍃برترين اعمال آن است كه خود را (به زحمت) بر آن وادار كنى. 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies
پیام فرمانده کل ارتش در پی شهادت تعدادی از دريادلان نيروی دريايی ارتش 🔹شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. 🔹از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آن‌ها صبر و اجر مسئلت می‌نمایم. 🔻🔻🔻🔻 @shiastudies