پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸
#جغرافیای_تشیع_اندونزی
ا🇮🇩 کشور اندونزی:
✨ اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر كره خاكی و چهارمین كشور پرجمعیت جهان میباشد و از این لحاظ بزرگترین كشور اسلامی بهشمار میرود. با آنكه اسلام دیرتر از بسیاری كشورهای مسلمان وارد این كشور شد، به تدریج سراسر جزایر مسكونی آنرا تحت پوشش قرار داد و البته ورود و گسترش آن نیز برخلاف برخی از نقاط، اسلام نه از راه لشكر كشی، بلكه بهگونه مسالمت آمیز و فرهنگی بوده است.
📜 ورود تشیع به اندونزی:
تاریخ شیعه در این سرزمین به آغاز دعوت اسلامی و ورود مسلمانان به این مجمع الجزایر باز می گردد. بنا بر اسناد (از قبیل سنگ قبر، آثار قدیمی و باستانی)، جمعی از پژوهشگران بر این باورند که تاریخ تشیع در اندونزی نیز همراه با ورود اسلام به این کشور، به سده های اولیه هجری باز می گردد.
آثاری هم که از قبور مسلمین در این سرزمین بر جای مانده است؛ نشانگر این حقیقت است که حداقل از سده چهارم هجری، تشیع در آنجا وجود داشته است. این مطلب با قرائن و شواهد محکم، تأیید و تثبیت می گردد که علت رسوخ تشیع به اندونزی، فرار شیعیان علوی به سمت مشرق جهت یافتن پناهگاهی امن بوده است.
⚪️ نخستین شیعیان:
گروهی از شیعیان امروز این کشور از نوادگان محمد بن علی و حسن بن علی بن جعفر الصادق (علیه السلام) هستند که برای حفظ جان خود از ممالک دیگر گریخته و در این سرزمین ساکن شدند. سر دسته این مهاجران شیعه که پس از مبارزه های فراوان با خوارج اباضیه بهاندونزی، هند، فیلیپین، مالایا و جزایر سلیمان هجرت کرده اند، احمد بن عیسی بن محمد بن علی بن الاإمام جعفر صادق (علیه السلام)، ملقب به مهاجر قرار داشته است.
⚜️ برخی از آن مهاجران با دختران پادشاهان و حاکمان محلی ازدواج کرده و در پاره ای موارد، به مراتب و مقامات عالی و حتی سلطنت رسیده بودند. خاندان این افراد که تا امروز در اندونزی ادامه دارد، همگی شیعه امامیه هستند. علاوه بر این، در سال ۷۱۷ قمری نیز یک گروه از کشتی های تجاری ایرانی، که شامل سی و پنج کشتی بود، تعداد زیادی از مبلغان شیعه را در سواحل این کشور پیاده کرده و به بخش های مختلف این سرزمین رسانده بود.
💫 از مهمترین علویان مهاجر احمد بن عیسی بن محمد بن علی بن جعفر بن محمد (علیهم السلام) است که در سال ۳۱۷ قمری وارد این منطقه شده است. او و دیگر مهاجران در جزایری که امروز معروف به مالایا، اندونزی، فیلیپین و جزایر سلیمان است وارد شده اند. این افراد با ازدواج که با مردم این دیار داشتند، نفوذ خود را حفظ کرده، به موقعیت بالای اجتماعی دست یافتند، به گونه ای که هنوز هم خاندان های آنها مشهور است.
❇️ سادات اندونزی:
سادات اندونزی از نسل علی بن جعفر عریضی هستند كه در قرن نهم با كشتی به اندونزی آمده اند. در اندونزی به جای كلمه «سید» كلمه «حبیب» (حبائب یعنی سادات) را به كار می برند.
🔸 سادات و هاشمی های اندونزی که اغلب آنها سادات حضرمی (حضرموت یمن) هستند و طبقه اشرافی را در میان مردم اندونزی تشکیل می دهند، از احترام ویژه ای در میان مردم برخوردارند.
💠 بعضی از سادات در پست های مهمی در دولت به کار گماشته شده اند. شمار سادات حدود نیم میلیون نفر برآورد شده است.
🍃 سادات اندونزی به شدت علاقه مند به حفظ اصالت عربی و هاشمی خود هستند، از این رو، در یادگیری زبان عربی تلاش جدی دارند و ارتباط خود را با حضرموت همچنان حفظ کرده اند.
🔮 آداب و رسوم شیعیان:
از جمله مهم ترین مراسم های شیعیان، مراسم تابوت است.
همچنین مردم این کشور پایبند به مراسم عاشورای حسینی (علیه السلام) بوده، به این روز تاریخی "husein hona" [روز حسین (علیه السلام)] می گویند. همچنین به مناسبت تاسوعا و عاشورا در بسیاری از شهرها تابوتی را با آداب خاصی حمل می کنند و به سوگواری می پردازند.
♦️ امروزه مذهب شیعه در میان اندیشمندان، دانشگاهیان، تجار و اقشار مختلف این کشور، اعم از عرب و غیر عرب، سید و غیر سید، پیروانی دارد.
👇👇👇👇
sapp.ir/channel_shiastudy.ir
🌸
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🥀🥀🥀🥀🥀
🥀
#جغرافیای_شیعه_اندونزی_۲
☑️ مؤسسات و سازمان های شیعی کشور اندونزی:
🔘 جمهوری اندونزی همچون بسیاری از مناطق دیگر شیعیان بسیاری را در خود جای داده است.
▪️ پس از حضور شیعیان در این منطقه، به مرور زمان مؤسسات و سازمان های متعددی را تأسیس کردند و در آن به فعالیت های اسلامی خود ادامه دادند.
➖ مؤسسات و سازمان های فعال شیعی این کشور عبارتند از:
🔷 مرکز اسلامی جاکارتا:
این مرکز توسط یک روحانی ایرانی به نام "حکیم الهی" در سال ۲۰۰۰ میلادی پایه گذاری شده است. این مرکز یکی از مراكز شیعی در اندونزی می باشد که جزء نهادهای دینی غیر دولتی بوده و توسط شیعیان اداره می گردد.
✔️ ترجمه کتاب های آموزشی، کتاب فروشی، برقراری کتابخانه، برگزاری جلسات دعای کمیل،
عزاداری
🥀🥀🥀
🔴 شجاعت امام صادق علیه السلام
عبداللّه بن سليمان تميمى حكايت كند:
چون دو نفر از نوادگان امام حسن مجتبى عليه السلام به نام هاى محمّد و ابراهيم كه هر دو برادر و از فرزندان عبداللّه بن الحسن بن الحسن عليه السلام بودند به دستور منصور دوانيقى به شهادت رسيدند؛ شخصى به نام شيبة بن غفّال از طرف منصور به عنوان استاندار شهر مدينه منصوب شد.
همين كه اين شخص وارد مدينه طيّبه گرديد، به مسجدالنّبى صلى الله عليه و آله آمد و در ميان جمعيّتى انبوه ، بالاى منبر رفت و پس از حمد و ثناى الهى چنين گفت :
علىّ بن ابى طالب وحدت مسلمين را در هم ريخت ؛ و تفرقه به وجود آورد؛ و با مؤمنين جنگ و قتال كرد و او خواست بر مسند خلافت بنشيند، كه افراد لايقى مانع او شدند.
و خداوند متعال نيز آن خلافت را بر او حرام گردانيد، همچنين فرزندان او هم به پيروى از او در فساد و ايجاد تفرقه تلاش مى كنند و چيزى را كه مستحقّ آن نيستند، دنبال مى نمايند.
اين نوع سخنان براى اكثر جمعيّت تلخ و غير قابل تحمّل بود؛ ولى كسى جرات اعتراض و پاسخ گوئى او را نداشت، تا آن كه مردى از ميان جمعيّت برخاسته و چنين اظهار داشت :
ما نيز حمد و ثناى الهى مى گوئيم و بر پيغمبر خدا كه خاتم همه پيامبران الهى است و همچنين بر ديگر پيغمبران خداوند درود مى فرستيم .
و سپس افزود: اى پسر غفّال ! آنچه را كه از خوبى ها و فضائل بر زبان جارى كردى ، ما اهل آن و شايسته آن هستيم ؛ و آنچه را كه از زشتى ها و فساد گفتى ، تو و رئيس تو اهل آن و لايق آن هستيد؛ لحظه اى به خود بينديش كه در چه وضعيّتى و در كجا قرار گرفته اى؟ و چگونه با چه كسانى سخن مى گوئى؟!
تو بر جايگاه ديگرى نشسته اى و از نان ديگرى مى خورى .
آن گاه مردم را مخاطب قرار داد و فرمود: اى جماعت حاضر! آيا شما را خبر دهم كه چه كسى در روز قيامت بى بهره ؛ و بلكه در ضرر و زيان است ؟
و سپس در پاسخ خويش اظهار داشت : او همان كسى است كه آخرت خود را براى دنياى ديگرى بفروشد؛ و او مانند همين فاسق مى باشد.
شيبه استاندار مدينه منوّره ديگر سخنى نگفت و از منبر پائين آمد و رفت .
عبداللّه بن سليمان گويد: بعد از آن ، جويا شدم و از افراد سؤ ال كردم كه آن شخص با شهامت و قوى دل چه كسى بود؟ در پاسخ گفتند: او صادق آل محمّد، جعفر بن محمّد صلوات اللّه عليهم اجمعين مى باشد.
🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان شنیدنی از تعبیر زیبای امام کاظم در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها
👤 استاد عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی
«آنها كه اهل راهاند اربعين خود را از اول ذی قعده تا دهم ذی حجه میگیرند؛ نه چهل روز دست از كار و زندگی بكشند بلكه چهل روز دست از هوا و هوس میکشند، درسشان را میخوانند، بحثشان را میکنند، تجارتشان را میکنند، كشاورزی و دامداری شان را دارند...اما سعی میکنند در تمام اين امور طرزی رفتار كنند كه اگر همان لحظه مرگ آمده باشد «علی طاعة الله» باشند،خوشحال هم باشند.اين اربعين گيری آنهاست.»
گفتوگوی «وطن امروز» با دکتر مهدی فرمانیان در نقد و بررسی سریال «حشاشین»
نخست باید برای مخاطبان این سریال شفاف شود که موضوع و تاریخ «حسن صباح» تقریبا ربطی به تاریخ مصر ندارد. حسن صباح حضور اندکی در مصر داشته است و اصلا مورد توجه مردم مصر نبوده و در تاریخ مصر هیچ تاثیری نداشته است. وقتی فردی ارتباطی با مصر نداشته و نه گذشته مصر است، نه تاریخ مصر است و نه بزرگ مصر است، چه میشود که یک گروه مصری میآید و سریالی درباره او میسازد؟ این نشاندهنده این است که تولیدکنندگان این اثر حتما یک نظر خاصی در این باره داشتهاند.
حال سوالی در اینجا مطرح میشود که چرا سراغ «حسن صباح» رفتهاند؟ آیا گروه مصری قصد نداشته است که با «حسن البنا» اینهمانیسازی کند؟ چرا که نام حسن صباح با حسن البنا یک ریتم است و نام هر دو حسن است. گویا یک نوع معادلسازی برای کوبیدن تفکر «اخوانالمسلمین» در مصر انجام شده است. میدانیم که اخوانالمسلمین در مصر ظهور کرد و حسن البنا تاسیسکننده آن بود و در طول این مدت (یعنی 100 سالی که این گروه در مصر حضور داشته و دارد) چندین ترور در مصر رخ داده که همه این ترورها به نام اخوانالمسلمین تمام شده است.
نام سریال را «حشاشین» گذاشتهاند، چرا که این نام پیشتر در غرب با نام «اساسینز» وارد و تبدیل به یک ادبیات شده است. این نام در واقع نشاندهنده تروریستی است که پول میگیرد تا آدم بکشد. این نشان میدهد این نام بسیار هدفمند است.
از سوی دیگر با طرح ادعای «۳ یار دبستانی» میخواهد پایبندی سلجوقیانی که مذهب شافعی دارند به عهد و قول را نشان دهد. میدانیم که اغلب مصریها...
شافعی هستند و تفکر سلجوقیان را دنبال میکنند. دانشگاه الازهر مصر نیز به همین تفکر یعنی مکتب اشعری پیرو فقه شافعی اهمیت میدهد. پس به صورت غیرمستقیم زدن اسلام سیاسی و اخوانالمسلمین را دنبال میکنند تا القا کنند که این افراد تروریست هستند و کار خود را با ترور پیش میبرند.
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جستارهایی_در_شیعه_شناسی
✅بررسی دوران امامت حضرت امام رضا علیهالسلام
✅ ایجاد فضای تنفس بعد از دوران استبداد هارونی
✅ تحلیل بازتاب حضور امام رضا علیه السلام در گسترش تشیع در ایران
✅ وضعیت شناسی شیعه در دوران امام رضا علیه السلام
✅ درس گفتارهای دکتر مهدی کریمی
🌸🌸🌸
@shiastudyir
🍃🍂🍃🍂🍃