شبهه
می گویند امام زمان می آید
اما نمی آید
بدبخت انسانی که منتظر است.
او کیست که می آید ؟چرا می آید ؟
کسی که در جنگ جهانی نیامد
میلیون ها تن سلاخی شدند
زنانی بی آبرو شدند نیامد
از گرسنگی انسانها گربه خوردند نیامد
به جوانان در بند ها تجاوز شد نیامد
هزاران نفر این روزها در حال مردن هستند ولی نمی آید.
کجاست؟
کی می آید؟
می آید که چه کند؟
جنگ افروزی کند؟
انتقام یک بانو را بعد از هزاران سال بگیرد؟
انتقام کشتار عاشورا را از نسلهای بعدی بگیرد؟
دو سوم مردم جهان را بکشد؟
چه انتظاری می کشند منتظران؟
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 خلاصه اشکال نویسنده متن فوق آن است که اگر امام زمانی وجود دارد، چرا با دیدن این همه ظلم و جنایت در طول تاریخ، ظهور نمیکند و جلوی مفاسد را نمی گیرد؟ برای پاسخ به این شبهه ابتدا می گویم:
فرض کنید اصلاً امام زمان وجود ندارد، چرا خود خدای مهربان این همه ظلم را میبیند اما جلوی آن را نمیگیرد؟ اگر اشکالی در این زمینه وجود دارد، به خدای سبحان هم وارد است. یعنی همین ایراد را میتوان به خداباوران هم گرفت (صرف نظر از اینکه دین دارند یا ندارند و اگر دین دارند، چه دینی دارند.)
▫️ممکن است کسی اساسا منکر خدای مهربان باشد که بحث با چنین کسی درباره امام زمان علیه السلام بی فایده است، بلکه باید ابتدا اصیل ترین اعتقاد دینی یعنی خداباوری را برای وی توضیح داد.
🔹جالب است بدانید که اتفاقا هزاران سال پیش از نویسنده متن فوق، یعنی در هنگام خلقت اولین انسان، فرشتگان همین سوال را از خدای سبحان پرسیدند:
قالوا أَتَجعَلُ فيها مَن يُفسِدُ فيها وَيَسفِكُ الدِّماءَ ؛ فرشتگان به خدا گفتند: آیا قصد داری روی زمین کسی را قرار دهی که فساد و خونریزی می کند؟ (بقره: ۳۰)
اما خدای سبحان پاسخ داد: «من چیزی می دانم که شما نمی دانید» و سپس گوشه ای از مقامات و کمالات انسان را به رخ فرشتگان کشید.
🔹بله! خلقت انسان خلقت خاصی است. بنا نیست خدای سبحان یا امام زمان به اجبار زمینی عاری از هرگونه فساد و تباهی ایجاد کنند، نه اینکه نتواند (عالم فرشتگان عالمی است سراسر نور و پاکی)، بلکه از آنجایی که انسان جانشین خدا بر روی زمین است (بقره: ۳۰)، بنا است که خود انسان ها با اختیار و اراده و شعور خود، جهانی بهشت گونه بر زمین ایجاد کنند.
🔹ممکن است سوال شود که پس نقش امام زمان در این خصوص چیست؟ پاسخ واضح است: ایشان رهبر است، و رهبر زمانی رهبری می کند که جامعه بشریت جایگاه او را شناخته و رهبری او را به رسمیت بشناسند. به عبارت ساده، زمانی که مردم دنیا (و نه فقط شیعیان) اصلاح وضع موجود را از حضرت مطالبه کنند و گام هایی عملی در این راستا بردارند، در این هنگام است که میتوان به ظهور ایشان امیدوار بود چرا که به درستی به ما یاد داده اند که «از تو حرکت از خدا برکت» و معنای صحیح انتظار هم چیزی جز همین حالت نیست.
🔹با این توضیح معلوم می شود که مفهوم انتقام از بانوی پهلوشکسته یا عاشورا، انتقام از کسانی است با کشتن رهبران الهی مسیر سعادت انسان را منحرف کرده و آگاهی و سعادت حقیقی انسان را مخدوش کرده اند.
🔹اما اینکه ایشان دوسوم مردم جهان را می کشد، از تخیلات نویسنده است که نیازی به پاسخ دادن ندارد.
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت72
🔹 شناخت چهره فریبنده دنیا
🔰 در حکمت ۷۲ می خوانیم :
💠 «الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ؛ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»
یعنی ؛ " دنیا بدن ها را فرسوده ولی آرزوها را تازه می کند، مرگ را نزدیک ولی خواسته ها را دور و دراز می سازد ، کسی که به آن دست یابد ، خسته می شود و کسی که به آن نرسد رنج می برد. "
🔻 همچنان که دقت فرمودید، موضوع این حکمت شناخت چهره خطرناک ، فریبنده و آسیب زنندهٔ دنیایی است که فنا در ذات آن قرار دارد.
🔻مولا علی (علیه السلام) ، در همین رابطه در خطبهٔ ۱۱۴ نهج البلاغه ، اینگونه به ما هشدار می دهند که دنیا چگونه است؟ می فرمایند : " آری همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی ها و عبرت گرفتن است، از نشانه نابودی آنکه روزگار کمان خود را به زِه کرده، تيرش به خطا نمی رود و زخمش بهبودی ندارد؛ زنده را با تير مرگ هدف قرار می دهد و تندرست را با بيماری از پا در می آورد و نجات يافته را به هلاکت می کشاند."
🔻مولا علی (علیه السلام) باتوجه به این چهرهٔ مخفی و خطرناک و فریبنده دنیاست، که به فرزند عزیزشان امام حسن (علیهالسلام)، در بند دوم از نامه ۳۱ اینگونه مینویسند: " با بررسی تحوّلات ناگوار دنیا، به او (یعنی به قلب) آگاهی بخش و از دگرگونی روزگار و زشتی های گردش شب و روز او را بترسان، تاریخ گذشتگان را بر او بنما و آنچه بر سر پیشینیان آمده است به یادش آور. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#روز_صدم
با علی (ع)تا مهدی (عج)
✍سیدمختار موسوی
((برتری عوام بر خواص))
مولای متقیان و امام شیعیان ، جانشین خلف و بلافصل رسول مکرم اسلام (ص ) حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ، در تعلیمات عالیه خود ، بعد از آنکه مردم را به دو طبقه « عامه » و « خاصه » تقسیم می کند ، نسبت به صلاح و هدایت به راه آمدن خاصه ، اظهار یأس
و ناامیدی می کند و تنها عامه را مورد توجه قرار می دهد .[1]
لذا ( حضرت ) در دستور حکومتی که بنام مالک اشتر نخعی مرقوم داشته می نویسد :
« برای والی هیچ کس پرخرج تر در هنگام سستی ، کم کمک تر در هنگام سختی ، متنفرتر از عدالت و انصاف ، پرتوقع تر ، ناسپاس تر ، عذرناپذیرتر ، کم طاقت تر در شداید از « خاصه » نیست . همانا استوانة دین و نقطة مرکزی مسلمین و مایة پیروزی دشمن « عامه » می باشند پس توجه تو همواره به این طبقه معطوف باشد . »[2]
استاد شهید آیت الله دکتر مرتضی مطهری رضوان الله تعالی علیه ، در تقدم و برتری نقش عوام بر خواص ، در اصلاح و بهبودی امور فردی و اجتماعی و به راه آمدن و پرهیز از فساد می فرمایند :
« صلاح و فساد طبقات اجتماع در یکدیگر تأثیر دارد . ممکن نیست که دیواری بین طبقات کشیده شود و طبقه ای از سرایت فساد یا صلاح طبقة دیگر مصون یا بی بهره بماند ، ولی معمولاً فساد از « خواص » شروع می شود و به « عوام » سرایت می کند و صلاح برعکس از « عوام » و تنبه و بیداری آنها آغاز می شود و اجباراً « خواص » را به صلاح می آورد ، یعنی عادتاً فساد از بالا به پایین می ریزد و صلاح از پایین به بالا سرایت می کند .»[3]
شهید بزرگوار استاد مطهری (ره ) در ادامه می فرماید :
« این ، فکر غلطی است از یک عده طرفدارن اصلاح که هر وقت در فکر یک کار اصلاحی می افتند ، « زعماء » هر صنف را در نظر می گیرند و آن قله های مرتفع در نظرشان مجسم می شود و می خواهند ، از آن ارتفاعات منیع شروع کنند .
تجربه نشان داده که معمولاً کارهایی که از ناحیه آن قله های رفیع آغاز شده و در نظرها مفید می نماید ، بیش از آن مقدار که حقیقت و اثر اصلاحی داشته باشد ، جنبه تظاهر و تبلیغات و جلب نظر عوام دارد .»[4]
روی همین اصل است که ، معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) همواره عوام و تودة مردم و قشر مستضعف را مورد توجه و مخاطب خود قرار می دادند و پابرهنگان را صاحبان اصلی انقلاب اسلامی می دانستند .
اگر با چشم بصیرت و نگاه واقع بینانه و موضع حق مدارانه ای به تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی خصوصاً ، فتنه های ۷۸ و۸۸ و۹۶ و۹۸ و ازجمله اغتشاشات وفتنه اخیر نگریسته شود بدون شک به این نتیجه خواهیم رسید که ، هر بلایی بر سر انقلاب آمده از خواص بوده و هر فسادی در جامعه رواج پیدا کرده منشاء آن فساد خواص بودند و شعله ورشدن اغتشاشات اخیر هم ، ناشی از بی تقوایی وبی بصیرتی و شهرت طلبی و قدرت طلبی و دنیاگرایی وغرب زدگی ووطن فروشی چند خواص منحرف و فاسد است .
از آنچه نقل شد ، نتیجه می گیریم که ، نباید انقلاب اسلامی که ثمره خون پاک ترین فرزندان این وطن است ، وسرنوشت اسلام ناب محمدی (ص ) را فدای امیال و وساوس شیطانی بعضی از خواص بی بصیرت نمود. بلکه همواره باید رضایت عوام را بر رضایت خواص مقدم بداریم .
به عنوان حسن ختام این وجیزه ؛ توصیه مقام عظمای ولایت را به خواص بی بصیرت و مردود وساکتین فتنه و خواصی که بی تقوایی کردند ودرتنور اغتشاشات دمیدند یاد آوری می کنیم ، اگرنفهمیدید ، بفهمید واگر فهمیدید جبران کنید . والسلام
سید مختار موسوی
پاورقی :
[1] و2 و3 و4 –کتاب داستان و راستان استاد شهید مطهری جلد اول انتشارات صدرا چاپ 41 تیر 86 ص 19 تا 22
فتنه اینگونه آغاز میشود
قالَ أمِیرُالمُؤمِنِینَ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ الله»
حضرت امیرالمومنین امام علی علیهالسّلام میفرمایند:
اى مردم همانا آغاز آشوبها و فتنهها ، پيروى از هوسها و بدعتگذاریِ احکامی است که در آنها ، با کتاب خدا مخالفت میشود
هدایت شده از ✨فانوس شب✨
این روزها که دلم بعد از هر توهین میگیره
بیشتر از مظلومیت حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) میفهمم...
چقدر تو اوج حقانیت مظلوم بودن!
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صَلاةً 🌷
🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
🌷وأوﻻدك🌷
💚♻️کاش میشد پر بگیرم تا حرم
💚♻️پیشِ سلطان پیشِ آقایِ کرم
💚♻️کاش دعوت میشدم با زائران
💚♻️در حرم پر میزدم با عاشقان
💚♻️کاش من راهم صدایم میزدی
💚♻️یک زیارت را به نامم میزدی
💚♻️کاش گردد این گدا پابوسِ تو
💚♻️بندهٔ عاشق تر و مخصوصِ تو
💚♻️درشبِ قبرم کنی من راخطاب
💚♻️میکنی آقا قدمها را حساب
💚♻️باتوعاشقترشدن عشقِ منست
💚♻️عشقِ زیبای شما رزق منست
دعای روز چهارشنبه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ لِبَاساً وَ النَّوْمَ سُبَاتاً وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُوراً
لَكَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِي مِنْ مَرْقَدِي وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَداً
حَمْداً دَائِماً لاَ يَنْقَطِعُ أَبَداً وَ لاَ يُحْصِي لَهُ الْخَلاَئِقُ عَدَداً
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ
وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ
أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ
وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ وَ تَدَانَى فِي الدُّنْيَا أَمَلُهُ
وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِكَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِيطِهِ حَسْرَتُهُ
وَ كَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِكَ تَوْبَتُهُ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
وَ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ لاَ تَحْرِمْنِي صُحْبَتَهُ إِنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعاً اجْعَلْ قُوَّتِي فِي طَاعَتِكَ وَ نَشَاطِي فِي عِبَادَتِكَ
وَ رَغْبَتِي فِي ثَوَابِكَ وَ زُهْدِي فِيمَا يُوجِبُ لِي أَلِيمَ عِقَابِكَ إِنَّكَ لَطِيفٌ لِمَا تَشَاء
ترجمه:
به نام خداى بخشنده مهربان ستايش مخصوص خداست كه شب را لباس و پوشش خلق قرار داد و خواب را قوت و آسايش مردم و روز را براى جنبش و كار
اى خدا تو سزاوار حمدى كه مرا از خوابگاهم برانگيختى و اگر مىخواستى خواب مرا ابدى قرار مىدادى
آن حمدى كه دائم و پيوسته و بىحد و ابدى است و خلايق شمار آن نتوانند (و ندانند)
اى خدا ستايش تو را سزد كه عالم را خلق كردى و نيكو آراستى و هر چيزى را حدى مقدر كردى و سرنوشتى مقرر فرمودى تو ميراندى و زنده كردى
و بيمار كردى و شفا بخشيدى و سلامتى دادى و مبتلا ساختى تو بر كل عالم حاكمى و بر تمام ملك وجود متصرف و محيطى
اى خدا تو را به دعا مىخوانم مانند كسى كه وسيله او ضعيف شده و كارش به بيچارگى كشيده 🌴🌹🌴
و اجلش نزديك گرديده و آرزويش در دنيا تدريجا اندك شده
و حاجتمنديش به رحمت و كرم تو بسيار شدت يافته و به سبب تقصيردر طاعت اندوه و حسرتش عظيم
و لغزش و خطايش بسيار است و با توبه خالص به ذات بزرگوار تو روى آورده است 🌴🍁🌴
پس درود فرست بر محمد (ص) خاتم رسولانت و بر اهل بيت او كه پاكان و پاكيزگان عالمند
و شفاعت محمد صلى الله عليه و آله را روزى من گردان
و مرا از صحبت او محروم مگردان (و كرم فرما) كه مهربانترين مهربانان عالم تويى 🌴💎🌴
بار خدايا در اين روز چهار شنبه بر من چهار چيز مقرر فرما و مرا در طاعت خود نيرومند كن و در عبادتت با نشاط گردان
و در هوايت راغب و مشتاق ساز و از آنچه موجب عذاب دردناك توست دور و بىرغبت فرما (و لطف كن) كه تو را هر چه خواهى لطف و رحمت نامنتها است.
🌴💎🥀💎🌴
ابوالفضل ملک محمدی:
این هفده معنی عبارتند از:
🔻 ۱ آزمودن؛
🔻 ۲ گداختن سیم و زر در آتش؛
🔻۳ گمراه کردن؛
🔻 ۴ اختلاف کردن مردم در رأی و تدبیر؛
🔻 ۵ آزمایش؛
🔻۶ اختلاف در آرا؛
🔻 ۷ گناه ورزی؛
🔻۸ گناه؛
🔻 ۹ عذاب؛
🔻۱۰ جنگ و ستیزه؛
🔻 ۱۱ آشوب؛
🔻۱۲ عبرت و شگفتی؛
🔻۱۳ فریفته؛
🔻۱۴ دلداده؛
🔻 ۱۵ معشوقی که موجب آشوب شود؛
🔻 ۱۶ و ۱۷ دو نوع درخت متفاوت.
📒فرهنگ معین، جلد ۲، صفحات ۲۴۸۵ و۲۴۸۶؛
📒 لسان العرب، جلد ۱۰، صفحات ۱۷۸و ۱۸۱.
ابوالفضل ملک محمدی:
📘برخی لغت دانان، معناهای دیگری برای #فتنه ذکر کرده اند که میتوان بدین الفاظ اشاره کرد:
🔻 ناسپاسی،
🔻رسوایی،
🔻دیوانگی،
🔻جادویی،
🔻 بی دینی،
🔻نادانی،
🔻مصیبت،
🔻پریشانی،
🔻 تجربه،
🔻 ننگ،
🔻خفّت،
🔻 سخن چینی،
🔻مال و فرزند.
👈👈 از فتنه به عنوان یکی از اصطلاحات عرفا نیز نام میبرند.
📘 فرهنگ بزرگ جامع نوین ترجمه ی المنجد بااضافات، جلد ۲، صفحه ۱۱۹۶.
📒فرهنگ معارف اسلامی، جلد ۳، صفحه ۴۲۵.
📋از دیدگاه قرآن، اگر #فتنهها دقیق شناخته نشوند و دانایان به مقابله با آن برنخیزند، فراگیر خواهد شد
و هر آن چه را نیک و بد است، خواهد سوزاند.
سوره انفال، آیه۲۵.
🔷هنگام پدیدار شدن آثار #فتنه، هر یک از قشرها و طبقات جامعه، به تناسب موقعیت خود، در برابر آن موضع میگیرد،
🔶🔶 که این موضوع از منظر #فتنه_شناسی و جامعه شناختی، بسیار اهمیت دارد.
دوستان گلم!!
در این قسمت به تحلیل رفتاری این طبقات و ارزیابی نقش آنها میپردازیم:👇👇👇👇
1⃣ طبقه اول« روشن فکـــران» هستند
🔷جامعه ای که میخواهد به سوی پیشرفت و تکامل گام بردارد، باید افرادی را پرورش دهد که با بینشی عمیق و اندیشه ای دقیق و تعهد به آرمانها و ساختار اصیل آن جامعه، آگاهانه مسیر پیش رو را بازشناسند
🔵 و با برشمردن #حقایق تازه برای مردمان، آنان را از رکود و واپس گرایی برهانند.
✅اینان که اندیشوران، روشن بینان و روشن فکران آن اجتماع اند،(مانند شما دوستان ولایی)
👈👈 با کاوش در عوامل پویایی جامعه، به پویش و رویش همیشگی اجتماع میاندیشند
👈👈و کج رویهای تباه کننده ی آن را با فریادی برخاسته از عمق جان، پژواک میدهند.
✅اینان در هنگام بروز #فتنه نیز با احساس تعهدی دو چندان، برای نجات مردم میکوشند و با پرتوافکنی بر زوایای مخوف #فتنه،
👈👈مردم را از درافتادن به #گرداب آن، بر حذر میدارند.
🔻🔸اما در برابر این #روشن_فکران، کسانی هستند که به گفته ی مرحوم علامه محمدتقی جعفری رحمه الله،
«نمایش گران روشن فکری اند. و با به خودبستن روشنایی، تاریکیهای شان را به عرصه ی اجتماع میآورند».
📘شرح نهج البلاغه، علامه جعفری، جلد ۳، صفحه ۸۲.
3⃣دسته سوم«ســـــودجـــویان» هستند
🚫موقعیت آشوب و #فتنه، برای این گروه بزرگ ترین آرمان و مجال زندگی است.
📛اینان، همواره بر مدار #سودجویی و نفع پرستی میگردند.
👈👈چنان چه سکون اجتماع و آرامش آن، به منفعت آنان باشد، قهرمانانی بی بدیل در خواباندن فتنه هایند
👈👈 و اگر سودشان در اوضاع آشوب زده باشد، دسیسه بازانی مکارند.
4⃣دسته چهارم « بدبیــنان و خوش بیــنان» هستند»
#بدبینان بر این اعتقادند که نفس بشر، #فتنه_جو است.
👈👈آنان آشوب را دلیل درستی ادعای خود میپندارند،
🔸🔶ولی نمی دانند که گرچه فتنهها ویران گرند، با این حال قدرت سازندگی و خلاقیت بشر را به تحرک وا میدارند.
🔷 در مقابل، گروه #خوش_بین ها، طرفدار تنازع بقا هستند و آشوبها را بر اساس قانون آفرینش توجیه میکنند.
اینان در محاصره ی منیّت و خودمحوری خویش به سر میبرند.🔶🔸🔶🔸🔶
5⃣ دسته پنج «مـــحققان حرفه ای و متعهّد»هستند
✍محققان حرفه ای آن هایند که به میل خود، حوادث را #تفسیر میکنند و گاه برای تأمین جهت اراده ی ارباب قدرت به تحلیل میپردازند.
👈👈 آنان از درک واقعیت، عاجز و در دام خودبینی گرفتارند. 👉👉درست، مثل شبکه های «بی بی سی، منو تو، اینتر نشنال» 📡
💎💎💎اما محققان آگاه و مسؤولیت شناس، محتویات پیش ساخته ی ذهن را به کنار مینهند و برای درک واقعیتها زوایای پیچ در پیچ #فتنهها را به خوبی میپالایند.