eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم عرض ادب واحترام محضر همه دوستان شبتون حسینی
مبحثی که برای امشب در نظرگرفتم، موضوع: «فتنه» هست
📚در کتاب‌های لغت و از نگاه واژه شناسان، معانی گوناگونی برای به کار رفته است. ✍ اما معنای مشترک و اصیلی که همه بدان اشاره کرده اند «گداختن سیم و زر (طلا و نقره) در آتش، برای آزمایش آن هاست. » 📕 فرهنگ معین تا معنا را برای بر شمرده است
ابوالفضل ملک محمدی: این هفده معنی عبارتند از: 🔻 ۱ آزمودن؛ 🔻 ۲ گداختن سیم و زر در آتش؛ 🔻۳ گمراه کردن؛ 🔻 ۴ اختلاف کردن مردم در رأی و تدبیر؛ 🔻 ۵ آزمایش؛ 🔻۶ اختلاف در آرا؛ 🔻 ۷ گناه ورزی؛ 🔻۸ گناه؛ 🔻 ۹ عذاب؛ 🔻۱۰ جنگ و ستیزه؛ 🔻 ۱۱ آشوب؛ 🔻۱۲ عبرت و شگفتی؛ 🔻۱۳ فریفته؛ 🔻۱۴ دلداده؛ 🔻 ۱۵ معشوقی که موجب آشوب شود؛ 🔻 ۱۶ و ۱۷ دو نوع درخت متفاوت. 📒فرهنگ معین، جلد ۲، صفحات ۲۴۸۵ و۲۴۸۶؛ 📒 لسان العرب، جلد ۱۰، صفحات ۱۷۸و ۱۸۱.
ابوالفضل ملک محمدی: 📘برخی لغت دانان، معناهای دیگری برای ذکر کرده اند که می‌توان بدین الفاظ اشاره کرد: 🔻 ناسپاسی، 🔻رسوایی، 🔻دیوانگی، 🔻جادویی، 🔻 بی دینی، 🔻نادانی، 🔻مصیبت، 🔻پریشانی، 🔻 تجربه، 🔻 ننگ، 🔻خفّت، 🔻 سخن چینی، 🔻مال و فرزند. 👈👈 از فتنه به عنوان یکی از اصطلاحات عرفا نیز نام می‌برند. 📘 فرهنگ بزرگ جامع نوین ترجمه ی المنجد بااضافات، جلد ۲، صفحه ۱۱۹۶. 📒فرهنگ معارف اسلامی، جلد ۳، صفحه ۴۲۵.
🔸🔶همان گونه که پیداست بسیاری از مفاهیمی که برای شمارش شده اند، از مصادیق و کاربردهای فتنه است و معنای اصلی و حقیقی آن نیست. ✍اما در میان این معناهای گوناگون، مضمون‌های ، ، و را می‌توان از مفاهیمی دانست که بیشتر در قالب. «فتنه» به کار رفته اند.
📋از دیدگاه قرآن، اگر دقیق شناخته نشوند و دانایان به مقابله با آن برنخیزند، فراگیر خواهد شد و هر آن چه را نیک و بد است، خواهد سوزاند. سوره انفال، آیه۲۵.
دوستان عزیز!! طبقات و دسته بندی افراد در قبال چگونه است!؟؟؟!!👇👇👇
🔷هنگام پدیدار شدن آثار ، هر یک از قشرها و طبقات جامعه، به تناسب موقعیت خود، در برابر آن موضع می‌گیرد، 🔶🔶 که این موضوع از منظر و جامعه شناختی، بسیار اهمیت دارد. دوستان گلم!! در این قسمت به تحلیل رفتاری این طبقات و ارزیابی نقش آن‌ها می‌پردازیم:👇👇👇👇
1⃣ طبقه اول« روشن فکـــران» هستند 🔷جامعه ای که می‌خواهد به سوی پیشرفت و تکامل گام بردارد، باید افرادی را پرورش دهد که با بینشی عمیق و اندیشه ای دقیق و تعهد به آرمان‌ها و ساختار اصیل آن جامعه، آگاهانه مسیر پیش رو را بازشناسند 🔵 و با برشمردن تازه برای مردمان، آنان را از رکود و واپس گرایی برهانند.
✅اینان که اندیشوران، روشن بینان و روشن فکران آن اجتماع اند،(مانند شما دوستان ولایی) 👈👈 با کاوش در عوامل پویایی جامعه، به پویش و رویش همیشگی اجتماع می‌اندیشند 👈👈و کج روی‌های تباه کننده ی آن را با فریادی برخاسته از عمق جان، پژواک می‌دهند.
✅اینان در هنگام بروز نیز با احساس تعهدی دو چندان، برای نجات مردم می‌کوشند و با پرتوافکنی بر زوایای مخوف ، 👈👈مردم را از درافتادن به آن، بر حذر می‌دارند. 🔻🔸اما در برابر این ، کسانی هستند که به گفته ی مرحوم علامه محمدتقی جعفری رحمه الله، «نمایش گران روشن فکری اند. و با به خودبستن روشنایی، تاریکی‌های شان را به عرصه ی اجتماع می‌آورند». 📘شرح نهج البلاغه، علامه جعفری، جلد ۳، صفحه ۸۲.
2⃣دسته دوم« پاکدلان و پاک اندیش»هستند» ✅این گروه با نیت پاک خود و بهره گیری از رهنمودها و اندرزهای رهبران دلسوز جامعه، 👈👈👈 بر فضای تیره و تار ، چیره می‌شوند و خود را از آن به سلامت بیرون می‌کشند و به مقصد می‌رسانند.
3⃣دسته سوم«ســـــودجـــویان» هستند 🚫موقعیت آشوب و ، برای این گروه بزرگ ترین آرمان و مجال زندگی است. 📛اینان، همواره بر مدار و نفع پرستی می‌گردند. 👈👈چنان چه سکون اجتماع و آرامش آن، به منفعت آنان باشد، قهرمانانی بی بدیل در خواباندن فتنه هایند 👈👈 و اگر سودشان در اوضاع آشوب زده باشد، دسیسه بازانی مکارند.
4⃣دسته چهارم « بدبیــنان و خوش بیــنان» هستند» بر این اعتقادند که نفس بشر، است. 👈👈آنان آشوب را دلیل درستی ادعای خود می‌پندارند، 🔸🔶ولی نمی دانند که گرچه فتنه‌ها ویران گرند، با این حال قدرت سازندگی و خلاقیت بشر را به تحرک وا می‌دارند. 🔷 در مقابل، گروه ها، طرفدار تنازع بقا هستند و آشوب‌ها را بر اساس قانون آفرینش توجیه می‌کنند. اینان در محاصره ی منیّت و خودمحوری خویش به سر می‌برند.🔶🔸🔶🔸🔶
5⃣ دسته پنج «مـــحققان حرفه ای و متعهّد»هستند ✍محققان حرفه ای آن هایند که به میل خود، حوادث را می‌کنند و گاه برای تأمین جهت اراده ی ارباب قدرت به تحلیل می‌پردازند. 👈👈 آنان از درک واقعیت، عاجز و در دام خودبینی گرفتارند. 👉👉درست، مثل شبکه های «بی بی سی، منو تو، اینتر نشنال» 📡 💎💎💎اما محققان آگاه و مسؤولیت شناس، محتویات پیش ساخته ی ذهن را به کنار می‌نهند و برای درک واقعیت‌ها زوایای پیچ در پیچ را به خوبی می‌پالایند.
دوستان عزیز!! 📘از منظر تاریخی:زندگانی ، آوردگاه مناسبی است برای آن که با تحلیل آن، به عمق هستی و چیستی فتنه ها، پی ببریم 👈👈 و ابعاد، آثار، ویژگی‌ها و عوامل پیدایش و گسترش آن را بکاویم.
🔷برای شناسایی # فتنه_ها، ابتدا باید چگونگی ظهور و علایم پیدایی و ناپیدایی آن را در صحنه ی اجتماع شناخت. 📘امام علیه السلام در خطبه ای که پس از واقعه ی جنگ ایراد فرمودند، 👈 ویژگی‌های فتنه را چنین توصیف می‌کنند:👇👇👇
❇️امیرالمومنین علی«ع» فرمودند: ✍داستان فتنه‌ها چنین است. هنگامی که روی می‌آورند، فضا را به شبهه می‌آلایند؛ 🔸 اما چون پشت می‌کنند، سخت آگاهی بخشند. 🔷 به هنگام روی آوردن ناشناخته اند؛ 🔸 اما به گاه رفتن، کامل شناخته شده اند. 🔷 هجوم شان گردبادی کور را می‌ماند که به شهری فرو می‌آید و شهری را نادیده می‌گیرد.
دوستان عزیز!! 🔶دراین کلام، علیه السلام ویژگی‌های را در بدو ورود به عرصه ی اجتماع و هنگام ترک آن، برمی شمارند. 🖌 از دیدگاه علی علیه السلام فتنه در آغاز، و در پایان، کننده است.
در آغاز به این دلیل ناشناخته است که شبهه ناک و فریبنده است. 📘علی علیه السلام درباره ی معنای شبهه می‌فرمایند: «اِنَّما سُمِّیَتْ اَلشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِاَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ.» بدین دلیل شبهه را شبهه نامیده اند، که شبیه حق است. 📘نهج البلاغه، خطبه ی ۳۸.
ان شالله به یاری خدا این فتنه که در کشور ما روی داده با تلاش شما دوستان ولایی و پیرو رهبری خاموش خواهد شد و دوباره آرامش به کشور باز خواهد گشت🙏🙏
👈و جمله آخر حقیر این که: عُقده یک عده وطن فروش هرگز عقیده ما را تغییر نخواهد داد🙏🙏
🔶پایان نشست🔶
خسته نباشید
تاریخ تشیع
🔶پایان نشست🔶
سلام وخدا قوت استاد
تاریخ تشیع
سلام وخدا قوت استاد
سلام علیکم ممنون تشکر از همراهیتون
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚 🌷 اللهم 🌷 🌷 صل علیٰ 🌷 🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷 🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ 🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷 🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷 🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷 🌷 الصِّديقِ 🌷 🌷الشهید🌷 🌷صَلاةً 🌷 🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷 🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷 🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷 🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷 🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷 🌷صلوات الله علیک🌷 🌷و علی آبائك🌷 🌷وأوﻻدك🌷 💚♻️کاش میشد پر بگیرم تا حرم 💚♻️پیشِ سلطان پیشِ آقایِ کرم 💚♻️کاش دعوت میشدم با زائران 💚♻️در حرم پر میزدم با عاشقان 💚♻️کاش من راهم صدایم میزدی 💚♻️یک زیارت را به نامم میزدی 💚♻️کاش گردد این گدا پابوسِ تو 💚♻️بندهٔ عاشق تر و مخصوصِ تو 💚♻️درشبِ قبرم کنی من راخطاب 💚♻️میکنی آقا قدم‌ها را حساب 💚♻️باتوعاشق‌ترشدن عشقِ منست 💚♻️عشقِ زیبای شما رزق منست
💠اعمال روزهفدهم ربیع الاول💠 اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم 🌺 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
✅ بگوئید ظهـور نزدیک است، تا فرج نزدیک شود ☀️امام کاظم (علیه‌السلام) : اگر به ما بگویند این امر (ظهور) تحقق نمی‌پذیرد، مگر بعد از دویست یا سیصد سال و آن را دیر ببینیم دلــهـا دچار سختی و قساوت گردد. بگوئید چه زود است چه نزديک است و بدينگونه دل‌های مردم اُنس مي‏گيرد و آرامش می‌يابد و فرج نزديک می‌‏شود». «فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَيْ سَنَةٍ أَوْ ثَلاَثِمِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ» -------------------------------------------------- -------------------------------------------------- 📗الکافی: ج ۱، ص ۳۶۹ 📗الوافی: ج ۲، ص ۴۲۸ 📗بحارالأنوار: ج۵۲، ص۱۰۲ 📗الغيبة طوسی:ج۱، ص۳۴۱