هدایت شده از گل زهرا
ماشینش پراید بود . در کوچه های شرق تهران آسمانی شد . اولین زائرانش مادر و همسرش بودند . سهمش از سفره انقلاب ۵ گلوله سربی بود . نگاه غمبار مادر و همسرش دل هر انسان با وجدانی را می سوزاند . کور شود هرکس اینهمه مظلومیت را نبیند . بشکند قلمی که ننویسد برفرزندان مظلوم روح الله و سیدعلی چه گذشت .
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
بانو اسلامی:
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷
❌وهابيان لعن كردن «معاويه» را جايز نمي دانند
✍ و ميگويند: معاويه از اصحاب پيامبر و كاتب وحي بوده است و لعن چنين كسي جايز نيست.
✍در پاسخ ما میگوییم؛
🔺اينكه ميگويند معاويه از كاتبان وحي بود، درست نيست؛
👈👈 زيرا وي كاتب وحي نبود، بلكه بنا بر نقل ذهبي از ابوالحسن كوفي، وي تنها نويسنده برخي نامههاي حضرت پيامبر بود.
📚سير اعلام النبلاء، جلد۳، صفحه۱۲۳.
🧔♂ابن عبدربه اندلسي نيز ميگويد:
«معاويه» و «خالد ابن سعيد» نامههاي معمولي را مينوشتند.🗞
📕 احمد بن محمد بن عبدربه، العقد الفريد، جلد۴، صفحه۲۴۴.
💠«معاويه» نه تنها كاتب وحي نبود، بلكه هيچ فضيلتي نيز در اسلام براي او ذكر نشده است.
👳♂ ذهبي از« اسحاق ابن راهويه» نقل ميكند كه: هيچ روايتي از پيامبر اسلام درباره فضايل معاويه صحيح نيست.
📔سير اعلام النبلاء، جلد۳، صفحه۱۳۲ و جلد۱۴، صفحه۱۲۹.
🖊نسائي، نويسنده كتاب سنن كه در نزد اهل سنت معروف و معتبر است، همين عقيده را دارد؛
✍زيرا وقتي اهل دمشق از نسائي خواستند كه در مدح معاويه حديثي نقل كند، در پاسخ گفت:
«من چه چيز در فضيلت او نقل كنم؟ جز اينكه پيامبر اسلام درباره او فرمود: خدا شكمش را سير نكند».
📕علي بن محمد بن اثير، كامل ابن اثير، جلد۳، صفحه۴۸۷.
👳♂حسن بصري ميگويد:
معاويه چهار خصلت داشت كه اگر يكي از آنها را ميداشت، براي هلاك و تبه كاري و گناه او كافي بود.📍📍
🔺اول اینکه: او شمشير بر اين امت كشيد و كار (خلافت) را بدون مشورت مسلمين ربود و حال اينكه بقيه ياران پيغمبر هنوز زنده و اهل فضل و تقوا ميان مردم بودند.⚔⚔
🔺دوم اينكه فرزند خود را (يزيد) كه دائم الخمر بود، به ولايت عهدي و خلافت مسلمين منصوب كرد.
يزيد هم باده گسار و هم ديباپوش و هم تنبورزن بود.❌❌
🔺 سوم اينكه: زياد (زنازاده) را برادر خود نمود و حال اينكه پيغمبر فرموده فرزند براي فراش (روابط شرعي) است و زناكار جز سنگ بهره اي نخواهد داشت.
🔺چهارم: قتل حجرابن عدی و ياران او.
✍اينكه ميگويند سبّ و لعن، حرام است، آيا اين كار براي همه زشت و ناپسند است يا فقط براي شيعيان.
👈👈اگر براي همه حرام است، چرا معاويه اين سنت حرام را پايه گذاري كرد؟
📚در كتابهاي معتبر اهل سنت آمده كه معاويه اولين كسي بود كه سب و لعن اميرالمؤمنين علي عليه السلام را مرسوم كرد!!
🗞و دستور داد آن حضرت را بر سر منبرها لعن و نفرين كنند.
❌❌❌اين كار ناپسند او بيش از صد سال رواج داشت.
او حتي به اصحابي كه اين كار را نمي كردند، اعتراض ميكرد.
📗در كتاب صحيح مسلم، در روايتي آمده كه معاويه به «سعد وقاص» گفت:
🔷چه چيز مانع تو از سب علي است⁉️
🔶وي در پاسخ گفت: به خاطر سه سخن از رسول خدا صلي الله عليه و آله كه هرگاه به ياد ميآورم، هرگز نمي توانم او را سب نمايم؛
زيرا اگر يكي از آن سخنان درباره من بود، از شتران سرخ موي ارزشش برايم بيشتر بود.
🔶سعد گفت:
👈اول آنكه رسول خدا صلي الله عليه و آله در يكي از جنگها علي را جانشين خود در شهر قرار داد.
🔸 علي پرسيد: اي رسول خدا صلي الله عليه و آله آيا مرا در پيش زنها و بچهها به جا ميگذاري؟
🔷 شنيدم كه رسول خدا صلي الله عليه و آله به او گفت: آيا راضي نمي شوي كه برايم همچون هارون نسبت به موسي باشي، الا اينكه بعد از من نبوتي نيست
🔶سعد ادامه داد:
دوم اینکه از رسول خدا صلي الله عليه و آله در جنگ خيبر شنيدم كه فرمود:
فردا پرچم جنگ را به كسي ميسپارم كه خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نيز او را دوست دارند.
⚠️ما گردنهاي خود را دراز كرديم تا ما را ببيند و انتخاب كند،
👈 اما پیغمبر گفت علي را برايم بياوريد.
🔸علي را درحالي كه چشمانش درد داشت، آوردند.
✔️✔️ حضرت رسول اکرم«ص» آب دهانش را بر چشمان علي ماليد (و شفاء داد) و آنگاه پرچم را به دست او داد و خداوند او را پيروزي داد
🔸سعد در ادامه گفت:
👈👈و سوم آن كه هنگامی که اين آيه:
بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود. (آل عمران: ۶۱)
[كه درباره مباهله با مسيحيان است] نازل شد،
✍رسول خدا صلي الله عليه و آله، علي و فاطمه و حسن و حسين «علیها» را فرا خواند و گفت:
بار پروردگارا اينان اهل منند.
صدا زد یا معاویه!! به همين دليل من علي را سب و لعن نمي كنم
📒 صحيح مسلم، كتاب فضائل الصحابه، باب فضائل علي بن ابي طالب، صفحه۱۱۹۸، حدیث۶۱۱۴.
جالب اینجاست که؛
✍وهابيان ميگويند: معاويه اجتهاد كرد و در اجتهادش در لعن و سب علي عليه السلام خطا كرده است.
ما هم در روايات خودمان داريم كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «كسي كه اجتهاد كند و به درستي اجتهاد كند، دو اجر دارد و
اگر خطا كند، يك پاداش دارد».
📕فتح الباري، جلد۱، صفحه۶۰.
خب، ما در جواب این فرقه مردود میگیم:
👈👈آيا اجتهاد اصول و ضوابطي دارد يا ندارد؟
✍كتاب و سنت منابعي است كه همه مذاهب اسلامي، از جمله حنفي، مالكي، حنبلي و شافعي، روي آن اتفاق دارند كه اجتهاد بايد بر اساس آن دو باشد.
👈👈در كجاي قرآن و سنت آمده كه سب و لعن بر اميرالمؤمنين، برادر رسول خدا صلي الله عليه و آله جايز است⁉️
👈👈 اگر اجتهاد مورد ادعاي معاويه را بپذيريم، سب و لعني كه توسط برخي شيعيان شنيده ميشود، بر اساس اجتهاد است؛ چون شيعيان راه اجتهاد را باز ميدانند؛
✍حال اگر مجتهدي، لعن معاويه را جايز بداند، بر مقلدينش چنين چيزي جايز است.
👈👈اين مجتهد بنا بر روايت اهل سنت اگر خطا كرده باشد، اشكالي بر او نيست و او يك پاداش نيز نزد خدا دارد.!!!!
📚از طرفي خداوند ظالمين را لعن ميكند و ميفرمايد:
أَلاَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي الظَّالِمِينَ. (سوره هود: آیه۱۸)
یعنی آگاه باشيد كه لعنت خداوند بر ستم كاران است.
شاید بپرسید، این آیه چه ربطی به لعن معاویه دارد!!؟
✍در جواب میگوییم: معاويه، ظالم بود؛
👈 زيرا با آنكه همه مسلمانان در مدينه با علي عليه السلام بيعت كرده بودند،
🔺فقط معاويه كه يكي از استانداران علي عليه السلام به شمار ميآمد، سر به طغيان برداشت و عليه اولي الامر زمانش، اميرالمؤمنين خروج كرد
✅ و دستور خداوند در چنين حالتي جنگ با طغيان گر است؛
زیرا که خدای متعال میفرماید: 👆👆
👈👈«هرگاه دو طايفه از مسلمانان با هم به جنگ و نزاع بپردازند، بين آنها صلح و آشتي برقرار كنيد
👈 و اگر يكي از آن دو گروه به ديگري تجاوز كند، با طايفه ظالم مقابله و جنگ كنيد تا به امر خداوند تسليم شود».
(سوره حجرات: آیه ۹)
✅پس بر همه لازم بود، علي عليه السلام را ياري دهند و ستم گر را نابود سازند؛
🖊 زيرا بنا به گفته ابن كثير در تفسيرش،
نصب دو امام يا بيشتر در روي زمين جايز نيست،
👈👈چون رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «مَنْ جاءكم و امركم جميع يريد ان يفرق بينكم فاقتلوه كائنا من كان»؛
❇️ و اين عقيده جمهور علماست و بر اين مطلب عده اي از جمله امام الحرمين، ادعاي اجماع كرده اند.
📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، جلد۱، صفحه۱۳۰، ذيل آيه ۳۰ بقره.
📚در صحيح مسلم نيز از ابوسعيد خدري نقل شده كه گفت:
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
«اِذا بُويعَ لِخليفَتينِ فَاقْتُلوا الآخَرَ منهما؛
یعنی 👈👈 هرگاه براي دو خليفه بيعت گرفته شود، دومي آنها را بكشيد».
📚صحيح مسلم، كتاب الاماره، باب اذا بويع لخليفتين، صفحه ۹۴۳، حدیث۴۶۹۲.
✍دوستان، سخن آخر اینکه، معاویه های زمان را باید بشناسیم،!
👈👈یکی از حربه های خطرناک معاویه، و معاویه های وقت، تبلیغ منفی و مسموم هست
چند روز پیش،
👈همه در جریان هستید، شهید صیاد خدایی به شهادت رسید،
دوستان، تصاویرش هست، در ماشین پراید، و معمولی اش
✍شاید برای خیلیا که تحت تاثیر تبلیغات مسموم معاویه های زمان قرار گرفتند، سوال پیش آمده بود:
سردار سپاه، در ماشین پراید چه میکرد!؟
او باید سوار بر لاندکروز چند میلیاردی میبود!!!
این تبلیغات، همان تبلیغاتی ست که در دوران حضرت علی بر علیه مولایمان، توسط معاویه میشد،
وقتی خبر رسید علی«ع» در مسجد به شهادت رسید،
همه برایشان سوال بود: علی!!! در مسجد چه میکرد!؟؟ مگر اوتارک الصلواة نبود؛!!؟
👆👆و این هست تبلیغات معاویه، و معاویه صفتان،
✍بر ما لازم هست معاویه های زمان را بهتر بشناسیم
💠پایان نشست💠
بـــــــصــــــیــــــرت و روشـــــنـــــگـــــــری
مصاحبه دکتر احمد طیب رئیس الازهر درباره👇👇
شیعه و سنی در شبکه نیل مصر که بسیار جالبه وشنیدنی
خبرنگاری سؤال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟
شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است.
خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟
شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی با مالکی برود ما اشکالی به او می گیریم؟ خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند.
خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می کنند.
شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است.
خبرنگار گفت: می گویند شیعیان قــــــــــــــــرآنشان فرق می کند.
شیخ طیب پاسخ داد: این حرف ها خرافه پیرزن ها است. قـــــــــرآنِ شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قــــــــــــــــرآن ما است.
خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند.
شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می کنند چیست؟
شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد.
خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می گویید این ها مسلمان هستند؟
شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟
قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد.
- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است.
شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم .
خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است.
شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمی زند و آنها مسلمانند.
دکتر شجاعی فرد استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت بعد از بیان گزارش بالا گفت:
این مناظره برای من بسیار جالب بود
و تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم.
در تماس تلفنی به او گفتم شما بهترین دفاع را از شیعیان کردید و اگر یک روحانی شیعه آنجا بود شاید اینگونه دفاع نمی کرد و حداقل ملاحظه هایی می کرد اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید.
شیخ طیب گفت:👇👇
*وقتی که آیت الله خامنه ای اینطور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته ای آمریکا را به زانو درآورد ،
و از این طرف هم سید حسن نصرالله و حزب الله هم جلوی رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ 33 روزه شکستند، من دیدم که این ها افتخار اسلام است و آمریکا و دوستانش می خواهند این ها را کار شیعه تندرو معرفی کنند و بگوید شیعه هم مسلمان نیست و رافضی است و این افتخار را از جهان اسلام دور کنند؛ برای اینکه جوانان ما احساس غرور بکنند که این افتخارات متعلق به اسلام است، 8 برنامه در تلویزیون برگزار کردم تا بگویم شیعه مسلمان است و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد و یکی از مذاهب اسلام است.
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
🥀شهادت امام
🖤جعفر صادق (ع)
🥀مرد آسمانی مدینه
🖤چشمه جود و سخاوت
🥀کوه حلم و بردباری
🖤تجسم اخلاص و صبر و
🥀دریای عمیق علوم
🖤به پیشگاه
🥀حضرت #ولی_عصر عجلاللهفرجه
🖤و همه شیعیانشان
🥀تسلیت عرض مینماییم
🏴 مختصری از زندگانی امام جعفر صادق علیه السلام....
🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻 🦋🦋
💠نام: جعفر بن محمد
💠كنيه: ابوعبدالله، ابواسماعيل و ابوموسى
💠القاب: صادق، فاضل، صابر، طاهر، قائم، كافل و منجى
مشهورترين لقب آن حضرت «صادق» است. اين لقب به خاطر صدق گفتار آن حضرت و تمايز از جعفر كذاب، كه در عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ادعاى امامت كرده بود، به آن حضرت داده شد.
💠منصب: معصوم هشتم و امام ششم شيعيان
💠تاريخ ولادت: هفدهم ربيع الاول سال 80 هجرى
برخى مورخان، تاريخ تولد آن حضرت را اول رجب سال 80 هجرى و برخى ديگر سال 83 هجرى دانسته اند؛اما قول اول مشهور است و اين روز مطابق است با روز ولادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله
💠محل تولد: مدينه مشرفه، در سرزمين حجاز (عربستان كنونى)
💠نسب پدرى : امام محمد باقر بن على بن حسين بن على بن ابىطالب علیهم السلام
💠نام مادر: فاطمه، مكنّى بهام فَروه بنت قاسم بن محمد بن ابى بكر
ام فَروه، كه فرزندزاده جناب محمد بن ابى بكر بود، مقام والايى در بين زنان زمان خويش داشت. امام صادق علیه السلام درباره شأن او فرمودند: مادرم از جمله زنانى بود كه ايمان آورد و تقوا پيشه كرد و نيكوكارى نمود، و خدا نيكوكاران را دوست دارد.
اين زن از تربيت شدگان مكتب امام زين العابدين علیه السلام و امام محمد باقر علیه السلام است.
💠مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، امام محمد باقر علیه السلام در هفتم ذى الحجه سال114 هجرى تا 25 شوال سال 148 هجرى، به مدت 34 سال
💠تاريخ و سبب شهادت: 25 شوال سال 148 هجرى، در سن 65 سالگى، به وسيله زهرى كه منصور دوانيقى به آن حضرت خورانيد.
برخى تاريخ شهادت آن حضرت را نيمه رجب سال 148 هجرى دانسته اند.
محل دفن: قبرستان بقيع، در مدينه مشرفه، در جوار قبر پدر و جدش و امام حسن مجتبى علیه السلام (در عربستان سعودى كنونى)
همسران: 1. فاطمه بنت حسين. 2. ام حميده (حميده مصفاة).
فرزندان: 1. امام موسى كاظم علیه السلام . 2. اسماعيل. 3. عبدالله. 4. محمد ديباج. 5. اسحاق. 6. على عريضى. 7.عباس. 8. ام فروه. 9. فاطمه. 10. اسماء
🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻
سیدعلی ⚫️:
دو قضاوت درباره امام صادق (علیه السلام) دربین مردم وجود دارد
که هردو محل تامل است.
قضاوت اول حمایت آمیز است:
آن امام بزرگ، فرصتی طلایی برای تعلیم و تربیت به دست آورد
و چنان غرق در نشر علم و دین شد
که نتوانست به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل کند
و ناچار شد در مقابل حکام ظلم و جور به مدح و ستایش وتملق بپردازد!
قضاوت دوم اعتراض آمیز است:
او در زمانی که ظلم و جنایت از در و دیوار میبارید،
ره عافیت در پیش گرفت
و از رسالت انسانی یک رهبر غفلت ورزید
و به درس و بحث دل خوش کرد!
در حالی که شیعیانش گرفتار تعقیب و زندان و شکنجه و تبعید و قتل و غارت بودند !
2- هیچ یک از آن دو قضاوت; پایه و مایه استوار و صحیحی ندارد.
هر دو قضاوت براساس چند روایت مجعول شکل گرفته است
که دقت در محتوای آن، ساختگی بودن آن را آشکار میسازد،
زیرا ساحت رفیع امامت بسی پاک تر و والاتر از آن است که آلوده به تملق و ستایش بی جا، آن هم نسبت به طاغوتها و ستمگران گردد.
علاوه برآن که برخی از این روایات، اساسا سند ندارد.
3- نظریه و داوری صحیح درباره امام صادق (علیه السلام) و سایر امامان علیهم السلام، قضاوت سومی است
که با تحقیق درمنابع و مآخذ و دقت در آن به دست میآید و آن این است:
امامان شیعه علیهم السلام، همانند خودپیامبر (صلی الله علیه و آله)
هدفی جز این نداشتند که
نظام عادلانه اسلامی را با همان ویژگی ها و اهدافی که قرآن روشن کرده
ایجاد کنند و یا استمرار بخشند.
زیرا امامت، تداوم نبوت است.
براین اساس،
برنامه عمومی امامان علیهم السلام دو بخش اساسی و انفکاک ناپذیر داشت:
الف - تبیین ایدئولوژی اسلام.
ب - تامین قدرت اجرایی و اجتماعی.
4- امامت از نظر تاریخی چهار دوره را پیمود:
الف) سکوت.
ب) قدرت.
ج) شهادت.
د) جهادی دیگر.
دوره اول از رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) شروع شد
و با آغاز حکومت امیرالمؤمنین(علیه السلام) پایان یافت.
دوره دوم; دوره حکومت امام علی(علیه السلام) و امام مجتبی(علیه السلام) است.
دوره سوم عبارت از بیست سال میانه صلح امام حسن(علیه السلام) (سال ۴۱ هجری) وشهادت امام حسین(علیه السلام) (سال ۶۱ هجری) است.
دوره چهارم; بعد ازشهادت سیدالشهداء(علیه السلام) تا دو قرن بعد و آغاز غیبت است.
برای آشنایی با زندگی امام صادق(علیه السلام) باید این دوره را بیشتر بررسی کنیم.
5 - در دوره چهارم;
امامان شیعه علیهم السلام تلاشی مستمر داشتند
تا با فعالیت ایدئولوژیک ومبارزه با تحریف،
زمینه احیای حکومت اسلامی و حضور قرآن و سنت را در جامعه فراهم آورند
و این انقلابی بزرگ و اساسی بود،
شبیه انقلابی که رسول الله(صلی الله علیه و آله) درجامعه جاهلی پدید آورد
و شاید از آن هم مشکل تر;
زیرا تجدید یک انقلاب، گاه از ایجاد آن دشوارتر است.
6 - در آغاز دوره چهارم،
وضعیت شیعه بنابر روایت امام صادق(علیه السلام)چنین بود:
«ارتد الناس بعدالحسین(علیه السلام) الا ثلثه
ابوخالد الکابلی و یحیی بن ام الطویل و جبیربن معطم
ثم ان الناس لحقوا و کثروا
و کان یحیی بن ام الطویل یدخل مسجد رسول الله(صلی الله علیه و آله)
و یقول: کفرنابکم و بدا بیننا و بینکم العداوه و البغضاء.»
پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) همه منحرف شدند جز سه نفر:
ابوخالدکابلی، یحیی بن ام طویل و جبیربن معطم.
بعدها دیگران محلق شدند و شیعیان زیاد گردیدند.
یحیی بن ام طویل به مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله) درمدینه وارد می شد
و خطاب به مردم می گفت:
ما به شما کافریم و میان ما و شما خصومت و کینه است.
7 - فقه جعفری در برابر فقه رسمی آن روزگار،
فقط یک اختلاف عقیده ساده نبود،
بلکه دو مفهوم انتقادآمیز نیز داشت:
نخست آنکه
اثبات میکرد دستگاه حکومت از آگاهی دینی بیبهره است
و نمیتواند امور فکری مردم را اداره کند
و دیگر آنکه
نشان میداد تحریفهای بسیاری در فقه رسمی برای جلب نظر حکام جور نفوذکرده است
و نیز امام صادق (علیه السلام)
با تفسیر قرآن به روشی غیر از روش عالمان درباری،
عملا به معارضه با حکومت برخواست
و تمام تشکیلات مذهبی و فقاهت رسمی را تخطئه کرد.
8- وجود تعابیری چون
«باب »، «وکیل »، «صاحب سر»،«مستودع سر»
در روایات امام صادق(علیه السلام) و نیز در تاریخ،
نشان می دهد که
آن حضرت تشکیلاتی سیاسی، ایدئولوژیک را به صورت پنهانی هدایت می کرد.
مثلا محمدبن سنان «باب » امام صادق(علیه السلام)
و زراره وبرید و محمدبن مسلم و ابوبصیر، «مستودع سر» آن حضرت
و معلی بن خنیس، وکیل آن بزرگوار بود.
نظریه امام صادق علیه السلام در باب پیدایش جهان و انرژی هسته ای
تاریخ تَشیع:
امام جعفر صادق علیه السلام راجع به بعضی از مسائل فیزیکی چیزهائی گفته
که از لحاظ تئوری کوچکترین تفاوت با نظریه بوجود آمدن جهان در این عصر ندارد
و یک دانشمند فیزیکی این دوره وقتی تئوری جعفر صادق علیه السلام را در مو
رد ایجاد دنیا می خواند
تصدیق می کند که
نظریه ای است مطابق با تئوری فیزیکی ایجاد دنیا در این عصر.
نظریه امام جعفر صادق علیه السلام اما
این مزیت را دارد که با این که در دوازده قرن قبل از این ابراز شده
با تئوری جدید فیزیکی راجع به پیدایش دنیا مطابقت می کند.
امام جعفر صادق علیه السلام راجع به دنیا چنین گفته است:
جهان از یک جرثومه بوجود آمد
و آن جرثومه دارای دو قطب متضاد سبب پیدایش ذره گردید
و آنگاه ماده بوجود آمد
و ماده تنوع پیدا کرد
و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد.
این تئوری با تئوری اتمی امروزی راجع بوجود آمدن جهان هیچ تفاوت ندارد
و دو قطب متضاد دو شارژ مثبت و منفی درون اتم است
و آن دو شارژ سبب تکوین اتم گردیده
و اتم هم ماده را بوجود آورده
و تفاوتی که بین مواد(یعنی عناصر )دیده می شود
ناشی از کمی یا زیادی چیزهائی است که درون اتم عناصر موجود می باشد.
چند نفراز فیلسوفان یونان قدیم که در قرن ششم و پنجم قبل از میلاد بسر می بردند راجع به پیدایش دنیا نظرهائی ابراز کردند
و (ذی مقراطیس ) نظریه (اتم ) را راجع به پیدایش دنیا ابراز کرد
قبل از امام جعفر صادق علیه السلام
فیلسوفان یونان و دانشمندان اسکندریه پی برده بودند
که در هستی اضداد وجود دارد
و بعضی از آنها گفتند که هر چیز را بایستی از ضد آن شنا خت.
اما در تئوری امام جعفر صادق علیه السلام
تئوری مربوط با اضداد صریح بیان شده
و این صراحت نه در نظریه فیلسوفان قدیم یونان وجود دارد
و نه در نظریه دانشمندان مکتب علمی اسکندریه.
دانشمندان یونان و اسکندریه نظریه های خود را در مورد اضداد طوری بیان کرده اند که گوئی می خواسته اند راهی برای فرار داشته باشند
و اگر دریافتند که اشتباه کرده اند بتوانند، گفته خود را پس بگیرند.
واضح است که از این جهت نظریه آنها به آن شکل ابراز شده که اطمینان نداشتند که اشتباه نمی کنند.
ولی امام جعفر صادق علیه السلام
نظریه خود را صریح و بدون قید و شرط بیان کرده
و در تئوری او (اگر) و (اما) وجود ندارد
و صراحت نظریه اش ثابت می کند که می دانسته اشتباه نمی نماید
و نمی خواسته راه باز گشت را برای خود حفظ کند.
مجمع مطالعات اسلامی در استراسبورک
که بزرگان اسلام را فقط از لحاظ تاریخی مورد تحقیق قرار می دهد
[امام]جعفر صادق[علیه السلام] را یک دانشمند بر جسته می بیند
و می فهمد که نیروی تفکر علمی او خیلی قوی تر از معاصرین بوده
و آنچه در علوم مختلف گفته و کشف کرده
از آن نیروی تفکر علمی سر چشمه می گرفته
و یکی از چیز هائی که امام جعفر صادق [علیه السلام] در مورد پیدایش جهان گفته دو قطب متضاد است.
اهمیت آنچه ایشان گفت،
بعد از قرن هفدهم میلادی که وجود دو قطب متضاد در فیزیک به ثبوت رسید آشکار شد.
معاصرین او و کسانی که بعد از وی آمدند دو قطب متضاد را در شمار آنچه قدما گفتند، مبنی بر این که هر چیز به ضد خود شناخته می شود محسوب کردند
و اهمیت گفته امام جعفر صادق [علیه السلام]
پس از این که وجود دو قطب متضاد در فیزیک به ثبوت رسید آشکار گردید
و امروز هم در اتم شناسی و الکترونیک وجود دو قطب متضاد غیر قابل تردید است.
ما علوم [امام] جعفر صادق [علیه السلام] را از جغرافیا و نجوم و فیزیک در مبحث پیدایش دنیا و عناصر شروع کرده ایم
و لذا مبحث فیزیک وی را ادامه خواهیم داد و بعد از آن به مباحث دیگر خواهیم رسید
و می گوئیم
در فیزیک امام جعفر صادق [علیه السلام] چیزهائی گفته که قبل از او کسی نگفت و بعد از وی تا نیمه دوم قرن هجدهم و قرن نوزدهم و بیستم به عقل کسی نرسیده که آنها را بگوید.
شیعیان میگویند
تمام چیزهائی که امام جعفر صادق در مورد بوجود آمدن جهان و نجوم و فیزیک و عناصر و شیمی و ریاضیات و چیزهای دیگر گفت
از علم امامت یعنی علم لدنی او بوده است.
اما مانمی توانیم علم جعفرصادق را لدنی بدانیم
و دیگر این که تردید نداریم
که جعفر صادق قبل از این که خود شروع به تدریس کند
مدتی تحصیل میکرده و در جلسه درس پدرش حضور بهم میرسانیده است
و پژوهشگر نمیتواند مردی را که مدتی تحصیل میکرده دارای علم لدنی بداند.