eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷هنگام پدیدار شدن آثار ، هر یک از قشرها و طبقات جامعه، به تناسب موقعیت خود، در برابر آن موضع می‌گیرد، 🔶🔶 که این موضوع از منظر و جامعه شناختی، بسیار اهمیت دارد. دوستان گلم!! در این قسمت به تحلیل رفتاری این طبقات و ارزیابی نقش آن‌ها می‌پردازیم:👇👇👇👇
1⃣ طبقه اول« روشن فکـــران» هستند 🔷جامعه ای که می‌خواهد به سوی پیشرفت و تکامل گام بردارد، باید افرادی را پرورش دهد که با بینشی عمیق و اندیشه ای دقیق و تعهد به آرمان‌ها و ساختار اصیل آن جامعه، آگاهانه مسیر پیش رو را بازشناسند 🔵 و با برشمردن تازه برای مردمان، آنان را از رکود و واپس گرایی برهانند.
✅اینان که اندیشوران، روشن بینان و روشن فکران آن اجتماع اند،(مانند شما دوستان ولایی) 👈👈 با کاوش در عوامل پویایی جامعه، به پویش و رویش همیشگی اجتماع می‌اندیشند 👈👈و کج روی‌های تباه کننده ی آن را با فریادی برخاسته از عمق جان، پژواک می‌دهند.
✅اینان در هنگام بروز نیز با احساس تعهدی دو چندان، برای نجات مردم می‌کوشند و با پرتوافکنی بر زوایای مخوف ، 👈👈مردم را از درافتادن به آن، بر حذر می‌دارند. 🔻🔸اما در برابر این ، کسانی هستند که به گفته ی مرحوم علامه محمدتقی جعفری رحمه الله، «نمایش گران روشن فکری اند. و با به خودبستن روشنایی، تاریکی‌های شان را به عرصه ی اجتماع می‌آورند». 📘شرح نهج البلاغه، علامه جعفری، جلد ۳، صفحه ۸۲.
2⃣دسته دوم« پاکدلان و پاک اندیش»هستند» ✅این گروه با نیت پاک خود و بهره گیری از رهنمودها و اندرزهای رهبران دلسوز جامعه، 👈👈👈 بر فضای تیره و تار ، چیره می‌شوند و خود را از آن به سلامت بیرون می‌کشند و به مقصد می‌رسانند.
3⃣دسته سوم«ســـــودجـــویان» هستند 🚫موقعیت آشوب و ، برای این گروه بزرگ ترین آرمان و مجال زندگی است. 📛اینان، همواره بر مدار و نفع پرستی می‌گردند. 👈👈چنان چه سکون اجتماع و آرامش آن، به منفعت آنان باشد، قهرمانانی بی بدیل در خواباندن فتنه هایند 👈👈 و اگر سودشان در اوضاع آشوب زده باشد، دسیسه بازانی مکارند.
4⃣دسته چهارم « بدبیــنان و خوش بیــنان» هستند» بر این اعتقادند که نفس بشر، است. 👈👈آنان آشوب را دلیل درستی ادعای خود می‌پندارند، 🔸🔶ولی نمی دانند که گرچه فتنه‌ها ویران گرند، با این حال قدرت سازندگی و خلاقیت بشر را به تحرک وا می‌دارند. 🔷 در مقابل، گروه ها، طرفدار تنازع بقا هستند و آشوب‌ها را بر اساس قانون آفرینش توجیه می‌کنند. اینان در محاصره ی منیّت و خودمحوری خویش به سر می‌برند.🔶🔸🔶🔸🔶
5⃣ دسته پنج «مـــحققان حرفه ای و متعهّد»هستند ✍محققان حرفه ای آن هایند که به میل خود، حوادث را می‌کنند و گاه برای تأمین جهت اراده ی ارباب قدرت به تحلیل می‌پردازند. 👈👈 آنان از درک واقعیت، عاجز و در دام خودبینی گرفتارند. 👉👉درست، مثل شبکه های «بی بی سی، منو تو، اینتر نشنال» 📡 💎💎💎اما محققان آگاه و مسؤولیت شناس، محتویات پیش ساخته ی ذهن را به کنار می‌نهند و برای درک واقعیت‌ها زوایای پیچ در پیچ را به خوبی می‌پالایند.
دوستان عزیز!! 📘از منظر تاریخی:زندگانی ، آوردگاه مناسبی است برای آن که با تحلیل آن، به عمق هستی و چیستی فتنه ها، پی ببریم 👈👈 و ابعاد، آثار، ویژگی‌ها و عوامل پیدایش و گسترش آن را بکاویم.
🔷برای شناسایی # فتنه_ها، ابتدا باید چگونگی ظهور و علایم پیدایی و ناپیدایی آن را در صحنه ی اجتماع شناخت. 📘امام علیه السلام در خطبه ای که پس از واقعه ی جنگ ایراد فرمودند، 👈 ویژگی‌های فتنه را چنین توصیف می‌کنند:👇👇👇
❇️امیرالمومنین علی«ع» فرمودند: ✍داستان فتنه‌ها چنین است. هنگامی که روی می‌آورند، فضا را به شبهه می‌آلایند؛ 🔸 اما چون پشت می‌کنند، سخت آگاهی بخشند. 🔷 به هنگام روی آوردن ناشناخته اند؛ 🔸 اما به گاه رفتن، کامل شناخته شده اند. 🔷 هجوم شان گردبادی کور را می‌ماند که به شهری فرو می‌آید و شهری را نادیده می‌گیرد.
دوستان عزیز!! 🔶دراین کلام، علیه السلام ویژگی‌های را در بدو ورود به عرصه ی اجتماع و هنگام ترک آن، برمی شمارند. 🖌 از دیدگاه علی علیه السلام فتنه در آغاز، و در پایان، کننده است.