❇️خدای متعال میفرماید:
«قَالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِی کَرِیمٌ؛
یعنی: کسی که مقداری از #علم_کتاب نزد او بود، گفت: من پیش از این که چشم بر هم بزنی، تخت #بلقیس را برایت میآورم.
👈هنگامی که آن را در نزد خود مستقر دید، گفت: این از تفضّل پرودگار من است تا مرا بیازماید که آیا سپاس گزارم یا ناسپاسی میکنم؟
👈👈 هر کس سپاس گزار باشد، به سود او است و کسی که ناسپاسی کند، [بداند که] خدا بی نیاز و کریم است».
📗 سوره نمل، آیه ۴۰.
👳♂ #آصف_ابن_برخیا با این که پیامبر نبود، ولی اندکی از علم الکتاب را داشت
🔸و توانست به وسیله آن، کاری خارق العاده کند و در یک چشم بر هم زدن، تخت #بلقیس را از یمن به #بیت المقدس ببرد.🕌
✅ این در حالی است که #پیامبر صلی الله علیه و آله جایگاه امام #علی صلوات الله علیه را نسبت به خود، همچون جایگاه #هارون نسبت به #موسی معرفی کرد
✅و خداوند متعال در آیة مباهله، او را نفس پیامبر صلی الله علیه و آله خواند.
🔸اگر ویژگی #نبوت را که اختصاص به #پیامبر صلی الله علیه و آله داشت استثنا کنیم، چه دلیلی برای استثنای دیگر ویژگیها وجود دارد؟
🖊 با توجه به این که #علی (علیه السلام) نفس پیامبر و برادر او بود و نسبت به پیامبر، جایگاهی همچون جایگاه هارون نسبت به موسی داشت،
پس دارای این شایستگی بود که از آن الطاف و عطایای ربانی برخوردار گردد.
⚠️نداشتن مقام #نبوت، به این معنا نیست که خداوند، دیگر الطاف خود را از امام #علی صلوات الله علیه دریغ نموده باشد.
🖊اما دربارۀ #عصمت باید گفت که:
👈اگر چه این مقام از لوازم #نبوت است، ولی از ویژگیهای اختصاصی آن نیست؛ یعنی هر جا که نبوت باشد، عصمت هم هست؛
✍ ولی گاه ممکن است افرادی همانند اوصیا، پیامبر نباشند و در عین حال، دارای مقام #عصمت باشند.
❇️کسانی همچون #مریم و #خدیجه و #آسیه_بنت_مزاحم، با این که پیامبر نبودند، اما مراتبی از #عصمت را داشتند.
🔷عصمت و توانایی بر انجام کارهای خارق العاده، به وسیله علوم خاصی تحقق میپذیرد
👈 که برخی اوصیا از آن برخوردارند. 👉
❇️اطلاع از برخی امور غیبی از طریق اتصال به پیامبر نیز همین گونه است.
پس اختصاص همه این امور به پیامبران، معنا ندارد.
🚫 شبهه دیگر معاندین و غرض ورزان چیه!⁉️؟!
اونها میگن:
🌀از قواعد شیعیان این است که اگر کسی از اهل بیت، ادعای #امامت کند و کارهای خارق العاده از او سر بزند که نشان گر صداقت و درستی او باشد، امامتش ثابت میشود.
♻️ با این که #زید_ابن_علی اعای امامت کرد، اما امامت او را قبول ندارند.!!
👈👈 در مقابل، امامت امام غایب شان #مهدی را میپذیرند؛
با این که او نه ادعای امامت کرد و نه کارهای خارق العاده از او سر زد؛ چرا که به اعتقاد خود شیعیان، در کودکی غایب شد.
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
✅دوم اینکه:
✍ از دیدگاه #زیدیه که پیرو زید ابن علی ابن الحسین هستند و به امامت او معتقدند امامت نه از طریق نص، 👈بلکه با ادعای امامت و قیام با شمشیر ثابت میشود؛ 👉
✍البته به شرط آن که فرد مدعی، از نسل حضرت فاطمه صلوات الله علیها باشد.
✅سوم اینکه:
#شیعه_امامیه معتقد است که امام #سجاد صلوات الله علیه به امامت فرزندش امام #باقر صلوات الله علیه تصریح کرد
🔸🔸و از امامت زید، حرفی به میان نیاورد🔸🔸.
✅ امام باقر علیه السلام کسی است که پیامبر صلی الله علیه و آله به جابر فرمود که به او سلام برساند.
📚مناقب آل ابی طالب، چاپ مطبعه حیدریه، جلد ۳، صفحه ۳۲۸؛
الاختصاص، مفید، صفحه ۶۲؛
بحار الانوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۲۵ و ۲۲۶؛
اختیار معرفة الرجال (رجال طوسی)، جلد۱، صفحه ۲۱۷ و صفحه ۲۲۰؛
الثاقب فی المناقب، ابن حمزة طوسی، صفحه ۱۰۴؛
اعلام الوری، جلد ۱، صفحه ۵۰۵.
🔷چهارم اینکه:
✍پرسشگر باید ثابت کند که:
زید چنین ادعایی کرده است.!!
✔️✔️ شیعۀ امامیه اعتقاد دارد که هیچ گاه زید در مورد خودش ادعای امامت نکرد؛ بلکه به امامت فردی از آل محمد که همه به امامتش راضی باشند، دعوت میکرد.
❇️ نظر زید این بود که امامت به برادرش امام #باقر صلوات الله علیه و سپس امام #صادق صلوات الله علیه اختصاص دارد.