eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
✍در پاسخ به این پرسش میگیم که: 🔷اولاً: بزرگ ترین ایرادی که  به شیعیان می‌گیرند، به خاطر اعتقاد شیعه به و# علم_غیب و توانایی فوق العادۀ امامان است. ✅ البته ما هیچ یک از این امور را شگفت انگیز نمی دانیم؛ چون موارد مشابه دارد.
❇️خدای متعال می‌فرماید: «قَالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِی کَرِیمٌ؛ یعنی:  کسی که مقداری از  نزد او بود، گفت: من پیش از این که چشم بر هم بزنی، تخت را برایت می‌آورم. 👈هنگامی که آن را در نزد خود مستقر دید، گفت:  این از تفضّل پرودگار من است تا مرا بیازماید که آیا سپاس گزارم یا ناسپاسی می‌کنم؟ 👈👈 هر کس سپاس گزار باشد، به سود او است و کسی که ناسپاسی کند، [بداند که] خدا بی نیاز و کریم است». 📗 سوره نمل، آیه ۴۰.
👳‍♂ با این که پیامبر نبود، ولی اندکی از علم الکتاب را داشت 🔸و توانست به وسیله آن، کاری خارق العاده کند و در یک چشم بر هم زدن، تخت  را از یمن به المقدس ببرد.🕌 ✅ این در حالی است که  صلی الله علیه و آله جایگاه امام  صلوات الله علیه را نسبت به خود، همچون جایگاه نسبت به معرفی کرد ✅و خداوند متعال در آیة مباهله،  او را نفس پیامبر صلی الله علیه و آله خواند.
🔸اگر ویژگی را که اختصاص به صلی الله علیه و آله داشت استثنا کنیم،  چه دلیلی برای استثنای دیگر ویژگی‌ها وجود دارد؟ 🖊 با توجه به این که  (علیه السلام) نفس پیامبر و برادر او بود و نسبت به پیامبر، جایگاهی همچون جایگاه هارون نسبت به موسی داشت، پس دارای این شایستگی بود که از آن الطاف و عطایای ربانی برخوردار گردد. ⚠️نداشتن مقام  ، به این معنا نیست که خداوند، دیگر الطاف خود را از امام صلوات الله علیه دریغ نموده باشد.
🖊اما دربارۀ  باید گفت که: 👈اگر چه این مقام از لوازم است، ولی از ویژگی‌های اختصاصی آن نیست؛ یعنی هر جا که نبوت باشد، عصمت هم هست؛ ✍ ولی گاه ممکن است افرادی همانند اوصیا، پیامبر نباشند و در عین حال، دارای مقام باشند. ❇️کسانی همچون  و و ، با این که پیامبر نبودند، اما مراتبی از را داشتند.
🔷عصمت و توانایی بر انجام کارهای خارق العاده، به وسیله علوم خاصی تحقق می‌پذیرد 👈 که برخی اوصیا از آن برخوردارند. 👉 ❇️اطلاع از برخی امور غیبی از طریق اتصال به پیامبر نیز همین گونه است. پس اختصاص همه این امور به پیامبران، معنا ندارد.
👈و مورد دیگر اینکه: 🔷مقایسه  که معتقدند بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله پیامبری وجود ندارد، با  که منکر خاتمیت هستند 👈و برای کسانی غیر از رسول خدا صلی الله علیه و آله ادعای نبوت می‌کنند، 👉 کاملاً بی جا و غیر انصافانه است.
🚫  شبهه دیگر معاندین و غرض ورزان چیه!⁉️؟! اونها میگن: 🌀از قواعد شیعیان این است که اگر کسی از اهل بیت، ادعای کند و کارهای خارق العاده از او سر بزند که نشان گر صداقت و درستی او باشد، امامتش ثابت می‌شود. ♻️ با این که  اعای امامت کرد، اما امامت او را قبول ندارند.!! 👈👈 در مقابل، امامت امام غایب شان را می‌پذیرند؛ با این که او نه ادعای امامت کرد و نه کارهای خارق العاده از او سر زد؛ چرا که به اعتقاد خود شیعیان، در کودکی غایب شد. ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
✅در پاسخ میگیم: ✍ قاعده خدشه ناپذیر در نزد ، این است که با نص (یعنی تصریح خدا و رسول) ثابت می‌شود؛ 👈 همچنین اگر امام پیشین که امامتش از طریق نص ثابت شده است به امام پس از خود تصریح نماید، امامت امام بعدی نیز ثابت می‌گردد. ❇️ این قاعده شیعه امامیه است.
✅دوم اینکه: ✍ از دیدگاه  که پیرو زید ابن علی ابن الحسین هستند و به امامت او معتقدند امامت نه از طریق نص، 👈بلکه با ادعای امامت و قیام با شمشیر ثابت می‌شود؛ 👉 ✍البته به شرط آن که فرد مدعی،  از نسل حضرت فاطمه صلوات الله علیها باشد.
✅سوم اینکه: معتقد است که امام صلوات الله علیه به امامت فرزندش امام صلوات الله علیه تصریح کرد 🔸🔸و از امامت زید، حرفی به میان نیاورد🔸🔸. ✅  امام باقر علیه السلام کسی است که پیامبر صلی الله علیه و آله به جابر فرمود که به او سلام برساند. 📚مناقب آل ابی طالب، چاپ مطبعه حیدریه، جلد ۳، صفحه ۳۲۸؛ الاختصاص، مفید، صفحه ۶۲؛ بحار الانوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۲۵ و ۲۲۶؛ اختیار معرفة الرجال (رجال طوسی)، جلد۱، صفحه ۲۱۷ و صفحه ۲۲۰؛ الثاقب فی المناقب، ابن حمزة طوسی، صفحه ۱۰۴؛ اعلام الوری، جلد ۱، صفحه ۵۰۵.
🔷چهارم اینکه: ✍پرسشگر باید ثابت کند که: زید چنین ادعایی کرده است.!! ✔️✔️ شیعۀ امامیه اعتقاد دارد که  هیچ گاه زید در مورد خودش ادعای امامت نکرد؛ بلکه به امامت فردی از آل محمد که همه به امامتش راضی باشند، دعوت می‌کرد. ❇️ نظر زید این بود که امامت به برادرش امام صلوات الله علیه و سپس امام صلوات الله علیه اختصاص دارد.