eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️🖊از همین رو، با توجه به اهمیّت موضوع، این بحث به صورت جدی  شود.
📗حموی در معجم البلدان می‌گوید: 🔸🔶 «  دهی است در که فاصله آن تا مدینه دو یا سه روز راه است. ساکنان آن سرزمین از ابتدای تاریخ  بوده اند». 📕یاقوت حموی، معجم البلدان، جلد ۴، صفحه ۲۳۸.
📚بلاذری می‌نویسد: «ساکنان طایفه ای از یهود است که تا سال هفتم هجرت در آن جا مستقر بودند؛ تا آن که خداوند ترس و رعب در قلب‌های اهالی آن انداخت. 👈👈از همین رو حاضر شدند تا با رسول خداصلی الله علیه وآله بر نصف آن  و طبق برخی از روایات بر کلّ آن صلح کنند» 📚 فتوح البلدان، بلاذری، صفحات ۴۲ - ۴۶.
📚طبری می‌گوید: «بعد از آن که خیبر با رسول خداصلی الله علیه وآله - به دلیل ترسی که خداوند در دلشان انداخت - مصالحه کردند. 👈👈یهود منطقه  نیز کسی را نزد رسول خداصلی الله علیه وآله فرستادند تا با آن حضرت بر نصف فدک مصالحه نمایند ✅ حضرت مصالحه را پذیرفت و آن جا ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله شد،  چون لشکر آن را با جنگ و قتال تصرف نکردند».
💠علامه  می‌نویسد: 🖊 «آنچه از کتاب‌های معتبر استفاده می‌شود این است که  از جمله قریه‌هایی است که به زور و جنگ گرفته نشد 👈👈و رسول خداصلی الله علیه وآله آن را به تنهایی گرفت، ✅  لذا ملک خاص پیامبرصلی الله علیه وآله است و داخل در غنایم مسلمانان نیست این مطلب مورد اجماع امّت اسلامی است و هیچ یک از علما در آن اختلاف نکرده است». 📚 فدک، صفحه ۲۹.
📚از برخی روایات استفاده می‌شود «خلیفه اول» نیز معتقد بود که  ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله بوده است. 📚  و دیگران نقل می‌کنند که«خلیفه اول» درباره فدک گفت: «من در این موضوع با شما سخن می‌گویم: همانا خداوند اختصاص داد رسولش را به این فیی ء و به کسی دیگر عطا نفرمود... لذا این فیی ء (فدک) ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله است... ». 📗. سمهودی، وفاء الوفاء، جلد ۲، صفحه ۱۵۸؛ شرح ابن ابی الحدید، جلد ۱۶، صفحه ۲۲۲.
📚از تاریخ استفاده می‌شود که حضرت السلام در ادعای به حق خود در امر و گرفتن آن از خلیفه «اول» از سه راه وارد شد، 👈👈تا بلکه بتواند غاصب را مجاب کرده حقّ خود را بگیرد که مع الاسف به دلیل عنادشان هیچ یک از سه راه جواب نداد ❌❌و آنان حقّ مسلّم حضرت  در  را غصب کرده و به آن حضرت مسترد نکردند🚫🚫🚫
آن سه راه چه بود!؟؟؟؟ ⁉️⁉️ 1⃣ - ادعای نحله و بخشش؛ 2⃣- ادعای ارث؛ 3⃣- ادعای ذوی القربی.
۱___فدک نحله فاطمه علیها السلام 📘روایات اهل سنت به طور صریح دلالت دارد که پیامبرصلی الله علیه وآله را در زمان حیاتش به  بخشیده است. 📕سیوطی در درّ المنثور از ابی سعید خدری نقل می‌کند که فرمود: «هنگامی که آیه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ» برپیامبرصلی الله علیه وآله نازل شد، رسول خداصلی الله علیه وآله فاطمه را خواند و فدک را به او عطا فرمود. 📒. در المنثور، جلد ۴، صفحه۱۷۷، میزان الاعتدال، جلد ۲، صفحه۲۲۸، کنز العمال، جلد ۲، صفحه ۱۵۸.
👳‍♂ابن ابی الحدید به سند خود از علی ابن ابی طالب علیه السلام نقل می‌کند: ✍ فاطمه به نزد خلیفه اول آمد و فرمود: «همانا پدرم فدک را به من عطا کرد و علی و أمّ ایمن نیز بر آن شهادت می‌دهند. ♦️خلیفه اول گفت: تو در این باره غیر از حقّ نمی گویی. 📝آن گاه دستور داد تا صحیفه ای از پوست آوردند و در آن نوشت تا  را به زهراعلیها السلام مسترد دارند. 🖊🖊از نزد خلیفه اول  که خارج شد، در بین راه به «خلیفه دوم» برخورد کرد.
🖊«خلیفه دوم» نوشته را گرفت و نزد ابوبکر آمد و به او گفت: 📍 آیا تو این نامه را به فاطمه داده ای؟ 🔺 گفت: آری. 🔷خلیفه دوم گفت:  **علی در شهادتش نفع خود را در نظر دارد و «امّ ایمن» هم که زن است، لذا آب دهان در نامه انداخت و نوشته را پاک کرد و سپس آن را پاره نمود. 📚 شرح ابن ابی الحدید، جلد ۱۶، صفحه ۲۷۴.
دوستان گلم!! ✍از این داستان استفاده می‌شود «خلیفه اول» نحله بودن  برای حضرت زهراعلیها السلام را قبول داشته است، 👈👈 ولی ادعای «خلیفه دوم» مبنی بر این که در شهادتش منافع شخصی خود را ملاحظه می‌کند دروغ محض است! ⚠️و با روایتی که از رسول خداصلی الله علیه وآله در شأن آن حضرت  علی علیه السلام رسیده سازگاری ندارد،