📚بلاذری مینویسد:
«ساکنان #فدک طایفه ای از یهود است که تا سال هفتم هجرت در آن جا مستقر بودند؛
تا آن که خداوند ترس و رعب در قلبهای اهالی آن انداخت.
👈👈از همین رو حاضر شدند تا با رسول خداصلی الله علیه وآله بر نصف آن و طبق برخی از روایات بر کلّ آن صلح کنند»
📚 فتوح البلدان، بلاذری، صفحات ۴۲ - ۴۶.
📚طبری میگوید:
«بعد از آن که #یهود خیبر با رسول خداصلی الله علیه وآله - به دلیل ترسی که خداوند در دلشان انداخت - مصالحه کردند.
👈👈یهود منطقه #فدک نیز کسی را نزد رسول خداصلی الله علیه وآله فرستادند تا با آن حضرت بر نصف فدک مصالحه نمایند
✅ حضرت مصالحه را پذیرفت و آن جا ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله شد، چون لشکر آن را با جنگ و قتال تصرف نکردند».
💠علامه #قزوینی مینویسد:
🖊 «آنچه از کتابهای معتبر استفاده میشود این است که #فدک از جمله قریههایی است که به زور و جنگ گرفته نشد
👈👈و رسول خداصلی الله علیه وآله آن را به تنهایی گرفت،
✅ لذا ملک خاص پیامبرصلی الله علیه وآله است و داخل در غنایم مسلمانان نیست این مطلب مورد اجماع امّت اسلامی است و هیچ یک از علما در آن اختلاف نکرده است».
📚 فدک، صفحه ۲۹.
📚از برخی روایات استفاده میشود «خلیفه اول» نیز معتقد بود که #فدک ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله بوده است.
📚 #سمهودی و دیگران نقل میکنند که«خلیفه اول» درباره فدک گفت:
«من در این موضوع با شما سخن میگویم: همانا خداوند اختصاص داد رسولش را به این فیی ء و به کسی دیگر عطا نفرمود... لذا این فیی ء (فدک) ملک خاص رسول خداصلی الله علیه وآله است... ».
📗. سمهودی، وفاء الوفاء، جلد ۲، صفحه ۱۵۸؛
شرح ابن ابی الحدید، جلد ۱۶، صفحه ۲۲۲.
📚از تاریخ استفاده میشود که حضرت #زهراعلیها السلام در ادعای به حق خود در امر #فدک و گرفتن آن از خلیفه «اول» از سه راه وارد شد،
👈👈تا بلکه بتواند غاصب را مجاب کرده حقّ خود را بگیرد که مع الاسف به دلیل عنادشان هیچ یک از سه راه جواب نداد
❌❌و آنان حقّ مسلّم حضرت #زهراعلیهاالسلام در #فدک را غصب کرده و به آن حضرت مسترد نکردند🚫🚫🚫
آن سه راه چه بود!؟؟؟؟ ⁉️⁉️
1⃣ - ادعای نحله و بخشش؛
2⃣- ادعای ارث؛
3⃣- ادعای ذوی القربی.
۱___فدک نحله فاطمه علیها السلام
📘روایات اهل سنت به طور صریح دلالت دارد که پیامبرصلی الله علیه وآله #فدک را در زمان حیاتش به #فاطمه_زهراعلیهاالسلام بخشیده است.
📕سیوطی در درّ المنثور از ابی سعید خدری نقل میکند که فرمود:
«هنگامی که آیه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ» برپیامبرصلی الله علیه وآله نازل شد، رسول خداصلی الله علیه وآله فاطمه را خواند و فدک را به او عطا فرمود.
📒. در المنثور، جلد ۴، صفحه۱۷۷،
میزان الاعتدال، جلد ۲، صفحه۲۲۸،
کنز العمال، جلد ۲، صفحه ۱۵۸.
👳♂ابن ابی الحدید به سند خود از علی ابن ابی طالب علیه السلام نقل میکند:
✍ فاطمه به نزد خلیفه اول آمد و فرمود: «همانا پدرم فدک را به من عطا کرد و علی و أمّ ایمن نیز بر آن شهادت میدهند.
♦️خلیفه اول گفت: تو در این باره غیر از حقّ نمی گویی.
📝آن گاه دستور داد تا صحیفه ای از پوست آوردند و در آن نوشت تا #فدک را به #فاطمه زهراعلیها السلام مسترد دارند.
🖊🖊از نزد خلیفه اول که خارج شد، در بین راه به «خلیفه دوم» برخورد کرد.
🖊«خلیفه دوم» نوشته را گرفت و نزد ابوبکر آمد و به او گفت:
📍 آیا تو این نامه را به فاطمه داده ای؟
🔺 گفت: آری.
🔷خلیفه دوم گفت: **علی در شهادتش نفع خود را در نظر دارد و «امّ ایمن» هم که زن است،
لذا آب دهان در نامه انداخت و نوشته را پاک کرد و سپس آن را پاره نمود.
📚 شرح ابن ابی الحدید، جلد ۱۶، صفحه ۲۷۴.
دوستان گلم!!
✍از این داستان استفاده میشود «خلیفه اول» نحله بودن #فدک برای حضرت زهراعلیها السلام را قبول داشته است،
👈👈 ولی ادعای «خلیفه دوم» مبنی بر این که #علی در شهادتش منافع شخصی خود را ملاحظه میکند دروغ محض است!
⚠️و با روایتی که از رسول خداصلی الله علیه وآله در شأن آن حضرت علی علیه السلام رسیده سازگاری ندارد،