🤲 #دست_توسل
✅ دعای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
⬅️در کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس چند دعا برای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آمده است:
1⃣ دعای اول :
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا وَهَبْتَ لِي مِنِ انْطِوَاءِ مَا طَوَيْتَ مِنْ شَهْرِي وَ أَنَّكَ لَمْ تُحِنْ فِيهِ أَجَلِي وَ لَمْ تَقْطَعْ عُمُرِي وَ لَمْ تُبْلِنِي بِمَرَضٍ يَضْطَرُّنِي إِلَى تَرْكِ الصِّيَامِ وَ لَا بِسَفَرٍ يَحِلُّ لِي فِيهِ الْإِفْطَارُ فَأَنَا أَصُومُهُ فِي كِفَايَتِكَ وَ وَقَايَتِكَ أُطِيعُ أَمْرَكَ وَ أَقْتَاتُ رِزْقَكَ وَ أَرْجُو وَ أُؤَمِّلُ تَجَاوُزَكَ فَأَتْمِمِ اللَّهُمَّ عَلَيَّ فِي ذَلِكَ نِعْمَتَكَ وَ أَجْزِلْ بِهِ مِنَّتَكَ وَ اسْلَخْهُ عَنِّي بِكَمَالِ الصِّيَامِ وَ تَمْحِيصِ الْآثَامِ وَ بَلِّغْنِي آخِرَهُ بِخَاتِمَةِ خَيْرٍ وَ خَيْرَهُ يَا أَجْوَدَ الْمَسْئُولِينَ وَ يَا أَسْمَحَ الْوَاهِبِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
2⃣ دعای دوم :
يَا ذَا الَّذِي كَانَ قَبْلَ كُلِّ شَيْءٍ [يَا خَالِقَ كُلِّ شَيْءٍ] ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَ يَفْنَى كُلُّ شَيْءٍ [وَ] يَا ذَا الَّذِي لَيْسَ
فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَ لَا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَ لَا فَوْقَهُنَّ وَ لَا بَيْنَهُنَّ وَ لَا تَحْتَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً لَا يَقْدِرُ عَلَى إِحْصَائِهِ إِلَّا أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً لَا يَقْدِرُ عَلَى إِحْصَائِهَا إِلَّا أَنْتَ.
3⃣ دعای سوم :
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِيمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِي الْقَضَاءِ الَّذِي لَا يُرَدُّ وَ لَا يُبَدَّلُ أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ [لِي] فِي رِزْقِي [وَ تُقَدِّرَ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي مَا هُوَ خَيْرٌ لِي فِي دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ] وَ تَفْعَلَ بِي كَذَا وَ كَذَا. ( به جای کذا و کذا ، حاجت خود را بگویید)
4⃣ دعای چهارم:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا وَ لَا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لَا غَافِلًا لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّي فِي سَرَّاءَ كُنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلَاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ.
5⃣ دعای پنجم :
سُبْحَانَ مَنْ لَا يَمُوتُ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَزُولُ مُلْكُهُ سُبْحَانَ مَنْ لَا تَخْفَى عَلَيْهِ خَافِيَةٌ سُبْحَانَ مَنْ لَا تَسْقُطُ وَرَقَةٌ إِلَّا يَعْلَمُها [بِعِلْمِهِ] وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلَّا فِي كِتابٍ مُبِينٍ [يَعْلَمُهُ وَ قَدَّرَهُ] إِلَّا بِعِلْمِهِ وَ بِقُدْرَتِهِ فَسُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ سُبْحَانَهُ مَا أَعْظَمَ شَأْنَهُ وَ أَجَلَّ سُلْطَانَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ عُتَقَائِكَ وَ سُعَدَاءِ خَلْقِكَ بِمَغْفِرَتِكَ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.
مصرع ناقص من کاش که کامل می شد
شعر در وصف تو از سوی تو نازل می شد
شعر در شأن تو شرمنده به همراهم نیست
واژه در دست من آنگونه که می خواهم نیست
من که حیران تو حیران توام می دانم
نه فقط من که در این دایره سرگردانم
همه ی عالم و آدم به تو می اندیشد
شک ندارم که خدا هم به تو می اندیشد
کعبه از راز جهان راز خدا آگاه است
راز ایجاز خدا نقطه ی بسم الله است
کعبه افتاده به پایت سر راهت سرمست
«پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست»
کعبه وقتی که در آغوش خودش یوسف دید
خود زلیخا شد و خود پیرهن صبر درید
کعبه بر سینه ی خود نام تو ای مرد نوشت
قلم خواجه ی شیراز کم آورد، نوشت:
«ناگهان پرده برانداخته ای یعنی چه
مست از خانه برون تاخته ای یعنی چه»
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
روز و شب از تو قضا از تو قدر می گوید
«ها علیٌ بشرٌ کیفَ بَشر» می گوید
می رسد دست شکوه تو به سقف ملکوت
ای که فتح ملکوت است برای تو هبوط
نه فقط دست زمین از تو تو را می خواهد
سالیانی ست که معراج خدا می خواهد-
زیر پای تو به زانوی ادب بنشیند
لحظه ای جای یتیمان عرب بنشیند
دم به دم عمر تو تلمیح خدا بود علی
رقص شمشیر تو تفریح خدا بود علی
وای اگر تیغ دو دم را به کمر می بستی
وای اگر پارچه ی زرد به سر می بستی
در هوا تیغ دو دم نعره ی هو هو می زد
نعره ی حیدریه «أینَ تَفرو» می زد
بار دیگر سپر و تیغ و علم را بردار
پا در این دایره بگذار عدم را بردار
بعد از آن روز که در کعبه پدیدار شدی
یازده مرتبه در آینه تکرار شدی
راز خلقت همه پنهان شده در عین علی ست
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی ست
روز و شب از تو قضا از تو قدر می گوید
«ها علیٌ بشرٌ کیفَ بَشر»
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح #لیلةالقدر ،(قسمت سوم)
♦️ حکماء و عرفاء، مراتبِ حقایقِ ممکنات را به حسب نشئات و اطوار وجودی به سه دسته کلی تقسیم میکنند: ۱. صورت طبیعی آنها ۲. صورت مثالی و برزخی آنها ۳. صورت عقلی آنها
چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صــورتی در زیــر دارد آنـــچه در بــــالاستی
و این سه مرتبه دارای یک هویت واحد است. سه مرتبهی متباین و جدای از هم نیست. یعنی مرتبهی مثال همین صورت طبیعی است و مرتبهی عقل و عقلانیت، همین صورت مثالی است. لذا در حدیثی پیغمبر صلی الله علیه و آله به قیس -آن شخص بیاباننشین که به محضر حضرت ختمی مرتبت رسید و عرض کرد که در بیابانم و دستوری به من بفرمایید- فرمود: إنَّ معَ الدنیا الآخره. دنیا و آخرت از هم منفک نیستند که ما قائل به این بشویم که عالمی به نام عالم طبیعت داریم و در ماوراء عالم طبیعت و در جای دیگری جدای از این عالم، عالمی به نام عالم برزخ است و جدای از آن نیز عالمی به نام عالم جبروت و عالم عقل یا عالم قیامت است. حال اسامی این عوالم مختلف است. این سه مرتبهی کلی دارای یک هویت واحدِ شخصی و یک حقیقت است. هر حقیقتی در نظام وجود اینگونه است. جنابعالیِ انسان، یک مرتبهی ظاهر، یک مرتبهی مثال و یک مرتبهی عقل دارید. شما یک نفر این سه مرتبه را دارید. و همینطور تمام مخلوقات عالم اینگونهاند. و هر مرتبهی عالی، علت مرتبهی دانی است. هر مرتبهی عالی اصل است و مرتبهی دانی فرعِ اوست. هر مرتبهی عالی حقیقت است و مرتبهی دانی رقیقت اوست. یعنی عالمِ عقل، اصل و علت و حقیقت مرتبهی مثال و مرتبهی مثال، ظلّ و عکس و رقیقت آن است و به همین وزان، عالم مثال و عالم برزخ اصل، حقیقت و علت عالم طبیعت و عالم طبیعت ظل است. عالم طبیعت خودش سایه ندارد. تاریک ترین مرتبهی عالم وجود عالم طبیعت است. لذا عالم طبیعت شب مطلق است. هرچقدر از این عالم طبیعت بالاتر برویم وارد روز میشویم. عالم برزخ نورانی تر از عالم طبیعت است. لذا عدهای از مرگ می ترسند. نمیدانند که با مرگ می خواهند وارد عوالم نورانی بشوند. عالم مثال نیز نسبت به عالم عقل و عالم قیامت و عالم جبروت تاریک است. وقتی وارد عالم قیامت میشوید، آنجا روز است.
🔺وجود و هستی دو مرتبه دارد. یک مرتبهاش مرتبهی نزولی و یک مرتبه اش مرتبه صعودی است. این مرتبهی نزولی، از اصل و علت شروع میشود و به معلول میرسد و مرتبهی صعودی از معلول و پایین ترین مرتبه شروع میشود تا به اصل خودش برسد. آن مرتبهی اول را إِنَّا للّه یا قوس نزول و این مرتبهی ثانی را و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ یا قوس صعود میگویند. التماس دعا
🌀 ادامه دارد...
✍ 👇👇
◾️▪️◾️
▪️ قیامت شدن در کوفه پس از ضربت خوردن امیرالمومنین علیه السلام ...
#تهدمت_والله_ارکان_الهدی
🔴 قَالَ الرَّاوِی فَاصْطَفَقَتْ أَبْوَابُ الْجَامِعِ وَ ضَجَّتِ الْمَلَائِکَةُ فِی السَّمَاءِ بِالدُّعَاءِ وَ هَبَّتْ رِیحٌ عَاصِفٌ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ وَ نَادَی جَبْرَئِیلُ علیه السلام بَیْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ بِصَوْتٍ یَسْمَعُهُ کُلُّ مُسْتَیْقِظٍ تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَی وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَی وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَی قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَی قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَی قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَی الْأَشْقِیَاءِ
🟠 راوی گفت : پس درب های مسجد تکان خورد و فرشتگان در آسمان ضجه به دعا سر دادند و طوفان سیاه و تندی شروع به وزیدن کرد و جبرئیل علیه السلام بین آسمان و زمین با صدایی که هر انسان بیداری می شنید ندا برآورد «به خدا سوگند پایه های هدایت منهدم شد و به خدا سوگند ستارگان آسمان و پرچم های تقوا ، محو و ناپدید شد و به خدا سوگند ریسمان محکم پاره شد. پسر عموی محمد مصطفی کشته شد ، جانشین و وصی مجتبی (برگزیده) کشته شد ، علی مرتضی کشته شد ، به خدا سوگند سید اوصیا کشته شد. او را شقی ترین شقی ها کشت»
📚بحارالانوار/ج42/ص281
#شب_قدر #شب_های_قدر
🌐 دفتر آیت الله تبریزیان
◾️▪️◾️
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح لیلة القدر،(قسمت 1)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
🔹 در روایات ما مطالبی بسیار عمیق و عرشی پیرامون حقیقت #لیلةالقدر به صورت کد و رمز بیان شده است منتها همانطور که آیه مبارکه میفرماید، وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ؟! کسی نمیتواند به کنه لیلةالقدر پی ببرد به جز خود صاحبان لیلةالقدر که اهل بیت علیهم السلام هستند. اما ما میتوانیم در این شبها اقرار کنیم که ای اهل بیت! شما خود لیلةالقدر هستید. به محضر ائمه اطهار بفرمایید که یا فاطمةالزهرا سلام الله علیكِ! من مُقرّم که شما لیلةالقدر هستید. یا صاحب الامر و الزمان علیكالسلام! من اقرار میکنم که شما لیلةالقدر هستید. یا زینب کبری! انتِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ! یا اباالفضلالعباس! شما لیلةالقدر هستید. کما اینکه در روایتی داریم که شخصی به محضر حضرت علی بن موسیالرضا علیهالسلام شرفیاب شد و دید که حضرت پیرامون شرافت لیلةالقدر سخن میگوید. افسوس خورد که نمیدانست دیشب شب قدر بوده است. حضرت به او فرمودند که شما لیلةالقدر را درک کردید. چرا؟! چون که نیمهشب جرعه آبی نوشیدی و عرضه داشتی که صلّیالله علیک یا اباعبدالله... یعنی شما به این حقیقت اقرار دارید که امامحسین علیهالسلام را در کربلا مظلوم کشتند. لب تشنه کشتند. همین اقرار به مظلومیت امامحسین درک لیلةالقدر است. سبحانالله! همین اعتراف به اینکه شما امامِ معصومِ مفترضالطاعة هستید و شما را شهید کردند، این درک لیلةالقدر است. ما اجمالاً لیلةالقدر را درک کردهایم. الحمدلله رب العالمین...🤲
✨ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ مولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی بن ابیطالبٍ وَ اولادِه المَعصُومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ✨
خدایا ما اجمالاً درک کردیم که لیلةالقدر امیرالمؤمنین علیهالسلام و کنه و مغز لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است. لیلةالقدر حضرت بقیةاللهالاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و جوهر لیلةالقدر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است که وَ في إِبْنَةِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله لي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ. میتوانیم پیرامون این لیلةالقدر شناگری و غواصی کنیم. یکی از آن روایات بسیار عرشی که در تفسیر شریف فرات کوفی در ذیل آیه مبارکه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ آمده است، اشاره به همین نکته عُلیا و عرشی پیرامون سرّ لیلةالقدر دارد.التماس دعا...
🌀 ادامه دارد...
✍👇👇👇
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح لیلة القدر ،( قسمت دوم )
♦️حدثنا محمد بن القاسم بن عبید معنعنا عن ابی عبد الله علیه السلام إنه قال: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ. اَللَیْلَهُ: فاطمة و القدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.» ؛ حضرت زهرا سلامالله علیها ام المؤمنین است. لذا چون امّ ، علت و اصل است، علت برتر از معلول خود است. آیا هزار مرتبه برتر است؟! هزار عدد کثرت است. نمیتوان برای آن حد تعیین کرد. برتری علت و آن هم علتی که میتوان گفت نسبت به مخلوقات، علت تامّه است و امام و مبدأ خلقت است، او دیگر خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ أَلْفِ... شَهر است. (ادامه روایت تفسیر فرات کوفی) تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد (ص) و الروح القدس هى فاطمة. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.
🌸 این روایت به صراحت بیان میدارد که #حقیقتِلیلةالقدرحضرتفاطمهزهرا -سلامالله علیها- و حضرات اهلالبیت سلامالله علیهم است. حال ببینیم این لیلةالقدر چیست که تأویل آن انسان کامل است؟! البته نه تنها تأویل لیلةالقدر بلکه تأویل همهی مخلوقات عالَم، ولایت اهلبیت سلامالله علیهم و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها است. تأویل نیمهی شعبان نیز اهلبیت سلامالله علیهم است. تأویل ۱۳ رجب، اول رجب و آخر رجب هم اهلبیت سلامالله علیهم است. کما اینکه خودشان فرمودهاند: نحنُ اللَّیالي و الأیّام.
🌀 ادامه دارد...
✍ 👇👇👇👇
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
💠 شرح #لیلةالقدر ،(قسمت سوم)
♦️ حکماء و عرفاء، مراتبِ حقایقِ ممکنات را به حسب نشئات و اطوار وجودی به سه دسته کلی تقسیم میکنند: ۱. صورت طبیعی آنها ۲. صورت مثالی و برزخی آنها ۳. صورت عقلی آنها
چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی
صــورتی در زیــر دارد آنـــچه در بــــالاستی
و این سه مرتبه دارای یک هویت واحد است. سه مرتبهی متباین و جدای از هم نیست. یعنی مرتبهی مثال همین صورت طبیعی است و مرتبهی عقل و عقلانیت، همین صورت مثالی است. لذا در حدیثی پیغمبر صلی الله علیه و آله به قیس -آن شخص بیاباننشین که به محضر حضرت ختمی مرتبت رسید و عرض کرد که در بیابانم و دستوری به من بفرمایید- فرمود: إنَّ معَ الدنیا الآخره. دنیا و آخرت از هم منفک نیستند که ما قائل به این بشویم که عالمی به نام عالم طبیعت داریم و در ماوراء عالم طبیعت و در جای دیگری جدای از این عالم، عالمی به نام عالم برزخ است و جدای از آن نیز عالمی به نام عالم جبروت و عالم عقل یا عالم قیامت است. حال اسامی این عوالم مختلف است. این سه مرتبهی کلی دارای یک هویت واحدِ شخصی و یک حقیقت است. هر حقیقتی در نظام وجود اینگونه است. جنابعالیِ انسان، یک مرتبهی ظاهر، یک مرتبهی مثال و یک مرتبهی عقل دارید. شما یک نفر این سه مرتبه را دارید. و همینطور تمام مخلوقات عالم اینگونهاند. و هر مرتبهی عالی، علت مرتبهی دانی است. هر مرتبهی عالی اصل است و مرتبهی دانی فرعِ اوست. هر مرتبهی عالی حقیقت است و مرتبهی دانی رقیقت اوست. یعنی عالمِ عقل، اصل و علت و حقیقت مرتبهی مثال و مرتبهی مثال، ظلّ و عکس و رقیقت آن است و به همین وزان، عالم مثال و عالم برزخ اصل، حقیقت و علت عالم طبیعت و عالم طبیعت ظل است. عالم طبیعت خودش سایه ندارد. تاریک ترین مرتبهی عالم وجود عالم طبیعت است. لذا عالم طبیعت شب مطلق است. هرچقدر از این عالم طبیعت بالاتر برویم وارد روز میشویم. عالم برزخ نورانی تر از عالم طبیعت است. لذا عدهای از مرگ می ترسند. نمیدانند که با مرگ می خواهند وارد عوالم نورانی بشوند. عالم مثال نیز نسبت به عالم عقل و عالم قیامت و عالم جبروت تاریک است. وقتی وارد عالم قیامت میشوید، آنجا روز است.
🔺وجود و هستی دو مرتبه دارد. یک مرتبهاش مرتبهی نزولی و یک مرتبه اش مرتبه صعودی است. این مرتبهی نزولی، از اصل و علت شروع میشود و به معلول میرسد و مرتبهی صعودی از معلول و پایین ترین مرتبه شروع میشود تا به اصل خودش برسد. آن مرتبهی اول را إِنَّا للّه یا قوس نزول و این مرتبهی ثانی را و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ یا قوس صعود میگویند. التماس دعا
🌀 ادامه دارد...
✍ 👇👇
🔷 #هــــــــنـــــــگام_درنــــــــــــــــــگ🔷📝
✍موضوع: توطئـــه بـــــــــزرگ🚫
🖊: بررسی چگونگی شهادت امیرالمومنین #علی_علیه_السلام🗡
❇️از دیگر اقدامات امام در این زمان، سفارشهای ارزشمندی بود که به کارگزارانش در سراسر قلمرو #حکومت_اسلام داشت.📝
🌀🌀🌀🌀🌀
💠 #امام به کارگزارانش توصیه میکرد تا فقط در مسیر حق گام بردارند و حکومت را #امانتی بدانند که #خداوند در اختیارشان گذاشته است
💫💫💫💫💫
🗞 و در عمل به کم ترین حقوق مردم کوتاهی نکنند
🔻🔻🔻🔻🔻
🗒 بنگرید به نامههای امام به فرمانداران در نهج البلاغه ـ
📗و تاریخ یعقوبی، جلد۲، صفحه ۲۰۱.
♦️در میانه ی همین تلاشها بود که #امام_علی«ع»، در ماه مبارک #رمضان سال چهلم هجری
💫💫
🏴🏴 و در خانه ی خدا و با شمشیر #عبدالرحمن_ابن_ملجم به شهادت میرسد.🗡🗡🗡
📚بیشتر #تاریخ_نویسان بر آنند که شهادت امام برآمده از #توطئه مشترکی است که سه تن از #خوارج به نامهای:
🥷« عبدالرحمن ابن ملجم مرادی»
♦️♦️
🥷«حجّاج ابن عبداللّه صریمی» معروف به « #برک»
♦️♦️
🥷و «عمر ابن بکر تمیمی» معروف به « #زادویه_مولی_بنی_العنبر»
♦️♦️
در موسم #حج سال ۳۹هجرت و در کنار خانه ی خدا به انجام آن دست میزنند.🕋
دوستان عزیز!!
💠روشن نیست که آیا تصادف، آنها را سر راه همدیگر قرار داده!!
📝 یا با برنامه ریزی قبلی در #مکه گردآمده اند،!
💫💫💫💫💫💫
📜در هر صورت آنها درباره ی وضع مسلمانان و اختلاف و چند دستگی و فسادی که دامنگیر #امت_اسلام شده است به گفتگو مینشینند
⚡️⚡️⚡️⚡️
📛و در نهایت به این نتیجه میرسند که تا زمانی که #علی و #معاویه و #عمرو_ابن_عاص زنده هستند
👈 امت اسلام همچنان دچار هرج و مرج، فساد و پراکندگی خواهد بود،👉
🌕🌕🌕
⚠️دوستان! این تفکر که #علی و #معاویه رو در یک کفه ترازو قرار دادن،
نشان از #عدم_امام_شناسی این خشک مقدسان بود! ⛔️⛔️⛔️⛔️
🌐این افراد تصمیم گرفتند که آن سه نفر را به قتل برسانند.🗡
🥷 #ابن_ملجم_مرادی ترور #امام_علی را به عهده گرفت❌❌
🥷 #برک، ترور #معاویه را پذیرفت🌀
🥷 عمر_ابن_بکر ترور #عمروعاص را قبول کرد.🌀
به تقل از سیره نویسان!
🔷 دیدار این سه نفر در #مکه، نه در موسم حج!
👈بلکه پس از آن و در ماه
#رجب سال ۴٠ هجری و در خلال اعمال #عمره_ی_مفرده واقع شده است
💫💫💫💫💫💫
📗این سخن با آنچه #یعقوبی میگوید که #ابن_ملجم در بیستم ماه #شعبان همان سال به کوفه وارد شده است تقویت میشود.
🌀🌀🌀🌀🌀🌀
📚 ابن قتیبه، الامامة والسیاسة، جلد ۱، صفحه ۱۳۷
📗 بلاذری، انساب الاشراف، جلد ۲، صفحه ۴۸۷.
📕یعقوبی، تاریخ یعقوبی، جلد ۲، صفحه ۲۱۲.
📚به عقیده ی برخی مورخین، و عده ای دیگر از #تاریخنگاران،
🏴🏴شهادت #امام_علی در نتیجه ی توطئه ای بود که
👈 #اشعث_ابن_قیس، با همکاری #ابن_ملجم_مرادی در «کِنده»، آن را ساخته و پرداخته کرده بود.
⛔️⛔️
❇️ #حجرابن_عدی» که بطور اتفاقی در مسجد حضر داشت سخن او را شنید و گفت:
ای اعور« یک چشم»، قصد داری امام را بکشی.
🔸🔸🔸🔸🔸
👈و به سرعت خود را به مسجد رساند، اما #ابن_ملجم زودتر از او
رسیده و امام را در محراب مسجد به شهادت رسانده بود 🗡🗡🏴🏴🏴
📚 ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، صفحه ۲۰
📗 بلاذری، انساب الاشراف، جلد۲، صفحه ۴۹۳
📕و ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، جلد ۶، صفحه ۱۱۷ و مسعودی، مروج الذهب، جلد ۲، صفحه ۴۲۴.
🖊اما چیزی که بیشتر مورد تایید سیره نویسان است اینکه؛
👈این سه تن، در مکه به قصد ترور
علی«ع»، معاویه، عمروعاص، خارج میشوند،
🥷 ابن ملجم که مامور قتل امام هست به #کوفه می آید،
💫💫💫
🧕و در انجا اتفاقی با #قطام دختر اخضر_ابن_شجنه آشنا میشود،و شدیدا به او دل میبندد و عاشق او میشود،
🌀🌀🌀🌀
✍ که از قضا پدر قطام و دو برادرش #حرث و #حارث در نهروان کشته شده بودند،🗡
و #قطام شدید کینه حضرت علی را به دل دارد⛔️⛔️
🥷ابن ملجم از قطام #خواستگاری میکند،
🧕 #قطام مهریه خود را کشتن امیرالمومنین علی«ع» قرار میدهد، 💰💰
🌀🌀🌀🌀
لذا، با همکاری #اشعث_ابن_قیس
و تحریکات #قطام،
💠و دستیاری دو ملعون دیگر به نامهای
👨🦲 #وردان_ابن_مجالد و
👳♂ #شبیب_ابن_بجره
💠این جنابت تاریخی در سحرگاه روز ۱۹ماه رمضان در #مسجد_کوفه به وقوع میپیوندد
🔶🔶🔶🔶🔶