eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
4.9هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ♦️إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا: 🌹 💠 ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و ياد شما را از خاطر نبرده‌يم، كه اگر جز اين بود گرفتارى‌ها به شما روى مى‌آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى‌كردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد. 📚بحارالانوار جلد ۵۳ صفحه ۱۷۴ ❤️ اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ 🍃اى خدا غم و اندوه دورى آن بزرگوار را به ظهورش از قلوب اين امت برطرف گردان❤️ 📜 @shiitehistory
♥️یا مولانا یا صاحب الزمان ♥️ جمعه را سرمه کشیدم که مگر برگردی با همان سیصد و ... دلتنگ نفر برگردی زندگی نیست ممات است، تو را کم دارد دیدنت ارزش آواره شدن هم دارد خیر از جمعه ندیدیم به والعصر قسم بی تو ما طعنه شنیدیم به والعصر قسم از دل تنگ ما آیا خبر هم داری؟ آشنا، پشت سرت مختصری هم داری؟ هیچکس تاب و تب چشم تو را درک نکرد هیچکس اشک شب چشم تو را درک نکرد منتی بر سر ما هم بگذاری بد نیست آه کم چشم به راهم بگذاری، بد نیست به نظر می‌رسد این فاصله ها کم شدنی ست غیر ممکن تر از این خواسته ها هم شدنی ست دارد از جاده صدای جرسی می آید مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید چون قرار همه با حضرت آقا جمعه است همه دلخوشی هفته ما با جمعه است منجی ما به خداوند قسم آمدنی ست یوسف گم شده، ای اهل حرم آمدنی ست @shiitehistory
‍ #١٠_اردیبهشت_روز_ملی_خلیج_فارس 🇮🇷سخن پیامبر بزرگوار اسلام (ص) مقدس‌ترین سند در اثبات نام 🔘در این کتاب حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که در آن پیامبر سه بار نام را از زبان مبارک خود جاری ساخته‌اند 📒روزی پیامبر مکرم اسلام در جمع اصحابشان در خصوص صحبت می‌فرمایند و نهایتا این گونه بیان می‌دارند: "...الْمَدِینَةُ مَا بَابٌ مِنْ أَبْوَابِهَا إِلَّا مَلَکٌ مُصَلِّتٌ سَیْفَهُ یَمْنَعُهُ، وَبِمَکَّةَ مِثْلُ ذَلِکَ، ثُمَّ قَالَ: «فِی بَحْرِ فَارِسَ مَا هُوَ فِی بَحْرِ الرُّومِ مَا هُوَ، ثَلَاثًا» ثُمَّ ضَرَبَ بِکَفِّهِ الْیُمْنَى عَلَى الْیُسْرَى ثَلَاثًا...." 📝که ترجمه آن به این شرح است: «در هیچ دروازه‌ای نیست مگر اینکه فرشته‌ای در حالیکه شمشیرش را بیرون آورده از ورود (دجال) ممانعت کند. سپس پیامبر سه بارگفتند: (دجال) در دریای فارس و در، دریای روم نیست و سپس سه بار کف دست راست خود را بر کف دست چپ شان زدند...» ▪️در ذیل این کتاب نیز به صحیح بودن این حدیث با عبارت "رجاله الصحیح" اشاره شده است. 📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١٢٠ اسکن👈 yon.ir/21LnI 📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١٣٠ اسکن👈 yon.ir/k5HRW 📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١۴٢ اسکن👈 yon.ir/trfSz ولی طبق متون پهلوی ☑️طی استفتائی که از چندی تن از مراجع عظام شیعه، حضرات آیات نوری همدانی ( yon.ir/LqdaX ) علوی گرگانی ( yon.ir/RxDnK ) سبحانی ( yon.ir/X5DJ9 ) انجام شده است استناد به این حدیث را خوب و حضرت آیت الله علوی گرگانی با عنایت به کلام نبی مکرم اسلام (ص)، جعل نام خلیج فارس را «حرام شرعی» اعلام کردند. @shiitehistory
❓چه نوع انتظارى ارجح است؟ ✍ مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است. ✅ برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصور می كنند كه انتظار بر اساس آن، به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد؛ در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است. بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظار فرج مسئولیت آفرین است. ✅ به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد، مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد: 1⃣ عنصر عقیدتی: شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد. 2⃣ عنصر نفسانی: زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد. 3⃣ عنصر عملی وسلوكی: شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینه های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید. با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی كند. 📗 شهید مطهری، قیام و انقلاب مهدی @shiitehistory
حکمت روزه گرفتن چیست چرا باید روزه بگیریم⁉️ قال الله تبارک و تعالی : یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. خداوند تبارک و تعالی می فرمایند : ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید. 📖 سوره بقره آیه 183 🌺🍃🌸🕊🍃🌸🕊🌺 1- پایه های اسلام قال الباقر علیه السلام : بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه. امام باقر علیه السلام فرمودند : اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی). 📗فروع کافی، ج 4 ص 62، ح 1 🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺 2- فلسفه روزه قال الصادق علیه السلام : انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر. امام صادق علیه السلام فرمودند : خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند. 📘من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1 🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺 3- روزه آزمون اخلاص قال امیرالمومنین علیه السلام : فرض الله. .. الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق امام علی علیه السلام فرمودند : خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. 📕نهج البلاغه، حکمت 252 🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺 4- روزه یاد آور قیامت قال الرضا علیه السلام : انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر. امام رضا علیه السلام فرمودند : مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند. 📗وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10 🍃🌺🌸به امید ظهور زیباترین گل دنیا 🌸🌺🍃 @shiitehistory
: او خواهد آمد: 💢معنای چیست؟ «رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد. چون در این ماه انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛  ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا را می سوزاند.» 📗مفردات الفاظ ص 209 📗بحارالانوار، ج 55، ص 341 @shiitehistory
🔵 شیعیـان حیــدرے گـوارای وجودتان| شــــرط اصلــی قبــولـیِ نمــاز و روزه 👈👈رسول‌اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: یاعلی! اگر امّـت من آنقدر روزه بگیرند که از کمـر خمیده شوند، و آنقدر نماز بخوانند که چــون زه کمـــان لاغر گردنـــد، و بـا تـو دشمنــــی نـماینــــد، خداونــــد آنـان را بـا صــــــــورت در آتـــــــش مــــی‌افـکنــــــد. 📚 منابع فقط از کتب اهل‌سنت: شمس الاخبار، ص ۳۳. كنز الفوائد، ج ٢، ص ١٨١. مناقب ابن مغازلی، ص ۲۹۷. فرائد السمطین، ج ۱، ص ۵۱. تاریخ دمشق، ج ٤٢، ص ٢٨٧. کفایة الطالب، ص ۱۷۹ و ۳۱۸. شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۵۵۱. المناقب للكوفی، ج ۱، ص ۲٤٢. الکامل ابن عدی، ج ٦، ص ٣٠٣. تاریخ ابن عساکر، ج ۱، ص ١٤۵. @shiitehistory
💯‼️👇 👇 🔸نبی مکرم اسلام خدا (ص) فرمودند : در قیامت سگ گوید: الحمدلله که خدا مرا  خلق کرد و خوک خلق نکرد!!! خوک گوید: الحمدلله که خدا مرا  خلق کرد و کافر خلق نکرد!!! کافر گوید: الحمدلله که خدا مرا  خلق کرد و منافق خلق نکرد!!! منافق گوید: الحمدلله که خدا مرا  خلق کرد و  (بی نماز) خلق نکرد!!!   📚 منبع: جامع الأخبار ، صفحه ۷۴ ،الفصل الرابع و الثلاثون فی تارک الصلاة و امالی شیخ صدوق @shiitehistory
👈قابل توجه همه آنهایی که عاشقان استکبار هستند و برای اجرای اسناد غربی مثل سند ۲۰۳۰ و FATF و برجام و پالرمو و... تلاش دارند تا کشور اسلامی ما را زیر یوغ فرهنگ و اقتصاد دشمنان ببرند! 👈فقط این ۷ آیه مربوط به سوره‌ی نساء و سوره مائده و ترجمه آن را یکبار با دقت بخوانند و ببینند که نظر خداوند درباره آنها چیست. 👇👇👇 🔹️بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴿۱۳۸﴾ به منافقان بشارت ده كه مجازات دردناكی در انتظار آنها است. (۱۳۸) 🔹️الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ﴿۱۳۹﴾ همانها كه كافران را، بجای مومنان، دوست خود بر می‌گزينند، آيا اينها می‌خواهند از آنان كسب عزت و آبرو كنند با اينكه همه عزتها مخصوص خدا است!! (۱۳۹) 🔹️يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا﴿۱۴۴﴾ ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد كافران را بجای مومنان ولیّ و تكيه‌گاه خود قرار ندهيد. آيا می‌خواهيد (با اين عمل) دليل آشكاری بر ضرر خود در پيشگاه خدا قرار دهيد؟! (۱۴۴) 🔹️إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا ﴿۱۴۵﴾ (زيرا) منافقان در پائين‌ترين مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز ياوری برای آنها نخواهی يافت (بنابراين از طرح دوستی با دشمنان خدا كه نشانه نفاق است بپرهيزيد). (۱۴۵) 🔹️يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۵۱﴾ ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد، يهود و نصاری را تكيه‌گاه خود قرار ندهيد، آنها تكيه‌گاه يكديگرند و كسانی كه از شما به آنها تكيه كنند از آنها هستند. خداوند جمعيت ستمكار را هدايت نمی‌كند. (۵۱) 🔹️فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ ﴿۵۲﴾ مشاهد می‌كنی افرادی را كه در دلهايشان بيماری است در (دوستی با) آنان بر يكديگر پيشی می‌گيرند، و می‌گويند می‌ترسيم حادثه‌ای برای ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!) شايد خداوند پيروزی يا حادثه ديگری از ناحيه خود (به نفع مسلمانان) پيش بياورد و اين دسته از آنچه در دل پنهان داشتند پشيمان گردند. (۵۲) 🔹️وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ ﴿۵۳﴾ و آنها كه ايمان آورده‌اند می‌گويند آيا اين (منافقان) همانها هستند كه با نهايت تاكيد سوگند ياد كردند كه با شما هستيم! (چرا سرانجام كارشان به اينجا رسيد) اعمالشان نابود گشت و زيانكار شدند. (۵۳) 🔸️خداوند در قرآن، چنین افرادی را منافق، ستمکار، دارای دل‌های بیمار و زیانکار خطاب کرده است. 👌فاعتبروا یا اولی‌الابصار @shiitehistory
🌼‍ «دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: خداوند به حضرت موسي وحي فرستاد، كه چرا با من مناجات نميكني؟ عرض كرد: خدايا روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلي معطر نيست. خداوند فرمود: اي موسي! بوي دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است. از امام صادق علیه السلام نقل شده كه، اگر كسي در روز گرمي روزه بگيرد و تشنه شود، خداي سبحان هزار فرشته را موكّل ميكند تا چهرهٴ او را مسح كنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و هنگام افطار خداوند (عزّ وجلّ) ميفرمايد: «ما أطيب ريحُك وروْحك! يا ملائكتى أشهِدوا أنّى غفرت له» عجب معطري و چه بوي خوبي داري! فرشتگان من شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم. 🌹‍ باطن روزه انسان را به آنجا ميرساند كه مخاطب خدا قرار ميگيرد، اگر تا كنون ميگفت «يا الله» از آن به بعد، خداوند ميفرمايد: «يا عبدى». 📙 حکمت عبادات ص ۱۴۱ و ۱۴۲ 🌴کانال عرفان🌴 @shiitehistory
شهادت به ولایت على(ع) در اذان ⁉️پرسش : 👇👇👇 چرا شیعیان در اذان بر ولایت على (علیه السَّلام) شهادت مى دهند؟ 🔰پاسخ اجمالی: فقهاى شیعه اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت على(ع) جزء اذان نیست و اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده است. ولی این شهادت بدون قصد جزئیت، مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد؛ 1- على(ع) به حکم قرآن و حدیث ولىّ خداست. از سویی امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه به رسالت پیامبر(ص) شهادت دادید بر ولایت على (ع) نیز گواهى دهید». در واقع احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند. ✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇 شیعیان در اذان پس از شهادت بر رسالت پیامبر گرامى(صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، بر ولایت امیرمؤمنان على بن ابى طالب (علیه السَّلام) گواهى مى دهند، و این مسأله در تمام بلاد شیعى مشاهده مى شود، در این باره توضیح چند نکته ضرورى است: 1. تمامى فقهاى شیعه بر این نکته اتفاق نظر دارند که شهادت ثالثه «شهادت بر ولایت على(علیه السَّلام)» جزء اذان نیست و لذا هنگامى که فصول اذان را مى شمارند، آن را هجده فصل بیشتر نمى دانند که عبارتند از: 4 تکبیر، 2 بار شهادت بر وحدانیت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، 2 بار «حى على الصلاة»، 2 بار «حى على الفلاح»، 2 بار «حى على خیر العمل»، 2 تکبیر و 2 بار تهلیل و این سخنى است که فقهاى شیعه جملگى بر آنند. 2. اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده و گناه کرده است. 3. شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئیت جایز و یا مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد: الف: على (علیه السَّلام) به حکم قرآن و حدیث رسول گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، ولىّ خداست. ب: امام صادق (علیه السَّلام) فرمود: هرگاه به رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) شهادت دادید بر ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهید. در اثبات اصل نخست و این که على (علیه السَّلام) ولىّ خداست، گذشته از حدیث متواتر غدیر و روایات متواتر که پیامبر گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) کراراً فرموده است: «یا على أنت ولى کلّ مؤمن بعدى»(1) قرآن مجید نیز بر ولایت على (علیه السَّلام) تصریح کرده است، آنجا که مى فرماید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ* وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».(2) (تنها ولیّ و سرپرست شما خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند و کسانى که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، حزب و جمعیت خدا پیروز است). مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در حقّ امیرمؤمنان على(علیه السَّلام) وارد شده است، آنگاه که فقیرى وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد و حضرت در حال رکوع بود، با انگشت خود به فقیر اشاره کرد که انگشتر را از دست او برگیرد و در آن هنگام دو آیه یاد شده فرود آمد. مدارک نزول این حدیث فزونتر از آن است که در اینجا ذکر شود، امّا به عنوان نمونه به چند مورد در پاورقى اشاره مى کنیم.(3) بدین ترتیب، با توجه به آیه مذکور و آیات و روایات متعدد دیگر، آشکار مى گردد که امیرمؤمنان (علیه السَّلام) ولىّ و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است. در خصوص نکته دوم نیز قاسم بن معاویه، از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیمها السَّلام)، از آن حضرت چنین نقل کرده است: «إِذا قَالَ أَحدکُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْیَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه».(4) (هر گاه کسى از شما به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر گواهى داد، براى تکمیل شهادت به ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهد). بنابر آنچه گفته شد، احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند و در این صورت مشکلى در این مورد نخواهد بود.(5) @shiitehistory