🍀🌺 ﷽ 🌺🍀
#نماز_عیسی_پشت_امام_زمان
🔰🤔#سوال_کاربر⁉️
❓آیا نزول عیسی و نماز خواندن او پشت سر امام عصر در کتب معتبر آمده است یا از مطالب بی سندی است که به اشتباه بین مردم مطرح شده است❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله آمدن حضرت عیسی از آسمان و نماز خواندن او پشت سر امام عصر مساله ای اجماعی است که ریشه در روایات شیعه و اهل سنت دارد .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« از ما کسی خواهد بود که عیسی بن مریم پشت سرش نماز می خواند»
📚کشف الغمه ج3 ص264 - 📚بحار الانوار ج51 ص84
🔶پیامبر گرامی فرمود :
«مهدی زمین را از عدل و داد پر می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است و سوگند به کسی که مرا به حق پیامبر نمود اگر جز یک روز از دنیا نمانده باشد خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا فرزندم مهدی در آن خروج کند و روح الله عیسی بن مریم فرود آید و پشت سرش نماز می خواند و زمین از نور او روشن می شود و حاکمیتش به شرق و غرب می رسد »
📚کمال الدین یک جلدی ص280
❗️این نکته در روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
🔶بخاری در صحیح نقل می کند که پیامبر فرمود:
« چگونه هستید هنگامی که فرزند مریم میانتان فرود می آید در حالی که امامتان از خودتان است»
📚صحیح بخاری ج3 ص1272 - 📚صحیح مسلم ج1 ص136
🔶مسلم نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود :
«همواره گروهی از امت من حق مدارانه می جنگند و تا روز قیامت پیروز هستند »و فرمود :
« وعیسی بن مریم فرود می آید و فرمانده آنان ( سپاهیان مهدی ) به او می گوید پیش بیا و برایمان نماز بگزار .عیسی می گوید نه برخی از شما امام برخی دیگر هستید و این گرامیداشت خداوند برای این امت است»
📚صحیح مسلم ج1 ص137 - 📚مسند احمد ج5 ص113
👌در روایات دیگر اهل سنت آمده است که عیسی مسیح چهل سال در زمین می ماند و آن گاه وفات می کند و مسلمین بر او نماز می خوانند.
📚سنن ابی داود ج4 ص117 - 📚کنزالعمال ج14 ص333
@shiitehistory
#ادعیه
📜 استجابت دعا در شب نیمه شعبان از دیدگاه امام محمدباقر علیه السلام
〰〰〰〰💢🔆💢〰〰
✍...در روایات شیعه، دعاهای زیادی برای نیمه شعبان ذکر و بر استجابت دعا در این شب تأکید شده است ؛
شیخ طوسی در امالی خود روایت بسیار جالبی را در این باره نقل کرده است :
💠 حَدَّثَنِی أَبِی وَعَمِّی عَبْدُ الْعَزِیزِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِیُّ، قَالا: حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ أَبِی الْمِقْدَامِ، عَنْ أَبِی یَحْیَى، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ (عَلَیْهِمَا السَّلَامُ)، قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ (عَلَیْهِ السَّلَامُ) عَنْ فَضْلِ لَیْلَهِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، فَقَالَ:
هِیَ أَفْضَلُ لَیْلَهٍ بَعْدَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ، فِیهَا یَمْنَحُ اللَّهُ (تَعَالَى) الْعِبَادَ فَضْلَهُ، وَیَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ، فَاجْتَهِدُوا فِی الْقُرْبَهِ إِلَى اللَّهِ (تَعَالَى) فِیهَا، فَإِنَّهَا لَیْلَهٌ آلَى اللَّهُ عَلَى نَفْسِهِ أَلَّا یَرُدَّ سَائِلًا لَهُ فِیهَا مَا لَمْ یَسْأَلْ مَعْصِیَهً، وَإِنَّهَا اللَّیْلَهُ الَّتِی جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ لِنَبِیِّنَا (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) فَاجْتَهِدُوا فِی الدُّعَاءِ وَالثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، فَإِنَّهُ مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ (تَعَالَى) فِیهَا مِائَهَ مَرَّهٍ وَحَمَّدَهُ مِائَهَ مَرَّهٍ وَکَبَّرَهُ مِائَهَ مَرَّهٍ، غَفَرَ اللَّهُ (تَعَالَى) لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ مَعَاصِیهِ، وَقَضَى لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ، مَا الْتَمَسَهُ مِنْهُ، وَمَا عَلِمَ حَاجَتَهُ إِلَیْهِ وَإِنْ لَمْ یَلْتَمِسْهُ مِنْهُ، کَرَماً مِنْهُ (تَعَالَى) وَ تَفَضُّلًا عَلَى عِبَادِهِ.
📗📔 نام کتاب : الأمالي (طبع دار الثقافة) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 297
http://lib.eshia.ir/27725/1/297
🌀 از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده که از امام باقر علیه السلام د باره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد، آن حضرت فرمود:
این شب برترین شب، پس از شب قدر است، خداوند در این شب فضلش را بر بندگان جاری میسازد ، بر آنان منت نهاده و گناهان شان را میبخشد. پس تلاش کنید که در این شب به پروردگار نزدیک شوید.
به راستی که خداوند به خودش سوگند یاد کرده که در این شب هیچ درخواست کنندهای را از خود نراند؛ مادامی که درخواستش گناه نباشد.
این شب، شبی است که خداوند آن را برای ما اهل بیت علیهم السلام قرار داده در برابر شب قدر که برای پیامبر صل الله علیه وآله است.
پس در این شب در دعا و ثنا بر خداوند تلاش کنید. به راستی اگر کسی در این شب صد مرتبه «سبحان الله» ، صد مرتبه «الحمد لله» و صد مرتبه «الله اکبر» بگوید، خداوند تمام گناهان گذشته او را میبخشد و مراد دنیا و آخرتش برآورده میکند؛ چه حاجتهایی را که خواسته است و چه آنها را که نخواسته و خدا میداند که نیازمند است . و این به خاطر بخشش و عنایت خداوند بر بندگانش است.
@shiitehistory
هدایت شده از انصار الشهدا
اضطرار به #امام_زمان (عج)
اضطرار چیزی بالاتر از احتیاج و نیاز است، اضطرار یعنی شما به چیزی احتیاج داشته باشی که چیزی جایگزین آن نیست. در یک کلام اضطرار یعنی بیچارگی و درماندگی.
کلیدی ترین بحث در مسأله ظهور همین بیچاره و درمانده او شدن است، این که انسان به جایی برسد که باور کند؛ تنها راه اوست و راه نجات دیگری ندارد. اضطرار است که کلید گشایش قفل هاست، نه صرفا معرفت های علمی، عقلی وقلبی و نه صرفا اثبات وجود حضرت، و نه حتی انتظار او.
حجت الاسلام و المسلمین عالی
هدایت شده از صراط
امام خمینی قدّسالله نفسه:
«در زمان ظهور مهدی موعود (سلامالله علیه) که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود(ع) بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد و آن چیزی که انبیاء موفق نشدند به آن، با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیاء آرزو داشتند، لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند و همه اولیاء آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.»
🙏الّلهمّ عجّل لولیکالفرج🙏
هدایت شده از SOBHAN3107
🌼💐🌻🌻🌸🌼🌼💐🌻🌻🌸🌼💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
💚 میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت قطب عالم موجود.مهدی موعود (عج) بر جنابعالی و خانواده محترم مبارک
اللهم عجل لولیک الفرج
🌼💐🌻🌻🌸🌼
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
🔵 ســـــلام
صبحتون پر امیـد
روزتون پر خاطـره.
بہ امروز خـدا خوش آمدیـد
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
📖 تنفس با قرآن :
🔵 سوره هود آیه ۸۰
قٰالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ ﴿۸۰﴾
[لوط] گفت: «کاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم یا به تکیه گاهى استوار پناه مى جستم.» (۸۰)
🌼💐🌻🌻🌸🌼
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
🌕 امروز:
🔵 یک شنبه :
⬅ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
⬅ ۱۵ شعبان ۱۴۴۰
⬅ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹
🌼💐🌻🌻🌸🌼
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
🕕 روزمان را با صلوات و دعا برای فرج آغاز کنیم
✨ الـّلـهـم صـَل ِّ عـَلـَی مـُحـَمـَّدٍ وَآلِ مـُحـَمـَّدٍ وَعـَجــِّل ْ فــَرَجـَهـُم ✨
🌼💐🌻🌻🌸🌼
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
🚩 🚩 هرصبح سلامی به گل روی تو "ارباب"
چون یادگل روی تو، یادآور عشق است 🚩🚩
👈 اَلسَّلٰامُ عَلَيْكَ يٰا اَبٰا عَبْدِ اللهِ ، وَعَلَى الْاَرْوٰاحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ
عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهٰارُ
وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِيٰارَتِكُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ
وَعَلٰى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ
وَعَلىٰ اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
وَعَلىٰ اَصْحٰابِ الْحُسَيْن
🔵🔵🔵🔵🔵🔵
🌺🌻🌼🌼🌸🌻
💠 ذکر روز یک شنبه :
یا ذَالجَلالِ و الاِکرام
( ای صاحب شکوه و بزرگداشت ) 100 مرتبه
💦💦💦💦💦💦
✨ الـّلـهـم صـَل ِّ عـَلـَی مـُحـَمـَّدٍ و َآل ِ مـُحـَمـَّدٍ وَعـَجــِّل ْ فــَرَجـَهـُم ✨
🔵🔵🔵🔵🔵🔵
🌺🌻🌼🌼🌸🌻
يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ
يَا عَالِيُ بِحَقِّ عَلِيٍّ
يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ
يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ و یا قدیم الاحسان بحق الْحُسَيْنِ
اِشفِ صَدرَالحُسَینِ بظُهورِالحُجَّة
ملتمس دعا
یا علی مدد
🌼💐🌻🌻🌸🌼
💐🌷🌺🌸💦💦🌸🌺
🍃
ع المودّة، بحارا
لانوار، جمال الاُسبوع، دعوات راوندی، إعلام الوری طبرسی: ج 2، دلائل الا مامة و...
@shiitehistory
: او خواهد آمد:
خلاصه حالات چهاردهمین معصوم: دوازدهمین اختر امامت
null
آن حضرت نزدیک طلوع فجر، روز جمعه، نیمه ماه شعبان، سال 254 هجری قمری [1] در شهر سامراء به طور مخفی و پنهان از دید عموم، پا به عرصه وجود نهاد.
نام: م ح م د [2] صلوات اللّه و سلامه علیه؛ و عجّل اللّه تعالی فی فرجه الشّریف. [3].
کنیه: ابوالقاسم، ابوجعفر و...
لقب: بیش از نهصد لقب برای حضرتش ذکر کرده اند که در کتب مختلف موجود می باشد از آن جمله: مهدی، حجّت، منتقِم، بقیة اللّه الا عظم، قائم آل محمّد، صاحب الزّمان و...
پدر: امام حسن عسکری صلوات اللّه و سلامه علیه.
مادر: به نام های نرجس، ملیکه، ریحانه، صیقل و سوسن معروف است.
نقش انگشتر: «أنَا حُجَّةُ اللّهِ وَ خاصَّتُهُ».
دربان: چهار نفر به نام های عثمان بن سعید، محمّد بن عثمان، حسین بن روح، علیّ بن محمّد سمری، در غیبت صغری وکالت و وساطت حضرت را بر عهده داشته اند.
جریان ولادت آن حضرت، همانند حضرت موسی کلیم علیه السلام در کنار کاخ طاغوت زمان، مخفی و پنهان از دید جاسوس ها و عموم مردم انجام گرفت.
حضرت دارای دو غیبت بوده است: یکی غیبت صغری - که حدود هفتاد و پنج سال به طول انجامید - و دیگری غیبت کبری می باشد - که تقریبا از سال 330 هجری قمری شروع شد.
و از آن زمان به بعد برای حضرت، وکیل و نائب خاصّ معرّفی و معیّن نشده است، بلکه مجتهدین جامع الشّرایط - به عنوان وکیل و نائب عامّ - امور جامعه را بر عهده داشته و دارند.
آن حضرت در همین جامعه، بین افراد رفت و آمد و در مجالس به صورت ناشناس شرکت می نماید؛ و نیز همه را می بیند و شاهد اعمال همگان خواهد بود.
ولی دیگران هم گرچه او را می بینند، امّا شخص حضرتش را نمی شناسند که کدام یک از اشخاص می باشد.
افراد بسیاری در غیبت کبری به محضر مبارکش شرفیاب شده اند و کسب فیض کرده اند.
علائم و نشانه های متعدّد و گوناگونی جهت ظهور و قیام آن حضرت، توسّط معصومین علیهم السلام بیان و مطرح شده است، که در کتاب های مختلف اهل سنّت و شیعه به طور مشروح و مبسوط مذکور می باشد.
وقتی حضرت در مکّه معظّمه ظهور نماید، 313 نفر از اصحاب و فرماندهان او از اطراف و شهرهای مختلف در کنار کعبه الهی جمع شوند و در دست هر کدام شمشیری خواهد بود.
و سپس منادی بین زمین و آسمان گوید: این مهدی موعود است که ظهور کرده و به شیوه حضرت داوود و سلیمان علیهماالسلام قضاوت خواهد نمود و بیّنه و شاهد، لازم ندارد.
طبق آنچه در روایات آمده است: حکومت آن حضرت بین هفت تا نُه سال به طول خواهد انجامید. [4].
مدّت امامت: حضرت بنابر مشهور بین روایات، روز جمعه، نُهم ربیع الاوّل، سال 260 هجری قمری پس از شهادت پدر بزرگوارش، در سنین پنج سالگی به منصب و مقام عظمی و والای امامت و خلافت نائل گردید.
و از آن زمان تاکنون حدود 1157 سال می باشد و در آینده تا هر لحظه که خداوند متعال اراده نماید، امامت و هدایت جامعه را به عهده خواهد داشت.
مدّت عمر: آن حضرت حدود پنج سال، هم زمان با پدر بزرگوارش حضرت ابومحمّد، امام حسن عسگری علیه السلام بوده و پس از آن تا این زمان - که روی هم 1162 سال باشد - عمر پربرکت آن حضرت می باشد و در آینده تا هر زمان که خداوند بخواهد، تداوم خواهد یافت.
نماز امام زمان علیه السلام دو رکعت است، که در هر رکعت سوره حمد یک مرتبه و چون به جمله «إیّاک نعبد و ایّاک نستعین» برسد، صد مرتبه آن را تکرار نماید؛ و بعد از سوره حمد، یک مرتبه سوره توحید خوانده می شود، همچنین هر یک از ذکر رکوع و سجود را هفت مرتبه بگوید.
و چون سلام نماز را دهد، تسبیح حضرت زهراء علیها السلام را بگوید و در بعضی عبارات آمده است که بعد از آن، نیز صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد فرستاده شود.
و بعد از آن، حوائج مشروعه خود را از خداوند طلب نماید. [5].
پاورقی
[1] مطابق با بیست و دوّم مرداد ماه، سال 247 هجری شمسی می باشد.
[2] نام و لقب مبارک آن حضرت به عنوان امام «محمّد، مهدی» علیه السلام طبق عدد حروف أبجد کبیر - 92، 59 - می باشد.
[3] طبق احادیث وارده: گفتن نام صریح امام زمان علیه السلام در زمان غیبت حرام و غیرمجاز است، که بعضی از آن احادیث، ضمن چهل حدیث منتخب خواهد آمد.
[4] شخصی از امام جعفر صادق علیه السلام سؤال نمود که امام زمان علیه السلام چند سال حکومتش به طول می انجامد؟
حضرت فرمود: هفت سال، روزها و شبهایش به اندازه ای طولانی می گردد که یک سال آن مساوی است با ده سال از سالهای دوران شما، پس مجموع حکومت آن حضرت هفتاد سال از سالهای شما خواهد بود. غیبة طوسی: ص 474، ح 497، إعلام الوری: ج 2، ص 290.
و در بعضی روایات آمده که مدّت حکومت حضرت 309 (سیصد و نُه) سال خواهد بود. توضیح در اوّلین پاورقی داستان 24 موجود است.
[5] ولادت و دیگر حالات حضرت برگرفته شده است از:
اصول کافی: ج 1، تهذیب الا حکام: ج 6، تاریخ اهل البیت علیهم السلام، مجموعة نفیسة، أعیان الشیعه: ج 2، کشف الغمّة: ج 2، ینابی
📌 #کلام_امام_زمان_عج
♦️إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا:
🌹 #ای_شیعه_ما
💠 ما در رعايت حال شما كوتاهى نمىكنيم و ياد شما را از خاطر نبردهيم، كه اگر جز اين بود گرفتارىها به شما روى مىآورد و دشمنان، شما را ريشه كن مىكردند. از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد.
📚بحارالانوار جلد ۵۳ صفحه ۱۷۴
❤️ اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ
🍃اى خدا غم و اندوه دورى آن بزرگوار را به ظهورش از قلوب اين امت برطرف گردان❤️
📜 #دعای_عهد
@shiitehistory
♥️یا مولانا یا صاحب الزمان ♥️
جمعه را سرمه کشیدم که مگر برگردی
با همان سیصد و ... دلتنگ نفر برگردی
زندگی نیست ممات است، تو را کم دارد
دیدنت ارزش آواره شدن هم دارد
خیر از جمعه ندیدیم به والعصر قسم
بی تو ما طعنه شنیدیم به والعصر قسم
از دل تنگ ما آیا خبر هم داری؟
آشنا، پشت سرت مختصری هم داری؟
هیچکس تاب و تب چشم تو را درک نکرد
هیچکس اشک شب چشم تو را درک نکرد
منتی بر سر ما هم بگذاری بد نیست
آه کم چشم به راهم بگذاری، بد نیست
به نظر میرسد این فاصله ها کم شدنی ست
غیر ممکن تر از این خواسته ها هم شدنی ست
دارد از جاده صدای جرسی می آید
مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید
چون قرار همه با حضرت آقا جمعه است
همه دلخوشی هفته ما با جمعه است
منجی ما به خداوند قسم آمدنی ست
یوسف گم شده، ای اهل حرم آمدنی ست
@shiitehistory
#١٠_اردیبهشت_روز_ملی_خلیج_فارس
🇮🇷سخن پیامبر بزرگوار اسلام (ص) مقدسترین سند در اثبات نام #خلیج_فارس
🔘در این کتاب حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که در آن پیامبر سه بار نام #بحر_فارس را از زبان مبارک خود جاری ساختهاند
📒روزی پیامبر مکرم اسلام در جمع اصحابشان در خصوص #دجال صحبت میفرمایند و نهایتا این گونه بیان میدارند:
"...الْمَدِینَةُ مَا بَابٌ مِنْ أَبْوَابِهَا إِلَّا مَلَکٌ مُصَلِّتٌ سَیْفَهُ یَمْنَعُهُ، وَبِمَکَّةَ مِثْلُ ذَلِکَ، ثُمَّ قَالَ: «فِی بَحْرِ فَارِسَ مَا هُوَ فِی بَحْرِ الرُّومِ مَا هُوَ، ثَلَاثًا» ثُمَّ ضَرَبَ بِکَفِّهِ الْیُمْنَى عَلَى الْیُسْرَى ثَلَاثًا...."
📝که ترجمه آن به این شرح است:
«در #مدینه هیچ دروازهای نیست مگر اینکه فرشتهای در حالیکه شمشیرش را بیرون آورده از ورود (دجال) ممانعت کند. سپس پیامبر سه بارگفتند: (دجال) در دریای فارس و در، دریای روم نیست و سپس سه بار کف دست راست خود را بر کف دست چپ شان زدند...»
▪️در ذیل این کتاب نیز به صحیح بودن این حدیث با عبارت "رجاله الصحیح" اشاره شده است.
📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١٢٠
اسکن👈 yon.ir/21LnI
📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١٣٠
اسکن👈 yon.ir/k5HRW
📚مسند ابی یعلی،ج۴ص١۴٢
اسکن👈 yon.ir/trfSz
ولی طبق متون پهلوی
☑️طی استفتائی که از چندی تن از مراجع عظام شیعه، حضرات آیات
نوری همدانی ( yon.ir/LqdaX )
علوی گرگانی ( yon.ir/RxDnK )
سبحانی ( yon.ir/X5DJ9 )
انجام شده است استناد به این حدیث را خوب و حضرت آیت الله علوی گرگانی با عنایت به کلام نبی مکرم اسلام (ص)، جعل نام خلیج فارس را «حرام شرعی» اعلام کردند.
@shiitehistory
❓چه نوع انتظارى ارجح است؟
✍ مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است.
✅ برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصور می كنند كه انتظار بر اساس آن، به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد؛ در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است. بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظار فرج مسئولیت آفرین است.
✅ به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد، مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
1⃣ عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجاتبخشی او داشته باشد.
2⃣ عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
3⃣ عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینه های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی كند.
📗 شهید مطهری، قیام و انقلاب مهدی
@shiitehistory
حکمت روزه گرفتن چیست چرا باید روزه بگیریم⁉️
قال الله تبارک و تعالی :
یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون.
خداوند تبارک و تعالی می فرمایند :
ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.
📖 سوره بقره آیه 183
🌺🍃🌸🕊🍃🌸🕊🌺
1- پایه های اسلام
قال الباقر علیه السلام :
بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.
امام باقر علیه السلام فرمودند :
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).
📗فروع کافی، ج 4 ص 62، ح 1
🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺
2- فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام :
انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر.
امام صادق علیه السلام فرمودند :
خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.
📘من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1
🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺
3- روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام :
فرض الله. .. الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق
امام علی علیه السلام فرمودند :
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
📕نهج البلاغه، حکمت 252
🌺🍃🌸🕊 🍃🌸🕊🌺
4- روزه یاد آور قیامت
قال الرضا علیه السلام :
انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر.
امام رضا علیه السلام فرمودند :
مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.
📗وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10
🍃🌺🌸به امید ظهور زیباترین گل دنیا 🌸🌺🍃
@shiitehistory
: او خواهد آمد:
💢معنای #رمضان چیست؟
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد.
چون در این ماه #گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض
الذنوب؛
ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا #گناهان را می سوزاند.»
📗مفردات الفاظ ص 209
📗بحارالانوار، ج 55، ص 341
@shiitehistory
#یا_امیر_المومنین_ع
#ولایت_امیرالمومنین_علیه_السلام
🔵 شیعیـان حیــدرے گـوارای وجودتان|
شــــرط اصلــی قبــولـیِ نمــاز و روزه
👈👈رسولاکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
یاعلی! اگر امّـت من آنقدر روزه بگیرند که از کمـر خمیده شوند،
و آنقدر نماز بخوانند که چــون زه کمـــان لاغر گردنـــد،
و بـا تـو دشمنــــی نـماینــــد،
خداونــــد آنـان را بـا صــــــــورت در آتـــــــش مــــیافـکنــــــد.
📚 منابع فقط از کتب اهلسنت:
شمس الاخبار، ص ۳۳.
كنز الفوائد، ج ٢، ص ١٨١.
مناقب ابن مغازلی، ص ۲۹۷.
فرائد السمطین، ج ۱، ص ۵۱.
تاریخ دمشق، ج ٤٢، ص ٢٨٧.
کفایة الطالب، ص ۱۷۹ و ۳۱۸.
شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۵۵۱.
المناقب للكوفی، ج ۱، ص ۲٤٢.
الکامل ابن عدی، ج ٦، ص ٣٠٣.
تاریخ ابن عساکر، ج ۱، ص ١٤۵.
#أللهم_عجل_لولیک_الفرج
@shiitehistory
💯#حتما_بخوانید‼️👇
#بی_نماز_از_سگ_خوک_کافر_منافق #بد_تر_است👇
🔸نبی مکرم اسلام خدا (ص) فرمودند :
در قیامت سگ گوید:
الحمدلله که خدا مرا #سگ خلق کرد و خوک خلق نکرد!!!
خوک گوید:
الحمدلله که خدا مرا #خوک خلق کرد و کافر خلق نکرد!!!
کافر گوید:
الحمدلله که خدا مرا #کافر خلق کرد و منافق خلق نکرد!!!
منافق گوید:
الحمدلله که خدا مرا #منافق خلق کرد و #تارک_الصلاة (بی نماز) خلق نکرد!!!
📚 منبع: جامع الأخبار ، صفحه ۷۴ ،الفصل الرابع و الثلاثون فی تارک الصلاة و امالی شیخ صدوق
@shiitehistory
👈قابل توجه همه آنهایی که عاشقان استکبار هستند و برای اجرای اسناد غربی مثل سند ۲۰۳۰ و FATF و برجام و پالرمو و... تلاش دارند تا کشور اسلامی ما را زیر یوغ فرهنگ و اقتصاد دشمنان ببرند!
👈فقط این ۷ آیه مربوط به سورهی نساء و سوره مائده و ترجمه آن را یکبار با دقت بخوانند و ببینند که نظر خداوند درباره آنها چیست. 👇👇👇
🔹️بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴿۱۳۸﴾
به منافقان بشارت ده كه مجازات دردناكی در انتظار آنها است. (۱۳۸)
🔹️الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ﴿۱۳۹﴾
همانها كه كافران را، بجای مومنان، دوست خود بر میگزينند، آيا اينها میخواهند از آنان كسب عزت و آبرو كنند با اينكه همه عزتها مخصوص خدا است!! (۱۳۹)
🔹️يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا﴿۱۴۴﴾
ای كسانی كه ايمان آوردهايد كافران را بجای مومنان ولیّ و تكيهگاه خود قرار ندهيد. آيا میخواهيد (با اين عمل) دليل آشكاری بر ضرر خود در پيشگاه خدا قرار دهيد؟! (۱۴۴)
🔹️إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا ﴿۱۴۵﴾
(زيرا) منافقان در پائينترين مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز ياوری برای آنها نخواهی يافت (بنابراين از طرح دوستی با دشمنان خدا كه نشانه نفاق است بپرهيزيد). (۱۴۵)
🔹️يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۵۱﴾
ای كسانی كه ايمان آوردهايد، يهود و نصاری را تكيهگاه خود قرار ندهيد، آنها تكيهگاه يكديگرند و كسانی كه از شما به آنها تكيه كنند از آنها هستند. خداوند جمعيت ستمكار را هدايت نمیكند. (۵۱)
🔹️فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ ﴿۵۲﴾
مشاهد میكنی افرادی را كه در دلهايشان بيماری است در (دوستی با) آنان بر يكديگر پيشی میگيرند، و میگويند میترسيم حادثهای برای ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!) شايد خداوند پيروزی يا حادثه ديگری از ناحيه خود (به نفع مسلمانان) پيش بياورد و اين دسته از آنچه در دل پنهان داشتند پشيمان گردند. (۵۲)
🔹️وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ ﴿۵۳﴾
و آنها كه ايمان آوردهاند میگويند آيا اين (منافقان) همانها هستند كه با نهايت تاكيد سوگند ياد كردند كه با شما هستيم! (چرا سرانجام كارشان به اينجا رسيد) اعمالشان نابود گشت و زيانكار شدند. (۵۳)
🔸️خداوند در قرآن، چنین افرادی را منافق، ستمکار، دارای دلهای بیمار و زیانکار خطاب کرده است.
👌فاعتبروا یا اولیالابصار
@shiitehistory
🌼
«دهان روزه دار پيش من
از مشك خوشبوتر است»
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
خداوند به حضرت موسي وحي فرستاد، كه چرا با من مناجات نميكني؟ عرض كرد: خدايا روزه دارم و در حال روزه، دهان خيلي معطر نيست. خداوند فرمود: اي موسي! بوي دهان روزه دار پيش من از مشك خوشبوتر است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده كه، اگر كسي در روز گرمي روزه بگيرد و تشنه شود، خداي سبحان هزار فرشته را موكّل ميكند تا چهرهٴ او را مسح كنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و هنگام افطار خداوند (عزّ وجلّ) ميفرمايد: «ما أطيب ريحُك وروْحك! يا ملائكتى أشهِدوا أنّى غفرت له» عجب معطري و چه بوي خوبي داري! فرشتگان من شاهد باشيد كه من او را آمرزيدم.
🌹
باطن روزه انسان را به آنجا ميرساند كه مخاطب خدا قرار ميگيرد، اگر تا كنون ميگفت «يا الله» از آن به بعد، خداوند ميفرمايد: «يا عبدى».
📙 حکمت عبادات ص ۱۴۱ و ۱۴۲
🌴کانال عرفان🌴
@shiitehistory
شهادت به ولایت على(ع) در اذان
⁉️پرسش : 👇👇👇
چرا شیعیان در اذان بر ولایت على (علیه السَّلام) شهادت مى دهند؟
🔰پاسخ اجمالی:
فقهاى شیعه اتفاق نظر دارند که شهادت بر ولایت على(ع) جزء اذان نیست و اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده است. ولی این شهادت بدون قصد جزئیت، مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد؛ 1- على(ع) به حکم قرآن و حدیث ولىّ خداست. از سویی امام صادق(ع) فرمود: «هرگاه به رسالت پیامبر(ص) شهادت دادید بر ولایت على (ع) نیز گواهى دهید». در واقع احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند.
✅پاسخ تفصیلی:👇👇👇
شیعیان در اذان پس از شهادت بر رسالت پیامبر گرامى(صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، بر ولایت امیرمؤمنان على بن ابى طالب (علیه السَّلام) گواهى مى دهند، و این مسأله در تمام بلاد شیعى مشاهده مى شود، در این باره توضیح چند نکته ضرورى است:
1. تمامى فقهاى شیعه بر این نکته اتفاق نظر دارند که شهادت ثالثه «شهادت بر ولایت على(علیه السَّلام)» جزء اذان نیست و لذا هنگامى که فصول اذان را مى شمارند، آن را هجده فصل بیشتر نمى دانند که عبارتند از:
4 تکبیر، 2 بار شهادت بر وحدانیت خدا، 2 بار شهادت بر رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، 2 بار «حى على الصلاة»، 2 بار «حى على الفلاح»، 2 بار «حى على خیر العمل»، 2 تکبیر و 2 بار تهلیل و این سخنى است که فقهاى شیعه جملگى بر آنند.
2. اگر فردى شهادت سوم را به عنوان جزئى از اذان بگوید، کار حرامى مرتکب شده و گناه کرده است.
3. شهادت سوم در اذان، بدون قصد جزئیت جایز و یا مستحب است و این استحباب، دو مبنا دارد:
الف: على (علیه السَّلام) به حکم قرآن و حدیث رسول گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم)، ولىّ خداست.
ب: امام صادق (علیه السَّلام) فرمود: هرگاه به رسالت پیامبر (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) شهادت دادید بر ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهید.
در اثبات اصل نخست و این که على (علیه السَّلام) ولىّ خداست، گذشته از حدیث متواتر غدیر و روایات متواتر که پیامبر گرامى (صلَّى اللّه علیه و آله و سلَّم) کراراً فرموده است: «یا على أنت ولى کلّ مؤمن بعدى»(1) قرآن مجید نیز بر ولایت على (علیه السَّلام) تصریح کرده است، آنجا که مى فرماید:
«إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ* وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ».(2)
(تنها ولیّ و سرپرست شما خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مى دارند و در حال رکوع زکات مى دهند و کسانى که ولایت خدا و پیامبر او و افراد با ایمان را بپذیرند، حزب و جمعیت خدا پیروز است).
مفسران اتفاق نظر دارند که این آیه در حقّ امیرمؤمنان على(علیه السَّلام) وارد شده است، آنگاه که فقیرى وارد مسجد شد و از مردم درخواست کمک کرد و حضرت در حال رکوع بود، با انگشت خود به فقیر اشاره کرد که انگشتر را از دست او برگیرد و در آن هنگام دو آیه یاد شده فرود آمد.
مدارک نزول این حدیث فزونتر از آن است که در اینجا ذکر شود، امّا به عنوان نمونه به چند مورد در پاورقى اشاره مى کنیم.(3)
بدین ترتیب، با توجه به آیه مذکور و آیات و روایات متعدد دیگر، آشکار مى گردد که امیرمؤمنان (علیه السَّلام) ولىّ و سرپرست مؤمنان از جانب خدا است.
در خصوص نکته دوم نیز قاسم بن معاویه، از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیمها السَّلام)، از آن حضرت چنین نقل کرده است:
«إِذا قَالَ أَحدکُمْ لا إِلهَ الّا اللّه مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّه، فَلْیَقُل عَلىٌّ وَلِىُ اللّه».(4)
(هر گاه کسى از شما به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر گواهى داد، براى تکمیل شهادت به ولایت على (علیه السَّلام) نیز گواهى دهد).
بنابر آنچه گفته شد، احدى از شیعیان آن را به عنوان جزئى از اذان نمى گوید وحتى برخى در اقامه براى اینکه از دیگر اجزا تمیز داده شود، فقط یک بار آن را مى گویند و در این صورت مشکلى در این مورد نخواهد بود.(5)
@shiitehistory
🔴 قرارداد ننگین...
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکتی انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز توتون و تنباکو برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند. مأموران دولتی نیز باید برای تحقق این امر با آنها همکاری می کردند.
♦️با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
♦️ناگهان عده زیادی از فرنگیان از لندن به تهران آمدند و از آنجا به شهرهای گوناگون ایران رفتند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی خریدند، بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
♦️رهبران مذهبی وقتی این وضعیت را دیدند، کوشیدند افزون بر گوشزد کردن زیان های اقتصادی این قرارداد، پی آمدهای فرهنگی و اجتماعی آن را نیز به مردم یادآور شوند. مردم به ندای رهبران خود پاسخ مثبت دادند و دست به قیام گسترده و عمومی زدند.
در این شرایط میرزای بزرگ فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.
♦️متن فتوا به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی».
شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدث صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.
♦️نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان عج) است»، استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق های خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان عج) توبه ندارد».
♦️این فتوای کوتاه و قاطع، چون آیات آسمانی در قلب ها نفوذ کرد و حماسی ترین و شکوهمندترین نهضت مردمی را پدید آورد که تا آن زمان در تاریخ بی مانند بود.
♦️دولت، نخست در برابر موج اعتراض، انحصار داخلی را لغو و اعلام کرد مردم می توانند توتون و تنباکوی خود را آزادانه در داخل کشور خرید و فروش کنند.با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین السلطان گفتند: «چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چاره کار، مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست».
♦️دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. ایشان در این تلگرام اظهار امیدواری کرد که دست بیگانگان به کلی از ایران کوتاه شود. این پاسخ، دولتیان را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، به مقصودشان نرساند.
♦️سرانجام شاه در پنجم جمادی الاخر سال 1309، برای اطمینان بیشتر، در نامه ای به امین السلطان، لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی این خبر را به آگاهی مردم و علما برساند. به این ترتیب، علما از صحت اعلان های دولت و فسخ امتیاز مطمئن شدند و برای پایان دادن به انتظار مردم و برقراری آرامش در جامعه، در 25 جمادی الاخر سال 1309 پایان حکم تحریم را اعلام کردند.
🔴٢٤ اردیبهشت سالرزو حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد
@shiitehistory
هدایت شده از تاریخ تشیع
🔴 قرارداد ننگین...
♦️در زمان ناصرالدین شاه، شرکتی انگلیسی رژی، قراردادی با ایران امضا کرد. بر اساس این قرارداد، خرید و فروش و تولید محل توتون و تنباکوی ایران در داخل و خارج، به مدت پنجاه سال به صورت انحصاری به آقای ماژور تالبوت و شرکای او داده شد. در مقابل، صاحبان امتیاز متعهد شدند سالانه مبلغ پانزده هزار لیره انگلیسی و یک چهارم سود کمپانی را پس از کم کردن همه مخارج، به دولت ایران بپردازند.
♦️این قرارداد، افزون بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی در پی داشت؛ زیرا بنا بر بندهای گوناگون قرارداد، صاحبان امتیاز توتون و تنباکو برای آگاهی از میزان محصول زارعان، به هرگونه تفحص و تجسس مجاز بودند. مأموران دولتی نیز باید برای تحقق این امر با آنها همکاری می کردند.
♦️با به اجرا درآمدن این قرارداد، عوامل انگلیس بر همه مقدرات مردم ایران حاکمیت می یافتند و هرگونه سلاح و ابزار نظامی را برای تسلط تدریجی بر ایران لازم داشتند، با عنوان لوازم کمپانی به ایران وارد می کردند.
♦️ناگهان عده زیادی از فرنگیان از لندن به تهران آمدند و از آنجا به شهرهای گوناگون ایران رفتند. آنها برای پیشرفت کار خود زمین هایی خریدند، بیمارستان، مدرسه، کلیسا و مدرسه های متعدد ساختند و دختران ایرانی را برای پرستاری کودکانشان استخدام کردند. آنها همچنین مردانی را به منظور نگهبانی و دفاع از منافع کمپانی به خدمت گرفتند و مردم را به آیین مسیحیت فرا خواندند.
♦️رهبران مذهبی وقتی این وضعیت را دیدند، کوشیدند افزون بر گوشزد کردن زیان های اقتصادی این قرارداد، پی آمدهای فرهنگی و اجتماعی آن را نیز به مردم یادآور شوند. مردم به ندای رهبران خود پاسخ مثبت دادند و دست به قیام گسترده و عمومی زدند.
در این شرایط میرزای بزرگ فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.
♦️متن فتوا به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است. حرره الاحقر محمدحسن الحسینی».
شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدث صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.
♦️نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان عج) است»، استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق های خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان عج) توبه ندارد».
♦️این فتوای کوتاه و قاطع، چون آیات آسمانی در قلب ها نفوذ کرد و حماسی ترین و شکوهمندترین نهضت مردمی را پدید آورد که تا آن زمان در تاریخ بی مانند بود.
♦️دولت، نخست در برابر موج اعتراض، انحصار داخلی را لغو و اعلام کرد مردم می توانند توتون و تنباکوی خود را آزادانه در داخل کشور خرید و فروش کنند.با لغو انحصار داخلی، علما در برابر اصرار امین السلطان گفتند: «چون امتناع مردم از استعمال دخانیات مستند به حکم میرزای شیرازی است، تنها چاره کار، مراجعه به وی و کسب اطلاع از نظر اوست».
♦️دو هفته پس از اعلام لغو امتیاز داخلی، پاسخ میرزای شیرازی به تلگرام علما به تهران ارسال شد. ایشان در این تلگرام اظهار امیدواری کرد که دست بیگانگان به کلی از ایران کوتاه شود. این پاسخ، دولتیان را که خواهان صدور حکم حلیت استعمال تنباکو بودند، به مقصودشان نرساند.
♦️سرانجام شاه در پنجم جمادی الاخر سال 1309، برای اطمینان بیشتر، در نامه ای به امین السلطان، لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی این خبر را به آگاهی مردم و علما برساند. به این ترتیب، علما از صحت اعلان های دولت و فسخ امتیاز مطمئن شدند و برای پایان دادن به انتظار مردم و برقراری آرامش در جامعه، در 25 جمادی الاخر سال 1309 پایان حکم تحریم را اعلام کردند.
🔴٢٤ اردیبهشت سالرزو حکم تاریخی میرزای شیرازی درباره تحریم تنباکو ولغو قرار داد استعماری گرامیباد
@shiitehistory
🚩 تصویری نادر از گنبد و بارگاه #حضرت_خدیجه سلام الله علیها و فرزندشان قاسم بن رسول الله علیهما السلام در #مکه مکرمه که به دست #وهابیت خبیث تخریب شد.
@shiitehistory