هدایت شده از گل زهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 تقویم روز 👇👇👇
🔸 پنج شنبه
🔸 ۸ شهریورماه سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی
🔸 ۱۸ ذی الحجه سال ۱۴۳۹ هجری قمری
🔸 ۳۰ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی
📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «لا اله الا الله الملک الحق المبین»
🗒 مناسبتها:
🔻عید سعید غدیر خم و انتخاب امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به جانشینی پیامبر اسلام (10 ق)
🔻امضای معاهده ننگین تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس در عهد "محمدعلی شاه قاجار" (1286 ش)
🔻قتل "میرزا علیاصغر خان اتابک اعظم" صدراعظم منفور و مستبد دوران مشروطیت (1286 ش)
🔻ارتحال عالم و عارف ربانی آیتالله "شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی" (1321 ش)
🔻انفجار دفتر نخستوزیری توسط منافقین و شهادت مظلومانه "رجایی" و "باهنر" (1360 ش)
🔻رحلت آیتالله "جلال طاهر شمس گلپایگانی" عضو مجلس خبرگان رهبری (1374 ش)
🔻روز مبارزه با تروریسم
🔻شهادت شهید حبیب دارابی (1360 ش)
🔻سیل مدهشی در سراب جاری شد، خسارات و تلفات زیادی برجای گذارد. (1327 ش)
🔻پایان طوفان نوح و قرار گرفتن کشتی حضرت نوح (ع) در کوه جودی
گلستان شدن آتش نمرود بر حضرت ابراهیم خلیل (ع)
🔻وفات حکیم و سیاستمدار بزرگ "خواجه نصیرالدین طوسی"(672 ق)
🔻ولادت فقیه فاضل، استاد متأخرین آیتالله "شیخ مرتضی انصاری"(1214 ق)
🔻درگذشت "ناجی العلی" طراح و کاریکاتوریست معروف فلسطینی (1987 م)
🔻روز ملی و استقلال "آذربایجان" از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991 م)
هدایت شده از 🌹محبینوݪایٺوشہدا🌹
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند
چو علی گرفته باشد سر چشمه بقا را
عیدبزرگ غدیربرعلی دوستان جهان مبارکباد.
شفاعت مولاعلی نصیبتان عیدوشادیتان مبارک🌸🌸🌸🌸🌸
🍀 #برگ_سبز
🍁 حزن، در ایام عید سعید غدیر...
🍃 از علامه سیّد باقر پسر آیتالله سیّد محمد هندی (متوفّای ۱۳۲۹) نقل شده که: حضرت ولیعصر (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) را در شب عید غدیر در خواب به حالت افسرده و غمگین دید. پرسید: آقای من! چه شده که شما را امروز غمگین و افسرده میبینم با اینکه مردم از عید غدیر خوشحال و مسرورند؟!
✨حضرت فرمود: حزن و اندوه مادرم زهرا را به یاد آوردم، سپس فرمود:
لا ترانی اتّخَذتُ لا و عُلاها
بَعد بَیت الاحزانِ بَیت سُرور
کُلُّ غَدرٍ وَ قَولَ اِفکٍ و زُورٍ
هُوَ فَرعٌ مِن جَحدِ نَصِّ الغَدیرِ
🍃 سوگند به شرف و مقام آن حضرت مرا نخواهی دید که پس از بیت الاحزان خانه خوشی بگیرم.
🍃 هر مکری و گفتار دروغی و شهادت نابحقی که اتفاق میافتد، علتش کسی است که نص بر غدیر را انکار کرده است.
📚
هدایت شده از مجمع دانشجویی عدالتخواه دانشگاه کاشان
🔵🔴⚪️ واقعۀ غدیر، انتصاب «مقام سیاسی» است نه «مقام معنوی»
👈🏻 بزرگترین عید مسلمین، موضوعش «سیاسی» است
🔺 عید غدیر، انتصاب علی(ع) به مقام معنوی نیست؛ اصلاً مقام معنوی، انتصابی نیست! عظمت غدیر در این است که حضرت «برای حکومت» منصوب شدند.
🔺 #امام_خمینی(ره) عید غدیر را کاملاً سیاسی میدانست و میفرمود: "اينطور نيست كه نصب حضرت امير(ع) به خلافت، از مقامات معنوى حضرت باشد... ولايت در حديث غدير، بهمعناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى" (صحیفه امام/۲۰/ ۱۱۲-۱۱۳)
🔺موضوع بزرگترین عید مسلمانان و بزرگترین شادی مؤمنان، یک موضوع سیاسی است، ولی متأسفانه این واقعیت، اصلاً با رنگ و لعابِ امروز مساجد، حال و هوای هیئتها و فضای تعالیم دینی رایج جامعۀ ما همخوانی ندارد.
#علیرضاپناهیان
@edalatkhahi_kashan
هدایت شده از الهی نگاهی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین
ثم السلام و الصلاة علی خیر الانبیاء و اعز المرسلین و خاتم النبیین و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المنتجبین الذین فرضت علینا طاعتهم اجمعین فالعن اللهم اعدائهم و غاصبی حقهم من الآن الی قیام یوم الدین
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
هدایت شده از الهی نگاهی
نزول آیه ابلاغ و آیه اکمال
در غدیر خم در شأن مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام
خود دلالت کافی و کامل بر این حقیقت دارد که معنای غدیر، جز خلافت و ولایت و امامت بلافصل و الهی امیرمؤمنان علیه السلام نبوده و نیست
چنان که علماء اهل سنت از جمله متعصبینی چون ابن تیمیه هم به این مطلب معترفند که سبب نزول آيه، نقش تعيين كننده اي در فهم معنای حقیقی آن آيات دارد 🔻
ومنها : الوقوف علي المعني قال الشيخ أبو الفتح القشيري بيان سبب النزول طريق قوي في فهم معاني الكتاب العزيز وهو أمر تحصل للصحابة بقرائن تحتف بالقضايا
📚 كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ج 13 ، ص 339
پس با اثبات این مطلب که شأن نزول این دو آیه ، علی علیه السلام بوده است ، کار تمام میشود و ولایت بلافصل ایشان اثبات میگردد...
🔷 اما با این حال، قرائن قطعی بسیاری در این واقعه وجود دارند که هر کدام به تنهایی میتواند قرینه ای قطعی بر امامت و خلافت الهی علی بن ابیطالب علیهما السلام داشته باشد.
🔶 یکی از این قرائن و دلائل غیر قابل انکار، بیعت و تبریک و تهنیت عمر بن خطاب در روز غدیر با امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که در ادامه به شرح این مطلب میپردازم ان شاء الله
هدایت شده از الهی نگاهی
تلاش علماء اهل سنت و مخالفین و معاندین در انکار بیعت خلیفه دوم با امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خود نشان دهنده اهمیت این موضوع است
اما علی رغم تلاش این افراد برای انکار و مخفی کردن این حقیقت، این واقعه با اسنادی صحیح در کتب آنها وارد آمده است که جای هیچ بهانه ای باقی نمیگذارد!
در ادامه ان شاء الله به بررسی دو طریق از این روایت پرداخته و وجه دلالت را شرح خواهم داد
هدایت شده از الهی نگاهی
🔴 طریق اول : روایت ابوهریره
🔵«أخبرنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرَانَ، قَالَ: أخبرنا عَلِيُّ بْنُ عُمَرَ الْحَافِظُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ حَبْشُونُ بْنُ مُوسَى بْنِ أَيُّوبَ الْخَلالُ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ الرَّمْلِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا ضَمْرَةُ بْنُ رَبِيعَةَ الْقُرَشِيُّ، عَنِ ابْنِ شَوْذَبٍ، عَنْ مَطَرٍ الْوَرَّاقِ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: مَنْ صَامَ يَوْمَ ثَمَانِ عَشْرَةَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ كُتِبَ لَهُ صِيَامُ سِتِّينَ شَهْرًا، 👈وهُوَ يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ👉 لمَّا أَخَذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَى يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، 👈فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ،👉 فَأَنْزَلَ اللَّهُ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»
🔴ابوهریره میگوید: هر کس در روز هجدهم ذیحجه روزه بگیرد ثواب شصت ماه روزه بر او نوشته خواهد شد.
و آن روز غدیر خم است، زمانى که پیامبر(صلی الله علیه وآله) دست على بن ابىطالب(علیه السلام) را گرفت و فرمود: آیا من ولىّ مؤمنین نیستم؟ گفتند: آرى اى رسولخدا! فرمود: هر که من مولاى اویم پس علىّ مولاى اوست.
👈عمربن خطاب گفت: مبارک باد، مبارک باد اى پسر ابى طالب! تو مولاى من و مولاى هر مسلمان شدى.👉
آنگاه خداوند این آیه را نازل کرد: «أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ...»
هدایت شده از الهی نگاهی
📚تاریخ بغداد ج9 ص221
📚 تاریخ مدینة دمشق ج42 ص233 - 234
لینک روایت از اسلام ویب:
🌐http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&hid=2775&pid=362079
لینک روایت از شامله :
🌐http://shamela.ws/browse.php/book-736#page-4977
هدایت شده از الهی نگاهی
🔺بررسی سند روایت فوق🔻
عبد الله بن علي بن محمد بن بشران
✅ثقة ثبت
تاريخ بغداد ج10، ص14
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=22633
علي بن عمر دار قطني
✅فريد عصره ، ثقة، حافظ
سير أعلام النبلاء، ج16، ص452
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=24549
حبشون بن خلال
✅صدوق
تاريخ بغداد، ج8، ص289
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=14355
علي بن سعيد
✅ ذهبی : صالح الامر. ثقة
ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج5، ص154
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=24331
ضمرة بن ربيعه
✅ احمد بن حنبل : من الثقات المأمونين، رجل صالح، صالح الحديث،
أحمد بن حنبل، العلل: ج2 ص366
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3979
عبد الله بن شوذب
✅ ابن حجر : صدوق عابد. ثقة
تقريب التهذيب ، ج1، ص501
🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4863
مطر الوراق
✅ ذهبی : الامام الزاهد الصادق
ذهبي، سير أعلام النبلاء: ج5، ص452
و ایضا از روات بخاری و مسلم (بخاری ج9ص159 و مسلم ج3ص1176)
شهر بن حوشب
✅قال حرب الكرماني: قلت لأحمد بن حنبل: شهر بن حوشب، فوثّقه، وقال ما أحسن حديثه، وقال حنبل: سمعت أبا عبد الله يقول: شهر ليس به بأس . قال الترمذي: قال محمد، يعني البخاري: شهر حسن الحديث ، قوي امره.
ذهبي، تاريخ الإسلام: ج6 ص387
و ایضا از رجال مسلم (مسلم ج3 ص1621)
ابوهریرة
✅صحابی
هدایت شده از الهی نگاهی
🔴 طریق دوم: روایت براء بن عازب
🔵 حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا عَفَّانُ ثنا حَمَّادُ بن سَلَمَهَ أنا عَلِىُّ بن زَیْدٍ عن عَدِىِّ بن ثَابِتٍ (وأبی هارون العبدی) عَنِ الْبَرَاءِ بن عَازِبٍ قال کنا مع رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فی سَفَرٍ فَنَزَلْنَا بِغَدِیرِ خُمٍّ فنودی فِینَا الصَّلاَهُ جَامِعَهٌ وَکُسِحَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم تَحْتَ شَجَرَتَیْنِ فَصَلَّى الظُّهْرَ 👈وَأَخَذَ بِیَدِ علی رضی الله عنه فقال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ انى أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَى قال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ انى أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَى قال فَأَخَذَ بِیَدِ عَلِىٍّ فقال من کنت مَوْلاَهُ فعلی مَوْلاَهُ اللهم وَالِ من ولاه وَعَادِ من عَادَاهُ قال فَلَقِیَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلک فقال له هنیاء یا بن أبی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَیْتَ مولى کل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَهٍ.👉
🔴براء بن عازب مىگوید: در حجه الوداع همراه رسول خدا بودیم، زیر درختها را تمیز کردند، فرمان اقامه نماز جماعت صادر شد، سپس رسول خدا صلى الله علیه و آله دست على را گرفت وسمت راستش قرار داد و فرمود: آیا من نسبت به مؤمنان از جان آنان به خودشان برتر نیستم؟ گفتند: آری، فرمود: آیا همسران من مادران شما نیستند؟ گفتند: آری، فرمود: این على رهبر است و من رهبر او هستم، خداوندا دوست بدار آنکه على را دوست بدارد و دشمن بدار دشمن او را، 👈عمرگفت: مبارک باشد بر تو اى علی، تو اکنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی.👉