eitaa logo
تاریخ تشیع
179 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.7هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الهی نگاهی
نزول آیه ابلاغ و آیه اکمال در غدیر خم در شأن مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیه السلام خود دلالت کافی و کامل بر این حقیقت دارد که معنای غدیر، جز خلافت و ولایت و امامت بلافصل و الهی امیرمؤمنان علیه السلام نبوده و نیست چنان که علماء اهل سنت از جمله متعصبینی چون ابن تیمیه هم به این مطلب معترفند که سبب نزول آيه، نقش تعيين كننده اي در فهم معنای حقیقی آن آيات دارد 🔻 ومنها : الوقوف علي المعني قال الشيخ أبو الفتح القشيري بيان سبب النزول طريق قوي في فهم معاني الكتاب العزيز وهو أمر تحصل للصحابة بقرائن تحتف بالقضايا 📚 كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ج 13 ، ص 339 پس با اثبات این مطلب که شأن نزول این دو آیه ، علی علیه السلام بوده است ، کار تمام میشود و ولایت بلافصل ایشان اثبات میگردد... 🔷 اما با این حال، قرائن قطعی بسیاری در این واقعه وجود دارند که هر کدام به تنهایی میتواند قرینه ای قطعی بر امامت و خلافت الهی علی بن ابیطالب علیهما السلام داشته باشد. 🔶 یکی از این قرائن و دلائل غیر قابل انکار، بیعت و تبریک و تهنیت عمر بن خطاب در روز غدیر با امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که در ادامه به شرح این مطلب میپردازم ان شاء الله
هدایت شده از الهی نگاهی
تلاش علماء اهل سنت و مخالفین و معاندین در انکار بیعت خلیفه دوم با امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خود نشان دهنده اهمیت این موضوع است اما علی رغم تلاش این افراد برای انکار و مخفی کردن این حقیقت، این واقعه با اسنادی صحیح در کتب آنها وارد آمده است که جای هیچ بهانه ای باقی نمیگذارد! در ادامه ان شاء الله به بررسی دو طریق از این روایت پرداخته و وجه دلالت را شرح خواهم داد
هدایت شده از الهی نگاهی
🔴 طریق اول : روایت ابوهریره 🔵«أخبرنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ بِشْرَانَ، قَالَ: أخبرنا عَلِيُّ بْنُ عُمَرَ الْحَافِظُ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ حَبْشُونُ بْنُ مُوسَى بْنِ أَيُّوبَ الْخَلالُ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ الرَّمْلِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا ضَمْرَةُ بْنُ رَبِيعَةَ الْقُرَشِيُّ، عَنِ ابْنِ شَوْذَبٍ، عَنْ مَطَرٍ الْوَرَّاقِ، عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: مَنْ صَامَ يَوْمَ ثَمَانِ عَشْرَةَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ كُتِبَ لَهُ صِيَامُ سِتِّينَ شَهْرًا، 👈وهُوَ يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ👉 لمَّا أَخَذَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَى يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، 👈فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ،👉 فَأَنْزَلَ اللَّهُ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» 🔴ابوهریره میگوید: هر کس در روز هجدهم ذیحجه روزه بگیرد ثواب شصت ماه روزه بر او نوشته خواهد شد. و آن روز غدیر خم است، زمانى که پیامبر(صلی الله علیه وآله) دست على بن ابىطالب(علیه السلام) را گرفت و فرمود: آیا من ولىّ مؤمنین نیستم؟ گفتند: آرى اى رسولخدا! فرمود: هر که من مولاى اویم پس علىّ مولاى اوست. 👈عمربن خطاب گفت: مبارک باد، مبارک باد اى پسر ابى طالب! تو مولاى من و مولاى هر مسلمان شدى.👉 آنگاه خداوند این آیه را نازل کرد: «أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ...»
هدایت شده از الهی نگاهی
📚تاریخ بغداد ج9 ص221 📚 تاریخ مدینة دمشق ج42 ص233 - 234 لینک روایت از اسلام ویب: 🌐http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&hid=2775&pid=362079 لینک روایت از شامله : 🌐http://shamela.ws/browse.php/book-736#page-4977
هدایت شده از الهی نگاهی
🔺بررسی سند روایت فوق🔻 عبد الله بن علي بن محمد بن بشران ✅ثقة ثبت تاريخ بغداد ج10، ص14 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=22633 علي بن عمر دار قطني ✅فريد عصره ، ثقة، حافظ سير أعلام النبلاء، ج16، ص452 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=24549 حبشون بن خلال ✅صدوق تاريخ بغداد، ج8، ص289 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=14355 علي بن سعيد ✅ ذهبی : صالح الامر. ثقة ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج5، ص154 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=24331 ضمرة بن ربيعه ✅ احمد بن حنبل : من الثقات المأمونين، رجل صالح، صالح الحديث، أحمد بن حنبل، العلل: ج2 ص366 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=3979 عبد الله بن شوذب ✅ ابن حجر : صدوق عابد. ثقة تقريب التهذيب ، ج1، ص501 🌐http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=4863 مطر الوراق ✅ ذهبی : الامام الزاهد الصادق ذهبي، سير أعلام النبلاء: ج5، ص452 و ایضا از روات بخاری و مسلم (بخاری ج9ص159 و مسلم ج3ص1176) شهر بن حوشب ✅قال حرب الكرماني: قلت لأحمد بن حنبل: شهر بن حوشب، فوثّقه، وقال ما أحسن حديثه، وقال حنبل: سمعت أبا عبد الله يقول: شهر ليس به بأس . قال الترمذي: قال محمد، يعني البخاري: شهر حسن الحديث ، قوي امره. ذهبي، تاريخ الإسلام: ج6 ص387 و ایضا از رجال مسلم (مسلم ج3 ص1621) ابوهریرة ✅صحابی
هدایت شده از الهی نگاهی
🔴 طریق دوم: روایت براء بن عازب 🔵 حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا عَفَّانُ ثنا حَمَّادُ بن سَلَمَهَ أنا عَلِىُّ بن زَیْدٍ عن عَدِىِّ بن ثَابِتٍ (وأبی هارون العبدی) عَنِ الْبَرَاءِ بن عَازِبٍ قال کنا مع رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فی سَفَرٍ فَنَزَلْنَا بِغَدِیرِ خُمٍّ فنودی فِینَا الصَّلاَهُ جَامِعَهٌ وَکُسِحَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم تَحْتَ شَجَرَتَیْنِ فَصَلَّى الظُّهْرَ 👈وَأَخَذَ بِیَدِ علی رضی الله عنه فقال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ انى أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ من أَنْفُسِهِمْ قالوا بَلَى قال أَلَسْتُمْ تَعْلَمُونَ انى أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ من نَفْسِهِ قالوا بَلَى قال فَأَخَذَ بِیَدِ عَلِىٍّ فقال من کنت مَوْلاَهُ فعلی مَوْلاَهُ اللهم وَالِ من ولاه وَعَادِ من عَادَاهُ قال فَلَقِیَهُ عُمَرُ بَعْدَ ذلک فقال له هنیاء یا بن أبی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ وَأَمْسَیْتَ مولى کل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَهٍ.👉 🔴براء بن عازب مى‌گوید: در حجه الوداع همراه رسول خدا بودیم، زیر درخت‌ها را تمیز کردند، فرمان اقامه نماز جماعت صادر شد، سپس رسول خدا صلى الله علیه و آله دست على را گرفت وسمت راستش قرار داد و فرمود: آیا من نسبت به مؤمنان از جان آنان به خودشان برتر نیستم؟ گفتند: آری، فرمود: آیا همسران من مادران شما نیستند؟ گفتند: آری، فرمود: این على رهبر است و من رهبر او هستم، خداوندا دوست بدار آنکه على را دوست بدارد و دشمن بدار دشمن او را، 👈عمرگفت: مبارک باشد بر تو اى علی، تو اکنون مولا و رهبر من و تمام مؤمنان هستی.👉
هدایت شده از الهی نگاهی
📚 مسند أحمد بن حنبل، ج ۴، ص ۲۸۱، ح۱۸۵۰۲ 📚 فضائل الصحابه لابن حنبل ج ۲، ص ۵۹۶، ۱۰۱۶ و ج ۲، ص ۶۱۰، ح۱۰۴۲ 📚 الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج ۶، ص ۳۷۲، ح۳۲۱۱۸ 📚 الشریعه، ج ۴، ص ۲۰۵۱ 📚 تاریخ مدینه دمشق وذکر فضلها وتسمیه من حلها من الأماثل، ج ۴۲، ص ۲۲۱ 📚 تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج ۳، ص ۶۳۲ 📚البدایه والنهایه، ج ۷، ص ۳۵۰ 📚 کنزل العمال، ج13، ص133و 134
هدایت شده از الهی نگاهی
هدایت شده از الهی نگاهی
هدایت شده از الهی نگاهی
🔺بررسی سند روایت فوق🔻 عفان بن مسلم بن عبد الله الباهلى ✅از روات صحیح بخاری، مسلم حماد بن سلمه ✅از روات صحیح بخارى (تعلیقا)، مسلم علی بن زید بن جدعان ✅از روات صحیح مسلم عدی بن ثابت ✅از روات بخاری، مسلم أبی هارون العبدی ✅از روات بخاری و طبق قاعده رجالی اهل سنت، رجال شیخین بودن، خود بالاترین توثیق است👇
هدایت شده از الهی نگاهی
⚫️ وقد نقل بن دقیق العید عن بن المفضل وکان شیخ والده انه کان یقول فیمن خرج له فی الصحیحین هذا جاز القنطره. 🔵 ابن دقیق العید از ابن مفضل که استاد پدرش بوده است نقل حدیث دارد که مى گفت: 👈کسى که در طریق راویان بخارى باشد از پل عبور کرده است. 📚 فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج ۱۳، ص ۴۵۷
هدایت شده از الهی نگاهی
⚫️ يَنْبَغِي لكل منصف أَن يعلم أَن تَخْرِيج صَاحب الصَّحِيح لأي راو كَانَ مُقْتَض لعدالته عِنْده وَصِحَّة ضَبطه وَعدم غفلته وَلَا سِيمَا مَا انضاف إِلَى ذَلِك من إطباق جُمْهُور الْأَئِمَّة على تَسْمِيَة الْكِتَابَيْنِ بالصحيحين وَهَذَا معنى لم يحصل لغير من خرج عَنهُ فِي الصَّحِيح فَهُوَ بِمَثَابَة إطباق الْجُمْهُور على تَعْدِيل من ذكر فيهمَا 🔵 سزاوار است هر شخص منصفی بداند که نقل روایت صاحب صحیح از هر راوی، 👈به معنی عادل بودن و صحت ضبط (یعنی حافظه) و عدم غفلت آن راوی نزد صاحب صحیح است. به خصوص که علاوه بر این مساله، جمهور ائمه بر نامگذاری این دو کتاب (یعنی بخاری و مسلم) به صحیحین اجماع دارند و این امر برای غیر از کسی که صحیحین از او نقل روایت کرده اند حاصل نمیشود و این مساله (یعنی نقل حدیث در صحیحین از آن راوی) بمنزله اجماع جمهور بر تعدیل آن راوی است 📚 فتح الباري، ابن حجر، ج1ص384