*🎉🎊 ﻋﯿﺪﺗﻮﻥ ﻣﺒـﺎﺭﮐــــــــــ🎉🎊*
بر مهدی و آن هاله نورش صلوات
بر خال لب و جام ظهورش صلوات
بی پرده همه ی انس و ملک میگویند
بر سال و مه و وقت ظهورش صلوات
*ولادت حضرت صاحب الزمان« عج » مبارک*
*عیدتون مبارک🎊🎉💥*
💐💐 💐💐
💐 💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐 💐
💐
🌺🌺 🌺🌺
🌺 🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺 🌺
🌺
*💞 عــــیدتون مـــبارک💞*
🌷🌷🌷🌷
🌷🌟🌟🌟🌟🌷
🌷🌟⭐️⭐️⭐️🌟🌷
🌷 *مهدی عج* 🌷
🌷🌟⭐️⭐️⭐️🌟🌷
🌷🌟🌟🌟🌟🌷
🌷🌷🌷🌷
🍀 🌵
🍀🍀 🌵 🍀🍀
🍀🍀🍀 🌵🍀🍀
🍀🍀 🌵🍀
🍀🌵
عید آمد وعید آمد
با نقل و نبات آمد
دنیا شده یڪسرگل
هرگوشه پراز بلبل
هرخاڪ شده بستان
چون نور امید آمد
*💞 میلاد حضرت مهدی ( عج ) بر همگان مبارک🎊🎉💃💃🎈🎉🎊*
معنای لغوی سیره
«سیره» به معنای شیوه و چگونگی رفتار انسان در زندگی است. [۱]
بررسی سیره امام زمان
روایات بزرگان معصوم (ع) سیره امام زمان را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی نمودار ساختهاند:
← زندگی شخصی
زندگی شخصی امام، بسیار ساده و دور از تجمّل و اشرافیگری است. زندگی آن حضرت از نظر مادّی همانند زندگی پایینترین طبقات جامعه است.
روایات، امام زمان (ع) را در این عرصه به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مانند دانستهاند. [۲]
آن حضرت لباس کمبها میپوشد و همانند مستمندان غذا میخورد. [۳]
این شیوه همه رهبران و انسانهای الهی است. آنان زندگی خویش را با نیازمندان و مستمندان همسان میکنند تا فقر و تنگدستی بر آنان گران نیاید و محرومیت از مواهب مادّی آنان را نیازارد. [۴]
برقرار ساختن حکومت عدل جهانی بیگمان با رنجها و سختیها همراه است و از این رو، بنابر روایات حتی اصحاب امام زمان (ع) نیز پیش از برپایی این حکومت الهی در دشواری و زحمت زندگی میکنند. [۵]
←← محل سکونت حضرت مهدی بعد از ظهور
از روایات درباره جای سکونت حضرت مهدی (ع) برمیآید که آن حضرت در مسجد سهله سکونت خواهد گزید. [۶]
.
← سیره سیاسی
گسترانیدن عدل و داد از آرمانهای بنیادی امام زمان (ع) است؛ همانسان که پیامبران آسمانی (ع) نیز همواره در پی آن بودهاند. [۷]
احادیثی که از قیام امام زمان (ع) سخن میگویند، همانقدر بر عدالت پای میفشارند که بر توحید و مبارزه با شرک. [۸]
دادگری، آشکارترین صفت نیک امام (ع) است و بدین روی در برخی ادعیه از آن حضرت با عنوان «عدل منتظَر» یاد شده است و در روایتی آمده است که «امام موعود، آغاز و انجام عدل است.» بدین معنا که عدالت با آن حضرت به کمال و تمام میرسد.
کمتر حدیثی را درباره امام غایب (ع) میتوان یافت که از یادکرد عدالت تهی باشد و اخبار دراینباره به سر حدّ تواتر رسیدهاند. [۹]
در عصر ظهور، تربیت دینی و اخلاقی مردم، زمینههای برپایی عدالت را در همه ابعاد فردی و اجتماعی فراهم میسازد.
←← برپایی عدالت
در روایتی از امام رضا (ع) درباره برپایی عدالت به دست امام زمان (ع) آمده است:
«خداوند زمین را به دست او از هر ستمی میپیراید و از هر گونه کژی میزداید و...آنگاه که او خروج میکند، میزان عدل را میان مردم برمینهد و بدین سان، کسی نتواند به دیگری ستم روا دارد.» [۱۰]
این بدان معنا است که در روزگار ظهور، میزان و معیار عدالت مشخّص میشود و به دست مردم میافتد و زمامداران وظیفه خویش را میشناسند و مردم رفتار خود را به صلاح میآورند.
در روایتی دیگر آمده است که پیامبر اسلام (ص) فرمود: «مهدی ثروت را عادلانه میان مردم تقسیم میکند و خدای متعال قلب امت اسلام را از بینیازی سرشار میکند و آنان را از عدالت خویش بهرهمند میسازد.» [۱۱]
[۱۲]
بدین ترتیب، رشد روحی و عقلی مردم در آن عصر، زمینهساز عدالت جهانی میشود و قاطعیّت در اجرای احکام و قوانین عدالت محور اسلام نیز چاشنی آن میگردد و دادگری به هر خانهای پا مینهد.
چنان که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «مهدی عدالت را به هر خانهای راه مینماید؛ همانسان که سرما و گرما به هر خانهای راه مییابد، و دادگری او همه جا را در بر میگیرد.» [۱۳]
و در روایتی از امام علی (ع) آمده است: «بردهای نمیماند مگر مهدی او را میخرد و آزاد میکند و بدهکاری نمیماند مگر بدهیاش را میپردازد و حقی بر گردن کسی نمیماند مگر به صاحب حق باز میدهد و کسی کشته نمیشود مگر دیه او را میپردازد و کسی به کام مرگ نمیافتد مگر بدهی او را ادا میکند و...زمین را از داد پُر میسازد پس از آنکه از بیداد پر میشود.» [۱۴]
← سیره اجتماعی
جامعه انسانی در روزگار ظهور برای نخستین بار به گونهای بیهمتا بر عدالت و درستی استوار میشود و روایات بزرگان معصوم برای به تصویر کشاندن آن، به فراخور حال مخاطبان، حتّی از جزئیّات نظم و عدل اجتماعی روزگار حکومت جهانی امام زمان (ع) سخن گفتهاند.
←← نمونه سیره اجتماعی
در پارهای روایات آمده است که در آن زمان، پنجرههایی که به معابر عمومی باز شدهاند و برای مردم مایه زحمتاند، بسته میشوند و ناودانهایی که به راه مردم آب میریزند، از میان میروند.
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ظهور میکند، راههای بزرگ را توسعه میدهد و... مساجدی را که میان راه مردماناند، ویران میکند. [۱۵]
نیز در روایت است که هنگام حج، کسی از سوی امام خطاب به حاجیان بانگ برمیآورد: «هر کس نماز طواف واجب را گزارده است، کنار رود تا دیگران نیز نماز واجب طواف خویش را بگزارند و نماز نافله مانع انجام نماز واجب نگردد.» [۱۶]
هدف این روایات آن است که دقّت و جدّیّت امام (ع) را در برقراری عدالت نشان دهند.
←← خصوصیات کارگزاران حضرت مهدی
آنان
که در حکومت عدل حضرت مهدی (ع) وظیفهای بر عهده میگیرند، نمونههای راستی و دادگری و درستیاند و از قید امیال نفسانی و شهوتها رستهاند. حضرت مهدی (ع) بر کارگزاران خویش بسیار سختگیر است و مراقب است تا مبادا به کژی و ناراستی گرایند. [۱۷]
← سیره قضائی
از موضوعاتی که روایات پرشماری درباره آن نقل شده است، چگونگی قضاوت امام زمان (ع) میان مردم و حلّ مشکلات قضائی آنان است. شیوه قضاوت حضرت مهدی (ع) با آنچه در نظامهای قضائی بشری مرسوم است، تفاوت بنیادی دارد.
آن حضرت (ع) با شواهد و دلایل ظاهری قضاوت نمیکند؛ بلکه معیار قضاوت مهدوی، علم باطنی است.
امام (ع) با دیدن هر کس، به درون او راه مییابد و میداند چه کس بر حق است و چه کس بر باطل.
حضرت مهدی (ع) از دانشی الهی بهرهمند است که از گذر آن حتّی میان اهل کتاب به کتاب ایشان قضاوت میکند. [۱۸]
←← نمونه سیره قضایی
در روایتی از امام صادق (ع) نقل است: «قائم به حکم داوود و آل داوود و سلیمان داوری میکند و بینه طلب نمیکند.»
نیز روایت است: «چون او قیام کند، میان مردم به حکم داوود و محمّد داوری میکند و نیازش به بیّنه نمیافتد.
خداوند بدو الهام میکند و بر اساس علم خویش به داوری برمیخیزد و هر قومی را به آنچه پنهان میدارند، آگاه میسازد. دوست را از دشمن، به چهره بازمیشناسد.» [۱۹]
[۲۰]
←← خصوصیات قضاة حضرت مهدی
از برخی روایات برمیآید که امام (ع) برای قضاوت نمایندگانی به این سوی و آن سوی جهان میفرستد و آنان با تعالیم و به یاری آن حضرت (ع) از گونهای علم غیبی برخوردارند و در قضاوت از آن بهره میگیرند. [۲۱]
← سیره علمی و تربیتی
نشر دانش و تربیت انسان از نظر روحی و اخلاقی از اهداف پیامبران آسمانی و اولیای الهی (ع) است. [۲۲]
روزگار ظهور، عصر تحقّق همه آرمانهای آسمانی است. دانش و تکامل روحی و اخلاقی انسان به نهایت خویش میرسد. این موضوع از مهمترین آرمانهای مهدوی (ع) است که خود، زمینهای است برای وجود یافتن دیگر آرمانها.
←← رشد علم در عصر مهدویت
از امام علی (ع) نقل است که فرمود: «نهمین فرزند از نسل حسین، قائم است. خدا به دست او زمین را از دانایی پُر میکند پس از آنکه از نادانی پر میشود.» [۲۳]
نیز از امام صادق (ع) نقل کردهاند: «دانش را ۲۷ جزء است. هر چه پیامبران تا کنون آوردهاند، دو جزء است. چون قائم ما قیام کند، بیست و پنج جزء دیگر آشکار میگردد.» [۲۴]
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ما قیام کند، دست بر سر بندگان میگذارد و به برکت آن، عقل آنان به کمال میرسد.» [۲۵]
←← رشد علمی زنان در زمان حضرت مهدی
زنان نیز در آن دوران در دانش دینی به مرتبت والایی میرسند؛ چنان که امام باقر (ع) فرمود: «در زمان حکومت مهدی (ع) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا آنجا که زنان در خانهها با کتاب و سنت پیامبر قضاوت کنند.»
جامعه اسلامی به برکت رهبری امام زمان (ع) در عرصه اخلاق و رفتار میشکفد و در فضایل انسانی پیش میرود و بنابر روایات، کینهها از دلها برون میروند، بینیازی و بزرگواری در جانها مینشیند، خُلق و خوی مردم به کمال میرسد و یگانگی و برادری میانشان برقرار میگردد؛ چونان که اگر کسی نیازمند شود، از جیب برادر خویش برمیدارد و کسی او را باز نمیدارد. [۲۶]
[۲۷]
پانویس
۱. ↑ مجموعه آثار شهید مطهّری، ج،۱۶، ص۵۰.
۲. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۳. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.
۴. ↑ نهج البلاغه، خ۲۰۹.
۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷.
۷. ↑ حدید/سوره۵۷، آیه۲۵.
۸. ↑ عصر زندگی، ص۲۳.
۹. ↑ مکیال المکارم، ج۱، ص۱۱۸ و ۱۱۹.
۱۰. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.
۱۱. ↑ بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۴.
۱۲. ↑ مجموعه آثار شهید مطهّری، ج۱۸، ص۱۶۲.
۱۳. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲.
۱۴. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۴.
۱۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۳.
۱۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۴.
۱۷. ↑ خورشید مغرب، ص۳۰.
۱۸. ↑ بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۹.
۱۹. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۲۰. ↑ مهدی منتظر، ص۴۱۴.
۲۱. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۲۲. ↑ جمعه/سوره۶۲، آیه۲.
۲۳. ↑ کمال الدّین، ج۱، ص۲۶۰.
۲۴. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۵. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۶. ↑ بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۷. ↑ الاختصاص، ص۲۴.
کوچههای شهر را امروز چراغانی کنید
فرش تا عرش را آئینه بندانی کنید
آمده نور دل انگیزی به سمت سامرا
باید امروز کوچهها را خوب نورانی کنید
اللهم عجل لولیک الفرج …
ولادت امام زمان (عج) مبارک باد
🍀🌺🍀🌸🍀🌺🍀
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
❤️ #مهدے_جان
ما درقفسِ گناهِ مان محصوریم
از خیمہ ی سبزِ بی ڪرانٺ دوریم
بی آنڪہ حواسمان بہ غیبٺ باشد
سرگرمِ چراغانی و جشن وشوریم
امسال هم بہ جشن تولدٺ نیامدی...😭
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
#سلاممولاجانم ❤️
🍃نور رخسار تو را نیمه شبی چون دیدم
🍃تـا سحـر روی تو شد قبـله گه امیـدم
🌹روشنای رخت ای پردگی ، پرده نشین
🌹فارغم کرد زهر چه به جهان می دیدم
🍃بارها نقش خیال تو به دل حـک کردم
🍃سـالها غنچه احساس به یادت چیدم
🌹تا بشویم رهت ای نو گل ریحانه ، ببین
🌹شـبنم ســرخ زچشــمان تـــرم باریـدم
🍃خار ماندن به برت ، به زگل بی تو شدن
🍃من همین نکتـه زسـیر چمنت فهمیدم
🌹به امیدی که به گل بوسه ز رویت برسم
🌹هر گلی دیده ام از جانب تو ،بوسیدم
🍃بس کـن این ناز، مـرا کشـت تمـنا و فراق
🍃گل نـرگس مکن این بار دگـر، نومیدم
ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج🙏
تاریخ تَشیع:
💠کدام دلیل عقلی و نقلی لزوم وجود حجت الهی را اثبات می کند؟
جواب سوال
دلیل عقلی: میدانیدکه همیشه مبدافاعلیت فاعل ،علت غائی است،همانگونه که اگرمیوه نباشد وجوددرخت لغووبی فایده است وچنان چه انسان در عالم وجودنباشد ،خلقت حیوان لغواست واگرحیوان روی زمین نباشد خلقت گیاه لغواست ،اگرهم انسان کامل روی زمین نباشد وجودانسان وبه تبع آن سایر مخلوقات لغووبیجاست .چون غایت وثمره ی خلقت انسان ،انسان کامل است .سایرمخلوقات مقدمه اند برای مرتبه مافوقشان وسایرانسانها مقدمه هستند برای انسان کامل واین ازنظرعقل ثابت است که ایجادمقدمه بدون ذی المقدمه کاری بیهوده است وخدای حکیم کارلغونمیکند.افرادبشربسان تنه ی درختندوانسان کامل ثمره ی آن واگراونباشد افرادانسان تنه ی درختی هستندبی ثمرواین لغووبی فایده است .
درنتیجه تایک موجوددرعالم وجودهست بایدانسان کامل که همان حجت الهی است نیزباشد،لذامیبینیم که اولین انسان خلق شده حجت خدابوده است .پس آخرین آنها هم بایدحجت خداباشد.عقل میگویددرطول تاریخ خلقت انسان همواره انسان کامل یا حجت خدا روی زمین بوده ،هست وخواهد بود.
ثانیاباتوجه به آن که مرتبه ی حجت خدامرتبه ی اشرف است وفیض بایدازاشرف به اخص برسد پس حجت خدا واسطه ی تمام فیوضات الهی برای موجودات است مانندفیض حیات ،روزی و....نخست به اومی رسد سپس به واسطه ودست او به سایرانسانها می رسد.
ثالثاعقل حکم میکندکه خداوند حکیم همواره سفیرانی دربین خلقش داشته باشد که خواسته ی اورابرای مخلوقات وبندگانش بیان نمایندوایشان را به منافع ومصالح ونیز موجبات تباهی وفنایشان رهبری کنند،ایشان همان پیامبران وبرگزیده های خلق اوهستندکه حجتهای اومیباشندوازجانب اوتربیت شده وبه حکمت مؤیدشده اند.
نتیجتاً همیشه ودرهرزمان باید این سفیران وحجت های الهی روی زمین باشند تا حامل ورساننده ی دین الهی وپاسدار ومبلغ وتبیین کننده ی آن باشند .می بینیم که حداقل به این 3دلیل عقلی، زمین دائماً باید انسان کامل داشته باشد تاباوجودآنان دین کهنه وفرسوده نشود وازمیان نرود وسنن الهی دگرگون نشود
دلیل نقلی : دلایل بسیاری هست یک نمونه راذکر میکنیم از پیامبر(ص) نقل شده :لولاالحجة لسخت الارض باهلها ( اگرحجت الهی نبود هرآینه زمین اهلش را می بلعید )
مسندامام رضا(ع)تالیف آقای عطاری
@shiitehistory
هدایت شده از تاریخ تشیع
تاریخ تَشیع:
💠کدام دلیل عقلی و نقلی لزوم وجود حجت الهی را اثبات می کند؟
جواب سوال
دلیل عقلی: میدانیدکه همیشه مبدافاعلیت فاعل ،علت غائی است،همانگونه که اگرمیوه نباشد وجوددرخت لغووبی فایده است وچنان چه انسان در عالم وجودنباشد ،خلقت حیوان لغواست واگرحیوان روی زمین نباشد خلقت گیاه لغواست ،اگرهم انسان کامل روی زمین نباشد وجودانسان وبه تبع آن سایر مخلوقات لغووبیجاست .چون غایت وثمره ی خلقت انسان ،انسان کامل است .سایرمخلوقات مقدمه اند برای مرتبه مافوقشان وسایرانسانها مقدمه هستند برای انسان کامل واین ازنظرعقل ثابت است که ایجادمقدمه بدون ذی المقدمه کاری بیهوده است وخدای حکیم کارلغونمیکند.افرادبشربسان تنه ی درختندوانسان کامل ثمره ی آن واگراونباشد افرادانسان تنه ی درختی هستندبی ثمرواین لغووبی فایده است .
درنتیجه تایک موجوددرعالم وجودهست بایدانسان کامل که همان حجت الهی است نیزباشد،لذامیبینیم که اولین انسان خلق شده حجت خدابوده است .پس آخرین آنها هم بایدحجت خداباشد.عقل میگویددرطول تاریخ خلقت انسان همواره انسان کامل یا حجت خدا روی زمین بوده ،هست وخواهد بود.
ثانیاباتوجه به آن که مرتبه ی حجت خدامرتبه ی اشرف است وفیض بایدازاشرف به اخص برسد پس حجت خدا واسطه ی تمام فیوضات الهی برای موجودات است مانندفیض حیات ،روزی و....نخست به اومی رسد سپس به واسطه ودست او به سایرانسانها می رسد.
ثالثاعقل حکم میکندکه خداوند حکیم همواره سفیرانی دربین خلقش داشته باشد که خواسته ی اورابرای مخلوقات وبندگانش بیان نمایندوایشان را به منافع ومصالح ونیز موجبات تباهی وفنایشان رهبری کنند،ایشان همان پیامبران وبرگزیده های خلق اوهستندکه حجتهای اومیباشندوازجانب اوتربیت شده وبه حکمت مؤیدشده اند.
نتیجتاً همیشه ودرهرزمان باید این سفیران وحجت های الهی روی زمین باشند تا حامل ورساننده ی دین الهی وپاسدار ومبلغ وتبیین کننده ی آن باشند .می بینیم که حداقل به این 3دلیل عقلی، زمین دائماً باید انسان کامل داشته باشد تاباوجودآنان دین کهنه وفرسوده نشود وازمیان نرود وسنن الهی دگرگون نشود
دلیل نقلی : دلایل بسیاری هست یک نمونه راذکر میکنیم از پیامبر(ص) نقل شده :لولاالحجة لسخت الارض باهلها ( اگرحجت الهی نبود هرآینه زمین اهلش را می بلعید )
مسندامام رضا(ع)تالیف آقای عطاری
@shiitehistory
دوران زندگی امام زمان عج به چهار دوره تقسیم می شود:
1 ـ از تولد تا غیبت:
حضرت مهدی(عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام مهدی(عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.
2 ـ غیبت صغری:
پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 ق دوره غیبت_صغری آغاز شد و تا سال 329 ق ادامه پیدا کرد. در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نائب به ادامه امور مردم می پرداختند.
3 ـ دوره غیبت کبری:
این دوران از سال 329 ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.
4 ـ دوره حکومت: پس از ظهور، امام زمان(عج) بر اساس احکام اسلام حکومت_واحد_جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.
حضرت حجت (عج) فرمود: الگوی من حضرت زهرا (س) است .
اما چرا ایشان الگوی خویش را حضرت زهرا (س) معرفی مینمایند ؟
زیرا که حضرت زهرا (س) مدافع حق و حق اندیش ، حق گو و حق کردار بودند.
و اما حق چیست؟ حق همان باطن قرآن و عترت یعنی توحید، نبوت ، معاد، عدل و امامت است. بعبارتی: ایمان- صداقت- عدالت- مهربانی- کسب روزی حلال-خیرخواهی برای دیگران- راست اندیشی- راستگویی- راست کرداری- عدم تهمت و غیبت- قضاوت نکردن و حفظ آبروی دیگران- ادب و تواضع- سخاوت و صبوری- عفو وگذشت- ایثار و ازخودگذشتگی- علم و معرفت پژوهی- خلوص و یکرنگی- تقوا- دلسوزی و خیرخواه دیگران بودن ، حق است. بعبارتی همه اوصاف و خصلت های نیک ، درحقیقت همان حق هستند. ان شاالله که روز محشر و یوم الحساب، در زمره حق مداران قرار گیریم و به امید روزی که ندای یا زهرای گل نرگس ، از کنار کعبه ابراهیمی ، بر پیکره عالم پرتو افکند و راستان و نیکان ، در سایه رحمت، صداقت و عدالت مهدوی به سعادت الهی ، نائل گردند.
عرض تهنیت و شادباش ✍🏻سارافدایی
خصوصیات انسانهای آخرالزمان
____________________
____________________
📚📚📚📚📚📚📚
✍️ سوال:
انسانهای آخرالزمان چه خصوصياتی دارند که باعث می شود برخی از آن ها از اصحابی که در زمان امامان (ع) بودند و با آنها در جنگ ها شرکت ميکردند مقامشان بيشتر باشد؟
چرا در اين زمان که ما امام خود را نمی بينيم بيشتر از آن زمان ديندارتريم؟
✍ پاسخ:
روایات متعددی در بزرگداشت مقام مومنان در زمان غیبت از سوی پیامبر و اهل بیت اطهار (ع) بیان شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
☀️پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
يا علىّ! عجيب ترين مردم از جهت ايمان، و عظيم ترين ايشان از جهت يقين گروهى هستند كه در آخرالزمان زيست میكنند، زيرا ايشان به ديدار پيامبر نرسیده اند، و حجّت از ايشان غائب است، ولى ايشان به نوشته اى (كتابهای روايات معصومين) ايمان آورده اند.
📚📗من لا يحضره الفقيه: شيخ صدوق (381 ه ق)، ج 4، ص366
✅برادران پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلّم) در آخرالزمان
☀️ابو بصير و او از امام محمد باقر (عليه السّلام) روايت نموده كه پيغمبر اكرم (صلّى اللَّه عليه و آله) روزى در جمعى از اصحاب خود دو بار فرمود:
خداوندا! برادران مرا به من بنمايان.
اصحاب عرض كردند: يا رسول اللَّه! مگر ما برادران شما نيستيم؟
فرمود: نه! شما اصحاب من می باشيد، برادران من مردمى در آخرالزمان هستند كه به من ايمان مى آورند، با اين كه مرا نديده اند. خداوند آنها را با نام و نام پدرانشان، پيش از آن كه از صلب پدران و رحم مادرانشان بيرون بيايند، به من شناسانده است،
ثابت ماندن يكى از آنها بر دين خود، از صاف كردن درخت خاردار (قتاد) با دست در شب ظلمانى، دشوارتر است. و يا مانند كسى است كه پاره اى از آتش چوب درخت «غضا» را در دست نگاه دارد. آنها چراغ هاى شب تار می باشند، پروردگار آنان را از هر فتنه تيره و تارى نجات می دهد.
📚📗بحار الأنوار: علامه مجلسی، ج52، ص124
✍️این روایات و روایات آخرالزمان نشان می دهند که در زمان غیبت امام زمان (عج) دینداری بسیار سخت می شود، چرا که از یک طرف کشش های شیطانی و ابتلائات آخرالزمانی بسیار زیاد می شود و یک طرف ولی خدا در پرده غیبت است و مومنان نمی توانند او را ببینند و از وجود او استفاده کنند و مجبور هستند دین خود را بر اساس نوشته ها (قرآن و احادیث) حفظ کنند، این وضعیت موجب می شود که گرایش به بی دینی و دین گریزی بسیار پر رنگ تر از دینداری و گرایش به دین باشد و اگر کسی با این وضعیت دیندار شد ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.
✍️بنا بر این انسانهای آخرالزمان در صورتی از اصحاب پیامبر (ص) مقامشان والاتر باشد که ایمان داشته و در این ایمان خود راسخ و پابرجا باشند و الا اگر ایمان نداشته باشند ارزشی نخواهند داشت.
____________________
____________________
📚📚📚📚📚📚📚
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
🧡إنّی اُحبُّ هر چه که دارد هوای تو
شرمندهام قدم نزدم جای پای تو
🌟إنی برئتُ هر که بخواند به جز تو را
إنی عجبتُ هر که ندیده عطای تو
💚الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج💚
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک