🌺جشن سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر ( عج) در مهد آدینه ستاد نماز جمعه سرعین 🌺🌺🌺🌺🌺
اقامه نماز عبادی و سیاسی نماز جمعه شهرستان سرعین توسط حجتالاسلام والمسلمین حاج محمد شیر علی پور امام جمعه محترم در مصلی این شهر
🔰ستاد برگزاری مراسمات نمازجمعه شهرستان سرعین 🕌🕌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه های نماز جمعه سرعین صدا و سیما
31.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جشن امامت امام زمان عجل الله تعالی
در مهد آدینه نمازجمعه سرعین
1403/6/23
💎 آيـينـه عبـرت!
💠 امام علی علیهالسلام:
«هر كه به دنيا بنگرد [و آن را آيينه عبرت سازد] ، دنيا او را بينا مىگردانَد و آن كه به دنيا [به عنوان هدف] بنگرد، دنيا كورش مىسازد ».
«في صِفَةِ الدُّنيا ـ : مَن أبصَرَ بِها بَصَّرَتهُ ، ومَن أبصَرَ إلَيها أعمَتهُ».
📚 نهج البلاغه: خطبه٨٢
#حدیث_روز
🌐به«شبکه امامت استان اردبیل»بپیوندید؛
@shabake_emamat_ardabil
🇮🇷 خطبه اول نماز جمعه سرعین
9 ربیع الاول اغاز امامت
بعد از شهادت امام حسن عسکری، حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوازدهمین پیشوای شیعیان، یگانه فرزند حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است در نهم ربیع الاول سال 260 هجری قمری، به مقام امامت رسید. عید نهم ربیع الاول، عید آغاز امامت امام موعود و زیباترین طراحی و مهندسی فرهنگی برای مذهب و مکتب تشیع است چرا که شیعه پس از دو ماه و اندی حزن مقدس با جشن و سرور آغاز امامت حی و حاضر منقلب می شود. عید نهم ربیع الاول، اولین شادی مقدس و دینی پس از طولانی ترین حزن و اندوه سالیانه شیعه است و جشن نهم ربیع، بین دو ماه محرم و صفر تا عید ولادت پیامبر (در نیمه ماه ربیع الاول) قرار گرفته است و می توان آن را انقلاب عرفانی، رفتاری و فرهنگی شیعیان از عزا و حزن به فرح و سرور دانست.
در زیارتنامه حضرت ولیّ عصر علیه السلام میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ»(جمال الأسبوع، ص37). یعنی امام زمان، چشم بینای خدای متعال در بین بندگان خدا است، یعنی ایشان بر همهچیز تسلط دارد، همه چیز را میبیند، به همهچیز آگاه است.
توجّه به نظارت امام زمان(علیه السلام) بر رفتارهایمان، اصلیترین راهکار خودسازی و تزکیه نفس است و تقوااست.
این باعث میشود منتظر واقعی گردیم منتظر واقعی است و مصداق این فرمایش نورانی امام سجاد علیه السلام است:
«إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً»(کمال الدین، ج1، ص320)
نشانههای احساس حضور:
1. سی که احساس حضور در محضر مبارک امام زمان علیه السلام را دارد، نه تنها در انجام واجبات خود کوتاهی نمیکند؛ بلکه در عرصه اداء الفرائض، از دیگران سبقت می گیرد.
2. کسی که احساس حضور در محضر حضرت را دارد، در ترک محرمات موفق است، حیاء میکند و خطا نمیکند، از گناه فاصله میگیرد، میشود انسان با ورع؛ از نفسش مراقبت میکند تا در ورطه گناه نیفتد، میشود انسان با تقوا؛ با گناه که مواجه شد، نفسش را مهار میکند، میشود انسان با عفت، اگر هم خطا و گناهی از او سرزد، سریع استغفار میکند و جبران مینماید
3. کسی که احساس حضور دارد، ضریب صبر، مقاومت، ایستادگی، تحمل و پایداریاش در برابر مشکلات و سختیها بالا میرود و زیاد میشود. جزع و فزع نمیکند، غرزدن و نقزدن ندارد. مشکلات را تحمل میکند
4. کسی که احساس حضور دارد، نباید ناامید شود. چون ظهور ایشان، اراده قطعی خدا است: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»(قصص: 5). به بیان امام خمینی رضوان الله علیه: «رجاء و امیدواری از جنود عقل است، و قنوط و ناامیدی از جنود جهل و ابلیس است»(شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص129). لذا میتوان گفت ناامیدان، یکی از آزاردهندگان حضرت هستند.
5. کسی که احساس حضور دارد، اهل تواصی است. یعنی نه تنها شخصا این 4تا را انجام میدهد، بلکه این 4تا را در جامعه پرورش میدهد. نه تنها فرهنگ انتظار را در خودش نهادینه میکند، اهل فرهنگسازی و گفتمانسازی انتظار فرج در بین مردم است
و دائما بازار یاد و نام حضرت را در جامعه و مردم، گرم و پررونق نگه میدارد
به همین دلیل منتظر حقیقی اهل یادآوری و اضطرارآفرینی در بین مردم برای ظهور حضرت است. هم چنان که در دعای ندبه میخوانیم: «هَلْ مِنْ مُعِینٍ فَأُطِیلَ مَعَهُ الْعَوِیلَ وَ الْبُکَاءَ، آيا ياري کننده اي هست براي من تا با او طول دهم ناله و گريه خود را،
این ها علامت احساس حضور، کسی که این نشانه ها را داشت منتظر حقیقی و مصداق حدیث نورانی امام سجاد علیه السلام خواهیم بود.
🇮🇷 خطبه اول نماز جمعه سرعین
9 ربیع الاول اغاز امامت
بعد از شهادت امام حسن عسکری، حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوازدهمین پیشوای شیعیان، یگانه فرزند حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است در نهم ربیع الاول سال 260 هجری قمری، به مقام امامت رسید. عید نهم ربیع الاول، عید آغاز امامت امام موعود و زیباترین طراحی و مهندسی فرهنگی برای مذهب و مکتب تشیع است چرا که شیعه پس از دو ماه و اندی حزن مقدس با جشن و سرور آغاز امامت حی و حاضر منقلب می شود. عید نهم ربیع الاول، اولین شادی مقدس و دینی پس از طولانی ترین حزن و اندوه سالیانه شیعه است و جشن نهم ربیع، بین دو ماه محرم و صفر تا عید ولادت پیامبر (در نیمه ماه ربیع الاول) قرار گرفته است و می توان آن را انقلاب عرفانی، رفتاری و فرهنگی شیعیان از عزا و حزن به فرح و سرور دانست.
در زیارتنامه حضرت ولیّ عصر علیه السلام میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَیکَ یا عَینَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ»(جمال الأسبوع، ص37). یعنی امام زمان، چشم بینای خدای متعال در بین بندگان خدا است، یعنی ایشان بر همهچیز تسلط دارد، همه چیز را میبیند، به همهچیز آگاه است.
توجّه به نظارت امام زمان(علیه السلام) بر رفتارهایمان، اصلیترین راهکار خودسازی و تزکیه نفس است و تقوااست.
این باعث میشود منتظر واقعی گردیم منتظر واقعی است و مصداق این فرمایش نورانی امام سجاد علیه السلام است:
«إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیبَتِهِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَینَ یدَی رَسُولِ اللَّهِ ص بِالسَّیفِ أُولَئِکَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً»(کمال الدین، ج1، ص320)
نشانههای احساس حضور:
1. سی که احساس حضور در محضر مبارک امام زمان علیه السلام را دارد، نه تنها در انجام واجبات خود کوتاهی نمیکند؛ بلکه در عرصه اداء الفرائض، از دیگران سبقت می گیرد.
2. کسی که احساس حضور در محضر حضرت را دارد، در ترک محرمات موفق است، حیاء میکند و خطا نمیکند، از گناه فاصله میگیرد، میشود انسان با ورع؛ از نفسش مراقبت میکند تا در ورطه گناه نیفتد، میشود انسان با تقوا؛ با گناه که مواجه شد، نفسش را مهار میکند، میشود انسان با عفت، اگر هم خطا و گناهی از او سرزد، سریع استغفار میکند و جبران مینماید
3. کسی که احساس حضور دارد، ضریب صبر، مقاومت، ایستادگی، تحمل و پایداریاش در برابر مشکلات و سختیها بالا میرود و زیاد میشود. جزع و فزع نمیکند، غرزدن و نقزدن ندارد. مشکلات را تحمل میکند
4. کسی که احساس حضور دارد، نباید ناامید شود. چون ظهور ایشان، اراده قطعی خدا است: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»(قصص: 5). به بیان امام خمینی رضوان الله علیه: «رجاء و امیدواری از جنود عقل است، و قنوط و ناامیدی از جنود جهل و ابلیس است»(شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص129). لذا میتوان گفت ناامیدان، یکی از آزاردهندگان حضرت هستند.
5. کسی که احساس حضور دارد، اهل تواصی است. یعنی نه تنها شخصا این 4تا را انجام میدهد، بلکه این 4تا را در جامعه پرورش میدهد. نه تنها فرهنگ انتظار را در خودش نهادینه میکند، اهل فرهنگسازی و گفتمانسازی انتظار فرج در بین مردم است
و دائما بازار یاد و نام حضرت را در جامعه و مردم، گرم و پررونق نگه میدارد
به همین دلیل منتظر حقیقی اهل یادآوری و اضطرارآفرینی در بین مردم برای ظهور حضرت است. هم چنان که در دعای ندبه میخوانیم: «هَلْ مِنْ مُعِینٍ فَأُطِیلَ مَعَهُ الْعَوِیلَ وَ الْبُکَاءَ، آيا ياري کننده اي هست براي من تا با او طول دهم ناله و گريه خود را،
این ها علامت احساس حضور، کسی که این نشانه ها را داشت منتظر حقیقی و مصداق حدیث نورانی امام سجاد علیه السلام خواهیم بود.
🇮🇷بخش اول خطبه دوم نماز جمعه سرعین
توقع هشدارگونه رهبری از منتخب مردم
رهبر انقلاب اسلامی در بیانات روز عید غدیر در فراز بسیار مهم از بیاناتشان فرمودند: «امّا توصیه و عرض ما به نامزدهای انتخابات؛ من به این حضرات محترم عرض میکنم: با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفّق شدید و توانستید مسئولیّتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّهای با انقلاب زاویه دارند. آن کسیکه با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّهای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
آن کسیکه راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.
اکنون رییس قوه مجریه و شخصیت دوم کشور و مقام اول اجرایی ایران اسلامی و انقلابی است.
منتخب مردم باید برعهدی که با امت و امام بسته است راه و کار خود را آغاز کند.
این ویژگیها در بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی آمده است:
۱- اولین معیار در انتخاب یاران این است که؛ نباید کسانی به عنوان مشاور و وزیر و دستیار انتخاب شوند که «ذرّهای» با انقلاب و امام و نظام، زاویه دارند، یعنی در رویکردها و اقدامات و کلام و رفتار و مواضع ایشان نباید زاویه با انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.
۲مدیران ارشد نظام در منصب وزارت و مشاورت و معاونت ریاست جمهور باید کلام و رفتار و منش و نحوه مدیریتشان مبتنی بر التزام شریعت باشد. البته التزام به شریعت و دین فقط رعایت حدود شرعی در زندگی فردی نیست.در تصمیمات وبرنامه های جمعی هم هست.