eitaa logo
فکرعمیق | محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
16 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
0009.mp3
2.26M
🎵 🖋 هزاران فکر عمیق جلد اول شماره 9 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
حکمت قدر.mp3
4.73M
🔊 🔻 🔸قدر دانستن داشته‌ها 🔹تفاوت افق‌های شب قدر 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📸 🔸تا همه‌ی هستی را نخواهی به روزنه‌ی ورود به ذات احدیت راه نخواهی یافت. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 81 🔰شعله‌ی آتش هم کمال خود را از اتحاد حقیقی دارد. آتش حیات خود را وام‌دار سوخته شدن دیگران است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
خدا در نظام.mp3
16.74M
🔊 🔻 🔸همه‌ی ذرات عالم جنود خدا هستند 🔹پیوستگی علل مادی و غیر مادی 🔸نظام علت و معلول 🔹استفاده از تمام توان و درک 🔸تفاوت ضروری خلقت است. 🔹دعا 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📸 🔸زن در نگاه خدای متعال تجلّی‌گاه ذات ربوبی با مظهریّت خالقیّت است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 82 🔰در میدان ترقی انسان حکایت‌های این ‌و آن، حاکی از این ‌و آن شدن نیست، حاکی از این ‌و آن نشدن است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️41 📖 سوره آیه 16 (قسمت دوم) ‌‌ 🍃 وجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُونَ ﴿۱۶﴾ ترجمه: و شبانگاه گريه كنان نزد پدر آمدند. گريه فرياد فراق اندر فراق گر شود جان خسته، تن گردد براق گريه دارد شرح جان و شرح تن كو همی نالند از حب‌الوطن گريه زيبد جانِ جان افروخته كآتش عشق حبيب اندوخته اشک ريزد بر زمين در سجده‌گاه تا شود مهمان خدايت گاه‌گاه گريه رعد و برق را فرمان دهد درد جن و انس را درمان دهد هر كه گريد چون بهار و ابر نو زاده شد از مادر گيتی ز نو گر بيارد گريه پيغام حبيب بی‌نيازم سازد از داء و طبيب گريه بر مستی دلالت می‌كند! جان مستان در طراوت می‌كند گريه با يک قطره گر جوشان كند گاه خلقی حفظ از طوفان كند گريه هم شخم است و هم بذر و هم آب هر كه دارد گريه او حُسن المآب گريه گه دارد نشان از عشق پاک گريه غم را می‌كند صد سينه چاک اشک چون افتاد، رويت پاک كرد قطره قطره خاک كويت تاک كرد گريه‌ات كار خدایی می‌كند پاره پيوند جدایی می‌كند! گريه بر آينه صافی می‌دهد گريه بر عاشق گواهی می‌دهد اشک چون افتد تو را بر گونه‌ات می‌كند يک دل دل دریوزه‌ات گريه جان را كهربايی می‌كند گريه از او دلربایی می‌كند ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 41 ❓پرسش لطفا راجع به مطالب ذیل رهنمود و راه‌كار بفرمایید. «"افلاک تسعه" "هفت به اضافه ی دو" اگر به نُه، نَه بگویی، به ده می‌رسی و دوباره یک می‌شوی، منتها با یک صفر در جلو. این در وجهه‌ی عددی، نماد به خود رسیدن است، دوباره واحد شدن است، کنار زدن حجاب‌های ظاهری و باطنی و غوطه‌ور‌ شدن در مطلق لایتناهی است. به تمثیل، گذر از "افلاک تسعه" و نیل به الوهیت خویش است. آن‌چه که حکمای الهی به انحاء مختلف در باب این مراحل گفته و شرح‌ داده‌اند برای گذر بوده است نه برای ماندن و جا خوش کردن. در حرکت رو به بالا یا عروجی، پس از گذر از عوالم هفتگانه (که شرحش در کتاب کیمیاگری باطنی بیان شده است)، دو فلک باطنی دیگر قائل شده‌اند که از آن‌ها به نام‌های گوناگون از جمله "کرسی" و "عرش" یاد کرده‌اند. این‌جا به تمثیل مرکز فرمانروایی روح الهی توست، عمق وجودت و لطیف‌ترینِ آن است. مراد از کرسی؛ وجه فرمانروایی بر عوالم پایین‌تر است، و مراد از عرش که بالاتر از کرسی است؛ وجه ارتباط با لایتناهیِ وصف‌ناپذیر است. به بیانی ساده‌تر، وجهی از روح الهی که رو به پایین یعنی رو به عوالم مادون است "کرسی"، و آن وجهش که رو به بالا یعنی رو به سوی "مطلق لایتناهی" است، "عرش" گفته می‌شود. این روح الهی، حیات و آگاهی و حکم و رزق و... را از اَعلَی (‌لطیف‌تر) اخذ نموده و به جهان‌های مادون (‌ثقیل‌تر) می‌دهد. این کرسی و عرش، در وجود خود توست. واحدی است، که از وجهی، رو سوی مطلق دارد و از وجهی دگر، روی به عوالم پایین. اگر سالکی، واصِل شود، به واقع بر کرسی و عرش خویش دست یافته است یعنی از یک سو، از مطلق لایتناهی مستقیماً تغذیه می‌کند و از سویی دیگر بر مادون خویش فرمانروایی می‌کند. گاه سالک واصِل، در کرسی و عرش خود هم نیست، به فراتر می‌رود. روح او در لایتناهیِ لایُدرَک غوطه‌ور می‌شود. پس نیست تا بتوان از چیستی و چگونگی احوالش سخن گفت. او به اسرار رفته است. او مجذوب مطلق است و مطلقاً از اختیار خود و وجود مجازی خود، دست شسته است. در این کیفیت، آن "مطلق لایتناهی"، خود مستقیماً عوالم پایین را حکم می‌راند. معنای اسراری آیه‌ی شریفه‌ی "هُنالِکَ الوَلایَةُ لِله الحَقّ" (این‌جا فرمانروایی از آنِ خدای حق است) در چنین کیفیتی بارز می‌شود. در این کیفیت، چنین سالکِ واصِلی چون یک نیِ توخالی است. هیچ دخالتی در روند هستی نمی‌کند بلکه فقط یک مجرای پاک و باز است که "حقیقت محض" آن‌طور که بخواهد از طریق او جاری می‌شود.» «مسعود ریاعی» 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ آن‌چه در متن فوق آمده، بیان گوشه‌ای از وصف حال سالک است که هم منازلی پیش از آن دارد و هم مقامات بعد از آن. اما عرش لزوما مرکز فرماندهی نیست بلکه پایه‌ی مقطعی از آفرینش است که دارای موادِ پیدایش خواهد‌ بود. در پایان نیز باید تصحیح شود که؛ این انسان است که به چنین درکی خواهد رسید که اراده‌ی خود را فانی در اراده‌ی حق می‌داند اما همه‌ی شئونات محفوظ است. فتأمّل. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
خدا و انسان.mp3
12.57M
🔊 🔻 🔸گام سازنده 🔹وضوح راه‌ خدا 🔸شک 🔹عجله 🔸آرامش 🔹معیت پروردگار 🔸تعویض فضای‌ دید 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📸 🔸این نگاه توست که معشوق خدایت کرده نگاهت را پاس دار. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 83 🔰اگر خواندن حکایت این ‌و آن تو را حکایت این‌ و آن نکند هیچ حکایتی نخوانده‌ای. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
خدا.MP3
27.86M
🔊 🔻 🔸اولین معرفت انسان 🔹حذف اسباب و مسببات 🔸واگذاری امور به خدا 🔹فقط خدا کارگر است. 🔸ترکیب امور بدست انسان است. 🔹نتیجه‌ی کار انبیا 🔸امتحان 🔹حکمت تکرار عبادات 🔸ارتباط با ملکوت 🔹باور 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📸 🔸آدمی قدر چراغی نباشد قدر خویش را نیافته است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 84 🔰اگر حکایتی را چند بار خواندی یا شنیدی و یا گفتی و هر بار برجانت نیفزود یا حکایت دروغ است یا جان تو. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️42 📖 سوره آیه 16 (قسمت سوم) ‌‌ 🍃 وجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُونَ ﴿۱۶﴾ ترجمه: و شبانگاه گريه كنان نزد پدر آمدند. گريه بر مولای ما عين شفاست گريه بر دوری او عين وفاست گريه راز و رمز دارد با حسين با علی، زهرا و با إبن‌الحسين با رسول مصطفی و با حسن جعفر و موسی و با إبن‌الحسن گريه باشد التماس عاشقان كه ای دوای درد عاشق، تو بمان گريه دارد صد هزاران خاصيت می‌نشيند بر تو از هر ناحيه‌ات گريه آرد آسمان را بر زمين جان لاغر می‌شود از آن ثمين گريه آرد آرزوها را به بار می‌رساند جان عاشق را به يار گريه كردی گر مثال ناودان! چون بكاء دهر گردی جاودان اين همه گفتيم ليک اينجا نبود گريه اينجا روی‌ها كردی كبود گريه‌ها كردند ايشان در عشا تا نيفتد از دورويی‌ها غشا ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 42 ❓پرسش «از سخنان شیخ ابوالخیر اقطع است که فرمود: یکی در بادیه می‌رفت در‌حالی‌که آب و نان و وسایل سفر با خود نداشت. من به دنبال او در راه بودم، با خود اندیشیدم که او از جانش گذشته‌است، روی به من کرد و گفت: الغیبه حرام. از سخن او مدهوش شدم، چون به هوش آمدم با خود توبه کردم، روی باز پس کرد و گفت: و هو الذی یقبل التوبه عن عباده. و نیز از سخنان اوست: دل را صفا نتوان داد الا به تصحیح نیت با خدای و تن را صفا نتوان داد الا به خدمت اولیا. و گفت:‌ دل‌ها را مراتبی است؛ ‌دلی که جای ایمان است بر جمله مسلمانان شفیق است و همه را یاری کند در آن‌چه صلاح آنان است،‌ و دلی که جای نفاق است، ‌علامت آن حقد است و غلّ و حسد. و گفت:‌ دعوی، حماقتی است که کوه حمل آن نتواند‌ کرد. و گفت:‌ هیچ‌کس به جای شریف نرسد مگر به انجام ادب و انجام واجبات و دوری از مصاحبت با بیگانگان. رحمه الله علیه.» لطف کنید نظرتان را درباره‌ی متن فوق بفرمایید. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ این حرمت غیبت، از آنِ اولیاست لذا با غیبت در فقه تفاوت دارد. همه‌ی معارف مراتب دارند. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
خدای ندارها.MP3
4.6M
🔊 🔻 🔸نماز 🔹دست خالی 🔸یقین به نادانی 🔹درآمد جناب سلیمان (ع) 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📸 🔸پروردگارا در آفرینش پروانه‌ای همه‌ی هنر تو آشکار است آیا انسان آینه‌ی تمام نمای تو نیست؟! ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 85 🔰هرکس دروغ بگوید، یک راستی را در درون خود پرورانده است (کجی جان). ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
خسران.mp3
11.17M
🔊 🔻 🔸خسران به نفس اشاره دارد نه به جسم. 🔹محبوب واقعی 🔸عشق 🔹تقرب 🔸توصیه به صبر 🔹توصیه به حق 🔸خصوصیات شخص خاسر 🔹انسان کشدار 🆔 @shiravi_sound 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 86 🔰کسی که درب خانه اهل‌بیت برود، دست‌خالی برنمی‌گردد به شرطی که دست‌خالی برود. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️43 📖 سوره آیه 16 (قسمت چهارم) ‌‌ 🍃وجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُونَ ﴿۱۶﴾ ترجمه: و شبانگاه گريه كنان نزد پدر آمدند. قطره‌ای زان گر اصالت داشتی هر خصومت از ميان برداشتی اين‌چنين بازار حق را تيره كرد آن كه شيطان جان او همشيره كرد خويش را از بند شيطان باز كن بعد از آن، جان همچو سرو ناز كن گفت تا چشمان خود را وا كنی گريه‌های زشت را رسوا كنی! امتی ما را برادر بوده‌اند قصه‌های شهر را در بوده‌اند ای برادر گرگ نفست چاره كن بند آن از بند جانت پاره كن ورنه هم گريد هم او جان می‌درد صد ريا و كفر در خوان می‌برد گريه اينجا شد طنابی در سقوط گرچه بودی ذره ذره چون نقوط كار ما را سخت كردی اين نفاق كرد بايد دوری‌ات از اين وفاق چند خواهی گريه كردی در نهان تا بگيری زرق و برقی از جهان اشک‌هايت راستی بهر خداست؟ بوالعجب جان درخور قهر خداست! اين همه گريه گر از معشوق بود اين همه جان از چه رو معيوب بود اين تو و اين گريه‌های ريزريز هم طناب و هم براق تيزتيز! ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 43 ❓پرسش کوتاهی دست بشر از دامان معصوم حرمانی عظیم است و عادت‌ کردن ما به این حرمان، خسرانی عظیم‌تر. چرا در تربیت نسل‌های شیعه این درد و نیاز نهادینه نشده است؟ تا چه رسد به دیگران. البته در کلیشه‌ی القاب و عناوین، منجی بیان می‌شود اما وضعیت نیازمند به نجات، چرا این‌قدر عادی است؟ در سنت ابتلاء و امتحان گویا آخرین و بزرگ‌ترینش، امتحان ولایت‌پذیری است که بعد از رسول‌الله صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله مردم در آن رفوزه شدند و تا به بلوغ لازم برای توفیق در این امتحان نرسند حقیقت انسان در گستره‌ی جهان در قالب مدینه‌ی فاضله، تجلی نخواهد کرد؟ آیا ولایت فقیه فرصت تمرین برای ولایت‌پذیری نیست؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ تمرین مهمی است. بالاخص به لحاظ امکانِ رسیدنِ عموم تلاشگران به آن منزلت. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🍃 جلد اول نکته 4 ✍️ استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_ir