هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 #عکس_نوشت
🔸آن که با امام حسین علیهالسلام رفیق است بر دشمنان چو تیغ است.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_pic
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📒 #هزاران_فکر_عمیق
نکته 180
🔰زن و مرد از یکصدم استعداد خود هم بهرهمند نشدهاند تا نوبت به تفاوت آنها در مباحث نظری برسد.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_fekreamigh
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
◻️90
📖 #تفسیر_معنوی
سوره #یوسف
آیه 29 (قسمت اول)
🍃يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ ﴿۲۹﴾
ترجمه: يوسفا! اين داستان را نديده بگير. و تو [اى بانو!] از گناهت استغفار كن؛ زيرا تو از خطاكارانى.
#پرده_دری_ممنوع
ديد چون يوسف عزيز مصر گفت
بگذر از اين ماجرا و آنچه گفت
آن كه شد بيگانه با اخلاق هو
كور يوسف گردد و اخلاق او
بود شأن خويش و بر يوسف كشيد
كی چنان گفتی اگر ايمان چشيد
جان يوسف پيش از اين اعراض داشت
بر وجين نفس خود مقراض داشت
سهل باشد بعد از اين ايامها
تا برآرد از خلايق نامها
آن كه پا بر قله كوهی نهاد
دامن كوهش برآرد كی نهاد
شد زبان شاه مصر اينجا عزيز
تا بگيرد خلق را لقمه لذيذ
كرد يعنی بايد اعراض و نديد
آنچه پيدا عرش، خلقان ناپديد
گر بداند شاه مصر اين ضايعه
صد هزارش از خدايم شايعه
گر نخواهد يوسف اين ابرازها
كی تواند حق نمايد رازها!
ادامه دارد...
✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_tafsir
🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
🔎 #پرسمان
✔️پرسمان 90
❓پرسش
استاد لطف بفرمایید به متن زیر پاسخ بفرمایید.
«آیا قرآن، عقلانی است؟
ابتدا باید سوال را از ابهام خارج و روشن کنیم که منظور ما از «قرآن» و نیز از «عقلانی بودن» چیست؟ قرآن، یککاسه نیست و واجد انواع گزارههای ارزشی (ناظر به خوب و بد) و حقوقی (ناظر به حق و تکلیف و مجازات) و علمی (ناظر به هست و نیست) و زیباشناسی (ناظر به زشتی و زیبایی) است؛
سنجش عقلانیبودن در خصوص هر نوع گزاره و هر گزاره از انواع موصوف، مقتضیات خود را دارد و محتاج بررسی است؛
عقلانیت را در سه حوزه میتوان صورتبندی کرد:
عقلانیت نظری؛ تناسب دلیل و مدعا.
عقلانیت عملی؛ تناسب وسیله و هدف.
عقلانیت گفتاری؛ بیان مراد متکلم با حداقل ابهام و اجمال و غموض.
ادعای نبی راجع به وجود جن و خلقت جن از آتش؛ مدعایی ناظر به واقع است؛ یعنی چیزی به نام جن در عالم واقع وجود دارد؛ اما هیچ دلیلی ندارد و لذا نامعقول است.
ادعای سخن الله بودن قرآن، مدعایی فاقد دلیل است و نامعقول است.
ادعای تحدی برای اثبات سخن الله بودن قرآن، مغالطه و نامعقول و در حوزه اخلاق باور، خطا یا رذیلت (در صورت علم) است.
ادعای کمال اسلام، بلادلیل و نامعقول است.
بر فرض معقول بودن و عادلانه بودن بردهداری و ارتداد و شلاق و نجاست کفار و... در زمان خودش (گزاره های ارزشی و حقوقی)، فراتاریخی اعلام کردن آنها، نامعقول است و منجر به ظلمها و جنایات کثیری شده است و ...
عقلانیت گفتاری قرآن (با توجه به این ادعا که خطاب به همهی انسانها و نسخهی سعادت کل بشریت؛ در همهی زمانها و زبانها و مکانهاست) بسیار ضعیف است؛ هنوز بعد از ۱۴۰۰ سال، متخصصین عرب زبان، مراد متکلم را متوجه نشدهاند و بهتبع، هزار و یک فرقه شدهاند؛ (چه رسد به غیرمتخصصین و غیرعرب زبانها) و از این رهگذر، جنایات و ظلمهای زیادی خلق شده؛ چون داعش سنی و شیعه؛ یعنی داعش هم، مراد خود را از الفاظ مبهم و مجمل قرآن استخراج/ استنباط میکند.
این سخنان البته به این معنی نیست که همهی گزارههای قرآن نامعقول است؛
بعضی گزارهها؛ چون دعوت به احسان به والدین، ممدوح و معقول است؛ اما باز به اعتبار سخن الله نامیدنش نامعقول است؛
برای مثال، الان من به شما میگویم: «اگر دستت را روی آتش بگذاری میسوزد» و بعد، اضافه میکنم که «خداوند این را گفته» و بعد، یک مدعای دیگر هم اضافه میکنم و میگویم که: «خداوند این سخن را به من گفتهاست.»
نفس این گزاره، مطابق با واقع است و قابل دفاع و مدلل کردن؛ اما ادعای «سخن خدا بودن» و «خدا به من گفته» و باور کردن این ادعای من، نامعقول است؛ به اعتبار بلادلیل بودنش.
نامعقول بودن نیز به معنی کاذب بودن نیست؛ واقعا شاید، هم جن وجود داشته باشد و هم غلمان و هم تعداد دروازهبانان جهنم، دقیقا ۱۹ عدد باشد؛ اما چون مدعا متناسب با دلیل نیست؛ نامعقول است و تصدیقش و باور کردنش نیز نامعقول.
اساسا مدعا به گونهای است که نهتنها دلیل اثباتی ندارد؛ بلکه خلافش را هم نمیشود ثابت کرد؛ لذا معقولترین کار، تعلیق حکم و عدم باور تا اطلاع ثانوی یعنی تا زمان اقامهی دلیل کافی است.»
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
✅پاسخ
اینگونه سخن با همهی بی اعتباری ابتدایی، حکایت از انسان پویا دارد که به آن خدای محدود تن نمیدهد.
آن خدایی که از فاصلهای دور با ما مرتبط باشد، دردهای کنونی ما را دوا نخواهد کرد. بشر به خدای پاسخگو نیازمند است. اینگونه خدای، که به ابهام سخن براند کفایت این همه نیاز نخواهد کرد.
قرآن چون حقایق را بیان میکند زبان استدلالش، جان قاری است.
فرض اوّلی این بوده که قاری قرآن، قرآن را به حرف درآورد و باطن آن را مشاهده کند.
و لذا حق با دیگران است که از پیروان قرآن دلیل همراه طلب کنند.
این حق دیگران است که از ما حتی معجزه طلب کنند.
و...
#قرآن #عقلانیت
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از کلیپهای صوتی و تصویری استاد شیروی
0016.mp3استاد محمدمهدی شیروی
زمان:
حجم:
2.26M
🎵 #کلیپ_صوتی
🖋 هزاران فکر عمیق جلد اول شماره 16
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
سعادت.MP3@shiravi_ir
زمان:
حجم:
12.19M
#صوت
🔊 سعادت
#سعادت
🔸ریاضت
🔹فقه اصغر و اکبر
🔸درک جهل بالاترین سرمایه است.
🔹عدم رضایت برای برگشت به قبل
🆔 @shiravi_sound
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 #عکس_نوشت
🔸نهایت عظمت انسان است که دنیا را با همهی بیثباتی زیبا توصیف مینماید.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_pic
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📒 #هزاران_فکر_عمیق
نکته 181
🔰خدیجه علیهاالسلام نه قرآن دید و نه هزاران روایت از پیامبر و اهلبیت علیهم السلام او اما آنگونه شیفتهی پیامبر شد که همهچیز خود را به آن حضرت ایثار کرد.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_fekreamigh
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
سفینة النجاة.MP3@shiravi_ir
زمان:
حجم:
18.8M
◽️4/6/9
🔊 #صوت
🔻 سفینة النجاة
🔸مراد از روایت (ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه) چیست؟
#امام #نجات_انسان #تبعیت #چراغ
🆔 @shiravi_sound
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 #عکس_نوشت
🔸دانشی که بتواند به درد ابدیت انسان بخورد
شنیدنی است دیدنی نیست.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_pic
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📒 #هزاران_فکر_عمیق
نکته 182
🔰خدیجه علیهاالسلام خانمی است که همهی فرهیختگان و بلکه همه اقشار مردم (مرد و زن) در گذشته و حال و آینده! غبطهی او را خورده و میخورند.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_fekreamigh
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
◻️91
📖 #تفسیر_معنوی
سوره #یوسف
آیه 29 (قسمت دوم)
🍃يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ ﴿۲۹﴾
ترجمه: يوسفا! اين داستان را نديده بگير. و تو [اى بانو!] از گناهت استغفار كن؛ زيرا تو از خطاكارانى.
#پرده_دری_مانع_استغفار
او كه ستارالعيوب خلق شد
پردهاش از پای ما تا حلق شد
هر كه بيند عيب خلقان عيب اوست
خلق كی آورده حق، در جيب اوست
پرده گر افتاده كی بالا رود
گر تمام پردهها بالا رود!
گر عيان بينی خلايق روز حشر
يا شوی رسوای ايشان روز نشر
دل قوی كن زان كه ايشان نيستند
چون تو با ايشان، نه ايشان زيستند
اين همه، خلق دل و جان تو بود
كی خلايق رخصت جان تو بود
راه كی باشد درون جان ما
صد هزاران گر شدی بر خوان ما
آن كه زد بر عيب مردم پردهها
يک نبيند خلق از صد كردهها
چون خدا خود پرده باشد عيب را
جانشين جان تو شد غيب را
پرده اندازد به پهنای فلک
تا نبيند عيب خود جن و ملک!
خود چو گفتش كلٌ عندالله را
كيست تا بيند به جز الله را
چشم مادرزاد ما احول بود
عين حق يكتا و كی احول بود
كی خدا از خلق گيرد فاصله
عين او چون عين عين و واصله
خود حجاب از خود شده بی واسطه
خلق را محجوب گردد واسطه
كی بخواهد خلق را رسوا كند
گر كند رسوای، خود رسوا كند!
كور باشد چشم غير از حق شمار
كور حق را هم ز حق حق شمار
باز با يوسف بمانم بعد از اين
تا كنم صيد گهرها بعد از اين
گوش يوسف آشنای حق بود
كی زليخا نادم از ناحق بود
جان او محتاج استغفار بود
ليک بُعدش همچو يار غار بود
چون زليخا پرده يوسف دريد
ميل استغفار او از سر پريد
هر كه خواهد پرده ستر خدا
برزند كی پرده خلق خدا؟
گر زليخا عصمتش را پرده نيست
جانش استغفار حق را بنده نيست
تا ندوزی پردههای پاره را
خنده باشد رونق اين چاره را
دوختن را سوزن و نخ چاره نيست
جفت گر شد دلقها را پاره نيست
چون ندامت عمق جان سوراخ كرد
اشک آن را مرهمش با آخ كرد
ليک گر حق اشک و آهت را خريد
جغد شوم از جان معصومت پريد
پس نگردی درخور مِنْ خاطئين
جان پاكت درخور مِنْ خاشعين
ليک بنگر سرّ استغفار را
كن رها تو لفظ استغفار را
يعنی ای حق پردهات انداختم
آنچه بردم، شد يقينم باختم
تو حضورت پرده جان من است
گر تو باشی عزت از آن من است
بل تو هستی جان و جان پردهها
تو بيا ای رفته از اين كردهها
ادامه دارد...
✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_tafsir
🆔 @shiravi_ir