eitaa logo
فکرعمیق|محمدمهدی‌شیرَوی‌خوزانی
1.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
4.1هزار ویدیو
27 فایل
سهم‌توازهستی‌همه‌هستی‌است‌وتونیزسهم‌همگان هستی،هستی‌ات‌رادریاب‌تاهستی‌ات‌رادریابندواین حق‌توست‌وتونیزحق‌دیگران‌هستی. فکرعمیق. آدرس‌های ما👈 https://zil.ink/shiravi_ir پاسخ به سوالات👈 ble.ir/join/NGMyZGI5OT ادمین کانال 👈 @Mmshiravi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 560 🔰کسی که بر نفس خود پیروز شود ترس از قاموس زندگی او رخت برمی‌بندد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️280 📖 سوره آیه 67 (قسمت سوم) ‌‌🍃وقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿۶۷﴾ ترجمه: و گفت: اى پسرانم‌! [در اين سفر] از يک در وارد نشويد بلكه از درهاى متعدد وارد شويد، و البته من [با اين تدبير] نمی‌توانم هيچ حادثه‌اى را كه از سوى خدا براى شما رقم خورده از شما برطرف كنم، حكم فقط ويژه خداست، [تنها] بر او توكل كرده‌ام، و [همه] توكل كنندگان بايد به خدا توكل كنند. جستجو كن مرشد خود در زمين تا نمانی درخور يک سرزمين عمر خود گر صرف يعقوبی كنی پير جان را همچو يعقوبی كنی پير بايد كار يعقوبی كند عاقبت درمان چون موبی كند دست گر بر دامنش انداختی دلق تن از ماسِوا انداختی رو غنيمت دان كه فرصت می‌جهد لحظه‌ای غفلت كنی او می‌رهد ای بسا مرشد كه از دست تو رفت با تو بودند سال و ماه و روز و هفت سر نهی گر در ركابش ماندنی است بس حكايت‌ها كه اينجا خواندنی است بين پيران سال‌ها فترت بود سوزها از داغ و از حسرت بود كفر اين نعمت تمام كافريست شكر آن در انتهای طاهريست دامن پيران رها كردن خطاست مهر ايشان داشتن عين عطاست ما رها كرديم و در ره مانده‌ايم قصه درماندگان را خوانده‌ايم مرشد حق همچو مولا منتظر تو گمان انتظار او منتظر انتظارت می‌كشد در پختگی تا ز اخلاقت رود ناپختگی همچو تنزيل است تا بالای سر نی به زير پاست نی تا زير سر ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 280 ❓پرسش اسلام ته ته دين است. اسلام ورژن آخر زندگی و زنده بودن است. پيامبر اسلام ته پيامبر‌ها و ته عاشقی است. وعده سر خرمن نمی‌خواهم. بد كردم قبول، خريت كردم قبول، خراب كردم قبول ولی اين‌ها چه ربطی به زندگی دارد؟ كجای اسلام حرف از شادی می‌زند؟ در آموزه‌های پيامبر، شادی‌هایش رو به من آدرس بدهيد. 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ بله قربان، اسلام ته ته دین است. درست است و دین، یعنی آیین زندگی ولی یک نکته را فراموش نکنیم که دین عبارتست از آن‌چه که یک انسان در تمام حیات ابدی خودش به آن نیازمند است و انسان آن‌چه که در این دنیا در حال گذراندن است، نسبت به آن‌چه که باید بگذراند یک چشم‌ برهم‌ زدن هم نیست. ولی باز هم باید دقت کنیم که چنان‌چه این یک لحظه هم شادی نداشته باشد، شادی، به جهان دیگر منتقل نخواهد شد. اگر ته ته دین است، که هست، باید ته ته شادی باشد؛ ته عشق باشد؛ آخر آن‌چه که انسان بناست طلب کند باشد. همه‌ی این‌ها درست است و در دین هست. و این‌که فرمودید: اسلام ورژن آخر زندگی و زنده بودن است بله البته که همین‌طور است مگر می‌شود نباشد! منتها وقتی می‌گوییم: اسلام، یعنی آن‌چه که در خصوص حیات ابدی انسان برنامه‌ی اجتناب‌ناپذیر دارد. شما وقتی در کم و کسری‌های حیات خودت، اندکش را هم برنمی‌‌تابی انتظار نداشته باش که از آن‌طرف هر چه کردی، هر چه خوردی، هر چه گفتی، سر جای خودش باشد ولی باز هم اسلام ورژن آخر زندگی باشد. اسلام نسبت به آن‌چه که درد شما را باید درمان کند همان است که «شما اسلام می‌دانید و شما تسلیم آن هستی» نه اسلام یک چیزی است که در یک کتابی مکتوب باشد و در یک جایی قرار داده باشند. بله، پیامبر اسلام به قول شما ته پیامبر‌ها و ته عاشقی‌ای است اما نباید غافل باشیم از این‌که پیامبر اسلام چون بنا بوده آخر عشق بازی را مطرح کند و از طرفی آخر عشق بازی را در میدان جنگ باید بیان بکند، انسان باید بسیار بسیار زیرک باشد که در حرف‌هایی که در میدان نبرد زده می‌شود راه زندگی را آن هم از نوع شادمانه‌اش به خوبی پیدا بکند. کسی وعده‌ی سر خرمن نداده است اتفاقا وعده‌ای وجود ندارد؛ آن‌چه که وعده داده شده اگر نسبت به چیزی نباشد که هم‌اکنون انسان به آن مبتلاست یا با آن درگیر است وعده نخواهد بود. انسان امکان ندارد به وعده دلخوش کند. حق با شماست؛ نباید به کسی وعده‌ی سر خرمن داد. حساب باید نقد باشد و حساب هم نقد است. هم‌اکنون باید شادمان باشی. شرطش این است که چون در یک لحظه امکان چند جور تظاهر نداریم پس لازم است که ما ظهور و بروزی را داشته باشیم که در حقیقتِ جان خودمان به عنوان انسان کشدار یعنی همیشگی، از آن راضی باشیم. بنابراین حساب نقدِ نقدِ نقد است؛ بلکه بالاتر از نقد است، یعنی انسان قبل از این‌که عملی را مرتکب شود باید آن عمل را با جان، با نیت، مرتکب شود و پایان کار همان ارتکاب نفسی و جانی است. این‌که فرمودید که: بد کردم قبول. خُب هر که بد کرد باید تاوان بدیش را هم بپردازد. چطور در جهت خوب، انسان یک چنین توقعی دارد که حق او کاملا داده شود؟ در این‌گونه موارد هم این‌چنین است. نادانی کردیم؛ نادانی دانایی نمی‌شود. خراب کردیم؛ باید بسازیم. کجای اسلام حرف از شادی نمی‌زند! این را شما بفرمایید؟ شدید‌ترین آیات یا تهدید‌آمیزترین آیات، آیاتی است که وعید جهنم را داده است که چنین و چنان می‌کنیم. آیا اگر انسان باخبر بشود از یک چنین نعمتی که وقتی به هر دلیل آلوده شد و نتوانست از مواهب هستی بهره‌مند بشود، باید راه به جایی ببرد، باید پناه به جایی ببرد و آن پناه جهنم باشد؛ اگر بنا باشد جهنمی وجود نداشته باشد، اگر بنا باشد که پناهی وجود نداشته باشد و انسان نتواند خود را تطهیر کند، چقدر باید غصه بخورد؟ چقدر این هستی زیبا ترسیم شده و چقدر دقیق برنامه‌ریزی شده که انسان تمام کجی‌ها و اعوجاج‌هایی که دارد را باید اصلاح بکند و چون این «باید» از جان انسان نشأت می‌گیرد، یعنی این انسان است که حتما و حتما یک چنین مکانی را و یک چنین شرایطی را برای اصلاح خودش طلب خواهد کرد. پس وقتی یک چنین امکانی در اختیار انسان گذاشته می‌شود آیا شادی‌ای که از عمق این «بودن» و این امکان باید در دل انسان ایجاد بشود قابل توصیف است؟ تازه این بدترین‌هایش است. شما فرض کنید که آلودگی باشد و امکان اصلاح، نباشد حالا آن‌چه که نسبت به جهنم گفتند و توصیفی که از جهنم کرده‌اند، این وضعیت، یعنی وضعیت ناامیدی نسبت به عدم اصلاح بی‌نهایت از جهنم بدتر است. بی‌نهایت. چطور انسان امکان دارد که از جهنم خدای تعالی سپاس‌گزاری کند تا چه رسد از بهشت او! 🆔 @shiravi_ir
🔻ادامه پرسمان 280 کجای اسلام به شادی انسان توجه نکرده است؟ می‌فرماید: آقا نکنید این کار را وگرنه به‌خاطر یک لحظه شادی کاذب، نابود خواهی شد. همه‌ی نباید‌هایی که در دین مطرح شده به واسطه‌ی این است که انسان به شادی خودش پناه ببره نه به غصه‌ی خودش. چیزی که انسان را غصه‌مند خواهد کرد، حتما هم‌اکنون غصه دارد وگرنه محال است چیزی که برای انسان غصه نخواهد آورد و انسان از آن متنفر نخواهد ‌شد هم‌اکنون منفور خدای تعالی باشد و منفور دین باشد. چنین چیزی محال است. حالا اگر یک کسی زودتر از شما فهمید که زهر در کاسه است و شما را پرهیز داد باید نگران بود یا خوشحال و شادمان؟ موضوع برای شادی تا دلت بخواهد فراوان است پس موضوع‌های شادی را دریاب وگرنه شادی را از دست خواهی داد. 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸کلبه‌ی محقر مرد خدا بهتر از عمارت مجلل شهر است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📒 نکته 561 🔰ریشه‌ی تمام ناراحتی‌های بشر دیدن خود است. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_fekreamigh 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 🔸خاطر خود را آسوده کردن چندان مهم نیست باید خاطر دیگران از تو آسوده باشد. ✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_pic 🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
‌‌ 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎 ◻️281 📖 سوره آیه 67 (قسمت چهارم) ‌‌ 🍃وقَالَ يَا بَنِيَّ لاَ تَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَاحِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَابٍ مُّتَفَرِّقَةٍ وَمَا أُغْنِي عَنكُم مِّنَ اللّهِ مِن شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ﴿۶۷﴾ ترجمه: و گفت: اى پسرانم! [در اين سفر] از يک در وارد نشويد بلكه از درهاى متعدد وارد شويد، و البته من [با اين تدبير] نمى‌توانم هيچ حادثه‌اى را كه از سوى خدا براى شما رقم خورده از شما برطرف كنم، حكم فقط ويژه خداست، [تنها] بر او توكل كرده‌ام، و [همه] توكل‌كنندگان بايد به خدا توكل كنند. منزل استاد قدر دست توست دست تو عقل است و آن پيوست توست دست همت دست عقل و دست دين گر كنی بالا ببيند مرشد اين گر رهايت حق كند پس عدل كو اين همه قول دوای درد كو عقل و شرع ظاهر و افتا، رسول تا كند اين خلق را عبدالرسول پير مرشد بنده عبدالله كند شبه را بگذار، او بالله كند كار مرشد فوق عقل و شرع توست نسخه‌هايش از نهان شرع توست شرط پير راه عقل و اجتهاد بعد از آن در نفس دارد اجتهاد اجتهاد نفس سرّ دانستن است ربط خالق را به خلق دانستن است ای بسا مرشد كه در دعواست او در هوای نفس خود مأواست او اين طلا را با محک بايد شناخت كفرها و شرک‌ها بايد شناخت هم نفاق و هم ريا و هم فريب هست با اضداد ديرينش قريب از خدای خود مدد بايد گرفت چله‌ها را با عدد بايد گرفت! ادامه دارد... ✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی 🆔 @shiravi_tafsir 🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓ 🔎 ✔️پرسمان 281 ❓پرسش به نظرم ایراد به بحث شادی در اسلام، ایرادی جدی و وارد است و ناشی از دریافتی است که ما خواستیم از دین بگیریم. به نظر من این انتخاب خود ما بوده است. انسان اهل عزت، نگاه عزیزانه به دین دارد و آن را می‌یابد و آن که اهل ذلت است دریافت ذلیلانه از دین می‌سازد. در دین همان‌طور که صبر بر فقر و غم حاوی تعالی و به اصطلاح ثواب است، شکر بر نعمت هم همان‌طور است. این ایرادی‌ست که در میان ما شایع است که صبر بر فقر را عملاً بر شکر بر نعمت اولی‌تر می‌دانیم. اگر از ما بپرسند که میان دو فردی که یکی اهل نعمت و شاکریست و یکی اهل فقر و صبوری، کدام به ایمان نزدیک‌تر است شاید به‌طور نظری بگوییم فرقی ندارند ولی عملاً و در پس ذهنمان دومی را نزدیک‌تر می‌دانیم. چرا؟ چه بنیان دینی برای پرورش این نگاه وجود دارد؟ 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅پاسخ عمده‌ی اشکال، به جهل ما نسبت به آن‌چه خدای متعال بیان فرموده برمی‌گردد. وقتی مقدسین جاهل تصور می‌کنند که سخیف‌ترین کار ملاعبه، معاشقه و معانقه است، وقتی نمی‌دانند که در ارتباط زناشویی که اوج لذت دنیاییست دعا مستجاب است، وقتی نمی‌دانند که ادخال سرور در دل دیگران از حج بالاتر می‌باشد، اشکال مال دین نیست. 🆔 @shiravi_ir