هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
◻️335
📖 #تفسیر_معنوی
سوره #یوسف
آیه 78 (قسمت دوم)
🍃قالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۷۸﴾
ترجمه: گفتند: اى عزيز! او را پدرى سالخورده و بزرگوار است، پس يكى از ما را به جاى او بازداشت كن، بیترديد ما تو را از نيكوكاران میبينيم.
#چگونه_یوسف_زمانه_ی_خود_شویم
پاسدار يوسفِ اين لحظه باش
لحظهها بگذار و با اين لحظه باش
میكشی در نطفه صد يوسف به كين
چشم داری بر ورای آب و چين
ای كه زير تيغ كردی كاروان
در كنار يوسف پيشت بمان
قصه چون كشتی بود ما هم سوار
اهل هر ايلی اگر يا هر تبار
كاروان پيدا كن و يوسف نگر
مهر يوسف را به دل داری اگر
جای خود را تيزبين در كاروان
گاه با سختی روی گاهی روان
جای يوسف باش هرجايی مباش
تا رسی همچون زليخا در هواش
ديگران را همچو يوسف كن عزيز
تا شوی در كام هر انسان لذيذ
هر كه بينس يوسفی در غربت است
كه اسير خصم و چاه و ذلت است
يوسفی را حق از آن در دوخته
تا بگيری دست صد دل سوخته
گر نبودی لايق يوسف شدن
چون نفرموده است تا خاكی شدن
يوسف آمد تا جهان را پر كند
قطرهها را در صدف چون در كند
يوسفی سهل است خلق آسان نبود
هر كه يوسف آفريد آنسان نبود
چشم يوسف بين خود را باز كن
بعد از آن آغوش خود را باز كن
گر دو چشمت نيست كوری هم نكن
گر نگيری قرب دوری هم نكن
راه را مسدود يوسف كردهای
چون اسير نفس و، شيطان بردهای
ادامه دارد...
✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_tafsir
🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
🔎 #پرسمان
✔️پرسمان 335
❓پرسش
خدمت به آزادی
آزادی حیوانی داریم و آزادی انسانی؛ آزادی حیوانی، یعنی آزادی شهوات، آزادی هوی و هوسها، آزادی تمایل به جنایتها، و اگر به زبان قدما بخواهیم بحث کنیم باید بگوییم که آزادی قوه غضبیه و آزادی قوه شهویه. معلوم است آن واقعیتی که مقدس است، آزادی حیوانی نیست، آزادی انسانی است. انسان استعدادهایی دارد برتر و بالاتر از استعدادهای حیوانی. این استعدادها، یا از مقولهی عواطف و گرایشها و تمایلات عالی انسان است؛ و یا از مقولهی ادراکها و دریافتها و اندیشههاست. در آزادی تعقل، آزادی تفکر و نیز آزادی ابراز احساسها و عواطف عالیه انسانی جای هیچگونه بحثی نمیتواند داشته باشد.
آزادی عقیده باید توضیح داده شود، زیرا جای یک اشتباه و مغالطه است. فرق است میان آزادی عقیده و آزادی تفکر. تفکر، یعنی همان استعداد انسانی بشر که میتواند در مسائل، علمی و منطقی بیندیشد؛ این استعداد حتما باید آزاد باشد. پیشرفت و تکامل بشر در گرو این آزادی است.
اما عقیده، میدانیم هر عقیدهای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر، ناشی از یک سلسله عادتها، تقلیدها و تعصبهاست، نه اینکه چون فکر کرد، این عقیده را پذیرفته است، بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است. این عقیده نوعی انعقاد است؛ یعنی فکر و اندیشهاش، به جای اینکه باز باشد، بسته و منعقد شده و بر عکس، آن قوهی مقدس تفکر به دلیل این انعقاد و بستگی، در درونش اسیر شده است. آن آدمی که یک سنگ یا چوب و ساختهی دست خودش را میپرستد، آیا نشسته، علمی و منطقی فکر کرده و علم و منطق او، وی را رسانده به اینکه این بت را بپرستد؟ تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بتپرست باید آزاد باشد، برای اینکه بت را بپرستد؛ یا نه، عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم. کاری را بکنیم که ابراهیم خلیلالله و بتشکن کرد.
قرآن می گوید: «فرجعوا الی انفسهم» به خود باز گشتند. امروزیها در فلسفه هگل و بعد از فلسفهی هگل، دیگران بالخصوص کارل مارکس، اصطلاح از خود بیگانگی را آوردهاند. میگویند: انسان از خود بیگانه میشود و باید کاری کرد که انسان به خود واقعیاش برگردد. قرآن این تعبیر را قبل از همه اینها در موارد زیادی دارد، یکی همین جاست؛ «فرجعوا الی انفسهم» تعبیر عجیبی است! اینها از خودشان جدا و دور شده بودند (خود واقعی انسان عقل و فکر و منطق انسان است)، قرآن میگوید: این سبب شد که دو مرتبه به سوی خودشان باز گشتند و خودشان را دریافتند، گفتند که او راست میگوید. حال دربارهی این کار ابراهیم چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد برخلاف آزادی عقیده؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی کلمه یعنی آزادی اندیشه. یعنی ابراهیم با این عمل، از خود بیگانگی آنها را از آنان گرفت، آنها را به خود بازگرداند و آزادی آنان را به آنها باز گرداند. ابراهیم میتوانست، مطابق همین فلسفهای که اغلب فرنگی ها می گویند: که انسان هر عقیدهای را که اتخاذ کند، آن عقیده محترم است بگوید: چون این بتها مورد احترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام میگذارم. از نظر اسلام این کار اغرای به جهل است نه خدمت به آزادی.
«متفکر شهید مرتضی مطهری»
🆔 @shiravi_ir
🔻ادامه پرسمان 335
✅پاسخ
به گمان بنده ما آزادی حیوانی هم نداریم مگر اینکه این را مسامحتا نسبت به انسان عرض بکنیم وگرنه هیچ حیوانی این آزادی که ما فرض میکنیم را ندارد. یعنی اگر ما نسبت به حیوانات هم اینطور عرض کنیم که: مثلا حیوانات آزاداند هر کار میخواهند بکنند و چون آنها آزادند هر کاری میخواهند میکنند پس ما این آزادی که انسان طلب میکند را بگوییم: آزادی حیوانی! به گمانم این جسارت به حیوانات است و حیوانات هم معلوم نیست که راضی باشند از این نسبتی که به آنها داده میشود.
اینکه گفته میشود: آزادی حیوانی یعنی آزادی شهوات؛ اینطور نیست. حیوانات اینطور نیستند که بیجهت باشد کارشان. به اضافهی اینکه وقتی میگوییم حیوان کدام حیوان؟ کدام شهوت؟ کجا؟ کی؟ بسیاری از اینها بسیار منظم، سر موعد، با آداب خاص تمایلات شهوانیشان را نشان میدهند و اصلا هوا و هوس برای آنها معنا ندارد. بنابراین آنچه که گفته میشود: مثلا آزادی حیوانی و آزادی انسانی، این در واقع اگر نسبت حیوان باشد مفهوم خاصی ندارد. اما اینکه تقدس بخواهیم بدهیم به نظر ما هر کار که با طبیعت و با طبع سالم انجام بگیرد مثل آنچه که در حیوانات دارد انجام میگیرد، اگر ملاک این باشد، آنها هم مقدس است. چون حیوانات اینطور نیست که گتره عمل کنند روی حساب غریزه است و غریزه هم حد و حساب دارد و لذا شما بینظمی در حیوانات مشاهده نمیکنید. اگر اینطور که ما فکر میکنیم آزادی مثلا آزادی حیوانی باشد و حیوانات آنطور آزاد باشند خب حیوانات نباید که هیچ مسئله ایشان استمرار پیدا بکند. به هر ترتیب آنچه که در رابطه با آزادی مطرح میشود یک نوع آزادی است آن هم آزادی در چارچوبهی فهم یا در چهارچوبهی حس یا در چهارچوبهی غریزه. که آنچه که نسبت به حیوانات داده میشود آن آزادی در چهارچوبهی غریزه است که بسیار هم درست است و مقدس است و ارزشمند است و بهخاطر همین چرخش حیات روی کرهی زمین به خوبی داره ادامه پیدا میکند و اگر بینظمیای هست بخاطر تغییراتی است که انسان دارد ایجاد میکند. اما آزادی در خصوص انسان، اصولا بیان آزادی بیان لغوی است برای اینکه انسان به لحاظ اینکه هم از طرف قوای داخلی و هم به لحاظ جسمی، محدودیت او را احاطه کرده. انسان امکان ندارد که آزاد باشد تا اینکه بحث آزادی مطرح شود. لذا مثلا اگر کسی فرض کند که میتواند آزاد باشد این فقط یک جهل محض است! برای اینکه انسان در چه آزاد است؟ در کجا آزاد است؟ برای چی آزاد است؟ اینهمه محدودیت؛ توان جسمی انسان، توان روحی انسان، اندیشهی انسان، اخلاق انسان، باورهای انسان، اجتماع و افکار عمومی بلکه بالاتر از همه منافعی که انسان دارد؛ منافع انسان را محدود میکند الان شما ملاحظه میکنید کسانی در دنیا حرف نو دارند که بهتر و دقیقتر انسان را محدودهاش را بیان کنند از امروز بگویند آقا شما این مسیری که میرفتی، این کاری که میکردی، این چیزی که میخوردی، این لباسی که میپوشیدی، این رنگی که استفاده میکردی، این دارویی که مصرف میکردی اینچنین و آنچنان میکردی اینها اینطور نیست آقا، دقیقترش این است ملاحظه کن. از این به بعد سلامتی جسمت و سلامتی روحت، آیندهات و سعادتت مراقب باش که خدشهدار نشود. الان به کسانیکه در عالم هستی محدودیت برای بشر تعریف کنند جایزه نوبل میدهند لذا آزادی معنا نمیدهد. انسان فقط در چهارچوبه است. دورتادور انسان را چهارچوبه احاطه کرده، محدودیت احاطه کرده و لذا انسان هم از حیث فطری هم از حیث عقلی و هم از حیث غریزی و حسی، از هر جهت در چهارچوب است.
بالاتر از همهی اینها سعادتی است که انسان دارد انسان دوست دارد عاشق است سعادتمند باشد سعادت چیست؟ محورش رضایت است. اگر انسان آزاد باشد بلایی به سر خودش میآورد که در آیندهی نه چندان دور از حیات خودش راضی نخواهد بود. بنابراین انسان عاقل، انسان متفکر آزادی را برنمیتابد بلکه میگوید: انسان باید در چهارچوبه حرکت کند برای اینکه انسان خودش قاضی است. خودش حاکم است. این خودش است که باید فردا جوابگوی خودش باشد. بنا نیست ما الزاما پاسخ کسی را بدهیم ولی پاسخ خودمان را باید بدهیم.
#آزادی #شهید_مطهری
🆔 @shiravi_ir
پاسخ پرسش 335.mp3www.shiravi.org
زمان:
حجم:
5.66M
🔊 #پاسخ_صوتی
پاسخ پرسش 335
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
بهشت . امام.MP3@shiravi_ir
زمان:
حجم:
6.3M
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 #عکس_نوشت
🔸عظمت دیگران را دیدن و خوشحال شدن علامت به عظمت رسیدن است.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_pic
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📒 #هزاران_فکر_عمیق
نکته 671
🔰انسان از بالا نازل میشود نه به بالا صعود میکند.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_fekreamigh
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از عکس نوشت | استاد شیروی
📸 #عکس_نوشت
🔸به چنگ آوردن بالاترین مقام ممکن برای انسان با سادهترین اعمال میسر خواهد بود.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_pic
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از هزاران فکر عمیق | استاد شیروی
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📒 #هزاران_فکر_عمیق
نکته 672
🔰اگر شما از خود فرود آیید از هفت آسمان بالا رفتهاید.
✍🏻 استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_fekreamigh
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از تفسیر معنوی در دست بررسی
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
◻️336
📖 #تفسیر_معنوی
سوره #یوسف
آیه 78 (قسمت سوم)
🍃قالُواْ يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۷۸﴾
ترجمه: گفتند: اى عزيز! او را پدرى سالخورده و بزرگوار است، پس يكى از ما را به جاى او بازداشت كن، بیترديد ما تو را از نيكوكاران میبينيم.
#ارزش_حرمت_پدر
الغرض باز از طريقی رفت راه!
قصه شد طوفان و ما گشتيم كاه
يوسف است و كاروان و قصهاش
ظرف شاه و كاروان و غصهاش
كه ای عزيز مصر بابش پير باد
گر نگهداری نمیبينيم داد
باز با اِنّ له خود باختند
باز هم بر نفس يوسف تاختند
باب او را باب خود نشناختند
باز بر تحقير او پرداختند
ای بسا فرزند غيری آشناست
ای بسا غيری كه چون خود آشناست
عدهای پيوندها را بگسلند
گرچه از يک خوشه از پا تا سرند
كمترين حقی، ادب در نسبت است
ظلم فاحش مُثله اين قسمت است
حرمت آب حرمتت افزون كند
حق چو حرمت بشكنی محزون كند
نسبت خود با پدر زيبا شناس
ترك زشتی كن تو ای زيباشناس
نام او با نام خوبان كن قرين
فاش گويش ای پدر ای بهترين
دوست میدارم تو را از جان و دل
باز قدر تو ندانستم چو گِل
آب و گل روزی دهد ما را بسی
قدر آه تو نمیداند كسی
ادامه دارد...
✍🏻استاد محمدمهدی شیروی خوزانی
🆔 @shiravi_tafsir
🆔 @shiravi_ir
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
🔎 #پرسمان
✔️پرسمان 336
❓پرسش
لطفا بفرمایید منظور از گواه شدن بر مردم
«وَ تَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ»
در آیه 78 از سوره حج چیست؟
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
✅پاسخ
این بیان در مقام تحریص مردم برای احراز مقام بهترینها شدن است، پیامبر اسلام به عنوان مصداق بارز معرفی شده است.
#بهترینها
🆔 @shiravi_ir
هدایت شده از صوت | استاد شیروی
بیچارگی.mp3@shiravi_ir
زمان:
حجم:
3.39M