✅ وصایای حضرت امیرمؤمنان به فرزند بزرگوارش امام مجتبی (سلام الله علیهم)؛
✅ از مردم ، توقعی نداشته باش
✅✅✅
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) فرمودند؛
✳️ از مردم توقعی نداشته باش زیرا مردمی هستند که :
✅ اگر عالِم باشی به تو ایراد میگیرند و اگر جاهل باشی راهنمایی ات نمی کنند،
✅ اگر در طلب علم برآیی، میگویند: خود را به زحمت انداخته است
و اگر از طلب علم دست بکشی، میگویند: ناتوان و کودن است.
✅ اگر در عبادت پروردگارت استوار باشی، میگویند: خود نما و ریاکار است.و اگر عبادتت کم باشد می گویند: کافر است.
✅ اگر سکوت اختیار کنی، میگویند: از سخن گفتن عاجز است و اگر سخن بگویی، میگویند: پر حرف است.
✅ اگر انفاق کنی، میگویند: اسرافکار است و اگر صرفه جویی کنی، میگویند: خسیس است.
✳️ اگر به آنچه آنها دارند نیازمند شوی، از تو میبُرند و به بد گویی ات میپردازند
✳️ و اگر به آنان اعتنایی نکنی، تکفیرت میکنند!
آری پسرم!
این است خصوصیت مردم زمانه تو.
📗بحار الأنوار ، جلد ۷۷ ، صفحه ۲۳۴
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️گستره عفاف (بخش یازدهم)
🔶در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در #جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠راهکارهای اجرایی عفاف (۴)
4⃣معرفی الگوی مناسب برای جوانان
🔷 #جوانان که آینده ساز فردای جامعه اند، نیازمند مدل و #الگو می باشند. #فرزندان ما در مدت کوتاهی رشد کرده و وارد #جامعه می شوند. ازدواج کرده و در نقش مادری و یا پدری به انجام وظیفه می پردازند. طبعاً باید موضعی را در زندگی انتخاب و به اتخاذ راه و روشی بپردازند؛ این برایشان مهم است که بدانند بر اساس چه #الگو و چه روشی باید به پیش روند و چه کسانی حق دارند پیشوا و قائدشان در جریان زندگی باشند.
🔷جستجوی الگو و مدل برای زندگیشان یک اصل و یک قاعده است، و طبیعی است که هر قدر #مدلها #کاملتر و #سالمتر و #جامعتر باشند، امکان رشد و #موفقیت برایشان بیشتر است. وجود #زمینه_تقلید در انسان و میل به قهرمان جویی سبب می شود که بسیاری از افراد، ناخودآگاه به دنبال #الگویی روان شوند. و همه حرکات و روشها و پوششها و آرایشهای خود را بر آن اساس استوار سازند. در #نظام_تربیتی_اسلام به #ارائه_الگو توجه بسیاری شده است.
🔷خداوند در #قرآن به معرفی انسانهای نمونه اعم از زن و مرد پرداخته، و مؤمنان را به انتخاب راه و روش آنها رهنمون می دارد. در نقش کلی و اساسی تربیتی، #پیامبر_اسلام (ص) برای مردم اسوه است. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة»، و به دنبال ایشان #حضرت_فاطمه (س) اسوه است که سیدة نساء عالمین، پیشوای عظیم الشأن زنان و #پاسدار_حریم_عفاف است.
🔷 #حضرت_یوسف (ع)، #حضرت_مریم (س) که دو #مظهر_عفاف اند، #اسوهاند. «اگر #انسانی #وارسته شد، #الگوی_دیگر_انسانهاست، اگر مرد است، #الگوی_مردم است نه فقط مردان، و اگر زن است، الگوی مردم است نه تنها زنان». بنابراین #سیاستمداران حکومت دینی باید به این اصل توجه بیشتری کرده و با #معرفی و #تبلیغ #الگوهای_مناسب و موفق این خلأ را در جامعه پر کنند، تا #جوانان راه را به اشتباه نرفته و فلان خواننده و هنرپیشه و یا بازیگر غربی را مدل خود قرار ندهند. #ادامهدارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #پاکدامنی #عفت_ورزی #حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
#مزه_شیرین_مادری
❇️ رهبرانقلاب:
اگر بچه را در خانه تربیت نکردید،
هیچ کس دیگر نمیتواند این کار را بکند.
اما شغلی که شما بیرون دارید،
اگرشما نکردید،
ده نفر دیگر آن را انجام خواهند داد.
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #ارزش_زن از نظر اسلام (بخش اول)
🔷 #دیدگاه_اسلام درباره #زن را میتوان #دیدگاهی_مترقی و در عین حال متعادل دانست. در #اسلام #زن، همچون مرد، انسان است، و سه ویژگی مهم انسانی یعنی #اختیار، #مسئولیت_پذیری و #توان_ارتقاء و #کمال را داراست و همانند مرد از #امکانات_رشد و کامیابی برخوردار است. از دیدگاه قرآن، هدف از خلقت زن و مرد عبودیت خداوند و تقرب به درگاه اوست، و #زن نیز چون مرد برای رسیدن به چنین هدفی خلقت شده است. از نظر #اسلام آفرینش اصیل #زن و #مرد، به این معناست که هر کدام برای رسیدن به #کمال_خود خلق شده اند، نه آنکه اصل، کمال مرد باشد و زن تنها ابزاری برای کمالیابی مرد به حساب آید. البته اصالت خلقت زن و مرد هرگز بدین معنا نیست که آنها مستقل از یکدیگر میتوانند کاملا به کمال خویش دست یابند. بلکه #زن و #مرد در #کمال_یکدیگر #نقش_مؤثری ایفا میکنند.
🔷راههای کمال انسان از نظر اسلام گوناگون میباشد. #آفرینش #زن و #مرد با #هدف_یکسان، یعنی نیل به سعادت جاودانه و عبودیت عارفانه بوده است. بنابراین هر دو در این #هدف_اساسی #مشترکند و آفرینش هیچکدام فرع بر دیگری نیست. این نکته نیز مسلم است که وصول به کمال، نیازمند امکانات و شرایط متناسب است. پژوهش دقیق در منابع اسلامی نشان میدهد که #خداوند_متعال هم از #جنبه_تکوینی [۱] و هم از #جنبه_تشریعی [۲]، شرایطی پدید آورده است که #زن و #مرد هر کدام، متناسب با ظرفیت خویش، #راه_سعادت دنیوی و اخروی را دنبال کنند. وحدت در اهداف لزوما به معنای وحدت در مسیر رسیدن به آن هدف نیز هست. آیا زن و مرد تفاوتهای تکوینی دارند؟ آنچه از ملاحظات مجموع آیات و روایات به دست می آید آن است که زن و مرد نه تنها در بعد جسمی، بلکه در ابعاد گوناگون احساسی، روحی، ذهنی و رفتاری به گونه ای از هم متمایزند.
🔷برخی از فیمینیست ها و گروهی از جامعه شناسان بر این باورند که هیچ تفاوتی میان زن و مرد، به جز تفاوت های بیولوژیک وجود ندارد و تفاوت های دیگر از جمله اختلاف در ذهنیت ها و رفتارها ناشی از تأثیرات محیطی و فرهنگی است و هیچ ریشه تکوینی ندارد. #دیدگاه_اسلام بر #اصل_تناسب استوار است و اگر از واژه «تساوی» بهره می جوید، آن را در معنی تناسب و تعادل به کار می برد و #دیدگاه_غربی بر اصل تشابه کامل میان زن و مرد استوار است. واژه تساوی و برابری در این دیدگاه به معنای تشابه و هم گونگی است. در #تفکر_اسلامی، ارتقای هریک از اعضای خانواده یا جامعه تا حدود زیادی در گرو ارتقای اعضای دیگر است. از اینرو، افراد یک جامعه از جمله مرد و زن، کمال خود را در کمال سایر افراد می دانند.
🔷بنابراین، #راه_حل_اسلام برای ایجاد جامعه ای پویا و انسان های متکامل، تأکید بر لزوم هماهنگی و مودت متقابل، بویژه در روابط زن و مرد است. در مقابل، برخی از دانشمندان غربی تفاوتهای روحی و رفتاری مرد و زن را محصول نظام های اجتماعی می دانند و نقش مثبت و سازنده آن در پیشرو اهداف زندگی را نادیده میگیرد. برخی از #فیمینیستها که منکر تفاوت زن و مرد هستند، اصولا #جنس_مرد را دشمن اصلی زن میدانند! و بر مبارزه با جنس مذکر اصرار می ورزند. از نظر #اسلام تنها با سرسپردن به #تفاوتهای_تکوینی و توجه به #هدایت_الهی و ایجاد زمینه برای تفاهم و همدلی است، که می توان به #منافع_واقعی هر دو جنس دست یافت. #ادامهدارد...
پی نوشتها
[۱] تکوین به معنای خلقت، آفریدن، به وجود آوردن
[۲] تشریع در اینجا به معنای قانون نهادن و وضع قانون در حوزه دین
📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی
منبع: وبسایت راسخون
#اسلام #ديدگاه_اسلام #زن #زنان #ارزش_زن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ #ارزش_زن از نظر اسلام (بخش دوم و پایانی)
🔷 #بزرگترین_دستاورد_غرب برای #زنان این بود که با #طرح_شعار_تساوی زن و مرد، #زنان را از میدان قدرتنمایی آنان، یعنی #محیط_خانواده خارج نموده و روانه میدانهایی کرد که قدرت برابری با مردان در آن حوزه ها را نداشتند. خانواده اولین نهاد اجتماعی و رکن اساسی زن و مرد میباشد. #خانواده بهترین محل پیوند زن و مرد و بیشترین زمینه ساز کمال آن دو است. در #فرهنگ_اسلامی، بر خلاف مسیحیت تحریف شده، که تجرد را مقدم به ازدواج و ازدواج را تنها به عنوان راهی برای فرار از بدکاری به رسمیت می شناسد، #ازدواج #پیوندی_الهی و بهترین نهاد سازنده اجتماعی به حساب می آید. #خانواده بهترین محیطی است که #زن و #مرد پیوسته یکدیگر را در پیمودن #مسیر_کمال به تسخیر می آورند.
🔷نگاه فرهنگ غرب به خانواده به گونه ای است که ارزش خانواده را گاه تا سر حد یک هم سفرگی ساده تنزل میدهد. با این وجود چون #فردگرایی و #لیبرالیسم، ارزشهای پذیرفته شده در #جهان_غرب اند، گاه چنین مینماید که بروز این مسایل در جامعه غرب از نگاه آنان بحران، به حساب نمی آید. #اسلام رشد و پویایی خانواده را در گرو توجه به #اصول_اخلاقی دانسته و جریان جاری زندگی را تنها بر این پایه ممکن و مطلوب میداند. اصلی که در این استدلال به کار رفته، این است که لازمه اشتراک زن و مرد، در حیثیت و شرافت انسانی، یکسانی و تشابه آنها در حقوق است. اگر بنا بشود تقلید و تبعیت کورکورانه از فلسفه غرب را کنار بگذاریم و در افکار و آراء فلسفی که از ناحیه آنها میرسد به خود اجازه فکر و اندیشه بدهیم، اول باید ببینیم آیا #لازمه_تساوی_حقوق، #تشابه_حقوق هم هست یا نه؟ #تساوی غیر از تشابه است؛ #تساوی #برابری است و تشابه یکنواختی.
🔷ممکن است پدری ثروت خود را به طور #متساوی میان فرزندان خود تقسیم کند، اما به طور متشابه تقسیم نکند. مثلا ممکن است این پدر چند قلم ثروت داشته باشد: هم تجارتخانه داشته باشد و هم ملک مزروعی و هم مستغلات اجاری، ولی نظر به اینکه قبلا فرزندان خود را استعدادیابی کرده است، در یکی ذوق و سلیقه تجارت دیده است و در دیگری علاقه به کشاورزی و در سومی مستغلداری؛ هنگامی که میخواهد ثروت خود را در حیات خود میان فرزندان تقسیم کند، با در نظر گرفتن اینکه آنچه به همه فرزندان میدهد، از لحاظ ارزش مساوی با یکدیگر باشد و ترجیح و امتیازی از این جهت در کار نباشد، به هر کدام از فرزندان خود همان سرمایه را میدهد که قبلا در آزمایش استعدادیابی آن را مناسب یافته است. کمیت غیر از کیفیت است، #برابری غیر از یکنواختی است.
📕اصول و مبانی مدیریت در اسلام، مهرداد حسن زاده و عبد العظیم عزیزخانی
منبع: وبسایت راسخون
#اسلام #ديدگاه_اسلام #زن #زنان #ارزش_زن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌دُخـترت بَـر عَـلیه تـو
یـا
🙏🏻بـه سـود تـو
@orvatel_vosgaa
بحث امشبمون
سوال 👇👇👇👇👇👇
درست ترین و به موقع ترین سن برای ملزم کردن حجاب به دختر ها چه سنی هستش؟؟؟
👈 آنچه باید درباره حجاب در نظر داشت این است که پدر و مخصوصا مادر بايد از كودكی به حجاب دختر توجه کنند.
زيرا هر چه كودک در دوران طفوليت ميآموزد همچون نقشی كه بر سنگ حک مي شود و باقی میماند.
در روح كودک نيز آن آموزه ها باقی می ماند و هر چه كه در دوران كودكی آموخته در دوران بزرگ سالی به آن عمل می كند.
1⃣
سلام به همه اهالی حفظ حجاب فاطمی
وقت بخیر
در خدمت دوستان هستیم با ادامه بحث دیشب
دوستان
👈حجاب رو به زور نمیشه تحمیل کرد نه تنها حجاب بلکه هیچ یک از آموزه های دینی یا غیر دینی رو نمیشه به زور تحمیل کرد
چون خیلی وقتها نتیجه عکس میده.
❇️ ما حجاب رو باید با تشویق و از کودکی به کودکانمون بیاموزیم
👈البته این رو بدانیم که کودک ما از خود ماها الگو برداری میکنن
اگه والدین نسبت به آموزه های دینی پای بند باشن کم کم به کودک هم سرایت میکند
4⃣
👈البته آرام آرام و در محيط خيابان و كوچه و بازار روسری سرش كنند.
👈البته باید توجه داشت که یاد دادن حجاب به دختر با توبیخ، کتک زدن، داد و بی داد کردن و امثال اینها حاصل نمیشود⚠️❌
👈 بلکه شاید نتیجه عکس بدهد، بلکه گامهای حکیمانه ی است که پدر و مادر و یا دیگر اعضای خانواده برای با حجاب کردن دخترانشان باید به کار بگیرند.
3⃣
مثلا ↪️
⚠️در مورد اهميت حجاب در دختر اگر از دوران كودكی (قبل از ۹ سالگی) به آن توجه نشود آن دختر هم در دوران بزرگسالی نسبت به حجاب خويش بی تفاوت خواهد بود
👈 مگر اين كه بعدا تحت تأثير اجتماع خوب قرار گيرد و حجابش را حفظ كند و از آنجا كه والدين نسبت به آينده فرزندان خود و اجتماعی كه در آن قرار ميگيرند علم غيب ندارند
✅ لذا بايد از كودكی به حجاب دختربچه ی خود اهميت دهند. نمی گويم كه سخت بگيرند ولی دختر بچه به دليل لطافت روحی اش مورد توجه است و بايد والدين اقلا وقتی او را در معرض اجتماع قرار می دهند شلوار به او بپوشانند و گاهی اوقات روسری سرش كنند
👈 زيرا آن دختر بچه كم كم به اين پوشش عادت كرده و هميشه خود به طور خودكار حجابش را حفظ خواهد كرد.
2⃣
🍃و پنج و شش سالگی کودک رو با رنگ حجابی ک خودشون میپسندن وارد جامعه کنیم 💫🍃
و حتی تشویق کنیم کودک رو
با هدیه دادن.
مثلا↪️
هدیه کودک یک روسری قشنگ و خوش رنگ یا هر هدیه ای ک سنخیتی با حجاب داشته باشه
6⃣
👈بعضی از پدر و مادرهای عزیزمان میگویند که دختر باید از سن نه سالگی حجاب داشته باشد و استفاده از حجاب قبل از این سن
افراطی است.❌
🔰یک سوال
از این عده دارم که آیا میشود دختری را که نه سال با حجاب آشناش نکردهایم یک شبه ازش بخوایم حجاب کامل رو رعایت کنه ❓
آیا نباید قبل هر کاری اول به بچه هامون آموزش بدهیم که چطور اون ارزش رو قبول کنند و از زیبایهاش براش بگیم ❓
7⃣
✅پس اولین قدم برا حجاب کودک یا نماز خوندن کودک پایبند بودن خود والدین به حجاب و نماز هستش .
دختر رو از سن سه سالگی با چادر و حجاب آشنا کنیم
از سه سالگی سعی کنیم خود مادران حجاب رو رعایت کنن و همیشه از چادر و برکات چادر بگن برا کودک💫🍃💫
🧕روسری نازک و رنگی ک خود کودک میپسنده رو برا کودک بخرن
✨🦋یا چادر خیلی شیک و مجلسی طوری ک کودک دوست داشته باشه .
👈👈اما دوستان گفتیم اول بحث تحمیل نکنیم به کودک حجاب رو
یعنی نه افراطی و نه تفریطی با کودک برخورد نکنیم
بلکه راه میانه رو بریم
مثلا ↪️
وقتی روسری سر کودک کردیم کودک رو بغل کنیم و با آرامش و محبت بگیم چقدر با حجاب خوشکل تر شده و چقدر حجاب بهش میاد💫🌹💫
5⃣