✅بسم الله الرحمن الرحیم
کنفرانس: تاریخ اسلام
📗ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
======♡☆🌸☆♡===
👤 ارائه توسط مدیر محترم
🔰( آقای ابولفضل ملک محمدی )🔰
🔷کارشناس تاریخ اسلام و تشیع🔷
🕰 تاریخ برگزاری:
سه شنبه ۱۴۰۲/۲/۲۶
🕚 راس ساعت ۲۲
🌎 مکان 👇
در برنامه ایتا
گروه یکشنبه های فاطمی
https://eitaa.com/joinchat/3835822276C26e2b45f35
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وداع همسر و فرزندان با شهید عبدلی
🔸شهید سرگرد یاسر عبدلی در عملیات رهایی دو زن کرمانی از دست گروگانگیران پریشب در شهرستان خاش به شهادت رسید.
شهیدسرگرد #یاسر_عبدلی
🌷@shmimyasfatmi🍃🕊
راز عدد 6⃣ و شهیدمدافع حرم فاطمیون از شیراز 😳😳
🌷🌹🌷🌹
1⃣تولد: میلاد امام صــادق ع (ششمین امام شیعیان)
2⃣ ششمیـن فرزند خانواده
3⃣ شـهادت :ایام شهادت امام صادق ع (امام ششم شیعیان)
4⃣قبر شهید : ششمین قبر در ردیف شهدای مدافع حرم فــاطمیون شیراز
5⃣اسمش همنام: امام ششم شیعیان
◾️🌷◾️
شهید مدافع حرم
#صادق_محمدزاده
🌷@shmimyasfatmi🍃🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاجی دمت گرم
نان پدرحلالت
حرف حق تلخه
#امام_جمعه_نترس.
🆔@shmimyasfatmi
عدالت در چند جمله👇
اگر فقیرے دنبال دختر راه بیفتد میشود
"منحرف"
اگر ثروتمند این کار را بکند،میشود
"عاشق"
اگر فقرا جایی جمع شوند،میشوند
"باند"
اگر ثروتمندان جایی جمع شوند،میشود
"جلسه"
اگر فقیر دزدی کند،میشود
"سرقت"
اگر ثروتمند دزدی کند،میشود
"اختلاس"
دنياي عجيبي است
حتی مفاهیم هم
با مقدار پولے که در جیب است
عوض میشود...
🆔@shmimyasfatmi
34.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 فیلم کامل حضور استاد مرتضی خدامی اعجوبه بابلسری
👈در برنامه تلویزیونی محفل که همه را شگفت زده کرد
🔹بخاطر مطالبی که در باب بزرگی اسلام و قرآن در این ویدیو مطرح میشود، شک نکنید با نشر حداکثری این ویدئو میتوانید در ثواب آن شریک شوید.
🔹جمعه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
🆔@shmimyasfatmi
1_4368356756_۲۷۲.mp3
3.3M
#کتاب_صوتی_وظایف
#وظایف_منتظران
🔴 قسمت ۳۲ وظایف منتظران
🔵 نصرت ِولی
🎙️#ابراهیم_افشاری
🆔 @vazayef_montazeran
🍃 بسم الله الرحمن الرحیم
#وظایف_منتظران_قسمت_۳۲
#ابراهیم_افشاری
🔰 عنوان قسمت ۳۲: "نصرتِ ولی"
ولی یعنی سرپرست؛
نصرتِ ولی یعنی سرپرست خودمان را یاری کنیم.
⬅️ در این قسمت به سوالات زیر به صورت مختصر پاسخ داده می شود:
⁉️ آیا منتظران در دوران غیبت سرپرست دارند؟
⁉️ سرپرست چه جایگاهی دارد؟
❓آیا جایگاه روایی دارد ؟
❓آیا جایگاه عقلی دارد ؟
❓آیا از لحاظ روایی و عقلی قابل اثبات است ؟
↩️ (مگر نباید ما منتظر بمانیم تا اماممان بیاید؛)
⁉️ آیا در دوران غیبت ما باید حکومت اسلامی تشکیل بدهیم؟
🔵 بحث تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت قطعا ضرورت دارد؛ به این دلیل که بسیاری از احکام اسلام همچون دیات، حقوق، بخشی از احکام ارث، امر به معروف و نهی از منکر و بخشی از احکام اسلام که برای اجرای آنها ضرورت دارد حکومت اسلامی تشکیل شود و حاکم جامعه اسلامی آن احکام را اجرایی کند و مسلمانان به صورت انفرادی قادر به اجرای احکام نیستند.
🔶 اگر فردی جرم یا گناهی مرتکب شود که باید حد اسلامی بران آن تعیین گردد، تعیین حدود به عهده ما نیست که در این صورت هرج و مرج در جامعه به وجود می آید و باید حاکم اسلامی بخشی از احکام اسلام را اجرایی بکند . و الّا این احکام در دوران غیبت معطل میماند ضمن اینکه جدا از مقوله اجرای بخشی از احکام اسلامی که ضرورت دارد حکومت تشکیل بشود، برای نظم جامعه اسلامی، ضرورت تشکیل حکومت بسیار حیاتی است.
🔸از این رو حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمودند: "زمامدار ظالم و ستمگر بهتر از این است که در جامعه هرج و مرج بوجود آید"=
(یعنی وجود حاکم ستمگر بهتر از نبود حاکم هست چون با نبود حاکم در جامعه اسلامی هرج و مرج به وجود می آید.)
ما نسبت به تشکیل حکومت در دوران غیبت هیچ شکی نداریم.
🔰اثبات جایگاه ولی از لحاظ روایی
⁉️حالا این حکومتی که قرار است تشکیل بشود چه حکومتی باشد ؟
🔷 در طول دوران غیبت وقتی که از خود امام سوال کردند ما در نبود شما چیکار کنیم امام فرمود و «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ» = در این دوران به راویان حدیث ما رجوع کنید آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان.
این جمله ای که امام میفرماید: "آنها حجت من بر شما هستند"؛ کار را تمام میکند یعنی به عبارتی امام زمان در دوران غیبت، نواب عامی دارد که حکمشان نافذ است.
🔺مرحوم شیخ انصاری پیرامون این فراز از روایت که می فرماید: إِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ نافذ بودن هر گونه حکم صادر شده از سوی فقیه را _ در دوران غیبت _ استنباط میکند.
⁉️ آیا روایت دیگری وجود دارد که بتوانیم این جایگاه را اثبات بکنیم ؟
🔷 بله، روایت معروف مقبوله عُمَر بْن حَنْظَله ، این روایت را به طور مختصر بیان می کنیم .
در دوران امام صادق علیه السلام دو نفر از شیعیان راجع به نزاعی که بین شان بود میخواستند برای داوری به یکی از قضات حاکم طاغوت مراجعه کنند و حقشان را بگیرند. امام به آنها فرمود: اگر مراجعه بکنید و حقتان را بگیرد، هر چند حق مسلم تان باشد، حرام است چون برای گرفتن حقتان به حاکم طاغوت مراجعه کردید.
🔺از امام سوال کردند در چنین مواقعی چیکار باید کرد؟ امام فرمودند: ببینید چه کسی حدیث ما را روایت میکند، حلال و حرام ما را مطالعه کرده، صاحب نظر شده، احکام و قوانین ما را شناخته. باید او را به عنوان قاضی و داور بپذیرید، زیرا که من او را به عنوان حاکم به شما قرار دادم.
پس آنگاه که به حکم ما، حکم نمود و از وی نپذیرفتند بی گمان حکم خدا را سبک شمردند. و به ما پشت کردند و کسی که به ما پشت کند به خداوند پشت کرده است و این در حد شرک به خداوند است.
📚 سند روایت وسائل الشیعه، جلد ۱۷، صفحه ۹۹
🔺 این روایت، در اثبات جایگاه ولایت فقیه، بسیار روایت کاملی است.
وقتی امام عنوان میکند من او را بر شما حاکم قرار دادم؛ حاکم یعنی شأن حکومتی و فقط در مقوله قضاوت نیست. و حاکم، بر همه احکامی که جنبه حکومتی دارند ولایت دارد و میتواند حکمش را ثابت بکند.
⬇️⬇️
🔰اثبات جایگاه ولی از لحاظ عقلی
🔴 از مقوله عقلی این است که جدا از بحث روایت، ما مسلمین نیاز به حکومت داریم و این حکومت بهتر است که یک حکومت اسلامی باشد تا غیر اسلامی. و بهتر است که یک عالم اسلامی در رأس این حکومت قرار بگیرد چون حکومت اسلامی است. آن عالم اسلامی میتواند فقیه یا مقلد باشد. و بهتر است که فقیه باشد.
و اگر آن فقیهی که در رأس قرار میگیرد قدرت تصرف و امر و نهی و تسلط نداشته باشد که به درد نمیخورد، پس باید اختیارات یک حاکم را هم داشته باشد
یعنی از لحاظ عقلی هم اگر به این موضوع نگاه کنیم جایگاه ولی ثابت می شود.
🔵 و فراتر از این بحث، همه صنوف ، اتحادیه ها و تشکلات یک سرپرست و مسئول یا رئیس دارند که حرف آخر را او میزند و کار پیش می رود، آیا در این دوران آشوب آخرالزمانی، منتظران نیاز به سرپرست ندارند؟؟! کسی که در مواقع اضطراری آنها را هدایت بکند و حرف آخر را بزند و در مناسبتهای اجتماعی آنها را رهبری و سرپرستی بکند(؟)
آیا اینطوری کار منتظران بهتر پیش نمی رود ؟ تا اینکه هر کس بخواهد انفرادی خودش را به ظهور برساند(؟) اصلا ظهور یک فرایند دسته جمعی است.
🔷 امام زمان ارواحنافداه در توقیع معروف شیخ مفید فرمودند: همدلی بکنید. همدلی حول چه چیز؟ همدلی حول اینکه همه با هم متحد بشویم در یک سرپرستی واحد، امورات را پیش ببریم بویژه در این دوره آخرالزمان که فتنه ها زیاد است و شرایط سخت است.
🔶 این نصرتِ ولی، یک مقطعی در طول دوران غیبت شکل گرفت و نتیجه بسیار مثبتی داد آن موقعی بود که مردم ولی خودشان که حضرت امام خمینی رحمةالله علیه بود را یاری کردند و بزرگترین فعالیت مهدوی دوران غیبت شکل گرفت که حکومت طاغوت سرنگون شد و حکومت اسلامی برای اولین بار در طول دوران غیبت شکل گرفت.
✅ این نتیجه ی نصرتِ ولی است که میتواند این ثمره و نتیجه بزرگ را داشته باشد .
البته مصادیقی در تاریخ وجود دارد مثل بحث تحریم تنباکو و آن فتوای معروف، که مردم ولی شان را نصرت کردند که در آن مقطع زعیم شیعه آیت الله میرزای شیرازی بود و آن حکم اجرا شد و آثار مثبتی داشت؛ اما نمونه بارزترش در یک فعالیت طولانی تر وقتی که ولی نصرت میشود حکومت اسلامی به این شکل تشکیل میشود و کار پیش میرود .
🔺عزیزان باید بدانیم که اگر ولی را نصرت کردیم به خیلی از مشکلات آخرالزمانی فائق می آییم و پیروز میشویم.
⭕️ همه شاخصه گروههای انحرافی همین است که میخواهند ارتباط منتظران را با ولی و سرپرست قطع کنند تا به اهدافشان برسند. مثال: وقتی کسی میخواهد بچه ای را گول بزند؛ سعی میکند دست بچه را از دست پدر رها کند، چون تا موقعی که دست ما در دست پدرمان هست ، آن آدم منحرف نمیتواند ما را منحرف کند باید دستمان از دست سرپرست جدا بشود تا بتوانند ما را منحرف کنند .
🔺نمونه تاریخی: در قیام عاشورا وقتی که مسلم آمد، فقط کسانی که مسلم را _ که فرستاده امام حسین بود_ یاری کردند (مانند حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه) در نهایت به کربلا رسیدند و خود امام را نیز یاری کردند و کسانی که مسلم را یاری نکردند در نهایت به کربلا هم نرسیدند .
✅ باید بدانیم تا حسین علیه السلام نیامده ولی امر، مسلم است.
✨ بر چهره دلگشای مهدی صلوات
♻️ ادامه دارد ...
🆔 @vazayef_montazeran
بسمالله الرحمن الرحیم
به حول وقوه الهی ۳۲ قسمت از وظایف منتظران در کانال شمیم یاس بارگزاری
بارگزاری شد
🆔 eitaa.com/emame_zaman
شیخ حر عاملی کتابی با عنوان جواهر السنیه فی احادیث القدسیه دارد و ایشان احادیث قدسی را در این کتاب ترجمه و گردآوری کرده است در این کتاب روایتی از امام صادق (ع) در باب فضیلت زیارت عاشورا نقل میکند مبنی بر اینکه
محمد بن خالد طیالسی و او از سیف بن عمیره روایت کرده که میگفت: «پس از آنکه امام صادق (ع) از حیره به مدینه تشریف بردند، با صفوان بن مهران و جمعی دیگر از اصحاب برای زیارت امیرالمؤمنین (ع) به سوی نجف حرکت کردیم. بعد از زیارت آن امام (ع)، صفوان رو به سوی کربلا و قبر امام حسین (ع) نمود و به ما گفت: از این مکان آن حضرت (ع) را زیارت کنید؛ چراکه من در سفری به نجف با امام صادق (ع) همراه شدم؛ من در خدمت امام صادق (ع) بودم و آن حضرت (ع) از این مکان، امام حسین (ع) را زیارت نمود. آنگاه شروع به خواندن زیارت عاشورا کرد.
آنگاه صفوان گفت: امام صادق (ع) به من فرمود: بر این زیارت «عاشورا» کوشا باش و این دعا را بخوان و به آن، حضرت را زیارت کن، به درستی که من بر خدا ضامنم، برای هرکه زیارت کند به زیارت عاشورا و دعا کند به این دعا، از نزدیک یا دور، به اینکه زیارتش پذیرفته و سعیاش پسندیده باشد و سلامش به آن حضرت برسد و آن سلام از آن حضرت پوشیده نماند و حاجت او از سوی خدای تعالی روا شود، به هر حاجتی که خواهد برسد و او را ناامید باز نگرداند.
ای صفوان این زیارت را به این تضمین و تعهد یافتم، از پدرم و پدرم از پدرش علی بن الحسین (ع) به همین تضمین و تعهد و او از حسین (ع) به همین تضمین و تعهد و حسین (ع) از برادرش حسن (ع) به همین تضمین و تعهد و حسن (علیهالسلام) از پدرش امیرمومنان (ع) با همین تضمین و تعهد و امیرمومنان (ع) از رسول خدا (ص) با همین تضمین و تعهد و رسول خدا (ص) از جبرائیل با همین تضمین و تعهد و جبرائیل از خدای تعالی با همین تضمین و تعهد.