#شهید_مطهری
◼️اشک پیامبر در فراق خدیجه اش
🔷حضرت رسول (ص) تا آخر عمر هرگاه كه نام حضرت خديجه را مى شنيدند اشك مى ريختند.
🔶 در شب زفاف حضرت زهرا و حضرت امير (سلام اللَّه عليهما) بعد از آنكه عروس را به خانه داماد بردند، رسول اكرم فرمود احدى از زنها حق ندارد در نزديك حجله بماند. لذا همه رفتند. بعد از مدتى حضرت آمدند ديدند #امّ_ايمن در آن نزديكی هاست.
🔷فرمودند : امّ ايمن مگر نگفتم كه هيچ زنى حق ندارد نزديك بماند، تو چرا ماندى؟!
🔹عرض كرد: يا رسولَ اللَّه! خديجه همسر بزرگوار شما وقتى مى خواستند از دنيا بروند به من گفتند:
«امّ ايمن من هيچ ناراحتى ندارم، فقط يك ناراحتى در قلب خودم دارم و آن اين است كه دخترم فاطمه كوچك است، موقعى خواهد رسيد كه بايد شوهر كند و دختر در شب عروسى احتياج به مادر دارد، چون دختر حرفهايى دارد كه فقط با مادرش در ميان مى گذارد و زهراى من مادر ندارد.»
🔶 فهميدم كه خديجه (سلام الله علیها) چه مى خواهد بگويد؛ يعنى آيا تو به جاى من براى زهرایم مادرى مى كنى؟ گفتم: من حاضرم آن شب به جاى شما باشم. يا رسولَاللَّه! من اينجا ايستاده ام كه اگر زهرا حاجتى داشته باشد و كسى را صدا كند من نزديك بروم.
🔷امّ ايمن مى گويد: تا نام #خديجه را بردم، اشكهاى مبارك رسول اكرم جارى شد. بعد فرمودند: پس تو اينجا بمان (تا جای خالی مادر را برای فاطمه ام پر کنی)
🔴 جهت تعظیم و تکریم شخصیت عظیم و جلیل القدر #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری در این روز شریف نام ایشان را به احترام در خانواده ها یاد کنیم.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
43.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید #مستند_تلویزیونی
🔰 مستند « #مرتضی_مطهری»
💠 برنامه تلویزیونی "مرتضی مطهری" با موضوع بررسی سیر زندگی شهید مطهری از شبکه یک پخش شده است.
🔶 این برنامه با پخش تصاویری کمتر دیده شده از شهید مطهری و اتفاقات مهم زندگی ایشان مثل حضور دردانشگاه، حسینیه ارشاد و صوت های سخنرانی های ایشان همراه است.
#مستند #شهید_مطهری #روز_معلم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 سخنران: #استاد_امین_اسدپور
🔰 موضوع: روش شناسی بحث #اسلام_و_مقتضیات_زمان استاد مطهری
💠 #خلاصه_درس_گفتار
🔷در این درس گفتار، #اسلام_و_مقتضیات_زمان به عنوان پروژه کلان فکری شهید مطهری معرفی شده است.
🔶در این بحث روش اجتهادی شهید تبیین شده و کیفیت ابتنا مباحث شهید بر نظرات اساتیدشان نیز بررسی شده است.
🔷ایشان در پرتو پروژه #اسلام_و_مقتضیات_زمان به احیاء #اجتهاد_پویا پرداخته اند و ظرفیت های تراث را در این رابطه فعال نموده اند.
🔶ایشان در آثار خود به احیاء و بازخوانی منابع اجتهادی شیعه می پردازند و تلاش می کنند جایگاه واقعی قرآن، سنت اهل بیت و عقل را نشان دهند. از این رهگذر است که به اصلاح فرهنگ دینی و دین شناسی موجود همت گمارده اند.
🔷 در بخش هایی از این درس گفتار به جریان شناسی فکری جریان های موافق و مخالف اندیشه ایشان نیز پرداخت شده است.
📌 دانلود صوت جلسه از لینک مقابل https://eitaa.com/shmotahari/65
📌 دانلود متن سخنرانی های شهید از لینک مقابل https://eitaa.com/shmotahari/67
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@amin_asadpour
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠 #یادداشت_مهمان
📝 نویسنده: حجت الاسلام محسن قنبریان
🔰 موضوع: ایده های جذاب سازی آثار شهید مطهری
💠 درباره ایده های طرح مطالعاتی شهید مطهری اول باید نکاتی را رک و بدون سانسور درباره ایشان و اندیشه هایشان بگویم چون بسیار موثر در ایده هاست:
1️⃣ آثار شهید را علیرغم گوناگونی و تنوع می توان به دو حیث کلی تقسیم کرد:
الف) آنچه محصول مطهری باعنوان یک #عالم_دینی و مدرس حوزه است
ب) آنچه محصول مطهری بعنوان یک روشنفکر و #مصلح_اجتماعی است.
🔺منظور از "عالم دینی" شناخت و معرفی تراث اسلامی از قرآن و سنت تا حکمت و کلام است.
🔺منظور از روشنفکر و مصلح، کسی است که درد بشر معاصر را دارد، جامعه و نیازهایش را می شناسد و می شناساند و از آنجا سراغ دین آمده نسخه درمان می برد.
🔺بین این دو عنوان و حیثیت هم تقابل و تهافت نیست و رابطه رفت و برگشت است. اولی "دانش" افزا و دومی "بینش" ساز است. بینش های جدید و عمیق، سؤالات و نیازهای جدید به سرای دانش اسلامی می برد و همچنین دانش اصیل اسلامی، بینش صائب تری به او می دهد از این حیث مطهری بخاطر دانش عمیق ترش از اسلام روشنفکر و دردمندی متفاوت از شریعتی است و از حیث روشنفکر و دردمندی اش عالمی متفاوت از هم شاگردان خود (نام نبرم بهتر است) می باشد!
2️⃣ آثار قسم اول همه دانش های مطهری در حوزه عقاید و اخلاق است. از شرح منظومه و کتابهای فلسفی اش تا بحثهای اعتقادی اش و بحثهای اخلاقی اش
[فهرست کامل همه قابل تدارک است]
🔺در این دانش ها هم اثر بینش های مطهری هست. شبهات جدید و مواجهه با متفکران معاصر و حک و اصلاح و نقد و ابرامها در مواجهه با اندیشه ها. اما اینجا ماحصلش دادن دانشی از اسلام است البته دانشی به روز و تازه.
3️⃣ محصولات دسته دوم مطهری حاصل بینش او تحلیل او از زمانه، تاریخ، تمدن، حکومت، جنبشها، سازمانها، حوزه و...است.
🔺اینجا هم بحثهای دانشی موج میزند اما آنچه او را متفاوت میکند تفاوت دید او(بینش) و روش طرح و حل و احیانا نسخه درمان او نسبت به سایر عالمان است.
هم شاگردی های خوب و حتی انقلابی او به حافظ و ایران و مثل اینها نپرداخته اند. با زن و حجاب یا اقتصاد مثل او مواجه نشده اند که کتمان برخی حرفها را حرام بداند. جسارت پرداختن به عیوب روحانیت یا آسیب تقلید(اصل اجتهاد در اسلام-ده گفتار) را به خود نداده اند و شاید توجیه گر وضع موجود بوده اند چنانچه هنوز هم نوعا نمیگویند!
4️⃣مطهری اگر در قسمت دوم بدون سانسور و با چاشنی تاریخ و بیوگرافی او و مواجهه با او درقسمت بینشی و محصولات مصلحانه اش گفته شود فوق العاده برای جوانان آرمان خواه جذاب و پرکشش و همانقدر برای بزرگترها و صاحبان کرسی ها و تریبون ها چالش برانگیز است.
دروغ نگوییم این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند و او را بایکوت(بله بایکوت!) میکند و فراری می دهد. اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم میشد و سرنوشتی مثل یادداشتهای اقتصادی او می یافت. حوزه بیشتر بعد اول و دانشی او را دوست دارد فیلسوف و متکلمی که مباحث را شیرین و عالی و به روز طرح میکند و پاسخگوی شبهات است.
کجا از گیر دادن او به تحریفات و روضه های دروغ، از نظارت بر مرجع تقلید در تقلید، برعیبهای سازمان روحانیت و مشکل عوام زدگی، از مفت خوری و مشکل آقازادگی در بیوتات(رجوع کن به جلد ۴یادداشتها) و... خوشش می آید؟!
5️⃣ایده های جذاب سازی مطهری از #بینش_های او میگذرد و در فرد انقلاب میسازد و الا کماکان اقلی، تکراری و ملال آور جلوه میکند. حداکثر اساتید عقاید در هرقسمت به کتابهای دانشی او در حوزه عقاید حواله می دهند و بحث را ظریفتر و دقیق تر میکنند و برخی اساتید اخلاق از بحثهای اخلاقی او بهره ببرند و در تاریخ اسلام به بحثهای او هم ارجاع شود!
این مطهری، مطهری سانسور شده و بی خطر و #کمک_آموزشی است.
اما مطهری + بینش ها، یقه گیر و چالشی و مطالبه گر و احیاگر و #مصلح است.
طلبه ای که پای آن بنشیند با خیلی از رویه ها و وضع های موجود نمی سازد بسیاری از تحلیلها و توجیه ها را آبکی و ساختگی می بیند منتقد و نقاد میشود و...
راستش کاستی اصلی برخی اساتید و زعماء، غور نکردن لازم در همین بعد مطهری است. لذا بوی او را نمی دهند فکر میکنند مطهری آدمی + فلسفه و فقه و تفسیر و...است!!!
پس چرا بقیه ای که با او اینها را خواندند مطهری نشدند؟!
متاسفانه برخی فضلاء با گذراندن دروس متداول چون خود را بی نیاز از محصولات #دانشی مطهری می بینند، اغراء به جهل شده و خود را بی نیاز از همه آثار(از جمله بینشی) می بینند لذا مدرس یا مبلغی معمولی می مانند و راه آن شهید کم راهرو میشود.
#بینش_مطهر #مطهری_شدن
#مطهری_خوانی #حجت_الاسلام_قنبریان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐 شما نیز می توانید پیام ها و نوشته های و مطالب خود را با ما به اشتراک بگذارید. @binesh_qom
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 با شروع ایام ماه مبارک رمضان و به علت تقارن آن به بیماری کرونا و محدودیت های ایجاد شده در امر تبلیغ فیزیکی برخی از #اساتید_بینش_مطهر برنامه های تبلیغی ارائه کرده اند که به صورت مجازی می باشد و شما عزیزان می توانید از آنها بهره مند شوید.
🔷 لینک توضیح تفصیلی هرکدام از برنامه ها را از کانال های ویژه خود این اساتید می توانید پیگیری بفرمایید و ما اینجا اجمالا برای شما اصل برنامه را توضیح می دهیم.
1️⃣ استاد آقای دکتر #هاشمی_گلپایگانی هر روز از #شبکه_قرآن در برنامه تلویزیونی #بی_کران جلسات قرآنی با محوریت کتاب #بینش_و_رفتار_قرآنی دارند که مخاطبین ارجمند می توانند هرروز ساعت 15:00 و تکرار آن را روز بعد ساعت 9 تماشا کنند.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/671
2️⃣ حجت الاسلام #استاد_قاسمی که از اساتید دبیرخانه بینش مطهر استان قم می باشند قطعات صوتی کوتاهی با موضوع #معرفت_نفس و با نام «فرصت استثنایی برای ملاقات شگفت انگیز» در کانال #توشه_نور به اشتراک می گذارند. ایشان در توصیف این مطالب چنین نوشته اند:
🔅معرفت نفس، امروز به عنوان یک چارچوب گفتمانی بستری مناسب برای تشریح ابعاد مختلف روانشناسی اخلاقی دین و تبیین کننده زنجیره عبادات و معاملات شریعت اسلامی است، دیدگاهی که این ظرفیت سترگ را دارد تا از اعتباریات علامه طباطبایی تا دیدگاه «#خود_عالی و #خود_دانی» معلم شهید را به عرصه کاربرد و گره گشایی از عقده های شناختی و عاطفی بشر، بکشاند.
https://eitaa.com/tooshe_noor/283
3️⃣ حجت الاسلام #استاد_سیدمحمد_هاشمی در یک اقدام قابل تقدیر جلساتی را برای جمعی از #جوانان_اروپایی به صورت مجازی برگزار می کنند. ایشان این جلسات را که تاکنون پنج قسمت آن گذشته است را چنین توصیف کرده اند:
«جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_شناسی» به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان #ایرلندی به زبان #انگلیسی برگزار خواهد شد.
📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است.»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/337
💠دبیرخانه بینش مطهر استان قم به تمام #بینش_پژوهان عزیز و مخاطبین ارجمند پیشنهاد می کند که حتما این جلسات را دنبال کنند و از محتوای معارفی آنها در ایام ماه مبارک بهره مند شوند.
#بینش_قم #اساتید_قم #اندیشه_مطهر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💢 اطلاعیه مهم دبیرخانه بینش مطهر استان قم
💠 #اختتامیه دوره چهارم کشوری بینش مطهر استان قم
🎙 #سخنران: حجت الاسلام #استاد_علی_فرحانی
1️⃣ ارائه مدارک دوره های قبل
2️⃣ارائه گزارش نیم سال دوم سال 98
3️⃣معرفی واحدهای بینش مطهر استان قم
4️⃣اعلام برندگان مسابقه #یادداشت_نویسی و...
🕜زمان: شنبه 20| اردیبهشت |99 ساعت 16:00 الی 18:00
🏛مکان: کانال دبیرخانه بینش مطهر استان قم https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🔷شرکت در اختتامیه برای تمامی #بینش_پژوهان محترم #لازم و #ضروری است.
#اختتامیه #بینش_مطهر #دوره_چهارم #بینش_قم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ فهرست یادداشت های ارسال به فراخوان یادداشت نویسی #کرونا
🔰 حتما در #نظر_سنجی بهترین_یادداشت_شرکت کنید💐
1️⃣یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/446
2️⃣یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/449
3️⃣یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/454
4️⃣ یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/459
5️⃣یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/465
6️⃣ یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: آقای علیرضا نیکو صفت از #خوانسار
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/473
7️⃣ یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/485
8️⃣ یادداشت #شماره_هشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام رضوان حسن زاده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/491
9️⃣ یادداشت #شماره_نه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: آقای رضا کریمی از #کرمانشاه
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/496
🔟 یادداشت #شماره_ده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سید یونس فاطمی از #بهبهان
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/501
1️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_یازده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سرکار خانم سلیمانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/506
2️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_دوازده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: آقای علی کشکولی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/524
3️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_سیزده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سرکار خانم لیلا گلپایگانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/530
4️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_چهاردهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: حجت الاسلام علی عابدی تبار
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/536
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر استان قم
❗️توجه ❗️توجه
💠نفرات برتر #مسابقه یادداشت نویسی 💠
✳️به منظور مشارکت بیشتر مخاطبان در انتخاب نفرات برتر مسابقه ی #یادداشت_نویسی :
✳️شما مخاطبان گرامی با مطالعه ی دقیق یادداشت های فراخوان به سه یادداشت #برتر رای بدهید تا در روز برگزاری #اختتامیه ی مجازی به سه نفر برگزیده #جوایزی اهدا گردد.
🙏🏻 از طریق لینک زیر میتوانید به #سه_یادداشت منتخب خود رای دهید:
👉🏻👉🏻 http://EitaaBot.ir/poll/wr9se?eitaafly 👈🏻👈🏻
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر استان قم