eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 هر نوع تقلیدی از مجتهد جایز نیست!! 🔷 اينكه گفتم تقليد بر دو قسم است: ممنوع و مشروع، مقصود از تقليدِ ممنوع تنها اين تقليد كه تقليد كوركورانه از محيط و عادت آباء و اجداد است نيست، بلكه مى ‏خواهم بگويم همان تقليد جاهل از عالم و رجوع عامى به فقيه بر دو قسم است: ممنوع و مشروع. 🔶 اخيراً از بعضى مردم كه در جستجوى مرجع تقليد هستند گاهى اين كلمه را مى ‏شنوم كه مى‏گويند مى‏گرديم كسى را پيدا كنيم كه آنجا « ». مى‏ خواهم بگويم تقليدى كه در اسلام دستور رسيده «سرسپردن» نيست، چشم باز كردن و چشم بازداشتن است. تقليد اگر شكل «سرسپردن» پيدا كرد هزارها مفاسد پيدا مى‏ كند. 📝 ✅ اگر اسلام و احکام اسلام را اینگونه به مخاطبین و جوانان بیاموزیم آیا مشتاقانه به سمت این دین انسانی و عقلانی روی نمی آورند؟! 🙏🏼تجربیاتتون رو از استفاده از روش شهید مطهری در ترویج اسلام با ما در میان بگذارید. @boinesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
اصل اجتهاد در اسلام.pdf
265.3K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 مساله اجتهاد و تقلید در اسلام و پاسخ به بسیاری از شبهات ❇️درس گفتار فوق با نام «اصل اجتهاد در اسلام» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم «مساله اجتهاد و تقلید» چرا که مباحث زیادی از گفتار فوق در باب تقلید و کیفیت آن و تقلیدِ مذموم و ممدوح است. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با چیستی و چگونگی اجتهاد و حد و حدود آن بی نهایت آموزنده و مفید است. ان شاء الله در روزهای آینده صوت این جلسه که سخنرانی استاد شهید است را نیز در اختیار شما بینش پژوهان گرامی قرار می دهیم. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆اجتهاد در نگاه چیست و چگونه انجام می شود؟ 🔆تفاوت اجتهاد در مکتب تشیع و چیست؟ 🔆چرا اهل تسنن به چهار امام فقهی اکتفا کردند؟ 🔆آشنایی با سیر تطور واژه «اجتهاد » در طول تاریخ علم اصول فقه 🔆پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆نقش و در مبارزه با تفکر 🔆نقد امت در مواجهه با علمای منحرف و مقایسه آن با اسلام و علمای اسلام 🔆چرا از میت جایز نیست؟! 🔆تاثیر جهان بینی و نگاه های هستی شناسانه یک فقیه در اجتهاد او چیست؟ 🔆پیشنهاد مهم تخصصی شدن رشته های علوم اسلامی و تشکیل شوراهای فقهی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰اندیشه آزادی خواهانه در رفتار و 🔶 در تاريخ مى‏ نويسند كه وقتى كه وارد بابِل شد با اين كه خودش دين ديگرى داشت (مدعى‏اند كه حتى خدا پرست هم بود) ولى مردم را در دينشان آزاد گذاشت يعنى بت پرست‏ها را در بت پرستى، فرضا چوب پرست‏ها را در چوب پرستى و حيوان پرست‏ها را در حيوان پرستى آزاد گذاشت و گفت هر كه هر كار مى ‏خواهد بكند، من كارى به او ندارم. 🔶 در معيار كوروش يك مرد آزاديخواه است، همچنان كه مى‏ گويند يكى از ملكه‏هاى انگلستان (شايد ملكه ويكتوريا) وقتى كه به هند رفت و مى ‏خواست به يكى از بتخانه‏ها وارد شود، به احترام آن بتخانه اگر ديگران جلوِ صحن آن بتخانه كفش ها را در مى ‏آوردند او از سر كوچه كفش ها را درآورد كه من مى‏ خواهم به عقيده انسان ها احترام بگزارم. 🔷 ولى ابراهيم خليل چه كرد؟ آيا ابراهيم خليل به اين عقيده، كه اينها عقيده نيست زنجير است، به اين زنجيرهايى كه عادات سخيف بشر به دست و پاى او بسته است احترام گزارد؟ خير، بلكه رفت بتها را در خلوتى شكست، تبر را هم به گردن بت بزرگ انداخت، اول اين فكر را در مردم القاء كرد- عملا يا قولا- كه اين بت بزرگتر كوچكترها را زده، كشته و خرد كرده است، و كارى كرد كه همين امر منشأ در مردم بشود، به خود باز آيند، به تعبير قرآن: فَرَجَعوا الى‏ انْفُسِهِمْ يعنى به خود باز آمدند. 🔆 ابراهيم آنها را به خودآگاهى رساند، خودآگاه و خود شناسا شدند، فكر كردند. 📚 شهید مطهری، آخرین مصاحبه تلویزیونی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 تاسف شهید مطهری از رواج طرز تفکر یهودی 🔷 اينجانب حقيقتاً وقتى كه جريان تاريخ علم را در قرون جديد كم و بيش مطالعه مى‏كند و متوجه رنگ مخصوصى كه فقط طرز تفكر فلسفى خاص دانشمندان به جريان پاك و پاكيزه علم داده است مى ‏شود، سخت متأثر و افسرده مى‏ گردد و آرزو مى‏ كند كه اى كاش دانشمندان به آن طرز تفكر فلسفى عالى كه در طول چهارده قرن در دامن قرآن كريم رشد يافته آشنا بودند- آشنايى صحيح و كامل- و آب زلال علم را با آن طرز مكدّر نمى‏ كردند. 🔶 مخصوصاً آنوقت بر تأثرش افزوده مى‏ شود كه مى‏ بيند جوان هايى كه تازه به علوم آشنا شده‏اند و قدرت تجزيه و تحليل ندارند و جريان علم را آميخته با آن طرز تفكر آلوده كننده در كتب فلسفى جديد و يا در تواريخ علوم و حتى در كتب كلاسيك مى ‏خوانند، يكباره چنين معتقد مى‏ شوند كه فرضيه خلقت و آفرينش و وجود خداوند، فرضيه‏اى است كه سال هاست در اثر مشاهدات علمى باطل شناخته شده؛ اينطور پيش خود فكر مى‏ كنند كه فرض خلقت و خالق، تنها در ظلمت تقاليد پدران موجود است و اما در روشنايى علم از آن اثر و خبرى نيست. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
✳️جایگاه مشورت در سیره نبوی (ص) 🔅《و شاورهم فی الامر》 این هم از شعور اخلاق نرم و ملایم پیغمبر (ص) بود .قرآن می‌گوید [پیامبر ما ،عزیز ما] در کار ها با مسلمین مشورت کن .عجبا!! پیغمبر است، نیازی به مشورت ندارد . رهبری مشورت می‌کند که نیاز به مشورت دارد. 💠او نیاز به امر مشورت ندارد ولی برای این که این اصل را پایه گذاری نکنند که بعدها هرکس که حاکم و رهبر شد، [بگویند او] مافوق دیگران است، او فقط باید دستور بدهد دیگران باید عمل کنند و مشورت معنی ندارد ،[لهذا مشورت می کرد]. علی (ع) هم مشورت می کرد، پیغمبر هم مشورت می کرد. آنها نیازی به مشورت نداشتند ولی مشورت می‌کردند برای اینکه 1⃣اولاً دیگران یاد بگیرند و 2⃣ثانیاً مشورت کردن شخصیت دادن به همراهان و پیروان است . 🌐آن رهبری که مشورت نکرده _ ولو صددرصد هم یقین داشته باشد _ تصمیم می گیرد اتباع او چه حس میکنند؟ می‌گویند پس معلوم می شود ما حکم ابزار را داریم ، ابزاری بی روح و بی جان. 💠ولی وقتی خود آنها را در جریان گذاشتید روشن کردید و در تصمیم شریک نمودید احساس شخصیت می کنند و در نتیجه بهتر پیروی می کنند. 📚سیره ی نبوی پنجمین کتاب سیر مطالعاتی بینش مطهر @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امر به معروف در حد مو و لباس!! 🔷 تا حالا كه امر به معروف و نهى از منكرهاى ما در اطراف و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش و دوخت لباس مردم بوده است! 🔶 ما اصلًا معروف چه مى‏ شناسيم كه چيست؟ منكر چه مى‏ شناسيم كه چيست؟ ما گاهى معروف ها را به جاى منكر مى ‏گيريم و منكرها را به جاى معروف. بهتر اينكه ما جاهل ها امر به معروف و نهى از منكر نكنيم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهى از منكر به وجود نيامد! 🔷 آگاهى و مى ‏خواهد، خبرت و خبرويّت مى ‏خواهد؛ دانايى، و مى ‏خواهد تا انسان بفهمد كه چگونه امر به معروف و نهى از منكر كند، يعنى راه معروف را تشخيص بدهد، ببيند معروف كجاست، منكر را تشخيص بدهد، ريشه منكر را به دست بياورد، از كجا آن منكر سرچشمه مى‏ گيرد. 🔶 لهذا ائمه دين فرموده‏اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهى از منكر نكند، چرا؟ «لِانَّهُ ما يُفْسِدُهُ اكْثَرُ مِمّا يُصْلِحُهُ» چون جاهل هنگامى كه امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كند، مى‏ خواهد بهتر كند بدتر مى‏ كند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 سیره معنوی استاد شهید مرتضی مطهری در کلام آیت الله جوادی آملی 💠 حكيم متألّه، ، مرحوم (رضوان‏الله عليه) از شرح صدري برخوردار بود كه هم نسبت به شهود حضوري او در پاره‏اي از حقايق، شهيد صادق است، هم نسبت به تحليل فلسفي و ادراك حصولي، او شاهدي عادل است / سرانجام امانت در راه خداوند را چنان به دوش جان كشيد كه هم اكنون حىّ مَرْزوق عِنْد الله رَحِمَه الله يوْم وُلد ويوْم قُتل فى سبيل الله ويوْم يُبعث حيّاً. 📝 آیت الله جوادی آملی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 سیره معنوی استاد شهید مرتضی مطهری در کلام آیت الله جوادی آملی 🔷 (أفمنْ شرح الله صدره للإسلام فهو علي نورٍ من ربّه 1. حجاب طبيعت و پرده تاريك ماده مانع از ادراك يا شهود عالم الاهي و ماوراي طبيعت است و تا زماني كه تار و پود اين پرده آويخته شكافته نشود و كنار نرود، رسيدن به حقايق جهان هستي ميسر نيست. 2. گرچه نيل به تمام اسرار آفرينش و آگاهي به همه حقايق بيكران مقدور بشر نيست، ولي به هر اندازه كه بتوان حجاب تاريك طبيعت را برطرف كرد، با همان نسبت آشنايي با حقايق عالم ميسور خواهد بود. 3. براي كنار رفتن حجاب و پرده آويخته، دو عامل وجود دارد كه اجتماع آن‏ها نيز ممكن است؛ يكي با كوشش و پي‏گيري در شناخت آن و دست يازيدن و تلاش كردن و با رنج و بردباري پرده را به يك سو نهادن و ماوراي آن را فهميدن؛ ديگري آن كه با وزش نسيم ملايم حجاب برطرف شود، بدون آن كه رنجي تحمل شده يا كوششي مبذول شده باشد؛ «دولت آن است كه بي‏خون دل آيد به كنار». 4. پرده تاريك جهان طبيعت يا از راه برهان و علم حصولي و كوشش محققانه به كنار مي‏ رود و ماوراي آن معلوم مي‏ شود يا از راه عرفان و علم حضوري و تهذيب نفس، از راه شرع و تزكيه مؤمنانه؛ اگر نوري رسد از عالم جان زفيض جذبه يا از عكس برهان دلش با نور حق همراز گردد وز آن راهي كه آمد بازگردد زجذبه يا زبرهان يقيني رهي يابد به ايمان حقيقي 5. كساني كه از شرح صدر برخوردارند، هم بر اثر موهبت‏هاي الاهي از نسيم قدسي بهره‏مند شده، در بيداري يا رؤياي صادق از اسرار عالم اطلاع پيدا مي‏ كنند و هم بر اثر تحليل‏هاي عميق عقلي با آن آشنا مي ‏شوند. 6. همان‏گونه كه شهود برخي از حقايق عالم جز از راه تهذيب نفس و تزكيه جان، برابر برنامه‏هاي انبيا و ائمه اطهار (عليهم‏السلام) ميسر نيست، استدلال عقلي براي پاره‏اي از حقايق جهان نيز جز با تحليل عميقي كه منتهي به بديهي بالذات نشود، ممكن نيست. زيرا در قياس‏ هاي خطابي همين كه به مقدمات ظني منتهي شد، اكتفا مي‏ شود و نيز در قياس‏هاي جدلي همين كه به مقدمات مشهور رسيد، بسنده مي ‏شود؛ ديگر نيازي به تحليل عميق ندارد، ولي در قياس‏هاي برهاني تا به مقدمات بديهي بالذات نرسد كه بين محمول و موضوع آن‏ها هيچ‏گونه واسطه‏اي نباشد، اكتفا نخواهد شد، بلكه همچنان تحليل عقلي ادامه دارد تا به مقدمات بديهي محض ختم شود. 7. انسان جامع در هر قياسي به شرايط همان قياس عمل مي ‏كند، يعني در مسائل خطابي يا جدلي به شرايط قياس خطابي يا جدلي رفتار مي‏ كند، ولي در مسائل برهاني شرايط قياس برهاني را نيز از ياد نخواهد برد و آن را با ساير قياس‏ها خلط نمي‏ كند، بلكه تمام اركان آن را دقيقاً رعايت خواهد كرد. 8. حكيم متألّه، ، مرحوم (رضوان‏الله عليه) از شرح صدري برخوردار بود كه هم نسبت به شهود حضوري او در پاره‏اي از حقايق، شهيد صادق است، هم نسبت به تحليل فلسفي و ادراك حصولي، او شاهدي عادل است. 🔰 سيره علمي شهيد مرتضي مطهري (رحمه‏الله) 9. شهيد زنده ياد مرحوم مطهري از شرح صدري برخوردار بود كه حريم هر يك از مراحل احساس و تخيّل و تعقّل را آن چنان در نظر داشت كه به ديگري آسيبي نرسد؛ آن‏چه را كه با تحليل عقلي مي‏ انديشيد، مي‏ توانست با بيان ساده يا بنان رسا به مرحله احساس تنزل دهد تا شنونده يا خواننده را از راه درست به مقام تعقّل راهنمايي كند و ترقي دهد. 10. حضورش در جلسه خصوصي درس استاد عالي مقام (قدّس‌سرّه) فروغ تازه و نبوغ خاصي را به همراه داشت كه مايه افاضه بيش‏تر و پايه افاده فراوان‏تر حضرت استاد علامه بود؛ (فَسالتْ أودية بِقَدَرِها) 11. رسالت تدريس در دو پايگاه مهم فكري را چنان ادا كرد كه هم طلاب حوزه علميه را شيفته مكتبش ساخت، هم دانشجويان دانشگاه را مشتاق محضرش كرد. 12. سرانجام امانت شهادت در راه خداوند را چنان به دوش جان كشيد كه هم اكنون حىّ مَرْزوق عِنْد الله رَحِمَه الله يوْم وُلد ويوْم قُتل فى سبيل الله ويوْم يُبعث حيّاً. 📝 آیت الله جوادی آملی @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحيم 💠بینش پژوهان دوره پنجم کشوری لطفاً در کانال خانواده بینش مطهر و گروه ثاقب ١٨ که برای کلیه بینش پژوهان کشور می باشد، عضو شوند.💠 👥مخاطب: بينش پژوهان جديدالورود ⭕️كانال خانواده بينش مطهر 👇 https://eitaa.com/bineshe_motahar ⭕️گروه ثاقب ١٨ بينش پژوهان👇 eitaa.com/joinchat/1230176269C7536a1e52d 💐💠💠💠
🔰 راز موفقیت شهید مطهری در بیان آیت الله مصباح 🔷 يكي از رازهاي موفقيت او [استاد مطهری] اين است كه اين دانشمندِ شهيد، بود. بيان اين مسئله آسان است؛ ولي در عمل، بسيار دشوار است كه يك انسان خلاق، توانمند، متفكر، ، فيلسوف و... از همه شهرت‌هاي علمي و اجتماعي و القاب گوناگوني كه براي يك دانشمند متصور است، بگريزد؛ تنها خواستار خشنودي حضرت حق‌تعالي باشد و روي كتاب‌هايش تنها بنويسد و از عناوين متداول چشم بپوشد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
جایگاه آثار شهید مطهری در نگاه (3) 📝 حجت الاسلام حامد سامی 🔰 خصوصیت کتاب های بینش مطهر ✅ یکی از مزایای مهم طرح بینش مطهر نسبت به سایر طرح های مرتبط با استاد شهید، و با رویکردی خاص و در قالبی جدید است. ✅ موسسه بینش مطهر این رویکرد را از دریافت کرده است. حضرت آقا در صحبت های متعددی در این باره صحبت کرده اند که اکنون بخشی از آن را با هم می خوانیم. ♻️ ایشان در این باره می فرمایند: 《یک توصیه به صاحب‌نظران و متفکران و نویسندگان دارم و آن این است که بیایند و کاری روی مجموع آثار آقای مطهری بکنند. همان‌طور که در کشورهای غربی معمول است که وقتی فیلسوفی، محققی و شخص بزرگی در میان آن‌ها هست، راجع‌به نظریات او می‌نشینند و و می‌کنند، این کار در مورد استاد مطهری انجام بشود. صاحب‌نظرانی بنشینند و صرف وقت کنند و مجموع نظریات ایشان را در ابعاد مختلف مباحث فلسفی و اجتماعی و غیره، کنند و به‌ دربیاورند و بدهند.》 🔷 مطلبی را که مشاهده کردید یک وظیفه و یک وظیفه برای ما ایجاد می کند. کار حداقلی این است که ما مطالب مرتبط با هم و در موضوع واحد را در کنار هم قرار دهیم، این کاری است که در کتاب بعنوان اولین کتاب شهید در طرح بینش مطهر مشاهده می کنید. 🔶 در این اثر و این قبیل آثار، طرح بینش مطهر توانسته است سخنان استاد در موضوع واحد را در کنار یکدیگر قرار دهد و در برخی موارد یادداشت های شهید را نیز بر آن بیفزاید. این کار کمترین کاری است که در ارتباط با آثار شهید برای عموم مخاطبین میتوان انجام داد که به حمدالله موسسه بینش مطهر این کار را انجام داده است. 🔷 کار حداکثری تلاشی عظیم است که مبتنی بر سخنان حضرت آقا باید به سمت آن حرکت کنیم اما هنوز در ابتدای کار هستیم. ان شالله در یادداشت های آتی و در هیئت علمی دبیرخانه خانه بینش مطهر استان قم به آن می پردازیم. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🔷 رسالت پيامبر اسلام با همه رسالت هاى ديگر اين تفاوت را دارد كه از نوع است نه برنامه؛ قانون اساسى بشريّت است؛ مخصوص يك اجتماع تندرو يا كندرو يا راست رو يا چپ رو نيست. 🔆 اسلام طرحى است كلّى و جامع و همه جانبه و معتدل و متعادل، حاوى همه طرح هاى جزئى و كارآمد در همه موارد. 📚مجموعه آثار، جلد 3، ص164 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 محمد (ص) پیامبری که از نو باید شناخت... 🔶 گیورگیو يك فرنگى است که كتابى نوشته است به نام « پيغمبرى كه از نو بايد شناخت» با اينكه كتابش عيب هايى دارد ولى نظر به اينكه خيلى روى كتابش كار كرده و تاريخ اسلام را زياد مطالعه كرده و حتى سالها در عربستان بوده براى اينكه منطقه را از نزديك ببيند و تاريخ را با منطقه جغرافيايى تطبيق كند، نكات خوبى هم در اين كتاب وجود دارد. 🔷 اين كتاب دو نكته را خوب مجسم كرده كه شايد هيچ كتاب ديگرى به اين خوبى مجسم نكرده باشد: 1⃣ يكى خارق العاده رسول اكرم كه اگر يك غير مسلمان هم اين كتاب را مطالعه كند نمى‏ تواند پيغمبر را حكيم و مدبّر و سائس خارق العاده‏اى نداند. 2⃣ ديگر اينكه پيغمبر اكرم در شرايطى كه هركس ديگر مى ‏بود خود را مى ‏باخت و جرأتش را از دست مى ‏داد، يك ذره تغيير حالت پيدا نمى ‏كند. گاهى جريانها به جايى مى ‏رسد- بر حسب ظاهر و شرايط ظاهرى- كه ديگر راه اميدى براى مسلمين وجود ندارد. در همان حال وقتى انسان پيغمبر را مى‏ بيند، مى‏ بيند «» مثل كوه ايستاده است: «وَ لايَخْشَوْنَ احَداً الَّا اللَّهَ». 💠 استاد شهید مرتضی مطهری @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ 🌐موضوع: پاسخ به دوسوال مهم 🔻 1️⃣ چرا قرآن عوام از مردم یهود را سر زنش می کند در حالی که باید علمای آنها را سرزنش کند❓ 2️⃣ و اولیه بشر کدام هستند ❓ یادداشت ذیل پاسخ این دو سوال مهم از دیدگاه شهید مطهری می باشد @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 ادراک های اولیه فطری در کلام امام حسن عسکری علیه السلام 🔷 حديثى است در تفسير صافى از امام عسكرى (عليه السلام)؛ حديث بسيار مفصّلى است؛ گر چه سند آن چندان معتبر نيست ولى مضامين حديث مضامينى است كه شيخ انصارى مى‏ گويد🔽 از مضامين اين حديث علائم صحت نمودار است؛ خيلى جالب هم هست؛ در ذيل آيه «وَ مِنْهُمْ امِّيُّونَ لا يَعْلَمونَ الْكِتابَ الّا امانِىَّ» است. 🔶 قرآن توده بى‏ سواد يهودى را انتقاد مى ‏كند، يعنى علاوه بر انتقاد از احبار و علمايشان، مى‏ فرمايد: 🔻🔻🔻 «وَ مِنْهُمْ امِّيُّونَ لا يَعْلَمونَ الْكِتابَ الّا امانِىَّ» گروهى از اينها هم يك مردم امّى بى‏ سوادى هستند كه از توراتشان جز يك سلسله آرزوها و خيالات خبرى ندارند (مثل توده مسلمان امروز)، همين قدر مى ‏داند كه يك توراتى هست، امّا اگر بپرسيد محتواى تورات چيست❓ هيچ چيز نمى‏ داند؛ ⚡️ شايد يك چيزهايى را خيال بكند در تورات است كه در تورات نيست، ⚡️ و چيزهايى را كه در تورات هست او خبر ندارد كه وجود دارد. 💫 حديث چنين است: شخصى از امام صادق (عليه السّلام) سؤال كرد كه توده عوام چه تقصيرى دارند ❓ خود قرآن قبول مى ‏كند كه اينها مردم جاهل و بى‏ معرفتى بوده اند ، هر چه بر سر اينها آوردند علما آوردند، پس همه نكوهش ها بايد متوجّه علما باشد، مردم عوام كه عذرى ندارند، اينها بايد معذور عنداللّٰه باشند، چرا قرآن از اينها انتقاد مى‏ كند❓ ✅ امام يك بحث بسيار عالى را طرح مى‏ كند، 👌ایشان علما را تقسيم مى‏ كند كه چگونه هستند و چگونه نيستند و علماى سوء چنين‏ اند و علماى غير سوء چنين، علمايى كه بد از كار درمى ‏آيند ضررشان بر اسلام از لشكر بر حسين بن على (عليه السّلام) بيشتر است و ... غرض اين كه مى ‏رسد به اينجا: و امّا توده عوام. امام مى‏ فرمايد: نه، چنين نيست. ✅ يك مسائلى هست كه اينها درس خواندن نمى‏ خواهد كه بگوييم چون درسش را نخوانده‏ اند پس معذورند. در برخى مسائل، عوام معذورند، مسائلى است كه بايد درسش را بخوانند، درسش را نخوانده‏ اند، ديگران مانع شده‏ اند درس بخوانند، اينها قهراً معذورند؛ ولى يك مسائلى هست كه درس خواندن نمى ‏خواهد، انسان اضطراراً به‏ حكم معارف فطرى، قلب خودش آن را مى ‏فهمد. ♨️ بعد مثال ذكر مى ‏كند، چه مثال عالى‏ اى! مى‏ فرمايد عوام يهود علماى خود را مى‏ ديدند كه به اينها دستور تقوا و پاكى مى‏ دهند، دستور نخوردن و نخوردن مى ‏دهند ولى خودشان عمل نمى‏ كنند، ضدش را عمل مى ‏كنند. به چشم خودشان مى ‏ديدند. 💠 بعد امام مى ‏فرمايد: «و قد اضطرّوا بمعارف قلوبهم» انسان اضطراراً و جبراً به حكم معارف سرشتى قلبى خودش اين را مى‏ فهمد كه اگر كسى دستورى داد و خودش بر ضدش عمل كرد به حرف او نبايد اعتماد كرد و بايد او را طرد كرد. اين ديگر درس خواندن نمى‏ خواهد كه در كدام دانشگاه اين را به مردم آموخته‏ اند كه اگر ديديد عالمى به شما دستور تقوا مى ‏دهد ولى خودش تقوا ندارد از او پيروى نكنيد. اين ديگر دانشگاه ديدن و مدرسه ديدن نمى‏ خواهد. هر كسى اين مقدار را مى‏ فهمد. 🔆 اينها را ما مى‏ گوييم «» كه اگر هيچ كسى هم به انسان ياد ندهد، انسان بالفطره اين مقدار را مى ‏فهمد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ 🌐موضوع : اندرزی به طالبان 📌در طی سه بخش ✅ 🔖دیدگاه شهید مطهری را در خصوص این موضوع بیان می کنیم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ــــــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ 🌐موضوع : اندرزی به طالبان 📝 ♻️ رازى قهرمان است و اين از باب اين است كه ذهنش واقعاً جولان فوق العاده‏ اى داشته است. ◀️خيلى اشخاص خواسته‏ اند به اصطلاح تشكيك كنند؛ ولى اينكه كسى در اين حد تشكيك كند كه فلاسفه را به دست و پا بيندازد👌 كار هركس نيست 💫و فخر رازى واقعاً در اين جهت فوق العاده بوده است و به فلسفه و به علم خدمت كرده است. 🔷 تبرهايى را برداشته و بی رحمانه از ريشه شروع به زدن كرده است و در اين كار شجاع بوده است♨️وحتى در تفسير هم همين‏طور است. ✅ هيچ تفسيرى به اندازه تفسير كبير فخر رازى راه را براى ذهن🧠 انسان باز نمی كند. ⚡️ البته اين به حسب علم زمان خودش بوده است؛ اگر او در زمان ما هم می بود حتماً همين كار را می كرد. 💥به حسب علم زمان خودش در هر آيه‏ اى احتمالات بسيارى را بيان كرده 💥و مسائل كلامى و فقهى را كه يك آيه كوچكترين ارتباطى با آنها می توانسته داشته باشد مطرح كرده است. 🔰فخر رازى در تفسير احياناً نكاتى دارد 🌀ولى نه در كلام 🌀و نه در فلسفه يك كار مثبت قابل توجهى انجام نداده است. 👌نتيجه اين بوده است كه اين آدم به ديگران خدمت كرده ولى به خودش نتوانسته خدمت كند،⬅️براى اينكه از ناحيه خودش هميشه تشكيك و ايراد شك بوده است. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ـــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــ 🌐موضوع : اندرزی به طالبان 📝 💫معروف است كه در اواخر عمر هميشه متأسف بود و در مسائل ايمانى هم اين مرد به اطمينان و يقين نرسيد. 📌مى‏ گفته است مسئله‏ اى كه پنجاه سال به آن معتقد بودم حال بطلانش براى من روشن شده است؛ از كجا معلوم كه تمام معتقدات من از همين قبيل نباشد❓ چرا اينچنين بوده است❓ 🔍فيلسوفانى نظير مرحوم آخوند نه تنها به ديگران خدمت مثبت كرده‏ اند 👌 بلكه به خودشان هم خدمت مثبت كرده‏ اند. 👌 🌐اگر ما حاجى سبزوارى را با فخر رازى مقايسه كنيم هرگز به اندازه فخر رازى توقّد ذهن ندارد. 🌐ولى حاجى سبزوارى راه هايى از ايمان و معنويت و از خلوص و صفا و از يقين طى كرده است که يك هزارمش را هم نرفته است. ⬅️از اين جهت است كه امثال مرحوم آخوند معتقدند كه انسان اگر بخواهد در معارف الهی تنها تكيه‏ اش به ذهن و استدلال باشد به جايى نمی رسد. ◀️كما اينكه اگر علم را كنار بگذارد و تكيه‏ اش تنها بر صفاى روح و تزكيه باشد، آن هم بی خطر نيست 🔍مگر اينكه زير نظر اولياء اللّٰه باشد كه آن حساب ديگرى است. 🔰ولى اگر كسى خودش بخواهد كار كند، بايد اين دو بال را همراه يكديگر داشته باشد و با اين دو پا قدم بردارد؛ يعنى 👇👇👇 پاى علم و فكر و پاى عمل و تقوا هر دو بايد باشد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰معارفه طرح 🔹با حضور مدیر مرکز بینش مطهر استان قم 🔸زمان: چهارشنبه ۱۴ آبان ماه 🔺ساعت: ۱۹ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🌐 طرح تدریس جلسه دوم کتاب نهضت حسینی 💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: طرح تدریس جلسه دوم کتاب «» ⁉️ سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده می شود: 1️⃣ حماسه و تراژدی در روایتگری کربلا چگونه در مسیر سازی قرار خواهد گرفت؟ 2️⃣ چیست؟ 3️⃣ شهید حماسه مقدس با چه معیاری قابل بازشناسی است؟ 4️⃣ درجات شهیدان با چه سنجه ای ارزیابی می شود؟ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
کتاب نهضت حسینی ج۲_1603653466939.mp3
18.06M
💠 استاد: حجت الاسلام میثم قاسمی 🔰موضوع: تدریس کتاب « » ✳️ جلسه دوم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
ــــــــــــــــــــ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ ـــــــــــــــــــــ 🌐موضوع : اندرزی به طالبان 🎶یك شعر خوبى شيخ بهايى در نان و حلوا دارد كه از جنبه ادبى هم خيلى لطيف است. می گويد:🔻🔻🔻 ✅ عزلت بى «عينِ» علم آن زلت است ور بود بى «زاى» زهد آن علت است‏ اگر «ع» را از عزلت برداريد، «زلت» يعنى لغزش باقى می ماند. می گويد: اگر كسى بخواهد✔️ بدون علم،✔️بدون فكر ✔️و بدون درس خواندن و فقط از راه عزلت و از راه خلوت به حقيقت برسد اين لغزش است. علم بايد راهنماى انسان باشد. 🌐 مرحوم آخوند تصريح می كند كه ما هيچ وقت نظريه عرفا را مادامى كه برهان آن را تأييد نكرده باشد نمی پذيريم 🔸ولو اينكه بزرگترين عرفاى عالم باشند و آن نظريه مورد اجماع تمام عرفاى عالم باشد 🌐و به هيچ برهانى هم مادامى كه با كشف به آن نرسيم اعتماد نمی كنيم. اما اگر✔️«عين» علم باشد، ✔️درس خواندن باشد،✔️فخر رازى شدن باشد، ↩️ولى آن «ز» ى زهد نباشد، ↩️ آن صفا و معنويت و آن تقوا نباشد در اين صورت علم، «علت» يعنى بيمارى خواهد بود. به جاى آنكه شفا دهنده روح انسان باشد، خود به صورت يك بيمارى براى روح انسان جلوه می كند. ♻️اساساً اسلام بر همين اساس است؛ 🌀 از يك طرف بر عقل و بر علم تكيه فوق العاده دارد 🌀و از طرف ديگر تكيه فوق العاده بر اخلاص دارد. حديثى نبوى است ⬇️ كه شيعه و سنى از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله) روايت كرده اند و در كافى نيز از حضرت باقر عليه السلام به نقل از حضرت رسول صلى الله عليه و آله با اختلافى در عبارت آمده است: «من اخلص للَّه اربعين صباحاً جرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه» مكتب صدرالمتألهين مكتب توأم شدن عقل و قلب است. 🔴آقاى طباطبايى می فرمودند من اوايل كه اسفار می خواندم خيلى كار می كردم و خيلى فكر می كردم و خيلى هم تجزيه و تحليل می كردم. 🔻بعد كم كم در من اين غرور پيدا شده بود كه خود آخوند هم اگر بيايد ديگر بهتر از اين نمی تواند اين مطالب را تجزيه و تحليل كند. تا بعد می روند نزد استادشان مرحوم آقاى قاضى كه استاد سير و سلوك و معنويت بوده است. آقاى طباطبايى می فرمودند وقتى كه ايشان وارد بحث مسائل وجود شد يك مرتبه معتقد شدم كه من تا به حال يك كلمه از اسفار نمی فهميدم. 👌 اگر كسى بخواهد واقعاً حكمت متعاليه را بخواند بايد زمينه قلبى و روحى و زمينه معنوى آن را هم فراهم كند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» می شود @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📝 تبیینی از اصل کرامت نفس از نگاه شهید مطهری 🔰 اصل کرامت نفس در تربیت اسلامی 🔷 یکی از اصول تعلیم و تربیت اسلامی است. اصل کرامت یعنی اینکه انسان توجه داشته باشد که خدای متعال او را در چه مرتبه و با چه عزت و شرف و جایگاهی خلق کرده است و بداند که ارزش انسان در این عالم در چه مرتبه ای است. 🔶 این اصل یکی از اصول مهم تعلیم و تربیت اسلامی می باشد که شهید مطهری تحت عنوان مسئله ی کرامت و عزت نفس به آن رسیدگی می کنند و بحث مبسوطی را پیرامون آن بیان می دارند. 1️⃣ بخش اول در ضمن مباحث تعلیم و تربیت اسلامی: 🔹«این خود مسئله ای است که کمتر مورد توجه واقع شده و یا اساسا مورد توجه واقع نشده است. حال آنکه ما ریشه و مبنا و زیر بنای اخلاق اسلامی را از همین جا می توانیم استنباط و استخراج کنیم، از نوعی بازگشت دادن انسان به خود و متوجه کردن او به شرافت و کرامت ذاتی خویش.» 2️⃣ بخش دوم در فصل اخلاق اسلامی از مباحث : 🔸«از حدود سيزده سال پيش (به مناسبت ارائه یک سخنرانی با عنوان خودی در اخلاق) اين فكر براى من پيدا شد و هرچه بيشتر مطالعه كردم بيشتر به اين فكر اعتقاد پيدا كردم كه در اخلاق اسلامى، محور و آن چيزى كه حجم اخلاقى به دور آن مى ‏گردد يا- به تعبيرى كه امشب گفتم- آن نقطه‏اى از روح انسان كه اسلام روى آن دست گذاشته است براى احياى اخلاق انسانى و براى اينكه انسان را به سوى اخلاق سوق بدهد، و است. 🔸ناچار بايد لااقل قسمتى از آيات و احاديث در اين زمينه را براى شما بخوانم، و تا اينها را نخوانيم درست آشنا نمى‏شويم. 🔆 خدای متعال در می فرماید: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَلِلْمُؤْمِنينَ» عزت منحصراً از آنِ خداست و پيامبر خدا و مؤمنين. مؤمن بايد هميشه عزيز باشد و عزيز است. 🔆 فرمود: «اطْلُبُوا الْحَوائِجَ بِعِزَّةِ الْانْفُسِ» انسان احتياج پيدا مى ‏كند به انسانهاى ديگر اما پيغمبر فرمود: اطْلُبُوا الْحَوائِجَ حاجتهايتان را بخواهيد، ولى بِعِزَّةِ الْانْفُسِ اما عزت نفس را از دست ندهيد. آنجا كه حاجتتان را با دوست و رفيقى بيان مى‏ كنيد، تا آنجا كه شرافتتان، عزت و كرامت نفستان پايمال نشده جلو برويد. آنجا كه دارد بر كرامت و عزت نفستان خدشه وارد مى ‏آيد توقف كنيد، نيازمندى و نداشتن بهتر است. 🔆 در نیز می فرماید «الْمَنِيَّةُ وَ لَاالدَّنِيَّةُ مرگ و نه پستى، التَّقَلُّلُ وَ لَاالتَّوَسُّلُ» به كم ساختن و دست پيش كس و ناكس دراز نكردن.» 3️⃣شهید مطهری در ضمن مباحث پیرامون سید الشهدا می فرمایند: «اين اصل بزرگ اسلامى (کرامت نفس) در وجود اباعبداللَّه عليه السلام تجسم پيدا كرد و تمام حيات آن حضرت پر است از شعارهاى كرامت نفس.» 📌 بنابراین یکی از اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلام از نگاه شهید مطهری مسئله می باشد که هر متربی و مربی برای رشد و تعالی خود و اطرافیانش باید به آن توجه کند. برای تفصیل بیشتر به مباحث کتاب و شهید مطهری مراجعه بفرمایید. 📝 ناصر قیلاوی زاده 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🔷 قرآن مى‏گويد بشر يك فطرت دارد كه آن فطرت دينى است و دين هم اسلام است و اسلام هم يك حقيقت است از آدم تا خاتم‏. 📚مجموعه آثار، جلد ج3، ص460 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری