eitaa logo
شناخت زمانه
262 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
4.5هزار ویدیو
198 فایل
این کانال جهت تحلیل رخداد های سیاسی می باشد .
مشاهده در ایتا
دانلود
20.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️تحلیلی بر تحولات منطقه 🔹نقشه راه آمریکایی ها در اختلاف‌افکنی بین ایران و چیست؟ آیا باید منتظر شکل گ‌گیری داعش جدید در افغانستان بود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️آقا زاده داریم تا آقازاده وداع مردم با شهید امنیت؛مردم زاهدان با شهید محمود آبسالان با حضور پرشور خود وداع کردند.
سلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اهمیت بینش سیاسی زنان در روایات 🔻 یک خانمی آمد خدمت امام صادق (ع) و گفت شوهرم نمی‌گذارد تا در شادی و ناخوشی مردم حضور داشته باشم. حضرت، همسر این خانم را خواستند و فرمودند چرا اینقدر همسرت را منع می‌کنی؟ آیا می‌دانی مادر و همسر من بعد از انجام کارهایشان، به ایتام مدینه رسیدگی می‌کنند؟ باید بدانیم اگر مسئله‌های اجتماعی مسئله یک زن نشود، مسئله اون مد و لباس خواهد شد. وقتی افق نگاه کسی بزرگ نشود، مسئله او مسئله‌های پیش پا افتاده می‌شود. در هیچ یک از روایات مطلبی نداریم که زن‌ها نباید بینش سیاسی داشته باشند. به دلیل اینکه باید انتخاب کنند و اثرگذار باشند. زنها باید بینش سیاسی داشته باشند و لازم است در یک فرآیند تربیتی برای این آماده شوند. مثلاً زمانی که من در مقطع راهنمایی بودم، معلم دینی ما بچه‌های زرنگ مدرسه را انتخاب می‌کرد و وقتی برای مددکاری، به خانه محرومین می‌رفت، بچه‌ها را با خود می‌برد. این بچه چون در کوران عواطف و احساسات است مردمدار تربیت می‌شود. اگر بخواهیم دختر به جامعه حساسیت داشته باشد باید مسائل اجتماعی را در حد فهم خودش بفهمد. "خانم دکتر علاسوند/ کرامت۲/ بسته کلیات تربیت دینی فرزند" جهاد_تبیین
🇮🇷 📝 | حقوق مجازی شهروندی 🍃🌹🍃 ❌ قسمت پنجم/ 🔻 شایعه پراکنی یکی از ترفندهای قدیمی در جنگ روانی است که فضای مجازی بستر راحت تری برای آن ایجاد کرده و اگر در گذشته مثلاً رسانه مکتوبی خبری منتشر می کرد، در صورت لزوم ملزم به ارائه اسناد صحت آن هم می شد ولی فعالیت های خبری در فضای مجازی از سوی افرادی که هیچ شناسه‌ای از خود ارائه نمی دهند، امکان پیگیری صحت و سقم آن خبر نیز سلب می‌شود و در حال حاضر انبوهی از اخبار منتشره در این فضا چنین حکمی دارند و روح و روان جامعه همواره از انتشار اخباری که صحت آنها معلوم نیست در تلاطم است بدون آنکه منتشرکنندگان آنها پاسخگو باشند. 🔺 البته مطالبه ساماندهی این وضع نباید به انسداد خبری منجر شود، بلکه پاسخگو نمودن منتشرکنندگان اخبار نسبت به صحت و سقم آنها مطالبه عمومی است. لازمه چنین امری تهیه و تدوین ساز و کارهایی است که امروزه در اکثر کشورها ساری و جاری است و هرکس مطلبی منتشر می کند مسئولیت آن را نیز به عهده می گیرد. ✍️ قاسم حبیب‌زاده زمانه| |
💢 هندسه و نظم جدید جهانی 🔻 آیا جنگ اوکراین و پیروزی‌های مقاومت در منطقه به عنوان دو پیشران، تغییر در هندسه و نظم جهانی را پُرشتاب می‌سازد؟ چه تصویری از هندسه و نظم جهانی می‌توان ترسیم کرد؟ 💬 رهبر معظم انقلاب در ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ فرمودند: «وضعیتی که امروز در دنیا است یک وضعیت تحول است. اوضاع جهان در حال تبدیل به یک شکل جدید و هندسه جدید است.» 🔻 در ادامه رهبر انقلاب به چهار نشانه برای تغییر در هندسه جهانی، شامل بیداری اسلامی، شکست برنامه آمریکا برای تسلط بر منطقه غرب آسیا، آینده مبهم اتحادیه اروپا و افول وجهه‌ی آمریکا، اشاره فرمودند. 🔻 چهار نشانه مورد اشاره رهبر انقلاب را باید به مثابه چهار روند در نظر بگیریم و سیر آنها را بعد از جنگ اوکراین و پیروزی‌های مقاومت در منطقه به عنوان دو پیشران، بررسی کنیم. قطعا روند هویت خواهی دینی و اتکای به اسلام فزآینده شده است و تبلور آن را در گسترش بیداری اسلامی و موفقیت‌های محور مقاومت (به ویژه در یمن و فلسطین) در منطقه به وضوح می‌توان مشاهده کرد. 🔻 برنامه ریزی سه لایه‌ی آمریکا شامل طرح خاورمیانه بزگ، خاورمیانه جدید و جنگ نیابتی برای تسلط بر منطقه غرب آسیا کاملا شکست خورده است و آمریکا در آستانه‌ی اخراج از منطقه قرار گرفته است. 🔻 جنگ اوکراین مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای اروپا ایجاد خواهد کرد و این اتحادیه را در معرض درون گرایی فروملی و فروپاشی قرار خواهد داد. درباره روند چهارم، افول وجهه‌ی جهانی امریکا کاملا پُرشتاب و مشهود شده است. از یک سو متحدان آمریکا به این کشور بی‌اعتماد شده‌اند و از سویی ایالات متحده توانایی مدیریت بر پرونده‌های بزرگ را از دست داده است. 🔻 با این شرایط جهان به مرحله خروج از پیچ تغییر در هندسه و نظم جهانی رسیده است. جهان در حال تبدیل شدن به شرق و غرب است و شرق مبداء همه تحولات خواهد شد. قدرت‌های جدید جهانی از شرق ظهور می‌کنند. از منظر سنن و قواعد الهی نیز این تغییر، محتوم به نظر می‌رسد ان‌شاءالله.
✅ دوازده اصل در عدالت‌خواهی انقلابی ✍ پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 🔻 مقدمه: «عدالت‌خواهی» همواره یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب به جوانان مؤمن و انقلابی و آحاد ملت بوده است. اما عدالت‌خواهی هم مثل هر امر اجتماعی دیگری، ممکن است دچار آفات و آسیب‌هایی شود. بنابراین لازم است تا مسیر مطالبه و طریق طلب آن بر مبنای معیارهای صحیح، دانسته و سپس پیموده شود. 🔻 در اطلاع‌نگاشت زیر، برخی از الزامات و چارچوب‌های اساسی عدالت‌خواهی در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.   1⃣ نیازمند «نظریه‌ جامع عدالت» هستیم 🔸 اداره‌ی کشور نیاز دارد به اینکه به یک جمع‌بندی قوی و متقن و مستدل در باب عدالت اجتماعی برسد که بتواند بر اساس آن جمع‌بندی، برنامه‌های بلندمدت را طراحی کند. بعد از آنکه ما به یک نظریه‌ی متقن و جمع‌بندی شده‌ای در باب عدالت رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوه‌های اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحث‌های کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهش‌های فراوانی را دنبال خواهد کرد. آن وقت در اینجاست که ما می‌توانیم از تجربیات بشری استفاده کنیم. ۱۳۹٠/٠۲/۲۷   2⃣ شعار عدالت را تقویت و همگانی کنید اما... 🔸 هرچه می‌توانید، شعار اصلی عدالت و آنچه را مربوط به عدالت است، تقویت و همگانی و در ذهن‌ها تعمیق کنید و روی پشتوانه و فلسفه‌ی فکری آن کار کنید - اینها لازم است - اما کاری نکنید که مخالفان شما این تردید را دامن بزنند که آیا نظام اسلامی می‌تواند؟ آیا نظامی اسلامی توانسته؟ البته که می‌تواند؛ البته که توانسته! مدعی دستگاه‌های مختلف از لحاظ کارآمدی، خودِ بنده هستم. من دائماً نسبت به کارآمدی، از اینها سؤال و مطالبه می‌کنم؛ اما بنده اعتقادم این است که نظام اسلامی از همه‌ی دولت‌هایی که در دوران استعمار و دوران نزدیک به استعمار در کشور ما وجود داشته، قویتر عمل کرده است. ۱۳۸۳/٠۸/۱٠   3⃣ دانشجویان درباره عدالت اجتماعی بیندیشند 🔸 وقتی که مسأله عدالت اجتماعی در کشور مطرح میشود، دانشجو باید از این مسأله حمایت کند. عدالت اجتماعی، آن چیزی است که حتی کسانی که اصرار داشتند شعار عدالت اجتماعی را به دلایل سیاسی و با انگیزه‌های گوناگون کمرنگ کنند، بالاخره نتوانستند؛ مجبور شدند عدالت اجتماعی را مطرح کنند. در دنیا، غیر از مستکبران و زورگویان و چپاولگران عالم، هیچ انسانی نیست که به عدالت اجتماعی و شعار آن پشت کند. این شعار در کشور مطرح می‌شود؛ چه کسی باید از این شعار حمایت کند؟ چه کسی باید بیشتر از همه درباره آن بیندیشد؟ چه کسی باید برای آن کار کند و درباره راه‌های تأمین آن، تحقیق و بحث کند و میزگرد بگذارد، غیردانشجویان؟ ۱۳۷۸/٠۹/٠۱ 4⃣ انسانی که با تقوا نیست نمی‌تواند منشاء عدالت اجتماعی باشد 🔸 در هر انسانی، عدالت شخصی و نفسانی او، پشتوانه‌ی عدالت جمعی و منطقه‌ی تأثیر عدالت در زندگی اجتماعی است... هرکس که بخواهد در محیط زندگی مردم منشأ عدالت شود، اول باید در درون خود تقوای الهی را رعایت کند. انسانی که مراقب خود نیست و در عمل و کلام و زندگی شخصی خود دچار بی‌عدالتی و بی‌تقوایی است، نمی‌تواند در محیط جامعه منشأ عدالت اجتماعی باشد. ۱۳۷۹/۱۲/۲۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مسئولین باید منشور عهدنامه امیرالمومنین به مالک اشتر را حفظ باشند 🔹در حوزه امنیتی و دفاعی، چون طبق حکمرانی علوی عمل کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم (دو حوزه‌ای که زیر نظر رهبری هستند) اما در حوزه خودرو و دارو، تنظیم‌گری حکمرانی مناسبی نداریم و سیاست‌گذاری با مصرف هماهنگ نیست و همین می‌شود که مردم ضرر می‌کنند. 🔹قیمت و حکمرانی مسکن در ایران، دست دولت نیست و دولت‌ها فقط حرفش را می‌زنند، این وضعیت تنها به ضرر مردم است. اگر در حوزه مسکن، خودرو و دارو، مدل حکمرانی علوی را پیاده می‌کردیم و در عین حال از الگوهای مدرن جهانی بهره می‌گرفتیم، اینگونه نبود. 🔹از برگزاری مراسم عزاداری حضرت علی(ع) و سایر اهل بیت(ع) و پخش آن از صدا و سیما مهمتر، بهره‌گیری از مدل حکمرانی علوی است ولی به نظر من، مسئولان کشور صرفا چیزی کلی از این مسائل می‌دانند نه اینکه به آن اشراف داشته باشند.
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 شماره: 340 🔰 مجموعه جهاد تبیین و روایت (قسمت هفتم) 💠 موضوع: استقلال ایران در دوره پهلوی چگونه بود؟ 🎙 کارشناس برنامه: دکتر یدالله جوانی
7][.pptx
4.64M
جنگ شناختی دشمن و ابعاد ، اهداف و چگونگی مواجهه با آن
5⃣ شاخص عدالت، قانون است 🔸 معیار و شاخص عدل هم عمل به قانون است. اگر عمل فرد، جمع، منطبق به قانون شد، این عدالت است؛ اگر از قانون انحراف پیدا کرد، این بی‌عدالتی است. و قانون هم در نظام اسلامی، قانون اسلامی است. البته در مجموعه‌ی قوانین ما ممکن است قوانینی باشند که صددرصد با احکام اسلامی منطبق نباشند، یا قوانینی که از قبل مانده‌اند یا برخی قوانین دیگر، که اینها بایست اصلاح بشود. معیار، این است که بر طبق قانون عمل بشود. عدل، اینجا تحقق پیدا می‌کند. ۱۳۸۸/٠۴/٠۷   6⃣ عدالت بدون معنویت، یک «شعار توخالی» است 🔸 اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‏شود یک شعار توخالی. خیلی‏ها حرف عدالت را می‏زنند، اما چون معنویت و آن نگاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‏ی سیاسی و شکلی پیدا می‏کند. ۱۳۸۸/٠۶/۱۶ اگر معنویت نشد، عدالت تبدیل می‏شود به ظاهرسازی و ریاکاری؛ اگر عقلانیت نشد، عدالت اصلًا تحقق پیدا نمی‏کند و آن چیزی که انسان تصور می‏کند عدالت است، می‏آید و جای عدالت واقعی را می‏گیرد. بنابراین معنویت و عقلانیت در تحقق عدالت شرط است. ۱۳۸۷/٠۶/٠۲   7⃣ اگر عقلانیت نباشد؛ عدالت، «ضد عدالت» می‌شود 🔸 اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‏شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‏های تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده‏اند، که ضد عدالت شده. اتفاقاً حالا همان تندی‏های آن حضرات موجب شده که خود آن‏ها صد و هشتاد درجه گرایش‌هایشان عوض بشود! جور دیگری حرف بزنند، جور دیگری فکر کنند، جور دیگری عمل بکنند. ۱۳۸۸/٠۶/۱۶ اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می‏شود؛ خیال می کند، چیزهایی عدالت است، درحالی‏که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی‏بیند. ۱۳۸۴/٠۶/٠۸   8⃣ منظور از عقلانیت، محافظه کاری نیست 🔸 عقلانیت و محاسبه که می‏گوییم، فوراً به ذهن نیاید که عقلانیت و محاسبه به معنای محافظه‏کاری، عقل‏گرایی و تابع عقل بودن است. عاقل بودن و خرد را به کار گرفتن با محافظه‏کاری فرق دارد. محافظه‏کار، طرف‏دار وضع موجود است؛ از هر تحولی بیمناک است؛ هرگونه تغییر و تحولی را برنمی‏تابد و از تحول و دگرگونی می‏ترسد؛ اما عقلانیت این‏طور نیست؛ محاسبه‏ی عقلانی گاهی اوقات خودش منشأ تحولات عظیمی می‏شود. انقلاب عظیم اسلامی ما ناشی از یک عقلانیت بود. بنابراین عقلانیت با محافظه‏کاری فرق دارد. محاسبه‏ی عقلانی را با محاسبه‏ی محافظه‏کارانه به‏هیچ‏وجه مخلوط نکنید؛ این‏ها دو چیز است. ۱۳۸۴/٠۶/٠۸  
9⃣ نباید به اسم عدالت‌خواهی، اخلاق را زیر پا گذاشت 🔸 اگر به نام عدالت‌خواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالت‌خواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما می‌دانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شده‌ایم. ۱۳۹٠/٠۳/۱۴   🔟 کار را بی جنجال پیش ببرید 🔸 من در همان نامه‌ی هشت مادّه‌ای هم همین سفارش را کرده بودم؛ گفتم کار را بی‌جنجال پیش ببرید. ما می‌خواهیم حقیقتاً با فساد مبارزه شود؛ جنجال لازم نیست. بله، خبررسانی به مردم خوب است. وقتی کار تمام شده باشد، آن مقداری که لازم باشد، خبر رسانی شود. کار هم صورت می‌گیرد. ۱۳۸۲/٠۲/۲۲ 1⃣1⃣ انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید 🔸 گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‏سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه می‏کنید، اولًا احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من می‏بینم دیگر. من مواردی را مشاهده می‏کنم- نه در دانشگاه، در گروه‏های اجتماعی گوناگون- که روی یک مصداق خاصی تکیه می‏کنند؛ یا به‏عنوان فساد، یا به عنوان کج‏روی سیاسی، یا به‏عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلًا اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و می‏بینم این‏جوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه می‏کنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‏ای به دست می‏دهید برای اینکه آن زرنگ قانون‏دانِ قانون‏شکن- که من گفته‏ام قانون‏دانهای قانون‏شکن خطرناکند- بتواند علیه شما استفاده کند. شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. ۱۴/۲/۸۷   2⃣1⃣ خانگی برخورد کنید؛ نه بیگانه‌وار و معترض 🔸 این گفتمان را باید همه‏گیر کنید؛ به‏گونه‏ای که هر جریانی، هر شخصی، هر حزبی و هر جناحی سر کار بیاید، خودش را ناگزیر ببیند که تسلیم این گفتمان شود؛ یعنی برای عدالت تلاش کند و مجبور شود پرچم عدالت را بر دست بگیرد. اما در برخورد با آنچه شده، باید خانگی برخورد کنید؛ نه بیگانه‏وار و معترض. بالاخره کارهای زیادی انجام گرفته، احیاناً کوتاهی‏هایی هم شده؛ اما باید مشکل را حل کرد. نباید نتیجه‏ی قهری نحوه‏ی بیان این باشد که بعد از چندی انسان احساس کند که به کلّ مجموعه به‏شدت معترض است؛ نه، شما برای موفقیت کلّ مجموعه دارید تلاش می‏کنید؛ اصلًا همه‏ی تلاشتان این است که نظام را پیش ببرید. ۱۳۸۳/٠۸/۱٠