❌ شبهه ۶۵۹
آیا خداوند زمان و ساعت گناه بندگان را می داند ؟ اگر می داند پس آن فرد گناهکار نیست و اگر نمی داند پس علم خدا ناقص است؟
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 این حرف مغالطه ای بیش نیست زیرا در این سؤال و اشکال یکی از اجزاء علت که همان اختیار بندگان است نادیده گرفته شده است.
برای روشن شدن مطلب در قالب چند نکته، به ارتباط «علم خدا» با «اختیار یا اجبار بندگان» می پردازیم.
1. علم خداوند به سرنوشت و چگونگی تعاملات و رفتارهای موجودات، موجب جبر آنها بر خطاکاری نمی شود. مثلا: اگر شما با استفاده از موقعیتی همانند ساختمان یا مکانی مرتفع، شاهد رانندگی دوستتان باشید و ببینید که با این طرز رانندگی، حتما سقوط می کند و نسبت به عاقبت ناخوشایند رفتار خارج از ضابطه و عقلانیت او، علم و آگاهی کامل داشته باشید، و پس از دقایقی هم وی به اثر طبیعی کار خود برسد، آیا شما مقصرید؟ آیا شما باعث سقوطش به دره شده اید؟ آیا علم شما به سرنوشت «انتخاب نادرست وی در شیوه رانندگی» او را مجبور به سقوط کرده؟ آیا دولت ها و مهندسین راه و سازندگان اتومبیل که یقیناً می دانند، بسیاری از تصادفات به خاطر سوارکاری، اتومبیل رانی و استفاده نادرست و نابجا از اتومبیل و جاده است، عامل جبری سوانح جاده ای اند؟
2. در حقیقت نقش علم خداوند این است که می داند چه کسی از اسباب و زمینه های هدایت بهره گرفته و چه کسی به آن پشت پا می زند! و آن عذاب، بازتاب کردار اختیاری مردم در استفاده نکردن از اسباب هدایت است. همانند معلمی ورزیده که روز آغاز درس، عوامل موفقیت تحصیلی را می گوید و نیک می داند که چه کسانی، حرف گوش می کنند و چه کسانی سر به هوا هستند. طبیعتاً نمره ها و جوایز خوب برای اهلش است و نمرات منفی و دردسرهای آن برای کسی است که با کردار خود، همین عاقبت را طلب می کرده است! پس همان گونه که آگاهی معلم، از کردار دانش آموزان پرده برمی دارد و به هیچ وجه موجب اجبار آنها بر تنبلی نمی شود، علم خداوند نیز موجب اجبار بندگان بر گناه نمی شود. در حقیقت"خدا به طاعت و معصیت بندگان علم دارد و این علم کاشف و تابع آن کردار بندگان است".
3. خداى بزرگ که خالق و مالک همه موجودات است اراده کرده است که انسان در کارهاى اختیاریش با اراده خود منشاء اثر باشد؛ یعنى اگر براى تحقق یک حادثه مثلاً پنج شرط و علت نیازمند باشد، یکى از آن علتها اختیار و اراده انسان است، بر فرض براى روشن شدن یک چراغ باید تمام وسایل لازم، سالم و مهیا باشد از جمله: کلید، سیم، لامپ، کنتور برق، اتصال سیم به کارخانه و منبع تولید برق و جریان برق در سیمها. حال یکى از علتهاى روشن شدن چراغ، فشار دادن کلید برق است که در این مثال در کارهاى اختیارى ما وقتى همه شروط مهیا است، زدن کلید همان اختیار ماست و خداوند خواسته است که انسان با اختیار خودش کلید برق حادثهاى را نزند. ولی خداوند می داند که اراده این انسان به چه چیز تعلق می گیرد انجام یا عدم انجام را؟ اما این علم هیچ منافاتی با اختیار بندگان ندارد.
علاوه بر اینکه خدا برای هدایت انسان پیامبر درونی (عقل سالم و فطری) و پیامبر بیرونی (انبیاء و ائمه (ع) و کتاب و علمای ربانی) را تدارک دیده است. با این حال مقصر کیست؟ آنکه صدها چراغ دارد و بیراهه می رود؟ یا آنکه از عاقبت کار چنین افرادی آگاه است؟
بنا بر این زندگی در این دنیا زندگی در مدرسه اراده است و سعادت و شقاوت هر کس بدست خود اوست. و اوست که باید حرکت کند و از خدا طلب هدایت و توفیق بیشتر نماید. و از این جهت مسؤولیت گناه انسان متوجه خود اوست و باید پاسخ گو باشد.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)💠
#مرا_به_نام_مادرم_صدا_بزن
🏴 تلاشی نمادین و موثر برای تکریم یک نام بزرگ، هر ساله در روز دهم رمضان سالروز وفات خدیجه کبری(س) هر مسلمانی دخترش را با نام مبارک «خدیجه» صدا کند.
ــــــــــــــــ
#داناب (داستانکونکاتناب)
👇👇👇
📚 @dastanak_ir
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نماهنگ «تشرف» با شعر و اجرای سیدحمیدرضا برقعی
🏴تقدیم به آستان حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها)
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
1.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥انیمیشن عالی؛
💢حجاب من به تو چه!!! تو خودتو درست کن!!😳
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
1.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 بشنوید از دروغهایی که درباره خدیجه کبری(س) گفته شده
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
❌ شبهه ۶۶۲
دقت کردین جمهوری اسلامی، برای هر مناسبتی سمبلی داره. روز مرد: حضرت علی- روز زن: حضرت فاطمه- روز پرستار: حضرت زینب- روز معلم: مطهری- روز جوان: حضرت علی اکبر. اما هنوز نتونسته برای روز کارگر کسی رو جور کنند!
چون در کل خاندان عصمت و طهارت، هیچکدومشون اهل کار کردن نبودن!
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
آثار خدماتی امام علی علیه السلام هنوز بعد از هزار و چهارصد سال موجود است.
در مدینه منطقه ای است به نام (آبار علی) آبار یعنی چاهها . صدها حلقه چاه و نخلستان های اطراف آن توسط امیرالمومنین احداث و وقف فقرا شده بود.
مناظره امام باقر علیه السلام با سفیان ثوری که حضرت را به خاطر بیل زدن در گرمای تابستان متهم به دنیاپرستی کرد نیز معروف است.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
❌ شبهه ۵۹۴
چطور امام علی هر شب شیر میذاشته دره خونه فقرا
ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده
هر شب هر شب باعقل جور در نمیاد
تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده
شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه
سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ؟!
بعدم طبق روایت های شیعیان میگویند ناشناس میبرده
شبانه پس یعنی نمیرفته ظرفشم پس بگیره !!
یعنی کارخونه مسگری هم داشت
از پس این همه ظرف بر نمیومد
گاوداریش پیش کش
واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه !!
تازه مگه نمیگن در حکومت ایشان ریشه فقر کنده شد!
سالیان درازی دروغهایی بر پایه خرافات و جهل جوری
به خورد مردم دادن و در افکار مردم جا انداختن
که هرگز به جنبه ای دیگه اش نگاه نکردیم
و تفکر کنیم که چیزی که میشنویم حقیقت است
یا دروغ و ریاکاری
بیایید تاریخ ایران را بخوانیم و تفکر کنیم
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 مطابق معمول این کاربر فضای مجازی نه براساس اطلاعات و مطالعات، بلکه بر اساس فرضیات ذهنی خود قضاوت و نتیجه گیری کرده است.
چه کسی گفته است امیرالمومنین هرشب "شیر" به خانهی فقرا میبرده است؟ در کدام کتاب یا منبع چنین ادعایی آمده است؟
آنچه مسلم است، کمک ایشان به فقرا و رسیدگی مداوم و شبانه به وضعیت فقرا بوده. اما نوع، کیفیت، مقدار و جنس کمک طبیعتاً متفاوت و بر اساس نیاز و امکانات مانند آرد و گندم و خرما بوده است.
این مطلبی است که نه تنها شیعه بلکه سایر مذاهب اسلامی نیز به آن اذعان دارند و چنین شبهات کودکانه ای نمیتواند خدشهای به آن وارد کند.
این نکته هم قابل ذکر است که مگر حضرت فقط در دوره ۴ سال و اندی آخر عمرشان به فقرا کمک میکردهاند؟ از قبل از دوران حکومت این روش حضرت علی علیه السلام بوده است. در همان دوره حکومت هم طبیعی است که یک شبه ریشه فقر کنده نمیشود.
🔹 پینوشت
مطابق معمول و رویه ثابت اینگونه پیامها، با دعوت به مطالعه تاریخ ایران، به دنبال دو قطبی سازی جامعه و القاء تقابل بین اسلام و ایران هستند. ما از این ترفند بیزاریم و در عین عشق به ایران به اسلام معتقد هستیم.
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❀ فیلم
روایت فرح از رفتار تحقیرآمیز آمریکا با شاه
آمریکاییها محمدرضا را به بیمارستان روانیها منتقل کردند، آنها نمیخواستن شاه در خاک آمریکا بماند❗️
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
▪️ در پی انتشار فایل متن و صوت اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر نظر امام(س) در رابطه با «تک خوانی آواز زنان» و پیرو تماس مکرر مردم درباره صحت و سقم این موضوع، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) توضیحاتی ارائه کرد:
🔻آنچه که در این اظهارات درباره گفتگوی وزیر وقت فرهنگ با امام خمینی و ادعای «دستور حضرت امام به وی در استفاده از آواز تکخوانی زن در برنامههای ارشاد»، بیان گردیده است بنا به اسناد این مؤسسه صحیح نبوده و با واقعیت امر تفاوت فراوان دارد.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi
❌ شبهه ۶۶۳
[کلیپ: عبدالعلی بازرگان]
معروف یعنی آنچه عرف پسند است پس تنها چیزی را باید امر کرد که مردم پذیرفته و به شکل قانونی درآمده است.
امام حسین هم که برای امر به معروف قیام کرد، برعلیه بیحجابی نبود برعلیه حکومت بود پس بنابراین امر به معروف در اصل اعتراض به حکومت است نه اجرای دستورات دینی. در قرآن هم فقط برای جرائمی که علیه حق مردم است مجازات تعیین شده است.
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹اینکه معروف آنچیزی است که مردم پذیرفته اند و شکل قانونی گرفته است، اگر چه تعریف دقیقی نیست اما بر فرض هم همین باشد، مردم دو مرتبه به قانون اساسی جمهوری اسلامی که مضمون آن اجرای احکام اسلامی است، رأی دادهاند و این یعنی همان چه که گوینده میخواهد.
اما اینکه میگوید چرا امر به مشروع گفته نشده خب اصلا مشروع یعنی جائز، آیا هر چیز جائزی را باید امر و نهی کرد؟
امام حسین و امر به معروف:
گوینده میگوید چرا در قیام امام حسین علیهالسلام سخن از بیحجابی نیست، به ایشان باید گفت: شما بفرمایید اون موقع بی حجابی بوده تا بگیم موضوع امر به معروف امام حجاب بوده یا نه؟ مردم آن زمان به هر دلیل، در اینگونه امور مشکلی نداشتند، یعنی احکام دینی را در ظاهر عمل میکردند.
دوما طبق تعریف ایشان از معروف (آنچه مردم پذیرفته و شکل قانونی پیدا کرده) حکومت یزید معروف بوده است نه منکر چون معاویه از اکثر قبائل و مردم بیعت گرفت فقط چند نفر مثل امام حسین علیهالسلام و عبدالله بن زبیر باقی مانده بودند.
مضافاً اینکه علت اینکه امام حسین علیه السلام برعلیه معاویه قیام نکردند اما برعلیه یزید قیام کردند، چه بود؟ این بود که یزید علنا شرابخواری و بیدینی میکرد. این نکته ای است که در همان اولین دعوت حاکم مدینه به بیعت ذکر شده است. معلوم است که حرمت شرابخواری مربوط به حق و حقوق مردم نمیشود.
بله امر به معروف حاکمان هم یکی از اقسام امر به معروف و یکی از مهمترین آنها است اما همهی آن نیست.
جالب آن است که آقای بازرگان وقتی مجازاتهای مذکور در قرآن را میشمارد، از مجازات تعیین شده به زیرکی میگذرد و تنها آن را مربوط به زنای آشکار و علنی میخواند!!
اولا کجای قرآن مجازات زنا مختص زنای آشکار دانسته شده است؟ ثانیاً همان هم اگر دو طرف زنا با توافق دست به این عمل زده باشند، طبق دیدگاه این آقایان (که حکومت حق دخالت نسبت به دستورات دینی ندارد)، نباید مجازاتی داشته باشد. اما همین که قرآن برای این عمل مجازات تعیین میکند، این یک نوع امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی حکومت، با مجازات، از انجام این عمل جلوگیری میکند ولو اینکه به قول گوینده معروف باشد (یعنی مردم آن را دوست داشته باشند).
همواره اشکال اساسی به این آقایان این بوده که قرآن را بدون سنت و اهل بیت تفسیر میکنند (آنچنان که خواسته و دستور خلیفه دوم بود) اما با توضیح فوق معلوم شد که قرآن را هم آنطور که میلشان باشد تفسیر و تقطیع میکنند.
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
🆔 @shobhe_shenasi