▫️ ﷽
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✅پاسخ:
ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
🆔 @shobhe_ir
فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹.
مرکز ملی پاسخگویی
ــــــــــــــــ
☑️ پاسخ شبهات فضای مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
⭕️ خدای خوب، خدای بد
🆔 @shobhe_ir
✅ دوستی از تلخی و بی وفایی روزگار شکوه می کرد .
می گفت اگر خدای ما عادل است، پس این همه رنج و زجر ما از برای چیست؟ این چه خدایی است که مصیبت بندگانش را می بیند و دم برنمی دارد و سکوت نمی شکند و کاری نمی کند؟
گفتم آشفته مباش! در مجموع، قصه جهان از دو حال خارج نیست. یا خدایی هست یا خدایی نیست.
اگر خدایی نباشد و اراده¬ای بر جهان حاکم نباشد، اساسا" پرسش از عدالت بی¬معنا است.کسی که هیچ باوری به موجودی برتر از این جهان ندارد و هیچ چیز در پس پرده این عالم نمی¬بیند، اعتراضش به چه کسی است؟ وقتی هیچ اراده¬ای جهان را راهبری نمی¬کند، و همه چیز به حرکات ذاتی ذرات بنیادین بازمی¬گردد، اصلا" خدا و یا موجودی برتر وجود ندارد که ما از عدالت و حکمت او پرسش کنیم. جهان همین است که هست؛ و آن طرف قصه کسی نیست که ما یقه او را بگیریم و از عدالتش بپرسیم. جهان مجموعه ای از روابط کور و بی هدف است و رنج و دردهای ما و هر موجود دیگری در این جهان، محصول جبر مکانیکی این جهان است و جهان را صاحبی نیست که از او حکمت و عدالت و لطف و مهربانی بخواهیم.
اگر هم خدایی باشد حتما" آن خدا خدای سراسر عدالت و حکمت است. خدای ناعادل ونادان وجود ندارد. اگر خدای ما عادل نباشد که نخواسته یا نتوانسته عادلانه عمل کند، در حقیقت چنین موجودی خدا نیست چون خودش دارای ضعف و نقصان و مقهور نیازها و هوسهای خودش است. خدای بد، نمی تواند از بندگان پرسشگری کند، چون خودش متهم است و یکی باید تکلیف خودش را مشخص کند.
بنابراین ما خدای ناعادل و سفیه و نامهربان نمی¬توانیم داشته باشیم. یا خدا هست و همۀ خوبی¬ها را دارد یا اصلا" خدایی نیست. اگر اصلا" خدایی نباشد که عدالت معنا ندارد و اگر هم خدایی باشد که جهان را قطعا" عادلانه آفریده هر چند که در پس پرده این عالم رازهایی باشد که در فهم من و شما نیاید.
آنچه ما را در برابر مصیبت ها و بلاها آرامش می دهد، آن است که بدانیم، خدای بد محال است. اگر خدایی هست، که هست، سراسر خوبی و مهر و عدالت و حکمت و لطف است، هرچند مهربانی ها و حکمتهای ناشناخته اش را در دل دردها و رنجها قرار داده باشد. آن روز که کار جهان سرآید، حکمت های مستور این جهان بر پرده می افتد و آرامش جاودانه روزی بندگان خوب و صبور خدا خواهد شد .
مهدی نساجی
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
🔰 واکنش رهبر انقلاب به حوادث عراق و لبنان
👈 به دلسوزان #عراق و #لبنان توصیه میکنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند
👈 مردم هم مطالبات به حقی دارند؛ این مطالبات در چارچوب ساختارهای قانونی قابل تحقق است
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در مراسم دانشآموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش:
🔹️ بزرگترین لطمهای که دشمنان میتوانند به یک کشور بزنند، این است که امنیت را از آن سلب نمایند؛ کاری که امروز در برخی کشورهای منطقه شروع کردند و امنیت را از مردم میگیرند. در دنیا بیشتر از همه، آمریکا و سرویسهای اطلاعاتی غربی با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه دارند آشوب به پا میکنند. این بدترین دشمنی و خطرناکترین کینهورزی علیه یک ملت است.
👈 به دلسوزان عراق و لبنان توصیه میکنم اولویتشان را علاج ناامنی قرار دهند.
👈 مردمشان هم مطالباتی دارند، بحق هم هست اما باید بدانند این مطالبات در چارچوب ساختارهای قانونی [کشورشان] قابل تحقق و ممکن است. وقتی در کشوری ساختار قانونی بههم ریخت، هیچ عملی نمیشود انجام داد. وقتی در کشوری خلأ به وجود آمد، هیچ اقدام مثبتی نمیتوان کرد.
🔺️ برای کشور عزیز ما هم از این فکرها کرده بودند که خوشبختانه مردم بموقع در میدان حضور پیدا کردند و خنثی شد. ۹۸/۸/۸
Khamenei_ir
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
10.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 دکتر #مظفر_نامدار #مورخ و تاریخ شناس برجسته:
✅ در #منابع_ایرانی اصلا اسمی از #کوروش و سلسله #هخامنشی به عنوان شخصیت مهم و #ایرانی نیامده
✅ #فردوسی، فارسنامه ابن بلخی، #فارابی، #طبری، #ابوریحان_بیرونی و حتی کتاب درسی که #فروغی زمان #رضاشاه نوشته اسمی از #کورش و سلسله هخامنشی به عنوان سلسله #ایرانی نیست
✅ #ابوریحان میگه: کوروش و هخامنشیان #شاه های #ایران نبودند، شاهان #یهودیه بودندکه بخشی از #ایران رو در مقطع کوتاهی گرفته بودند
✅ #پاسارگاد، مقبره مادر سلیمان است.. کوروش در شمال شرق ایران کشته شد، کی آوردش جنوب غرب ایران؟ اینها #افسانه های انگلیسی ها و یهودی هاست..
✅ کوروش هیچگاه در تاریخ ایران آدم مهم و برجسته ای نبوده.. حتی تا زمان #پهلوی اسم بچه های ما کوروش و #داریوش نبود.. ولی #جمشید و خسرو و اسکندر بود..
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
پاسخ به شبهات فجازی
🔶 دکتر #مظفر_نامدار #مورخ و تاریخ شناس برجسته: ✅ در #منابع_ایرانی اصلا اسمی از #کوروش و سلسله #هخام
#قابل_توجه کاربرانی که در مورد متن و کلیپ فوق سوال دارند؛
✍از نظر حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم:
🔹در این شرایط خیلی لازم نیست که جلوی کوروشی ها موضع بگیریم و حساسیت درست کنیم.
چرا که دوقطبی سازی فرهنگی در فضای جامعه از اهداف دشمنان است و دامن زدن به این فضا، بازی کردن در زمین دشمنان و تکمیل پازل آنهاست.
اما بالاخره برخی نظرات متفاوت در این باره را هم باید بدانیم و در صورت لزوم به افرادی که اهل منطق هستند اما تحت تاثیر عواطف باستانگرایانه قرار دارند، محترمانه گوشزد کرد.
🌺با تشکر از پیگیری کاربران عزیز.
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
5.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدمات بزرگِ کوروش که هیچ وقت به ما نگفتند...!
... دوتا از خدمات کوروش را بگو!
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
❌ شبهه ۵۳۲
حکم در مورد ارث بردن دوجنسی ها
هی بگین احکام دین دقیق نیست!!!
فقط برای تعیین ارث چه زجری باید علما بکشن
حکم :
کسی که هم آلت تناسلی مرد داشته باشد و هم آلت تناسلی زن ، بر اساس آلتی که بول (ادرار) ابتدا از آن خارج میشود ، ارث میبرد ؛ پس اگر بول ابتدا از آلت مردانهی او بیرون میآید، نصیب مرد را میبرد و اگر ابتدا از آلت زنانهی او بیرون میآید نصیب زن را میبرد و در صورتیکه بول از هر دو باهم خارج میشود بر اساس آلتی که دیرتر بول آن قطع میگردد ارث میبرد و اگر از این جهت هم فرقی میان دو آلت نبود نیمی از نصیب مرد و نیمی از نصیب زن ارث میبرد.
منبع: ( کتاب لمعه دمشقیه نوشته ی شهید اول جلد دوم / ترجمه و تبیین علی شیروانی / صفحه ۲۱۴ )
نه خداییش کجای دنیا بر اساس
نحوه ی ش... بهت ارث تعلق میگیره؟
فکرش رو بکن
اقا تسلیت میگم پدرتون فوت کردن حالا خونه و زندگی به کی میرسه؟؟
نمیدونم فردا باید بریم دادگاه بش... تکلیفمون روشن بشه !!
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_ir
این مطلب در خصوص خنثی است. یعنی افرادی که معلوم نیست مرد هستند یا زن، یعنی هم نشانه های مرد بودن دارند و هم نشانه های زن بودن.
حال برای تعیین ارث چنین کسی یک آزمایش ساده در فقه تعیین شده و آن این است که محل ادرار او معلوم گردد تا به این وسیله تعیین جنسیت شود و بر اساس جنسیت، ارث او مشخص گردد.
اگر چه اینگونه افراد در جامعه زیاد نیست و ممکن است در بین صدها هزار نفر، یک نفر اینگونه باشد، اما بالاخره باید تعیین تکلیف بشود و اگرچه نویسنده سعی کرده با تمسخر، احکام اسلامی را زیر سوال ببرد، اما این امتیاز فقه است که حتی موارد نادری همچون افراد خنثی را فروگذار نکرده است.
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
❌ شبهه ۵۳۳
افراد نیازمند برای کارهاشون هدف دارند.
خداوند بی نیاز است.
در نتیجه
خداوند هیچ کاری رو هدفمند انجام نمیده.
✅ پاسخ
هدف با نیاز تفاوت دارد.
مثلاً کسی که به فقیری کمک میکند از این کار خود هدف دارد اما نیاز ندارد بلکه هدف او این است که نیاز آن فقیر را برطرف کند.
بنابراین مغالطه جمله فوق در جمله اول است که القاء میکند تنها افراد نیازمند هدف دارند، درحالیکه هدفمندی برای اعمال بی نیاز هم قابل تصور است.
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عراق عصر امروز : كلا كلا بعثية
مردم عراق به تفالههای بعثی "نه" گفتند👏
🔹 بعثی های نفوذی در اعتراضات مردمی عراق، با شعارهای ناسیونالیستی و ضد ایرانی، سعی داشتند بین دو ملت تفرقه و اختلاف ایجاد کنند.
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir
🔹بیدولتسازی (تحلیلی بر اتفاقات لبنان و عراق)
🆔 @shobhe_ir
قدرتهای جهانی و غربی و رژیم صهیونیستی از دههها قبل و حداقل از سال ۱۹۴۸ به این سو که رژیم صهیونیستی تأسیس شده، یک الگوی ثابت را دنبال میکنند که الگوی «بیدولتسازیِ» کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و عموماً جهان اسلام یا حداقل تضعیف حاکمیت مرکزی این کشورها است.
این نکته را حتی در مورد عراق و لبنان پیش از تحولات سالهای اخیر میتوانید ببینید، چون اصولاً نظامهای سیاسی در این دو کشور برای شکست خوردن آنها و برای ناکارآمدیشان طراحی شده است.
نظام سیاسی لبنان بازمانده از میراث استعمار فرانسه و بعد هم توافق طائف است که آمریکا در طراحیاش سهم عمدهای داشت.
نظام حاکمیت فعلی عراق هم پس از اشغال این کشور توسط آمریکا و پل بریمر طراحی شد و اجازهی وجود یک حکومت مرکزی قدرتمند و توانا برای حل مشکلات مردم و اجرای قانون اساسی را نمیدهد.
نظام طائفهای این دو کشور اصولاً طراحی شده است برای شکست و رویکرد بیدولتسازی درجات مختلفی دارد. حالا ما در عراق و لبنان یک درجهی زیرساختی از آن را میبینیم. یعنی دولت وجود دارد و نهادهای حاکمیتی هستند، اما عملاً قادر به کار و فعالیت نیستند، زیرا یک نظام طایفهای بر آن استیلا دارد. در یک جای دیگر مثل سوریه خواستند کل دولت را بزنند و در جای دیگری مثل لیبی کاملاً همه چیز را ویران کردند.
عدم وجود دولتها و نبود یک قدرت مرکزی که بتواند کشور را مقتدرانه و یکپارچه اداره کند، اولین نتیجهی طبیعیاش درجا زدن و عقب ماندن کشور و عدم هر گونه پیشرفت کشور خواهد بود. نتیجهی دومش نیز هموار شدن زمینه برای افزایش نفوذ قدرتهای خارجی در این کشورهاست. شما اگر بخواهید مقایسه کنید با یک کشوری که یک دولت مرکزی مقتدر و توانمند دارد و امنیت داخلیاش را حفظ کرده، با یک کشوری که در آن جنگ است و چندقدرتی است، طبیعی است که نفوذ در کشور دوم آسانتر است و طبیعی است که قدرتهای غربی بخواهند از این الگو پیروی کنند تا به هدف نهاییشان برسند که غارت منابع ملی کشورهای عربی و اسلامی است.
سیاوش فلاح پور
🚩 پاسخ شبهات ف. مجازی👇
🆔 @shobhe_ir