هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
مشکل ایران و آذربایجان چگونه حل میشود؟
#داناب (داستانکونکاتناب)
http://eitaa.com/joinchat/4259512332C8857967f1b
پاسخ به شبهات فجازی
اگه ایرانی هستی، این ویدئو را برای هفت نفر بفرست!! 👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇 https://eitaa.com/joinc
پاسخ به شبهات علی دشتی (قسمت دوم)
هموطن اگر از اخوند و اخونديسم خسته شده اي راه حل بسيار ساده است ... فقط از او اين ٧ سوال را بپرس...
❌ شبهه ۹۴۳
در اروپا و ساير كشورهاي توسعه يافته اگر كسي با دختري ازدواج كند كه سن اين دختر حتي يك روز كمتر از ١٨ سال باشد ان فرد جنايتكار و مجرم شناخته مي شود. با اين استدلال كه اين فرد هنوز به بلوغ عقلي براي تصميم گيري نرسيده و كار شما مصداق فريب و اغفال كودكان است ولي در ايين اسلام پيامبر اسلام با دختر بچه ٧ الي ٨ ساله ازدواج مي كند ( ازدواج با عايشه به نقل از همه منابع موثق تاريخ اسلام) و حتي خميني در كتاب تحريرالوسيله ازدواج با طفل شيرخواره رابا اذن پدر جايز مي داند در قرآن هم وعده دختر بچه داده شده ... (خلاصه شده)
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 این شبهه از چند بخش تشکیل شده است: یک: جواز ازدواج با دختر بچه. دو. ازدواج خود پیامبر با دختر 7 ساله (عایشه) سه. وعده ازدواج با دختربچه در قرآن
پاسخ بخش اول:
همانطور که گذشت عرف یک جامعه را نمی توان ملاک قانونگذاری در سایر جوامع دانست. آنچه مهم است بلوغ فکری، جسمی است انسان است، چه این حقیقت در 18 سالگی اتفاق بیفتد چه کمتر یا بیشتر. بنابراین اگر کسی غرب زده نباشد، ملاک 18 سال را مطرح نمی کند، بلکه در صورت دلسوزی واقعی بر بلوغ تاکید می کند. مضافا اینکه افزایش سن قانونی ازدواج در غرب متاثر از عوامل دیگری مانند رواج تفکر فرد گرایی و دوری از خانوده محوری نیز می باشد.
اما بلوغ نیز تنها ملاک ازدواج نیست. عوامل دیگری نیز در این خصوص تاثیرگذار است. مانند مصلحت فردی و اجتماعی.
توضیح اینکه در گذشته موسسات رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست وجود نداشته است از این رو رسیدگی به امور یتیمان به شکلی غیر از اشکال امروزی انجام می شده است. از سوی دیگر این امکان وجود داشته که برخی از اطفال (مخصوصا دختران) سرپرست یا سرپرست شایسته ای نداشته باشند. تکلیف آنها چیست؟ شارع اجازه داده تا در صورت وجود مصلحت و عدم مفسده و ضرر، ولیّ قانونی طفل، او را به ازدواج فرد ذی صلاحی درآورد. مجددا تکرار و تاکید می شود همانطور که مفصلا در احکام فقهی آمده است شرط اینکه ولیّ طفل او را به ازدواج کسی درآورد، وجود مصلحت و عدم وجود ضرر و مفسده بوده است. در غیر این صورت این ازدواج جائز نبوده و باطل خواهد بود. همچنین این کار تنها یک راهکار برای مواقع لازم و اضطراری است که با صلاحدید ولی او انجام می شود. بنابراین لازم نیست امثال علی دشتی یا شخص دیگری «دایه دلسوزتر از مادر» شوند و غصه این طفل را بخورند. هم ولیّ طفل (که معمولاً پدر او یا جد اوست) دلسوزی لازم نسبت خیر و صلاح فرزند خود را دارند و هم شارع مقدس صحت عمل آنها را مقید به مصلحت کرده است.
🔹اما قسمت دوم یعنی ازدواج پیامبر با عایشه: در نوشته های قبلی گفته ایم که ازدواج ایشان با عایشه طبق نقل صحیح در حدود 18 سالگی اتفاق افتاده است و شبهه افکن معمولاً نقل های غیرمعتبر را ملاک قرار می دهند. با این وجود بر فرض صحت ازدواج در سن 7-8 سالگی، زناشویی ایشان با عایشه پس از رسیدن به سن بلوغ بوده و همانگونه که قبلاً گفته شد، عرف کنونی که مثلاً دختر 9 ساله را دارای بلوغ لازم نمی داند را نباید ملاک قضاوت درباره عملکرد عرف چندین قرن پیش در منطقه ای متفاوت از جهان قرار داد. (شاهد سخن اینکه در بسیاری از مناطق کنونی دنیا نه تنها چند همسری قبحی ندارد، چه بسا تک همسری ناپسند باشد و خود همسر اول به دنبال پیدا کردن همسر دوم برای مرد خود باشد در حالیکه در جوامعی مانند اکثر نقاط کشور خودمان زنان معمولاً از داشتن هوو ناراضی هستند)
🔹 اما آنچه درباره ازدواج با دختربچه در بهشت گفته میشود نیز درست نیست زیرا اولا کلمهای که بدان استناد میشود به معنای جوان است نه بچه.
ثانیاً اساسا در بهشت ازدواج به معنای دنیوی مطرح نیست. چون جنسیت متفاوت یعنی مذکر و مونث مخصوص دنیا است و انسان در بهشت فارغ از جنسیت و بر اساس انسانیت مشترک بین زن و مرد زندگی میکنند، یعنی زن و مرد در قیامت فقط انسان هستند. بنابراین وعدههایی مانند حورالعین که در انتظار بهشتیان است، اولا مشترک بین زن و مرد است، ثانیاً نوعی نعمت برای لذت بردن از زندگی بهشتی است که حقیقت آن بر ما که اسیر ذهن دنیوی هستیم، چندان روشن نیست، فقط از تعبیرات قرآنی میتوان فهمید که شباهتی با لذت نهفته در ازدواج دارد.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
پاسخ به شبهات فجازی
مشکل ایران و آذربایجان چگونه حل میشود؟ #داناب (داستانکونکاتناب) http://eitaa.com/joinchat/425
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر رضاشاه قره سو رو به آتاتورک و ترکیه نبخشیده بود!!!
🆔 @Shobhe_ShenaSi
📌چرا درخواست تولیدکنندگان داخلی مورد موافقت رهبری قرار گرفت؟
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🔹چندی قبل بود که جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی با ارسال نامهای به دفتر رهبر انقلاب نگرانی خود را از زمزمههای واردات محصولات نهایی لوازم خانگی دو شرکت کرهای در ازای بدهی هفت میلیارد دلاری این کشور به ایران ابراز و برای جلوگیری از واردات این محصولات چارهجویی کردند.
🔷 رهبر انقلاب ضمن موافقت با درخواست تولیدکنندگان داخلی، خطاب به رئیس جمهور نوشتند: «اگر این خبر -گشایش واردات از دو شرکت کره جنوبی- راست باشد، به معنی شکستن کمر شرکتهای لوازم خانگی داخلی است که تازه توانستهاند قدری روی پا بایستند».
🔹رئیسجمهور هم در راستای حمایت از تولید داخلی و صیانت از دسترنج کارگر ایرانی، خطاب به وزاری صنعت معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی دستور جلوگیری از واردات این کالاها را صادر کرد.
🔸سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا طرحی به نام کوواکس راهاندازی کرده بود و از هر یک از کشورها خواسته بود سهم خود را برای پیشخرید واکسن بپردازند.
🔶 ایران هم که یکی از طلبکاران چند میلیارد دلاری کره جنوبی بود، از این کشور درخواست کرد بخشی از بدهی خود را به ایران بپردازد تا در سبد کوواکس قرار گیرد؛ امّا پاسخ مسئولان کرهای عجیب بود: «تضمینی نمیدهیم که این پول شما بلوکه نشود!»
🔹اصل قضیه به اردیبهشت ۱۳۹۷ باز میگردد؛ زمانی که رئیسجمهور وقت آمریکا اعلام کرد در تصمیمی یکجانبه از برجام خارج شده است.
🔹کمتر از یکماه بعد، درحالی که هنوز جوهر امضای رئیسجمهور آمریکا خشک نشده بود، یکی از طرفهای کرهای قرارداد دو میلیارد دلاری خود را در طرح توسعهی پالایشگاه اصفهان فسخ کرد.
🔹دولت این کشور هم هرچند تا چند ماه بعد از محدودیتهای تحریمی خرید نفت از ایران مستثنی بود، امّا در کمتر از یکسال بعد در همراهی با سیاست فشار حداکثری آمریکاییها، پول حاصل از صادرات نفت ایران به این کشور را در بانکهای خود مسدود و از بازگشت آن به ایران خودداری کرد.
🔹 زمستان سال ۹۸، تلاطمهای سیاسی به بخش لوازم خانگی هم رسید و دو شرکت کرهای در همراهی با سیاستهای دولت متبوع خود از ایران خارج شدند.
🔸نکتهی قابل تأمل دیگر در ماهیت سیاسی موضوع آنکه دولت کره جنوبی نهتنها از پرداخت بدهی هفت میلیارد دلاری خود به ایران طفره میرود، بلکه برای پرداخت خسارت شرکتهای کرهای که با تصمیم خودشان از ایران خارج شدهاند، حالا -با هماهنگی آمریکاییها- تصمیمگرفته این خسارت را از محل پولهای مسدودشدهی ایرانی در بانکهای کرهای تأمین کند. بهعبارت دقیقتر، طرف کرهای نفت ایران را دریافتکرده، ولی پولش را پرداختنکرده و حالا از همان پولی که باید به ایران پرداخت کند، اقدام به تأمین خسارت شرکتهایی میکند که در زمستان ۹۸ داوطلبانه از ایران خارج شدند؛ موضوعی که توسط سفیر این کشور در ایران هم تأیید شده است.
🔴 حالا ما متأسفیم!
🔸شاید لازم باشد پاسخی که مسئولان کره جنوبی به تلاش ایران برای استفاده از ۵۵ میلیون دلار از داراییهای خودش برای پیشپرداخت خرید واکسن به مسئولان ایرانی داده بودند، این مرتبه خودشان بشنوند؛ متأسفیم! ایرانیان اقدامات کره جنوبی را از یاد نخواهند برد؛ کشوری که در شدیدترین شرایط سیاسی و بینالمللی، همراهی خود را با کاخ سفید نشان داد و به یک بازار ۸۰ میلیونی پشت کرد و هنوز هم صدق ادعاهای خود را اثبات نکرده است.
🔹 حالا هم یکی از بدهکارترین کشورها به جمهوری اسلامی نهتنها در پی تسویه این بدهی است، بلکه از محل اعتبار مسدودشدهی ایران اقدام به تأمین خسارت همان شرکتهایی میکند که با پای خودشان از ایران خارج شدند. این اقدامات اصلا بوی دوستی نمیدهند. دشمنی با ملت ایران چیزی نیست که از یاد کسی برود و بخواهد بدون هزینه و تنبیه طرف مقابل باقی بماند. بله، آن که در روزهای سخت با ملت ایران دشمنی میکند باید مجازات شود.
💬 زمانه
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
پاسخ به شبهات فجازی
📌چرا درخواست تولیدکنندگان داخلی مورد موافقت رهبری قرار گرفت؟ 🆔 @Shobhe_ShenaSi 🔹چندی قبل بود که جمعی
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
♦️چرا واردات لوازم خانگی از کره باید ممنوع باشه؟
🆔 @Shobhe_ShenaSi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اللهمّ صلّ علی عليّ بن موسی الرّضا ولیّك عدد ما في علمك صلاة دائمة بدوام ملکك وسلطانك. اللهمّ سلّم علی ولیّك عليّ بن موسی الرّضا عدد ما في علمك سلاماً دائماً بدوام ملکك وسلطانك وجبروتك.
☀️ #برکت_ایران
🆔 @Shobhe_ShenaSi
هدایت شده از سخنان دکتر قربانیمقدم
مقام رضا.mp3
10.86M
چه کسی امام هشتم را ملقب به «رضا» کرد؟
مقام رضا چیست و چگونه به این مقام برسیم؟
🎙درسها و سخنرانیها👇
✅ @ghorbanimoghadam_ir
لیلةالمبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
پاسخ به شبهات فجازی
لیلةالمبیت سرآغاز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی 👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇 https://eitaa.com/joinchat/10428
👈اول ربیع الاول سالروز #هجرت پیامبر اعظم از مکه به مدینه و جانفشانی امیرالمومنین در این هجرت تاریخی و #تمدن ساز
❌ شبهه ۹۴۳
جانفشانی امام علی علیه السلام در لیلة المبیت از جمله فضائل مهم امیرالمومنین ع است که در آیه ۲۰۷ سوره بقره نیز اشاره شده است
با اینحال بعضی تلاش کردهاند عمل امیرالمؤمنین علیه السلام را کم رنگ جلوه دهند و گفتهاند این کار فضیلتی برای علی علیه السلام بهشمار نمیآید؛ چون علی علیه السلام از دو راه مطمئن شده بود که با خوابیدن در بستر پیامبر، به او هیچ آسیبی نخواهد رسید:
۱) پیامبر در شب هجرت بهاو فرمود: «در بستر من بخواب و بدان که آسیبی بهتو نخواهد رسید.»
۲) پیامبر، پرداخت امانتها و دیون خود را به ایشان واگذار کرده بود. لذا میدانست که کشته نخواهد شد.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
✅ پاسخ
اولا این جمله پیامبر(ص) که «به بهتو آسیبی نخواهد رسید» چندان مسلم نیست، چون از تاریخنویسان شیعه کمتر کسی آن را آورده است و اهل سنت نیز در این باره متفقالقول نیستند. برای نمونه، گفته ابن سعد در طبقات با گفته طبری در تاریخ طبری یا ابن هشام در سیره هماهنگ نیست و با هم تفاوت دارند.
آنچه شیخ طوسی در امالی نقل میکند این است که جمله مذکور مربوط به جریانات پس از لیلةالمبیت و در یکی از شبهایی که حضرت در غار ثور بود.
▫️ ثانیاً بر فرض پذیرفتن چنین جملهای آن هم در شب هجرت، بیانگر ایمان والای حضرت علی علیه السلام بهگفتههای پیامبر(ص) است؛ زیرا آنحضرت بدون هیچ واهمهای در بستر پیامبر(ص) خوابید. بسیاری بودند که چنین اعتقاد راسخی نداشتند و در برخی گفتههای پیامبر(ص) با دیده شک مینگریستند یا در صورت پذیرش، از سر تسلیم میپذیرفتند، نه از سر رضامندی. علی(علیه السلام) با گفته پیامبر(ص)، بهچنان یقینی میرسد که حاضر است جان خود را بهخطر بیفکند و این برای آن حضرت فضیلتی انکارناپذیر است؛ زیرا عالیترین درجات ایمان را برای علی علیه السلام اثبات میکند.
🔹 اما اینکه گفتهاند علی علیه السلام از جمله پیامبر(ص) که بهایشان وصیت کرد «تا امانتها و دیون وی را بهصاحبانشان بازگرداند»، فهمید که بهوی آسیبی نخواهد رسید. نیز صحیح نیست. بررسی تاریخی نشان میدهد پیامبر این وصیت را دو شب پس از شب هجرت بهعلی علیه السلام فرموده است. در سیره حلبی میخوانیم: در یکی از شبها که علی علیه السلام بهخدمت پیامبر(ص) در غار ثور رسید، از جمله سخنان آن حضرت بهعلی علیه السلام، بازگرداندن امانتها و ادای دین وی بوده است. شیخ طوسی نیز با سندهای معتبر نقل میکند که وصیت بهادای دیون و بازگرداندن امانتها پس از لیلة المبیت صادر شده است.
🔹 پینوشت
مأموریتهای حضرت علی(ع) در واقعه هجرت
نقش امام علی علیه السلام در شب هجرت تنها خوابیدن در بستر پیامبر(ص) نیست، بلکه بنا بهگفته تاریخ نویسان شیعه و سنی، امام علی علیه السلام سه مسئولیت دیگر نیز داشته است:
۱) ادای دیون و بازگرداندن امانتهایی که نزد پیامبر(ص) بوده است. علی علیه السلام پس از مهاجرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نقطهای از مکه ایستاد و گفت: «هر کس پیش محمد(ص)، امانت و سپردهای دارد، بیاید و از ما بگیرد».
۲) حلّ و فصل امور مسلمانان مکه در نبود رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود. اگر چه در مدت زمانی اندک پس از هجرت پیامبر، علی علیه السلام بهوی پیوست، ولی در همین فرصت، بهمشکلات مسلمانان رسیدگی میکرد.
ج) بهدستور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله میبایست زنان هاشمی بهویژه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار خود و همچنین مسلمانانی را که تا آن روز هجرت نکرده بودند، با خود بهیثرب ببرد. علی علیه السلام برای اجرای این فرمان، در دل شب و از راه ذیطوی رهسپار یثرب شد. با آگاه شدن جاسوسان قریش از این هجرت دسته جمعی، مشرکان بهتعقیب علی علیه السلام برآمدند و پس از مدتی بهحضرت رسیدند. البته علی علیه السلام آنان را تهدید بهمبارزه کرد که مأموران قریش بههراس افتادند و بازگشتند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در محله قبا منتظر علی علیه السلام بود که با آمدن حضرت پس از مدتی کوتاه رهسپار یثرب شد.
(📚 هجرت پیامبر اعظم(ص)؛ تألیف گروهی از نویسندگان).
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🔴استفتاء از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر
🔸 در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمهشب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
✅جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوهاى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديدهاى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
▫️ ﷽
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد.
فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد.
در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود.
بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد.
به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد.
پی نوشت:
۱. مجمع البحرین، طریحى فخر الدین، كتابفروشى مرتضوى، تهران، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹. مرکز ملی پاسخگویی
ــــــــــــــــ
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06