eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
853 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔 در آیه 68 سوره زمر بیان شده است که در روز قیامت اهل آسمانها و زمین می‌میرند. منظور از اهل آسمان‌ها چه کسانی‌اند؟ حتما منظور خدا پرندگان بوده است.‼️‼️ ✅پاسخ: 👈بسیاری از موجودات در آسمان‌ها زندگی می‌کنند. به عنوان مثال ارواح انسان‌هایی که از دنیا رفته‌اند و بیشتر از همه فرشتگان، که هیچ کدام اهل زمین نیستند و به تناسب طبقات و درجات‌شان و نیز مأموریت‌هایشان، در آسمان‌های هفتگانه زندگی می‌کنند و برخی نیز حاملان و طواف کنندگان عرش الهی می‌باشند. برخی بهشت را به تناسب عملکردهای گوناگون مؤمنان، برایشان می‌سازند و برخی عذاب‌های جهنم را به همین ترتیب آماده می‌سازند. ●- نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که اگر چه متأسفانه در اکثر ترجمه‌ها «فَصَعِقَ» به معنای "مرگ" آمده و "می‌میرند" ترجمه شده است، اما می‌دانیم که معادل عربی مرگ، موت است، نه "صَعَق". «فَصَعِقَ» نوعی به خواب رفتن و بیهوشی بسیار عمیق است و البته به فنا شدن در حق نیز گفته می‌شود. می‌دانیم که خواب، شباهت بسیار زیادی به مرگ دارد، لذا به خواب رفتن را همان مرگ تلقی و ترجمه کرده‌اند، اما درست نیست.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔 کانال‌های وهابی می‌گویند: یزید فرمان قتل امام حسین را نداده بود، اگر این فرمان را او صادر کرده شیعیان یک روایت بیاورند. آیا برای اثبات این مطلب سندی وجود دارد⁉️ ✅پاسخ: 👈در گزارشات تاریخی در چند مرحله به فرمان قتل امام حسین ع توسط یزید اشاره شده است: 1.صدور فرمان قبل از حرکت امام به مکه از جمله منابعی که در این زمینه سخن گفته است، کتاب الفتوح ابن‌عثم کوفی (ج3، جزء5،ص13) است وی نقل می‌کند یزید طی نامه‌ای به والی مدینه دستور شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) را صادر کرد. 2.دستور شهادت امام به والی کوفه ابن‌اثیر جزری یکی دیگر از علمای اهل سنت، پیرامون این‌که چرا عبیدالله بن زیاد دست به چنین جنایت زده، آن را فرمان یزید میداند.(الکامل فی التاری،ج4،ص140) 3.فرمان به شهادت فارغ از زمان و مکان و اشخاص در گزارش‌های تاریخی دیگر تنها به ذکر شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) به دستور یزید، اکتفا شده و پیرامون اینکه این فرمان در کجا و نسبت به چه شخصی و یا در چه مکانی صادر شد، سخنی به میان نیامده است.(تاریخ الاسلام،ج2،ص585 و تذکره الخواص ص261)🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اگر علی بن ابی طالب دنبال این بود که از ابوبکر حقّش را بگیرد پس چرا هنگامی که ابوسفیان به او درخواست جنگ با ابوبکر را کرد، آن را رد نمود⁉️ این بهترین مهلت برای پس گرفتن خلافت نبود⁉️ 👈آنچه مسلّم است این است که در قریش بنوامیه با رسول خدا (ص) دشمنی داشتند که در راس آنان ابوسفیان رئیس قریش بود، و همه می‌دانند ضربه‌ای که قریش و بنوامیه از علی (ع) خورد از کسی دیگر نخورد. ولی در این داستان می‌بینیم ابوسفیان به علی (ع) می‌گوید: اگر تو بخواهی مدینه را پر از سواره و پیاده می‌کنم!!! یعنی ابوسفیان دشمن خونی علی (ع) می‌خواست به نفع امیرمؤمنان، سرباز وارد مدینه کند؟ هیچ ساده‌لوحی هم این مطلب را باور نمی‌کند؛ لذا امیرمؤمنان با وی مخالفت کردند.🔰 ◀️اما چرا ابوسفیان نزد علی (ع) آمد؟ چرا این حرف را به طلحه یا زبیر نزد؟ مگر ایشان از بزرگان قریش نبودند؟ و چرا نزد دیگر قریشیان موجود در مدینه نرفت؟ مگر اهل سنت نمی‌گویند که علی (ع) با خلافت ابوبکر موافق بود؟ این روایت به خوبی نشان‌دهنده آن است که ابوسفیان هم می‌دانسته است که حق با امیرمؤمنان است و خواسته است از همین حربه بر ضد اسلام استفاده نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔قرآن مربوط به 1400 سال پیش است. نهایتا می‌توان حکمتش را خواند اما احکامش را باید کنار گذاشت، زیرا تاریخ مصرف آیات حقوقی در تمامی متون مقدس به پایان رسیده است‼️ ✅پاسخ: 👈 خداوند سبحان ازلی و قدیم است و هیچ تبدیلی در او راه ندارد؛ از اول بوده و تا آخر خواهد بود، هدایت بندگان‌نیز بر عهده‌ی خودش می‌باشد و علمش به اوضاع و احوال تمامی مخلوقات از جمله بندگان نیز به نسبت تحولات و اخبار جدید به روز نمی‌شود که دوره‌ی احکامش به سر آید.🔰 انسان‌ها از همان ابتدای خلقت همین‌گونه بودند که اکنون هستند؛ نه در خلقت روح آنها تغییری رخ داده و نه در خلقت جسم و بدن آنها؛ بلکه تنها چیزی که دچار تغییر شده است، "ابزاری" است که به تناسب رشد علمی ساخته است. به عنوان مثال در گذشته با سنگ و چوب و آهن تیز آدم می‌کشت، امروز با گلوله، بمب و موشک! بنابراین، منسوخ بودن احکام فردی، اجتماعی، سیاسی، کیفری، جزایی و ... در قرآن کریم به بهانه‌ی قدمت 1400 ساله، سخنی نامعقول، غیر حکیمانه و غیر علمی می‌باشد.⚜ ◀️ قرآن کریم کلام خداوند علیم و حکیم است، و خداوند حکیمی که قرآن را نازل نمود، نفرمود که بخشی از آن [مانند مباحث عقلی و حِکَمی] حکیمانه است و بخش دیگری از آن [مانند حقوق و احکام]، حکیمانه نمی‌باشند و روزگاری فرا خواهد رسید که لازم می‌شود شما مبتنی بر عقل و علم خودتان، احکام حکیمانه‌تر از احکام خداوند سبحان صادر نمایید!🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔متحصّنین در خانه علی بن ابی طالب مسلّح بودند، پس چرا از رویارویی می‌ترسیدند⁉️ ✅پاسخ: 👈این چنین نبوده که آنها حمله نداشته باشند. بلکه در برخی گزارشات تاریخی بیان شده ابوبکر و عمر مشاهده کردند که جمعی از مهاجران و انصار پیرامون علی بن ابی طالب(ع) گرد آمده‌ا‌ند و تا زمانی این افراد در کنار علی(ع) باشند، توانایی غلبه بر علی(ع) و اخذ بیعت از ایشان را نخواهند داشت. پس بدین ترتیب ابوبکر به عمر دستور داد که ابتدا اجتماع متحصّنین را پراکنده سازد و گفت اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد.🔰 طبری می نویسد: عمر بن خطاب گفت: به خدا قسم! خانه را بر شما به آتش می کشم، یا اینکه برای بیعت خارج شوید. در این هنگام زبیر بن عوام به همراه عده ای از متحصنین به بیرون خانه رفتند و به مقابله با مهاجمین پرداختند.🔱 زبیر شمشیر کشید و به آنان حمله کرد و گفت: ای فرزندان عبدالمطلب شما زنده باشید و با علی(ع) چنین برخوردی شود⁉️ ◀️ در این هنگام پای زبیر لغزید و بر زمین افتاد و خالد بن ولید از پشت سنگی به زبیر زد که منجر به افتادن شمشیرش شد. عمر شمشیر را برداشت و شکست. مهاجمین حمله بردند و او را دستگیر کرده و سایر متحصنین را همچنین یکی پس از دیگری محاصره و سپس دستگیر کردند. متحصنین دیگر به خانه حضرت فاطمه(س) بازنگشتند و مهاجمین آنان را برای بیعت اجباری نزد ابابکر بردند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65
🚫 🤔 در آیه 40 از سوره توبه، پیامبر به ابوبکر می‌فرمایند: نگران نباش، خدا با ماست. در آیات دیگر نیز اینطور آمده «ان الله مع المحسنین - ان الله مع المتقین.»، پس نتیجه می‌گیریم؛ ابوبکر محسن، متقی و... بوده است. و الا میان آیات مذکور(۴۰ توبه با ان الله مع المحسنین، متقین و..) تناقض خواهد بود‼️‼️ ✅پاسخ: 👈در آیه4 سوره حدید نیز اینطور آمده است: او با شماست، هر کجا که باشید. یعنی در هر زمان، مکان، موقعیت، شرایط و هر کاری که باشید، او با شماست. ◀️ بنابراین، انبیا و اولیا خدا، ابلیس لعین، سایر شیاطین جنّ و انس، و همگان را شامل می‌گردد؛ اما آن «با شما بودن»، که به معنای حمایت و نصرت است، ویژه‌ی مؤمنان و متقیان می‌باشد. او با با ما – یا با شماست"، دلیل بر تطهیر، ایمان، تقوا و خلوص هیچ کسی نمی‌باشد، بلکه از الوهیت و ربوبیت اوست؛ مگر آن که مقصود "تأیید، حمایت و یاری باشد". پس، مهم این است که «آیا بنده نیز با اوست، یا خیر؟!»🔰 هر شخصی ممکن است که در یک لحظه، یک شرایط، یک ساعت و یک کار، انسان مؤمن و محسنی باشد، و به واسطه‌ی قرار گرفتن در کنار و تحت پوشش "محسن حقیقی"، مثل رسول اکرم (ص) در زمره‌ی محسنین قرار گرفته باشد و گستره‌ی حمایت خداوند متعال از آن بنده‌ی محسنش، او را نیز شامل گردد، اما دلیل نمی‌شود که تا آخر عمر، مؤمن، متقی و محسن، باقی بماند. لذا فرمود: ملاک حال فعلی افراد و عاقبت به خیری ایشان است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔فاطمه همسر علی بن ابی طالب به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مدرکی دال بر شهادت وی در کتب اهل سنت نیست‼️ ✅پاسخ: 👈این حقیقت تاریخى که فاطمه زهرا (س) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته است، به طور زنده در کتابهاى تاریخى و حدیثى محفوظ مانده است. بزرگان اهل سنت بر این مطلب اذعان دارند که به چند مورد آن اشاره می شود: 1. بلاذی، انساب الاشراف، ج1، ص586 2. دینوری، الامامه و السیاسه، ص12 3. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج2، ص443 4. ابن ابی شیبه، المصنف، ج8، ص582 5. ابن عبد ربه، العقد الفرید، ج4، ص93 و...🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔 بیان نعمت‌های بهشتی و توصیف فراوان لذت‌های آن، با دستور اخلاص که در آیه 29سوره اعراف و آیات 11و14 سوره زمر مطرح شده منافات دارد‌. اخلاص داشته باشیم یا نعمت‌های بهشتی را در نظر بگیریم⁉ ✅پاسخ: 👈 ترس و امید (خوف و رجا) را خداوند متعال خودش در وجود آدمی سرشته است. "امید" برای ایجاد انگیزه در حرکت است و "ترس" برای محافظت از خویش، بازدارندگی و پرهیز می‌باشد. این دو با هم، دو بال پرواز آدمی می‌شوند. عبادت نیز مانند: علم، قدرت و سایر کمالات، دارای مراتبی است؛ اما هر کسی که در این عرصه قرار گیرد، "عابد" است؛ چنان که از دانش آموز کلاس اول ابتدایی گرفته، تا اخذ کننده‌ی مدرک دکتری، و یا مجتهدین، همه محصل و طلبه هستند.🔰 بنابراین، هیچ جای تردیدی نیست که در گام‌های نخستین، آدمی به امید رسیدن بهشت و حیات جاودانه در راحت و نعمت، خداوندش را بندگی کند و از ترس عذاب الهی، از غفلت، انحراف، اعوجاج، تکبر و گناه بپرهیزد؛ آیا در این حالات می‌توان گفت چنین افرادی بندگی خداوند را انجام نداده‌اند⁉ ◀️در مراتب بالاتر، می‌گوید: «خداوندا! اگر چه بهشت تو، حتی برای انبیا و اولیایت دوست داشتنی است و همگان از جهنم، عذاب و آتش بدشان می‌آید؛ اما حقیقت این است که "من تو را دوست دارم" و امیدم به بهشت نیز برای قرار گرفتن در درجات عالی و قرب بیشتر به خودت می‌باشد🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
◀️لیست مشترک "هشتگ‌های" شبهات مربوط به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام🔰 📚 ♨️ 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ 7⃣ 8⃣ 🔷🔶🔹🔹🔶🔷🔷🔶🔹 📚 ♨️ 1⃣ 2⃣ 3⃣ 4⃣ 5⃣ 6⃣ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در آیه 16 سوره نور آمده است: «و در آسمان‌ها ماه را مایه روشنایی قرار داد.» اما امروزه ثابت شده است که ماه از خود نوری ندارد، بلکه یک کره‌ی خاکی است مانند زمین. محتوای این آیه در تناقضی آشکار با علم روز است.‼️‼️ ✅پاسخ: 👈 فرق است بین «خلق کردن» با «قرار دادن» در آیات مذکور، ماه چیزی است که از آن نام برده، و نور چیز دیگری که از آن نیز نام برده و به ماه نسبت داده است. همچنین خورشید چیزی و روشنایی چیز دیگری است که به خورشید نسبت داده است و از هر دو جداگانه نام برده است؛ و هرگز نفرموده که «ماه را از نور یا خورشید را از روشنایی آفریده‌ام». خورشید روشن است، نه این که از چیزی به نام روشنایی خلق شده است و ماه نیز "نور" قرار داده شده است، نه این که از نور خلق شده باشد. "نور"، تابنده است؛ پس اگر چیزی روشنایی را "بتاباند"، به آن نور یا نورانی گفته می‌شود، چنان که ماه روشنایی خورشید را می‌گیرد و آن را می‌تاباند، یا به تعبیر دیگری: نور خورشید، پس از تابش به ماه، منعکس می‌گردد. لذا فرمود: «وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا»، یعنی ماه را بین زمین و آسمان، "نور" قرار دادیم، نه این که از نور آفریدیم.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اگر تعیین امامت با نصّ پیامبر ثابت شده است، پس چرا بعد قتل عثمان، علی بن ابی طالب در ابتداء بیعت مردم را برای امر امامت و خلافت نپذیرفت⁉️ ✅پاسخ: 👈این کار حضرت دلایل مختلفی داشته است: 1⃣عده‌اى از مردم که در زمان عثمان به تصرف بى رویه بیت المال عادت کرده بودند، انتظار داشتند در زمان امام علی(ع) نیز به همان منوال کار پیش برود، لذا روى این جهات، امام به مردم فرمود: اگر چنانچه منظور شما این است که حکومت من نیز به همان روش خلفاء گذشته باشد، و کتاب خدا و سنت پیامبر کنار گذاشته شود، من حاضر نیستم این چنین حکومتى را بپذیرم.🔰 2⃣مسئله امامت با مسئله حکومت متفاوت است، چراکه امامت یک منصب خداوندى است، ولى حکومت از شئونات امامت است، پس هر کسى را که خداوند به این مقام والا نصب کند، امام است، چه مردم بخواهند و چه نخواهند.⚜ 3⃣ اگر امام (ع) در همان آغاز، بیعت را مى پذیرفت دشمنان و بویژه بنى امیه و طرفداران عثمان، او را متهم مى کردند که در کشته شدن عثمان دست داشته است و مى گفتند که على (ع) شورشیان را تحریک کرد تا عثمان کشته شود و خود مقام خلافت را تصاحب نماید. 🔻 4⃣حضرت خواست که از این طریق، تعهد مردم را در برابر بیعت افزایش دهد. زیرا در آن برهه حساس، خلیفه تنها در صورتى مى توانست زمام امور را در دست گیرد و با موفقیت به پیش ببرد و بر مشکلات فایق آید که مردم به طور گسترده از حکومت اطاعت کنند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔تبریک گفتن عمر بن خطاب به علی بن ابی طالب در غدیر غلط مشهور است. منابع معتبر اهل سنت این مسئله را نقل نکرده اند. ✅پاسخ: این واقعه در برخی منابع مهم اهل سنت به صراحت بیان شده که به دو مورد آن اشاره می شود: 1️⃣پیامبر اسلام در بازگشت از حجةالوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی، دست علی بن ابی‌طالب را گرفته و خطاب به مردم فرمود: «آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟» همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند. پیامبر در ادامه فرمودند: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست» گزارش شده است که در این هنگام عمر بن خطاب از جای خود بلند شد و گفت: {بخ بخ لک یا ابن أبی‌طالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم} .( ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349، بیروت، دار الفکر، 1407ق) 2️⃣برخی دیگر از منابع اهل سنت، با کمی تغییر در عبارت، این مطلب را آورده‌اند: (ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امیر المؤمنین علی بن أبی‌طالب(ع)، ج 1، ص 46، صنعاء،‌ دار الآثار، چاپ اول، 1424ق.)🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e