eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
846 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔طبق آیه 30 سوره بقره، خلیفه کسی است که در غیبتِ مستخلف عنه، ظهور کند وکار او را بطور موقّت به عهده گیرد، خداوند که در همه مکانها وزمانها حضور دارد (حدید4) وبر همه موجودات، شاهد و ناظر است (حج17) دیگر چه نیازی به تعیین خلیفه و جانشین دارد؟؟ ✅پاسخ: 👈معنای لزوم و ضرورت خلقت یا لزوم وجود خلیفه که از آن گاهی به اقتضای ذاتی خداوند تعبیر می‌کنند، این است که آفرینش جهان خلقت و قرار دادن خلیفه، از ویژگی‌ها و خواصّ جدانشدنی ذات خداوند است. 💠معنای اقتضای ذاتی، محبوب ذاتی بودن است؛ نه نیاز داشتن یا مجبور بودن؛ مثلاً وقتی می‌گوییم اقتضای ذاتی انسان کشش و عشق به زیبایی است، به این معنا نیست که انسان محتاج یا مجبور است عاشق زیبایی باشد.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در مفاد صلح حسن بن علی با معاویه آمده است که «معاویه، خراج بخشی از بیت المال کوفه و ایران را به او بدهد»، آیا حسن بن علی دنبال کسب منفعتی بود؟ آن هم از بیت المال!؟ ✅پاسخ: 👈 درباره علت درج این امتیازات مالی در صلح‌نامه می‌توان گفت: 1️⃣از آن‌جا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند، خراج آن طبق قوانین اسلام، اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آن‌حضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد. 💠از این‌رو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آن‌جا به خود آن‌حضرت تعلق داشت. به‌علاوه؛ بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بی‌سرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار می‌رفتند. 2️⃣امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدف‌های عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آن‌جا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند. 💠از این‌رو؛ هنگامی که ناگزیر شدند با معاویه کنار آیند، حکومت را با این شرط به وی واگذار کردند که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترل‌کننده معاویه بود، می‌توانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔هدف تکرار برخی از کلمات، جمله‌ها و آیات در قرآن کریم چیست؟ چرا آیه‌ای در سوره الرحمن 31 بار تکرار می‌شود؟ این کار بیهوده و لغو نیست؟؟ ✅پاسخ: 👈این تکرارها غالباً براى تأکید مطلب، تقریر کلام و یا نشان دادن اهمیت موضوع و جلب توجّه مخاطب به مضامینى است که در آن سوره آمده است.🔅 به بیان دیگر، در مجموع هدف این است که توجه شنونده به خوبى به سوى موضوع یا مطلب مورد نظر جلب شود.🔰 ◀️امّا فلسفه تکرار آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» در سوره الرحمن اقرار گرفتن به آن نعمت‌هاى شمرده شده و تأکید در تذکّر به تمام آنها است. پس هر کجا که خداى سبحان نعمتى را که انعام نموده و از آن یاد می‌کند، در حقیقت بر آن اقرار می‌گیرد و بر تکذیب به آن توبیخ می‌کند🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اهل تسنن ادعا دارند که کار تجهیز و تدفین پیامبر را ابوبکر انجام داده و علی بن ابی‌طالب در آن زمان از شدت غم، مدهوش و سرگشته شده بود. حال، چه مدرکی که مورد قبول اهل سنت باشد، در ردّ این ادعا وجود دارد؟ ✅پاسخ: 👈" عبدالفتاح عبدالمقصود" (از عالمان معاصر اهل سنت) با استناد به کتب تاریخی معتبر اهل سنت می‌نویسد: (وقتی عمر بن خطاب، خبر اجتماع اصحاب محمد را به ابوبکر می‌رساند، ابوبکر از کنار علی – که در آن وقت هر دو در کنار جسم پاک محمد بودند – بیرون می‌رود و خانه پیامبر را ترک می‌گوید و هیچ اشاره‌ای به آنجا که می‌خواهد برود، نمی‌نماید و با عمر به سوی سقیفه بنی ساعده می‌رود).(تاریخ طبری ص ۴۴۳ و ۴۵۹ و ۴۵۶- الکامل فی التاریخ ابن اثیر ۲۰ و ۳/۲) 💠ماجرای احتضار پیامبر اکرم(ص) و درخواست قلم و کاغذ برای نوشتن، و ادعای عمر مبنی بر هذیان گفتن ایشان در کتب شیعه و سنی (صحیح بخاری) به صورت متواتر نقل شده است. 🔅همچنین خلیفه دوم هنگام خبر رحلت پیامبر اکرم(ص) با صدای بلند می‌گفت : (این چه نادانی است که شما دارید! چرا می گویید پیامبر مرده است؟! نه، چنین گفتاری صحیح نیست. هر کس بگوید او مرده است با این شمشیر گردنش را می‌زنم! او آرام نگرفت تا ابوبکر از راه رسید و با او به همراه ابو عبیده جراح با عجله و شتاب وارد سقیفه بنی ساعده شدند). (صحيح بخاري ج 4 ص 120- سیره ابن هشام ج4-ص205 و306) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔 خدا درآیه 7 سوره شوری می‌گوید: و اين‏گونه قرآنى عربى بر تو وحى كرديم تا انذار كنى در امّ القرى و كسانى را كه در اطراف آن هستند. با این وجود، دیگر جایی برای ادعای جهانی بودن پیامبر مسلمانان و کتابش باقی نمی‌ماند! ✅پاسخ: 👈آموزه های قرآن جاودانه و جهانی هستند؛ امّا دعوت جهانی پيامبر مرحله به مرحله بوده است. ایشان در مرحله اول مأمور به دعوت خویشاوندان خود و در مرحله دوم موظف به دعوت مردم جزیره العرب و سپس مأمور به ابلاغ رسالت خویش به عموم مردم جهان بودند. ◀️ هنگامى كه پايه هاى اسلام در ميان اعراب قوى و مستحكم شد، پيامبر مامور به دعوت جهانی شد و این حقایق در آیات متعدد قرآن بیان شده و تناقضی با هم ندارد. از آن گذشته ممکن است تعبیر «امّ القری» از مکه، دلالت بر مرکزیت جهانی آن و تعبیر «مَن حَولَها» اشاره به همه جهان داشته باشد. 🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در زمان حضرت زهرا(س)، درب‌ها میخ نداشته‌اند. درنتیجه میخِ در، باعث جراحت و فوت ایشان نشده است. آیا دلیلی تاریخی وجود دارد که وجود میخِ درب را ثابت کند؟ ✅پاسخ: 👈در برخی منابع اهل سنت اشاره به همین مطلب شده که درب خانه حضرت زهرا(س) میخ داشته که از جمله آن "قسطلانی "و "ابن نجار" از علمای بزرگ اهل سنت می نویسند: (…و ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسمار). (المواهب اللدنیه، قسطلانی، ج ۳ ص ۴۰۹ ؛الدره الثمنیه، ابن نجار، ص ۲۰۵). … و علی بن ابی‌طالب دو لنگه درب خانه خویش را جز با استفاده از مسمار (میخ) نساخت . یعنی درب خانه حضرت علی(ع) یک درب بوده که از دو قسمت تشکیل شده و با میخ درست شده بوده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔ظاهر برخی از آیات قرآن این است که مجرمان درروز قیامت به خاطر گناهانشان بازخواست نمی‌شوند و از طرفی ظاهر شمار دیگری از آیات، حکایت از بازخواست مجرمان دارد. این تناقضات چه توجیهی دارد؟ ‼️ ✅پاسخ: 👈آن دسته از آیات که حکایت از باز خواست می‌کنند مربوط به مجرمینی غیر از مشرکین و کفّار است. اما طبق آیه‌ی 41 سوره الرحمن: (كافران را به نشان صورتشان می‌شناسند)، این یعنی اصلاً نیازی به سؤال نمودن نیست، صورتِ سیاه و نابود شده از شدّت ترس و شرمندگی، حال و وضع مجرمین را کامل نمایان می‌نماید. ملائکه عذاب کامل آنها را می‌شناسند و دیگر هیچ سؤالی از آنها نمی‌پرسند.❌ 🔅 همچنین خداوند متعال در آیه 64 سوره یس می‌فرماید: امروز بر دهانهايشان مهر می‌‏نهيم و دستهايشان با ما سخن خواهند گفت و پاهايشان شهادت خواهند داد كه چه می‌‏كرده‌‏اند. مهر و موم شدن دهان جهنّمیان، نشان از سکوت کافران در قیامت است. و نیز نشان از آن دارد که از خود کفّار و مشرکین و جنایتکاران سؤال نمی‌شود؛ بلکه دست‌ها و پاها و… تمام جرم و جنایت و کذب این گناهکاران را هویدا می‌نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔چرا پیامبر پیمانی با سران قریش بستند که منجر به 3 سال تبعید مسلمانان به شعب ابی‌طالب شد؟! آیا این به ضرر مسلمانان نبود؟ ✅پاسخ: 👈باید گفت اصلا پیمانی در آن زمان بین پیامبر(ص) و سران قریش برقرار نشده بود بلکه ماجرای محاصره در شعب ابی‌طالب این گونه بود که سران قریش پس از تجربه‌ی ناموفقِ همه‌ روش‌های مبارزه و جنگ نرم، دور هم جمع شده و برای اعمال فشار بیشتر، بین خود معاهده‌‌ای به شرح ذیل و به دست خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و هم قسم شدند که تا دم مرگ بر مفاد آن وفادار و عامل بمانند: 1️⃣هر گونه خرید و فروش با یاران «محمد» تحریم می‌شود. 2️⃣ارتباط و معاشرت با آنان اکیداً ممنوع می‌گردد. 3️⃣کسی حق ندارد با مسلمانان ارتباط زناشویی (ازدواج) برقرار نماید. 4️⃣در تمامی پیش‌آمدها باید از مخالفان «محمد» طرفداری کرد. 💠این محاصره‌ی شدید اقتصادی سه سال به طول انجامید. مسلمانان در این مدت فقط در ماه‌های حرام (که امنیت تمام در سرتاسر شبه جزیره حکم‌فرما بود) از شعب خارج شده و مقداری آذوقه یا اشیای دیگر برای خود فراهم می‌نمودند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآن در مسأله شفاعت در آخرت دچار تناقض شده است، در سوره بقره آیات122و123و254 شفاعت نفی شده است. امّا در سُوَر (النّجم- 26)، (سبأ-23) و(طه-109) اشاره به وجود شفاعت می‌کند. ✅پاسخ: 👈علّت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوه قرآن، این است که ابتدا هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است.🔹 🔸 بنابراین، آیه‌ای که شفاعت را نفی می‌نماید از نظر محتوایی، ردّ اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برای رهایی مجرم، متوسّل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمه آیات دیگر شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. ❇️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔طبق بررسی‌های علمی، اهل سنت ادعا کرده اند که واقعه غدیر اواخر اسفند و اوائل فروردین بوده و آن زمان هم هوا سرد بوده است. بنابراین چطور شیعیان ادعا می‌کنند که پیامبر در هوای گرم مردم را برای گرفتن بیعت جمع کردند؟؟ ✅پاسخ: 👈صرفا شیعه چنین ادعایی ندارد، بلکه در روایات اهل تسنن نیز به گرمای هوا اشاره شده است. به عنوان نمونه "حاکم نیشابوری" در المستدرک از زید بن ارقم نقل کرده است که در مورد غدیر خم می گوید: (فَأَمَرَ بِدَوْحٍ، فَكُسِحَ فِي يَوْمٍ مَا أَتَى عَلَيْنَا يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ حَرًّا مِنْهُ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ ) پیامبر دستور داد سایبانی زده شود و زیر آن آب و جارو شود. این روز از گرمترین روزهایی بود که مانند آن را ندیده بودیم. 💠"حاکم" در مورد این حدیث می نویسد:(سند این حدیث صحیح است اما مسلم و بخاری آن را نقل نکرده اند.) "ذهبی" نیز در تلخیص خود می‌گوید:(این روایت صحیح است.) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در قرآن بارها خدا به مخلوقات خود قسم خورده، مثلا به انجیر و زیتون و... اگر خداوند "قادر" است، پس چرا باید به مخلوقاتش قسم بخورد؟⁉️ ✅پاسخ: 👈سوگندهاى قرآن دارای حکمت های متعددی است که به برخی از آنها اشاره می‌شود : 1⃣.تأکید و بیان اهمیت امورى که خداوند براى آنها سوگند یاد کرده (جوابهاى قسم) تا مردم در آنها بیندیشند و به آنها اهمیت دهند. 2⃣.براى متوجه کردن انسان به منافع فراوان چیزهایى که به آنها سوگند یاد شده است مانند خورشید و ماه و ستارگان و شب و روز و حتى مثل انجیر و زیتون. 3⃣ براى بیان واقعیت داشتن امورى که مورد انکار یا تردید مردم مى باشد مانند سوگند به قیامت و فرشتگان و وجدان انسان و امثال آن‌ها. 4⃣ براى تعظیم و تکریم اعمال خیر و شایسته تا مردم به انجام آنها تشویق و ترغیب شوند، مانند سوگند به اسبان مجاهدان و اوقات فریضه حج و امثال آن. ◀️پس آن طورى که از آیات قرآن و بیانات ائمه استفاده مى شود، سوگندهاى قرآن عالى ترین وسیله جهت گرایش افکار انسان به تحقیق در ژرفاى مسائل و موجودات جهان است تا از رهگذر این کوشش ها درهاى علوم و دانشها را بسوى جامعه انسانى بگشایند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در تاریخ به عنوان فردی مطلاق (فردی که بسیار طلاق دهنده است) معرفی شده است. با این وجود، شیعیان چگونه قائل به عصمت او هستند در صورتی که طلاق فعل قبیحی است؟؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به دو مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣بیشتر روایاتی که در این باره در کتب حدیث آمده جعلی است و به ظاهر، منقول از امام صادق(ع) است؛ یعنی این مطلب حدود نزدیک به یک قرن پس از زمان امام مجتبی(ع) مطرح می‌شود، چرا که وفات امام صادق(ع) در سال 148 هجری و شهادت امام مجتبی(ع) در سال پنجاه هجری رخ داد. اگر واقعاً این روایات از امام صادق(ع) باشد حضرت چه هدفی از بیان آن بعد از یک قرن داشته‌اند؟ آیا درصدد بیان و افشای بحران خانوادگی امام مجتبی(ع) بوده‌اند؟! قابل تأمّل است که اگر این احادیث حقیقتا از زبان امام صادق (ع) صادر می شد، منصور دوانیقی که دشمن سرسخت ائمه(ع) و بنی هاشم است، آن را نقل کرده و امام صادق (ع) را مورد طعنه قرار می داد. 2️⃣و نیز اگر چنین امری واقع شده بود باید دشمنان قسم خورده و بهانه جویانی که بر کوچک‌ترین امری مثل رنگ و جنس لباس ایشان اعتراض می‌کردند، در زمان حیات آن‌حضرت، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند و در مناظرات و اعتراض‌هایی که بر حضرت داشتند بر این نکته ـ که اگر صحیح بود نقطه ‏ضعف بزرگی به شمار می‌رفت ـ انگشت می‌گذاشتند. ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe