eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
857 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔هدف تکرار برخی از کلمات، جمله‌ها و آیات در قرآن کریم چیست؟ چرا آیه‌ای در سوره الرحمن 31 بار تکرار می‌شود؟ این کار بیهوده و لغو نیست؟؟ ✅پاسخ: 👈این تکرارها غالباً براى تأکید مطلب، تقریر کلام و یا نشان دادن اهمیت موضوع و جلب توجّه مخاطب به مضامینى است که در آن سوره آمده است.🔅 به بیان دیگر، در مجموع هدف این است که توجه شنونده به خوبى به سوى موضوع یا مطلب مورد نظر جلب شود.🔰 ◀️امّا فلسفه تکرار آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» در سوره الرحمن اقرار گرفتن به آن نعمت‌هاى شمرده شده و تأکید در تذکّر به تمام آنها است. پس هر کجا که خداى سبحان نعمتى را که انعام نموده و از آن یاد می‌کند، در حقیقت بر آن اقرار می‌گیرد و بر تکذیب به آن توبیخ می‌کند🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اهل تسنن ادعا دارند که کار تجهیز و تدفین پیامبر را ابوبکر انجام داده و علی بن ابی‌طالب در آن زمان از شدت غم، مدهوش و سرگشته شده بود. حال، چه مدرکی که مورد قبول اهل سنت باشد، در ردّ این ادعا وجود دارد؟ ✅پاسخ: 👈" عبدالفتاح عبدالمقصود" (از عالمان معاصر اهل سنت) با استناد به کتب تاریخی معتبر اهل سنت می‌نویسد: (وقتی عمر بن خطاب، خبر اجتماع اصحاب محمد را به ابوبکر می‌رساند، ابوبکر از کنار علی – که در آن وقت هر دو در کنار جسم پاک محمد بودند – بیرون می‌رود و خانه پیامبر را ترک می‌گوید و هیچ اشاره‌ای به آنجا که می‌خواهد برود، نمی‌نماید و با عمر به سوی سقیفه بنی ساعده می‌رود).(تاریخ طبری ص ۴۴۳ و ۴۵۹ و ۴۵۶- الکامل فی التاریخ ابن اثیر ۲۰ و ۳/۲) 💠ماجرای احتضار پیامبر اکرم(ص) و درخواست قلم و کاغذ برای نوشتن، و ادعای عمر مبنی بر هذیان گفتن ایشان در کتب شیعه و سنی (صحیح بخاری) به صورت متواتر نقل شده است. 🔅همچنین خلیفه دوم هنگام خبر رحلت پیامبر اکرم(ص) با صدای بلند می‌گفت : (این چه نادانی است که شما دارید! چرا می گویید پیامبر مرده است؟! نه، چنین گفتاری صحیح نیست. هر کس بگوید او مرده است با این شمشیر گردنش را می‌زنم! او آرام نگرفت تا ابوبکر از راه رسید و با او به همراه ابو عبیده جراح با عجله و شتاب وارد سقیفه بنی ساعده شدند). (صحيح بخاري ج 4 ص 120- سیره ابن هشام ج4-ص205 و306) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔 خدا درآیه 7 سوره شوری می‌گوید: و اين‏گونه قرآنى عربى بر تو وحى كرديم تا انذار كنى در امّ القرى و كسانى را كه در اطراف آن هستند. با این وجود، دیگر جایی برای ادعای جهانی بودن پیامبر مسلمانان و کتابش باقی نمی‌ماند! ✅پاسخ: 👈آموزه های قرآن جاودانه و جهانی هستند؛ امّا دعوت جهانی پيامبر مرحله به مرحله بوده است. ایشان در مرحله اول مأمور به دعوت خویشاوندان خود و در مرحله دوم موظف به دعوت مردم جزیره العرب و سپس مأمور به ابلاغ رسالت خویش به عموم مردم جهان بودند. ◀️ هنگامى كه پايه هاى اسلام در ميان اعراب قوى و مستحكم شد، پيامبر مامور به دعوت جهانی شد و این حقایق در آیات متعدد قرآن بیان شده و تناقضی با هم ندارد. از آن گذشته ممکن است تعبیر «امّ القری» از مکه، دلالت بر مرکزیت جهانی آن و تعبیر «مَن حَولَها» اشاره به همه جهان داشته باشد. 🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در زمان حضرت زهرا(س)، درب‌ها میخ نداشته‌اند. درنتیجه میخِ در، باعث جراحت و فوت ایشان نشده است. آیا دلیلی تاریخی وجود دارد که وجود میخِ درب را ثابت کند؟ ✅پاسخ: 👈در برخی منابع اهل سنت اشاره به همین مطلب شده که درب خانه حضرت زهرا(س) میخ داشته که از جمله آن "قسطلانی "و "ابن نجار" از علمای بزرگ اهل سنت می نویسند: (…و ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسمار). (المواهب اللدنیه، قسطلانی، ج ۳ ص ۴۰۹ ؛الدره الثمنیه، ابن نجار، ص ۲۰۵). … و علی بن ابی‌طالب دو لنگه درب خانه خویش را جز با استفاده از مسمار (میخ) نساخت . یعنی درب خانه حضرت علی(ع) یک درب بوده که از دو قسمت تشکیل شده و با میخ درست شده بوده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔ظاهر برخی از آیات قرآن این است که مجرمان درروز قیامت به خاطر گناهانشان بازخواست نمی‌شوند و از طرفی ظاهر شمار دیگری از آیات، حکایت از بازخواست مجرمان دارد. این تناقضات چه توجیهی دارد؟ ‼️ ✅پاسخ: 👈آن دسته از آیات که حکایت از باز خواست می‌کنند مربوط به مجرمینی غیر از مشرکین و کفّار است. اما طبق آیه‌ی 41 سوره الرحمن: (كافران را به نشان صورتشان می‌شناسند)، این یعنی اصلاً نیازی به سؤال نمودن نیست، صورتِ سیاه و نابود شده از شدّت ترس و شرمندگی، حال و وضع مجرمین را کامل نمایان می‌نماید. ملائکه عذاب کامل آنها را می‌شناسند و دیگر هیچ سؤالی از آنها نمی‌پرسند.❌ 🔅 همچنین خداوند متعال در آیه 64 سوره یس می‌فرماید: امروز بر دهانهايشان مهر می‌‏نهيم و دستهايشان با ما سخن خواهند گفت و پاهايشان شهادت خواهند داد كه چه می‌‏كرده‌‏اند. مهر و موم شدن دهان جهنّمیان، نشان از سکوت کافران در قیامت است. و نیز نشان از آن دارد که از خود کفّار و مشرکین و جنایتکاران سؤال نمی‌شود؛ بلکه دست‌ها و پاها و… تمام جرم و جنایت و کذب این گناهکاران را هویدا می‌نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔چرا پیامبر پیمانی با سران قریش بستند که منجر به 3 سال تبعید مسلمانان به شعب ابی‌طالب شد؟! آیا این به ضرر مسلمانان نبود؟ ✅پاسخ: 👈باید گفت اصلا پیمانی در آن زمان بین پیامبر(ص) و سران قریش برقرار نشده بود بلکه ماجرای محاصره در شعب ابی‌طالب این گونه بود که سران قریش پس از تجربه‌ی ناموفقِ همه‌ روش‌های مبارزه و جنگ نرم، دور هم جمع شده و برای اعمال فشار بیشتر، بین خود معاهده‌‌ای به شرح ذیل و به دست خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و هم قسم شدند که تا دم مرگ بر مفاد آن وفادار و عامل بمانند: 1️⃣هر گونه خرید و فروش با یاران «محمد» تحریم می‌شود. 2️⃣ارتباط و معاشرت با آنان اکیداً ممنوع می‌گردد. 3️⃣کسی حق ندارد با مسلمانان ارتباط زناشویی (ازدواج) برقرار نماید. 4️⃣در تمامی پیش‌آمدها باید از مخالفان «محمد» طرفداری کرد. 💠این محاصره‌ی شدید اقتصادی سه سال به طول انجامید. مسلمانان در این مدت فقط در ماه‌های حرام (که امنیت تمام در سرتاسر شبه جزیره حکم‌فرما بود) از شعب خارج شده و مقداری آذوقه یا اشیای دیگر برای خود فراهم می‌نمودند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآن در مسأله شفاعت در آخرت دچار تناقض شده است، در سوره بقره آیات122و123و254 شفاعت نفی شده است. امّا در سُوَر (النّجم- 26)، (سبأ-23) و(طه-109) اشاره به وجود شفاعت می‌کند. ✅پاسخ: 👈علّت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوه قرآن، این است که ابتدا هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است.🔹 🔸 بنابراین، آیه‌ای که شفاعت را نفی می‌نماید از نظر محتوایی، ردّ اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برای رهایی مجرم، متوسّل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمه آیات دیگر شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. ❇️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔طبق بررسی‌های علمی، اهل سنت ادعا کرده اند که واقعه غدیر اواخر اسفند و اوائل فروردین بوده و آن زمان هم هوا سرد بوده است. بنابراین چطور شیعیان ادعا می‌کنند که پیامبر در هوای گرم مردم را برای گرفتن بیعت جمع کردند؟؟ ✅پاسخ: 👈صرفا شیعه چنین ادعایی ندارد، بلکه در روایات اهل تسنن نیز به گرمای هوا اشاره شده است. به عنوان نمونه "حاکم نیشابوری" در المستدرک از زید بن ارقم نقل کرده است که در مورد غدیر خم می گوید: (فَأَمَرَ بِدَوْحٍ، فَكُسِحَ فِي يَوْمٍ مَا أَتَى عَلَيْنَا يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ حَرًّا مِنْهُ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ ) پیامبر دستور داد سایبانی زده شود و زیر آن آب و جارو شود. این روز از گرمترین روزهایی بود که مانند آن را ندیده بودیم. 💠"حاکم" در مورد این حدیث می نویسد:(سند این حدیث صحیح است اما مسلم و بخاری آن را نقل نکرده اند.) "ذهبی" نیز در تلخیص خود می‌گوید:(این روایت صحیح است.) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در قرآن بارها خدا به مخلوقات خود قسم خورده، مثلا به انجیر و زیتون و... اگر خداوند "قادر" است، پس چرا باید به مخلوقاتش قسم بخورد؟⁉️ ✅پاسخ: 👈سوگندهاى قرآن دارای حکمت های متعددی است که به برخی از آنها اشاره می‌شود : 1⃣.تأکید و بیان اهمیت امورى که خداوند براى آنها سوگند یاد کرده (جوابهاى قسم) تا مردم در آنها بیندیشند و به آنها اهمیت دهند. 2⃣.براى متوجه کردن انسان به منافع فراوان چیزهایى که به آنها سوگند یاد شده است مانند خورشید و ماه و ستارگان و شب و روز و حتى مثل انجیر و زیتون. 3⃣ براى بیان واقعیت داشتن امورى که مورد انکار یا تردید مردم مى باشد مانند سوگند به قیامت و فرشتگان و وجدان انسان و امثال آن‌ها. 4⃣ براى تعظیم و تکریم اعمال خیر و شایسته تا مردم به انجام آنها تشویق و ترغیب شوند، مانند سوگند به اسبان مجاهدان و اوقات فریضه حج و امثال آن. ◀️پس آن طورى که از آیات قرآن و بیانات ائمه استفاده مى شود، سوگندهاى قرآن عالى ترین وسیله جهت گرایش افکار انسان به تحقیق در ژرفاى مسائل و موجودات جهان است تا از رهگذر این کوشش ها درهاى علوم و دانشها را بسوى جامعه انسانى بگشایند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در تاریخ به عنوان فردی مطلاق (فردی که بسیار طلاق دهنده است) معرفی شده است. با این وجود، شیعیان چگونه قائل به عصمت او هستند در صورتی که طلاق فعل قبیحی است؟؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به دو مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣بیشتر روایاتی که در این باره در کتب حدیث آمده جعلی است و به ظاهر، منقول از امام صادق(ع) است؛ یعنی این مطلب حدود نزدیک به یک قرن پس از زمان امام مجتبی(ع) مطرح می‌شود، چرا که وفات امام صادق(ع) در سال 148 هجری و شهادت امام مجتبی(ع) در سال پنجاه هجری رخ داد. اگر واقعاً این روایات از امام صادق(ع) باشد حضرت چه هدفی از بیان آن بعد از یک قرن داشته‌اند؟ آیا درصدد بیان و افشای بحران خانوادگی امام مجتبی(ع) بوده‌اند؟! قابل تأمّل است که اگر این احادیث حقیقتا از زبان امام صادق (ع) صادر می شد، منصور دوانیقی که دشمن سرسخت ائمه(ع) و بنی هاشم است، آن را نقل کرده و امام صادق (ع) را مورد طعنه قرار می داد. 2️⃣و نیز اگر چنین امری واقع شده بود باید دشمنان قسم خورده و بهانه جویانی که بر کوچک‌ترین امری مثل رنگ و جنس لباس ایشان اعتراض می‌کردند، در زمان حیات آن‌حضرت، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند و در مناظرات و اعتراض‌هایی که بر حضرت داشتند بر این نکته ـ که اگر صحیح بود نقطه ‏ضعف بزرگی به شمار می‌رفت ـ انگشت می‌گذاشتند. ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🌐کانال شبهه پژوهی و پاسخگویی، سنگری در دفاع از حریم قرآن کریم و مکتب اهل بیت علیهم السلام ⛔️مقابله با شبهه افکنی دشمنان قرآن و عترت و ارائه پاسخ های عالمانه، کوتاه و روشنگرانه ✍اداره کانال توسط طلاب جوان رشته های تخصصی "تفسیر و علوم قرآن" و "تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام" حوزه علمیه خراسان ♨️بارگذاری شبهات و پاسخ ها به صورت روزانه ❌بدون تبادل، تبلیغ و منفعت اقتصادی و صرفا در جهت دفاع از اسلام ناب محمدی 🤝شما هم در راستای تقویت این جبهه، ضمن عضویت در کانال و بهره مندی از محتوای معرفتی آن، با ارسال و نشر این پست، دیگران را نیز دعوت نمایید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🌸همراهان گرامی: در جهت تقویت جبهه حق و پاسداری از کیان قرآن و عترت، پیام فوق👆👆 را به اقوام، دوستان، آشنایان و کانال ها و گروه هایی که دسترسی دارید، ارسال بفرمایید.
🚫 باتوجّه به آیه 89 سوره نحل، قرآن مدعی شده تبیان کننده هر چیزی است و همه علوم در آن وجود دارد. امّا در واقعیت می‌بینیم خیلی از مسائل و موضوعات وجود دارد که در قرآن نیست این تناقض گویی نیست؟🧐 ✅پاسخ: 👈همه علوم در قرآن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و علوم دیگر به مناسبت‌های گوناگون تنها مورد اشاره قرار گرفته‌اند. بنابراین آیه شریفه که بیان می‌کند همه چیز در قرآن است، درست است که مربوط به همین قرآن کریم است، ولی روشن کننده هر چیزی در موضوع خودش است و موضوع قرآن هدایت بشر است نه علوم تجربی و ریاضی و فیزیک. بنابراین هر مطلبی که مربوط به هدایت باشد در قرآن آمده است.⚡️ ◀️فرض کنید درکتاب شیمی، دانشمندی بنویسد من در این کتاب از هیچ مسئله‌ای فرو گذار نکردم، منظورچیست؟ مسلّماً مراد او مسائل مربوط به موضوع همان کتاب که عبارت‌ از شیمی است، می‌باشد. قرآن نیز کتاب هدایت و کتاب انسان سازی است و اگر گفته شود همه چیز در آن است، منظور آن اموری است که مربوط به هدایت می‌باشد.👌 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در صلح با معاویه، عمل به سیره شیخین را شرط کرده است. با این وجود چطور میتوان قبول کرد مخالف آنها بوده است!؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به سه مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣این روایت از صلح نامه که در برخی کتب شیعه نقل شده است، مصدر همگی آن‌ها کتاب الصواعق المحرقه "ابن حجر هیثمی" و شرح نهج البلاغه "ابن أبی الحدید" و... از کتب اهل سنت بوده و حتی در خود صواعق المحرقه و شرح ابن أبی الحدید برای این روایت سندی ذکر نشده است. 2️⃣ بدون شک جمله « و سیرة الخلفاء الراشدین » از تحریفاتی است که تاریخ نویسان اهل سنت وارد این صلح نامه کرده‌اند؛ زیرا این صلح نامه در بسیاری از کتاب‌های دیگر نقل شده است اما این گزینه در آن دیده نمی‌شود. از جمله "ابن شهر آشوب" در کتاب مناقب آل أبی طالب ، ج۳ ، ص۱۹۵. 3️⃣« الراشدین » از کلماتی است که در زمان حکومت بنی العباس وارد فرهنگ لغت مردم شده است و قبل از آن حتی در زمان بنی امیه سابقه نداشته است؛ پس چگونه ممکن است که چنین شرطی در آن زمان در معاهده ذکر شده باشد؟ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در اسلام آمده است که اگرفردی چند همسر دارد باید بین همه با عدالت رفتار کند امّا چرا این دستور را خود پیامبر اجرا نمی‌کرد؟ و اساساً چرا خداوند به پیامبرش این اجازه را داده است؟ ✅پاسخ: 👈براساس آنچه که از آموزه های دینی به دست می‌آید، ازدواج های پیامبر گرامی اسلام (ص) بر اساس مصلحت های مختلف فرهنگی، عاطفی، سیاسی، اجتماعی، دینی و غیره بوده است و با توجه به مشکلات فراوان حکومتی که حضرت با آن مواجه بودند، در داخل خانه نیز بعضی از همسران حضرت، موجبات ناراحتی ایشان را فراهم می کردند که در نتیجه خداوند متعال برای تسلی خاطر پیامبر و همچنین کمتر شدن مشکلات ایشان، وجوب رعایت ترتیب در همخوابی بین همسران را از دوش آن حضرت برداشت و بر پیامبر مباح شد که اگر خواستند ترتیب نوبت همسران را بر هم زنند؛ نه اینکه حضرت مخیر شدند که پیش یکی از همسرانش هر چند شب که خواستند بروند و پیش همسر دیگر کمتر بروند. 💠علاوه بر این، همسران پیامبر به این حکم الهی رضایت دادند، و در عین حال پیامبر اکرم(ص) نوبت زنانش را حتی در اوج بیماری رعایت می کردند و هنگامی که قصد مسافرت می کردند بین همسران خود قرعه می انداختند که کدام یک از همسران خود را همراه خود ببرند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔آیه 38 سوره یس شاهد است بر اینکه قرآن طبق باور غلط آن روز، (که می‌گفتند زمین ثابت است و خورشید صبح می‌آید و غروب در محل خودش مستقر می‌شود) حکم می‌کند و این مطلب با جاودانگی قرآن ناسازگار است‼️ ✅پاسخ: 👈اين آية شريفه، اشاره به نوعي حركت براي خورشيد دارد.🌞 هرچند در رابطه با چگونگي اين حركت در ميان مفسّران اختلاف نظر است، كه به دو مورد از مهم ترین آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ مراد، حركت ظاهري خورشيد به دور زمين است كه بر اساس حسّ ظاهري و ديد ما بوده و آن عبارت‌است از: حركت شبانه روزي، فصلي و ساليانه. گويا فرموده است: يكي از نشانه‌هاي خداوند براي مردم، اين است كه خورشيد در عين اين‌كه ساكن و بي‌حركت است، ولي در نظر اهل زمين جريان دارد.⚡️🌀 2️⃣ منظور، حركت طولي يا انتقالي خورشيد، همراه با كل منظومة شمسي به سوي نقطه مشخصي از آسمان مي‌باشد كه آن ‌را ستاره «وگا» يا «نسر ثابت» مي‌نامند. 🔻همچنین در آیه شریفه نیامده است که خورشید به دور زمین می‌گردد تا مورد اشکال واقع گردد. بلکه از یک سو به ثابت بودنش در مدار تصریح نموده و از سوی دیگر به حرکت داشتن هدفدار و اجل (پایان) دارش اشاره کرده است. در علم امروز نیز ثابت شده، هیچ موجودی ثابت نیست و همه در حرکت‌اند.🔰⚜️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔 صدّیقه، لقب جناب عایشه است، همانطور که پدرش صدّیق بوده و لذا لقب دختر پیامبر نیست! با این وجود چرا شیعیان آن را به فاطمه دختر پیامبر نسبت می‌دهند؟ ✅پاسخ: 👈ما فعلاً درباره لقب دختر گرامى پيامبر(ص) سخن نمى‌گوييم زيرا قطعاً او صديقه طاهره است و پيشواى ششم امام صادق(ع) او را صديقه خوانده‌اند. اما اين كه صديقه لقب جناب عايشه باشد، دليلى بر آن نيست. 💠 اما حقیقتاً چگونه مى توان جناب عایشه را صديقه خواند با اين كه طبق نظر همه مفسرین اهل سنت، قرآن درباره او و حفصه مى فرمايد: 🕋«إن تتوبا إلى الله فقد صغت قلوبكما وإن تظاهرا عليه فانّ الله مولاه وجبرئيل وصالح المؤمنين والملائكة بعد ذلك ظهيراً» (تحریم، 4) اگر از كار خود توبه كنيد به نفع شماست، زيرا دلهايتان از حق منحرف شده و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد، كارى از پيش نخواهيد برد، زيرا خداوند، ياور اوست و جبرئيل و مؤمنان نيكوكار و فرشتگان نيز در پى آنان از او پشتيبانى می‌كنند. 🖇لذا "صدّیقه" بودن برای شخصی که در قرآن مورد تذکر قرار گرفته و توصیه به توبه شده است، قابل قبول نمی‌نماید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔ميان آيه (لا اِكراهَ فِى الدِّينِ) و حكم قتل مرتد فطرى تناقض وجود دارد؛ چرا که فلسفه آزادى با حكم ارتداد جمع شدنى نیست! ✅پاسخ: 👈آياتي كه بر اصل آزادي عقيده دلالت دارند، بیانگر این مطلب‌اند که در اسلام، اصلِ پذيرش دين اجباري نيست. ⚜️اسلام پيش از دعوت به حق، سعي دارد تا جوّ اختناق را از بين ببرد و فرصت تفكّر و تعقّل را براي انسان فراهم سازد. امّا پس از انتخاب دين، كسي حق ندارد، دين را به بازي بگيرد.🔻 به بيان ديگر، شخصي كه اقدام به پذيرش دين مي‎كند، بايد به اصل ارتداد و عواقب آن آگاهانه ملتزم شود.〰️ 🗯 مي‎خواهيم اين را بگوييم كه احكام ارتداد با آزادي عقيده تنافي ندارد، زيرا هر شخصی در اصل پذيرش اسلام آزاد است، امّا بايد بداند كه با پذيرش اسلام، حقّ برگشت از او سلب مي‎شود.🔰 ديني كه اصل آزادي در انتخاب عقيده را اصل مي‎داند، اين را هم مي‎گويد كه بايد آگاهانه و با التزام به همه‌ی احكام دين، آن را پذيرا شوي، و اگر پس از انتخاب، آن را انكار كني، احكام ارتداد درباره تو جاري مي‎شود.💠 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآنی که در دست ماست از نُسَخ خطّی کوفی به دست آمده و چون خطّ کوفی نقطه و اعراب نداشته است پس معلوم نیست قرآنی که الآن موجود است، همان اعراب و نقطه‌ها را داشته باشد و احتمالاً تغییر یافته است‼️ ✅پاسخ: 👈همان‌گونه که حوادث تاریخی و یا جملات بزرگان، ابتدا در سینه‌ها ثبت می‌شد و بعدها نوشته می‌شد، قرآن کریم نیز ابتدا در سینه‌ها ثبت شده و به اقوال بیان می‌گردید و سپس به نگارش رسید، لذا نگارش کتاب‌های اولیه نیز بر اساس «بیان و کلام» بود و تطبیق نوشتار با گفتار به صورت مستمر انجام می‌پذیرفت.🔰🔰 ◀️چنانچه حافظین و نویسندگان به صورت مستمر نزد رسول خدا (ص) جمع می‌شدند و محفوظات یا نوشتارهای خود را می‌خواندند تا اگر خطایی دارند، تصحیح شود.✔️ 🔻اما، نقطه نداشتن در ابتدای نگارش قرآن به خطّ کوفی، بدان معنا نیست که هیچ وجه تمایزی بین حروف هم شکل، اما نقطه‌دار و بی‌نقطه وجود نداشت. وگرنه خواندن برای خودشان نیز میسّر نمی‌گردید و خواننده نمی‌توانست تشخیص دهد که آیا «طالم» نوشته شده یا «ظالم»؟ و یا «مغضوب» نوشته شده یا «مغصوب». پس، خط کوفی نیز مانند سایر خطوط قدیمی، دارای وجه تمایزهایی در شکل حروف شبیه به هم داشته است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔سیره‌ی پیامبر به این صورت بود که نماز ظهر و عصر را جدا می‌خواندند. بنابراین چرا شیعیان از این سنّت عدول کردند؟ ✅پاسخ: 👈"مسلم" روایت مى کند پیامبر اکرم(ص) در راه خود به غزوه تبوک بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع نمود. سعید بن جبیر مى گوید: (از ابن عباس سبب آن را پرسیدم ؟ گفت: پیامبر مى خواست که امت خود را در رنج و سختى نیندازد). البته روایات فراوانی از پیامبر اکرم(ص) و علمای اهل سنت در جواز جمع بین دو نماز حتی در غیر سفر و خطر وارد شده است. 💠سبب اختلاف در اوقات نمازها، اختلاف در طریق اخذ احکام است؛ زیرا مطابق روایاتی که از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) رسیده، مستحب است نمازهای یومیه در پنج وعده خوانده شود ولی با هم خواندن هم جایز است. اختلاف شیعیان با اهل تسنن بر سر جواز این مسأله است؛ یعنی، آنها می‌گویند جمع بین ظهر و عصر و مغرب و عشا جایز نیست ولی شیعیان قائل به جواز آن می‌باشند. گرچه جدا خواندن آن مستحب است. ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در شبکه وهابی "کلمه" این مساله مطرح شده است که اگر امامان معتقد بودند که "حسینیه" مکانی عبادی است، پس چرا خودشان حسینیه نساختند؟ پس ساختن حسینیه بوسیله شیعیان بدعت است. ✅پاسخ: 👈 ما روایات فراوانی داریم که اهل بیت(ع) امر به عزاداری بر امام حسین(ع) کرده اند؛ حال هر عملی که مصداق عزاداری و داخل در این اصل کلی و عام (یعنی عزاداری) باشد، جزو مصادیق عمل کردن به دستور اهل بیت(ع) است، مانند سینه زدن، زنجیر زدن، احداث حسینیه برای برگزاری مراسم و مانند اینها. 💠علاوه بر آن، در منابع آمده که حضرت زهرا(س) در مکانی که برای عزاداری آماده شده بود، به عزاداری می پرداختند:👇👇 🖋 بزرگان اهل مدینه اجتماع کرده و به حضور حضرت علی(ع) آمدند و گفتند:‌ ای ابوالحسن! فاطمه شب و روز گریه می‌کند و هیچ‌کدام از ما علاوه بر آنکه روزها در طلب معیشتیم، شب هنگام نیز خواب خوشی نداریم. ما از تو می‌خواهیم که به فاطمه بگویی یا شب گریه کند و یا روز! آن‌حضرت فرمودند: مانعی ندارد و سپس این موضوع را با فاطمه(س) در میان نهادند، ولی دریافتند که آن‌حضرت از گریه آرام نمی‌گیرد. امام علی(ع) بعد از آن، اتاقی در بقیع که خارج از شهر مدینه بود برای حضرت فاطمه ساختند که آن‌را «بیت الاحزان» می‌گفتند. هنگام صبح، فاطمه، حسن و حسین را برداشته و به بقیع می‌رفت و تا شبانگاه مشغول گریه بود و چون شب فرا می‌رسید حضرت امیر(ع) فاطمه را به منزل باز می‌گردانید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآن می‌گوید خدا از قبل همه چیز را می‌داند و در کتابی ثبت کرده. حالا سؤال این است که انسان چطور می‌تواند بر خلاف چیزی که از قبل تعیین شده کاری کند⁉️‼️ ✅پاسخ: 👈اگر چه قدرت تمام بندگان در سیطره قدرت خداوند است و هیچ شخصی نمی تواند بدون اجازه خدا اقدام به کاری نماید، اما خداوند به بندگان خود اختیار داده تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد و علم خداوند از پیش به افعال انسان با قید اختیاری بودن آن تعلق گرفته است. به عبارت ساده تر، خداوند می داند که فلانی، با اختیاری که دارد، چه کاری انجام خواهد داد.⚜ ⬅️اساساً استناد وجود افعال اختیاری انسان به خدا، منافاتی با استناد آنها به خود وی ندارد، زیرا این استنادها در طول یکدیگرند و تزاحمی با هم ندارند.🔰🔰🔰 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔علی بن ابی طالب در زمان خلافتش از غدیر صحبتی نکرده و به آن استناد نکرده است. لذا این مسئله دلیلی بر عدم دلالت ماجرای غدیر بر امامت وی به شمار می‌رود. ✅پاسخ: 👈این چنین ادعایی صحیح نبوده و ایشان بارها در زمان حکومتشان به غدیر استناد و احتجاج کرده که به چند مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣درجنگ جمل هنگام مناظره با طلحه و زبیر (مروج الذهب، ج2، ص364) 2️⃣در نامه ای به معاویه پس از جنگ جمل (تذکرة الخواص، ص107) 3️⃣سخنرانی‌های مکرّر در مسجد کوفه و استناد به واقعه غدیر (ینابیع الموده، ج1، ص41) 4️⃣خطبه معروف به خطبه غدیر که در سی اُمین سالگرد واقعه غدیر بیان کردند (مصباح المتهجد، ص725) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔خدا در سوره‌ نساء آيه‌ی 48 و 116 مى‌گوید: گناهِ شرك را نمى‌آمرزم، ولى در آيه 53 سوره زُمر مى‌گوید: همه گناهان را مى‌آمرزم! تناقض از این واضح‌تر!؟ ✅پاسخ: 👈باید توجّه داشت که این دو آیه با یکدیگر در تعارض نیستند. 1️⃣ آیه 53 سوره زمر به صورت عمومی اعلام می کند که خداوند هر گناهی را خواهد بخشید حتّی گناه شرک را در صورتی که صاحب آن توبه کند.⚜️ 2️⃣ اما آیات سوره نساء، که گناه شرک را استثناء می کند در مورد کسانی است که از شرک توبه نکنند و با حالت شرک بمیرند. 🔸در این حالت، مشرکینی که بدون توبه از دنیا رفته‌اند دیگر مشمول عفو و رحمت الهی واقع نمی‌شوند و به غیر از این گروه خداوند هر کسی را که بخواهد در روز قیامت مورد عفو و رحمت خودش قرار می دهد.✔️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اگر قرآن كتابي براي همه زمان ها است، چرا در مورد اينترنت و ماهواره و مباحث روز در آن سخني به ميان نیامده است⁉️ ✅پاسخ: 👈قرآن کریم می فرماید: ما این کتاب آسمانی (قرآن) را بر تو نازل کردیم که بیان همه چیز در آن است. 💠از تعبیر "تبیان" که به معنی بیان کردن است و با توجه به وسعت مفهوم "کلّ شیء" معلوم می شود که در قرآن، بیان همه چیز هست،‌ ولی با توجه به این نکته که قرآن یک کتاب تربیتی و انسان ساز و یک کتاب هدایت برای عموم مردم است،‌ برای تکامل فرد و جامعه در همه‌ جنبه‌های معنوی و مادی نازل شده است.🔰 🔆 از این رو روشن می شود که منظور از "همه چیز" تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است،‌ نه این که قرآن یک دائرة المعارف بزرگ باشد که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و پزشکی و... در آن آمده باشد.🔺 البته قرآن یک دعوت کلی به کسب همه علوم و دانش ها کرده که تمام دانش های یاد شده و غیر آن، در این دعوت کلی جمع شده است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اگر پیامبر، علی بن ابی‌طالب را در غدیر بعنوان جانشین خود معرفی کرده، پس چرا در روزهای آخر عمرش ابوبکر را به جای خود جهت اقامه نماز به مسجد فرستاد؟ ✅پاسخ: 👈مطالبی که در این روایات آمده است اشکالات فراوانی دارد، و به دلایل ذیل قابل رد است: 1️⃣ ماجرای رفتن پیامبر(ص) به مسجد در عین سختی و کنار زدن جناب ابوبکر و مشغول شدن به نماز. 2️⃣تناقضات فراوان در نقل این واقعه. 3️⃣عدم احتجاج جناب ابوبکر و طرفدارانش به این واقعه برای برتری خود در سقیفه. 4️⃣ در آن زمان پیامبر(ص) دستور حضور در جیش اسامه را داده بودند که اگر جناب ابوبکر نرفته باشد، تخلف از دستور ایشان کرده و اگر رفته باشد، آن زمان اصلا مدینه نبوده است. 💠در نتیجه با وجود این همه اشکال نمی توان صحت و دلالت چنین روایاتی را پذیرفت و این مورد را میتوان از جمله روایات جعلی دانست. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در سوره زمر آيه 73 و سوره فصّلت آيه 30، باغ بهشت يكى معرفى شده است، امّا در سوره كهف آيه 31، کلمه «جنّات» به معنای چند باغ استفاده شده است. آیا این‌ تناقض نیست؟ ✅پاسخ : 👈باغ بهشتي متعدّد است و اختلاف درجات بهشت، به تفاوت درجات انسان‌ها در ایمان و عمل صالح است. برای مثال شما گاهی شهر تهران را با مشهد مقایسه می‌کنید و گاهی به‌صورت يك واحد مستقل و به اعتبار فقر و غنا به بالا شهر و پائين شهر و يا به اعتبار شهرها و شهرك‌ها به اجزاي خاصي تقسيم مي‌کنيد، اين تقسيمات همگي داخلی‌اند و يكپارچگي شهر را از بین نمی‌برند.⚡️ 🌲🌳بهشت در حالي كه يك مجموعه يك پارچه (در برابر جهنّم) است و قرآن از اين يك پارچگي با كلمه "الجنّة"يعني آن بهشت معهود و موعود نام برده، ولي همين بهشتِ يك پارچه، به اعتبار درجات بهشتيان به بهشت ها و باغ هاي مختلف تقسيم شده است که در برخی از آیات تعبیر به جنّات شده است. 🔹 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔مگر جنگیدن در ماه حرام، حُرمت ندارد؟ پس چرا حسین بن علی در ماه محرّم که از ماه‌های حرام است، به جنگ یزید رفت؟؟ ✅پاسخ: 👈در پاسخ به این مسئله باید به نکات زیر اشاره نمود: 1️⃣امام حسین (ع) قصد جنگ با آنان را نداشت بلکه مسیر اصلی ایشان شهر کوفه بود. در نزدیکی این شهر، لشکریان عبید‌الله راه ایشان را بسته و ایشان را مجبور کردند به سوی کربلا حرکت نماید و سپس جنگی ناخواسته را بر ایشان تحمیل کردند. پس امام آغازگر جنگ با آنان نبود. این مسئله در منابع متعدد شیعه و سنی به آن اشاره شده است. 2️⃣احترام ماه حرام در برابر کسانی است که آن را محترم بشمارند، ولی اگر دشمن آن را زیر پا گذاشت و جنگید، در این صورت جنگیدن با آن‌ها اشکال ندارد. ⚜️قرآن کریم می‌فرماید: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ» (بقره‌،۱۹۴) ماه حرام در برابر ماه حرام‌! (اگر دشمنان‌، احترام آن را شکستند، و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید. و تمام حرام ها، قابل قصاص است‌، و به طور کلی هر کس به شما تعدّی [جنگ] کرد، همانند آن بر او تعدّی کنید! و از خدا بپرهیزید [و زیاده روی ننمایید] و بدانید خدا با پرهیزکاران است‌. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔درقرآن آیاتی وجود دارد که مطابق تمدّن و دنیای مدرن امروزی نیست. مانند: 1️⃣ مسأله تعدّد زوجات توسط مردان در آیه سوم سوره نساء. 2️⃣اجازه کتک زدن زنان توسط مردان (وَ اضْرِبُوهُن‏) این آیات کاملاً ضد اخلاقی و ضد انسانی هستند‼️ ✅پاسخ: 👈نخستین مطلوب اسلام، تک همسری است اما چنانچه ضرورت شخصی یا اجتماعی‌ای پیش آمد، باید سنجید که آیا مانع شدن از تعدّد زوجات آثار نامطلوب تری دارد یا انجام دادن آن⁉️ (مانند جنگ هایی که در طول تاریخ رخ می‌داد و بسیاری از مردان کشته می‌شدند.) به یقین اگر مخالفت با چند همسری آثار زیانبارتری از تحقّق آن داشته باشد، از نظر اسلام باید تعدّد زوجات را به گونه محدود و به شرط رعایت کردن عدالت پذیرفت.🔰 ◀️در مورد آیه واضربوهنّ اولاً، آيه در موردي است كه عدم تمکین و سرکشی زن ثابت شده باشد. در چنين موردي، قرآن مي‌گويد: نخست موعظه‌اش کنید. ثانیا "ضَرب" در اسلام به‌معناي مجازات و تعزير (حکم کمتر از حدّ) است و در اسلام كتك زدن نداريم🔺 ⚜️در روايات هم آمده است: «التَعزيرُ بِيَدِ الْحاكِم» يعني رئيس دادگاه است كه باید بررسی نماید طرف با چه امری مؤدب مي‌شود و همان حکم را صادر نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در آیه 69 سوره مائده شرط رستگاری و ورود به بهشت، ایمان و عمل صالح دانسته شده و تفاوتی میان مسیحی و مسلمان و یهودی و صابئی نیست. امّا در آيه‌ى 85 سوره آل عمران آمده: هر كس جز اسلام آيينى انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران است!!🔻🔺 ✅پاسخ: 👈ما انسانها چه مسلمان و چه غير مسلمان در مسند قضاوت نيستيم که بگوييم چه شخصي بهشتي و چه شخصي جهنّمي است. در قرآن تنها گناهي که به خاطر آن انسان وارد بهشت نمي‌شود، شرک به خداوند (به شرط توبه نکردن از اين گناه تا هنگام مرگ) مي باشد.( إنّ الله لا يَغفرُ أن يُشرَک به و يَغفرُ ما دونَ ذلک لِمن يَشاء) نه مسیحی بودن و یهودی بودن و ... ⚜امّا باید به این نکته مهم توجّه داشت که طبق آیات قرآن، هر یک از اهل کتاب که دین مبین اسلام را شناخته و حقّانیت این دین بر آنها اثبات شده است، باید به این دین بگروند و گرنه در آخرت جزء خاسرین و زیانکاران می باشند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e