eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
851 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 باتوجّه به آیه 89 سوره نحل، قرآن مدعی شده تبیان کننده هر چیزی است و همه علوم در آن وجود دارد. امّا در واقعیت می‌بینیم خیلی از مسائل و موضوعات وجود دارد که در قرآن نیست این تناقض گویی نیست؟🧐 ✅پاسخ: 👈همه علوم در قرآن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و علوم دیگر به مناسبت‌های گوناگون تنها مورد اشاره قرار گرفته‌اند. بنابراین آیه شریفه که بیان می‌کند همه چیز در قرآن است، درست است که مربوط به همین قرآن کریم است، ولی روشن کننده هر چیزی در موضوع خودش است و موضوع قرآن هدایت بشر است نه علوم تجربی و ریاضی و فیزیک. بنابراین هر مطلبی که مربوط به هدایت باشد در قرآن آمده است.⚡️ ◀️فرض کنید درکتاب شیمی، دانشمندی بنویسد من در این کتاب از هیچ مسئله‌ای فرو گذار نکردم، منظورچیست؟ مسلّماً مراد او مسائل مربوط به موضوع همان کتاب که عبارت‌ از شیمی است، می‌باشد. قرآن نیز کتاب هدایت و کتاب انسان سازی است و اگر گفته شود همه چیز در آن است، منظور آن اموری است که مربوط به هدایت می‌باشد.👌 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در صلح با معاویه، عمل به سیره شیخین را شرط کرده است. با این وجود چطور میتوان قبول کرد مخالف آنها بوده است!؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به سه مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣این روایت از صلح نامه که در برخی کتب شیعه نقل شده است، مصدر همگی آن‌ها کتاب الصواعق المحرقه "ابن حجر هیثمی" و شرح نهج البلاغه "ابن أبی الحدید" و... از کتب اهل سنت بوده و حتی در خود صواعق المحرقه و شرح ابن أبی الحدید برای این روایت سندی ذکر نشده است. 2️⃣ بدون شک جمله « و سیرة الخلفاء الراشدین » از تحریفاتی است که تاریخ نویسان اهل سنت وارد این صلح نامه کرده‌اند؛ زیرا این صلح نامه در بسیاری از کتاب‌های دیگر نقل شده است اما این گزینه در آن دیده نمی‌شود. از جمله "ابن شهر آشوب" در کتاب مناقب آل أبی طالب ، ج۳ ، ص۱۹۵. 3️⃣« الراشدین » از کلماتی است که در زمان حکومت بنی العباس وارد فرهنگ لغت مردم شده است و قبل از آن حتی در زمان بنی امیه سابقه نداشته است؛ پس چگونه ممکن است که چنین شرطی در آن زمان در معاهده ذکر شده باشد؟ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در اسلام آمده است که اگرفردی چند همسر دارد باید بین همه با عدالت رفتار کند امّا چرا این دستور را خود پیامبر اجرا نمی‌کرد؟ و اساساً چرا خداوند به پیامبرش این اجازه را داده است؟ ✅پاسخ: 👈براساس آنچه که از آموزه های دینی به دست می‌آید، ازدواج های پیامبر گرامی اسلام (ص) بر اساس مصلحت های مختلف فرهنگی، عاطفی، سیاسی، اجتماعی، دینی و غیره بوده است و با توجه به مشکلات فراوان حکومتی که حضرت با آن مواجه بودند، در داخل خانه نیز بعضی از همسران حضرت، موجبات ناراحتی ایشان را فراهم می کردند که در نتیجه خداوند متعال برای تسلی خاطر پیامبر و همچنین کمتر شدن مشکلات ایشان، وجوب رعایت ترتیب در همخوابی بین همسران را از دوش آن حضرت برداشت و بر پیامبر مباح شد که اگر خواستند ترتیب نوبت همسران را بر هم زنند؛ نه اینکه حضرت مخیر شدند که پیش یکی از همسرانش هر چند شب که خواستند بروند و پیش همسر دیگر کمتر بروند. 💠علاوه بر این، همسران پیامبر به این حکم الهی رضایت دادند، و در عین حال پیامبر اکرم(ص) نوبت زنانش را حتی در اوج بیماری رعایت می کردند و هنگامی که قصد مسافرت می کردند بین همسران خود قرعه می انداختند که کدام یک از همسران خود را همراه خود ببرند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔آیه 38 سوره یس شاهد است بر اینکه قرآن طبق باور غلط آن روز، (که می‌گفتند زمین ثابت است و خورشید صبح می‌آید و غروب در محل خودش مستقر می‌شود) حکم می‌کند و این مطلب با جاودانگی قرآن ناسازگار است‼️ ✅پاسخ: 👈اين آية شريفه، اشاره به نوعي حركت براي خورشيد دارد.🌞 هرچند در رابطه با چگونگي اين حركت در ميان مفسّران اختلاف نظر است، كه به دو مورد از مهم ترین آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ مراد، حركت ظاهري خورشيد به دور زمين است كه بر اساس حسّ ظاهري و ديد ما بوده و آن عبارت‌است از: حركت شبانه روزي، فصلي و ساليانه. گويا فرموده است: يكي از نشانه‌هاي خداوند براي مردم، اين است كه خورشيد در عين اين‌كه ساكن و بي‌حركت است، ولي در نظر اهل زمين جريان دارد.⚡️🌀 2️⃣ منظور، حركت طولي يا انتقالي خورشيد، همراه با كل منظومة شمسي به سوي نقطه مشخصي از آسمان مي‌باشد كه آن ‌را ستاره «وگا» يا «نسر ثابت» مي‌نامند. 🔻همچنین در آیه شریفه نیامده است که خورشید به دور زمین می‌گردد تا مورد اشکال واقع گردد. بلکه از یک سو به ثابت بودنش در مدار تصریح نموده و از سوی دیگر به حرکت داشتن هدفدار و اجل (پایان) دارش اشاره کرده است. در علم امروز نیز ثابت شده، هیچ موجودی ثابت نیست و همه در حرکت‌اند.🔰⚜️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔 صدّیقه، لقب جناب عایشه است، همانطور که پدرش صدّیق بوده و لذا لقب دختر پیامبر نیست! با این وجود چرا شیعیان آن را به فاطمه دختر پیامبر نسبت می‌دهند؟ ✅پاسخ: 👈ما فعلاً درباره لقب دختر گرامى پيامبر(ص) سخن نمى‌گوييم زيرا قطعاً او صديقه طاهره است و پيشواى ششم امام صادق(ع) او را صديقه خوانده‌اند. اما اين كه صديقه لقب جناب عايشه باشد، دليلى بر آن نيست. 💠 اما حقیقتاً چگونه مى توان جناب عایشه را صديقه خواند با اين كه طبق نظر همه مفسرین اهل سنت، قرآن درباره او و حفصه مى فرمايد: 🕋«إن تتوبا إلى الله فقد صغت قلوبكما وإن تظاهرا عليه فانّ الله مولاه وجبرئيل وصالح المؤمنين والملائكة بعد ذلك ظهيراً» (تحریم، 4) اگر از كار خود توبه كنيد به نفع شماست، زيرا دلهايتان از حق منحرف شده و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد، كارى از پيش نخواهيد برد، زيرا خداوند، ياور اوست و جبرئيل و مؤمنان نيكوكار و فرشتگان نيز در پى آنان از او پشتيبانى می‌كنند. 🖇لذا "صدّیقه" بودن برای شخصی که در قرآن مورد تذکر قرار گرفته و توصیه به توبه شده است، قابل قبول نمی‌نماید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔ميان آيه (لا اِكراهَ فِى الدِّينِ) و حكم قتل مرتد فطرى تناقض وجود دارد؛ چرا که فلسفه آزادى با حكم ارتداد جمع شدنى نیست! ✅پاسخ: 👈آياتي كه بر اصل آزادي عقيده دلالت دارند، بیانگر این مطلب‌اند که در اسلام، اصلِ پذيرش دين اجباري نيست. ⚜️اسلام پيش از دعوت به حق، سعي دارد تا جوّ اختناق را از بين ببرد و فرصت تفكّر و تعقّل را براي انسان فراهم سازد. امّا پس از انتخاب دين، كسي حق ندارد، دين را به بازي بگيرد.🔻 به بيان ديگر، شخصي كه اقدام به پذيرش دين مي‎كند، بايد به اصل ارتداد و عواقب آن آگاهانه ملتزم شود.〰️ 🗯 مي‎خواهيم اين را بگوييم كه احكام ارتداد با آزادي عقيده تنافي ندارد، زيرا هر شخصی در اصل پذيرش اسلام آزاد است، امّا بايد بداند كه با پذيرش اسلام، حقّ برگشت از او سلب مي‎شود.🔰 ديني كه اصل آزادي در انتخاب عقيده را اصل مي‎داند، اين را هم مي‎گويد كه بايد آگاهانه و با التزام به همه‌ی احكام دين، آن را پذيرا شوي، و اگر پس از انتخاب، آن را انكار كني، احكام ارتداد درباره تو جاري مي‎شود.💠 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآنی که در دست ماست از نُسَخ خطّی کوفی به دست آمده و چون خطّ کوفی نقطه و اعراب نداشته است پس معلوم نیست قرآنی که الآن موجود است، همان اعراب و نقطه‌ها را داشته باشد و احتمالاً تغییر یافته است‼️ ✅پاسخ: 👈همان‌گونه که حوادث تاریخی و یا جملات بزرگان، ابتدا در سینه‌ها ثبت می‌شد و بعدها نوشته می‌شد، قرآن کریم نیز ابتدا در سینه‌ها ثبت شده و به اقوال بیان می‌گردید و سپس به نگارش رسید، لذا نگارش کتاب‌های اولیه نیز بر اساس «بیان و کلام» بود و تطبیق نوشتار با گفتار به صورت مستمر انجام می‌پذیرفت.🔰🔰 ◀️چنانچه حافظین و نویسندگان به صورت مستمر نزد رسول خدا (ص) جمع می‌شدند و محفوظات یا نوشتارهای خود را می‌خواندند تا اگر خطایی دارند، تصحیح شود.✔️ 🔻اما، نقطه نداشتن در ابتدای نگارش قرآن به خطّ کوفی، بدان معنا نیست که هیچ وجه تمایزی بین حروف هم شکل، اما نقطه‌دار و بی‌نقطه وجود نداشت. وگرنه خواندن برای خودشان نیز میسّر نمی‌گردید و خواننده نمی‌توانست تشخیص دهد که آیا «طالم» نوشته شده یا «ظالم»؟ و یا «مغضوب» نوشته شده یا «مغصوب». پس، خط کوفی نیز مانند سایر خطوط قدیمی، دارای وجه تمایزهایی در شکل حروف شبیه به هم داشته است.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔سیره‌ی پیامبر به این صورت بود که نماز ظهر و عصر را جدا می‌خواندند. بنابراین چرا شیعیان از این سنّت عدول کردند؟ ✅پاسخ: 👈"مسلم" روایت مى کند پیامبر اکرم(ص) در راه خود به غزوه تبوک بین نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا جمع نمود. سعید بن جبیر مى گوید: (از ابن عباس سبب آن را پرسیدم ؟ گفت: پیامبر مى خواست که امت خود را در رنج و سختى نیندازد). البته روایات فراوانی از پیامبر اکرم(ص) و علمای اهل سنت در جواز جمع بین دو نماز حتی در غیر سفر و خطر وارد شده است. 💠سبب اختلاف در اوقات نمازها، اختلاف در طریق اخذ احکام است؛ زیرا مطابق روایاتی که از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) رسیده، مستحب است نمازهای یومیه در پنج وعده خوانده شود ولی با هم خواندن هم جایز است. اختلاف شیعیان با اهل تسنن بر سر جواز این مسأله است؛ یعنی، آنها می‌گویند جمع بین ظهر و عصر و مغرب و عشا جایز نیست ولی شیعیان قائل به جواز آن می‌باشند. گرچه جدا خواندن آن مستحب است. ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در شبکه وهابی "کلمه" این مساله مطرح شده است که اگر امامان معتقد بودند که "حسینیه" مکانی عبادی است، پس چرا خودشان حسینیه نساختند؟ پس ساختن حسینیه بوسیله شیعیان بدعت است. ✅پاسخ: 👈 ما روایات فراوانی داریم که اهل بیت(ع) امر به عزاداری بر امام حسین(ع) کرده اند؛ حال هر عملی که مصداق عزاداری و داخل در این اصل کلی و عام (یعنی عزاداری) باشد، جزو مصادیق عمل کردن به دستور اهل بیت(ع) است، مانند سینه زدن، زنجیر زدن، احداث حسینیه برای برگزاری مراسم و مانند اینها. 💠علاوه بر آن، در منابع آمده که حضرت زهرا(س) در مکانی که برای عزاداری آماده شده بود، به عزاداری می پرداختند:👇👇 🖋 بزرگان اهل مدینه اجتماع کرده و به حضور حضرت علی(ع) آمدند و گفتند:‌ ای ابوالحسن! فاطمه شب و روز گریه می‌کند و هیچ‌کدام از ما علاوه بر آنکه روزها در طلب معیشتیم، شب هنگام نیز خواب خوشی نداریم. ما از تو می‌خواهیم که به فاطمه بگویی یا شب گریه کند و یا روز! آن‌حضرت فرمودند: مانعی ندارد و سپس این موضوع را با فاطمه(س) در میان نهادند، ولی دریافتند که آن‌حضرت از گریه آرام نمی‌گیرد. امام علی(ع) بعد از آن، اتاقی در بقیع که خارج از شهر مدینه بود برای حضرت فاطمه ساختند که آن‌را «بیت الاحزان» می‌گفتند. هنگام صبح، فاطمه، حسن و حسین را برداشته و به بقیع می‌رفت و تا شبانگاه مشغول گریه بود و چون شب فرا می‌رسید حضرت امیر(ع) فاطمه را به منزل باز می‌گردانید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآن می‌گوید خدا از قبل همه چیز را می‌داند و در کتابی ثبت کرده. حالا سؤال این است که انسان چطور می‌تواند بر خلاف چیزی که از قبل تعیین شده کاری کند⁉️‼️ ✅پاسخ: 👈اگر چه قدرت تمام بندگان در سیطره قدرت خداوند است و هیچ شخصی نمی تواند بدون اجازه خدا اقدام به کاری نماید، اما خداوند به بندگان خود اختیار داده تا آنها را مورد آزمایش قرار دهد و علم خداوند از پیش به افعال انسان با قید اختیاری بودن آن تعلق گرفته است. به عبارت ساده تر، خداوند می داند که فلانی، با اختیاری که دارد، چه کاری انجام خواهد داد.⚜ ⬅️اساساً استناد وجود افعال اختیاری انسان به خدا، منافاتی با استناد آنها به خود وی ندارد، زیرا این استنادها در طول یکدیگرند و تزاحمی با هم ندارند.🔰🔰🔰 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔علی بن ابی طالب در زمان خلافتش از غدیر صحبتی نکرده و به آن استناد نکرده است. لذا این مسئله دلیلی بر عدم دلالت ماجرای غدیر بر امامت وی به شمار می‌رود. ✅پاسخ: 👈این چنین ادعایی صحیح نبوده و ایشان بارها در زمان حکومتشان به غدیر استناد و احتجاج کرده که به چند مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣درجنگ جمل هنگام مناظره با طلحه و زبیر (مروج الذهب، ج2، ص364) 2️⃣در نامه ای به معاویه پس از جنگ جمل (تذکرة الخواص، ص107) 3️⃣سخنرانی‌های مکرّر در مسجد کوفه و استناد به واقعه غدیر (ینابیع الموده، ج1، ص41) 4️⃣خطبه معروف به خطبه غدیر که در سی اُمین سالگرد واقعه غدیر بیان کردند (مصباح المتهجد، ص725) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔خدا در سوره‌ نساء آيه‌ی 48 و 116 مى‌گوید: گناهِ شرك را نمى‌آمرزم، ولى در آيه 53 سوره زُمر مى‌گوید: همه گناهان را مى‌آمرزم! تناقض از این واضح‌تر!؟ ✅پاسخ: 👈باید توجّه داشت که این دو آیه با یکدیگر در تعارض نیستند. 1️⃣ آیه 53 سوره زمر به صورت عمومی اعلام می کند که خداوند هر گناهی را خواهد بخشید حتّی گناه شرک را در صورتی که صاحب آن توبه کند.⚜️ 2️⃣ اما آیات سوره نساء، که گناه شرک را استثناء می کند در مورد کسانی است که از شرک توبه نکنند و با حالت شرک بمیرند. 🔸در این حالت، مشرکینی که بدون توبه از دنیا رفته‌اند دیگر مشمول عفو و رحمت الهی واقع نمی‌شوند و به غیر از این گروه خداوند هر کسی را که بخواهد در روز قیامت مورد عفو و رحمت خودش قرار می دهد.✔️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe