🚫#شبهه_الف_151
🤔 بیان نعمتهای بهشتی و توصیف فراوان لذتهای آن، با دستور اخلاص که در آیه 29سوره اعراف و آیات 11و14 سوره زمر مطرح شده منافات دارد. اخلاص داشته باشیم یا نعمتهای بهشتی را در نظر بگیریم⁉
✅پاسخ:
👈 ترس و امید (خوف و رجا) را خداوند متعال خودش در وجود آدمی سرشته است. "امید" برای ایجاد انگیزه در حرکت است و "ترس" برای محافظت از خویش، بازدارندگی و پرهیز میباشد. این دو با هم، دو بال پرواز آدمی میشوند. عبادت نیز مانند: علم، قدرت و سایر کمالات، دارای مراتبی است؛ اما هر کسی که در این عرصه قرار گیرد، "عابد" است؛ چنان که از دانش آموز کلاس اول ابتدایی گرفته، تا اخذ کنندهی مدرک دکتری، و یا مجتهدین، همه محصل و طلبه هستند.🔰
بنابراین، هیچ جای تردیدی نیست که در گامهای نخستین، آدمی به امید رسیدن بهشت و حیات جاودانه در راحت و نعمت، خداوندش را بندگی کند و از ترس عذاب الهی، از غفلت، انحراف، اعوجاج، تکبر و گناه بپرهیزد؛ آیا در این حالات میتوان گفت چنین افرادی بندگی خداوند را انجام ندادهاند⁉
◀️در مراتب بالاتر، میگوید: «خداوندا! اگر چه بهشت تو، حتی برای انبیا و اولیایت دوست داشتنی است و همگان از جهنم، عذاب و آتش بدشان میآید؛ اما حقیقت این است که "من تو را دوست دارم" و امیدم به بهشت نیز برای قرار گرفتن در درجات عالی و قرب بیشتر به خودت میباشد🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
#لیست_هشتگ_های_کانال_شبهه_پژوهی_مدرسه_تخصصّی_قرآن_و_عترت
◀️لیست مشترک "هشتگهای" شبهات مربوط به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام🔰
📚 #تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم ♨️
1⃣ #تناقضات_ظاهری
2⃣ #خشونت_ظاهری_قرآن
3⃣ #جهان_شمول_نبودن_ظاهری_قرآن
4⃣ #فایده_افعال_الهی
5⃣ #بی_عدالتی_و_ظلم
6⃣ #جبر_ظاهری_قرآن
7⃣ #ضد_اخلاقی_بودن_ظاهری_قرآن
8⃣ #تحریف_قرآن
🔷🔶🔹🔹🔶🔷🔷🔶🔹
📚 #تاریخ_و_سیره ♨️
1⃣ #پیامبر_اسلام_ص
2⃣ #امام_علی_ع
3⃣ #حضرت_زهرا_س
4⃣ #امام_حسن_ع
5⃣ #امام_حسین_ع
6⃣ #امام_زمان_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_152
🤔در آیه 16 سوره نور آمده است: «و در آسمانها ماه را مایه روشنایی قرار داد.» اما امروزه ثابت شده است که ماه از خود نوری ندارد، بلکه یک کرهی خاکی است مانند زمین. محتوای این آیه در تناقضی آشکار با علم روز است.‼️‼️
✅پاسخ:
👈 فرق است بین «خلق کردن» با «قرار دادن» در آیات مذکور، ماه چیزی است که از آن نام برده، و نور چیز دیگری که از آن نیز نام برده و به ماه نسبت داده است. همچنین خورشید چیزی و روشنایی چیز دیگری است که به خورشید نسبت داده است و از هر دو جداگانه نام برده است؛ و هرگز نفرموده که «ماه را از نور یا خورشید را از روشنایی آفریدهام».
خورشید روشن است، نه این که از چیزی به نام روشنایی خلق شده است و ماه نیز "نور" قرار داده شده است، نه این که از نور خلق شده باشد.
"نور"، تابنده است؛ پس اگر چیزی روشنایی را "بتاباند"، به آن نور یا نورانی گفته میشود، چنان که ماه روشنایی خورشید را میگیرد و آن را میتاباند، یا به تعبیر دیگری: نور خورشید، پس از تابش به ماه، منعکس میگردد. لذا فرمود: «وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا»، یعنی ماه را بین زمین و آسمان، "نور" قرار دادیم، نه این که از نور آفریدیم.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_152
🤔اگر تعیین امامت با نصّ پیامبر ثابت شده است، پس چرا بعد قتل عثمان، علی بن ابی طالب در ابتداء بیعت مردم را برای امر امامت و خلافت نپذیرفت⁉️
✅پاسخ:
👈این کار حضرت دلایل مختلفی داشته است:
1⃣عدهاى از مردم که در زمان عثمان به تصرف بى رویه بیت المال عادت کرده بودند، انتظار داشتند در زمان امام علی(ع) نیز به همان منوال کار پیش برود، لذا روى این جهات، امام به مردم فرمود: اگر چنانچه منظور شما این است که حکومت من نیز به همان روش خلفاء گذشته باشد، و کتاب خدا و سنت پیامبر کنار گذاشته شود، من حاضر نیستم این چنین حکومتى را بپذیرم.🔰
2⃣مسئله امامت با مسئله حکومت متفاوت است، چراکه امامت یک منصب خداوندى است، ولى حکومت از شئونات امامت است، پس هر کسى را که خداوند به این مقام والا نصب کند، امام است، چه مردم بخواهند و چه نخواهند.⚜
3⃣ اگر امام (ع) در همان آغاز، بیعت را مى پذیرفت دشمنان و بویژه بنى امیه و طرفداران عثمان، او را متهم مى کردند که در کشته شدن عثمان دست داشته است و مى گفتند که على (ع) شورشیان را تحریک کرد تا عثمان کشته شود و خود مقام خلافت را تصاحب نماید. 🔻
4⃣حضرت خواست که از این طریق، تعهد مردم را در برابر بیعت افزایش دهد. زیرا در آن برهه حساس، خلیفه تنها در صورتى مى توانست زمام امور را در دست گیرد و با موفقیت به پیش ببرد و بر مشکلات فایق آید که مردم به طور گسترده از حکومت اطاعت کنند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_153
🤔تبریک گفتن عمر بن خطاب به علی بن ابی طالب در غدیر غلط مشهور است. منابع معتبر اهل سنت این مسئله را نقل نکرده اند.
✅پاسخ:
این واقعه در برخی منابع مهم اهل سنت به صراحت بیان شده که به دو مورد آن اشاره می شود:
1️⃣پیامبر اسلام در بازگشت از حجةالوداع، حاجیان را به مدت سه روز، در مکانی به نام غدیر نگه داشت. پس از جمع شدن همه حاجیان، ایشان بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد. ایشان در این سخنرانی، دست علی بن ابیطالب را گرفته و خطاب به مردم فرمود: «آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟» همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند. پیامبر در ادامه فرمودند: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست» گزارش شده است که در این هنگام عمر بن خطاب از جای خود بلند شد و گفت: {بخ بخ لک یا ابن أبیطالب أصبحت مولای و مولى کل مسلم} .( ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 7، ص 349، بیروت، دار الفکر، 1407ق)
2️⃣برخی دیگر از منابع اهل سنت، با کمی تغییر در عبارت، این مطلب را آوردهاند: (ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امیر المؤمنین علی بن أبیطالب(ع)، ج 1، ص 46، صنعاء، دار الآثار، چاپ اول، 1424ق.)🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_153
🤔در آیه 177 سوره بقره گفته شده؛ نیکی و عبادت فقط نماز خواندن به سمت بیت المقدس و کعبه نیست، بلکه نیکی عبارت است از؛ اخلاق خوب، انفاق و سیر کردن یتیمان. پس چرا علما نماز خواندن به جهت مکه را واجب میدانند⁉️
✅پاسخ:
👈همانطور که مشهود است، در این آیه هیچ بحثی از "عبادت" نشده است، بلکه مساله "نیکی" مطرح است. لذا افزودن کلمه "عبادت" به آیه هنگام ترجمه، فهم صحیح را دچار اشکال میکند.
◀️مسیحیان، پس از انجام مناسک روزمره عبادی، روی به جانب راست میکردند و یهودیان به جانب چپ؛ و هر کدام انجام این حرکت را علامت نیکو بودن خود بر میشمردند.🔰
البته رو کردن ظاهری به ظاهر یک قبله، اختصاصی به آنان یا حتی مسلمانان ندارد، بلکه حتی بتپرستان نیز به سمت معابد خود روی مینمایند.
⚜خداوند متعال در این آیه، به بندگانش تذکر میدهد که سطحینگر نباشند، و برای رشد و کمال نیز به حرکات ظاهری در عبادت بسنده نکنند؛ چرا که خداوند متعال، بصیر است و خریدار ظاهر نمیباشد.
پس آیه هیچ منافاتی با حکم وجوب نماز و تعیین قبله واحد که از طرف خداوند (و نه علما) صادر شده ندارد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_154
🤔چرا در سجده زیارت عاشورا، خدا را بابت مصیبت و حادثه بزرگ عاشورا شکر می کنیم؟ مگر مصیبت به این بزرگی جای شکر دارد⁉️
✅پاسخ:
👈امام حسین (ع) در عصر تاسوعا، در جمع اصحاب خود، حمد و ستایش الهی را در حال خوبی و ناراحتی به جا میآورد. یاران حضرت، حمد و ستایش الهی را به جا میآوردند، به جهت آن که توفیق یاری حضرت و شهادت همراه امامشان را پیدا کردند.
◀️نهضت خونین کربلا اگرچه از یک زاویه، مصیبتی دردناک بود، اما از نگاه دیگر، نعمتی بزرگ برای اسلام و مسلمانان بود؛ چرا که به برکت خون سید الشهدا (ع) و یارانش، اسلام از مسیر انحراف نجات یافت. اسلامی که می رفت تا به دست بنی امیه و آل ابوسفیان به ویژه یزید، به انحراف کشیده شود و هر آنچه را که یزید و یزیدیان می خواستند به نام دین به خورد مردم و تحویل جامعه دهند. شهادت امام حسین (ع) از این انحراف بزرگ جلوگیری کرد و این جای شکر دارد.🔺
💠بنابر این، از نگاه ما، مصیبت نعمتی است که از سوی خدا به انسان رسیده و قیام کربلا از این جهت برای مسلمانان به ویژه شیعیان، نعمت و لطف بزرگ خداوند است که در مسیر زندگی و دفاع از حق و مبارزه با دشمن، بهترین الگو است؛ از این نگاه جای شکر بر این نعمت وجود دارد🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_حسین_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_154
🤔چگونه میگویید خدا مهربان است و کتابش کتاب عطوفت و رحمت است در حالی که در سوره "مسد" بنده اش را به قطع دستانش نفرین کرده است‼️
✅پاسخ:
👈در بیشتر زبانهای دنیا، اسم اعضای
ابزاری بدن، مانند چشم، گوش، دست و پا؛ فقط معنای مادی ندارد، بلکه معانی معنوی نیز دارند، که به ویژه در قالب استعاره به کار میروند، مانند "چشم بصیرت" بنابراین، در کلام وحی که مطابق با کلام مفهوم و رایج مردم است نیز از این تعبیرات بسیار است. چنان که خدا میفرماید: «هُو السَمیع – هُوَ البصیر – یَد الله و ... ».🔰
پس، "بریده باد دو دست ابی لهب" یعنی از دو دستِ ثروت و قدرت، مکر و حیله، کفر و عناد و... او، کاری بر نیاید.⚜
در آیه بعد نیز آمده است: «مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ - هرگز مال و ثروتش و آنچه را به دست آورد به حالش سودی نبخشید! »
◀️این آیه، معنا و مفهوم و تعبیر آیهی پیشین است که منظور از «یَد – دست»، همان دستان قدرت است که یا مال و ثروت است و یا سایر امکاناتی که انسان برای خود فراهم مینماید. سپس تأکید دارد که امکانات او، از دو حیث برای او هیچ سودی نداشت، نه از حیث این که شرایط هدایت و رشدش را فراهم نماید، و نه از حیث این که بتواند با این امکانات، علیه ارادهی الهی، قرآن و اسلام، کاری کند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#ضد_اخلاقی_بودن_ظاهری_قرآن
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_155
با آنکه بر اساس صریح قرآن، دینی غیر از اسلام پذیرفته نخواهد شد، پس چگونه آیه 199 سوره آل عمران اعلام میکند که برخی از اهل کتاب دارای اجر و پاداشاند؟!
✅پاسخ:
👈 آنچه مسلم است، این است که انتقادها و تهدیدهای قرآن شامل تمام اهل کتاب نمیشود، بلکه بعضى از آنها حتی مورد تمجید و ستایش قرآن قرار گرفتند؛ چرا که در میان آنها کسانى بودند که هم در دین خود ایمان درست و محکمى داشتند، و هم پس از بعثت پیامبر اسلام(ص)پیامهای وی را شنیدند و به آنحضرت ایمان آوردند. آنان نزد پروردگارشان احترام ویژهاى دارند.
◀️ این آیه بیانگر حال چنین افرادی است و به عبارتی اعلام میدارد که در میان اهل کتاب، کسانى هستند که به خدا ایمان آوردهاند؛ هم به قرآن ایمان دارند، و هم به تورات و هم به انجیل! در برابر خداوند، خشوع و خضوع دارند و آیات خدا را به بهاى اندک نمیفروشند. پاداش اینها نزد پروردگارشان محفوظ است.⚜
💠این آیه در حقیقت نظر به افراد و گروههایى از اهل کتاب دارد که در عصر پیامبر اسلام(ص) به آن بزرگوار ایمان آوردند و مسلمان شدند.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_156
🤔در آیه78 سوره نحل تصریح شده است که انسان ها در هنگام تولّد هیچ دانشی ندارند؛ از سوی دیگر بیان میشود که "امامان در شکم مادر نیز علم داشتند!" جمع این دو چگونه ممکن است⁉️‼️
✅پاسخ:
👈 مراد آیه فوق از "هیچ ندانستن به هنگام تولد"، علوم حصولی (اکتسابی) میباشد، چرا که در ادامه فرمود به شما «چشم و گوش» دادم، یعنی دو ابزار دریافت از بیرون دادم؛ و فرمود که "افئده = قلب، سینه" دادم، که کارش "فهم" دریافتها میباشد.⚜️
◀️بنابر این، آیه اصلاً اشاره ندارد که شما در شکم مادر، مطلقاً هیچ نمیدانستید و کاملاً خالی از هر گونه علمی به دنیا میآیید. نوزادی که به دنیا میآید، از کجا و از چه کسی آموخته که باید پستان مادر را مکیده و شیر بنوشد⁉️
🔰تمامی موجودات عالم، به تناسب ظرفیت وجودی خود در کارگاه هستی، از نظر فضیلت با یکدیگر متفاوت هستند. بنابر این، هیچ جای تعجبی نمیماند که وسعت علم شهودی در یک عده بیشتر باشد و در معصومین که مظهر اسمای الهی هستند، به مراتب بیشتر از دیگران باشد. 🔸🔹🔶
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_ب_155
شما چطور ادعای فضیلت علی بن ابی طالب را میکنید در حالی که پیامبر او را با خود به جنگ تبوک نبرد و علی را از فیض حضور در این غزوه محروم کرد؟؟
✅پاسخ:
👈در زمان جنگ تبوک دشمنان اسلام سه گروه بودند:
مشرکان مکه، یهودیان و منافقان مدینه
🔺این مثلث کفر، اولین اتحاد خود را در راستای براندازی اسلام انجام دادند و چنین سیاستی را در پیش گرفتند که:
1️⃣ به نحوی پیامبر(ص) را از مدینه دور کنند.
2️⃣از طرفی منافقینی که در مدینه بودند، از داخل نفوذ کنند و مردم را علیه اسلام بشورانند.
3️⃣ از طرفی هم با حمله مشرکین مکه، به کار اسلام خاتمه دهند.
◀️ولی همه این نقشهها با باقی ماندن امام علی(ع) در مدینه خنثی شد، تا جایی که منافقین وقتی از وجود امام علی(ع) در مدینه خبر یافتند، از این کار خود مایوس شده و دست به هیچ اقدامی نزدند.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫#شبهه_الف_157
🤔در آیه ۴۳ سوره توبه خداوند به پیامبرش میگوید: "خدا تو را ببخشد، چرا به منافقین اجازه دادی در جنگ شرکت نکنند؟؟ آیا این آیه با عصمت پیامبر اکرم و یا با آیه "ما ینطق عن الهوی" تناقض ندارد؟!
✅پاسخ:
👈اولاً معنای "عفو و مغفرت" الزاماً بخشش معصیت نیست، بلکه پوشش دادن از سر لطف است. به عنوان مثال اگر به کسی بگوییم: «خدا پدرت را بیامرزد که چنین کردی – و یا – خدا پدرت را بیامرزد، چرا چنین نکردی؟»، معنایش این نیست که حتماً پدر یا رفتگان او گناهکار بودهاند! بلکه این واژگان، لطف و مهربانی در کلام است.🔻
از ادامه آیات معلوم میشود که به هنگام وقوع جنگ (جهاد)، عدهای از منافقین میآمدند نزد پیامبر و به بهانههای متفاوتی، میخواستند در جنگ شرکت نکنند.
◀️پیامبر اکرم (ص) که پیامبر رحمت است و بالتبع پردهپوشی هم دارند، به گروهی از آنان اجازه داد که شرکت نکنند و خداوند متعال فرمود: چرا چنین کردی؟ میگذاشتی تا راستگو از دروغگو معلوم شود، تا همه بفهمند که اینها اهل ایمان و جهاد نیستند.🔰
پس نفرمود: چرا گناه کردی؟ بلکه فرمود: چرا چنین لطفی کردی؟ مثل این که شما از حق خود که بر عهدهی دیگری است درگذرید، و کسی به شما بگوید: خدا تو را رحمت کند – چرا از حق خود گذشتی، نمیگذشتی تا رسوا و مجازات گردد.🔶🔹🔸
#تفسیر_و_علوم_قرآن_کریم
#تناقضات_ظاهری
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e