#شبهه_الف_202
🤔من به خدایی که امروز یک کودکِ گرسنه را سیر نمیکند، اما بارها در قرآن وعده بهشت را میدهد، نیازی ندارم‼️
✅ پاسخ
✍ گرسنگی و فقر در روی زمین هرگز توسط خداوند متعال به وجود نیامده است و عامل اصلی آن خود انسان است، قرآن در این زمینه میفرماید:
🍃 «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاس
ِ [روم/41]
🍃 فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام دادهاند آشکار شده است» بدون شک اگر زور زورگویان و ستمگران نبود، همه مردم در یک طبقه و مانند هم زندگی میکردند و هیچ فقیری نبود و هیچ بچهای گرسنه نمیماند.🔰
شاید سوال کنید چرا خدایی که مهربان است جلوی ستم و زور آنان را نمیگیرد؟ در پاسخ میگوییم: لازمه اختیار آدمی و اینکه انسان مختار باشد، این است که بتواند هر کاری بکند، اگر قرار باشد، خدا جلوی برخی گناهان را بگیرد و نگذارد انسان به دیگران ظلم کند و زور بگوید، دیگر انسان مختار نیست و حیطه اختیار او محدود میشود، لذا دیگر مسئول اعمال و رفتار خود نخواهد بود؛ بله اگر خداوند این ظلمها و بیعدالتیها را جبران نکند، آن موقع است که خلاف عدالت و حکمت خود عمل کرده است. قرآن کریم میفرماید:
🍃 «وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ؛ و هرکس هموزن ذرهای بدی کند، آن بدی را ببیند» (زلزال/۸)
◀️بنابراین درواقع خداوند متعال چند سالی به انسان فرصت میدهد که راه درست یا نادرست را انتخاب کند، سپس بر اساس همان انتخاب خود او، از او بازخواست خواهد کرد و اگر راه ناصواب را در پیش گرفته باشد، به شدت مؤاخذه شده و در عذاب خواهد بود و برای تمام کسانیکه به ناحق مورد ظلم و تعدی قرار گرفتهاند، تمام ناملایمات را جبران خواهد کرد.🔶🔹🔸
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
@shobhemtqe
🚫#شبهه_ب_193
🤔تولد در خانهای که مملو از بت بوده چه فضیلتی دارد؟ امام اول شیعیان زمانی که چشم خویش را باز نموده چیزی جز بت ندیده است.‼️
✅پاسخ:
1⃣ اگر تولد در چنین خانهای فضلیت ندارد، پس چرا پیامبر(ص) و مسلمین از سال دوم هجرت که قبله مسلمین تغییر پیدا کرد، حدود 4 الی 6 سال به طرف همین خانه مملو از بت نماز بهجا میآوردند.
2⃣ اگر تولد در چنین خانهای فضلیت ندارد، چرا پیامبر(ص) در مکه سیزده سال اطراف همین کعبه مملو از بت طواف میفرمودند و اعمال حج خویش را به جا می آوردند.
3⃣سال ششم هجرت که در آن صلح حدیبیه صورت گرفت، پیغمبر اکرم(ص) عزم حج خانه خدا را کردند که در آن 360 بت قرار داشت؛ لذا اگر چنین خانهای فضلیت ندارد؛ پس چرا پیامبر(ص) قصد زیارت و حج آن را انجام دهد⁉️
⚜بنابراین وجود داشتن تعدادی بُت چیزی از شرافت و فضلیت این مکان عظیم کم نمیکند؛ زیرا اگر چنین بود، نباید قبله و محل طواف و عبادت رسول خدا(ص) و مسلمین قرار میگرفت.🔶🔹🔸
#تاریخ_و_سیره
#امام_علی_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
@shobhemtqe
#شبهه_ب_194
📛 شبهه 📛
واقعا قبر #حضرت_زینب کجاست؟ شبکه کلمه در ادعایی گفته در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دارها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره
❇️ پاسخ ❇️
🔺درباره مدفن مطهر بانو زینب سلام الله علیها سه نظریه ارائه شده است👇
✖️قبر ایشان در مدینه است.
✖️مدفن ایشان در مصر است.
✔️ ایشان در شام دفن هستند(نظر صحیحتر)
✅ نظریه اول ومشهورتر: ایشان در سوریه (شام) دفن هستند.
🔺طرفداران این نظریه چنین استدلال میکنند:
« در مدینه قحطی و دست تنگی شدیدی به وجود آمد. عبدالله بن جعفر تصمیم گرفت با همسر خود حضرت زینب به شام که مقداری زمین زراعتی داشت سفر کند پس از مسافرت به شام در همانجا در گذشت»
📚خیرات حسان،محمد حسن خان،ص29
📚هدیه الزائرین،شیخ عباس قمی،ص353
📚نزهه اهل الحرمین،سید حسن صدر ص39
🔺ویا گفتهاند:
« حضرت زینب به دستور یزید به شام تبعید شد چرا که به عینه می دیدند اگر او در مدینه بماند سرزمین حجاز را بر ضد دستگاه یزید میشوراند زیرا حضرت زینب در مدینه همواره رسوا گر حکومت یزید بود و مردم را بر ضد او میشوراند و هدف شهیدان کربلا را بیان میکرد.از این رو یزید برای فرماندار مدینه نامه نوشت و سکونت حضرت زینب در مدینه را ممنوع ساخت»
📚قطعه ای از بهشت ( جامع ترین تاریخ واقعه کربلا،)علی نجاتی، ج2 ص2
❌ نظریه دوم: ایشان در مدینه دفن هستند
🔺در نقد این نظریه باید بیان داشت:
« گرچه دفن #حضرت_زینب در مدینه یک امر ممکن و کاملا طبیعی است زیرا قبر برادرش امام حسن و بسیاری از بزرگان بنی هاشم در این قبرستان قرار دارد که خصوصیات و تفصیل انها در کتب مربوط بیان شده است اما باید توجه داشت که اگر او در این قبرستان دفن شده بود طبعا قبرش با توجه به شخصیت و عظمت مقامش مشخص میشد در حالی که در هیچ یک از کتب مربوط به تاریخ مدینه و مزارات این شهر نامی از محل قبر او به میان نیامده است با این که نام زنانی همچون ام البنین که در بقیع دفن شدهاند در کتابهایی مانند وفائ الوفا منعکس شده است
از طرف دیگر موضوعات تاریخی جای اعمال استصحاب نیست که بگوییم بازگشت حضرت زینب در مدینه قطعی است اما خروج او از این شهر ثابت نشده پس در همانجا به خاک سپرده شده است/مرقد العقیله،ص103
❌ نظرسوم: مدفن ایشان در مصر است.
👈درباره با احتمال مصر نیز باید گفت:
طرفداران این نظریه برای ادعای خود روایاتی را ذکر میکنند که مولف کتاب مرقد العقیله بر این روایات اشکالاتی را ذکر میکند از جمله:
🔺اکثر راویان این روایات مجهول هستند مانند زهران بن مالک،علی بن احمد الباهلی،قاسم بن عبدالرزاقو ...
🔺راوی برخی از روایات عبدالله بن مصعب بن ثابت زبیری است که از دشمنان اهل بیت بوده است
🔺مفاد روایات نیز دارای تناقضاتی متعددی است که سبب سلب اعتماد از صحت آن روایات میشود
⁉️ حال سوال پیش میآید که با این وجود قبری که در مصر در محله قناطر السباع قاهره است متعلق به کیست؟
🔺فرمودهاند که زینبی که در مصر مدفون است « زینب بن یحیی المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب است»
به جهت تشابه اسمی بسیاری از مردم تصور کردهاند آن قبر حضرت زینب است/اعیان الشیعه،ج7 ص142
✅ نتیجه: از انجایی که احتمال شام مشهورتر است لذا میتوان گفت حضرت زینب در سوریه مدفون هستند.
💎واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
🌐@shobhemtqe
19.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبهه_الف_203
♦️در آیه ی ۱۱ سوره منافقون بیان شده که
زمان مرگ تمام مردم مشخص است، در حالی که انسان با رعایت بهداشت بیشتر عمر میکند، چرا خداوند خلاف عقل و علم سخن گفته است؟
✅پاسخ به این شبهه را در این فیلم ببینید.
🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام سیدعلی خدادادحسینی (دانش پژوه رشته تفسیر و علوم قرآن) مدرسه تخصصی قرآن و عترت
💎واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
🌐@shobhemtqe
#مولود_کعبه_حکیم_بن_حِزام
❌تنها مولود کعبه حضرت علی علیه السلام است یا درتاریخ شخص دیگری هم در کعبه متولد شده؟
✅حکیم بن حزام، برادرزاده خدیجه همسر پیامبر، تاجری بخشنده و سخاوتمند بود که در شعب ابیطالب، علیرغم توبیخ و مخالفت ابوجهل، برای عمهاش، خدیجه یک بار شتر گندم فرستاد(1). وی همچنین زید بن حارثه، پسر خوانده رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را در بازار عکاظ به 400 درهم خرید و به عمهاش، خدیجه بخشید(2). یکی از بزرگترین فضیلت هایی که در منابع کهن تاریخی برای این صحابی جلیل القدر آمده است، تولد وی در خانه خداست(3). طبق گزارشات تاریخی، مادر حکیم به همراه زنانی از قریش وارد کعبه شد و در حالی که باردار بود، ناگهان درد زایمان او را فراگرفت و فرزندش را در خانه کعبه به دنیا آورد(4). مصعب بن زبیر همسر سکینه (دختر امام حسین علیه السلام) از شخصیتهایی است که بر تولد حکیم بن حزام در خانه کعبه، تاکید دارد(5). این در حالی است که "قاضی روزبهان خنجی" عالم قرن نهم و دهم هجری به این موضوع اشاره داشته و میگوید: «هر چند به اعتقاد شیعیان علی بن ابیطالب علیه السلام در داخل کعبه متولد شده است ولی فارغ از گرایشات مختلف، حکیم بن حزام نیز در کعبه به دنیا آمده است. حکیم بن حزام از جمله افرادی بود که با حکومت عثمان مخالف بود و به اذعان طبری وی به هنگام شورش علیه عثمان در سال 35ق، از جمله کسانی بودکه همراه علی بن ابیطالب علیه السلام با عثمان صحبت کرد تا به خواسته مصریان توجه کند(6). همچنین عسقلانی در کتاب الاصابه فی تمییز الصحابه وی را از راویان حدیث پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و عالمان به نسب دانسته است.(7)
✏️پژوهشگر: محمد زمانی فرد(طلبه رشته تخصصی تاریخ و سیره اهلبیت علیهم السلام، لیسانس رشته زبان انگلیسی)
——————————————————————————————
فهرست منابع:
1- طبری، محمد بن جریر الطبری(1387 ق) تاریخ الطبری(تاریخ الامم و الملوک)، بیروت، دار احیا التراث العربی، 2/336.
2- ابن هشام، عبدالملک بن هشام(بیتا) السیره النبویه، بیروت، دارالمعرفه، 1/247.
3- ابن بطوطه، محمد بن عبدالله بن بطوطه(1417 ه.ق) رحله ابن بطوطه، رباط، آکادیمیه المملکه المغربیه، 1/377.
4- ابن بکار، زبیر بن بکار(1381 ق) جمهره نسب قریش، مطبعه المدنی، 1/77.
5- الزرکلی، خیرالدین الزرکلی(1989 م) الاعلام، بیروت، دارالعلم للملایین،2 /269.
6- طبری، محمد بن جریر الطبری(1387 ق) تاریخ الطبری(تاریخ الامم و الملوک)، بیروت، دار احیا التراث العربی، 4/359.
7- عسقلانی، ابن حجر العسقلانی(1415 ه.ق) الاصابه فی تمییز الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه، 2/97.
💎واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
🌐@shobhemtqe
✅مخاطبین گرامی اگر جواب یا نقدی به متن بالا دارند، آن را به صورت مستند و مدوّن جهت انتشار، برای ادمین کانال @hadi_moghanni ارسال نمایید.
❌ (تذکر: متن بالا صرفاً جهت تبادل نظر و کار پژوهشی بوده و محتوای پژوهش صورت گرفته از طرف مدرسه تخصصی قرآن و عترت نه تائید و نه ردّ میشود.)
💎واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
🌐@shobhemtqe
🚫#شبهه_ب_195
🤔امام هفتم شیعیان(موسیبنجعفر) نصف عمر خود را زندان بوده، این همه فرزند از کجا آورده که ایران پرِ امامزاده است⁉️
✅پاسخ:
👈 اولاً امام کاظم (ع) در سال ۱۲۸ هجری متولد و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کردند. بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدهاند. مدت زندانی بودن ایشان هم طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق اقوال دیگری ۵ ، ۶ یا ۷ سال بوده است.🔰
ثانیاً امامزادگانی که در ایران هستند لزوماً فرزندان بلاواسطهٔ امام کاظم (ع) نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی مورد احترام مردم میباشند.♨️
◀️علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنیامیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جدّ بسیاری از این امامزادگان قبل از تولّد امام کاظم (ع) به ایران آمدهاند.◼️◾️▪️
#تاریخ_و_سیره
#امام_کاظم_ع
●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••●
واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت:
https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🎦صفحهِ اینستاگرام
instagram.com/shobhe.pazhohi
شبهه پژوهی و پاسخگویی
#مولود_کعبه_حکیم_بن_حِزام ❌تنها مولود کعبه حضرت علی علیه السلام است یا درتاریخ شخص دیگری هم در کعبه
#پاسخ1_به_متن_بالا
👌علمای اهل سنت نقل می کنند که مادر حکیم بن حزام به همراه تعدادی از زنان قریش وارد #خانه کعبه شدند که به نا گاه درد زایمان مادر حکیم به حزام را گرفت و حکیم را در داخل کعبه به دنیا آورد ؛
📚الاستیعاب ج1 ص 150_ اسد الغابه ج1 ص 522_ الاصابه ج2 ص 97
❕پاسخ 1 : ناقل اصلی این داستان فردی به نام زبیر بن بکار است که از نزدیکان به دستگاه خلافت عباسیان بوده و از جهت اعتقادی از مخالفان و #دشمنان اهل بیت محسوب می شده است و او روایت این جریان را به صورت مرسل از فردی به نام مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروه بن زبیر بن عوام نقل کرده که فردی مجهولی است و در هیچ یک از کتب رجالی نامی از وی برده نشده است .
📚جمهره نسب #قریش و اخبارها ج1 ص 77
👌پاسخ2: به فرض این جریان #واقعیت داشته باشد و حکیم بن حزام داخل کعبه تولد یافته باشد ، باز هم بین تولد یافتن علی علیه السلام در کعبه و تولد یافتن حکیم بن حزام تفاوت #ماهوی است ، زیرا بر اساس صریح روایات وارده ، حضرت فاطمه بنت اسد سلام الله علیها در حال طواف خانه خدا و #کعبه بود که درد زایمان او را گرفت و دیوار کعبه به اذن الهی شکافته شد و او وارد خانه خدا شده و علی علیه السلام را به دنیا آورد .
👌اما مادر حکیم بن #حزام و تنی چند از زنان قریش با اختیار خود وارد خانه کعبه شده و به ناگاه حکیم بن حزام در خانه کعبه به دنیا می آید .
❕صرف تولد در خانه کعبه که #فضیلت نیست ، بلکه فضیلت آنجاست که این تولد ماذون به اذن الهی و با معجزه خداوند صورت گیرد چنان که در مورد علی علیه السلام چنین است .
👌از این گذشته بزرگان شیعه و اهل سنت #تصریح کرده اند که جز علی علیه السلام کسی در خانه کعبه به دنیا نیامده است .
❕شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به #جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌 گنجی #شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از #فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
✏️ ناقد: سیدعادل مکتوفی
💎واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت
●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••●
🌐@shobhemtqe