eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
847 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم🌺 📌قال علی علیه السلام: إنّما سُمِّيَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لأنّها تُشبِهُ الحَقَّ، فأمّا أولياءُ اللّه فَضِياؤهُم فيها اليَقينُ و دَلِيلُهُم سَمتُ الهُدى، و أمّا أعداءُ اللّه فَدُعاؤهُم فيها الضَّلالُ و دَليلُهُمُ العَمى. ♨️واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه علمیه تخصصی قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان در راستای حضور فعال، تخصصی و روشنگرانه در عرصه شبهات قرآن و عترت موجود در فضای مجازی، در سال 1398 تاسیس گردید. 💠این واحد که صرفاً توسط دانش پژوهان و فارغ التحصیلان رشته های تخصصی {تفسیر و علوم قرآن} و {تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام} این مدرسه علمیه اداره می شود، در ابتدای امر، به رصد و شناسایی منابع اصلی تولید و توزیع شبهات در فضای مجازی پرداخت و توانست بیش از 70 سایت، کانال و گروه مرجع را در این خصوص شناسایی نماید. ⚠️عمده این منابع که توسط ضد انقلاب، بهائیت و وهابیت اداره و یا حمایت می شوند، با هدف تضعیف ایمان و اراده ملی و دینی جوانان ایران اسلامی، به صورت روزانه و با اختیار داشتن شبکه ای متشکل از هزاران سایت و کانال و... شبهات گوناگون فکری، عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و... را به فضای مجازی تزریق کرده که این مسئله، نهادها و سازمان های علمی و فرهنگی انقلابی را به پاسخگویی و روشنگری وا داشته است. ✅اما نکته قابل توجهی که اعضای واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی این مدرسه تخصصی با آن مواجه شدند، تعداد بسیار زیاد شبهات پاسخ داده شده توسط نهادهای دینی و انقلابی بود که متاسفانه آن پاسخ ها نمودی کمرنگ و حضوری غیرفعال در فضای مجازی داشته و به خوبی مورد توجه مبلّغین و جهادگران این عرصه قرار نگرفته است. 🌀به عنوان مثال، شبهه ای که اکنون در خصوص ازدواج های متعدد برخی ائمه (علیهم السلام) در سایت ها و کانال ها با هیاهوی زیادی مطرح می شود، قریب به 10 سال قبل توسط یکی از نهادهای دینی پاسخ داده شده است، ولی امروز که آن شبهه مجدداً و برای نسل جدید مطرح می گردد، آن پاسخ در فضای مجازی بازنشر نشده و تلاش در خوری برای نشر آن انجام نمی گیرد. ❇️این مساله تا جایی است که می توان گفت بیش از 80 درصد شبهات موجود، قبلا توسط اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه پاسخ داده شده و اکنون آن شبهات، مجدداً با ظاهر و عباراتی جدید مطرح می گردد. 🔅از این رو، واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی این مدرسه تخصصی، در فاز اول فعالیت خود، به شناسایی شبهات پر بازدید و مهم عرصه 🔸قرآن و عترت🔸 و نیز به پاسخ های داده شده موجود در پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، وبگاه اسلام کوئست، وبگاه اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، پایگاه اطلاع‌ رسانی آیت الله مکارم شیرازی، وبگاه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و پایگاه اطلاع رسانی حوزه پرداخته و با اقتباس از آن پاسخ ها و تلخیص، ویرایش و متناسب سازی با بستر ارائه، به نشر آنها در فضای مجازی می پردازد. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در آیه 41 سوره صاد، مصائب وگرفتاری ها به شیطان، در آیه 79 سوره نساء به خودانسانها و در آیه 78 همین سوره به خداوند نسبت داده شده است! این تناقض نیست؟؟ ✅پاسخ: 👈هر پدیده‌ای که در عالم اتفاق می‌افتد را می‌توان به علل و عوامل مختلفی نسبت داد و در عین حال می‌توان علّت آن را خداوند متعال دانست. منتهی نقش و تأثیر هرکدام از عوامل متفاوت است و در عین حال این علل متعدد در طول علّت بودن خداوند هستند و هیچ‌گونه تناقضی در این زمینه وجود ندارد. چرا که قرآن این امور را در عین نسبت دادن به خداوند، به عوامل دیگری هم نسبت داده و دیگر تعارضی به وجود نمی‌آید. همچنین به دلیل این‌که تمام «حسنات و سیّئات» خیرها و شرها مخلوق خداوند هستند، نتیجه‌ می‌گیریم مصدر و منشأ آن‌ها یکی است، امّا بعضی برگرفته از اراده‌ی مطلق الهی، و بعضی به اراده‌ی مخلوقات دیگر مانند: «انس و جنّ» واگذار شده است. ⚜️ 💠بنابراین نتیجه‌ می‌گیریم هیچ تناقضی در آیات مطرح شده وجود ندارد و آنچه منتقد مطرح نموده است، تناقض بینی ایشان است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔با توجه به آیه «لا اکراه فی الدین»، پیامبر چگونه به کشورها و مناطق مختلف لشکر کشی کرده و آنها را مجبور می‌کردند که با زورِ شمشیر مسلمان شوند؟ ✅پاسخ: 👈 اگر مقصود اين است كه پيامبر(ص) به منظور كشور گشايي و يا تحميل عقيده به كشور ديگر آغازگر حمله بوده‌اند، اين نوع جنگ در طول حيات پيامبر(ص) اتفاق نيفتاده است. پيامبر(ص) آغاز گرجنگ نبوده‌است، زيرا پيامبر(ص) هيچ كدام از جنگ هاي خود را به منظور كشور گشايي و تحميل اسلام آغاز نكرده بودند. 💠اما اگر شروع جنگ به معناي جلوگيري از تحميل جنگ و ضربه زدن دشمن به اسلام و مسلمين باشد، در اين صورت پيامبر(ص) آغازگر برخي جنگ‌ها بوده است. جنگ ذات‌السلاسل از اين نوع جنگ‌ها مي‌باشد. 🔅علاوه براین باید گفت هدف دیگر پیامبر(ص) از این جنگ‌ها، از بین بردن موانع ایمان آوردن مردم بود، نه اینکه بوسیله این جنگ‌ها نیت تحمیل عقیده و توسل به زور برای مسلمان شدن را داشته باشند. اگر اين جنگ و جهاد، براي اكراه و اجبار به دين بود، در همان زمان، مسيحيان و يهوديان در محدوده‎ي حكومت حضرت‎(ص) به سر نمي‎بردند و حضرت آنان را اجبار به اسلام مي‎كرد، در حالي كه به دستور قرآن،با آنان به نيكويي رفتار مي‎نمود. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔خدا در آیه 19 سوره قمر، مدت زمان نابودی قوم عاد را یک روز بیان می‌کند. اما در آیه 6 و7 سوره حاقّه می‌گوید هفت شب و هشت روز بوده است!! این تناقض نیست؟ ✅پاسخ: 👈کلمه «یوم» در قرآن به معانی مختلف آمده است و یکی از معانی آن، مطلق زمان است. برای نمونه، آیه‌ای درباره حضرت یحیی است که می‌فرماید: «وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا»‏ در این آیه، کلمه‌ی یوم، به معنی زمان آمده است نه یوم (روز) در مقابل لیل(شب)🌗 💠این بیان در آیه اول نیز جاری است آن جا که فرموده:« إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ». پس معنی آیه این می شود که عذاب بر قوم عاد در زمانی که نحوست، بصورت پیاپی و ممتد بود نازل شد. با این بیان، آیه اشاره به مدت زمان نزول عذاب ندارد بلکه آن را با آیه دیگر تفسیر می کند که منظور از این زمان ممتد، هفت شب و هشت روز بوده است. «سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَى كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ» ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اگر فدک ارث حضرت زهرا(س) بود، پس چرا زنان پیامبر(ص) از آن سهمی نداشتند؟ ✅پاسخ: 👈 قرائنی وجود دارد که اثبات می‌کند فدک ارث مصطلح نبوده که در نتیجه احکام آن را داشته باشد: 1️⃣شیعه و اهل سنت نقل کرده اند، وقتی آیه «و آتِ ذی القربی حقّه» نازل گردید، پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را خواستند و فدک را به ایشان عطاء فرمودند در حالی که اگر فدک، ارث مصطلح بود، می بایست بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) ، به حضرت واگذار گردد. 2️⃣حضرت زهرا(س) در خطبه معروف خطاب به ابوبکر از «فدک» با تعبیر «نحله» (بخشش و عطیه) یاد می کند: «هذا ابن قحافه أبتزّنی نِحلة ابی...» و این بدین سبب بود که حضرت زهرا(س) در زمان حیات پدر بزرگوارشان مالک فدک و عهده دار امور اداره‌ی آن گردید. 3️⃣طبق شهادت تاریخ، حضرت زهرا(س) در فدک، تعدادی کارگر و کشاورز داشته و زمانی که ابوبکر می خواست فدک را غصب کند، عده ای مأمور فرستاد تا آن کارگرها را از آن جا بیرون کنند. این امر، شاهدی دیگر بر این معنی است که حضرت زهرا(س) قبل از رحلت پیامبر اکرم(ص) اختیار فدک را به عهده داشته‌اند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔طبق آیه 30 سوره بقره، خلیفه کسی است که در غیبتِ مستخلف عنه، ظهور کند وکار او را بطور موقّت به عهده گیرد، خداوند که در همه مکانها وزمانها حضور دارد (حدید4) وبر همه موجودات، شاهد و ناظر است (حج17) دیگر چه نیازی به تعیین خلیفه و جانشین دارد؟؟ ✅پاسخ: 👈معنای لزوم و ضرورت خلقت یا لزوم وجود خلیفه که از آن گاهی به اقتضای ذاتی خداوند تعبیر می‌کنند، این است که آفرینش جهان خلقت و قرار دادن خلیفه، از ویژگی‌ها و خواصّ جدانشدنی ذات خداوند است. 💠معنای اقتضای ذاتی، محبوب ذاتی بودن است؛ نه نیاز داشتن یا مجبور بودن؛ مثلاً وقتی می‌گوییم اقتضای ذاتی انسان کشش و عشق به زیبایی است، به این معنا نیست که انسان محتاج یا مجبور است عاشق زیبایی باشد.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در مفاد صلح حسن بن علی با معاویه آمده است که «معاویه، خراج بخشی از بیت المال کوفه و ایران را به او بدهد»، آیا حسن بن علی دنبال کسب منفعتی بود؟ آن هم از بیت المال!؟ ✅پاسخ: 👈 درباره علت درج این امتیازات مالی در صلح‌نامه می‌توان گفت: 1️⃣از آن‌جا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند، خراج آن طبق قوانین اسلام، اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آن‌حضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد. 💠از این‌رو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آن‌جا به خود آن‌حضرت تعلق داشت. به‌علاوه؛ بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بی‌سرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار می‌رفتند. 2️⃣امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدف‌های عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آن‌جا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند. 💠از این‌رو؛ هنگامی که ناگزیر شدند با معاویه کنار آیند، حکومت را با این شرط به وی واگذار کردند که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترل‌کننده معاویه بود، می‌توانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔هدف تکرار برخی از کلمات، جمله‌ها و آیات در قرآن کریم چیست؟ چرا آیه‌ای در سوره الرحمن 31 بار تکرار می‌شود؟ این کار بیهوده و لغو نیست؟؟ ✅پاسخ: 👈این تکرارها غالباً براى تأکید مطلب، تقریر کلام و یا نشان دادن اهمیت موضوع و جلب توجّه مخاطب به مضامینى است که در آن سوره آمده است.🔅 به بیان دیگر، در مجموع هدف این است که توجه شنونده به خوبى به سوى موضوع یا مطلب مورد نظر جلب شود.🔰 ◀️امّا فلسفه تکرار آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ» در سوره الرحمن اقرار گرفتن به آن نعمت‌هاى شمرده شده و تأکید در تذکّر به تمام آنها است. پس هر کجا که خداى سبحان نعمتى را که انعام نموده و از آن یاد می‌کند، در حقیقت بر آن اقرار می‌گیرد و بر تکذیب به آن توبیخ می‌کند🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔اهل تسنن ادعا دارند که کار تجهیز و تدفین پیامبر را ابوبکر انجام داده و علی بن ابی‌طالب در آن زمان از شدت غم، مدهوش و سرگشته شده بود. حال، چه مدرکی که مورد قبول اهل سنت باشد، در ردّ این ادعا وجود دارد؟ ✅پاسخ: 👈" عبدالفتاح عبدالمقصود" (از عالمان معاصر اهل سنت) با استناد به کتب تاریخی معتبر اهل سنت می‌نویسد: (وقتی عمر بن خطاب، خبر اجتماع اصحاب محمد را به ابوبکر می‌رساند، ابوبکر از کنار علی – که در آن وقت هر دو در کنار جسم پاک محمد بودند – بیرون می‌رود و خانه پیامبر را ترک می‌گوید و هیچ اشاره‌ای به آنجا که می‌خواهد برود، نمی‌نماید و با عمر به سوی سقیفه بنی ساعده می‌رود).(تاریخ طبری ص ۴۴۳ و ۴۵۹ و ۴۵۶- الکامل فی التاریخ ابن اثیر ۲۰ و ۳/۲) 💠ماجرای احتضار پیامبر اکرم(ص) و درخواست قلم و کاغذ برای نوشتن، و ادعای عمر مبنی بر هذیان گفتن ایشان در کتب شیعه و سنی (صحیح بخاری) به صورت متواتر نقل شده است. 🔅همچنین خلیفه دوم هنگام خبر رحلت پیامبر اکرم(ص) با صدای بلند می‌گفت : (این چه نادانی است که شما دارید! چرا می گویید پیامبر مرده است؟! نه، چنین گفتاری صحیح نیست. هر کس بگوید او مرده است با این شمشیر گردنش را می‌زنم! او آرام نگرفت تا ابوبکر از راه رسید و با او به همراه ابو عبیده جراح با عجله و شتاب وارد سقیفه بنی ساعده شدند). (صحيح بخاري ج 4 ص 120- سیره ابن هشام ج4-ص205 و306) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔 خدا درآیه 7 سوره شوری می‌گوید: و اين‏گونه قرآنى عربى بر تو وحى كرديم تا انذار كنى در امّ القرى و كسانى را كه در اطراف آن هستند. با این وجود، دیگر جایی برای ادعای جهانی بودن پیامبر مسلمانان و کتابش باقی نمی‌ماند! ✅پاسخ: 👈آموزه های قرآن جاودانه و جهانی هستند؛ امّا دعوت جهانی پيامبر مرحله به مرحله بوده است. ایشان در مرحله اول مأمور به دعوت خویشاوندان خود و در مرحله دوم موظف به دعوت مردم جزیره العرب و سپس مأمور به ابلاغ رسالت خویش به عموم مردم جهان بودند. ◀️ هنگامى كه پايه هاى اسلام در ميان اعراب قوى و مستحكم شد، پيامبر مامور به دعوت جهانی شد و این حقایق در آیات متعدد قرآن بیان شده و تناقضی با هم ندارد. از آن گذشته ممکن است تعبیر «امّ القری» از مکه، دلالت بر مرکزیت جهانی آن و تعبیر «مَن حَولَها» اشاره به همه جهان داشته باشد. 🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe