هدایت شده از «عقلانیت»
«عقلانیت»
🌱 رهایی از گناه ۵
✅ ضرورت متقاعدسازی انسان به ترک گناه
🔹 چرا دینداری تا این حد به تبلیغ، تبیین، تعلیم و تفهیم احتیاج دارد؟ چرا نسبت به دین بیش از هر مقوله دیگری، تمسخر و استهزاء صورت میگیرد؟ چرا هجمه به دینداری اینقدر زیاد است؟
🔹 پاسخ همه سوالات فوق یکی است و آن اینستکه؛ اولا، دین یک امر عمیق است. دوما، دین با بعضی نیازهای سطحی و ابتدایی انسان در تعارض است. سوما، متقاعد شدن به دینداری، نیازمند تفکر است.
🔹 بنابراین کسیکه نیازهای عمیق خود را نشناخته باشد، یا حاضر به رها کردن نیازهای سطحی خود نباشد، احساس نیاز به دین پیدا نمیکند. علت اینکه هنوز عده ای برخی احکام دین را مسخره میکنند همین است که آنها سطحی نگرند و ما نیز بیان عمیقی از دین ارائه نداده ایم؛ به همین سادگی!
🔹 با دانستن فهرست گناهان و کارهای خوب، فهم عمیق از دین حاصل نمیشود. حتی صرف یاد گرفتن رساله عملیه هم، اگر فکر کنیم دین همین است، فهم سطحی از دین است. محور فهم عمیق از دین «متقاعد شدن برای گناه نکردن» است. اگر کسی درپاسخ به اینکه «چرا من نباید گناه کنم؟» بگوید: «چون خدا دستور داده است؛ وگرنه به جهنم میروم» فهم عمیقی از دین ندارد.
🔹 کسیکه بدون تفقه و صرفا با چند دلیل سطحی، خودش را به دینداری و ترک گناه، متقاعد کند، حتما مشکلی در دورنش دارد؛ هرچند خودش هم آن مشکل را نداند. مثل کسیکه جوگیر شده است؛ چنین کسانی در غربال الهی ریزش میکنند. مثلا خداوند یک انسان متدین بد (انسانی که بظاهر متدین است) را سر راهش قرار میدهد تا او را از دین بیزار کند و در نتیجه از دین و دینداری خارج شود.
👈 ادامه دارد ...
هدایت شده از «عقلانیت»
«عقلانیت»
🌱 رهایی از گناه ۶
✅ اصل دینداری، ترک گناه است
🔹 علت اصلی مخالفت با پیامبران، موضوع گناه بوده است. و الا اگر فقط بحث ایمان و اعتقاد به خدا مطرح بود، هم ابلیس به خدا ایمان داشت، هم قابیل و هم بسیاری از قاتلین و مخالفین انبیا، همه آنها معمولا به خدا ایمان داشتند، دعوای اصلی بر سر ایمان نیست، مسئله مهم «دین» است و دعوای دین هم بر سرِ گناه نکردن است.
✅ قدم اول در ترک گناه، داشتن زندگی با برنامه و منظم
🔹 اولین قدم برای متقاعد کردن انسانها به دینداری و ترک گناه، اینستکه افراد را اهل برنامهریزی ، تدبیر، دقت در رفتار و «منظم» بار بیاوریم. بدون برنامهریزی و تدبیر نمیتوان زندگی کرد. تا وقتی این مطلب برای کسی روشن نشده باشد، حتی اگر وجود خدا را هم برایش جا بیندازیم، اثری نخواهد داشت. او نمیتواند چنین خدایی را اطاعت کند؛ چون نمیتواند تحمل کند کسی به او دستور بدهد. به همین دلیل کم کم خدا را هم انکار کرده و میگوید: «اصلا چه کسی گفته خدا هست؟»
🔹 جزء اولِ «با دستور زندگی کردن» ، «با برنامه زندگی کردن» است و جزء دومش اینستکه «این برنامه، دستوری باشد». کسیکه اهل با برنامه زندگی کردن نشده و همیشه موجود منفعلی بوده و مدام او را به انجام کارها وادار کرده اند، نمیتواند دیندار خوبی باشد. چنین فردی شاید خیلی از کارها را هم انجام داده باشد، اما منفعلانه، زوری، بی حال و بصورت پراکنده و طبیعتا بیاثر بوده است. اما انسان با برنامه، همان کارها را طبق برنامه انجام میدهد و اتفاقات خوبی برایش میافتد و اثرات آنرا در زندگی اش میبیند.
🔹 برای افزایش ایمان انسانها، روح را باید از «هوای نفس» پاک نمود و بی برنامه بودن یعنی پیروی از هوای نفس، هوای نفس است که انسان را به این سوق میدهد که هروقت هر چیزی دلش بخواهد انجام دهد، نه اینکه طبق برنامه عمل کند. با برنامه زندگی کردن هم مقابله با هوای نفس است؛ این قدم اول است.
👈 ادامه دارد ...
هدایت شده از «عقلانیت»
«عقلانیت»
🌱 رهایی از گناه ( ٨ )
✅ با ادب بودن؛ راهکاری برای نمازخوان شدن بچه ها
🔹 بعضی میپرسند: «فرزند ما نماز نمیخواند، چه کاری باید انجام دهیم تا نمازخوان شود؟» در جواب باید گفت؛ پیش از هر چیز باید عنصر کلیدی و حیاتی زندگی را که «ادب» است، به او یاد داده باشیم.
🔹 اگر بی ادب غذا بخوریم، بی ادب با یکدیگر سخن بگوئیم، بی ادب بخوابیم، بی ادب بیدار شویم، بی ادب راه برویم، بی ادب لباس بپوشیم و ... نباید انتظار داشته باشیم که فرزندمان نمازخوان شود.
🔹 اما اگر توانستیم فرزندمان را با ادب بار بیاوریم، برای او اضافه کردن چند ادب دیگر به آدابی که از قبل رعایت میکرده، آسان است. فرد با ادبی که نسبت به همسایه، یا در مورد خوابیدن و بیدارشدن و مرتب کردن اتاق خودش و ... آدابی را رعایت میکند، اگر ادب دیگر -که همان نماز خواندن است- به آن اضافه شود، رعایت آن برایش دشوار نخواهد بود. به او بگوئیم: «ادب نسبت به پروردگار را رعایت کن»
🔹 دعوای ما یک دعوای درون دینی نیست، بلکه معتقدیم هرکسی برای زندگی کردن، نیازمند تدبیر و برنامهریزی است. اگر بخواهیم تدبیر و برنامهریزی در زندگی را به فرزندمان تفهیم کنیم، باید از کودکی او را مؤدب با بیاوریم. در مدرسه نیز دانش آموزان باید ادب را بیاموزند که این جلوه ای از قدرت برنامهریزی است.
🔹 امام صادق(ع) میفرمایند: «تدبیر و برنامه ریزی، جزئی از دین است» أمالی شیخ طوسی، ص ۶٧٠
👈 ادامه دارد ...
armane roohollah f.mp3
11.64M
تقدیم به روح پاک و ملکوتی طلبه بسیجی شهید آرمان علی وردی ❤️❤️
🌷 کانال شهدای گمنام کاشان 🌷
@shohada_gomnam78
May 11
May 11
هدایت شده از «عقلانیت»
«عقلانیت»
🇮🇷 خبرهای خوب ...
❇️ انقلاب پیوند اعضا در ایران (پیوند اعضا پس از مرگ کامل اهدا کننده)
🔹 سرپرست واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی: فرایند احیای اعضای حیاتی بدن پس از تائید فوت فرد اهدا کننده، برای اولین بار در غرب آسیا (خاورمیانه) و در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد
🔘 منبع: تسنیم
❇️ با اجرای طرح توسعه پالایشگاه آبادان، عظیم ترین واحد پالایشی کشور در آبادان آماده بهرهبرداری شد.
🔹 پیشرفت این طرح که در ابتدای دولت سیزدهم ٣٣% بود، طی ١٢ ماه گذشته به ٩٧% رسیده و در آستانه بهرهبرداری است.
🔹 با افتتاح این طرح، بیش از ٧٣٠٠ نفر بصورت مستقیم و بیش از ١۵٠٠٠ نفر بصورت غیرمستقیم مشغول به کار میشوند.
❇️ ١٢۵٠٠ واحد مسکونی به خانوادههای دارای دو معلول و بیشتر توسط بنیاد مستضعفان تحویل شد.
❇️ براساس آمار گمرک؛ حجم تجارت غیرنفتی ایران به مرز ٧٠ میلیارد دلار رسید. صادرات غیرنفتی در ٨ ماه گذشته به بیش از ٧٠ میلیون تن، به ارزش ٣٢ میلیارد و ٣٨٨ میلیون دلار رسیده است.
🔘 منبع: کیهان
❇️ اقتدار نظامی ایران در دریا
🔹 سرلشکر باقری، رئیس ستاد فرماندهی کل قوا در جلسه شورای اداری استان بوشهر : با اقتداری که جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کرده، در دو سال گذشته هیچ ناو هواپیمابری وارد خیلج فارس نشده و آن تعداد ناوهای که بودند هم از خلیج فارس بیرون رفتند و اکنون بیش از دوهزار مایل با ما فاصله دارند.
❇️ جایگاه پانزدهم علمی ایران در جهان
🔹 معاون پژوهشی وزیر علوم: ایران با یک درصد جمعیت دنیا، بیش از دو درصد تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده و رتبه پانزدهم دنیا را کسب کرده است.
May 11