✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش ششم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
🔹برخی معتقدند #جنگ_رسانه_ای بر خلاف جنگهای نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور بهعنوان ائتلاف با یک کشور جریان مییابند، میتواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگیهای مشخص جریان یابد. #جنگ_رسانهای_غرب علیه جهان اسلام و جنگ رسانهای غرب علیه کشورهای جهان سوم، دو نمونه بارز از موضوعی هستند که میتوانیم آن را به جنگ جهانی رسانهای تعبیر کنیم. [۱]
🔹در تعبیر #جنگ_رسانهای، جنگ با نوع ابزار آن تعریف شده است. در واقع #رسانهها #ابزار جنگاند، اما نکتهی مهمتر، اهداف مدنظر کسانی است که از این ابزار استفاده میکنند. به عنوان مثال در #جنگ_رسانهای_آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ابعاد منطقهای و جهانی، به طور کلی چند هدف راهبردی همچون ارائهی تصویری مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی، نزد افکار عمومی جهان به ویژه غرب، ترسیم ایران به عنوان محور شرارت در منطقه، ارائهی تصویر آرمانی از ارزشهای آمریکایی و لیبرال دموکراسی، تلقین اجماع جهانی علیه ایران، و تصویرسازی از ایران بهعنوان ناقض حقوق زنان و اقلیتها مطرح است. [۲]
🔹از دیگر ویژگیهای جنگ رسانهای این است که همکاری و هماهنگی نزدیک بخشهای نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانهای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور را میطلبد. پیچیدگیهای ابعاد مختلف #جنگ_رسانهای موجب شده تا تصمیمگیری درباره «طراحی»، «تدوین استراتژی»، «چارچوبها»، «تکنیکهای کاربردی»، «نحوه عملیاتی کردن اهداف و مأموریتهای تعریفشده»، «استفاده حداکثر از توان هر رسانه با توجه به امکانات انتشار مکتوب، چاپی، صوتی، تصویری، چندرسانهای، اینترنتی و سرانجام انتشار آنلاین» تنها به ژنرالهای نظامی واگذار نشود. #طراحان_جنگ_رسانهای نه لزوماً ژنرالهای پادگاننشین، بلکه ممکن است پروفسورهای کالجها و بخشهای رسانهای در دانشگاههای معتبر هر کشوری باشند. [۳]
🔹#فرماندهان_جنگ_رسانهای، کارشناسان عملیات روانی و متخصصان تبلیغاتی و کارگزاران رسانهای بینالمللی هستند؛ اما سربازان این جنگ را به ظاهر، نویسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصویربرداران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، کارگردانان، تهیهکنندگان و عکاسان رسانهها تشکیل میدهند. سلاح و تجهیزات این سربازان نیز رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاریها، دوربین، کاغذ و قلم و دستگاههای چاپ و نشر است؛ اما واقعیت آن است که در پشت صحنهی عملیات رسانهای، #سیاست_رسانهای_قدرتها و #نظام_سلطه به مثابه راهبرد این حرکت قرار گرفته است که به صورت رسمی و سازمانیافته اما پنهان، با اختصاص بودجهای سرّی از سوی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و ارائهدهندگان خدمات جاسوسی و تشکیلات ویژه نظامی هدایت میشود. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهسا ماهپیشانیان، «راهکارهای آمریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران»، فصل نامه عملیات روانی، شماره ۱۸
[۲] مهدی رضاییان، راهبردها و اهداف جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تابستان ۱۳۸۷
[۳] «رسانه و جنگ، چارچوبی برای تحلیل»، محمود عسگری، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره ۳۴، ویژه رسانه و جنگ، تابستان ۱۳۸۲، ص ۶۷
[۴] حمید ضیائی پرور، «جنگ نرم ۲، ویژهی جنگ رسانهای»، انتشارات ابرار معاصر، ۱۳۸۷
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هفتم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠دو نوع کلی جنگ رسانهای
🔹 #رسانهها در تمامی جنگهای قرن بیستم و بیست و یکم بهعنوان #ابزاری برای #جنگ_روانی و #تبلیغات_جنگی مورد استفادهی کشورها بودهاند. برجستهترین نمودها و کارکردهای جنگ رسانهای در بحبوحهی جنگها مشخص میشود. از «جنگ ویتنام»، «اشغال گرانادا»، «جنگ اول خلیجفارس»، «جنگ کوروو»، «جنگ دوم خلیجفارس» و «حملهی آمريکا به عراق» به عنوان نمونههای شاخص جنگ رسانهای همزمان با جنگ نظامی یاد میکنند. [۱] اگرچه #جنگ_رسانه_ای عمدتاً به هنگام جنگهای نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند، اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانهای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمیگیرد. #جنگ_رسانهای، جنگی است که در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از #رسانهها، بهرهگیری میکند. [۲]
🔹به طور کلی میتوان دو نوع جنگ رسانهای تصور کرد؛ با در نظر گرفتن اینکه جنگ رسانهای در طیف گستردهای اعم از زمان جنگ یا صلح در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… علیه کشورهای هدف به کار گرفته میشود، یک جنگ رسانهای بهعنوان #حلقه_واسط یا حمایتی از جورچین یک راهبرد، برنامه یا تاکتیک غیررسانهای (برای مثال نظامی، اقتصادی یا سیاسی) انجام میگیرد؛ و نوع دیگر جنگ رسانهای، که خود بهعنوان #هدف_راهبردی طراحی میشود و اقدامات غیررسانهای بهصورت حمایتی یا تکمیلی در ذیل آن شکل میگیرد. [۳] با وجود اینکه برخی معتقدند اصطلاح #جنگ_رسانهای بیشتر در میدانهای نبرد نظامی کاربرد دارد، اما از اهمیت این مفهوم در دیگر زمانها کاسته نمیشود؛ زیرا #هدف_جنگ_رسانهای کنترل و تغییر اذهان و افکار عمومی مردم و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است.
🔹بنابراین میتوان گفت جنگ رسانهای به معنای خاص آن به معنی استفاده از #ابزار_رسانه، در ضمن یک جنگ نظامی یا اقتصادی و سیاسی و به معنای عام کلمه، به معنی هرگونه فعالیت رسانهای برای #القاء_تصویر_مدنظر از خود و دشمن است. به عنوان مثالی برای تعبیر خاص از جنگ رسانهای در وقایع سالهای اخیر منطقه میتوان به جنگ سوریه اشاره کرد؛ به موجب پژوهشی که صبرا قاسمی محقق مصری و از فرماندهان سابق سازمان الجهاد در مصر تهیه نموده است، گروه تروریستی #داعش با بودجه سه میلیارد دلاری، مجموعه عظیمی از #فعالیتهای_رسانهای را همزمان با تحرکات نظامی خود، مدیریت میکند. در این پژوهش که با عنوان «بازوهای هفتگانه وزارت اطلاعرسانی داعش؛ اهداف و چگونگی مقاومت» تهیه شده، آمده است: داعش هفت بازوی رسانهای دارد که عبارتاند از شبکههای اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۲] محمد سلطانیفر، «پژوهشنامهی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۳] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۴] «نگاهی به توان رسانهای داعش»، پایگاه تحلیلی خبری الوقت، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هشتم و پایانی)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جمع بندی مؤلفههای جنگ رسانهای
🔹با توجه به تعاریف مطرحشده در خصوص #جنگ_رسانه_ای، میتوان مؤلفههای اصلی این مفهوم را چنین فهرست نمود: ۱) وجود دو جبههی متقابل در جنگ. ۲) استفاده از رسانهها بهعنوان ابزار جنگ علیه حریف. ۳) مخاطب قرار دادن احساس و ادراک مردم و مسئولان طرف مقابل. ۴) بازنمایی واقعیت یا واقعیتسازی در ارائهی تصویر دلخواه از خود و دیگری. ۵) هدف غایی تأثیر بر تصمیمگیری و رفتار مردم و مسئولان طرف مقابل. ۶) تعیین راهبردها و خطمشیها توسط سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی. ۷) آمیختگی هنر و سیاست و استفاده از ظرافتهای هنری و فنهای تأثیرگذاری در ابلاغ پیامهای باطناً سیاسی.
💠جمع بندی
🔹در این نوشتار (طی هفت بخش گذشته) به برخی از تعاریف و مطالب ذکر شده در خصوص مفهوم #جنگ_رسانه_ای اشاره شد. هر کدام از موارد یاد شده محاسن و معایبی نسبت به یکدیگر داشته و از دید خود مؤلفههایی از این مفهوم را موردتوجه قرار دادهاند. برای ارائهی یک جمع بندی از «جنگ رسانهای» باید نکات کلیدی را تجمیع نمود و همچنین مواردی از قبیل نظام ارزشی و هنجاری، زمینههای جنگ، تقابل حق و باطل و… را نیز در نظر گرفت.
🔹با این توضیح میتوان #جنگ_رسانه_ای را چنین تعریف نمود: «#بکارگیری_رسانهها به عنوان #ابزاری جهت تأثیرگذاری بر احساس و ادراک مردم و مسئولان جبههی خودی و جبهه ی مقابل، مطابق اهداف مدنظر خویش برای تصویرسازی از خود و جبههی مقابل، بهوسیلهی فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه، و راهبری و خطمشیگذاری سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی، و با هدف نهایی تأثیرگذاری بر تصمیمگیری و رفتار مخاطبان در چارچوب نظام ارزشی و هنجاری حق یا باطل».
🔹طبیعی است که تعریف یادشده باید از سوی صاحبنظران تکمیلشده و همواره بهبود یابد؛ اما آنچه مسلم است #تهدید_رسانه_ای یکی از مهمترین مصادیق تهدید و حتی بحران به شمار میآید و دفاع و رویارویی با آن، مستلزم اقدامات سلبی و ایجابی متناسب با آن است و باید ضمن مصونسازی جبههی خود در مقابل این تهدیدها، کنشگری لازم در مقابل جبههی دشمن وجود داشته باشد. این امر ضرورت مدیریت کلان رسانهای در جبههی جمهوری اسلامی را گوشزد مینماید.
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
6.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | میدان رزم امروز
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر ائمه جمعه: امروز میدان رزم میدان رزم قدرت نرم است و قدرت نرم دشمن شبههپراکنی است.
🔹️ «شبههپراکنی» یعنی چه؟ یعنی ما یک ملّتی داریم که این ملّت آمدند با اعتقاد و ایمان کامل پای انقلاب ایستادند، جان دادند، زحمت کشیدند، خودشان را به زحمت انداختند، انقلاب را به پیروزی رساندند، بعد هشت سال در یک جنگ تحمیلی ایستادگی کردند، بعد هم در مقابل فتنههایی که تا امروز وجود داشته ایستادهاند، هر جا لازم بوده حضور پیدا کردهاند؛ مردم این جوری هستند دیگر؛ خب حالا اگر چنانچه دشمن بخواهد این دژ مستحکم را از بین ببرد یا رخنه در آن ایجاد کند، باید چه کار کند؟
👈 باید در این ایمان خدشه کند، باید در این ایمان مناقشه کند؛ این با شبههافکنی به وجود میآید. شبهه را دستِکم نباید گرفت. بودند افرادی که در مقابل نیزه و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه و تردید زمین افتادند، نتوانستند بِایستند.
۱۴۰۱/۵/۵
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
863.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹چرا امروز جنگ نرم علیه ما انقدر سخت است؟
🔺 گزیده بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | الگوهای جاودان
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «بسیج دو جلوه دارد؛ این حتماً مورد توجّه باشد. یک جلوه، جلوهِی مجاهدت در عرصهی دفاع سخت است؛ همان که برای خاطر آن شما آموزش نظامی میبینید. در دوران هشت سال دفاع مقدّس، معجزهی حضور بسیج خودش را نشان داد؛ دلگرمی مجموعههای نظامی ما به حضور بسیجیها بود در میدان نبرد، و بعد از آن هم در موارد گوناگون در کشور هر حادثهای پیش آمده، بسیج در میدان دفاع سخت و دفاع نظامی حضور داشته. و همچنین در عرصهی دفاع نرم، جنگ نرم که اینجا هم همین جور است. در عرصهی جنگ نرم، یعنی عرصهی علم، عرصهی خدمترسانی، عرصهی سازندگی، عرصهی تبلیغات دینی، عرصهی فرهنگی هم بسیج مثل عرصهی نظامی حضور دارد و باید حضور داشته باشد و باید تلاش کند و حرکت کند.»
۱۳۹۸/۰۹/۰۶
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم_نوشت | اهمّیّت جنگ تبلیغاتی دشمن و لزوم مقابله با آن
🔻رهبر انقلاب: امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است… وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانههای داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [دربارهی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کمکاری داریم. در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم. ۱۴۰۰/۵/۱۲
🏷 #تنفیذ_سیزدهم | بیانات در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔰 در همه میادین دفاع سخت، نیمهسخت و نرم آماده باشد
🔻 چند توصیه امروز رهبر انقلاب خطاب به بسیجیان:
۱- بسیج در همه میادین دفاع سخت، نیمهسخت و نرم آمادهبهکار باشد و در همه محلههای کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد.
۲- در هیچ زمینهای غافلگیر نشوید و سعی کنید در همه محلهها حضور داشته باشید.
۳- در جنگ نرم عکسالعملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند شطرنجبازی ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید.
۴- ارتباطات خود را با مساجد تقویت کنید چرا که بسیج متولد مساجد است.
۵- با مجموعههای همسو با اهداف بسیج در دانشگاهها و خارج از آن، همافزایی و همکاری کنید.
۶- بسیج در عین گستردگی چابک باشد و اسیر پابندهای رایج اداری نشود.
۷- اطلاع دادن خدمات بسیج به مردم. ۹۸/۹/۶
🏷 #دیدار_بسیج
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
5.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 ویژه
📹ببينيد| رهبرانقلاب: با گسترش فضای مجازی، جنگ نرم خطرناک تر شده. اگر دشمن غلبه کند، روحها به قعر جهنم میرود.
۹۵/۹/۳
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
20.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 اگر سر به سر تن به کشتن دهیم
به از آن که میهن به دشمن دهیم ...
🔸 نماهنگ منو بشناس
#ایران_یکپارچه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
در جنگ شناختی چه انگارههایی ترویج میشود؟
🔺در جنگ شناختی کنونی علیه مردم ایران غالباً انگاره ها و پیش فرض های زیر دائما ترویج میشود:
▪️در همهی انتخابات ها تقلب صورت میگیرد!
▪️مسئولین میخواهند روزی اینترنت را ببندند!
▪️ایران جهنم است و خارج از ایران بهشت!
▪️همهی انتخابات های کشور نمادین است و افراد از قبل انتخاب شده اند!
▪️صدا و سیما همه چیز را سانسور میکند!
▪️هر چیزی که بنگاه های خبر پراکنی داخلی بگویند، دروغ است!
▪️همهی مسئولین جمهوری اسلامی دزدند!
▪️اسلام جلوی تمام لذت ها را گرفته!
▪️فرزندان مسئولین همگی آن ور آب اند!
▪️شبکه ملی اطلاعات نباید راه اندازی شود ، چون ارتباطمان با دنیا قطع میشود!
▪️باید برای حفظ دین، سیاست را از دین جدا نمود!
▪️برای پیشرفت و زندگی نرمال، باید به خارج از کشور مهاجرت کرد!
▪️این نظام دیکتاتوری است!
▪️آزادی بیان در کشور وجود ندارد!
▪️حکومت پهلوی به مراتب از جمهوری اسلامی بهتر بوده!
▪️جوانان ایرانی روز به روز بی دین تر میشوند!
🔹یکی از آفات سلطهی چند سال اخیر دشمن بر فضای مجازی کشور به وسیلهی پیام رسان هایی مثل اینستاگرام و واتس اپ و تلگرام، تغییر نگرش افراد و دست اندازی به شناخت مردم نسبت به محیط اطراف، و ایجاد نگرشهایِ سطحی و کليشه ای در اذهان عمومی و در نتیجه تلاش برای تولید افرادی شکّاک، خود کمبین، ناامید و عمدتاً گارد گرفته است!
🔹 بی تردید بزرگ نمایی اقدامات و بی کفایتی ها هم بر تاثیر حملات این جنگ شناختی افزوده است.
این همان تعریف جنگ شناختی مرسوم در دنیا است که ما در آن به طور فاجعه باری آسیب پذیر شدیم و تبعات این آسیب ها نیز کاملا عیان است.
🔹امروز فعالان رسانه ای و تریبون داران انقلابی خصوصاً در فضای مجازی بیش از هر چیز بایستی بر واقعیت نمایی و بیان حقایق در خصوص انگاره های فوق برنامه ریزی کنند. تک تک انگاره های مذکور یک شبه پدید نیامده است که یک شبه ناپدید شود بنابراين کار مداوم و ارائه اخبار و تحلیل های صحیح میطلبد.
"بپیوندید" ↙️
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
حاج_حسین_یکتا_13مهر1401.m4a
زمان:
حجم:
9.57M
🚨خودمان را وقف کنیم
🎙حاج حسین یکتا
"بپیوندید" ↙️
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi