eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
459 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
22.5هزار ویدیو
1هزار فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب مراغه پایگاه مقاومت بسیج شهید رجائی ورجوی @basij_varjovi صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری ورجوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹اسامی شهدای کربلا🌹 🔴اسامی بزرگ مردانی که در واقعه کربلا به شهادت رسیدند: ٠١- حسین ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٢- عباس ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٣- عبدالله ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٤- عثمان ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٥- عون ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٦- جعفر ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ٠٧- علی (اکبر) ابن حسين ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٨- علي (اصغر) ابن حسين ابن علی ابن ابوطالب(ع) ٠٩- ابوبکر ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١٠- قاسم ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١١- عبدالله ابن حسن ابن علی ابن ابوطالب رحمه الله ١٢- عبدالرحمن ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٣- جعفر ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٤- عبدالله (اکبر) ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٥- عبدالله (اصغر) ابن عقیل ابن ابوطالب رحمه الله ١٦- عون ابن جعفر ابن ابوطالب (جعفر طیار) رحمه الله ١٧- عبدالله ابن مسلم ابن عقیل رحمه الله ١٨- حبیب ابن مظاهر رحمه الله ١٩- حجاج ابن مسروق جعفی رحمه الله ٢٠- حر ابن یزید ریاحی رحمه الله ٢١- حلاس ابن عمر راسبی رحمه الله ٢٢- حنظله ابن اسعد شبامی رحمه الله ٢٣- زاهر مولی عمرو ابن حمق رحمه الله ٢٤- زهیر ابن قین بجلی رحمه الله ٢٥- سالم ابن عمرو رحمه الله ٢٦- سعید ابن عبدالله حنفی رحمه الله ٢٧- سلمان ابن مضارب بجلی رحمه الله ٢٨- سوار ابن منعم رحمه الله ٢٩- سوید ابن عمرو خثعمی رحمه الله ٣٠- سیف ابن حارث ابن سریع جابری رحمه الله ٣١- سیف ابن مالک عبدی رحمه الله ٣٢- هفهاف ابن منهد راسبی رحمه الله ٣٣- ضرغامه ابن مالک رحمه الله ٣٤- عابس ابن ابی شبیب شاکری رحمه الله ٣٥- عامر ابن حسان ابن شریح طائی رحمه الله ٣٦- عامر ابن مسلم عبدی رحمه الله ٣٧- ابو ثمامه صائدی رحمه الله ٣٨- عبدالرحمن ابن عبدالله ارحبی رحمه الله ٣٩- عبدالرحمن ابن عبدربه انصاری خزرجی رحمه الله ٤٠- عبدالرحمن ابن عروه غفاری رحمه الله ٤١- عبدالله ابن عروه غفاری رحمه الله ٤٢- جبله ابن علی شیبانی رحمه الله ٤٣- جابر ابن حارث سلمانی رحمه الله ٤٤- جابر ابن حجاج تیمی رحمه الله ٤٥- جناده ابن کعب انصاری رحمه الله ٤٦- جندب ابن حجیر خولانی رحمه الله ٤٧- عبدالله ابن عمیر کلبی رحمه الله ٤٨- یزید ابن مغفل جعفی رحمه الله ٤٩- ابراهیم ابن حصین ازدی رحمه الله ٥٠- ابو عمرو نهشلی رحمه الله ٥١- اسلم ترکی رحمه الله ٥٢- عمار ابن حسان طائی رحمه الله ٥٣- عمرو ابن جناده انصاری رحمه الله ٥٤- عمرو ابن قرظه انصاری رحمه الله ٥٥- امیه ابن سعد طائی رحمه الله ٥٦- عون ابن عبدالله ابن جعفر رحمه الله ٥٧- انس ابن حارث کاهلی رحمه الله ٥٨- قاسط ابن زهیر تغلبی رحمه الله ٥٩- بریر ابن خضیر همدانی رحمه الله ٦٠- مالک ابن عبدالله جابری رحمه الله ٦١- مجمع ابن عبدالله عائذی رحمه الله ٦٢- محمد ابن عبدالله ابن جعفر رحمه الله ٦٣- مسعود ابن حجاج رحمه الله ٦٤- مسلم ابن عوسجه اسدی رحمه الله ٦٥- مسلم ابن کثیر ازدی رحمه الله ٦٦- یزید ابن ثبیت عبدی رحمه الله ٦٧- نافع ابن هلال رحمه الله ٦٨- نعیم ابن عجلان انصاری رحمه الله ٦٩- وهب ابن عبدالله کلبی رحمه الله ٧٠- منجح ابن سهم (غلام ابا عبدالله) رحمه الله ٧١- جون (غلام ابوذر غفاری) رحمه الله ٧٢- شوذب (غلام شاکر ابن عبدالله همدانی) رحمه الله 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴روضه شهادت حضرت اباالفضل از زبان معظم انقلاب 🌹"آنقدرتشنگی براهل حرم فشار آورد، که خود امام حسین و اباالفضل(ع)با هم بطرف آب رفتند" 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
◾️ نهمین شب،شب سقاست... علمُ مشکُ یه دریاست... 🏴و امشب 🌹شب تاسوعای عباس است... علمدار رشید دین است 🌹گل باغ امیرالمومنین است عزیز فاطمه نور دو چشم حسین و زاده ام البنین است 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۶ 🔻جامعیت مکتب عاشورا از نظر تیپ‌های الگو🔻 ▪️ در داستان عاشورا برای ه
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۷ 🔻داستان عاشورا، گره خوردن عقل و عشق🔻 ▪️کربلا نمایشگاه عظیم معرفت و معنویّت و تجلّی‌گاه همه‌ی عظمت‌های انسانی است. ▪️ یعنی اگر بخواهیم بگوئیم که انسان تا کجا می‌تواند پر بکشد و بخواهیم عالی‌ترین نمود عروج انسان را در یک نمایشگاه و یا به صورت تابلوی نقاشی ارائه کنیم، جز کربلا جایی دیگر را در تاریخ پیدا نمی‌کنیم. ▪️ داستان عاشورا فقط ذهن‌ها را اشراب نمی‌کند، فقط معرفت و عقلانیت انسان را رشد نمی‌دهد و به کمال نمی‌رساند. در طول تاریخ در جوامع بشری، وقتی اندیشه بدون عشق، بدون احساس و بدون عاطفه مطرح است، هیچ حرکتی نمی‌زاید. ▪️ این همه روشنفکرانِ بی عشقی که بحث های تئوریک زیبا و عمیق اجتماعی داشتند، اما به هیچ حرکتی منجر نشد. داستان عاشورا علاوه بر اینکه عقل را اشراب می‌کند، اندیشه را تغذیه می‌کند و انسان را به یک فهم جامع و کامل از حقایق الهی و انسانی می‌رساند، عشق می‌آفریند. ▪️ یعنی داستان عاشورا، گره خوردن عشق و عقل است، همان دو چیزی که گفته می‌شود در عرصه‌ی حیات بشری دائم در ستیز بوده‌اند. در داستان عاشورا این دو با هم آشتی می‌کنند. هم اندیشه بزرگ و عمیق و هم قلب سرشار از عشق خالص را می‌بینید. ▪️ آن‌جایی که عقل بدون عشق حضور پیدا کرده، جز بحث های تئوریک و بی خاصیت، عمل و ثمره‌ای نمی‌بینیم. آن‌جایی هم که عشق بدون عمل وارد عرصه زندگی شده، حرکت‌هایی که تضمینی برای درست بودنش وجود ندارد، ظهور پیدا کرده است. ▪️ حال آن‌جایی که عقل و عشق با هم گره می‌خورند، یعنی هم مصباح الهدایی است که اندیشه را اشراب می‌کند و هم سفینه النجاتی است که دل را سرشار از عشق و جذبه‌های الهی خود می‌کند؛ آن‌جاست که می‌تواند بزرگترین حرکت‌ها در درست‌ترین مسیرها متبلور شود. ▪️ واقعه‌ی عاشورا این دو را با هم گره می‌زند؛ یعنی عشق و عقل را، معرفت و شناخت را با عشق و احساس تلفیق کرده است. ▪️ بنابراین برای بهره‌گیری درست از عاشورا، باید همین گونه با داستان عاشورا رو به رو شد. ▪️ آن‌هایی که در مطالعه و بهره‌گیری از مکتب عاشورا فقط به جنبه های علمی، عقلی و تئوریک قضیه پرداختند و با تجزیه و تحلیل‌های عمیق علمی سعی کردند یک تفسیر عالمانه و محقّقانه از واقعه‌ی عاشورا ارائه دهند، نتوانستند به نتیجه و اثری که واقعه‌ی عاشورا می‌تواند در انسان داشته باشد، برسند. ▪️ و از آن طرف آن‌هایی که در پرداختن به واقعه‌ی عاشورا فقط به بعد احساسی و عاطفی، فقط به گریه و شیون و عزاداری و مصیبت پرداخته و بسنده کردند هم نتوانستند به آن بهره‌ای که می‌توان از واقعه‌ی عاشورا گرفت، برسند. ▪️ بهره‌گیری از واقعه‌ی عاشورا، بهره‌گیری عاشقانه و عارفانه‌ی توأمان است. هم اندیشه‌ی درس آموز از معرفت مصباح الهدایی عاشورا و هم قلب طالب عشق و محبّت آماده‌ی بهره‌گیری از سفینه النجاتی واقعه عاشورا. ▪️ این دو هستند که وقتی با هم تلفیق شوند، یک حرکت پرخروش و پرتوان در صراط مستقیم سعادت و کمال انسانی، چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی ایجاد می‌کنند. ادامه دارد.... «استاد مهدی طیّب» منبع/ اهل ولاء 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
💠 عاشورا به مثابه یک مکتب - ۸ 🔻الگوی معرفت و عشق در داستان عاشورا🔻 ▪️امام حسین علیه السّلام حج را نیمه کاره رها کرد و به کربلا آمد. یعنی حجِّ حسینی حجی است که باید در منای عشق حسینی اقامت کرد. ▪️در عرفات فقط یک وقوف کوتاه کافی است، حتی اگر بعد از ظهر روز عرفه، فقط یک لحظه در عرفات حضور پیدا کنید، حجّ شما درست است، البته بدون حضور در عرفات و درک نکردن عرفات حج باطل است. یعنی باید به معرفت رسید. حج یعنی قصد، وقتی قصد کوی دوست کردی، باید اوّل دوست را بشناسی و به معرفت برسی. ▪️ یک وقوف کوتاه در عرفات کافی است؛ یعنی در منزل عقل و بحث‌های تئوریک متوقّف نشو، یک عمر هی در جا نزن، هی خودت را مشغول به بحث‌های ذهنی نکن و از حرکت باز نمان، از عشق باز نمان. ▪️عرفات برای گذر کردن است، عقل برای عبور کردن است، عقل منزل توقّف نیست. هنر عقل این است که تو را به درِ خانه‌ی محبوب و معشوق می‌رساند. ▪️عقل دلیل و راهنماست، راه را نشان می‌دهد، به در خانه‌ی خدا و اولیای خدا می‌آورد، آنجا جایی نیست که بخواهی خدا و اولیای خدا را با ترازوی عقل خود بکشی، آنجا باید عاشقانه رفتار کنی. ▪️امّا در منا چه؟ در منا باید بیتوته کنی، آنجا سه شب میهمان معشوق هستی، به خانه معشوق آمده‌ای. ▪️اباعبدالله الحسین علیه السّلام آن حجّ ظاهری که از حقیقت حج تهی شده بود را رها کرده و حجّ حقیقی را برپا کرد. در حجّ اباعبدالله علیه السّلام، هم وقوف در عرفات و معرفت مکتب حسینی ضروری است و هم بیتوته در خانه‌ی عشق اباعبدالله الحسین علیه السّلام. ▪️هر کسی می‌خواهد از این مکتب درس بیاموزد و بهره بگیرد، باید هر دوی این ابعاد را داشته باشد که متأسفانه غالباً نوعی افراط و تفریط می‌بینیم. ▪️یا چنان در بحث‌های تئوریک و علمی غرق شده‌اند و از جنبه‌های عاطفیِ داستان عاشورا محروم مانده‌اند. ▪️یا از آن‌طرف چنان در نوحه خوانی و سینه زنی و گریه کردن و عشق بازی‌های عاطفی غرق شده‌اند که از برخورد تحلیلی و درک درست از واقعه عاشورا محروم مانده‌اند. ▪️اسلام، جامع هر دوی اینهاست، روزی که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم می‌رفتند، فرمودند: ▫️إنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ الله وَ عِتْرَتِی ▪️کتاب الله مظهر معرفت و اهل بیت علیهم السّلام مظهر ولایت و عشق و دلدادگی هستند، این دو مکمّل یکدیگرند. ▪️پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نه کتاب را به تنهایی گذاشت، آنطور که اهل سنّت می‌گویند، و نه اهل بیت علیهم السّلام را به تنهایی مطرح کردند. فرمودند: این دو تفکیک ناپذیرند. ▫️إنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ ▪️معرفت و عشق تفکیک ناپذیرند و اگر کسی بخواهد از مکتب اباعبدالله علیه السّلام بهره‌ی وافر ببرد، باید عاشقانه و عارفانه وارد عرصه‌ی درس آموختن از این مکتب بشود. ▪️ائمه علیهم السّلام بر احیای خاطره عاشورا تأکید فراوانی دارند. چقدر بر اهمیت عزاداری اباعبدالله الحسین علیه‌السّلام، اشک ریختن در مصائب آن حضرت و برپا داشتن مجالس ذکر ایشان تأکید شده است و چه تعابیر عجیبی در این خصوص در روایات شده است. ▪️این تأکیدات برای شناختن واقعه عاشورا و بهره گیری از آن، برای عارف شدن و عاشق شدن و در یک کلام برای مسلمان و مؤمن حقیقی شدن و برای اختیار کردن الگوی معرفت و عشق در داستان عاشورا و طبق آن الگو، خود را سامان دادن و به آن شکل درآوردن است. ▪️یکی از شروط استطاعت حج آن است که هیچ خطر جدّیِ جانی و یا مالی، انسان را تهدید نکند، والا حج واجب نیست، امّا عجیب آن‌جاست که در رفتن به زیارت مرقد مطهر اباعبدالله الحسین علیه السّلام روایاتی داریم که کاملاً خلاف این است. ▪️هر چقدر خطر سنگین‌تر و جدّی‌تر شده، تأکید ائمه علیهم السّلام بر رفتن به زیارت اباعبدالله علیه السّلام بیشتر شده است، این نشان می‌دهد حجّ حقیقی کدام است و کعبه‌ی حقیقی کجاست. ▪️هیچ خطری سبب نشد ائمه علیهم السّلام بگویند از زیارت امام حسین علیه السّلام چشم‌پوشی کنید، بدین خاطر که این مکتب، مکتبی است که حقیقت اسلام در آن آموخته می‌شود و اهداف اسلام در آن محقّق می‌شود. ادامه دارد.... «استاد مهدی طیّب» منبع/ اهل ولاء 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
♦️  شیعه حسینی در نگاه فرانسیس فوکویاما 🔸🔸🔸 فوکویاما؛ فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رییس گروه توسعهٔ اقتصادی بین‌المللی دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است: 🔹 شیعه پرنده‌ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده‌ای است که دو بال دارد: یک بال سبز و یک بال سرخ؛ 🔺بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت خواهی اوست چون شیعه در انتظار عدالت به سر می برد، امیدوار است و انسان امیدوار شکست ناپذیر است. نمی‌توانید کسی را تسخیر کنید که مدعی است فردی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. 🔺بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فنا ناپذیر کرده است. منبه/کانال اساتيد بسیجی دانشگاه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 عاشقان اباعبدالله؛ این صحبت های حاج حسن خلج مداح اهلبیت سلام الله علیه شنیدن داره. منبع/کانال اساتيد بسیجی دانشگاه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
👆‏در کمتر از چند دقیقه یه خون ریزی کوچک ترامپ تیتر یک تمام خبرگزاری های دنیا شد اما ماه هاست کسی پیکرهای غرق به خون کودکان مظلوم غزه را نمی بیند! ✍یاس 🇮🇷کانال‌های نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Shab09Moharram1402.mp3
25.27M
🎧 | | هنوز علمدار حسین هستم 🏴 "مهمان حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام)" 🎙 با نوای: حاج میثم مطیعی ▪️هیأت آیین حسینی [مجتمع امام رضا (علیه‌السلام)] سال 1402 منبع/ سراج اندیشه ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
نهضت اشک از انقلاب اسلامی تا ظهور امام زمان عج.m4a
9.21M
برکات انقلاب اسلامی در احیاء نهضت اشک حسینی تا ظهور امام زمان عج سخنرانی شیخ قمی علیه‌السلام منبع/ سخنرانی روز
💢آیا میدانید ذُخر الحسین کیست؟ 🔸در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (ع) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد. 🔸معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار میدانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شان من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست. ابوشعتاء 9 پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. 🔹امیرالمؤمنین(ع) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد... تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمومنین (ع) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است. 🔸انه ذخر الحسین: او ذخیره برای حسین است. ✨السلام علیک یا ابالفضل العباس✨   جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔰داستان کسانی که سرنوشت‌شان کربلایی نشد 🔹فرارسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین و یاران شهیدش فرصتی است تا بار دیگر ابعاد این حماسه عظیم تاریخی مورد توجه اهل دقت و تأمل قرار گیرد و عبرت‌هایی برای هدایت امروز جامعه اسلامی حاصل آید. در این میان سؤالاتی که همواره مطرح بوده، این است که چرا فقط ۷۲ نفر در بزرگ‌ترین صف‌آرایی تاریخی جبهه حق و باطل، در صف حامیان امام جبهه حق به میدان آمده بودند، چرا از میان امت پیامبر که آن روز‌ها مرز‌های سرزمینی خود را تا آفریقا و آسیای میانه و شبه جزیره هند گسترش داده بودند، فقط این تعداد معدود به صف نهضت حسینی پیوستند و هزاران هزار غایب بودند، چرا سرنوشت مسیر آنان را تا رسیدن به کربلا و خیمه‌های اباعبدالله هموار ننمود و از عظیم‌ترین توفیق بشریت محروم ماندند؟ برای پاسخ به این سؤال باید فهرست غایبان کربلا را مرور کرد. ۱. توده‌های عوام: بخش عمده‌ای از آنان که نیامدند، توده‌های عوامی بودند که مصاف حق و باطل، جزئی از زندگی‌شان نیست. آنان مشغول حیات روزمره شان هستند و دنیایشان کوچک‌تر از آن است که دغدغه‌های حسین بن علی (ع) در آن بگنجد. بنابراین، همواره در طول تاریخ و در بهترین حالت، نظاره‌گر صحنه‌ها بوده‌اند یا سیاه لشکریانی که عمله ظلم گردیده‌اند. بخش عمده‌ای از مردمان سال ۶۱ هجری از این قبیل بودند. آنان تحولات و فراز و نشیب‌های قدرت در حکومت اسلامی را می‌دیدند، اما هیچ گاه تلاش نمی‌کردند که خود در این امور نقش‌آفرین باشند. این دسته در خوش‌بینانه‌ترین حالت در مواجهه با حماسه کربلا اشکی بر چشمان‌شان جاری شد و نفرینی را گریبان‌گیر بنی امیه کردند. ۲. خواص عافیت‌طلب: این جمله مشهور حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را حتماً شنیده‌اید که فرمودند: «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیانون»؛ مردم بنده دنیایی‌اند و دین لقلقه زبانشان. اما وقتی ابتلا و آزمایش سخت پیش آید، دینداران چه کم خواهند بود. بسیار بودند کسانی که حسین بن علی (ع) را می‌شناختند و حتی روزگاری در رکاب امیرالمؤمنین (ع) شمشیر زده بودند، و تفاوت حق و باطل و مکتب اهل بیت (ع) و جریان بنی‌امیه را به خوبی می‌دانستند، اما دنیاگرایی آنان مانع آن شد که در آن معرکه بزرگ حاضر شوند و در رکاب امام و برای دفاع از حقیقت شمشیر بزنند و به شهادت برسند. نمونه‌های فراوانی از این طیف را می‌توان برشمرد که برخی نامشان در تاریخ مانده است و بسیاری که نامی از آنان نیست، اما رسم و مرامشان به مثابه لکه ننگ سیاهی در صفحات تاریخ مانده است. عبیدالله بن حر جعفی از جمله این افراد است که دست رد بر سینه فرزند رسول خدا می‌زند و اسبش را پیشکش می‌فرستد. دیگری همچون عمرو بن قیس، در جواب دعوت امام، خانواده خود را بهانه می‌کند و توفیق دفاع از حرم آل‌الله را از دست می‌دهد. هرثمه بن ابی مسلم نیز بهانه‌اش دخترانش هستند که در کوفه مانده‌اند و او از جانشان بیم دارد که اسیر دست ابن زیاد نگردند. اما خود می‌ماند و اسارت دختران صدیقه طاهره را نظاره می‌کند. ۳. خواص بی‌بصیرت: دسته سوم، اما خواص بی‌بصیرتی هستند که توان تشخیص صحنه صف‌آرایی حق و باطل را در معرکه سیاست ندارند. آنان، چون گروه دوم، بیماردلانی نیستند که حب دنیا و جاه و مقام مانع رسیدن آنان به کربلا باشد، بلکه عدم شناخت است که موجب محرومیت آنان از قرار گرفتن در جبهه حق می‌گردد. اغلب آنان خود عمارپندارانی هستند که توهم دانایی دارند و حتی فصل‌الخطاب امام جبهه حق را نیز پذیرا نیستند و ترجیح شان عمل به تشخیص خود است؛ تشخیصی که آنان را از حسین علیه السلام جدا می‌سازد. اسامی غایبان بسیاری را می‌توان در ذیل این عنوان فهرست کرد. از سلیمان بن صرد خزاعی بزرگ شیعیان کوفه که وقتی حق را از باطل تشخیص داد که دیر شده بود، تا ابن عباس‌ها که امام را به رفتن به یمن توصیه کردند. یا، چون خواجه ربیع‌ها که حتی از فاتحه‌ای بر حسین بن علی (ع) دریغ می‌ورزد و کنج عزلت را بر شمشیر زدن بر رکاب رحمت واسعه الهی ترجیح می‌دهد. این‌ها غایبان معرکه بزرگ تجلی شرافت و آزادگی و انسانیت هستند. غایبانی که داغ و حسرت غیبت را در یوم تبلی السرائر علی الدوام خواهند خورد. ✍🏼  جنگ نرم ودشمن شناسی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi