eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری
438 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
19.5هزار ویدیو
933 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب شهرستان مراغه پایگاه شهید رجائی صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْائوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پایگاه خبری ورائوی
💢 روایت گری صحیح از ایثارگری های شهدا یک امر ضروری است به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رصدمراغا؛ حجت الاسلام عبدالرحیم سرایی در یادواره سرداران و ۷۱ شهید ورجوی با اشاره به اهمیت برگزاری یادواره های شهدا گفت : اگر ما نتوانیم شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت را روایت کنیم مطمئنا دشمن روایت های غیر واقعی از دفاع مقدس و شهدای ما به نسل بعد انقلاب ارائه خواهد کرد . وی با اشاره به اینکه عشق به شهدا در خون مردم ما جاری است افزود : در تشییع پیکر شهدای گمنام که چند روز پیش مهمان شهرها و استان های کشور بودند صحنه هایی از دلدادگی و عشق ملت ایران به مقام شامخ شهدای گمنام دیده شد . وی رابطه عمیق بین ملت و امام راحل را عامل اصلی شکست دشمن عنوان کرده و خاطرنشان کرد : تنها عاملی که باعث شد دشمن در ۸ سال دفاع مقدس علی رغم برخورداری از بروزترین تجهیزات نظامی شکست بخورد ، رابطه ناگسستنی ملت بزرگ ایران با امام راحل بود . وی اضافه کرد : دلیل دوام و قوام انقلاب در این ۴۳ سال نیز همین نکته است که ملت ، پیوند مستحکمی با مقام ولایت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی داشته اند . ادامه خبر در لینک زیر 👇 http://rasademaragha.ir/?p=23298 📡 وبسایت خبری: www.varovi.ir ایتا؛ سروش؛ تلگرام؛ بله : @varjovi اینستاگرام؛ روبیکا: @ varovi_ir
هدایت شده از پایگاه خبری ورائوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یادواره ی ۷۱ شهید روستای ورجوی، یکی از شهید پرورترین روستاهای کشور در مراغه برگزار شد tabriz.iribnews.ir @IRIBTABRIZ 📡 وبسایت خبری: www.varovi.ir ایتا؛ سروش؛ تلگرام؛ بله : @varjovi اینستاگرام؛ روبیکا: @ varovi_ir
💢 روایت گری صحیح از ایثارگری های شهدا یک امر ضروری است به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رصدمراغا؛ حجت الاسلام عبدالرحیم سرایی در یادواره سرداران و ۷۱ شهید ورجوی با اشاره به اهمیت برگزاری یادواره های شهدا گفت : اگر ما نتوانیم شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت را روایت کنیم مطمئنا دشمن روایت های غیر واقعی از دفاع مقدس و شهدای ما به نسل بعد انقلاب ارائه خواهد کرد . وی با اشاره به اینکه عشق به شهدا در خون مردم ما جاری است افزود : در تشییع پیکر شهدای گمنام که چند روز پیش مهمان شهرها و استان های کشور بودند صحنه هایی از دلدادگی و عشق ملت ایران به مقام شامخ شهدای گمنام دیده شد . وی رابطه عمیق بین ملت و امام راحل را عامل اصلی شکست دشمن عنوان کرده و خاطرنشان کرد : تنها عاملی که باعث شد دشمن در ۸ سال دفاع مقدس علی رغم برخورداری از بروزترین تجهیزات نظامی شکست بخورد ، رابطه ناگسستنی ملت بزرگ ایران با امام راحل بود . وی اضافه کرد : دلیل دوام و قوام انقلاب در این ۴۳ سال نیز همین نکته است که ملت ، پیوند مستحکمی با مقام ولایت و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی داشته اند . ادامه خبر در لینک زیر 👇 http://rasademaragha.ir/?p=23298
بازداشت عناصر اصلی شبکه‌ تأمین مالی گروهک تروریستی منافقین 🔹وزارت اطلاعلات: بزرگترین شبکه‌ی تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و ۶ نفر از عناصر اصلی شبکه در سلسله عملیاتی همزمان و در چند استان کشور، بازداشت، ۱۰ نفر احضار و تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه تحت تعقیب می‌باشند. 🔹این شبکه‌ گسترده، وظیفه‌ انتقال پول از خارج با شیوه‌های پیچیده‌ پولشویی و تأمین تجهیزات مختلف برای تیم‌های عملیاتی- تروریستی منافقین را عهده‌دار بود. 🔹سرکرده‌ی شبکه‌ مزبور به‌نام علی محمد دولتی فرزند غلامحسین از عناصر مهم منافقین است و دارای دفاتر و مؤسساتی در کشورهای امارات و هلند می‌باشد. 🔹نام‌برده در تعامل مثلث آلبانی، امارات و هلند، خطوط عملیاتی و پوشش لازم برای تأمین مالی و لجستیک تروریست‌ها را فراهم می‌کرد. 🔹من‌جمله عناصر دستگیر شده، پدر یکی از اعضای عملیاتی تیم‌های تروریستی است که نزدیک به ۳ سال پیش بازداشت شد و به‌دلیل انتسابش به یک دانشگاه صنعتی مهمّ کشور، موجب تهاجم وسیع رسانه‌های معاند علیه دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور شد. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فهم پویا از مسئولیت و حاکمیت در مکتب سلیمانی (۱) ۱) «آیا ما همه مسئولیت‌‌مان را انجام می‌‌دهیم؟» اجازه بدهید این پرسش شهید سلیمانی را، کوچک و بزرگ، به خودمان بگیریم. مگر نه اینکه او، مکتب و اسوه است؟ حاج قاسم که خود را «سرباز» می‌دانست، چگونه توانست کارهایی معجزه‌آسا بکند؟ هیچ تحلیلگری نمی‌تواند نقش او در پایه‌گذاری نظم در حال وقوع در جهان را انکار کند؛ از عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن تا ونزوئلا و روسیه، جای پای تاثیرگذار او پیداست. آمریکا می‌گفت اسد و مادورو باید بروند، اما آنها ماندند، چون پای شهید سلیمانی و همرزمانش به سوریه و ونزوئلا باز شده بود. آقای مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌گوید: «من مارس و‌ آوریل ۲۰۱۹ با سردار سلیمانی آشنا شدم. او زمانی به ونزوئلا آمد که از حملات سایبری آمریکا علیه تأسیسات برق رنج می‌‌بردیم. من واقعاً نمی‌‌دانستم او چقدر عالی است، اما صحبتی که با او داشتم بسیار دلنشین بود. پیشنهاد کمک داد و دو یا سه روز بعد، کارشناسان ایرانی برای تعمیر تأسیسات برق به ونزوئلا آمدند». به فهرست موفقیت‌ها باید پیروزی ائتلاف مقاومت در انتخابات عراق را اضافه کرد؛ و اینکه حزب‌الله در لبنان، انصار‌الله در یمن، و جهاد و حماس در فلسطین، قدرتمند‌تر از همیشه هستند. ۲) ما جنگ را انتخاب نکردیم، بلکه جنگ پشت جنگ، به ملت و منطقه ما تحمیل شد. کسانی ادعا می‌کردند می‌خواهند سایه جنگ را به واسطه مذاکره و بستن با کدخدا(!) دور کنند؛ اما سال گذشته، کتابی را با عنوان «بدون دود و آتش و خون» منتشر کردند که در آن آمده بود: «واژه جنگ اقتصادی را اسحاق جهانگیری خلق کرد و پس از او بیشتر چهره‌‌های دولتی برای توصیف شرایط، بارها از جنگ اقتصادی استفاده کردند». جهانگیری گفته بود: «دولت، تمام توانش را گذاشت که در جنگ اقتصادی دو کار مهم انجام دهد؛ اداره اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها... مگر در مورد شرایط عادی صحبت می‌‌کنیم. ما وسط میدان جنگ بودیم... اسفند سال ۹۶، کل ذخایر اسکناس بانک مرکزی به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود». آقای روحانی هم بارها تعبیر «جنگ اقتصادی بی‌سابقه» را تکرار کرد و این، با وجود پرداخت هزینه‌های گزاف در برجام بود. بنابراین، اکنون برخلاف گذشته، دیگر کسی واقعیت جنگ را انکار نمی‌کند؛ با این تفاوت که برخی مدیران سابق، درست در بحبوحه جنگ ترکیبی دشمن، منکر ماجرا بودند و دم از مسالمت و شراکت با دشمن می‌زدند! نتیجه چه شد؟ همان‌ها که تا پایان هشت سال مدیریت، تقصیر‌ها را گردن «دولت قبل» می‌انداختند، بعد‌ها اذعان کردند آرزوی برآوره نشده‌شان، بازگشت به رشد اقتصادی سال 1390 (دو سال قبل از تشکیل دولت مدعی تدبیر) است! روزنامه هم‌میهن متعلق به آقای کرباسچی، همین دیروز تیتر زد: «کاش به عقب برگردیم؛ جا ماندگی 60 درصدی از اقتصاد سال 1390»! ۳) «خُضِ الغَمَراتِ لِلحَقِّ حَیثُ کان. در سختی‌ها وارد شو، هرجا که باشد». سلیمانی برخلاف برخی مدیران، این کلام امیر مومنان‌(ع) را به جان خریده بود که در عین تدبیر، به قلب خطر در مناطق محاصره شده آمرلی، موصل، سامرا، دمشق و حلب زد. دشمنان، داعش را برای نمایش نهایت تهوّر و هراس‌افکنی ساخته بودند. اما سلیمانی و همدانی و یاران گمنام آنها، روی داعش‌سازان را کم کردند. حیرت و رخوت و انفعال، جایی در مرام سلیمانی نداشت و همین، او را تبدیل به سرباز- فرمانده پیروز در «جنگ جهانی سوم و چهارم» (تعبیر استراتژیست‌های غربی) کرد. اگر این ابعاد، درست شناخته و به کار بسته شود، می‌تواند در شرایط امروز مواجهه ما با جنگ ترکیبی دشمن، بار دیگر پیروزی بخش باشد. فهم تازه از دوگانه «ظرفیت/ مسئولیت»- که نیاز امروز ما در مقابل جنگ ترکیبی است- سلیمانی را به شخصیتی خلاق، راهگشا و بن‌بست‌شکن تبدیل کرد. «مرد میدان»، 29 مرداد 1396، در جمع ائمه جماعات استان تهران، به نکته مهمی اشاره کرد که باید سرلوحه همه مدیران و نخبگان باشد: «آیا ما همه مسئولیت‌مان را انجام می‌ دهیم؟ مثلاً این پل را به دست من می‌دهند، می‌گویند شما مسئول جلوگیری از سقوط آن هستید. من سربازان را دور پل که مثلاً عرض آن 20 متر و طول آن 200 متر است، بچینم و روی پل بایستم، می‌‌توانم آن را حفظ کنم؟ این پل، یک محیطی دارد که اگر سقوط کرد، پل سقوط می‌کند، اگر ارتفاع مُشرف سقوط کرد،‌ پل سقوط کرده است... مسجد مثل یک قرارگاه است و یک محیط امنیتی و فرهنگی دارد. اگر شما محدوده داخلی مسجد را مقیاس قرار بدهید، اشتباه است، هیچ فایده‌‌ای ندارد، محمدایمانی ادامه دارد 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فهم پویا از مسئولیت و حاکمیت در مکتب سلیمانی (۲) باختید... سقوط خط من به این نیست که دشمن برود، سقوط خط من این است که نیروی خودم متفرق بشود، اگر مسجدی نیروی دست خودش یعنی محیط دور خودش سقوط کرد، آن امام جماعت سقوط کرده و خطش شکسته است، دشمن وارد خط او شده و نتوانسته مراقبت کند و دیدبانی خوبی نداشته است. اگر این محیط را کشیدید، گفتید آقای فلانی! محیط فرهنگی و طول و عرض مسجد شما، ۱۰ کیلومترمربع است نه این ۲۰۰ متر مربع، اگر بین مردم رفت و جذب کرد، درست است». ۴) سلیمانی با این فهم متعالی، از روستای «قنات ملک در رابُر» عزیمت کرد، و به خوزستان و سیستان و بلوچستان، و سپس، عراق و سوریه و لبنان و روسیه و ونزوئلا- و...- پا گذاشت. هرجا که رفت، مقدمه تغییرات بزرگ شد؛ چون دائم از خود می‌پرسید «آیا ما همه مسئولیت‌‌مان را انجام می‌ دهیم؟» با این معیار، شعاع مسئولیت یک مدیر چقدر است؟ صد متر، دویست متر، چند اداره و ساختمان، یا بیشتر؟ اگر امام جماعت عادی، نسبت به منطقه‌ای به طول و عرض ۱۰ کیلومترمربع مسئولیت دارد، مسئولیت وزرا و مدیران و استانداران و نمایندگان و قضات و نخبگان چقدر است؟ آیا دل‌شان برای معاش و معاد مردم، همان‌گونه شور می‌زند، که یک پدر دلسوز؟ رهبر انقلاب 11 اردیبهشت 1395 در جلسه آسیب‌های اجتماعی، موضوع مهمی را خطاب به مسئولان فرمودند که در سیره شهید سلیمانی جاری بود: «اهمیت کار را، بزرگی مسئولیت را، خطرات ناشی از آن را آدم توجه بکند، آن وقت می‌‌فهمد که چقدر باید در این زمینه تلاش کرد و شب و روز نشناخت. چگونه یک مسئول یا یک عنصر مؤمن و انقلابی می‌‌تواند این کار بلندمدت را شبانه‌روزی و با تمام وجود پی بگیرد و خسته نشود؟ وقتی که حس کند خود او، جزئی از آن خانواده است و مشکل مردم، مشکل اوست. ما، مردم را باید عائله خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله ماست. در واقع باید اهتمام‌‌مان به وضعیت مردم، مثل اهتمام‌ به داخل خانواده خودمان باشد». ۵) امر حاکمیت و زندگی مردم، دو مفهوم در هم تنیده است و باید با نگاه ناموسی و غیرتمندانه دیده شود. امیر مومنان‌(ع) همچنان که سزاوار می‌دانست مومن، با شنیدن خبر حمله اشرار اموی و سرقت خلخال از پای زن غیرمسلمان از غصه بمیرد، درباره قلمرو حاکمیت اسلامی غیرت داشت. چنانکه در نامه 62 نهج‌البلاغه فرمود: «الا ترون الی اطرافکم قد انتقصت... آیا نمی‌بینید مرزها (قلمرو) شما کاسته می‌شود و سرزمین‌هایتان را اشغال می‌‌کنند؟ خدا شما را بیامرزد؛ برای جنگ با دشمن حرکت کنید، در خانه نمانید، که به ذلت بازگشته، پست‌‌ترین‌ها نصیب شما گردد». و در خطبه 34 هشدار داد: «تُكَادُونَ وَ لَا تَكِيدُونَ وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُونَ... به خدا سوگند آتش‌افروزان بدى براى جنگ هستيد. برای شما نقشه می‌کشند و شما نقشه نمی‌کشید. و سرزمين شما را تصرف می‌کنند و از مرزها (قلمرو) شما کاسته می‌شود، و ناراحت نمى‌شويد. دشمن از شما چشم برنمی‌دارد و نمی‌خوابد و شما در خواب غفلت غوطه‌ور هستيد. به خدا سوگند كسانى كه همدیگر را به‌جای یاری خوار كنند، مغلوب می‌شوند... به خدا سوگند كسى كه به دشمن فرصت بدهد...، سخت زبون، و قلب او، ناتوان و درمانده است». ۶) دولت فعلی موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است. در عین حال، جبران فجایع اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و رسانه‌ای پدید آمده در دوره مدیریت اشرافیت غربگرا، و مقابله با جنگ تمام‌عیار دشمن، تدارکی بیش از تدارکات عادی در شرایط معمولی را می‌طلبد. مقتدای انقلاب چند سال قبل فرمودند؛ «در مقابل جهت‌گیری‌های دشمن که شب و روز نمی‌شناسد ماهم بایستی شب و روز نشناسیم». ایشان همچنین در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی(ره) و مدیران موسسه امام خمینی، به نکته مهمی توجه دادند: «آن روزی که ایشان، مؤسسه‌ امام خمینی را راه انداختند، یک کار تازه‌ای بود؛ آیا امروز هم اگر به همان شکلی که اول راه افتاده، اداره بشود، باز هم تازه است؟ ببینید چکار باید کرد که آن تازگی و طراوت حفظ بشود». مسئولان می‌توانند بر مبنای همین نگاه پویا، رویکرد تازه‌ای به مسئولیت و کارکرد برخی شوراهای عالی (فرهنگی، فضای مجازی، امنیت ملی، اقتصادی سه قوه، و...) داشته باشند. ۷) رهبر انقلاب چند سال قبل خاطرنشان کردند: «اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌‌داری آمریکا... اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ با شرارت دشمن در مجموعه‌ اقتصادی تشکیل بشود». محمدایمانی ادامه دارد 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فهم پویا از مسئولیت و حاکمیت در مکتب سلیمانی (۳) مسئولان و نخبگان باید از خود بپرسند که آیا در مقابل اتاق جنگ شبانه‌روزی دشمن در حوزه‌های گوناگون، شورا‌ها و نهاد‌های ما هم آرایش جنگی کافی، با کارکرد قرارگاهی به خود گرفته‌اند؟ شوراهای عالی، محترم و مغتنم و با ارزش هستند، اما جا دارد کارکرد آنها به سمت فعالیت چابک‌تر و قرارگاه دائمی (نه هفتگی یا چند هفته یک‌بار) تحول و تکامل پیدا کند. در زمینه ثبات و پیشرفت اقتصادی، لازم است بسته‌های جامعی از تصمیمات اقتصادی و قضایی- امنیتی برای تشویق فعالیت‌های مولد، و ضمنا منع و مجازات فعالیت‌های مخرب، تدوین و به اجرا گذاشته شود. مشروط بر این که نگاه حاکمیتی، بر نگاه‌های بخشی و محدود یا منفعل غلبه کند و سازوکار‌ها، بازنگری و ارتقا یابد. ۸) ثبات بخشیدن به اقتصاد، یک ضرورت است و لازمه آن، اتخاذ تدابیر اقتصادی جامع از یک‌طرف، و مبارزه بی‌امان با عناصر معارض ثبات و پیشرفت، از طرف دیگر است. اینکه یک اقلیت سه چهار درصدی، مطامع خود را به موازات جنگ دشمن و به قیمت آسیب زدن به معیشت 96 درصد مردم دنبال کنند، قابل تحمل نیست. باید برای صیانت از زندگی مردم، بر اخلالگران سخت گرفت. اخلالگران دانه‌درشت باید در کنار تحمل مجازات‌های عادی، مجازات همراهی با جنگ اقتصادی دشمن را هم متحمل شوند. باید در کنار اصلاح روند‌های غلط اقتصادی، ارتکاب جرائم را پرهزینه کرد. مجازات هم صرفا اعدام و حبس نیست و می‌تواند به جریمه‌ها و محرومیت‌های اقتصادی و مالی و بانکی و اجتماعی توسعه یابد. التهاب‌آفرینان، قیمت‌سازان مصنوعی، و سفته‌بازان نباید کمترین احساس امنیتی داشته باشند. اگر واقعیت میدان، جنگ اقتصادی است، باید بر نقش‌آفرینان این جنگ ناجوانمردانه، سخت گرفت. این، لازمه صیانت از حاکمیت ملی است و مختص ما هم نیست. به‌عنوان یک نمونه، پروفسور‌ هاجون چَنگ، (استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کمبریج) در کتاب نیکوکاران نابکار، درباره مبارزه قاطع با متهمان نابودی منابع ارزی می‌نویسد: «در دهه 1970 ضرورت داشت ارز صادرات، برای واردات ماشین‌‌آلات به‌کار گرفته شود؛ ارز به‌راستی خون و عرق جبین سربازان صنعتی ما بود که در کارخانه‌ها دست‌‌اندرکار جنگ صنعتی بودند. کسانی که با خرید‌های بیهوده، ارز را هدر می‌‌دادند، خائن به‌شمار می‌رفتند. هزینه کردن ارز در موارد غیرضرور ممنوع بود و شدیدا ممانعت می‌‌شد. سفرهای خارجی جز با مجوز دولت برای معامله تجاری یا تحصیل ممنوع شد... دولت روی ارز کمیاب، کنترل مطلق اعمال کرد و تخلف از آن می‌‌توانست مجازات مرگ در پی داشته باشد». محمد ایمانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
راز دشمنی جریان اصلاحات با علامه مصباح یزدی (۱) مهدی جبرائیلی تبریزی علامه مصباح یزدی همواره در نقطه مرکزی حملات رسانه‌ای بدنه اصلاح‌طلبان تندرو و افراطی بود. البته هیچ زمانی این رفتارهای دور از مدنیت‌، غیر از برچسب‌های اتهامی، مستند و مستدل به حتی یک دلیل عاقلانه نبود و نیست. تنها روش آنان؛ استفاده از شانتاژ رسانه‌ای و سفسطه‌های روشنفکرانه بوده است. رمزگشایی این رویکرد نیازمند بیان چند نکته مهم است: 1. شاکله وشاخصه فکری اصلاحات را سکولاریسم تشکیل می‌دهد و دموکراسی سکولار غایت تفکر اصلاح‌طلبی است ومنادیان این تفکر همواره در مسیر تعمیم پروژه سکولاریسم که دلیل بر تاثیرپذیری اصلاح‌طلبی از مبانی سکولاریسم و رویکرد معرفتی اصلاحات است‌، قدم و قلم برداشته‌اند. مثلا دردولت اصلاحات‌، به کرّات از فیلسوفان لیبرال دعوت کردند. ازسال ۸۰ تا ۸۴ بیش از هفت نفر از فیلسوفان برجسته انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی به دعوت مرکز گفت‌و‌گوی تمدن‌ها با ریاست عطاءالله مهاجرانی، به ایران سفر کردند و در جمع‌های دانشجویی به ایراد سخنرانی پرداختند. در سال ۱۳۸۱یورگن‌هابرماس فیلسوف آلمانی به ایران دعوت شد ودرکنفرانسی با عنوان «پروژه ناتمام مدرنیته» به ایراد سخنرانی پرداخت. او دریکی ازسخنرانی‌هایش خطاب به دانشجویان تأکید می‌کند: «دین برای بقاء درجامعه مدرن، راهی جز پیوند یافتن با حاکمیت مردم(دموکراسی مدرن) و حقوق بشر ندارد». هابرماس از روشنفکران وطنی سؤال می‌کند که؛ «برای استقرار سکولاریسم، اصلاح‌طلبان می‌خواهند تا کجا پیش بروند؟ مخالفت شما با ادغام دین و دولت تا چه حدی جدی است؟». پاسخ حلقه کیان(اتاق فکر جریان مذکور) این بود که اصلاح‌طلبان قصد دارند برای تحقق پروژه سکولاریسم در ایران قدم‌به‌قدم پیش بروند و با توجه به این که فعلاً پتانسیل برپایی انقلاب سکولار را در کشور نداریم، لذا باید پروژه اصلاح‌گری تدریجی به سمت سکولاریسم در جامعه پیش برود و«پروژه پروتستانتیسم اسلامی» به عنوان نسخه‌ای مناسب برای جامعه‌ای مذهبی مانند ایران که رهایی از مذهب در آن ساده نیست، مورد تأیید‌هابرماس قرار می‌گیرد. اصلاح‌طلبان برای اجرای این پروژه وارداتی و استحاله‌گرانه که دموکراسی به عنوان مبنای مشروعیت مطرح می‌شود و در مقابل نظریه حکومت دینی و مبنای شرع برای حکمرانی قرار می‌گیرد، با مانعی بزرگ به نام علامه مصباح مواجه شده‌ بودند که به عنوان تئوریسین درهم‌تنیدگی دین و سیاست مطرح شده بود. علامه مبانی لیبرالیسم را زیر سؤال برد و اصلاح‌طلبان به ویژه طیف تجدیدگرایانه آن جریان که آبشخور فکری‌شان، لیبرالیسم است، از این برآشفته‌ شدند و در برابر نقدهای عالمانه علامه مصباح به موضعگیری‌ها و جو‌سازی‌های اهانت‌آمیز روی آوردند تا جامعه مخاطب حقیقت را نشنود و نبیند. 2. هرجریان اجتماعی برای حدوث و بقاء محتاج پشتوانه فکری و نظری قوی است. «انقلاب اسلامی ایران» هم از این اصل کلی برای بایستگی و پایستگی مستثناء نیست. در وهله اول امام خمینی(ره) و در مراتب بعدی امثال شهید مطهری این نیاز انقلاب را برآورده ساختند. اما درمرتبه بعدی، نیاز به بروزرسانی براساس اقتضائات زمان و ظهور جریانات و‌اندیشه‌های متعدد در برابر‌اندیشه اصیل انقلابی، ملموس و محسوس بود. علامه مصباح با فهم دقیق و عمیق این مسئله به میدان می‌آید و ضمن مواجهه با جریانات فکری و تبیین‌اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلام، به کادر‌سازی می‌پردازد. دراین راستا مجموعه‌هایی مانند «نظریه سیاسی اسلام»، «سلسله مباحث اسلام و سیاست وحکومت»، حکیمانه‌ترین حکومت(کاوشی در نظریه ولایت فقیه) و «نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه»، توسط ایشان منتشر می‌شوند. از این حیث به درستی جایگزین مناسبی برای امثال علامه طباطبائی و شهید مطهری معرفی می‌شوند. بنابراین جریان اصلاحات با عقبه فکری مشخص، «عقبه تئوریک نظام» را مورد هجمه قرار می‌دهد. 3. شاید بتوان گفت که جریان التقاطی معاصر درجهان اسلام و ایران از مبدأ مدرنیزه کردن اسلام شروع شد. و این هدف جز با تفسیر مادی قرآن امکان‌پذیر نبود. چنان‌که مارکس نیز بر این باور بود که برای مبارزه با مذهب در میان توده‌های معتقد باید از خود مذهب استفاده کرد؛ بدین صورت که مفاهیم مذهبی از محتوای معنوی و اصلی خود تخلیه و از محتوای مادّی پرشود تا توده، مذهب را به صورت مکتبی مادّی دریابد. پس از این مرحله دورافکندن پوسته ظاهری دین ساده است. مبانی التقاطی از چند حیث قابل کاوش است. مبانی هستی‌شناسی مانند حق‌طبیعی در برابر حق حاکمیت و ولایت الهی، پلورالیسم دینی در برابر حقانیت و جامعیت دین اسلام. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
راز دشمنی جریان اصلاحات با علامه مصباح یزدی (۲) مبانی معرفت‌شناسی مانند نسبی‌گرایی در برابر واقع‌گرایی و استفاده از روش هرمنوتیک فلسفی برای فهم متون دینی که قائل به نفی هرگونه فهم ثابت و یقینی است‌، در برابر نگرش مبتنی برامکان تغییر در دین وفهم دینی که صرفاً در برخی فروع اخلاقی و برخی احکام عملی که تابع مصالح و مفاسد متغیر هستند‌، می‌باشد. همچنین مبانی انسان‌شناختی که اومانیسم را در برابر تکلیف‌مندی انسان از سوی خداوند، قرار می‌دهد. قبل از انقلاب شهید مطهری درمقابل نفوذ جریان التقاطی مانند «سازمان مجاهدین»(قرائت کمونیستی از مجاهده و انقلابی‌گری) ایستاد. اما پس از انقلاب، در اواخر دهه شصت و به ویژه دهه هفتاد شمسی در ایران جریان‌های روشنفکری شکل گرفت و گستره فکری ایران را تحت تأثیر خود قرار داد. یکی از این جریان‌های فکری حلقه کیان بود. این افراد با بازاندیشی افکار خود‌، غرب پژوهی را استراتژی مطالعاتی خود قرار داده و به این نتیجه رسیدند که تلفیقی از تجربیات مثبت تمدن غالب بشری(غرب) و درونی کردن آنها با ارزش‌های بومی و محلی بهترین راهکار است و در همین راستا به تلفیق سه شکاف ملی، اسلامی و غربی تاکید می‌ورزیدند. اصول بنیادین نگرش التقاطی حلقه کیان پذیرش ارزش‌هایی همچون لیبرالیسم، پلورالیسم و حقوق بشر و تبیین و انطباق دین با این ارزش‌ها است نگرش انتقادی به دین مبتنی بر عقل خودبنیاد‌، رویکرد سکولاریستی دردین‌، گرایش پوزیتیویستی‌، تأکید بر کثرت‌گرایی دینی‌، ستایش دموکراسی لیبرال از دیگر مشخصه‌های این جریان است؛ و بازتاب آن در عرصه جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در حوزه سیاست‌گذاری و سیاست‌ورزی دولت اصلاحات و حامیان آن مشاهده کرد. مثلا اگر خاتمی می‌گفت؛ «مشروعیت همه حکومتها از مردم است». ترجمان سخن «جان‌لاک» بود که گفته بود: «آنچه جامعه سیاسی را به وجود می‌آورد و سبب برقراری آن می‌شود، چیزی نیست مگر توافق عده‌ای از انسان‌های آزاد که می‌توانند با اکثریت عددی خود شناخته شوند. فقط همین عامل می‌تواند بنیانگذار حکومت مشروع باشد». همو معتقد بود که؛ «آزادی از دین سؤال می‌کند و دین باید جوابگو باشد». چرا که مفهوم آزادی را به عنوان «ارزش مطلق و بی‌قید و شرط» از «ژان ژاک روسو» وام گرفته بود. و در نتیجه به ترکیب اسلام و لیبرال دموکراسی غربی دست زد. خاتمی به واسطه تحصیل در رشته فلسفه و آشنایی با‌اندیشمندان غربی و نظریات آنان، مشرق را نقطه عشق و جان می‌دانست ولی غرب را نقطة عقل و خرد و لذا «انسان ملتقای مشرق جان و مغرب عقل» را تدوین کرد! در جبهه مقابل جبهه التقاطی‌، علامه مصباح بود که با ارائه قرائتی کاملاً خالص و ناب از اسلام‌، به تولید و تئوریزه علوم انسانی اسلامی با محوریت قرآن همت می‌گمارد. آیت‌الله «مصباح یزدی» در اوایل انقلاب به مناظره با «احسان طبری» (بزرگ‌ترین تئوریسین مارکسیست ایران) و «فرّخ نگهدار» (رهبر سازمان فدائیان خلق) می‌نشیند. و «نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم» را به رشته تحریر درمي‌آورد. و در دوران اصلاحات در مجامع عمومی(نماز جمعه)، حوزوی و دانشگاهی به تبیین نظریّات اسلام درباره آزادی پرداخت که حاصل این مباحث درکتب «نظریه سیاسی اسلام»، «اسلام، سیاست و حکومت»، «دین و آزادی» و «پرسش‌ها و پاسخ‌ها» گرد‌آوری مي‌شود. و به نقد نظریّه «پلورالیسم دینی» مبادرت مي‌ورزد که در کتاب «کاوش‌ها و چالش‌ها» منعکس مي‌شود. از دیگروجوه مبارزه علامه مصباح یزدی با جریان التقاط؛ مبارزه با مصادره به رأی تشیّع(بازنمایی التقاطی از سیره معصومین) است. ایشان با توجه به تقلای دشمن درجهت بازنمایی فرمول‌هاي مورد علاقه خویش از اسوه‌های عملی و رفتاری تشیّع، به خلق آثاری چون «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا»، «سیره معصومان»، «جام زلال کوثر» و... پرداختند تا از طریق انحراف در تعریف الگوهای اسلامی نسل جوان به التقاط دچار نشوند. مصداق دیگر مبارزه ایشان در این بعد، مقابله با رُنسانس اسلام یا همان اسلام منهای روحانیت بود.. رهبر انقلاب هم در سفر به «قم» در مورد حمله دوگانه «اسلام بدون سیاست» و «اسلام بدون روحانیت» هشدار دادند. آیت‌الله «مصباح یزدی» در دو برهه با این تفکر مقابله می‌کند: یکی در دوران اصلاحات در تقابل با «سروش»، «کدیور»، «حجاریان» و.... و دیگری هم در قبال «نئوایرانیست»هاي نفوذی. بنابراین اجتهادها و مجاهدت‌های شجاعانه علامه مصباح یزدی، ایشان را در تیررس تهاجمات جریان تجدیدنظرطلب قرار داد اما این اهانت‌ها ذره‌ای در اراده آن سترگ مرد دوران تزلزل ایجاد نکرد. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز سی وچهارم ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : (چون به شهر بصره رسيد خواست اَنَس بن مالك را به سوی طلحه و زبير بفرستد تا آنچه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) درباره آنان شنيده يادشان آورد، اَنَس سر باز زد و گفت: من آن سخن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) را فراموش كردم، فرمود:) اگر دروغ می گویی خداوند تو را به بيماری برص (سفيدی روشن) دچار كند كه عمامه آن را نپوشاند. (پس از نفرين امام انس به بيماری برص در سر و صورت دچار شد كه همواره نقاب می زد.) ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : دلها را روی آوردن و نشاط و پشت كردن و فراری است، پس آنگاه كه نشاط دارند آن را بر انجام مستحبات واداريد و آنگاه كه پشت كرده و بی نشاط است، به انجام واجبات قناعت كنيد. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : در قرآن اخبار گذشتگان و آيندگان و احكام مورد نياز زندگيتان وجود دارد. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : سنگ دشمن را از همان جایی كه پرت كرده، باز گردانيد كه شر را جز شر پاسخی نيست. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : (به نويسنده خود عبيدالله بن ابی رافع دستور داد:) در دوات، ليقه بينداز، نوك قلم را بلند گير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس كه اين شیوه برای زيبایی خط بهتر است. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : من پيشوای مومنان و مال، پيشوای تبهكاران است. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : (شخصی يهودی به امام گفت: هنوز پيامبرتان را دفن نكرده، درباره اش اختلاف كرديد امام فرمود:) ما درباره آنچه كه از او رسيده اختلاف كرديم، نه در خود او، اما شما يهوديان هنوز پای شما پس از نجات از دريای نيل خشك نشده بود كه به پيامبرتان گفتيد (برای ما خدایی بساز، چنانكه بت پرستان خدایی دارند) و پيامبر شما (گفت: شما مردمی نادانيد.) ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : (از امام پرسيدند: با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدی؟ فرمود:) كسی را نديدم جز آنكه مرا در شكست خود ياری می داد. ( امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس او در دلها جای می گرفت.) ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📒 : (به پسرش محمد حنفیه سفارش كرد:) ای فرزند! من از تهيدستی بر تو هراسناكم، از فقر به خدا پناه ببر. كه همانا فقر، دين انسان را ناقص و عقل را سرگردان می كند و عامل دشمنی است. ❁•••••••••🌿🌼🌿••••••••••❁‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📸 جمعی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا ظهر امروز (دوشنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📩 رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، انجمن‌های اسلامی را یکی از ثروت‌های جمهوری اسلامی و دارای مأموریتهایی منحصر بفرد خواندند و تأکید کردند: استمرار ثبات قدم، اثرگذاری بر محیط پیرامونی و تبیین حرف نوی جمهوری اسلامی از کارهای لازم انجمن‌های اسلامی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با گرامیداشت یاد مرحوم حجت‌الاسلام دکتر اژه‌ای از بنیانگذاران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، فعالیت جوانان دانشجو و برخوردار از نگاههای نو و تحولی را مغتنم دانستند و افزودند: انجمن‌های اسلامی با دو هدف تقویت پایه‌های فکری و اعتقادی خود اعضاء و همچنین اثرگذاری بر محیط پیرامونی شکل گرفت اما انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور یک مأموریت دیگر نیز دارند که معرفی تفکر بنیادی و مرکزی جمهوری اسلامی است. ایشان تبیین اصول جمهوری اسلامی از جمله پیوند و ارتباط جمهوریت و اسلامیت را کلیدی برشمردند و گفتند: حرف نوی جمهوری اسلامی همین است که در تشکیل یک حکومت، علاوه بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است. رهبر انقلاب، به روز رسانی انجمن‌های اسلامی با حفظ اصول و مبانی را الزام دیگری برای شرایط امروز دانستند و خاطرنشان کردند: برخی اصول و مفاهیم ثابت و ماندگار هستند همچون اصل عدالت که از هزاران سال قبل وجود داشته و کهنه نمی‌شود اما در شکل اجرای عدالت امکان تغییر و نوآوری وجود دارد. ایشان مسئله علم و پیشرفت علمی را گفتمان رایج کشور در سالهای اخیر خواندند و با تقدیر از برگزاری گردهمایی علمی در همایش کنونی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفتند: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش، و اینگونه تصور شود که توجه به جنبه های دینی و انقلابی موجب غفلت از پیشرفت‌های علمی است. در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام واعظی نماینده مقام معظم رهبری در انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن‌ها بیان کرد. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، امروز: نباید تصور بشود که وقتی ما به جنبه‌های دینی یا جنبه‌های انقلابی توجه میکنیم از پیشرفت علم غافل میشویم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ظهر امروز در دیدار جمعی از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: مسئله علم و پیشرفت علمی در کشور یک مسئله رایج و اصلی شده است دیگر، یعنی به‌عنوان یک گفتمان در محیط‌های خواصی مطرح است، مسئله و عبور از خطوط مقدم علم در دنیا یک چیزهایی است که امروز مطرح است. این نباید کهنه بشود، این نبایستی فراموش بشود. نباید تصور بشود که وقتی ما به جنبه‌های دینی یا جنبه‌های انقلابی توجه میکنیم از پیشرفت علم غافل میشویم، مطلقا اینجوری نباید تصور بشود. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📲 هم‌اکنون؛ Khamenei.ir 🔻 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: 👈🏻 پیوند تأثیر مردم و اصول دینی در تشکیل حکومت، حرف نو جمهوری اسلامی است 👈🏻 مسئله پیشرفت علمی و عبور از خطوط مقدم علم دنیا نبایستی فراموش بشود 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری یادواره ۷۱ شهید و سرداران شهدای روستای ورجوی https://www.aparat.com/v/JRSvb گزارش کبود نیوز و نرم خبر مراغه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
41.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری یادواره ۷۱ شهید و سرداران شهدای روستای ورجوی https://www.aparat.com/v/JRSvb گزارش کبود نیوز و نرم خبر مراغه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
41.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری یادواره ۷۱ شهید و سرداران شهدای روستای ورجوی https://www.aparat.com/v/JRSvb گزارش کبود نیوز و نرم خبر مراغه 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔰تمدن یعنی ظهور و بروز یک اندیشه در عرصه‌ی واقع / در هر نظام حکمرانی، حکمرانان محدودند؛ اما حکمرانی محدودیت ندارد و نخبگان و آحاد جامعه باید احساس مسئولیت کنند و با رصد عالمانه و اقدام به‌موقع در حدّ وسع خود در حکمرانی ایفای نقش کنند 🔺بخش اول 🔹دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز دوشنبه 5 دی ماه 1401 در نشست بنیاد نخبگان استان اصفهان شرکت کرد. در این نشست رئیس و برخی اساتید مسئول کارگروه‌های این بنیاد سخنان خود را ارائه کردند که اهم مطالب مطرح شده از سوی اساتید به شرح ذیل است: 🔸یکی از مختصات توسعه‌ی حکمرانی در کشور این است که حاکمیت بتواند به نحوی ریل‌گذاری کند که توسعه در کشور محقق شود. این توسعه دارای شئون مختلفی است. شئون صنعت، محیط زیست، اجتماع، فرهنگ و امثال آن. که توسعه در هر یک از این شئون مختصات و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و بعضاً اینها با هم در تعارض است. فرض بفرمایید وقتی که ما با بحث توسعه در صنعت مواجهیم، مقیاس ما این است که صنایع از نظر کمیت و کیفیت و کارایی و میزان اشتغال‌زایی توسعه پیدا کند. دیگر آنجا خیلی برای ما مطرح نیست که در بحث توسعه صنعت بناست چه بلایی بر سر محیط زیست یا اجتماعات اطراف آن ناحیه توسعه‌ای بیاید. مفاهیمی توسعه پیدا کرده برای جبران این خلأ و پوشش این تضادها که با عنوان مفاهیم توسعه پایدار ازش یاد می‌شود. 🔸ما در کارگروه فرهنگی و اجتماع سعی‌مان بر این بود که ابتدا با یک نگاه بین‌رشته‌ای، همکاران در رشته‌های مختلف جذب شوند. نیازهایی که در سطح استان هست، احصاء شود. یک نقشی و یک اطلسی از مسائل و همینطور بازیگران فعال در حوزه استان اصفهان و فرهنگ جمع‌آوری شود؛ ترتیب نیازها بنابر اولویت مشخص شود؛ در موردش حالا یک خروجی در قالب سیاست‌نامه یا حتی خروجی‌های دیگر مثل حوزه‌ی فناوری هم داشته باشیم. به نظرم باید به سمت مسائل نیازمحور رفت نه این‌که به صورت سلیقه‌ای مسائل را پیگیری کرد. فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی که دارد اتفاق می‌افتد، کم‌کم جامعه را شدت به سمت رسانه‌های دوسویه می‌برد، به این سمت که از جانب رسانه‌ها بر اساس پایشی که از رفتار، اعتقادات و هنجارهای جامعه اتفاق می‌افتد، داده به افراد ارائه می‌شود و افراد با این رسانه‌ها تعامل برقرار می‌کنند. 🔸یکی از سئوالات اساسی که در حوزه حکمرانی با آن مواجه هستیم، چگونگی ورود نخبگان به عرصه حکمرانی است. اساساً به چه شکل می‌شود اثرگذاری این نخبگان را زیاد کرد؟ به چه شکل می‌شود خود این نخبگان در عرصه اجرایی کشور وارد شوند، بدون اینکه دچار آسیب روزمرگی‌های متداول شوند؟ خب روشی که در دنیا هست روش احزاب است. یعنی افراد در قالب احزاب می‌آیند، رشد می‌کنند، آموزش می‌بینند، از مقطع دانشجویی می‌روند بالاتر در حوزه‌های تخصصی و نهایتاً می‌توانند در عرصه‌های حاکمیتی و پارلمان‌ها و دولت‌ها مشغول به‌کار شوند. آیا اساساً این روش، روش درستی است؟ آیا ما هم باید دنبال همین روش باشیم یا اینکه نه روش‌های دیگری را می‌شود در قالب انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اجرا کرد؟ 🔸سه تا موضوع شناسایی نخبگان، حمایت از نخبگان و نخبه‌گماری مورد توجه ما است. دو تا آیین‌نامه جدید هست که امسال در بنیاد علمی نخبگان ابلاغ شدند. یکی آیین‌نامه‌ی هیئت‌های اندیشه‌ورز نخبگانی هست و یکی هم طرحی است تحت عنوان طرح شهید دکتر بهشتی. این هیئت‌های اندیشه‌ورز نخبگانی همین کاری هست که ما اینجا انجام دادیم و الان ۹ تا کارگروه را از خود نخبگان تشکیل دادیم. آیین‌نامه‌ی طرح شهید دکتر بهشتی هم یک سطح بالاتر از این هست که حالا افراد خبره، اساتید دانشگاه، مدیرانی که حالا به نحوی در دوره‌های گذشته ظرفیت‌سازی کردند، این‌ها تیم‌هایی را برای حل مسائل تشکیل می‌دهند که در استان‌ها بحث این بوده که اینها روی حل مسائل استانی متمرکز شوند. 🔸 در دانشگاه باید از پژوهش‌محوری به کارآفرین‌محوری برویم. این پایان‌نامه‌هایی که فقط بایگانی می‌شود، اینها تمامش ظرفیت اجرایی دارد، چرا دانشگاه ما بعد از چهل سال سابقه، هنوز یک فرایند سنتی اجرا کند که داشته‌های علمی را نتواند تبدیل کند؟ ما آسیب را می‌شناسیم، آسیب‌شناسی هم می‌کنیم، اما بایگانی می‌شود. دکترجلیلی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔸خب چه کسی باید اجرا کند؟ حاکمان باید در این قضیه ورود پیدا کنند، اما حاکمان نظر شخصی‌شان را دارند و عمیقاً نمی‌روند که مسئله‌های اجتماعی را در دانشگاه مطرح کنند و بگویند دانشجو تو باید مسئله را حل کنی و اصلاً خودت به میدان بیا و حل کن. مقام معظم رهبری هم اتفاقاً صحبت‌شان این است که جوانان وارد عرصه شوند که بتوانند مسئله‌های بعضاً پیچیده‌ای که به‌وجود آمده را حل کنند. واقعاً برای اینکه یک اصلاحی را در جامعه ایجاد کنیم بیشتر از اینکه نیاز به آیین‌نامه و بیشتر از اینکه نیاز به قانون داشته باشیم، نیاز به اعتماد داریم که به جوانان اعتماد شود تا بتوانند در جامعه اثربخشی خودشان را داشته باشند. 🔺بخش دوم 🔹سپس دکتر جلیلی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون تمدّن‌سازی، حکمرانی،‌ دولت سایه و ضرورت ایفای نقش نخبگان در حل مسائل و پیشرفت کشور پرداخت: ما باید بتوانیم اندیشه خود را در عرصه‌های مختلف عملی و واقعی به ظهور و بروز برسانیم 1⃣نکته‌ی اول این است که ما وقتی صحبت می‌کنیم از اینکه یک تمدنی شکل بگیرد، لازمه‌اش این است که اگر شما اندیشه‌ای دارید، آن اندیشه بتواند تا عمل و عینیت امتداد پیدا کند. اصلاً تمدن یعنی ظهور و بروز یک اندیشه در عرصه‌ی واقع. چرا تمدن غرب توانست در این چند قرن با همان نگاه و پارادایمی که دارد جلو برود؟ چون توانست آن اندیشه‌اش را یک امتداد دهد و بیاورد در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز بدهد. ما در این زمینه عقب ماندگی داریم، با این که منابع غنی داریم، حرفهای خوبی داریم، اندیشه‌های معتبری داریم، اما این‌ها در یک مقاطعی مانده و جلوتر نرفته است. در اندیشه‌اسلامی، مردم هم در کنار عهده‌داران حکم مسئول هستند 2⃣نکته‌ی دوم اینکه چگونه این کار باید انجام شود؟ یکی از امتیازات و شاید تمایزات اندیشه‌ی دینی با اندیشه‌های دیگر این است که اگر کارویژه‌هایی را برای حاکمان و برای عهده‌داران حکم بیان می‌کند، همزمان همان کارویژه‌ها را از عموم مردم هم می‌خواهد. اینطور نیست که بگوییم که خیلی خوب یک عده‌ای این مسئولیت را دارند، اینها باید انجام بدهند و بقیه منتظر باشند تا آن کار نتایجش بروز و ظهور پیدا کند. در همین سی- چهل سال بعد از انقلاب اگر شما موفقیت‌هایی دارید در برخی از عرصه‌ها، اتفاقاً آنجایی است که در کنار دستگاه‌های رسمی، مردم هم پای کار آمدند. حالا نمونه بارزش دفاع مقدس. دستیابی به پیشرفت، مستلزم یک کار همگانی در یک جبهه‌ی واحد است 3⃣نکته ی سوم این است که ما اگر یک امر مشترک را داریم که می‌گوییم باید این کشور، این نظام، این انقلاب پیشرفت را به دست بیاورد که در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز واقعی داشته باشد؛ این یک کار همگانی است. طبیعتاً در هر نظام حکمرانی، حکمرانان محدودند؛ اما آن حکمرانی محدودیت ندارد. اگر کسانی در عرصه‌های مختلف عهده‌دار کار هستند، باید کسانی همزمان سایه‌به‌سایه این‌ها را دنبال کنند،‌ سایه‌به‌سایه رفتار این‌ها را رصد کنند، پایش کنند و اگر کار خوبیست، کمک کنند، تایید کنند، تقویت کنند، بگویند ما هم کمک می‌کنیم. البته یک کمک هم این است که اگر کار خطایی است، این خطا را متذکر شوند، نگذارند یک کاری تمام شود بعد مثلاً آخرش بگویند خب این هم که خراب کرد، این هم که موفق نبود. چون این هزینه‌های سنگینی دارد. باید با مشارکت و احساس وظیفه همگانی، از رخ دادن خطا در سطح حکمرانی جلوگیری کرد 🔸اگر در سطح حکمرانی خطایی رخ دهد، هزینه‌اش را هشتاد میلیون جمعیت می‌دهند و بلکه بیشتر، بعضی وقت‌ها نسل‌های آینده این هزینه را خواهند داد. آن کار نخبگانی اینجا این است که در زمان خودش و به موقع، با یک رصد عالمانه باید حرف‌ها و بحث‌های مفیدی که منجر به یک نتیجه‌ای در میدان واقعی شود، دنبال کنند. اندیشه اگر نیاید ظهور و بروز پیدا نکند این تمدن نمی‌شود و مردم منتفع نمی‌شوند. البته این بروز و ظهور منظورم صرفا بروز و ظهور سخت‌افزاری نیست، نرم‌افزار هم خودش یکی از این بروز و ظهورهاست. البته این یک کار همگانی است؛ یک جبهه‌ی بزرگ است. 🔸نباید تاثیرگذاری را مساوی و مترادف با این بدانیم که ما حتماً باید در یک جایی، یک حکمی و مسئولیتی داشته باشیم تا این کار را بتوانیم به نتیجه برسانیم. خیلی از اوقات اگر شما در یک موضع ناظر و یک موضع تماشاگر بنشینید بعضاً می‌توانید تأثیرات خیلی بیشتری داشته باشید، چون بهتر می‌توانید رصد کنید. حالا باید یک سازوکاری پیدا کرد برای این تعامل بازیگر و تماشاگر. باید صدایتان به میدان برسد، باید تاثیرگذاریش مشخص باشد. یک لازمه‌اش این است که به برخی از بزنگاه‌ها توجه کنیم. ✅ دکتر سعید جلیلی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔺بخش سوم حرکت کشور نیازمند جهش و شتاب گرفتن است 🔸کشور در ده سال گذشته به لحاظ حداقل عرصه‌ی اقتصادی، روند موفقی نداشته است. در برخی از شاخص‌های اقتصاد کلان مثلاً رشد منفی بوده است. خوب باید این را ما در ده سال آینده جبران کنیم. باید یک جهشی داشته باشیم. یا اینکه الان دولت دارد برنامه پنج ساله‌ی هفتم را می‌نویسد، چند روز دیگه هم به مجلس می‌رود، مجلس هم تصویب می‌کند. این ریل کشور را در پنج سال تعیین می‌کند. شما الان چه نقشی دارید؟ چه تأثیری دارید؟ ما نباید منفعل باشیم که مثلا بگوییم ما که خبر نداشتیم، یا این که از ما سئوالی نخواستند. اینجاست که اتفاقاً به نظر من باید یک حضور فعال داشت. حتی این کارهایی که شما عزیزان انجام می‌دهید باید جنبه‌ی پسینی نداشته باشد که یک کاری انجام شود بعد شما بروید نقد کنید؛ باید جنبه‌ی پیشینی داشته باشد و حرفتان را بیایید عرضه کنید. خواهش من از دوستان همین است که منفعل نباشید. در این قضیه فعال برخورد کنید. ممکن است به قول معروف به شما زیاد خوش‌آمد نگویند، فرش قرمز پهن نکنند، اما این یکی از آن جاهاییست که باید رفت و تأثیر گذاشت. دولت سایه یک گفتمان است که هر شخصی می‌تواند در حدّ وسع خود آن را فعالانه دنبال کند 🔸آن چیزی هم که اشاره فرمودید به اسم دولت سایه که من بیان کردم، بارها عرض کرده‌ام این اصلا به معنای یک تشکیلات و دکان و دستگاه نیست. این بیشتر یک گفتمان است. این گفتمان اگر شکل بگیرد، به این معنا که هر کسی در حد وسع خودش، نسبت به مسایل کشور احساس وظیفه کند، منفعل نباشد، سایه به سایه دنبال کند، آن موقع اگر چیزی را دید که خطاست کمک کند که تصحیح شود، اگر هم چیزی خوب است کمک کند که با قوت پیش برود. خوب طبیعتاً اگر ما این کار را در حد وسع‌مان انجام بدهیم، هر کدام یک وسعی داریم مثلا یکی ممکن است در اقتصاد باشد، یکی در کشاورزی باشد، یکی در صنعت باشد، یکی در یک موضوع علمی باشد، یکی در فرهنگ باشد. اگر اینها با هم هم‌افزا شوند البته خیلی خوب است، خیلی بهتر است. «اَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى»، هرکسی شروع کند این تأثیر را بگذارد. ✅ دکتر سعید جلیلی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔰اهم سخنان دکتر جلیلی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی - دانشگاه صنعتی اصفهان 🔹دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملّی روز دوشنبه 5 دی ماه 1401 با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان به سخنرانی و بحث و گفتگو با دانشجویان این دانشگاه پرداخت. ضرورت توصیف صحیح و درست از مختصات کنونی 🔸همه ما در تحلیل ها و گفتگوها باید یک توصیف صحیح و درست از مختصاتی که در آن هستیم داشته باشیم. پرداختن به موضوعات و مسائل خصوصاً در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نیازمند توجه به سیر زمانی آن موضوع از گذشته تا آینده است. 🔸این نقطه مشترک همه کشور، همه ملت و جامعه ماست. اگر مختصات این نقطه را بدانیم که کشور چه قوت ها و چه ضعف هایی دارد، می توانیم برای آینده بهتر عمل کنیم. لازمه آن هم این است که در این نقطه اشتراک بتوانیم به یک فهم مشترک برسیم. 🔸دانشجو و دانشگاه باید با عمل صحیح، به‌موقع و دقیق این روند و سیر را تا رسیدن به نتیجه مطلوب شدت ببخشد. در مقاطعی که کشور دچار یک مشکل، خطا یا معضل بوده است، حرکت های دانشجویی توانسته آن را در یک مسیر درست قرار دهد. مانند روز دانشجو که در شرایطی که توسط آمریکا در کشور کودتا شده بود و رژیم کودتا حاکم بود، معاون رئیس جمهور آمریکا می خواست به ایران بیاید و حتی می خواستند به او دکترای افتخاری هم بدهند. در این شرایط دانشجو توانست این را بفهمد که اینجا باید چه حرکتی را انجام دهد. توجه به تحولات محیطی لازمه شناخت صحیح موقعیت 🔸ما به عنوان یک ملت و یک کشور فارغ از سایر دنیا نیستیم. تحولات محیطی شامل تحولات داخلی، منطقه ای و بین المللی اهمیت زیادی دارد. بویژه در دنیای امروز که به مدد فناوری‌ها و برخی موضوعات دیگر، ارتباطات بسیار عمیق تر، گسترده تر، سریع تر شده است. لذا با توجه به سیر زمانی و تحولات محیطی نباید اجازه دهیم از مختصات نقطه ای که در آن قرار داریم، برای ما تصویر کاریکاتوری ارائه شود. هر چقدر این تصویر دقیق تر، ظریف تر و با جزئیات مشخص تر باشد، نقشه راه آینده را روشن تر می کند. مثل کارهای مینیاتوری هنرمندان اصفهانی که دقیق است. بی خاصیت شدن گزینه های روی میز دشمنان علیه ملت ایران 🔸ما در یک مقطعی هستیم که حرکت انقلاب اسلامی که تبلور خواست ملت ایران است، خوشایند قدرت‌های جهان واقع نشد و در برابرش ایستادند و همه گزینه ها روی میز خود را علیه کشور و ملت ما انجام داده اند ولی موفق نبوده اند. در یکسال گذشته بارها توسط مقامات رسمی خودشان بیان کردند که راهبرد فشار حداکثری، شکست فاحش خورد. چرا دشمنان در این 44 سال پس از انقلاب اسلامی نتوانستند موفق شوند؟ چه چیزی این موفقیت را برای کشور ایجاد کرده است؟ واکنش دشمنان به این موفقیت‌ها چه چیزی خواهد بود؟ این سؤال‌ها باید در دانشگاه مورد توجه و تأمل باشد. دشمن می فهمد اگر یک ملتی انسجام داشته باشد، آرمان داشته باشد و به آن هدف و آرمان خود، ایمان داشته باشد می‌تواند این موفقیت‌ها و پیروزی ها را داشته باشد. اکنون شما در نقطه ای هستید که می‌توانید پیشرفت بیشتر داشته باشید و سرعت بگیرید؛ زیرا آن مانع های اصلی به قول خود آن ها بی اثر شده و شکست فاحش خورده است. نقشه دشمن برای انحراف یا انصراف ملت ایران از مسیر پیشرفت 🔸در این شرایط دشمن نهایت تلاش خود را می کند تا به جای اینکه شما این حرکت را با قوت ادامه دهید از مسیر منصرف یا منحرف شوید. هر وقت شما پشت خیمه دشمن می رسید و زور او جواب نمی‌دهد، تزویر را روی کار می آورد. نگرانی دشمن این است که شما با همین قوت بتوانید ضعف هایتان را برطرف کنید. داشته ها مبنای برنامه ریزی برای آینده 🔸وقتی که می خواهید برای آینده برنامه ریزی کنید بر اساس داشته هایتان کار می کنید نه نداشته هایتان. باید داشته‌ها را دقیق حساب کنید و بر اساس آن بتوانید برنامه ریزی کنید. یعنی اگر شما توانستید سختی‌های زیادی را با چنین قدرتی پیش ببرید، حتماً در عرصه اجتماع، اقتصاد و عرصه های دیگر هم می توانید این موفقیت‌ها را رقم بزنید. بنابراین باید ببینیم چه چیزهایی می تواند به این نقاط قوت لطمه بزند و چگونه باید آن ها را برطرف کرد. در این جلسات باید برای دانشگاه و حرکت های دانشجویی نقش تعریف کنیم که چگونه می توان این حرکت و مسیری که طی شده را با قدرت و قوت به شکل موفق به سمت آن پیشرفت های اساسی ادامه دهیم. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭕️اهمیت حفظ وحدت 🔹ادامه باید بدهیم ما این را و او این است که به حرف کسانی که خدای نخواسته می‌خواهند بیندازند، به حرف آنها گوش ندهیم اصلش. البته در هر جایی هستند اشخاصی که بخواهند که فساد بکنند، لکن وقتی یک ملتی برای خدا وحدت را می‌خواهد ایجاد کند و واحد باشد با دیگران، این دیگر گوشش به حرف این کسی که فساد می‌خواهد بکند، بدهکار نیست. گوش آن آدمی بدهکار است که در او یک سستی هست در این جهت. در جهت معنویت و الهیت وقتی که یک سستی باشد، آن وقت آن چیزهایی که گفته می‌شود، در انسان تأثیر می‌کند. 🔹تأثیرش هم کم کم زیاد می‌شود، یک وقتی انسان هم می‌شود از آن وری. اما اگر این جهت را محکم کردیم ما که ما برای خدا، از خدا هستیم و برای خدا باید عمل بکنیم و به خدا مراجعه می‌کنیم، اناللهِ وَ انَّا الَیْهِ راجِعُون ما از اوییم، به او برمی‌گردیم، او فرستاده، برمی‌گردیم، اگر ما این را تحکیم کنیم در قلبمان که ما از او هستیم، و هرچه او گفته است باید بکنیم. گفته است که با هم باید باشید که اگر با هم باشید کسی نمی‌تواند شما را چه بکند، ما هم با هم باید باشیم برای اطاعت خدا. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت روح الله (ره) 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظه غم انگیز اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی در حرم مطهر امام رضا(ع) به مردم 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌹قال السّجاد علیه السلام : حمدا نسعدبه فی السّعداء من اولیائه و نصیر به فی نظم الشّهداء بسیوف اعدائه. ♦️حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود :سپاس خدای را، سپاسی که بدان در زمره اولیاء نیکبختی قرار گیریم و بواسطه آن در ردیف شهیدان با شمشیر دشمنانش در آئیم. 📚صحیفه سجّادیه، ج41، دعاء1  🌹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله : من طلب الشّهاده صادقا اعطیها و لولم تصبه. ♦️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود :هر کس از روی صدق شهادت را طلب کند، خداوند به او ((ثواب)) آن را عطا خواهد کرد، هر چند به شهادت نرسد. 📚کنز المعال، ج4، ص421، حدیث11210 🌹قال امیر المومنین علیه السلام :انّ الله کتب القتل علی قوم و الموت علی آخرین و کلّ آتیه منیّته کما کتب الله له فطوبی للمجاهدین فی سبیل الله و المقتولین فی طاعته. ♦️حضرت امام علی علیه السلام فرمود :خداوند برای گروهی کشته شدن و برای گروهی دیگر مرگ را مقرّر نموده و هر کدام به اجل معین خود آنسان که او مقدّر کرده است می رسند، پس خوشا به حال مجاهدان راه خدا و کشتگان راه اطاعت او. 📚نهج السعاده، ج2، ص107 🌹انّ علیّ ابن الحسین علیه السلام کان یقول : قال رسول الله صلی الله علیه و آله :ما من قطره احبّ الی الله عزّوجلّ من قطره دمٍ فی سبیل الله. ♦️امام زین العابدین علیه السلام پیوسته از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود:هیچ قطره ای در نزد خداوند دوست داشتنی تر از قطره خونی که در راه خدا ریخته می شود نیست. 📚وسائل الشیعه، ج11، ص8، حدیث11 🌹امام صادق(علیه السلام) درباره شدت فتنه‌های زمان غیبت می‌فرماید: ♦️وَ اللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ وَ اللَّهِ لَتُمَیَّزُنَّ وَ اللَّهِ لَتُغَرْبَلُنَّ حَتَّى لَا یَبْقَى مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَر ؛ ♦️به خدا سوگند شما خالص می شوید؛ به خدا سوگند شما از یکدیگر جدا می‌شوید؛ به خدا سوگند شما غربال خواهید شد؛ تا اینکه از شما شیعیان باقی نمی‌ماند جز گروه بسیار کم و نادر . ♦️در این روایت شریفه امام علیه السلام هشدار می‌دهد که خداوند شیعیان را در زمان غیبت دچار آزمایش بسیار سختی خواهد کرد و بسیاری از اشخاصی که منتسب به شیعه هستند غربال می‌شوند و خالص می‌شوند و از این میان گروه بسیار اندکی از شیعیان باقی می‌مانند. 📚 بحارالانوار؛ جلد۵، صفحه۲۱۶ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi